Diferencies ente revisiones de «Filosofía analítica»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo testu: '#\b(in|In)?(C|c)orrect(u|os|a|es)\b#u' => '$1$2orreut$3'
mSin resumen de edición
Llinia 1: Llinia 1:
La '''filosofía analítica''' ye una manera particular de faer filosofía desenvueltu a principios del [[sieglu XX]] a partir de les obres de [[Bertrand Russell]], [[George Edward Moore]], [[Gottlob Frege]], dellos miembros del [[Círculu de Viena]] y [[Ludwig Wittgenstein]], ente otros. Por estensión, la filosofía analítica tamién se refier al desenvolvimientu filosóficu posterior influyíu por estos autores,<ref>Ver Hans-Johann Glock, ''What Is Analitycs Philosophy'' ([[Cambridge University Press]], 2008), p. 205: "La respuesta a la entruga del títulu ye, entós, que la filosofía analítica ye una tradición que se caltién xunida tantu por llazos d'influencia mutua como por paecencia de familia”.</ref> y que prevalez con particular hexemonía dientro de la esfera académica anglosaxona (sobremanera n'[[Estaos Xuníos]],<ref name="autogenerated1">Brain Leiter, por casu, nel Philosophical Gourmet [http://www.philosophicalgourmet.com/analytic.asp], diz: “"Toes" les universidaes de la Ivy League, “toos” los campus de la Universidá de California, cuasi tolos meyores colexos d'artes lliberales y cuasi tolos campus insinia d'universidaes estatales presumen sobre los sos departamentos de filosofía que s'autu-identifiquen “abrumadoramente” como “analíticos”: ye difícil imaxinar un movimientu” que seya más académica y profesionalmente establecíu qu'el de la filosofía analítica”. Ver tamién la opinión de [[John Searle]] (en Bunnin & Tsui-James (eds.), ''The Blackwell Companion to Philosophy'' (Blackwell, 2003), p. 1): "Ensin esceición dalguna, los meyores departamentos de filosofía nos Estaos Xuníos tán apoderaos pola filosofía analítica, y ente los filósofos líderes n'Estaos Xuníos, toos sacante un puñáu seríen clasificaos como filósofos analíticos”.</ref> [[Reinu Xuníu]], [[Canadá]], [[Australia]] y [[Nueva Zelanda]]) y los [[países escandinavos]].
La '''filosofía analítica''' ye una manera particular de faer filosofía desenvuelta a principios del [[sieglu XX]] a partir de les obres de [[Bertrand Russell]], [[George Edward Moore]], [[Gottlob Frege]], dellos miembros del [[Círculu de Viena]] y [[Ludwig Wittgenstein]], ente otros. Por estensión, la filosofía analítica tamién se refier al desenvolvimientu filosóficu posterior influyíu por estos autores,<ref>Ver Hans-Johann Glock, ''What Is Analitycs Philosophy'' ([[Cambridge University Press]], 2008), p. 205: "La respuesta a la entruga del títulu ye, entós, que la filosofía analítica ye una tradición que se caltién xunida tantu por llazos d'influencia mutua como por paecencia de familia”.</ref> y que prevalez con particular hexemonía dientro de la esfera académica anglosaxona (sobremanera n'[[Estaos Xuníos]],<ref name="autogenerated1">Brain Leiter, por casu, nel Philosophical Gourmet [http://www.philosophicalgourmet.com/analytic.asp], diz: “"Toes" les universidaes de la Ivy League, “toos” los campus de la Universidá de California, cuasi tolos meyores colexos d'artes lliberales y cuasi tolos campus insinia d'universidaes estatales presumen sobre los sos departamentos de filosofía que s'autu-identifiquen “abrumadoramente” como “analíticos”: ye difícil imaxinar un movimientu” que seya más académica y profesionalmente establecíu qu'el de la filosofía analítica”. Ver tamién la opinión de [[John Searle]] (en Bunnin & Tsui-James (eds.), ''The Blackwell Companion to Philosophy'' (Blackwell, 2003), p. 1): "Ensin esceición dalguna, los meyores departamentos de filosofía nos Estaos Xuníos tán apoderaos pola filosofía analítica, y ente los filósofos líderes n'Estaos Xuníos, toos sacante un puñáu seríen clasificaos como filósofos analíticos”.</ref> [[Reinu Xuníu]], [[Canadá]], [[Australia]] y [[Nueva Zelanda]]) y los [[países escandinavos]].


La filosofía analítica desenvolvióse principalmente nel [[mundu anglosaxón]] y debe el so nome a la énfasis que de primeres punxo nel analís del llinguaxe per mediu de la [[lóxica formal]].<ref name="Analitica">Vease la introducción a {{cita enciclopedia|títulu=Analytic Philosophy|enciclopedia=Internet Encyclopedia of Philosophy|apellíos=Preston|nome=Aaron|url=http://www.iep.utm.edu/a/analytic.htm|fechaaccesu=17 de xunu de 2009|idioma=inglés}}</ref> Na segunda metá del sieglu, sicasí, la filosofía analítica dexar de centrar namái nel llinguaxe, y l'unidá de la tradición recayó na esixencia de claridá y rigor na argumentación, na atención a los detalles y na rocea escontra los grandes sistemes filosóficos.<ref name="Analitica" />
La filosofía analítica desenvolvióse principalmente nel [[mundu anglosaxón]] y debe el so nome a la énfasis que de primeres punxo nel analís del llinguaxe per mediu de la [[lóxica formal]].<ref name="Analitica">Vease la introducción a {{cita enciclopedia|títulu=Analytic Philosophy|enciclopedia=Internet Encyclopedia of Philosophy|apellíos=Preston|nome=Aaron|url=http://www.iep.utm.edu/a/analytic.htm|fechaaccesu=17 de xunu de 2009|idioma=inglés}}</ref> Na segunda metá del sieglu, sicasí, la filosofía analítica dexar de centrar namái nel llinguaxe, y l'unidá de la tradición recayó na esixencia de claridá y rigor na argumentación, na atención a los detalles y na rocea escontra los grandes sistemes filosóficos.<ref name="Analitica" />

Revisión a fecha de 17:02 14 may 2020

La filosofía analítica ye una manera particular de faer filosofía desenvuelta a principios del sieglu XX a partir de les obres de Bertrand Russell, George Edward Moore, Gottlob Frege, dellos miembros del Círculu de Viena y Ludwig Wittgenstein, ente otros. Por estensión, la filosofía analítica tamién se refier al desenvolvimientu filosóficu posterior influyíu por estos autores,[1] y que prevalez con particular hexemonía dientro de la esfera académica anglosaxona (sobremanera n'Estaos Xuníos,[2] Reinu Xuníu, Canadá, Australia y Nueva Zelanda) y los países escandinavos.

La filosofía analítica desenvolvióse principalmente nel mundu anglosaxón y debe el so nome a la énfasis que de primeres punxo nel analís del llinguaxe per mediu de la lóxica formal.[3] Na segunda metá del sieglu, sicasí, la filosofía analítica dexar de centrar namái nel llinguaxe, y l'unidá de la tradición recayó na esixencia de claridá y rigor na argumentación, na atención a los detalles y na rocea escontra los grandes sistemes filosóficos.[3]

Anque malo de determinar con exactitú,[4][5] a les traces la filosofía analítica ye una forma d'averase a los problemes filosóficos carauterizada principalmente por:

  • Un especial interés nel estudiu del llinguaxe y l'analís lóxicu de los conceutos, considerando tantu la lóxica formal, como'l llinguaxe ordinariu. Esta traza atópase práuticamente en toles obres más representatives de la Filosofía Analítica dende los sos oríxenes, como en Principia Mathematica (1910-1913) de Russell y Whitehead, o como nel Tractatus Logico-Philosophicus (1921) de Wittgenstein.
  • Una posición más bien escéptica respectu de la tradición metafísica. Esta carauterística atopó'l so puntu más álgido nel neopositivismo del Círculu de Viena d'Otto Neurath y Rudolf Carnap, quien llegaron a adoptar la posición fuerte de que los enunciaos metafísicos escarecen de sentíu, una vegada sometíos al analís lóxicu.[6]
  • Una conexón cola tradición empirista, tantu n'espíritu, estilu, focu y analís filosóficu (ver Empirismu lóxicu).
  • Una autoproclamada afinidá cola investigación científica. En particular, colos conceutos de la física como paradigma de comprensión de lo real. Esta cualidá atopa'l so llugar más evidente nel Fisicalismo, pero ye una traza bien espublizada dientro de la tradición analítica.
  • Una contraposición al respective de otres tradiciones filosófiques. Principalmente en rellación a la llamada Filosofía Continental, anque tamién a les distintes formes de Filosofía Oriental, de Tomismu y de Marxismu, ente otres.

Na actualidá, xuntu cola Filosofía del llinguaxe de los entamos, añediéronse nueves temes dientro de la Filosofía Analítica, como la Filosofía de la Mente, la Filosofía de les ciencies, la Filosofía de les Matemátiques, la Epistemoloxía y la Metafísica. Esto arriqueció descomanadamente la tradición analítica empecipiada a principios del sieglu pasáu, pero tamién hai desdibuxáu los principios y llendes carauterístiques d'esta corriente filosófica, razón pola cual resulta bien polémicu intentar trazar una definición precisa del términu nel presente.

Dellos pensadores tempranos que s'acomuñar a la tradición analítica son Gottlob Frege, G. Y. Moore, Bertrand Russell, Ludwig Wittgenstein, Karl Popper, Isaiah Berlin y los integrantes del Círculu de Viena, y más palantre Willard van Orman Quine, Saul Kripke, John Searle y Donald Davidson, ente munchos otros.

Naturaleza de la filosofía analítica

Los filósofos analíticos desenvuelven investigaciones teóriques que, carauterísticamente (anque non de manera invariable), presenten estudios alrodiu de cómo los conceutos del llinguaxe son, o pueden ser, espresaos.

Por casu, d'alcuerdu a una tradición en Filosofía Analítica, dacuando referida sol nome de formalismu, la definición d'un conceutu puede ser determináu revelando la estructura subxacente -o "forma lóxica"- del enunciáu utilizáu pa espresalo. Asina, una correuta representación de diches estructures, sol llinguaxe simbólicu de la lóxica moderna, esclariaría cualos son les inferencias lóxiques almitibles -dende y escontra- estos enunciaos, estableciendo d'esta miente les llendes lóxiques del conceutu n'estudiu.

Una segunda tradición, dacuando entendida sol nome de Informalismo filosóficu, de manera similar propónse estudiar les oraciones nes cualos los conceutos son espresaos, pero enfatizando los sos diversos usos nel llinguaxe ordinariu y situaciones cotidianes, esclariando asina los conceutos por aciu la observación de les diverses carauterístiques que se reflexen nel actuar y falar de les persones mesmu.

Inclusive ente los filósofos analíticos, que los sos enfoques nun son esencialmente formalistes o informalistas, los problemes filosóficos son usualmente concebíos como problemes alrodiu de la naturaleza del llinguaxe. Un influyente alderique n'ética analítica, por casu, trataba alrodiu de si les sentencies qu'espresen xuicios morales (tal como en "mentir ye malu") son descripciones alrodiu de una carauterística del mundu, y nesi casu les sentencies pueden ser verdaderes o falses, o a cencielles son espresión sentimentales del suxetu (comparable a esclamar "¡bravu!" o "bu!") y nesi casu nun tienen nengún valor de verdá. Asina, los problemes filosóficos tocantes al bien y el mal, en filosofía analítica son trataos como un problema avera del estatus lóxicu o gramatical de les declaraciones morales.[7]

Historia

Oríxenes

A finales del sieglu XIX, la filosofía inglesa atopábase fundamentalmente so la influencia del Idealismu Británicu, desenvueltu por autores como F.H. Bradley y [[Ficheru:Young frege.jpg|thumb|Gottlob Frege, 1878]] Thomas Hill Green. Esti movimientu taba fuertemente venceyáu a conceutos y términos del idealismu absolutu de Friedrich Hegel, lo que de la mesma implicaba un quebre al respective de la tradición empirista precedente.

Dientro d'esti ambiente intelectual, Bertrand Russell afaya les meyores en lóxica y matemática del filósofu alemán Gottlob Frege, que los sos trabayos fueren virtualmente ignoraos hasta esi momentu pola comunidá intelectual. Contrariu al idealismu imperante, la filosofía de Frege nun s'enfocaba na construcción de sistemes filosóficos omniabarcantes (como na Fenomenoloxía del Espíritu de Hegel), sinón que tenía un enfoque bien de más particular y rigorosu: Frege buscó amosar que les matemátiques y la lóxica teníen una validez propia, independiente de los xuicios o estaos mentales de matemáticos y lóxicos individuales (como sostenía'l sicoloxismu de Husserl).

Na so obra cume - llamáu Conceptografía- Frege constrúi la lóxica moderna al traviés d'un cálculu de proposiciones y de predicaos. Amás, Frege desenvolvió la so filosofía de la lóxica y de les matemátiques, y sobremanera la noción lóxica de númberu, en ‘Fundamentos de l'aritmética’ (1884) y ‘Lleis de l'aritmética’ (1893 & 1904). Ente la publicación de dambes obres, Frege desenvolvió a fondura los conceutos semánticos de sentíu y referencia, según los lóxicos de función, conceutu y oxetu.[8]

Bertrand Russell y Alfred North Whitehead desenvolvieron el loxicismu de Frege, ya intentaron amosar de la mesma que les matemátiques son reducibles a principios lóxicos fundamentales. Los “Principia Mathematica” (1910-1913) afalaron a dellos filósofos a tomar un anováu interés nel desenvolvimientu de la lóxica simbólica. Amás, Russell adoptó la lóxica como la so ferramienta filosófico primaria, una ferramienta que pensó podía esponer la estructura subxacente de diversos problemes filosóficos. Por casu, les siguientes trés oraciones, anque similares n'español, tien trés distintos significaos na lóxica de predicaos:[9]

  • en 'el gatu “ta” dormíu’: el “ta” de predicación diz que 'x ye P': P(x)
  • en 'ende “hai” un gatu”’: el hai d'esistencia diz qu'hai una x: ∃(x)
  • en 'trés “ye” la metá de seis’: el “ye” d'identidá diz que x ye lo mesmo que y: x=y

Russell buscó resolver dellos problemes filosóficos aplicando distinciones clares como les anteriores. El so analís más famosu quiciabes sía'l de les descripciones definíes en “Sobre la denotación”.[10]

Analís d'un llinguaxe ideal

Más o menos de 1910 a 1930, filósofos analíticos como Russell y Ludwig Wittgenstein enfocar a crear un llinguaxe ideal pal analís filosóficu que taría llibre de les ambigüedaes del llinguaxe ordinariu que, según la so visión, usualmente metía en problemes a los filósofos. Nesta fase, Russell y Wittgenstein buscaron entender el llinguaxe, y por tantu los problemes filosóficos, faciendo usu de la lóxica formal pa formalizar les afirmaciones filosófiques. Wittgenstein desenvolvió un sistema comprehensivo d'atomismu lóxicu nel so “Tractatus logico-philosophicus”. Ende argumentó, de manera bastante crípticu a lo llargo de delles sentencies, que'l mundu ye la totalidá de los fechos, y los fechos pueden ser espresaos nel llinguaxe de lóxica de predicaos de primer orde. Asina, el llinguaxe ye una figura” del mundu que puede construyise espresando fechos atómicos en proposiciones atómiques amestándoles usando operadores lóxicos.

Positivismu lóxicu

Ente les décades de 1920 y 1940, el formalismu de Russell nos Principia Mathematica y Wittgenstein nel Tractatus logico-philosophicus foi tomáu bien en serio por un grupu de pensadores en Viena y Berlín, quien conformaron el Círculu de Viena y el Círculu de Berlín. La so doctrina conozse como positivismu lóxicu (o empirismu lóxicu). El positivismu lóxicu usa ferramientes lóxiques formales pa sostener una esplicación empirista de la nuesa conocencia del mundu.[11] Filósofos como Rudolf Carnap y Hans Reichenbach, xuntu con otros miembros del Círculu de Viena sosteníen que les verdaes de la lóxica y les matemátiques yeren tautoloxíes y les de la ciencia yeren aseveración empíricamente verificables. Estos dos constituyíen l'universu enteru de xuicios con significáu; cualesquier otra cosa yera una xirigonza. Les aseveraciones de la ética, la estética y la teoloxía seríen, acordies con esto, pseudo-afirmaciones, nin verdaderes nin falses, sinón pura xirigonza carente de significáu. La insistencia de Karl Popper nel rol de la falsación en filosofía de la ciencia constituyó una reaición a los positivistes lóxicos.[12] Cola llegada al poder d'Hitler y el Nazismu n'Alemaña y Austria, munchos miembros de los círculos de Viena y Berlín viéronse obligaos a fuxir, por cuenta de les sos simpatíes d'izquierdes y l'orixe xudíu de dalgunos d'ellos. Abelugar sobremanera nel Reinu Xuníu y n'Estaos Xuníos, lo qu'ayudó a reforzar el dominiu del positivismu lóxicu y de la filosofía analítica nel mundu anglofalante.[13] Los positivistes lóxicos típicamente consideraron que la filosofía tenía un rol bastante estrechu. La filosofía tendría que ver cola clarificación del pensamientu, más que con conteníos concretos propios. Los positivistes lóxicos adoptaron el principiu de verificación o verificacionismo, según el cual toa aserción con significáu o bien ye una proposición analítica o bien ye susceptible de ser verificada al traviés de la esperiencia. Esto condució a los positivistes lóxicos a refugar munchos problemes filosóficos tradicionales, especialmente los de metafísica o ontoloxía, por consideralos carentes de significáu.

Analís del llinguaxe ordinariu

Retrato de Ludwig Wittgenstein

Dempués de la Segunda Guerra Mundial escontra finales de la década de los cuarenta y mientres la década de los cincuenta, la filosofía analítica dio un xiru escontra l'analís del llinguaxe ordinariu. Esti movimientu tuvo llugar na puxanza de la filosofía tardida del n'ocasiones llamáu “segundu” Wittgenstein, mesma que s'alloña en dellos puntos centrales de la so primer filosofía. En contraste con filósofos analíticos anteriores (incluyíu'l primera Wittgenstein), quien pensaben que los filósofos teníen d'evitar les engañoses trampes del llinguaxe natural construyendo llinguaxes ideales, los filósofos del llinguaxe ordinariu sostuvieron que'l llinguaxe natural de fechu reflexa un gran númberu de distinciones sutiles que suelen pasar inalvertíes na formulación de teoríes y problemes filosóficos tradicionales. Mientres escueles como'l positivismu lóxicu centrar en términos lóxicos, supuestamente universales ya independientes de factores contingentes como la cultura, el llinguaxe, les condiciones históriques, etc., la filosofía del llinguaxe ordinariu enfatiza l'usu del llinguaxe que faen los usuarios ordinarios. Esto, claro, avera un pocu más a la filosofía del llinguaxe ordinariu a disciplines como la hestoria y la socioloxía. Los filósofos del llinguaxe ordinariu más prominentes mientres los años cincuenta fueron Austin y Ryle, amás del propiu Wittgenstein. So la so visión, los problemes filosóficos eslleir, que nun resuelven, amosando que son resultáu de malinterpretar el llinguaxe ordinariu. L'exemplu de Ryle del "Pantasma na Máquina" y un cientu al cargu de Wittgenstein, ente otros.

Dempués de 1960

A principios de la década de los cincuenta, el positivismu lóxicu fuera fuertemente desafiáu por Wittgenstein nes “Investigaciones filosófiques”, Quine en “Dos dogmes del empirismu” y por Wilfrid Sellars en “L'empirismu y la filosofía de la mente”. Nos sesenta, tantu'l positivismu lóxicu como la filosofía del llinguaxe ordinariu pasaron rápido de moda y la filosofía en llingua inglesa empezó a incorporar un mayor rangu d'intereses, temes y métodos.Plantía:Cita riquida Sicasí, güei día la mayoría de los filósofos d'Estaos Xuníos, Reinu Xuníu y Australia considerar a sí mesmos filósofos analíticos”.[14] En gran midida la noción de filosofía analítica” estender dende de los programes específicos qu'apoderaron la filosofía anglófona antes de 1960 a una noción muncho más xeneral d'estilu analíticu”, carauterizáu pola precisión y fondura con al respective de una tema llindada y n'oposición a discutinios imprecisos y sobeyosos sobre tarrezas bien amplios”.[15] Esta interpretación de la hestoria ta bien llueñe de ser universalmente aceptada, y los oponentes de la filosofía analítica resten muncha importancia al rol de Wittgenstein mientres los sesenta y setenta. Peter Hacker,[16] representa la visión de los siguidores de Wittgenstein cuando critica qu'enforma de la filosofía contemporánea que se diz a sigo mesma analítica realmente nun merez el títulu. Acordies con él, a metá de la década de los setenta, en parte por razones económiques, el centru de gravedá de la filosofía treslladar de Gran Bretaña a los Estaos Xuníos, onde la influencia de Wittgenstein nunca foi definitiva. Equí, so la influencia del creciente prestíu de ciertos desarrollos científicu y teunolóxicu como les informática, la neurofisioloxía y la llingüística chomskyiana, los argumentos wittgensteinianos fueron apostraos a un segundu términu o refugaos por completu. “Lo que dende la perspeutiva de Wittgenstein yeren enfermedaes del intelectu, munches a les que venció na so mocedá y nes que trabayó llargu tiempu pa extirparlas, surdieron nuevamente en formes violentamente mutaes”. (Hacker, p. 272)

Filosofía analítica contemporánea

Anque los filósofos contemporanees que s'identifiquen a sigo mesmos como “analíticos” tienen intereses, presunciones y métodos diverxentes –y n'ocasiones refugaron les premises fundamentales que definieron al movimientu antes de 1960- la filosofía analítica, nel so estáu actual, definir por un estilu particular[17] carauterizáu pola precisión y la fondura sobre temes bien específiques.[15] Dalgunos de los campos más importantes y activos de la filosofía analítica contemporánea resumir nes siguientes seiciones:

Filosofía de la mente y ciencies cognitives

Motiváu en parte pol interés nel verificacionismo de los positivistes lóxicos, el conductismu foi la teoría de la mente más prominente na filosofía analítica de la primer metá del sieglu XX.[18] Los conductistes sosteníen o bien que toa proposición sobre la mente yera equivalente a proposiciones sobre conducta y disposiciones p'actuar de manera particular o bien que los estaos mentales yeren equivalentes a conducta y disposiciones p'actuar. Na década de los cincuenta, el conductismu dexó posiciones a favor del fisicalismo de tipus o teoría de la identidá y nos sesenta pol funcionalismu y la teoría de la identidá de casos (n'oposición a la de tipos), sobremanera na versión de Donald Davidson y la so monismu anómalu.[19] Anguaño les temes de filosofía de la mente atópense estrechamente venceyaos con distintos aspeutos de les ciencies cognitives como la modularidad de la mente o'l innatismu. Tamién hubo unos cuantos filósofos analíticos que defendieron el dualismu, la importancia de la conciencia y el dualismu de propiedaes, en bona midida afalaos por David Chalmers. John Searle suxure que la obsesión cola filosofía del llinguaxe na primer metá del sieglu XX foi superada na segunda metá por un mayor énfasis na filosofía de la mente,[20] na cual el funcionalismu probablemente seya la teoría dominante. N'años recién, una tema central d'investigación en filosofía de la mente foi la conciencia. Les teoríes más conocíes sobre la conciencia son la heterofenomenlogía de Daniel Dennett; el representacionismo de Fred Dretske y Michael Tye; les teoríes de segundu-orde de David M. Rosenthal, David Armstrong y William Lycan; el tomismu analíticu d'Anthony Kenny, amás de la mesma obra de John Searle.

Ética

La primer metá del sieglu XX tuvo marcada por una neglixencia xeneralizada de la ética filosófica y la popularidá d'actitúes escéptiques con respectu al valor

Ficheru:Younganscombe.jpg
Elizabeth Anscombe

(v.gr. l'emotivismo). Mientres esti tiempu, el utilitarismu yera l'únicu aproximamientu non-escéptica a la ética que siguió siendo popular. Sicasí, na segunda metá del sieglu XX, dellos filósofos analíticos empezaron a reponer l'interés na ética. El llibru “Filosofía moral moderna” de 1958 d'Elizabeth Anscombe alicó la ética de virtúes d'Aristóteles y “Una teoría de la xusticia” de 1971 de John Rawls restableció l'interés na filosofía ética kantiana. Anguaño, la filosofía ética tópase apoderada por trés escueles: l'utilitarismu, la ética de virtúes y el kantismu. Otru desenvolvimientu importante na segunda metá del sieglu XX (c. 1970) foi la gran esmolición de la filosofía ética contemporánea coles aplicaciones práutiques de la ética, cuantimás en rellación con asuntos del mediu ambiente, derechos de los animales y los grandes retos de la ciencia médica al traviés de la bioética.[21][22][23][24] Como un efeutu colateral de la énfasis na lóxica y el llinguaxe nos años iniciales de la filosofía analítica, los filósofos analíticos teníen pocu que dicir sobre la ética.[25] L'actitú tuvo bastante espublizada y empobinábase más a esplicar por qué la filosofía tenía pocu o nada que dicir al respeutu. Wittgenstein, nel “Tractatus”, repara que los valores nun pueden ser parte del mundu, y si en realidá son daqué tienen de tar de dalguna manera más allá o fora del mundu y polo tanto del llinguaxe natural, que sirve pa describir los fechos del mundu, y nun puede pronunciase n'absolutu sobre'l so valor. Una interpretación d'estes observaciones atopó ecu na doctrina de los positivistes lóxicos de que les oraciones de valor –incluyendo tolos xuicios éticu y estéticu- nun son en realidad proposiciones, esto ye, nun pueden ser nin verdaderes nin falses. Cuando enforma podíen espresar l'actitú personal d'un suxetu. La filosofía político y social, la ética y l'estética, según materies especializaes como la filosofía de la hestoria fueron marxinales na filosofía analítica por enforma tiempu. Pa los años cincuenta, los ataques de Phillipa Foot a esta posición contribuyeron al colapsu del positivismu lóxicu y empezó un anováu interés na ética. Foot promocionó enforma l'estudiu de la ética de virtúes, n'oposición al utilitarismu y la deontoloxía de corte kantianu que sobrevivíen na dómina. En términos de filosofía de l'aición la monografía más importante quiciabes seya “Intención” d'Elizabeth Anscombe, a la cual Donald Davidson denominó como “el tratamientu más importante de l'aición dende Aristóteles”, y ye de normal considerada como una obra maestra de la psicoloxía moral. Nel so artículu de 1958, “Filosofía moral moderna” introdució'l términu “consecuencialismo” al léxicu filosóficu y declaró qu'el impasse de la entruga “ser-tener de ser” yera un caleyón ensin salida y condució a alicar la ética de virtúes.

Filosofía de la relixón

Como col estudiu de la ética, la filosofía analítica temprana tendió a evitar l'estudiu de la filosofía de la relixón, en gran parte refugando la tema como parte de la metafísica y daqué ensin sentíu. Tamién na segunda metá del sieglu XX empezó a haber un anováu interés na filosofía de la relixón, con destacaos filósofos como William Alston, J. L. Mackie, Alvin Plantinga, Tim O’Connor, Antony Flew y Richard Swinburne. Plantinga, Mackie y Flew aldericaron sobre la validez lóxica de defensa del llibre albedríu como solución del problema del mal.[26] Alston, en conexón cola filosofía del llinguaxe, trabayó na naturaleza del llinguaxe relixosu.

Filosofía política

La filosofía política analítica contemporánea débe-y enforma a John Rawls, quien en dos testos de los cincuenta: l'artículu “Dos conceutos de regles” y el llibru Xusticia como equidad, y depués nel so clásicu llibru de 1971 Una teoría de la xusticia, produció una defensa sofisticada y refinadamente argumentada del lliberalismu en política pela vía contractualista. Siguió de cerca de Rawls el llibru de Robert Nozick Anarquía, Estáu y Utopía, una defensa del lliberalismu de llibre mercáu. Al par, Isaiah Berlin, igualmente, tuvo una gran influencia tantu na filosofía política analítica como nel lliberalismu, principalmente al traviés de la so conferencia que depués sería editada sol nome Dos conceutos de llibertá. En décades recién hubo munches crítiques al lliberalismu, incluyendo'l feminismu de Catherine MacKinnon, el comunitarismo de Michael Sandel y d'Alasdair MacIntyre, y el multiculturalismu de Charles Taylor. Anque nun se trata puramente d'un filósofu analíticu, Jürgen Habermas ye otra importante figura na filosofía política contemporánea y recibió bastante atención per parte de la filosofía política analítica.

Comunitarismo

Comunitaristas como Alasdair MacIntyre, Michael Sandel y Charles Taylor ponen n'entredichu la presunción lliberal de que l'individuu puede trate como dafechu autónomu de la comunidá na que vive y crez. Sicasí, ellos puxen por una concepción del individuu que enfatiza el rol que xuega la comunidá al forxar los sos valores, pensamientos, cosmovisiones y opiniones.

Ver tamién

Notes y referencies

  1. Ver Hans-Johann Glock, What Is Analitycs Philosophy (Cambridge University Press, 2008), p. 205: "La respuesta a la entruga del títulu ye, entós, que la filosofía analítica ye una tradición que se caltién xunida tantu por llazos d'influencia mutua como por paecencia de familia”.
  2. Brain Leiter, por casu, nel Philosophical Gourmet [1], diz: “"Toes" les universidaes de la Ivy League, “toos” los campus de la Universidá de California, cuasi tolos meyores colexos d'artes lliberales y cuasi tolos campus insinia d'universidaes estatales presumen sobre los sos departamentos de filosofía que s'autu-identifiquen “abrumadoramente” como “analíticos”: ye difícil imaxinar un movimientu” que seya más académica y profesionalmente establecíu qu'el de la filosofía analítica”. Ver tamién la opinión de John Searle (en Bunnin & Tsui-James (eds.), The Blackwell Companion to Philosophy (Blackwell, 2003), p. 1): "Ensin esceición dalguna, los meyores departamentos de filosofía nos Estaos Xuníos tán apoderaos pola filosofía analítica, y ente los filósofos líderes n'Estaos Xuníos, toos sacante un puñáu seríen clasificaos como filósofos analíticos”.
  3. 3,0 3,1 Vease la introducción a Preston, Aaron, «Analytic Philosophy» (n'inglés), Analytic Philosophy, http://www.iep.utm.edu/a/analytic.htm, consultáu'l 17 de xunu de 2009 
  4. Ver, v.gr., Avrum Stroll, “La filosofía analítica del sieglu XX” Sieglu XXI, 2000): "[Y]s difícil dar una definición precisa de filosofía analítica yá que nun ye una doctrina específica sinón una débil concatenación d'aproximamientos a problemes”. “Piensu que Sluga tien razón al dicir que ‘seique nun haya esperanza en tratar de determinar la esencia de la filosofía analítica’. Práuticamente toles definiciones propuestes fueron cuestionaes por dalgún académicu. […] Trátase d'un conceutu con paecencia de familia”.
  5. Colin McGinn, The Making of a Philosopher: My Journey through Twentieth-Century Philosophy (HarperCollins, 2002), p. xi.: "la filosofía analítica [ye] una etiqueta demasiáu estrecha, pos polo xeneral nun ye una cuestión de tomar una pallabra o conceutu y analizalo (lo que seya qu'esto sía)
  6. "La nuesa declaración de que les proposiciones de la metafísica escarecen dafechu de sentíu, de que nun afirmen nada, va dexar, entá ente aquellos que concuerden intelectualmente coles nueses resultaos, un penosu sentimientu de disgustu: ¿cómo ye posible que tantos homes pertenecientes a los pueblos y dómines más diversos, ya incluyendo mentalidaes eminentes ente ellos esbardiaren con tan xenuinu fervor tanta enerxía na metafísica por que ella finalmente nun consistiera sinón en meres socesiones verbales ensin sentíu?, y ¿cómo sería comprensible qu'estes obres exerzan hasta'l día de güei una influencia tan fuerte sobre llectores y oyentes si nun contienen yá nun digamos errores, sinón que son totalmente vacuas?" - Superación de la metafísica por aciu l'analís lóxicu del llinguaxe, n'A.J. Ayeri, El positivismu lóxicu, FCE, Méxicu 1965, p. 84
  7. Encyclopaedia Británica, Analytic Philosophy, http://www.britannica.com/EBchecked/topic/22568/analytic-philosophy
  8. Ver “Sobre sentíu y referencia”; “Función y conceutu”; “Sobre Cconcepto y oxetu”, arrexuntaos al pie de otros ensayos en Frege, Gottlob (1962). Estudio sobre semántica. Barcelona: Ediciones Orbis. ISBN 84-7530-836-8.
  9. N'inglés la semeyanza ye más patente que n'español, pos lo que n'español se diz con “tar”, “haber” y “ser”, dicir en tolos casos con “is” n'inglés.
  10. “Mind (journal)|Mind” 14 (1905): 479-493.
  11. Carnap, R. (1988). La estructura lóxica del mundu editorial=UNAM/Institutu d'Investigaciones Filosófiques.
  12. Popper, Karl R. (1994). La lóxica de la investigación científica. Tecnos.
  13. Rudolf Carnap abelugar n'Estaos Xuníos, ente que Karl Popper, abelugóse primero en Nueva Zelanda y dempués n'Inglaterra. Popper refugaba'l títulu de filósofu analíticu, pero los sos métodos filosóficos pueden ser incluyíos na tradición analítica.
  14. Brain Leiter, por casu, nel Philosophical Gourmet [2], diz: “”Toes” les universidaes de la Ivy League, “toos” los campus de la Universidá de California, cuasi tolos meyores colexos d'artes lliberales y cuasi tolos campus insinia d'universidaes estatales presumen sobre los sos departamentos de filosofía que s'autu-identifiquen “abrumadoramente” como “analíticos”: ye difícil imaxinar un movimientu” que seya más académica y profesionalmente establecíu qu'el de la filosofía analítica”. Ver tamién la opinión de John Searle (en Bunnin & Tsui-James (eds.), The Blackwell Companion to Philosophy (Blackwell, 2003), p. 1): "Ensin esceición dalguna, los meyores departamentos de filosofía nos Estaos Xuníos tán apoderaos pola filosofía analítica, y ente los filósofos líderes n'Estaos Xuníos, toos sacante un puñáu seríen clasificaos como filósofos analíticos”.
  15. 15,0 15,1 Analytic Philosophy [Internet Encyclopedia of Philosophy]
  16. Hacker, P.M.S. (1996). Wittgenstein’s Place in Twentieth-century Analytic Philosophy. Blackwell.
  17. Ver, v.gr., Brian Leiter [3] "'La filosofía analítica ye güei un estilu de faer filosofía, non un programa filosóficu o un conxuntu de puntos de vista sustantivos. Los filósofos analíticos, grosso modo, aspiren a la claridá y precisión argumentativa; recurren llibremente a les ferramientes de la lóxica; y usualmente identifíquense, profesional y intelectualmente, más cerca de les ciencies y les matemátiques, que de les humanidaes”.
  18. Hatfield, G. (2001). Behaviorism and Naturalism. En T. Baldwin (ed.), Cambridge History of Philosophy: 1870-1945 (pp. 640-8). Cambridge: Cambridge University Press.
  19. Davidson, D. (1970) Mental Events
  20. Postrel & Feser, Febreru 2000, Reality Principles: An Interview with John R. Searle en [4]
  21. Brennan, Andrew & Yeuk-Sze Lo (2002). “Environmental Ethics" §2, en The Stanford Encyclopedia of Philosophy.
  22. Gruen, Lori (2003). "The Moral Status of Animals," en The Stanford Encyclopedia of Philosophy.
  23. Horta, Oscar (2010). "La desconsideranza de los animales non humanos na bioética," en Isegoría: Revista de Filosofía Moral y Política, 43, 671-686.
  24. Ver Hursthouse, Rosalind (2003). "Virtue Ethics" §3, en The Stanford Encyclopedia of Philosophy & Donchin, Anne (2004). "Feminist Bioethics" en The Stanford Encyclopedia of Philosophy.
  25. Los dos esceiciones más importantes son los Principia Ethica de Moore y la curtia Conferencia sobre ética de Wittgenstein, anque en dalgún sentíu dambes concuerden en que'l valor moral nun s'atopa na naturaleza y Wittgenstein conclúi qu'entós nun podemos usar el llinguaxe pa referinos a él.
  26. Mackie, John L. (1982). The Miracle of Theism: Arguments For and Against the Existence of God

Enllaces esternos