Diferencies ente revisiones de «El Puente del Arzobispo»

Coordenaes: 39°48′09″N 5°10′19″W / 39.8025°N 5.1719444444444°O / 39.8025; -5.1719444444444
De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m +{{control d'autoridaes}}
m iguo testu: períodu => periodu
Llinia 15: Llinia 15:
Mientres la [[Yera Cenozoica|yera terciaria]], produciéronse presiones oroxéniques alpines que traxeron a la formación de bloques llevantaos, que dieron llugar a les sierres interiores de la [[Pandu]] (Sierra de Gredos y Montes de Toledo) y bloques fundíos, aniciando depresiones meseteñas, como la del [[Tajo]].
Mientres la [[Yera Cenozoica|yera terciaria]], produciéronse presiones oroxéniques alpines que traxeron a la formación de bloques llevantaos, que dieron llugar a les sierres interiores de la [[Pandu]] (Sierra de Gredos y Montes de Toledo) y bloques fundíos, aniciando depresiones meseteñas, como la del [[Tajo]].


Darréu, a lo llargo de la [[Períodu Cuaternariu|yera cuaternaria]], les alternances climátiques xelo-destemple dexaron el encajamiento fluvial d'esti bloque fundíu, desenvolviendo nos sos cantos amplies terraces gradiaes, onde s'alluga esta llocalidá.
Darréu, a lo llargo de la [[Periodu Cuaternariu|yera cuaternaria]], les alternances climátiques xelo-destemple dexaron el encajamiento fluvial d'esti bloque fundíu, desenvolviendo nos sos cantos amplies terraces gradiaes, onde s'alluga esta llocalidá.


=== Relieve ===
=== Relieve ===

Revisión a fecha de 15:07 10 abr 2020

El Puente del Arzobispo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'El Puente del Arzobispo Manuel Casillas Brasero
Nome oficial Puente del Arzobispo, El (es)[1]
Códigu postal 45570
Xeografía
Coordenaes 39°48′09″N 5°10′19″W / 39.8025°N 5.1719444444444°O / 39.8025; -5.1719444444444
El Puente del Arzobispo alcuéntrase n'España
El Puente del Arzobispo
El Puente del Arzobispo
El Puente del Arzobispo (España)
Superficie 1 km²
Altitú 320 m
Llenda con Alcolea de Tajo y Villar del Pedroso
Demografía
Población 1171 hab. (2023)
- 621 homes (2019)

- 625 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.06% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 1171 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

El Puente del Arzobispo ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Esta llocalidá destaca pola so cerámica, que'l so color tradicional ye'l verde. Xuntu con Talavera de la Reina constitúin dos de los nucleos de población de tradición alfarera más importantes d'España.

En 2016 cuntaba con una población de 1296 habitantes según los datos oficiales del INE. Asitiar a 110 kilómetros de Toledo, la capital provincial.

Xeografía

La estensión superficial del términu municipal ye inferior a un kilómetru cuadráu (0,98 km²), siendo'l más pequeñu de Castiella-La Mancha y unu de los más pequeños a nivel nacional.

Físicamente, el nucleu urbanu d'El Puente del Arzobispo allúgase sobre una elevación o terraza del valle del ríu Tajo, aproximao a unos 320 metros; y el so términu llinda a veres d'este.

Alministrativamente, ta asitiáu dientro de la contorna de la Campana de Oropesa y llinda pel sur con Cáceres y per los otros estremos col términu vecín d'Alcolea de Tajo.

Xeoloxía

Placa de bienvenida a El Puente del Arzobispo.

Mientres la yera terciaria, produciéronse presiones oroxéniques alpines que traxeron a la formación de bloques llevantaos, que dieron llugar a les sierres interiores de la Pandu (Sierra de Gredos y Montes de Toledo) y bloques fundíos, aniciando depresiones meseteñas, como la del Tajo.

Darréu, a lo llargo de la yera cuaternaria, les alternances climátiques xelo-destemple dexaron el encajamiento fluvial d'esti bloque fundíu, desenvolviendo nos sos cantos amplies terraces gradiaes, onde s'alluga esta llocalidá.

Relieve

Carauterízase pola esistencia d'estratos horizontales de resistencia alternante ente duros (xilizos) y blandios (magrizos). L'encargáu del modeláu d'estes plataformes ye la erosión, que déxanos relieves tan carauterísticos como les meses o pandoriales, según los cuetos testigu a lo llargo del valle del Tajo, ensin escaecer les terraces fluviales.

Clima

Monumentu al arzobispu de Toledo Pedro Tenorio n'El Puente del Arzobispo.

El Puente del Arzobispo entra dientro del dominiu del clima mediterraneu continentalizado. El so encajamiento ente unidaes del relieve y el so aislamientu de la influencia marítima caracterícen-y por unes irregulares precipitaciones estacionales y unes amplitúes térmiques altes, con branos calorosos ya iviernos fríos.

Vexetación

Les sos condiciones -y correspoden un monte perennifolio que les sos especies más carauterístiques son la encina y la sufrera. Sicasí ta formada principalmente por montes de ribera, desenvueltes sobre los marxes del ríu o'l regueru de les Praderes, como son los chopos o los sauces.

Toponimia

Xuan I, rei de Castiella, estableció en primer llugar el nome de Villafranca de la Puente del Arzobispo, en referencia a la ponte construyida pol arzobispu Pedro Tenorio. Adulces foi derivando al nome actual.

Historia

Placa informativa na casa de nacencia de Diego de Villarroel, fundador de San Miguel de Tucumán (Arxentina)

La población foi fundada pol arzobispu de Toledo, Pedro Tenorio na segunda metá del sieglu XIV. L'arzobispu yera propietariu de la vecina Alcolea de Tajo, con un ampliu términu municipal. Dientro d'esi términu yera necesariu cruciar el Tajo pa dir al Santuariu de La nuesa Señora de Guadalupe. Enantes utilizábense sonces barques causando frecuentes accidentes. Por ello, Pedro Tenorio mandó construyir una gran ponte pa salvar el ríu. L'arzobispu deseyaba qu'una villa xixilara la construcción y de ende la nacencia del pueblu.

Demografía

Gráfica d'evolución d'El Puente del Arzobispo ente 1900 y 2006
Fuente Instituto Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Alministración

L'alministración llocal articúlase al traviés del conceyu, formáu por 9 conceyales. L'actual alcalde ye Manuel Caxellos y les conceyalíes pártense, dende les eleiciones de 2011, en 5 pal Partíu Popular y 4 pal PSOE.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Jesús Sánchez Sánchez UCD
1983-1987 Antonio del Cal Barreira PP
1987-1991 Antonio del Cal Barreira PP
1991-1995 Antonio del Cal Barreira PP
1995-1999 José Luis Rivas Fernández PP
1999-2003 José Luis Rivas Fernández PP
2003-2007 José Luis de les Heras Carbayeda n/d
2007-2011 José Luis Rivas Fernández PP
2011-2015 Manuel Casilla Brasero PP
2015-2019 n/d n/d
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Comunicaciones

Llocalidá de confluencia ente carreteres. Al oeste la carretera de Valdeverdeja CM-4159; al norte la carretera de Oropesa CM-4100; al este la carretera de Talavera CM-4101. La carretera CM-4100 traviesa'l nucleu de población siguiendo'l so trayeutu escontra'l sur, que'l so tramu ye conocíu como l'Avenida de Toledo o del Xeneralísimu.

Monumentos y llugares d'interés

Tarru pa bicarbonatu.

Percima de toos destaca la ponte del Arzobispu, d'once arcos, de piedra y d'estilu góticu. Más construcciones seríen el conventu de Franciscanos, del sieglu XVII, desapaecíu, del que na actualidá solo resta la so ilesia, y el Palaciu arzobispal, construyíu enriba del primitivu Palaciu de Pedro Tenorio.

Otros edificios menores son la ilesia parroquial de Santo Catalina, la Picota, el Conventu Hospital de Santo Catalina. La primera, anque data del sieglu XV, nun caltién nada de la so estructura primitiva, siendo totalmente reformada nel sieglu XIX. A lo último, pela rodiada del pueblu atopa'l Dolmen de Azután.

Adicionalmente, y pola so importancia na fabricación de cerámica, cuenta col Centru d'Interpretación de la Cerámica d'El Puente del Arzobispo, onde pueden siguise les distintes fases que componen l'artesanía de l'alfarería ya incorpora un pequeñu muséu.

Personaxes pernomaos

Fiestes

  • llunes de pascua: Virxe de la Bienvenida. Desfile hasta la ermita, misa y procesión ,comida campera y xuegos.
  • Finales de xunu: Fiestes n'Honor de San Juan, verbenas, pasacalles y el mercáu de san Juan, un mercadín d'artesanía.
  • 19 de xunetu: Santes Alfareres, fiesta nacida pola importancia de la folla nel conceyu.
  • 24 y 25 de payares: Fiestes n'honor de Santo Catalina, verbena, concursu de migues, procesión.

Galería d'imáxenes

Ver tamién

Referencies

Bibliografía

  • Diccionariu Enciclopédicu de la provincia de Toledo, Redaición de revistir ECOS. Depósitu llegal: M-38645-2000.

Enllaces esternos



  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.