Diferencies ente revisiones de «El Piréu»

Coordenaes: 37°56′35″N 23°38′49″E / 37.943°N 23.64694°E / 37.943; 23.64694
De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo testu: dáu => dau
m +{{control d'autoridaes}}
Llinia 144: Llinia 144:
{{Tradubot|El Pireo}}
{{Tradubot|El Pireo}}


{{control d'autoridaes}}
[[Categoría:El Pireo| ]]
[[Categoría:El Pireo| ]]
[[Categoría:Wikipedia:Revisar traducción]]
[[Categoría:Wikipedia:Revisar traducción]]

Revisión a fecha de 23:29 10 mar 2020

El Piréu
Alministración
PaísBandera de Grecia Grecia
Organismu públicu Decentralized Administration of Attica (en) Traducir
Rexón periferia del Ática (es) Traducir
Unidaes perifériques Unidá periférica d'El Pireo
Municipio (es) Traducir Piraeus Municipality (en) Traducir
Tipu d'entidá gran ciudá
Cabezaleru/a del gobiernu Yannis Moralis
Nome llocal Πειραιάς (el)
Códigu postal 185 00–185 99
Xeografía
Coordenaes 37°56′35″N 23°38′49″E / 37.943°N 23.64694°E / 37.943; 23.64694
El Piréu alcuéntrase en Grecia
El Piréu
El Piréu
El Piréu (Grecia)
Superficie 10.865 km²
Altitú 2 m
Llenda con Nikaia
Demografía
Población 168 151 hab. (2021)
Porcentaxe 100% de Piraeus Municipality (en) Traducir
0% de Unidá periférica d'El Pireo
100% de periferia del Ática (es) Traducir
100% de Decentralized Administration of Attica (en) Traducir
1.6% de Grecia
Densidá 15 476,39 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 210
Estaya horaria UTC+02:00 (horariu estándar)
UTC+03:00 (horariu de branu)
Llocalidaes hermaniaes
piraeus.gov.gr
Cambiar los datos en Wikidata

El Piréu (en griegu antiguu: Πειραιεύς, Peiraiéus; en griegu modernu Πειραιάς, Pireás) ye una ciudá del sudoeste de Grecia asitiada na periferia del Ática a veres del golfu de Egina. Alministrativamente, conforma la unidá periférica d'El Pireo y ye la capital de l'Alministración descentralizada del Exéu (Periferies d'Exéu Meridional y Exéu Septentrional).[1] Yera'l puertu de l'antigua ciudá d'Atenes y foi escoyida pa funcionar como puertu modernu cuando esta ciudá foi refundada en 1834. Ye unu de los más activos ya importantes de Grecia, según el puertu de referencia pal saléu poles islla del mar Exéu y tamién una importante escala pa les principales compañíes navieres del Oriente Próximu. La so población ye de 175.607 habitantes (2001).

El Pireo ye un puexu predresu, con tres puertos naturales, el más grande allugáu nel noroeste, que sirve como importante puertu comercial escontra l'este del mar Mediterraneu, y los dos más pequeños son utilizaos pa propósitos navales. El puertu tien servicios de tresbordadores a cuasi toles islles del este de Grecia y munches del norte y esti del mar Exéu. Partir oeste del puertu ye usada pa servicios de carga y cubre un gran área.

El Pireo caltiense como'l mayor centru industrial y portuariu, y ye la terminal pal serviciu de trenes llétricos. Cuenta con estelleros, fábriques productores de maquinaria agrícola, vidriu, testil y productos químicos. Amás esporta aceitunes, aceite d'oliva y xabón. Tamién tien una escuela industrial fundada en 1938.

Historia

Antigüedá

El Pireo yera originariamente una isla, dixebrada del continente poles marismes de Halipedon.
Nun foi'l primer puertu d'Atenes. Preferir mientres enforma tiempu l'ancón de Falero, visible dende Atenes, al contrariu qu'el Pireo.

El primeru n'interesase nel Pireo foi Hipias, que fortificó Muniquia.

Temístocles foi'l primeru n'impulsar a los atenienses por qu'aprovecharen estos puertos, en cuenta de usar la badea arenosa de Falero. La fortificación del Pireo empezó nel añu 493 e.C. mientres l'arcontado (493-492 e.C. ) de Temístocles, pa ufiertar a la flota ateniense, compuesta por 200 trirremes, un llugar de fondio más seguru que l'ancón de Falero. Empezó la construcción de los Murios Llargos, que fueron acabaos xusto de primeres de la Guerra del Peloponeso. Les fortificaciones fueron baltaes pol espartanu Lisandro en 404 e.C. , a la fin de la Guerra del Peloponeso, reemplazaes en 393 e.C. pol almirante ateniense Conón.

Ye a Temístocles al que se debe la eleición del sitiu de Pireo pa instalar el nuevu puertu d'Atenes. De siguío del descubrimientu de los nuevos xacimientos nes mines de Laurión, Atenes tuvo los medios pa dar en los grandes trabayos de fortificaciones y de construcción marítima y Temístocles persuadió a l'Asamblea aenienses de desbloquiar estos fondos pa faer d'Atenes una potencia marítima. Tres el primera arcontado de Temístocles empiecen los trabayos nel Pireo y dotar de talleres navales. Estos talleres dexen la construcción d'una flota bastante importante como pa bater a los perses na batalla de Salamina en 480 e.C.

Esta victoria persuade a los atenienses de la utilidá d'un poder marítimo, siendo destruyida Atenes polos perses, reconstruyir fortificándola y faen los mesmu pal Pireo que sufrió daqué la invasión persa.

La ciudá orixinal de Pireo foi construyida pol arquiteutu Hipódamo de Mileto, probablemente na dómina de Pericles. El puexu en sí mesmu consta de dos partes, el monte de Muniquia y la proyeición d'Acté.

Base de la flota de guerra ateniense, El Pireo foi mientres ciertu tiempu (sieglos V-IV e.C. ) l'asentamientu comercial más grande de Grecia y, como tal, un llugar cosmopolita con una población estranxera residente envalorada nunes 5.000-6.000 persones nel so apoxéu.

Siendo con diferencia'l mayor de demos d'Atenes, tenía una población con reputación de ser más democrática que la de la mesma Atenes.

A diferencia d'Atenes, yera una ciudá planiada. Caltiénense poques traces del so planu orixinal, anque les escavaciones señalen una estructura en retícula de cais anches (8 m) y estreches (5 m).

El Pireo constituyóse como ciudá escontra l'añu 450 e.C. , momentu en qu'el so puertu yá taba al serviciu de la ciudá d'Atenes. Ente los años 461 y 457 e.C. construyéronse les muralles que xuníen a los dos ciudaes, los Murios Llargos.

Dempués d'Alexandru Magno, foi ocupáu de xemes en cuando por una guarnición macedonia, perdiendo la so importancia comercial en beneficiu de Rodas y Alexandría.

Nel añu 86 e.C. la ciudá foi destruyida pol xeneral romanu Sila. Mientres el sieglu II de nuesa yera foi reconstruyida pol emperador romanu Adriano. Ganó de nuevu relevancia mientres el sieglu XIX tres la independencia de Grecia. Nel añu 1831 foi escoyida de nuevu como'l puertu d'Atenes.

Temístocles, fundador de la economía del Pireo

Nel tomu V de The Cambridge Ancient History, puede lleese sobre Temístocles: «Él yera'l responsable de la nueva base naval del Pireo, ensin la cual la so hexemonía marítima nun podría ser caltenida». A Temístocles débese la eleición del llugar del Pireo pa instalar el nuevu puertu d'Atenes, de siguío del descubrimientu de los nuevos xacimientos nes mines de Laurión, Atenes tien los medios pa dar en grandes trabayos de fortificación y de construcción marítima y Temístocles persuadió a l'Asamblea de desbloquiar estos fondos pa faer d'Atenes una potencia marítima. Nel llibru II de la Historia de la Guerra del Peloponeso, Tucídides esplica que «Temístocles (...) atopaba l'allugamientu, afortunadamente, constituyíu colos sos trés puertos naturales y pensaba qu'acabaríen siendo marinos, y taríen en disposición d'adquirir poder». Tamién en 493 e.C. mientres el primeru arcontado de Temístocles empezaron los trabayos del Pireo que los dotó de talleres navales. Son estos talleres navales los que dexaron la construcción d'una flota bastante importante pa bater a los perses na Batalla de Salamina, en 480 e.C. Esta victoria persuadió a los atenienses de la utilidá de cuntar con un poder marítimo,. Siendo destruyida la ciudá d'Atenes polos perses, enfotar en reconstruyila y fortificala, y fixeron los mesmu con El Pireo, que sufriera tamién la invasión persa.

Estes fortificaciones esmolíen a les ciudaes aliaes d'Atenes, a Esparta de primeres, que tarrecía que fueren los entamos d'un importante rival pa la so hexemonía. Tamién Esparta intentó por tolos medios diplomáticos posibles torgar la fortificación del Pireo, argumentando qu'en casu d'invasión de los perses, ello procuraría-yos un llugar inexpugnable nel Ática. Pero Temístocles foi a Esparta p'asela-yos y decidió reconstruyir les fortificaciones del Pireo destruyíes polos perses siguiendo un modelu más ampliu; los murios del Pireo teníen 60 estadios de circunferencia y Temístocles ordenó que s'alzaren bastante altos y abondo anchos por que pudieren ser defendíos polos homes más pocu aptos (inválidos, vieyos), ente que'l restu de los soldaos embarcaría nos trirremes. Estos murios teníen (Tucídides, I, 93) un anchu tal que podíen cruciase dos carros de frente.

La fortificación de Pireo facer una plaza militar inexpugnable, y por consiguiente un puertu comercial seguro pos el vendedores nun teníen mieu d'almacenar los sos productos. Por eso estes fortificaciones cuerren pareyes col desenvolvimientu d'esti puertu. Falero foi abandonáu en beneficiu del Pireo, más grande, meyor fortificáu y articuláu al pie de les llombes que dexaben una bona vixilancia. Temístocles foi pos el primeru n'entender la importancia del Pireo, en primer llugar pa construyise una gran flota en casu d'una nueva invasión persa, pero tamién p'aguiyar el comerciu y faer d'Atenes una potencia marítima bien protexía. Pero'l so proyeutu más ambiciosu, los Murios Llargos que xuníen Atenes al Pireo, foi realizáu tres el so ostracismu en 471 , siendo acusáu de medismo.

De la edá d'oru a la cayida

Los empiezos del periodu clásicu constitúin la edá d'oru del Pireo qu'adquier una hexemonía sobre'l comerciu griegu, y ello en desterciu d'otros puertos como Calcis, Eretria, Egina o inclusive Corinto que ye sicasí l'únicu puertu en llograr caltenese. A partir de 451 e.C. , la ciudá d'El Pireo ye reconstruyida totalmente sobre un vastu planu arquiteutural por Hipódamo, los almacenes y arsenales son engrandaos y la ciudá dotar de templos y de dársenes. El Pireo apaez entós como una clave de la puxanza ateniense pos-y confier seguridá, prosperidá económica y comercial, según poder naval ensin igual. Los ingresos d'El Pireo xuníos a los de les mines de Laurión constitúin entós más del 65% del presupuestu del estáu ateniense, el desenvolvimientu del saléu que compensa la probeza de la tierra del Ática. El Pireo avérase igualmente a Atenes na midida na que los sos habitantes tomen cada vez más parte na democracia ateniense, pos la tradición democrática ta bien fondiada n'El Pireo. Finalmente, los Murios Llargos, construyíos ente 461 y 456 e.C. y que xunieron El Pireo con Atenes por aciu una doble muralla d'unos 6 kilómetros acabaron de protexer la ciudá y confiriéron-y non solo virtúes defensives sinón tamién potencial agresivu. La importancia d'estos Murios Llargos murios esprésase bien nel llibru I de la Historia de la Guerra del Peloponeso, pos Tucídides enséñanos que Temístocles pensaba qu'El Pireo tenía más utilidá que la ciudá alta y repitía de cutiu a los atenienses, que si nunca dexaben a algamar el puertu un asaltante per tierra, cola so flota podríen fae-y frente.

A pesar d'esti cuadru idílicu, esta edá d'oru tocó al so fin a mediaos del sieglu V e.C. Les fortificaciones del Pireo atraxeren la rocea de los lacedemonius y los otros puertos griegos (Megara y Corinto especialmente), sufrieren enforma de la hexemonía del Pireo. Por eso les razones de la guerra del Peloponeso son esencialmente económiques, a Esparta nun-y cuesta nengún trabayu convencer a les ciudaes que sufrieren la espansión ateniense xunise a ella pa faer la guerra a Atenes. L'esfuerzu de guerra provoca nel Pireo la ruina de dellos comerciantes, siendo requisados locales y naves y el comerciu que menguando en provechu de los gastos militares. Les incursiones lacedemonies nel territoriu áticu conducen a Pericles a axuntar la población nes muralles atenienses, que s'estienden por una pequeña decena de kilómetros, siguiendo asina'l conseyu de Temístocles. Sicasí, les muralles del Pireo, lo mesmo que la ciudá nun fueron estudiaes p'acoyer tan gran númberu de persones, asina la población atropóse, y atopó abelugu nos templos, so los pórticos. Esta situación foi aparente pal espardimientu d'una enfermedá, la peste, que fixo estragos un añu más tarde na población, favorecida pola cuasi ausencia d'alcantarielles nel Pireo, según pola amenorgada aducción d'agua y l'ausencia de fontes. Tucídides, nel Llibru II, 48, esplica qu'Atenes se vio cutida sópito, y foi el Pireo el primer llugar onde la xente foi arimada; y dixeron que los peloponesios envelenaren los pozos (pos nun había fontes entá nesti llugar). Depués algamó la ciudá alta y el númberu de muertes foi dende entós enforma mayor. La peste, que pudo con Pericles y los sos dos fíos, yera un golpe fatal pal Pireo que travesaba entós una crisis económico y comercial ensin precedentes. El desastre de Sicilia de 415 e.C. remató esta crisis quitando a los atenienses de munches naves.

El Pireo tenía una tradición democrática bien guañada. Asina cuando'l réxime de los Cuatrocientos, nel añu 411 e.C. , fueron los soldaos del puertu quien se xunieron y apoderáronse del Pireo siguiente una guerra civil declarada nes cais. Pero eso nun torgar a los lacedemonios solmenar un golpe fatal al Pireo, cuando dempués del asediu victoriosu d'Atenes, esixeron que los Murios Llargos y les fortificaciones d'Atenes y del Pireo fueren baltaos. El golpe foi más fuerte pa los habitantes de Pireo, que los sos comercios fueron destruyíos por Lisandro, qu'ordenó que la destrucción facer al son de les flautes, como nuna fiesta. Atenes, foi de nuevu víctima d'una revolución oligárquica y de la instauración del réxime de los Trenta Tiranos, que se ensañó particularmente col Pireo, focu de la revolución contra'l réxime de los Cuatrocientos. Esti encarnizamiento contribuyó a una nueva rebelión democrática nel iviernu del 404 e.C. , que partió del Pireo y empobinada por Trasíbulo, llogró tomalo y aguantar los asaltos de los soldaos de los Trenta Tiranos. Anque los hoplites espartanos consiguieron vence-yos de siguío nuna auténtica demostración militar, la democracia foi restablecida un añu más tarde, en 403 e.C.

El Pireo constaba de 3 puertos, Zea y Muniquia al este, dambos utilizaos pa los barcos de guerra, y el gran puertu de Cántaros al oeste. Esti postreru convertir nun mercáu floreciente. La población de la ciudá taba sobremanera constituyida por metecos, que fixeron del puertu una ciudá comercial y cosmopolita, onde los dioses estranxeros taben al pie de los dioses griegos.
Estos trés puertos fueron llindaos polos muelles y fortificaos. Podíen ser cerraos por aciu cadenes tendíes nes entraes.
Una nueva ciudá entamóse progresivamente alredor del Pireo con un planu en damero concebíu pol arquitectu Hipódamo de Mileto, a metá del sieglu V e.C.

Foi n'El Pireo, onde Trasíbulo restableció la democracia atenienses, al espulsar al gobiernu de los Trenta Tiranos, acuartelaos na fortaleza de Muniquia.

Esta fortaleza foi ocupada por una guarnición macedonia y dempués por una romana.

El xeneral romanu Sila asedió El Pireo y destruyó depués la ciudá nel 87 - 86 e.C. Estrabón diz d'en la so dómina la ciudá yera una miserable aldega. Paez que volvió ser un centru comercial floreciente na dómina imperial.
Constantino I utilizó entá'l puertu pa la so flota de guerra.

El lleón y les runes grabaes.

La incursión d'Alarico I en 396, dio'l golpe de gracia a la ciudá.

Edá Media y dominación otomana

En 1040, el Varego Harald Hardraada foi a reprimir una insurrección ateniense. Desembarcó n'El Pireo, llamáu entós Porto Leone o Porto Draco. Esti nome él fuera dau por causa de la estatua del lleón (o lleona), quiciabes orixinaria de Delos que se topaba na estremidá del puexu de Alkimos. Una reproducción ye entá visible anguaño. En dicha estatua Harald Hardraada grabó unes runes.

La estatua foi llevada por Francesco Morosini en 1687 a Venecia, onde se caltién na entrada del Arsenal.

El Pireo llamábase Aslan-Llimen mientres la dominación otomana.

Dómina contemporánea

Panorámica de Perama, un suburbiu del Pireo.

Muniquia realcontró la so importancia como fortaleza mientres la Guerra d'independencia de Grecia.D'ellí partió, en 1827, la columna de refuerzu a los griegos sitiaos na Acrópolis d'Atenes. Esta espedición, dirixida por Sir Richard Church fracasó na so tentativa y el capitán xeneral Georgios Karaiskakis perdió la vida. El xeneral Gordon llogró depués apoderase de Muniquia dende febreru a mayu de 1827.

El Pireo foi escoyíu en 1834 p'allugar l'allugamientu del nuevu puertu d'Atenes.
La ciudá cuntaba con 900 habitantes en 1836. Chauteaubriand nun había vistu más qu'una casina d'aduaneru. El Pireo foi repobláu entós daquella polos habitantes de les islles que llegaron en busca d'un emplegu.

En 1850, el Reinu Xuníu de Palmerston procedió al bloquéu del puertu pola mor del incidente Don Pacíficu. El Reinu Xuníu, esta vegada acompañáu pola flota francesa, dio en un nuevu bloquéu ente 1854 y 1857, por causa de la política esterior y de les deldes de Grecia, según pola Guerra de Crimea.

El Pireo tenía 11.000 habitantes en 1869 y 50.000 en 1895. La ciudá españó cola "Gran Catástrofe": el cambéu de población con Turquía tres el Tratáu de Lausana de 1923. El númberu d'habitantes del Pireo triplicóse.

Escena de daños causaos por un bombardéu alemán n'El Pireo el 7 d'abril de 1941.

El 6 d'abril de 1941, día del ataque alemán sobre Grecia mientres la Segunda Guerra Mundial, l'aviación alemana bombardeó el puertu y fundió 11 buques de guerra, sobremanera el Cla Fraser que tresportaba 200 tonelaes de TNT, qu'españó con dos tresportes vecinos de municiones, causando inmensos estragos.

El rexidor de la ciudá ye anguaño (2007) Vicky Leandros y l'alcalde ye Panayótis Fasoúlas.

Arsenal de Filón

Foi una de les construcciones más almiraes del Pireo hasta la so destrucción por Sila.

El so arquiteutu foi Filón, que llegó a escribir un llibru sobre la obra.

En 347-346 e.C. , ordenóse la construcción d'un arsenal naval (skeuoteca) pa guardar l'apareyu, veles, cabos y tou lo necesario pa los trirremes qu'envernaben nes cercanes dársenes cubiertes de Zea.
La so fama deriva en parte del so tamañu, con un llargor de 400 pies áticos (unos 118-123 m), como queda constancia pola inscripción de 97 llinies qu'especificaba les clauses de los contratistes. La seición que puede vese, afayada en 1988, caltién los arreglos pa les puertes dobles de la entrada norte del edificiu.

L'edificiu, de más de 100 m de llargor concibióse como galería monumental que xunía'l puertu militar al Ágora. L'espaciu central yera de tránsitu públicu abiertu a los ciudadanos, que, d'una a otra parte, ente los pilastraes que lo llindaben, podíen contemplar los apareyos de la flota confiada a la responsabilidá de los maxistraos. Una viguería de llinies sencielles pero sólides, contribuyía a amontar l'aspeutu monumental d'esi edificiu, un pocu severu nes sos llinies esteriores, a pesar del frisu dóricu que coronaba los sos murios desnudos.

Población

La población del conceyu d'El Pireo ye de 175.697 habitantes (2001). Si inclúyese l'área circundante a la ciudá y dalgunes de les islles del Golfu Sarónico, tien una población de 541.504 habitantes (2001).

La ciudá d'El Pireo tien un conveniu d'hermandá cola ciudá arxentina de Rosario.

Añu Población del conceyu Cambéu Densidá
1981 196.389 - 17.853,55 / km²
1991 182.671 -14.168 / -7,25% 16.606,45 / km²
2001 175.697 - 6.974 / -3,82% 15.972,45 / km²

Deportes

El Pireo ye sede del club polideportivu Olympiacos CFP, unu de los clubes deportivos mas importantes del país y del Mundu, que se destacar nes sos seiciones de fútbol y baloncestu.[2] En fútbol destaca al ser el club mas popular y mas galardonáu del fútbol griego al ser el máximu campeón de la Superliga de Grecia, la Copa de Grecia y la Supercopa de Grecia, por ser el primer club griegu en ganar un títulu internacional oficial de fútbol al conquistar la Copa de los Balcanes de Clubes, y magar nun llogró un títulu oficial a nivel européu, tamién cabo mentar que s'atopa 30º na Clasificación histórica de la Lliga de Campeones.[3]

En baloncestu, ye'l segundu club mas importante del baloncestu griego, siendo'l segundu club mas galardonáu de la Lliga de baloncestu de Grecia y de la Copa de baloncestu de Grecia, siendo superáu en dambes en palmarés pol Panathinaikos BC, y a nivel internacional el club llogró tres títulos d'Eurolliga y una Copa Intercontinental FIBA.[4]

Ciudaes Hermanaes

Ver tamién

Referencies

  1. «Testu completu del plan Calícrates» (griegu). Boletín Oficial de Grecia (11 d'agostu de 2010).
  2. «Olympiacos CFP». Wikipedia. Consultáu'l 12 de xunu de 2017.
  3. «Olympiacos d'El Pireo». Wikipedia. Consultáu'l 12 de xunu de 2017.
  4. «Olympiacos B.C». Wikipedia. Consultáu'l 12 de xunu de 2017.

Enllaces esternos