Diferencies ente revisiones de «Sabela d'Aragón (1470-1498)»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo parámetros de plantía
m iguo parámetros de plantía
Llinia 6: Llinia 6:


== Princesa d'Asturies na Guerra de Socesión Castellana ==
== Princesa d'Asturies na Guerra de Socesión Castellana ==
El 11 d'avientu de 1474 muerre'l so tíu maternu, el rei Enrique IV de Castiella, dos díes depués, el 13 d'avientu, na ciudá de Segovia la so madre se autoproclama reina de Castiella.<ref>de Ulloa, Martin (1796). «XV - Continúa la serie de los reyes de Castilla hasta los cátolicos D. Fernando y D.ª Isabel». ''Memorias de la Real Academia de la Historia. Tomo II''. Imprenta de Sancha. p.&nbsp;460-461.{{cita llibru |apellidos=de Ulloa|nome=Martin|enlaceautor=|títulu=Memorias de la Real Academia de la Historia. Tomo II|url=|fechaaccesu=|año=1796|editorial=Imprenta de Sancha|isbn=|editor=|ubicación=|página=460-461|idioma=Español|capítulo=XV - Continúa la serie de los reyes de Castilla hasta los cátolicos D. Fernando y D.ª Isabel}}</ref>
El 11 d'avientu de 1474 muerre'l so tíu maternu, el rei Enrique IV de Castiella, dos díes depués, el 13 d'avientu, na ciudá de Segovia la so madre se autoproclama reina de Castiella.<ref>de Ulloa, Martin (1796). «XV - Continúa la serie de los reyes de Castilla hasta los cátolicos D. Fernando y D.ª Isabel». ''Memorias de la Real Academia de la Historia. Tomo II''. Imprenta de Sancha. p.&nbsp;460-461.{{cita llibru |apellidos=de Ulloa|nome=Martin|enlaceautor=|títulu=Memorias de la Real Academia de la Historia. Tomo II|url=|fechaaccesu=|año=1796|editorial=Imprenta de Sancha|isbn=|editor=|ubicación=|páxina=460-461|idioma=Español|capítulo=XV - Continúa la serie de los reyes de Castilla hasta los cátolicos D. Fernando y D.ª Isabel}}</ref>


En 1476 convóquense les Cortes na ciudá de [[Madrigal de las Altas Torres]] coles mires de xurar a la Infanta como Princesa d'Asturies, al ser ella la primoxénita del los reis de Castiella y al nun tener los sos padres descendencia masculina; tou camuda'l 30 de xunu de 1478, quando la so madre da a lluz al so hermanu, Juan d'Aragón, el qual por ser #varón #mover na llinia socesoria, nonostante esta nacencia Isabel caltuviera'l titulo hasta'l xuramentu del so hermanu como Principe d'Asturies en 1480.
En 1476 convóquense les Cortes na ciudá de [[Madrigal de las Altas Torres]] coles mires de xurar a la Infanta como Princesa d'Asturies, al ser ella la primoxénita del los reis de Castiella y al nun tener los sos padres descendencia masculina; tou camuda'l 30 de xunu de 1478, quando la so madre da a lluz al so hermanu, Juan d'Aragón, el qual por ser #varón #mover na llinia socesoria, nonostante esta nacencia Isabel caltuviera'l titulo hasta'l xuramentu del so hermanu como Principe d'Asturies en 1480.

Revisión a fecha de 09:23 21 pay 2019

Sabela d'Aragón
princesa d'Asturies

29 abril 1498 - 23 agostu 1498
Heredero presuntivo (es) Traducir Corona d'Aragón

8 avientu 1497 - 23 agostu 1498
Reina consorte de Portugal (es) Traducir

30 setiembre 1497 - 23 agostu 1498
Lleonor de Viseu - María d'Aragón
princesa d'Asturies

abril 1476 - mayu 1480
Xuana la Beltranexa - Juan de Aragón (es) Traducir
Vida
Nacimientu Dueñas2 d'ochobre de 1470
Nacionalidá Corona de Castiella
Corona d'Aragón
Reinu de Portugal
Llingua materna castellanu
Muerte Zaragoza23 d'agostu de 1498 (27 años)
Sepultura convento de Santa Isabel de los Reyes (es) Traducir
Causa de la muerte fiebres puerperales (es) Traducir
Familia
Padre Fernandu II d'Aragón
Madre Sabela I de Castiella
Casada con Alfonso de Portugal y Viseu (es) Traducir (1490 (Gregorianu)m. 1491)[1]
Manuel I de Portugal (es) Traducir (1497 – m. 1498)[2]
Fíos/es Miguel de la Paz
Hermanos/es
Pueblu Burgund-Trastamara
Estudios
Llingües falaes castellanu
portugués
Oficiu aristócrataconsorte
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Isabel d'Aragón (Dueñes, 2 d'ochobre de 1470-Zaragoza, 23 d'agostu de 1498), fía del rei Fernandu II d'Aragón y la reina Isabel I de Castiella, foi dos veces Princesa d'Asturies, infanta de Castiella y Aragón, y más tarde, reina consorte de Portugal.

Infancia

Nació'l 2 d'ochobre de 1470 na llocalidá palentina de Dueñes, a la que los sos padres retirárense pa mayor seguridá en casándose en Valladolid en 1469, agospiándose nel Palaciu de los condes de Buendía. Esti palaciu pertenecía nesos momentos a Pedro Vázquez d'Acuña, hermanu del arzobispu de Toledo Alonso Carriellu d'Acuña, quien sofitaren la causa isabelina dende un primer momentu, alcordando'l so matrimoniu con Fernando d'Aragón. L'herederu del condáu, Lope Vázquez d'Acuña, había emparentáu amás con Fernando al contraer matrimoniu cola so tía Inés Enríquez de Quiñones.

Princesa d'Asturies na Guerra de Socesión Castellana

El 11 d'avientu de 1474 muerre'l so tíu maternu, el rei Enrique IV de Castiella, dos díes depués, el 13 d'avientu, na ciudá de Segovia la so madre se autoproclama reina de Castiella.[3]

En 1476 convóquense les Cortes na ciudá de Madrigal de las Altas Torres coles mires de xurar a la Infanta como Princesa d'Asturies, al ser ella la primoxénita del los reis de Castiella y al nun tener los sos padres descendencia masculina; tou camuda'l 30 de xunu de 1478, quando la so madre da a lluz al so hermanu, Juan d'Aragón, el qual por ser #varón #mover na llinia socesoria, nonostante esta nacencia Isabel caltuviera'l titulo hasta'l xuramentu del so hermanu como Principe d'Asturies en 1480.

Anque los reis allampaben fervientemente un varón qu'unificara dambos reinos la princesa tenía una gran inteligencia y ayudaba constantemente a sus padres a idear estrategias no sólo en asuntos de estado si no también en cuestiones de batalla, eso sin contar el acusado parecido que había entre abuela (Juana Enríquez) y nieta, por lo que además de inteligente y fuerte la princesa contaba con una gran belleza.[ensin referencies] Isabel siempre contó con la predilección de su madre[ensin referencies] madre[cita riquida], la Reina Católica, por ser la mayor y por paece-y -y en calter, gustos y actividaes. Tocantes a la rellación col so padre, Isabel también fue siempre su favorita[ensin referencies] favorita[cita  una y bones la princesa tenía una gran intelixencia y ayudaba costantemente a los sos padres a escurrir estratexes non yá n'asuntos de tao si non tamién en cuestiones de batalla, eso ensin cuntar l'acusáu asemeyáu qu'había ente güela (Juana Enríquez) y nieta, polo qu'amás d'intelixente y fuerte la princesa cuntaba con una gran guapura.[cita 

Princesa de Portugal

Asegurada la socesión de los reinos hispanos, los Reis Católicos deciden alcordar uniones matrimoniales pa les sos fíes.

Se concierta entós, como una de les clauses (Tercerías de Moura) del Tratáu de Alcáçovas (1479), el matrimoniu d'Isabel col príncipe herederu de Portugal, Alfonso, únicu fíu superviviente del rei Juan II, desoyendo la reina les proposiciones de los reis de Nápoles y Francia. Quería compensar a Isabel pos, según testimonios coetaneos la nueva princesa nunca entendió por qué siendo la primoxénita y pudiendo reinar en Castiella una muyer nun siguió perteneciendo a ella'l principáu d'Asturies dempués de la nacencia del príncipe Juan. Isabel entós, #treslladar a Portugal, cola incertidume sobre cómo sería'l so futuru nel so nuevu país. La princesa nun deseyaba n'absolutu esti enllaz y pollo, la so madre la reina quixo despidise d'ella con un fuerte repiqueo de campanes pa celebrar l'enllaz de la so fía primoxénita. La boda #celebrar na ciudá de Estremoz el 3 de payares de 1490. Nel momentu del enllaz, Isabel cuntaba con #venti años #acabante cumplir, ente que l'infante Alfonso tenía apenes 15. A pesar d'esta diferencia d'edá, dende'l primer intre que se conocieron namoráronse; asina, lo que nun empiezu foi un matrimoniu políticu terminó siendo una unión por amor.

La feliz unión d'Isabel y Alfonso sería de curtia duración yá que el 13 de xunetu de 1491, el mozu infante fina por causa de una cayida de caballu. Ensin fíos y afarada pol dolor, Isabel vuelve a España como princesa viuda de Portugal ya instálase en Sevilla, dende onde va ayudar a los sos padres n'asuntos del reinu.

Reina de Portugal y princesa d'Asturies

Pa demostrar el so dolor pola muerte del so maríu, Isabel corta'l so pelo rubio y visti una xíriga, túnica arpillera, #cubrir con un trupu velu. #Dedicar a vivir silenciosamente sumida nes oraciones, adoptando'l vezu de les hermanes clarises y solicitando entós a los sos padres los reis el so permisu pa convertise en monxa, pero estos teníen otros planes pa ella.

Isabel y Fernando deseyaben casala col nuevu herederu al tronu de Portugal, Manuel, que conociera a la princesa Isabel na so curtia estadía en Portugal y sentíase atraíu por ella. La princesa viuda nun deseyaba esta unión, se había convertido en una gran defensora de la fe cristiana y sentía mucha intolerancia hacia los herejes[ensin referencies] herexes[cita ; en realidá, lo único que quería yera dedicase a la oración y tomar los vezos.

pero impone una condición: los judíos deben ser expulsados de Portugal.[ensin referencies] a la fin nun pudo aguantar la presión de los sos padres; por ello en 1496 apuerta a casase col yá rei Manuel I de Portugal, pero impon una condición: los xudíos Portugal.[cita  En primer instancia'l rei Manuel bazcuyó porque almiraba a los poles sos conocencies y polos servicios financieros qu'apurríen a la corona, pero depués aportó. Asina que el 13 de setiembre de 1497, los reis y la princesa Isabel partieron de Medina del Campo escontra la ciudá fronteriza de Valencia de Alcántara pa celebrar el día 30 la boda. Poco dempués, Isabel entra col so nuevu home en Portugal, como reina consorte.

El 4 d'ochobre de 1497 muerre'l so hermanu Juan, príncipe d'Asturies, lo que convierte a Isabel na heredera del tronu de Castiella.[4] Isabel y Manuel son convocaos polos Reis Católicos. Los reis de Portugal lleguen al Monasteriu de Guadalupe el 7 d'abril de 1498, siendo recibíos afectuosamente pol pueblu.

Muerte

Sicasí, dende la so llegada, Isabel y Fernando dieron cuenta de que l'actitú de la so fía nun camudara; la reina de Portugal siguía tan aveseda y ansiosa como antes de la so segunda boda.[cita [ensin referencies] Pal momentu del so regresu a España atopábase embarazada de cinco meses. El 23 d'agostu da a lluz un neñu que se llamó Miguel de la Paz. Una hora dempués de la nacencia del so fíu, Isabel morrió. Esti tráxicu sucesu socedió nes dependencies del Palaciu Arzobispal de Zaragoza, nes estancies que na actualidá componen el Muséu Diocesanu de Zaragoza. Anguaño atópase soterrada nel conventu de #Santa Isabel de los Reis en Toledo.[5][6]

Ancestros

Referencies

  1. Identificador de persona en The Peerage: p10353.htm#i103526. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Afirmao en: Kindred Britain.
  3. de Ulloa, Martin (1796). «XV - Continúa la serie de los reyes de Castilla hasta los cátolicos D. Fernando y D.ª Isabel». Memorias de la Real Academia de la Historia. Tomo II. Imprenta de Sancha. p. 460-461. (1796) Memorias de la Real Academia de la Historia. Tomo II (n'Español). Imprenta de Sancha, páx. 460-461.
  4. Aram, Bethany (2001). La reina Juana: gobierno, piedad y dinastía. Marcial Pons Historia. ISBN 9788495379313. Consultáu'l 25 de noviembre de 2017. (2001) La reina Juana: gobierno, piedad y dinastía (en castellanu). Marcial Pons Historia. ISBN 9788495379313. Consultáu'l 25 de noviembre de 2017.
  5. Valero, Sandra Ferrer (2 de febrero de 2017). Breve historia de Isabel la Católica. Ediciones Nowtilus S.L. ISBN 9788499678405. Consultáu'l 25 de noviembre de 2017. (2 de febrero de 2017) Breve historia de Isabel la Católica (en castellanu). Ediciones Nowtilus S.L.. ISBN 9788499678405. Consultáu'l 25 de noviembre de 2017.
  6. Juan de Mariana: Historia general de España, vol. XIV, páx. 13.