Diferencies ente revisiones de «Deforestación»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo parámetros de plantía
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-esquierda +izquierda)
Llinia 83: Llinia 83:


=== Asia y el Pacíficu ===
=== Asia y el Pacíficu ===
[[Archivu:Thailand.A2001334.0350.500m.jpg|thumb|350px|Imaxe del sudeste d'Asia captada por [[Espectroradiómetro d'imáxenes de mediu resolución|MODIS]]. La imaxe centrar nos países de [[Birmania]], [[Tailandia]], [[Laos]], [[Camboya]] y [[Vietnam]], d'esquierda a derecha, respeutivamente. Nel este de Tailandia, el color marrón qu'apodera'l centru de la imaxe fala de la deforestación masiva que se produz nesta rexón.<ref>{{Cita web |url= http://visibleearth.nasa.gov/view_rec.php?id=2316 |títulu= Visible Earth: Thailand and Cambodia}}</ref>]]
[[Archivu:Thailand.A2001334.0350.500m.jpg|thumb|350px|Imaxe del sudeste d'Asia captada por [[Espectroradiómetro d'imáxenes de mediu resolución|MODIS]]. La imaxe centrar nos países de [[Birmania]], [[Tailandia]], [[Laos]], [[Camboya]] y [[Vietnam]], d'izquierda a derecha, respeutivamente. Nel este de Tailandia, el color marrón qu'apodera'l centru de la imaxe fala de la deforestación masiva que se produz nesta rexón.<ref>{{Cita web |url= http://visibleearth.nasa.gov/view_rec.php?id=2316 |títulu= Visible Earth: Thailand and Cambodia}}</ref>]]
Esta rexón tien el 18,6 % de la superficie forestal mundial, partida nuna gran variedá d'[[ecosistema|ecosistemes]], como [[monte tropical|montes tropicales]], [[Monte templáu|montes templaos]], [[manglar]]es costeros, [[monte]]s y [[desiertu|desiertos]].
Esta rexón tien el 18,6 % de la superficie forestal mundial, partida nuna gran variedá d'[[ecosistema|ecosistemes]], como [[monte tropical|montes tropicales]], [[Monte templáu|montes templaos]], [[manglar]]es costeros, [[monte]]s y [[desiertu|desiertos]].



Revisión a fecha de 21:11 18 pay 2019

Imaxe de la NASA de la cuenca del Rio Branco en Brasil reparada'l 28 de xunetu de 2.000

La deforestación o balta d'árboles ye un procesu provocáu xeneralmente pola aición humana, nel que se destrúi la superficie forestal.[1][2] Ta direutamente causada pola aición del home sobre la naturaleza, principalmente por cuenta de baltar o quemes realizaes pola industria maderera, según pol llogru de suelu pa l'agricultura, minería y ganadería.

La deforestación afara los montes y les selves de la Tierra de forma masiva causando un inmensu dañu a la calidá de los suelos. Los montes inda cubren alredor del 30% de les rexones del mundu.

Baltar árboles ensin una eficiente reforestación resulta nun seriu dañu al hábitat, en perda de biodiversidá y en aridez. Tien un impautu adversu na fixación de dióxidu de carbonu (CO2). Les rexones deforestadas tienden a una erosión del suelu y frecuentemente degrádense a tierres non granibles.

Ente los factores que lleven a la deforestación en gran escala cúntense: el descuidu ya ignorancia medieval del valor intrínsecu, la falta de valor atribuyíu, el manexu pocu responsable de la forestación y lleis medioambientales deficientes.

Los motivos de baltar indiscriminada son munchos, pero la mayoría tán rellacionaos col dineru o la necesidá de los granxeros de caltener a les sos families. El inductor subxacente de la deforestación ye l'agricultura. El llabradores balten los montes col fin de llograr más espaciu pa los sos cultivos o pal llendo de ganáu. De cutiu, ingentes cantidaes de pequeños llabradores estenen hectárees de terrén arboláu, p'alimentar a les sos families, por aciu balta y fueu nun procesu denomináu «agricultura de raspia y quema».

Les operaciones madereres comerciales, qu'apurren productos de magaya de papel y madera al mercáu mundial, tamién participen en baltar d'innumberables montes cada añu. El lleñadores, inclusive de forma furtiva, tamién constrúin carreteres p'aportar a montes cada vez más remotos, lo que trai una medría de la deforestación. Los montes y selves tamién cayen víctimes de la crecedera urbana constante.

Non tola deforestación ye consecuencia de la intencionalidad. Dalguna ye causa de factores humanos y naturales como les quemes forestales y el llendo intensivu, que puede tornar la crecedera de nuevos biltos d'árboles.

La deforestación tien munchos efeutos negativos pal mediu ambiente. L'impautu más dramáticu ye la perda del hábitat de millones d'especies. Setenta per cientu de los animales y plantes habiten los montes de la Tierra y munchos nun pueden sobrevivir la deforestación que destrúi'l so mediu.

La deforestación ye tamién un factor coadyuvante del cambéu climáticu. Los suelos de los montes son húmedos, pero ensin la proteición de la cubierta arbórea, ensúguense rápido. Los árboles tamién ayuden a perpetuar el ciclu hidrolóxicu devolviendo'l vapor d'agua a l'atmósfera. Ensin árboles que desempeñen esi papel, munches selves y montes pueden convertise rápido en grebos desiertos de tierra desierta.

La eliminación de la capa vexetal arrampuña a los montes y selves los sos palios naturales, que bloquien los rayos solares mientres el día y caltienen el calor mientres la nueche. Esti trestornu contribúi a l'apaición de cambeos de temperatura más estremu, que pueden ser nocivos pa les plantes y animales.

Los árboles desempeñen un papel crucial na absorción de gases d'efeutu invernaderu, responsables del calentamientu global. Tener menos montes significa emitir más cantidá de gases d'efeutu invernaderu a l'atmósfera y una mayor velocidá y gravedá del cambéu climáticu.

En munchos países la deforestación causa estinción d'especies, cambeos nes condiciones climátiques, desertificación y desplazamientu de poblaciones indíxenes.

Antigüedá

Fai unos ocho mil años, los seres humanos empezaron a baltar montes en cantidaes pequeñes pero significatives, anque para ello namái dispunxeren d'hachos de xiles.[3]

A midida que l'agricultura diba estendiéndose, el ser humanu llimpiaba'l terrén d'árboles y parrotales pa dexar que la lluz del sol llegara hasta'l suelu. La roza facer pol métodu de cortar y quemar. Al cabu d'un añu o dos, mientres la estación seca quemábense les borrafes cayíes y los árboles muertos y semábase nel suelu arriquecíu coles cenices.

Nos seis mil años que van dende la prehistoria hasta l'empiezu de la yera histórica, fai unos dos mil años, l'home foi ameyorando les sos ferramientes pa trabayar la tierra disponiendo d'hachos y araos na Edá del Bronce y depués na Edá del Fierro, lo mesmo que de gües y caballos adomaos que tiraben de los araos. Estes meyores fixeron que l'agricultura fuera ganando tierres al monte, que foi baltáu ellí onde ésta se desenvolvió.

Periodu históricu

Fai dos mil años, en China, India, el sur y l'oeste d'Europa y el Magreb mediterraneu, según nes tierres baxes de Centroamérica y les tierres altes de Perú emplegábense práutiques agrícoles sofisticaes (cultivos diversificaos, plantíos múltiples y cría de ganáu). Toes eses rexones son naturalmente montiegues, y l'agricultura a gran escala esixó baltar esos árboles.[4]

Nel añu 1089, Guillermo'l Conquistador ordenó realizar l'estudiu Domesday, un estudiu de los sos nuevos dominios (Inglaterra). Esti estudiu demostró que s'había deforestado el 85% de los campos, según el 90% de la tierra cultivable (d'altitú inferior a los mil metros).[4]Siete siglo antes de la era industrial, Gran Bretaña taba totalmente deforestada y munchos de los montes que quedaben taben protexíos en calidá de reserves de caza pa la realeza y la nobleza.

El primer censu fiable de China data de la dinastía Han, fai cerca de dos mil años y daquella el país tenía 57 millones d'habitantes, con una densidá que triplicaba la d'Inglaterra nel momentu del estudiu Domesday lo qu'implicaba que tanto China como India ya Indonesia, zones densamente poblaes taben deforestadas yá fai dos mil años[4]

Sieglos XV y XVI

Les islles del Caribe, como tamién partes de Méxicu y Centroamérica, cuntaben con una gran riqueza forestal, que taba compuesta de maderes como caoba y palo maría, ente otres. Cola llegada de los españoles a América empezó la esplotación d'estos montes, pa la construcción y l'estraición de productos químicos tintóreos, como tamién el so usu como combustibles. Ante una peligrosa medría del consumu, la Monarquía Española promulgó lleis pa regular l'aprovechamientu de los montes y nun comprometer al ambiente.[5]

Ante'l poderíu británicu nos mares, los reis Felipe V, Fernandu VI y Carlos III incentivaron la creación d'estelleros en delles ciudaes americanes, como L'Habana, Campeche, Guayaquil, El Realejo, Nicoya, Panamá, El Callao y Coatzacoalcos, coles mires de recuperar el poderíu naval que s'había perdíu. Ante esta situación, producióse una gran demanda de madera pa la construcción d'estos barcos.[5]

Actualidá

Deforestación d'un monte tropical nel este de Bolivia provocada pol desenvolvimientu d'un proyeutu agrícola pa cultivar soya. Cada forma circular estrellada ye una zona agrícola deforestada y nel so centru hai una pequeña población desamoraes 5 km unes d'otres, apreciándose les carreteres que les xunen. La fotografía foi tomada polos astronautes de la Estación Espacial Internacional en 2001.[6]

Nel presente, la deforestación asocede principalmente, n'América Llatina, África Occidental y delles rexones d'Asia. En Brasil la deforestación en 2017 aumentó nun 28%, con más de 5 mil kilómetros cuadraos d'árboles valtaos, en gran midida, pola reforma del Códigu Forestal mientres el gobiernu de Michael Tarrecer qu'achicó les árees verdes protexíes dando cabida a megaproyeutos que destrúin la vexetación carioca. Los estaos de Mato Grosso, Roraima y Pará, rexistraron los mayores índices de deforestación. En Paraguay, amontóse un 34% la deforestación a comparanza del 2012, con más de 160 mil hectárees de boques valtaes, afectando gravemente la Reserva Natural Cabrera Timane y el Parque Nacional Médanos del Chaco. En Perú, se deforestan alredor de 150.000 hectárees al añu, pola práutica de la minería illegal, el país perdió más del 50% de la cubierta vexetal de la mariña.[7]

Una tercer parte del total de la tierra ta cubierta por montes, lo que representa cerca de 4 000 000 000 (cuatro mil millones) d'hectárees. Hai 10 países que concentren dos tercios d'esti patrimoniu forestal: Australia, Brasil, Canadá, China, la República Democrática del Congo, India, Indonesia, Perú, la Federación Rusa y los EE. UU.[8]Estos fueron esplotaos dende va años pal llogru de madera, frutos, sustances producíes por distintes especies o p'asentamientos de población humana, ganadería y agricultura. Indonesia, Malasia, Paraguay, Bolivia, Zambia y Angola fueron los países que más superficie forestal perdieron[9]

Nos postreros 25 años la tasa de desapaición de los montes amenorgar a la metá. Dende 1990 perdiéronse 129 millones d'hectárees de monte. La tasa añal de perda neta de montes (que tien en cuenta los nuevos montes que se llanten) pasó de 0,18% nos años 1990 a 0,08% nos cinco últimos años.[10]Más países tán ameyorando la xestión forestal y esiste una superficie cada vez mayor d'árees protexíes.[11] Particularmente relevante ye'l casu d'Europa que la so superficie montiega aumentó considerablemente, teniendo en 2016 un terciu más de montes qu'un sieglu tras.[12] El mesmu fenómenu producir en Cuba con un aumentu de la superficie montiega del cuasi 30 % nes últimes décades, como resultáu d'un ambiciosu programa de reforestación.[13] Igual situación dar en Rusia, que tien el 20 % de tolos montes del planeta, que les sos árees montiegues tán ampliándose dende 1961.[14]

Nos países más desenvueltos la cubierta forestal sufre otres agresiones, como l'agua acedo, que comprometen la supervivencia de los montes, situación que pretende controlase por aciu la esixencia de requisitos calidable pa los combustibles, como la llimitación del conteníu d'azufre o la desulfuración de los fumos de les centrales térmiques y refineríes.

Nos países menos desenvueltos les mases montiegues amenórguense añu tres d'añu, ente que nos países industrializaos tán recuperándose por cuenta de les presiones sociales, reconvirtiéndose los montes en curiosos turísticos y llugares d'esparcimientu.

Ente que la balta d'árboles de la pluviselva tropical atraxo más atención, los montes secos tropicales tán perdiéndose a un ritmu sustancialmente mayor, sobremanera como resultáu de les téuniques utilizaes de balta y quema pa ser reemplazaes por cultivos. La perda de biodiversidá se correlaciona xeneralmente con baltar d'árboles.

La deforestación ye un procesu antiguu que s'amontó nos últimos trés sieglos, con un promediu de seis millones d'hectárees añales. Principalmente producióse nel Hemisferiu Norte, nos sieglos XVIII y XIX, anque nel sieglu XX empezó a realizase nel Hemisferiu Sur, especialmente nes selves tropicales de la rexón amazónica.

Deforestación por rexones

África

N'África, ente los años 2000 y 2005 perdiéronse unos 4 millones d'hectárees de montes al añu, cerca de 1/3 de la área deforestada en tol mundu. La causa principal ye la conversión a una agricultura permanente de les árees deforestadas.[15] Como midíes contra la deforestación n'África ta adoptándose un sistema de certificación, dada la esmolición mundial por llograr madera a partir de montes xestionaos de manera sostenible, anque l'aplicación d'esta certificación sigue siendo escasa inda. De los 306 millones d'hectárees de montes certificaos del mundu (xunu de 2007), unos 3 millones (solo'l 1 %) correspuende a África y la mayoría son montes plantaos. Con unos 15 millones d'hectárees de montes plantaos en tol mundu (FAO, 2006), África solo representa'l 5 % del total.

Tamién se llevaron a cabu otres midíes a nivel rexonal contra la deforestación y la desertificación como la Iniciativa de la Gran Muralla Verde del Sahara (UNU, 2007), con un enfoque integráu ente l'agricultura, la ganadería y l'actividá forestal.

Práuticamente tolos países d'África roblaron la Convención de les Naciones Xuníes pa la Llucha contra la Desertificación y ellaboraron planes nacionales, de cutiu con sofitu esternu.

Superficie forestal: estensión y variación

Superficie total
(1000 hai)
Variación añal
(1 000 hai)
Tasa de variación añal
%
1990 2000 2005 1990-2000 2000-2005 1990-2000 2000-2005
699 361 655 613 635 412 –4 375 –4 040 –0,64 –0,62

fonte: FAO, 2006a

Asia y el Pacíficu

Imaxe del sudeste d'Asia captada por MODIS. La imaxe centrar nos países de Birmania, Tailandia, Laos, Camboya y Vietnam, d'izquierda a derecha, respeutivamente. Nel este de Tailandia, el color marrón qu'apodera'l centru de la imaxe fala de la deforestación masiva que se produz nesta rexón.[16]

Esta rexón tien el 18,6 % de la superficie forestal mundial, partida nuna gran variedá d'ecosistemes, como montes tropicales, montes templaos, manglares costeros, montes y desiertos.

La rexón cuntaba con 734 millones d'hectárees de montes nel añu 2005, unos 3 millones más qu'en 2000. Sicasí, esti aumentu foi resultáu, en gran midida, de l'alta tasa de repoblación forestal de China, que despinta la notable desapaición de montes naturales en diversos países; en total, sumieron na rexón 3,7 millones d'hectárees de monte al añu ente 2000 y 2005.

Dellos países invirtieron los sos enclinos de perda de montes, pero nun ye probable que los países que sufren una mayor deforestación sían capaces de faelo. La espansión de los cultivos comerciales a gran escala va ser la causa más importante de deforestación na rexón.[15]

La rexón d'Asia y el Pacíficu cuenta con 136 millones d'hectárees de montes plantaos, práuticamente la metá del total mundial. La mayor parte de los montes plantaos atópase n'Australia, China, Filipines, la India, Indonesia, Nueva Zelanda, Tailandia y Vietnam.

Superficie forestal: estensión y variación

Superficie total
(1 000 hai)
Variación añal
(1 000 hai)
Tasa de variación añal
%
1990 2000 2005 1990–2000 2000–2005 1990–2000 2000–2005
743 825 731 077 734 243 –1 275 633 –0,17 0,09

fonte: FAO, 2010a

Europa

Europa cunta con una cuarta parte de los recursos forestales mundiales, aproximao 1 000 millones d'hectárees, el 81% de les cualos atópense na Federación Rusa.

Práuticamente tolos países europeos tienen lleis qu'enzanquen notablemente la deforestación y la reconversión a otros usos de la tierra. Amás, apúrrese sofitu fiscal a l'actividá forestal en virtú del Fondu Européu Agrícola de Desarrollu Rural, lo que fomenta de manera significativa'l plantíu d'árboles. Por ello, ye probable que la superficie forestal aumente a midida que escayen les tierres dedicaes a l'agricultura.

Les principales amenaces a les que s'enfrenten los recursos forestales n'Europa son de naturaleza ambiental, como quemes, biltos de plagues y nubes, dalgunes de les cualos podríen amontase col cambéu climáticu. Anque se desconocen les repercusiones al llargu plazu del cambéu climáticu nos montes, atribuyéronse a esti fenómenu numberosos acontecimientos catastróficos recién. Prevese una medría considerable de la magnitú y de la frecuencia de les quemes, por casu na península ibérica y na Federación Rusa

Superficie forestal: estensión y variación

Superficie total
(1 000 hai)
Variación añal
(1 000 hai)
Tasa de variación añal
%
1990 2000 2005 1990–2000 2000–2005 1990–2000 2000–2005
989 320 998 091 1 001 394 877 661 0,09 0,07

fonte: FAO, 2010a

América Llatina y el Caribe

Selva quemada pa l'agricultura nel sur de Méxicu.

Esta rexón contién el 22% de la superficie forestal mundial. Nella atopa la mayor masa continuo de monte pluvial tropical del mundu: la cuenca de l'Amazones.

Nos últimos dos decenios, dellos países concedieron la propiedá llegal de los montes a les comunidaes indíxenes, por casu, Perú, 6 400 millones d'hectárees; Bolivia, 1 200 millones d'hectárees; Brasil,10 300 millones d'hectárees; Colombia, 27 millones d'hectárees; Ecuador, 4,5 millones d'hectárees y Guyana, 1,4 millones d'hectárees de tierra, entendíos los montes. Magar la propiedá confier a les comunidaes derechos firmes d'usu sostenible de los recursos forestales, los conflictos sobre la propiedá, n'ocasiones violentos, y la falta d'aplicación de les normes y los reglamentos dexaron la ocupación y la esplotación maderera illegales n'estenses árees d'estos montes.

Ente 2000 y 2010, esta rexón perdió cuasi 64 millones d'hectárees, un 7 %, de la so superficie forestal. Más d'una tercer parte de la deforestación mundial ente 2000 y 2010 tuvo llugar nesta rexón.

Tolos países d'América del Sur rexistraron una perda neta na superficie forestal ente 2000 y 2005, sacante Chile y Uruguái, [ensin referencies]que presentaben enclinos positivos por cuenta de programes de plantíu industrial a gran escala. Los nuevos montes plantaos pa usos industrialessobremanera n'Arxentina, Uruguái y, posiblemente, Colombia, podríen compensar, no que se refier a hectárees forestadas, la desapaición de montes naturales, pero non en términos ecolóxicos. En casu de los países integraos na Rexón Norte d'América Llatina como lo son Ecuador, Colombia y Venezuela les polítiques de proteición d'árees forestales nun son estrictes y la deforestación de la zona persiste, lo qu'amenacia l'equilibriu ecolóxico y climático d'América del Sur, y puede tener repercusiones mundiales (espuestu nel Alcuerdu Caracas FAO 2010).[17]

En contrapartida, na mayoría de los países d'América Central, la perda neta de superficie forestal menguó ente 2000 y 2005 en comparanza cola década anterior, y Costa Rica llogró una medría neta de dicha superficie.

Sicasí, en términos porcentuales, América Central presenta una de les mayores tases de desapaición forestal del mundu en rellación col restu de les rexones, más del 1 % añal nel periodu ente 2000 y 2005.[15]

Nel Caribe rexistróse un amenorgáu aumentu de la superficie forestal ente 2000 y 2005, principalmente en Cuba. La lliberalización del comerciu, que fixo qu'esportaciones agrícoles tradicionales como l'azucre y los plátanos nun sían competitives, ta causando l'abandonu de les tierres agrícoles y la so conversión en monte secundariu (Eckelmann, 2005). Amás, ta dándose mayor énfasis a la proteición del mediu natural pa sofitar la creciente industria del turismu. Por ello, espérase que la superficie forestal permaneza estable o s'amonte na mayoría de los países caribeños.

Superficie forestal: estensión y variación

Superficie total
(1 000 hai)
Variación añal
(1 000 hai)
Tasa de variación añal
%
1990 2000 2005 1990–2000 2000–2005 1990–2000 2000–2005
923 807 882 339 859 925 –4 147 –4 483 –0,46 –0,51

fonte: FAO, 2010a

Deforestación en Mato Grosso, Brasil, semeyes satelitales.
1992
2006

América del Norte

La rexón contién el 17 % de la superficie forestal global (677 millones d'hectárees). Aprosimao una tercer parte del territoriu rexonal ta cubiertu de montes. Por cuenta de la gran variedá de condiciones climátiques hai una gran diversidá d'ecosistemes forestales, dende montes húmedos tropicales a bosque boreales. Dalgunos de los montes más granibles del mundu atopar nesta rexón.

Kootenay Valley na Columbia Británica, Canadá; monte destruyíu pol escarabayu del pinu de monte (Dendroctonus ponderosae).

La cubierta forestal na rexón caltiense estable.

América del Norte contribuyó nun 2 % aproximao a la deforestación mundial añal ente 2000 y 2005, anque la tasa de desapaición de los montes presenta un enclín a la baxa. El cambéu climáticu podría intensificar les amenaces al estáu de los montes. La intensidá y la frecuencia de les quemes forestales aumentaron tantu nel Canadá como nos Estaos Xuníos, impulsaes por enllargaes seques (atribuyíes al cambéu climáticu) y por programes de control de quemes que, anque tuvieron ésitu, amontaron de manera inalvertida la cantidá de material combustible. Otramiente, el cambéu climáticu ta fomentando les infestaciones de plagues: nel oeste del Canadá y de los Estaos Xuníos, l'escarabayu del pinu de monte ta causando mortalidá d'árboles y daños d'especial gravedá.

Superficie forestal: estensión y variación

Superficie total
(1 000 hai)
Variación añal
(1 000 hai)
Tasa de variación añal
%
1990 2000 2005 1990–2000 2000–2005 1990–2000 2000–2005
677 801 677 971 677 464 17 –101 0 –0,01

fonte: FAO, 2010a

Monte d'Agua

El Gran Monte d'Agua atópase[18] ente les ciudaes de Méxicu D.F., Cuernavaca y Toluca. Esti monte fai posible la vida non yá de quien lo habiten, sinón tamién la de quien viven pela redolada. Toma les sierres de les Cruces, del Ajusco, del Chichinautzin, de Zempoala y el sistema Cadril, nos estaos de Morelos, Estáu de Méxicu y el Distritu Federal. Alluga cuasi 2 per cientu de la biodiversidá mundial, ayuda a regular el clima y la calidá del aire de la rexón, apurre cuasi trés cuartes partes de l'agua que se consume na ciudá de Méxicu y abastez d'agua a dos de los ríos más importantes del país: el Lerma y la Balses. Desafortunadamente, esta rexón atópase amenazada y ta sumiendo rápido: si sigue l'actual ritmu de deforestación, podría sumir[18] en solu 50 años. Acordies con l'Institutu de Xeografía de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, cada añu piérdense 2 400 hectárees d'esti monte, lo qu'equival a destruyir una superficie de más 6 campos de fútbol per día. El Gran Monte d'Agua toma 120 000 ha, inclúi los parques nacionales de La Marquesa, Ajusco, Desiertu de los Lleones, Llagunes de Zempoala y Tepozteco, ente otres árees. Baltar illegal, y la crecedera desatamañada de les urbes, la conversión del monte en zones de cultivu y potreros pa ganáu, les quemes forestales y l'estraición de materiales y la vienta del suelu amenorgar costantemente. Amás, la cacería furtiva y l'introducción d'especies exótiques ponen en riesgu la biodiversidá d'esta rexón y son les causes poles qu'esti monte ta en peligru. Muncha xente que mora nos estaos onde s'atopa esti monte nun conoz la so importancia ecolóxica y la relevancia que tien como principal fonte de suministru d'agua. Dellos organismos ya instituciones tán trabayando nel analís pa la proteición d'esti gran pulmón y fonte d'agua.[19] La Comisión Nacional pa la Conocencia y Usu de la Biodiversidá (Conabio) declaró parte d'esta zona como una de les rexones terrestres prioritaries pal caltenimientu en Méxicu, y llamar "Corredor biolóxicu Ajusco-Chichinautzin".[18] Greenpeace Méxicu llanzó una campaña pa protexela.

Asia occidental y central

Ye la rexón con menos montes del mundu, con tan solo un 4 % de cubierta forestal (el 1,1 % de la superficie forestal mundial). La mayor parte de la superficie forestal correspuende a unos pocos países, ente qu'en 19 países atópase menos del 10 % de la cubierta forestal. Cerca del 75 % de la rexón ye greba, con una baxa productividá de biomasa. La vexetación varia dende carbaes desérticos n'Asia Central y la península arábiga hasta pequeñes árees de manglares na mariña del golfu Pérsicu y praderíes d'altor n'Asia central. Por cuenta de esta amenorgada cubierta forestal, los árboles fuera del monte, especialmente en granxes y n'otres tierres arbolaes, desempeñen importantes funciones granibles y protectores.

L'establecimientu de cortavientos ye una parte integral de les Agricultura#Tipo_d'agricultura práutiques agrícoles na mayoría de los países. El cultivu de palma datilera en diversos países d'Asia occidental convirtió los desiertos en oasis. Nos Emiratos Árabes Xuníos, los estensos plantíos de palmes datileres ameyoraron el paisaxe al empar que producen ingresos sustanciales.

Superficie forestal: estensión y variación

Superficie total
(1 000 hai)
Variación añal
(1 000 hai)
Tasa de variación añal
%
1990 2000 2005 1990–2000 2000–2005 1990–2000 2000–2005
43 176 43 519 43 588 34 14 0,08 0,03

fonte: FAO, 2006a

Efeutos medioambientales

Impautu na atmósfera

Raspia y quema illegal en Madagascar, 2010

La deforestación ta en marcha y ta afectando al clima.[20][21][22][23]

La deforestación ye un contribuyente netu al calentamientu mundial,[24][25] y cítase de cutiu como una de les causes principales del efeutu invernaderu. La perda de los montes tropicales ye responsable d'aprosimao'l 20 % de les emisiones mundiales de gases d'efeutu invernaderu.[26] Acordies con el Grupu Intergubernamental d'Espertos sobre'l Cambéu Climáticu, la deforestación, principalmente n'árees tropicales, podría suponer hasta un terciu de les emisiones de dióxidu de carbonu antropogénicas.[27] Pero cálculo recién suxuren que les emisiones de CO2 provocaes pola deforestación y la degradación forestal (escluyíes les emisiones naturales de les turberas) supondríen ente'l 6 y el 17 % de toles emisiones antropogénicas de CO2, con una media del 12 %.[28] La deforestación provoca qu'el CO2 permaneza más tiempu na atmósfera. Al aumentar el CO2, créase una capa qu'atrapa la radiación solar. Esta radiación convertir en calor, provocando asina l'efeutu invernaderu.[29]

Les plantes estrayen el CO2 de l'atmósfera al traviés de la fotosíntesis, quedándose col carbonu, qu'incorporen a la so estructura (raigaños, tarmos, fueyes, flores) en forma de molécules orgániques y lliberando parte del osíxenu. Anque tamién lliberen daqué de CO2 mientres el so procesu normal de respiración. Solo cuando un árbol o un monte crecen pueden estrayer carbonu de l'atmósfera, almacenándolo nos sos texíos. Tanto la podrizu de la madera como la so quema devuelven a l'atmósfera esi carbonu almacenáu. Por que los montes realmente estrayigan carbonu de l'atmósfera tien d'haber una acumuladura neta de madera. Una forma ye cortar los árboles, tresformar la madera n'oxetos duraderos y reemplazar con nuevos árboles los cortaos.[30] La deforestación tamién puede faer que se lliberar el CO2 acumuláu nel terrén. Los montes pueden ser tantu sumidero de carbonu como fontes, dependiendo de les circunstancies ambientales. Los montes maduros (onde la cantidá de materia vexetal nun varia significativamente) alternen ente portase como fontes netes y sumidorios netos (ver Ciclu del carbonu), pero esta variación resulta insignificante en rellación cola enorme cantidá de carbonu que tienen almacenada.

Nes árees deforestadas, el terrén calezse más rápidu por efeutu del sol y algama una mayor temperatura, lo que lleva a mayores corrientes de conveición ascendentes que favorecen la formación de nubes y finalmente producen más agua.[31] Sicasí, acordies con el Llaboratoriu norteamericanu de Dinámica de Fluyíos Xeofísicos (GFDL poles sos sigles n'inglés), los modelos utilizaos pa investigar los efeutos a gran distancia de la deforestación tropical amosaron un ampliu, pero nidiu, medría de la temperatura en tola atmósfera tropical. Estos modelos predixeron un calentamientu inferior a los 0,2 ° C na atmósfera tropical cimera (ente 700 y 500 milibares). Sicasí estos modelos nun predicen cambeos significativos n'otres árees más allá de los trópicos. Aun así la realidá puede ser distinta, porque'l modelu puede contener errores y les sos resultaos nunca son absolutamente definitivos.[32]

La deforestación afecta a los vientos, el vapor d'agua y l'absorción d'enerxía solar, influyendo asina claramente nel clima zonal y mundial.[33]

L'Amenorgamientu de les emisiones de la deforestación y la degradación forestal (REDD poles sos sigles n'inglés) en países en desenvolvimientu surdió como un importante complementu a les polítiques climátiques actuales. La idea consiste en compensar económicamente a los países que consigan estos amenorgamientos de forma significativa.[34]

Los legos piensen que los montes tropicales contribúin significativamente al osíxenu de l'atmósfera[35] anque los científicos consideren que la contribución neta de los montes tropicales ye pequeña y que la deforestación solo tien efeutos menores nos niveles d'osíxenu atmosférico.[36][37] Sicasí, la quema de masa forestal pa llograr tierrras cultivables llibera ingentes cantidaes de CO2, que contribúin al calentamientu mundial.[25] Los científicos tamién afirmen que la deforestación tropical llibera añalmente 1 500 millones de tonelaes de carbonu a l'atmósfera.[38]

Impautu hidrolóxicu

La deforestación tamién afecta al ciclu de l'agua: los árboles estrayen agua del sosuelu al traviés d'el so raigaños y lliberar a l'atmósfera. Cuando sumen, el clima vuélvese más secu. Amás la deforestación amenorga la cantidá d'agua nel terrén y nel sosuelu, de cuenta que les plantes restantes ven amenorgada la so disponibilidad d'agua.[39] Coles mesmes la deforestación amenorga la cohesión del suelu, lo que da llugar a erosión, inundación, desertificación y corrimiento de tierres.[40][41]

Al amenorgase la cubierta arbórea mengua la capacidá de la redolada pa interceptar, retener y transpirar l'agua cayida. Les árees montiegues atrapen l'agua y penerar al sosuelu; les deforestadas, sicasí, vuélvense fontes d'agua superficial, que se mueve muncho más apriesa que la soterraña. Los montes devuelven a l'atmósfera por trespiración la mayoría de l'agua que cai sobre ellos como precipitación. Otra manera, cuando se deforesta una zona, cuasi tola precipitación perder en forma d'agua superficial.[42]Esi tresporte más rápidu d'agua superficial puede traducise n'inundación rescamplu ya hinchentes más concentraos de les qu'asocederíen si caltuviérase la cubierta arbórea. La deforestación tamién amenorga la evapotranspiración, y consiguientemente los niveles de mugor atmosférico, lo qu'en dellos casos afecta a les precipitaciones nes zones a sotaventu de la área deforestada, porque l'agua nun se recicla nos montes a sotaventu, sinón que cuerre pola superficie y va direutamente a los océanos. Acordies con un estudiu, na área deforestada al norte y noroeste de China, la precipitación media añal baxó un terciu ente la década qu'empezó en 1951 y la de 1981.[43]

Los árboles, y les plantes polo xeneral, inciden significativamente nel ciclu hidrolóxicu:

  • Les sos copes intercepten una porción de la precipitación, que depués se vuelve a evaporar.
  • Les sos borrafes nel suelu (fueyes muertes, cañes) frenen la escorrentía.
  • Estes borrafes tamién camuden les propiedaes del suelu, ameyorando la so capacidá de retener agua.
  • Los sos raigaños crean macroporos qu'amonten la filtración al sosuelu.
  • Contribúin a la evaporación terrestre y amenorguen por trespiración la mugor del suelu.
  • Controlen el mugor del aire al traviés de la trespiración de les sos fueyes. El 99 % de l'agua absorbida polos raigaños ye transpirada.[44]

Como resultancia, la presencia o ausencia d'árboles camuda la cantidá d'agua soterraño, superficial o atmosférica. Esto camuda tamién el ritmu d'erosión y la disponibilidad d'agua yá seya pol ecosistema o pa les necesidaes humanes. La deforestación de les llanures tresllada la formación de nubes y l'agua a terrenes más elevaos.[33]

Nel casu d'agües bien intenses y enllargaes que degolen la capacidá normal d'absorción de los montes, ye posible que, a pesar de la so presencia, prodúzanse hinchentes.

La selva tropical ye la fonte d'alredor del 30 % del agua duce del planeta.[35]

La deforestación alteria'l patrones climáticos favoreciendo un tiempu más templáu y secu, y por tantu amontando la seca, la desertificación, la perda de colleches, la fusión de los polos, los hinchentes costeros y el desplazamientu de flora y fauna[33]

Impautu nel suelu

Los montes naturales tienen un ritmu d'erosión bien baxu, aproximao 2 tonelaes métriques por kilómetru cuadráu. [45]La deforestación xeneralmente amonta'l ritmu de perda de suelu al aumentar la escorrentía y amenorgar l'escudu de borrafes vexetales. Esto pue ser una ventaya nos suelos de selves tropicales descomanadamente llavaos. Les mesmes operaciones de balta amonten la erosión pola construcción de carreteres y l'usu de maquinaria pesada.

La Pandu d'Aponderes en China foi desaposiada de los sos montes orixinales fai milenios. Dende entós tuvo erosionándose, creando fondes cárcavas, apurriendo'l sedimentu que da al Ríu Mariell u'l so color característicu y favoreciendo los hinchentes nel so cursu baxu.

La desapaición de los árboles non siempres amonta'l ritmu d'erosión. En ciertes rexones del suroeste d'EE.XX. los parrotales y los árboles tuvieron llindando les praderíes. Los mesmos árboles refuercen la perda de plantes herbales nel suelu avisiegu poles sos copes. Si'l suelu queda desnudu, ye bien vulnerable a la erosión. El Serviciu Forestal estauxunidense, por casu nel parque nacional Bandelier, estudia cómo restaurar l'ecosistema, y amenorgar la erosión, quitando los árboles.

Los raigaños de los árboles cohesionan el suelu y, si ye lo suficientemente superficial, caltener nel so llugar amestándolo a la roca madre. Por esta razón baltar los árboles de fasteres empinaes con suelu superficial puede amontar el riesgu de fanes de tierres y amenaciar les vides de quien moren cerca.[46]

Impautu na biodiversidá

La deforestación mengua la biodiversidá[47] y ye causa de la estinción de munches especies.[48] Más de la metá de les especies de plantes y animales terrestres viven nes selves tropicales.[49] La perda d'árees montiegues resultó nuna redolada degradada, con menor biodiversidá.[50] Los montes sostienen la biodiversidá apurriendo un hábitat a numberoses especies de fauna y flora,[51] dalgunes de les cualos pueden tener aplicaciones melecinales.[52] Siendo los biotopo forestales fontes irreemplazables de nueves medicines (como'l taxol), la deforestación puede destruyir irrecuperablemente la riqueza xenética qu'apurre a les plantes comestibles resistencia frente a les plagues.[53]

Al ser les selves tropicales los ecosistemes más diversos de la Tierra[54][55] y atopase nellos alredor del 80 % de la biodiversidá conocida,[56][57] la desapaición d'árees significatives de cubierta arbórea resultó en degradación del suelu[58] y una redolada de menor biodiversidá.[48][59]Un estudiu en Rondonia (Brasil) amuesa que la deforestación acaba tamién cola comunidá microbiana que s'ocupa de reciclar los nutrientes, llimpiar l'agua y esaniciar la contaminación.[60]

Envalórase qu'acaldía tamos perdiendo 137 especies de plantes y animales (incluyíos inseutos) por cuenta de la deforestación de les selves, lo que supón 50 000 especies añales..[61] Autores como Lewin et al. afirmen que la deforestación de les selves ta contribuyendo a la Estinción masiva del Holocenu.[62][63]

Los ritmos conocíos (non envaloraos) d'estinción de mamíferos y aves pola deforestación son muncho más baxos, aproximao una especie per añu. Pero si se extrapola a toles especies sale la cifra d'aprosimao 23 000 cada añu. Predíxose qu'el 40 % de les especies animales y vexetales del sudeste asiáticu podría sumir nel S. XXI.[64] Darréu cuestionáronse estes predicciones al reparase en 1995 que nel sudeste asiáticu la mayoría del monte orixinal foi tresformáu en plantíos de monocultivu, pero que les especies potencialmente amenaciaes son poques, y que los árboles y el restu de la flora permanecen estables y bien estendíos.[65] La comprensión científica del procesu d'estinción ye insuficiente pa faer predicciones acertaes sobre l'impautu de la deforestación na biodiversidá.[66] La mayoría de les predicciones de perda de biodiversidá causada por operaciones silvícolas basar en modelos especie-área, asumiendo que si'l monte aparra, la diversidá de les especies va aparrar de manera similar. [67] Sicasí munchos d'esos modelos demostraron ser erróneos y la perda d'hábitat nun lleva necesariamente a la perda d'especies a gran escala.[67] Sábese que los modelos especie-área sobreestiman el númberu d'especies amenaciaes mesmes de les árees que tán siendo deforestadas, y muncho más nel casu d'especies más espublizaes (presentes tantu n'árees que tán siendo deforestadas como nes que se tán dexando intactes).[65]

Un estudiu de 2012 sobre l'Amazonia prediz que, magar la falta d'estinciones dica agora, hasta'l 90 % de les prediches va producir nos próximos 40 años.[68]

Llucha contra la deforestación

Amenorgamientu d'emisiones

Les principales organizaciones internacionales, incluyíes les Naciones Xuníes y el Bancu Mundial, empezaron a desenvolver programes de llucha contra la deforestación. El términu xeneral REDD (sigles n'inglés d'Amenorgamientu d'Emisiones de Deforestación y Degradación) describe estos programes, qu'empleguen incentivos monetarios direutos o d'otru tipu p'animar a los países en desenvolvimientu a que llinden o reviertan el so deforestación. Aldericóse sobre'l financiamientu, pero na decimoquinta conferencia de les partes (COP 15) de la Convención Marco de les Naciones Xuníes sobre'l Cambéu Climáticu (CMNUCC) en Copenhague (avientu de 2009) algamóse un alcuerdu pol que los países desenvueltos comprometer a apurrir recursos nuevos y adicionales, incluyíes la silvicultura ya inversiones enriaes por instituciones internacionales, que se van averar a los 30 millardos de dólares pal periodu 2010-2012[69] Ta trabayándose significativamente en ferramientes pa controlar cómo los países en desenvolvimientu cumplen los oxetivos REDD a los que que comprometieron. Estes ferramientes, qu'inclúin siguimientu remotu de los montes por imáxenes satelitales y otres fontes de datos, incluyíu FORMA (acrónimu n'inglés d'iniciativa de Siguimientu Forestal pa l'Aición) del Centru pal Desarrollu Global [70] y el portal de siguimientu del carbonu forestal del Grupu d'Observación de la Tierra (GEO poles sos sigles n'inglés).[71] Tamién se dio importancia al empuestu metodolóxicu pal siguimientu de los montes na COP 15.[72] La organización medioambiental Socios pa Evitar la Deforestación encabeza la campaña pal desenvolvimientu de la REDD al traviés de financiamientu del Gobiernu estauxunidense. [73] En 2014 la FAO, con dellos socios, llanzó Open Foris —un conxuntu de programes informáticos de códigu abiertu p'ayudar a los países a recoyer, producir y espublizar información sobre l'estáu de los sos recursos forestales.[74] Estos programes (hai versión n'español) sirven pa tol ciclu de vida del inventariu forestal, dende la valoración de les necesidaes, diseñu, planificación, recoyida y xestión de datos sobre'l terrén, analís estimativos y espardimientu. Inclúyense ferramientes pal procesáu d'imáxenes remotes, según pa les comunicaciones internacionales REDD y MRV (sigles n'inglés de midida, comunicación y verificación).

Pa evaluar les implicaciones xenerales de los amenorgamientos d'emisiones, los países onde se concentra la mayor atención son los d'enforma monte y altos ritmos de deforestación (HFHD poles sos sigles n'inglés) y los de poco monte, pero altos ritmos de deforestación (LFHD poles sos sigles n'inglés). Países HFHD considérense Brasil, Camboya, Corea del Norte, Guinea Ecuatorial, Malasia, Isla Salomón, Timor Este, Venezuela y Zambia. Sicasí anótense como LFHD Afganistán, Benin, Botswana, Birmania, Burundi, Camerún, Chad, Ecuador, El Salvador, Etiopía, Ghana, Guatemala, Guinea, Haití, Honduras, Indonesia, Lliberia, Malawi, Malí, Mauritania, Mongolia, Namibia, Nepal, Nicaragua, Níxer, Nixeria, Paquistán, Paraguay, Filipines, Senegal, Sierra Lleona, Sri Lanka, Sudán, Togo, Uganda, Tanzania y Zimbabue. [75]

Pagos pa caltener los montes

En Bolivia la deforestación nos cursos fluviales altos causó problemes medioambientales, ente ellos erosión del suelu y amenorgamientu de la calidá de l'agua. Un proyeutu innovador pa remediar la situación establez que los usuarios de l'agua ríu abajo paguen a los propietarios de tierres ríu arriba pa caltener los sos montes. Los propietarios reciben 20 dólares norteamericanos ($) pa caltener los árboles, evitar práutiques ganaderes contaminantes y favorecer la biodiversidá y la fixación de carbonu pol monte na so propiedá. Tamién reciben 30 $ pa la compra d'un truébanu, lo que-yos compensa pol caltenimientu de 2 hectárees de monte mientres 5 años, de manera que se protexa una fonte d'agua. Los ingresos por hectárea del miel recoyíu xuben a 5 $ añales, de cuenta qu'en 5 años xuben a 50 $ pal propietariu.[76] El proyeutu llevar la Fundación Natura Bolivia y l'organización ecoloxista Rare, col sofitu de l'Alianza Clima y Desarrollu.

Propiedá de la tierra

Monte virxe de Shennongjia

Afírmase que tresferir la propiedá de los terrenes onde s'alluguen los monte a les poblaciones indíxenes ye una manera eficiente de protexelos. [77] Esto inclúi la proteición de tales derechos cuando les lleis esistentes conceder, como na llei india de montes.[77] Sostiense que tresferir estos derechos en China, quiciabes la mayor reforma agraria de la edá contemporánea, amontó la cobertoria forestal.[78] En Brasil, les árees forestales que la so propiedá tresferir a pueblos indíxenes sufren menos balta permanente qu'inclusive los parques nacionales.[78]

Métodos agrícoles que nun esixen estenar montes

Baltar el monte y llantar con métodos agrícoles tradicionales rinde pocu. Dellos métodos agrícoles nuevos qu'ufierten enforma mayor rendimientu por hectárea (y por tantu dexen baltar menos monte, o nun baltalo n'absolutu, si aplicar al terrén onde s'usaben métodos tradicionales) son: plantes hibridaes, invernaderos, güertos urbanos o hidroponía. Estos nuevos métodos dependen de cutiu de insumos químicos (abonos, pesticidas) pa caltener alto'l so rendimientu. Na agricultura cíclica[79] (llamada asina por oposición a l'agricultura itinerante, en qu'una tribu balta una zona de monte, cultivar y, cuando la tierra escósase, abandonar pa baltar una nueva zona) el ganáu pastia sobre tierra dexada en barbechu, fertilizándola y preparar pa una próxima llantadera. La rotación de cultivos ye una forma d'agricultura cíclica. Per otra parte l'agricultura biointensiva llogra rendimientos bien altos en terrenes bien amenorgaos ensin emplegar sustances químiques. L'agricultura intensiva, sicasí, puede menguar los nutrientes del suelu[80] a un ritmu aceleráu. L'enfoque más prometedor, sicasí, ye la xardinería forestal (traducción habitual, pero pocu afortunada del términu forest gardening; pocu afortunada porque, n'español, la xardinería ye ornamental,[81] non nutricional; la traducción francesa, monte nutritivu da una meyor idea del significáu) en permacultura, que consiste en sistemes agroforestales, curioso diseñaos p'asonsañar a los montes naturales, que favorecen les especies animal y vexetal de interes nutricional, madereru y otros usos. Estos sistemes tienen baxa dependencia de combustibles fósiles y sustances químiques, precisen pocu caltenimientu, son altamente granibles y causen pocu impautu nel suelu, la calidá de l'agua y la biodiversidá.

Siguimientu de la deforestación

Hai múltiples métodos fayadizos y fiables pa siguir la deforestación. Unu d'ellos ye la interpretación visual de semeyes aérees o imáxenes per satélite. Ye intensivu en mano d'obra, pero nun riquir formación d'altu nivel en procesamientu automatizado d'imáxenes nin una fuerte inversión n'ordenadores.[82] Otru métodu ye l'analís de los puntos calientes (hotspots, zones de rápidu cambéu) emplegando la opinión d'espertos o imáxenes de satélite de baxu resolución pa identificar estes zones, y entós realizar analises dixitales detallaos sobre imáxenes satelitales d'altu resolución. [82] De normal valórase la deforestación cuantificando la cantidá d'área deforestada, midida nel momentu actual. Dende un puntu de vista medioambiental, cuantificar el dañu y les sos posibles consecuencies ye una xera más importante, ente que los esfuercios de caltenimientu centrar en protexer los montes y desenvolver usos de la tierra alternativos pa evitar que la deforestación siga. [82] El ritmu de deforestación y l'área total deforestada utilizáronse llargamente pal siguimientu de la deforestación en munches rexones, ente elles l'Amazonia brasileña pol INPEN(Institutu Nacional de Pesquises Espaciais).[38] Ta disponible una vista satelital de la Tierra.[83][84]

Xestión forestal

Dende va sieglos fixéronse esfuercios pa detener o frenar la deforestación, porque fai enforma tiempu que se sabe que puede causar daños ambientales tan graves que lleven a la desapaición de sociedaes enteres. En Tonga los gobernantes desenvolvieron polítiques pa evitar los conflictos ente les ganancies al curtiu plazu de convertir los montes en tierres de cultivu y los problemes al llargu plazu que causa la desapaición del monte.[85] En Xapón, mientres el shogunato Tokugawa (S. XVII-XVIII) [85] los shogunes desenvolvieron un avanzáu sistema de planificación al llargu plazu pa detener ya inclusive revertir la deforestación de los sieglos precedentes, por aciu la sustitución de la madera por otros productos y un usu más eficiente de la tierra que se cultivara mientres centuries. Na Alemaña del S. XVI los terratenientes desenvolvieron la silvicultura pa trepar colos problemes de la deforestación. Sicasí eses polítiques tienden a llindase a ecosistemes con abonda agua, ensin estación seca y suelos bien mozos (resultancia de vulcanismu o glaciaciones). En suelos más vieyos y menos fértiles los árboles crecen demasiáu adulces como por que la silvicultura seya económica, ente qu'en zones con una llarga estación seca, siempres hai un riesgu de qu'una quema forestal destruya los árboles plantaos primero que maurezan.

Nes zones onde se practica l'agricultura de balta y quema (llamada tamién de raspia y quema), el cambéu a baltar y carbonizar (en cuenta de quemar, con llapada, en fueu abierto y combustión completa, la materia vexetal cortada, convertila en carbón vexetal por aciu combustión incompleta y esparder el carbón sobre'l terrén), non solo ye un métodu duraderu de secuestru del carbonu (el términu fixación del carbonu úsase más bien pa organismos vivos). Tamién ye desaxeradamente enriquecedor pal suelu. Entemeciendo'l carbón vexetal con biomasa créase la terra preta (preta pola pallabra portuguesa pa'l color negru, non por prieta), unu de los suelos más ricos y l'únicu conocíu que se autorregenera.

Práutiques sostenibles

Se promueve el bambú como una alternativa más sostenible que cortar lleña pa combustible.[86]

La certificación de qu'un monte esplotar de manera sostenible, como la proporcionada polos sistemes mundiales Programa pa la Reconocencia de Certificación Forestal (PEFC poles sos sigles n'inglés) o Conseyu d'Alministración Forestal (FSC poles sos sigles n'inglés) contribúi a contener la deforestación al crear mercáu pa productos de montes xestionaos sosteniblemente. Acordies con la FAO, «Una condición indispensable pa l'adopción de la xestión forestal sostenible ye la demanda pa productos producíos sosteniblemente y el deséu de los consumidores de pagar polos mayores costos qu'impliquen. La certificación representa camudar de planteamientos regulatorios a incentivos de mercáu pa promover la xestión forestal sostenible. Al promover los atributos positivos de productos forestales de montes xestionaos sosteniblemente, la certificación enfocar nel llau de la demanda de la xestión medioambiental.»[87] Sicasí, l'australiana Rainforest Rescue aliega que los estándares d'organizaciones como FSC tán demasiáu conectaos cola industria maderero y que por tantu nun garanticen una xestión forestal sostenible y socialmente responsable. Qu'en realidá los sistemes de siguimientu de les certificaciones son desaparentes y nel mundu hanse documentáu dellos casos de fraude.[88]

Delles naciones tomaron midíes p'amontar el númberu d'árboles sobre la Tierra. En 1981 China creó'l día nacional de plantáu d'árboles y na década qu'empezó en 2001 la cobertoria forestal algamó'l 16,55 % del territoriu cuando na qu'empezó en 1991 solo yera del 12 %.[89]

Usar como lleña'l bambú, que téunicamente nun ye un árbol, sinón una yerba (concretamente una gramínea) conduz a una combustión más llimpia que la de madera d'árbol, y como el bambú maurez muncho más rápido que la madera, amenórgase la deforestación, porque'l suministru puede reponese más rápido.[86]

Reforestación

En munches partes del mundu, especialmente l'este d'Asia, la reforestación y la forestación tán amontando les árees montiegues.[90] La cantidá de monte aumentó en 22 de les 50 naciones del mundu con más montes. Asia en xunto ganó un millón d'hectárees de monte ente 2000 y 2005. El monte tropical n'El Salvador creció más del 20 % ente 1992 y 2001. Basándose nestos enclinos, un estudiu[91] envalora que la superficie forestal mundial en 2050 va ser un 10 % —una superficie de la estensión de la India— cimera a la de 2006 .

En China, onde se destruyeron montes a gran escala, foi obligación llegal de cada ciudadanu capacitáu d'ente 11 y 60 años el llantar de 3 a 5 árboles añalmente, o faer la cantidá de trabayu equivalente n'otros servicios forestales. El Gobiernu chinu sostien que, dende 1982, llantóse cada añu siquier un millardo d'árboles. En 2016 esta obligación yá nun s'atopa vixente, pero cada 12 de marzu en China son les vacaciones de plantáu. Amás ta en marcha'l proyeutu Gran Muralla Verde de China que, llantando árboles, pretende frenar la espansión del Desiertu de Gobi. Sicasí, debíu al altu porcentaxe d'árboles que muerren dempués de llantalos (hasta'l 75 %), el proyeutu nun ta teniendo enforma ésitu. En China la superficie forestal aumentó 47 millones d'hectárees dende la década qu'empezó en 1971.[91] El númberu total d'árboles en 2001 envalorar en 35 millardos.[89] Otra propuesta ambiciosa pa China ye'l sistema aereu de reforestación y control de la erosión.

N'África, con un nome asemeyáu, la Gran Muralla Verde d'África, ta llevándose a cabu otra iniciativa de contención del desiertu (el Sahara nesti casu) por aciu el plantáu d'árboles. Propúnxose utilizar invernaderos d'agua marino.

Nos países occidentales, la creciente demanda del consumidor por productos forestales que fueren cultivaos y collechaos de forma sostenible ta faciendo que los propietarios de montes y l'industria maderero rindan cada vez más cuentes de les sos práutiques de xestión forestal y balta.

El programa de rescate de la selva de la norteamericana Arbor Day Foundation utiliza les sos donaciones pa mercar y caltener selves primero que puedan adquirir compañíes madereres. Esta fundación protexe asina les tierres de la deforestación. Tamién aislla la manera de vida de les tribus primitives que les habiten. Otres organizaciones como Cool Earth, Community Forestry International, The Nature Conservancy, WWF/Adena, Conservation International, African Conservation Foundation y Greenpeace tamién se centren en caltener los hábitats forestales. En particular Greenpeace identificó los montes entá intactos[92] y publicáu esta información n'Internet.[93] Pela so parte, l'Institutu de Recursos Mundial trazó un mapa[94] temáticu más simple onde s'amuesen los montes escontra l'añu 6000 A.C. y a empiezos del S. XXI (muncho más amenorgaos).[95] Estos mapes amuesen la cantidá de reforestación riquida pa reparar el dañu causáu pola humanidá.

Plantíos d'árboles

Pa satisfaer la demanda mundial de madera, los silvícolas Botkins y Sedjo proponen plantaciones d'árboles d'altu rendimientu. Calculóse que plantíos que produzan 10 metros cúbicos (m³) de madera per hectárea añalmente podríen suministrar tola madera que demanda'l comerciu internacional utilizando solamente'l 5 % de la área forestal actual. Los montes naturales solo producen ente 1 y 2 m³ por hectárea, y por tantu riquir de 5 a 10 vegaes más terrenal pa satisfaer la demanda. L'inxenieru de montes Chad Olivier propón un mosaicu de montes d'altu rendimientu entemecíos con tierres calteníes.[96]

Los montes plantaos amontar nel mundu del 4,1 al 7,0 % de la superficie forestal total ente 1990 y 2015[97] En 2015 sumaben 280 millones d'hectárees, una medría d'alredor de 40 millones d'hectárees dende 2010.[98] El 18 % d'estos 280 millones son especies exótiques o introducíes, ente que'l restu son natives del país onde se llantaron. Nel este y sur d'África, Suramérica y Oceanía los montes plantaos son principalmente d'especies introducíes: 65, 88 y 75 % respeutivamente. En Norteamérica, Asia central y occidental, y Europa, les proporciones d'especies introducíes son bien inferiores: 1, 3 y 8 % de la área total plantada respeutivamente.[97]

En Senegal, na mariña oeste d'África, un movimientu encabezáu por mozu ayudó a llantar más de 6 millones d'árboles de manglar. Estos árboles protegeran les aldegues de les nubes y van apurrir un hábitat a la fauna y flora local. El proyeutu empezó en 2008 y en 2010 yá se pidió al Gobiernu senegalés que protexa los nuevos manglares. [99]

Ver tamién

Referencies

  1. (2006) «Bloque 5. Xeografía Económica», Santillana-La Nación: La Enciclopedia del Estudiante 8. Xeografía Xeneral, páx. 155. ISBN 950-46-1597-X.
  2. (avientu de 2004) «1- Situación mundial», Secretaría d'Ambiente y Desarrollu Sustentable: Informe sobre deforestación n'Arxentina (PDF), Direición de Bosque, páx. 3. Consultáu'l 18 de setiembre de 2009.
  3. Wiliam F. Ruddiman Los trés caballeros del cambéu climáticu Edit: Turner Noema, páx. 135 ISBN 978-84-7506-852-7
  4. 4,0 4,1 4,2 Los trés caballeros del cambéu climáticu Edit: Turner Noema, páx. 136 ISBN 978-84-7506-852-7
  5. 5,0 5,1 XORDÁN REYES, Miguel (2006). «La deforestación de la islla de Cuba mientres la dominación española (1492-1898)». Consultáu'l 18 de setiembre de 2009.
  6. «Tierres Baxes, Deforestation, Bolivia». Earth Observatory. EOS Project Science Office. NASA Goddard Space Flight Center. Consultáu'l 12 de payares de 2011.
  7. La gran deforestación llatinoamericana. 23 xunu, 2017. http://www.nodal.am/2017/06/la-gran-deforestacion-llatinoamericana/. 
  8. (FRA 2005) Informe de la FAO [1] páx. 12
  9. «Deforestación se relentiza». Consultáu'l 9 de febreru de 2016.
  10. http://www.lagranepoca.com/mediu-ambiente/17915-la tasa-de-desaparicion-de-montes-cai-a-la metá-en-el mundu-dende-1990.html
  11. «Deforestación se relentiza». Earth Observatory.. Consultáu'l 9 de febreru de 2016.
  12. Natura Mediu Ambiental, Europa tien más montes agora que fai 100 años
  13. América economía, so superficie forestal Cuba sigue aumentando la so superficie forestal
  14. RIA Novosti, Rusia tien abondos montes
  15. 15,0 15,1 15,2 Situación de los montes del mundu 2009(FAO) [2]
  16. «Visible Earth: Thailand and Cambodia».
  17. Francisco Mariña Esparda, espositor asamblea FAO-ONX Caracas Venezuela Ochobre 2010 (Representante de la FAO pa la Rexón Norte d'América Llatina)
  18. 18,0 18,1 18,2 «El Gran Monte d'Agua». See electrónica de Greenpeace Méxicu. Greenpeace. Consultáu'l 24 d'agostu de 2017.
  19. http://www.elfinanciero.com.mx/mas/enfoques/el monte-de-agua-negar a-morrer.html
  20. «NASA DATA SHOWS DEFORESTATION AFFECTS CLIMATE». Nasa (9 de xunu de 2004).
  21. Mweninguwe, Raphael (15 de febreru de 2005). «Massive deforestation threatens food security». newsfromafrica.org. Archiváu dende l'orixinal, el 22 de febreru de 2006. Consultáu'l 31 d'agostu de 2017.
  22. Confirmed: Deforestation Plays Critical Climate Change Role, ScienceDaily, 11 May 2007.
  23. Clearing Forests May Transform Local—and Global—Climate; Researchers are finding that massive deforestation may have a profound, and possibly catastrophic, impact on local weather. Scientific American (4 de marzu de 2013)
  24. Deforestation causes global warming, FAO
  25. 25,0 25,1 Fearnside, Philip M. (2004). «Tropical Deforestation and Greenhouse-Gas Emissions». Ecological Applications 14 (4):  páxs. 982. doi:10.1890/03-5225. 
  26. «Fondation Chirac » Deforestation and desertification».
  27. IPCC Fourth Assessment Report, Working Group I Report "The Physical Science Basis", Section 7.3.3.1.5. p. 527
  28. «CO2 emissions from forest loss». Nature Geoscience 2 (11):  páxs. 737–738. 2009. doi:10.1038/ngeo671. Bibcode2009NatGe...2..737V. 
  29. Mumoki, Fiona (18 de xunetu de 2006). "The Effects of Deforestation on our Environment Today." Panorama. TakingITGlobal..
  30. Prentice, I.C. "The Carbon Cycle and Atmospheric Carbon Dioxide". IPCC
  31. NASA Data Shows Deforestation Affects Climate In The Amazon. NASA News. 9 de xunu de 2004.
  32. «Weak Simulated Extratropical Responses to Complete Tropical Deforestation». Journal of Climate 19 (12):  páxs. 2835–2850. 2006. doi:10.1175/JCLI3737.1. Bibcode2006JCli...19.2835F. 
  33. 33,0 33,1 33,2 «Causes, Effects and Control Strategies, Global Perspectives on Sustainable Forest Management». InTech. Consultáu'l 23 d'agostu de 2017.
  34. «Why are we seeing "REDD"?». Institute for Sustainable Development and International Relations. Archiváu dende l'orixinal, el 25 d'avientu de 2007. Consultáu'l 14 de payares de 2016.
  35. 35,0 35,1 «How can you save the rain forest. 8 d'ochobre de 2006. Frank Field». The Times. 8 d'ochobre de 2006. http://www.timesonline.co.uk/tol/news/article664544.ece. Consultáu'l 1 d'abril de 2010. 
  36. Broeker, Wallace S. (2006). "Breathing easy: Et el to, O2." Columbia University
  37. «Deforestation and land use in the Brazilian Amazon». Human Ecology 21:  páxs. 1–21. 1993. doi:10.1007/BF00890069. 
  38. 38,0 38,1 «Earth observations for estimating greenhouse gas emissions from deforestation in developing countries». Environmental Science Policy 10 (4):  páxs. 385–394. 2007. doi:10.1016/j.envsci.2007.01.010. http://www.gofc-gold.uni-jena.de/documents/other/EO_for_GHG_emissions.pdf. 
  39. «Underlying Causes of Deforestation». UN Secretary-Xeneral's Report. Archiváu dende l'orixinal, el 11 d'abril de 2001.
  40. Rogge, Daniel. «Deforestation and Landslides in Southwestern Washington». University of Wisconsin-Eau Claire.
  41. China's floods: Is deforestation to blame? BBC News. 6 d'agostu de 1999.
  42. Raven, P. H. and Berg, L. R. (2006) Environment, 5th ed, John Wiley & Sons. p. 406. ISBN 0471704385.
  43. Hongchang, Wang. Committee on Internat. Security Studies, American Acad. of Arts and Sciences: The Economic Costs of China's Environmental Degradation: Project on Environmental Scarcities, State Capacity, and Civil Violence, a Joint Project of the University of Toronto and the American Academy of Arts and Sciences.
  44. "Soil, Water and Plant Characteristics Important to Irrigation". North Dakota State University.
  45. «FORESTS» (inglés). See electrónica de The Green Community. Consultáu'l 29 d'agostu de 2017.
  46. «Corrimiento de tierres». See electrónica de la OMS. OMS. Consultáu'l 31 d'agostu de 2017.
  47. Nilsson, Sten (March 2001). Do We Have Enough Forests?, American Institute of Biological Sciences.
  48. 48,0 48,1 «Rainforest collapse triggered Pennsylvanian tetrapod diversification in Euramerica». Geology 38 (12):  páxs. 1079–1082. 2010. doi:10.1130/G31182.1. Bibcode2010Geo....38.1079S. 
  49. Rainforest Facts. Nature.org (1 de payares de 2016). Retrieved 2016-11-13.
  50. «The Choice: Doomsday or Arbor Day». umich.edu.
  51. Rainforest Biodiversity Shows Differing Patterns, ScienceDaily, 14 August 2007.
  52. «Medicine from the rainforest». Research for Biodiversity Editorial Office. Archiváu dende l'orixinal, el 6 d'avientu de 2008.
  53. Single-largest biodiversity survey says primary rainforest is irreplaceable, Bio-Medicine, 14 de payares de 2007.
  54. Tropical rainforests – The tropical rainforest, BBC
  55. Tropical Rain Forest. thinkquest.org
  56. O.N. calls on Asian nations to end deforestation, Reuters, 20 June 2008.
  57. «Rainforest Facts».
  58. Tropical rainforests – Rainforest water and nutrient cycles, BBC
  59. Butler, Rhett A. (2 July 2007) Primary rainforest richer in species than plantations, secondary forests, mongabay.com,
  60. Flowers, d'abril de. «Deforestation In The Amazon Affects Microbial Life As Well As Ecosystems». Science News. Redorbit.com. Consultáu'l 12 de marzu de 2013.
  61. Rainforest Facts. Rain-tree.com (20 de marzu de 2010). Consultáu'l 29 d'agostu de 2010.
  62. Leakey, Richard and Roger Lewin, 1996, The Sixth Extinction : Patterns of Life and the Future of Humankind, Anchor, ISBN 0-385-46809-1 .
  63. The great rainforest tragedy, The Independent, 28 June 2003.
  64. Biodiversity wipeout facing South East Asia, New Scientist, 23 July 2003.
  65. 65,0 65,1 «The Future of Biodiversity». Science 269 (5222):  páxs. 347–350. 1995. doi:10.1126/science.269.5222.347. PMID 17841251. Bibcode1995Sci...269..347P. 
  66. «The future of biodiversity». Science 269 (5222):  páxs. 347–50. doi:10.1126/science.269.5222.347. PMID 17841251. Bibcode1995Sci...269..347P. 
  67. 67,0 67,1 (15 de febreru de 1992) Tropical deforestation and species extinction. Springer. ISBN 978-0-412-45520-9. Consultáu'l 4 d'avientu de 2011.
  68. «More extinctions expected in Amazon». Discovery (12 de xunetu de 2012).
  69. Copenhagen Accord of 18 d'avientu de 2009. UNFCC. 2009. http://unfccc.int/files/meetings/cop_15/application/pdf/cop15_cph_auv.pdf. Consultáu'l 28 d'avientu de 2009. 
  70. Forest Monitoring for Action (FORMA) : Center for Global Development : Initiatives: Active. Cgdev.org (23 de payares de 2009). Consultáu'l 29 d'agostu de 2010.
  71. Browser – GEO FCT Portal. Portal.geo-fct.org. Consultáu'l 29 d'agostu de 2010.
  72. Methodological Guidance. UNFCC. 2009. http://unfccc.int/files/na/application/pdf/cop15_ddc_auv.pdf. Consultáu'l 28 d'avientu de 2009. 
  73. Agriculture Secretary Vilsack: $1 billion for REDD+ « Climate Progress. Climateprogress.org (16 d'avientu de 2009). Consultáu'l 29 d'agostu de 2010.
  74. «FAO sets standards to improve national forest monitoring systems».
  75. Angelsen, Arild. «Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation (REDD): An Options Assessment Report» páxs. 75–77. Meridian Institute for the Government of Norway. Consultáu'l 24 de payares de 2011.
  76. Payments for watershed services: A driver of climate compatible development, Climate & Development Knowledge Network, 30 d'avientu de 2013.
  77. 77,0 77,1 India should follow China to find a way out of the woods on saving forest people. The Guardian. 22 de xunetu de 2016. https://www.theguardian.com/global-development/2016/jul/22/india-follow-china-saving-forest-people-land-rights. Consultáu'l 7 d'agostu de 2016. 
  78. 78,0 78,1 «China's forest tenure reforms». rightsandresources.org. Consultáu'l 7 d'agostu de 2016.
  79. «Agricultura». ArteHistoria. Consultáu'l 4 de setiembre de 2017.
  80. (2 d'avientu de 1991) Impacto de les politicas agricolas de Los Paises de la OCDE. IICA, páx. 76.
  81. Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2014), «Xardín», Diccionario de la lengua española (23.ª edición), Madrid: Espasa, ISBN 978-84-670-4189-7, http://dle.rae.es/Xard%C3%ADn 
  82. 82,0 82,1 82,2 «Using indicators of deforestation and land-use dynamics to support conservation strategies: A case study of central Rondônia, Brazil». Forest Ecology and Management 257 (7):  páxs. 1586–1595. 2009. doi:10.1016/j.foreco.2009.01.013. 
  83. «Global Forest Change – Google Crisis Map». Google Crisis Map. Consultáu'l 12 d'ochobre de 2016.
  84. «Warning to forest destroyers: this scientist will catch you». Nature News & Comment (4 d'ochobre de 2016). Consultáu'l 12 d'ochobre de 2016.
  85. 85,0 85,1 Diamond, Jared Collapse: How Societies Choose To Fail or Succeed; Viking Press 2004, pp. 301–302 ISBN 0-14-311700-9
  86. 86,0 86,1 «In Africa's vanishing forests, the benefits of bamboo». New York Times. 13 de marzu de 2012. http://opinionator.blogs.nytimes.com/2012/03/13/in-africas-vanishing-forests-the-benefits-of-bamboo/?ref=global-home. Consultáu'l 26 de xunetu de 2012. 
  87. "State of the World's Forests 2009". United Nations Food and Agriculture Organization.
  88. Facts about Tropical Timber. Rainforest Rescue. Consultáu'l 13 de payares de 2016.
  89. 89,0 89,1 Gittings, John (20 March 2001). "Battling China's Deforestation." The Guardian.
  90. «Global Consequences of Land Use». Science 309 (5734):  páxs. 570–574. doi:10.1126/science.1111772. PMID 16040698. Bibcode2005Sci...309..570F. 
  91. 91,0 91,1 James Owen, "World's Forests Rebounding, Study Suggests". National Geographic News, 13 November 2006.
  92. The world's last intact forest landscapes. intactforests.org
  93. «World Intact Forests campaign by Greenpeace». intactforests.org.
  94. The World's Forests from a Restoration Perspective, WRI
  95. «Alternative thematic map by Howstuffworks; in pdf».
  96. (2001) Non man's garden: Thoreau and a new vision for civilization and nature. Island Press, páx. 246–247. ISBN 978-1-55963-465-6. Consultáu'l 4 d'avientu de 2011.
  97. 97,0 97,1 Payn, T. et al. 2015. Changes in planted forests and future global implications, Forest Ecology and Management 352: 57–67
  98. FAO. 2015. Global Forest Resources Assessment 2015. How are the world's forests changing?
  99. Stenstrup, Allen (2010). Forests. Morgan Reynolds Publishing, páx. 89. ISBN 978-1-59935-116-2.

Bibliografía

  • Francisco Mariña Esparda, espositor asamblea FAO-ONX Caracas Venezuela Ochobre de 2010 (Representante pa la Rexón Norte d'América Llatina).
  • William F. Ruddiman. Los trés caballeros del cambéu climáticu Ed. Turner Noema, ISBN 978-84-7506-852-7
  • La Enciclopedia del Estudiante volume 8, Edit:Santillana, ISBN 950-46-1597-X
  • Montenegro, Celina; Gasparri, Ignacio; Manghi, Eduardo; Strada, Mabel; Bono, Julieta; Parmuchi, María Gabriela, Informe sobre deforestación n'Arxentina; Edición de Secretaría d'Ambiente y Desarrollu Sustentable
  • Situación de los montes del mundu 2009 (FAO) ISBN 978-92-5-306057-3

Enllaces esternos