Diferencies ente revisiones de «Provincia de Posen»

Coordenaes: 52°24′N 16°55′E / 52.4°N 16.92°E / 52.4; 16.92
De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (- sumíu + desapaecíu )
m iguo parámetros de plantía
Llinia 101: Llinia 101:
|- {{clear}}
|- {{clear}}
|}
|}
Esiste una notable disparidad ente les estadístiques aconceyaes pola alministración prusiana, y les estimaciones polaques dirixíes dempués de 1918. Acordies con el censu prusianu de 1905, el númberu de falantes alemanes na provincia de Posen yera aprosimao del 38,5%, ente que dempués de 1918 el númberu d'alemanes nel Voivodato de Poznan, que s'averaba cercanamente a la provincia de Posen, yera solu del 7%. Acordies con [[Witold Jakóbczyk]], la disparidad ente'l númberu d'alemanes étnicos y el númberu de falantes alemanes ye por cuenta de que les autoridaes alemanes asitiaron los alemanes étnicos y la minoría xudía de fala alemana nel mesmu bloque.<ref>[http://www.siodemka.zhp.wlkp.pl/nocny/mniejszosci/mniejszosc%20niemiecka.pdf "Dzieje Wielkopolski" (rede. Witold Jakóbczyk)]</ref> Amás, hubo un considerable éxodu d'alemanes de la [[Segunda República de Polonia|Segunda República Polaca]] dempués de los últimos asentamientos. Otra razón d'esta disparidad mora nel fechu de delles árees fronterices de la provincia, habitaes mayoritariamente por alemanes (incluyida [[Piła]]), permanecieron dientro d'Alemaña dempués de 1918.<ref name=Blanke3334>{{cita llibru|títulu=Orphans of Versailles: the Germans in Western Poland, 1918-1939|nome=Richard|apellíos=Blanke|editorial=University Press of Kentucky|añu=1993|isbn=0813118034|url=http://www.google.de/books?id=80r6Mbnxf8IC&pg=PA33|páxines=33–34|fechaacceso=5 de setiembre de 2009}}</ref><ref name="Wolf">Stefan Wolff, ''The German Question Since 1919: An Analysis with Key Documents'', Greenwood Publishing Group, 2003, p.33, ISBN 0-275-97269-0</ref>
Esiste una notable disparidad ente les estadístiques aconceyaes pola alministración prusiana, y les estimaciones polaques dirixíes dempués de 1918. Acordies con el censu prusianu de 1905, el númberu de falantes alemanes na provincia de Posen yera aprosimao del 38,5%, ente que dempués de 1918 el númberu d'alemanes nel Voivodato de Poznan, que s'averaba cercanamente a la provincia de Posen, yera solu del 7%. Acordies con [[Witold Jakóbczyk]], la disparidad ente'l númberu d'alemanes étnicos y el númberu de falantes alemanes ye por cuenta de que les autoridaes alemanes asitiaron los alemanes étnicos y la minoría xudía de fala alemana nel mesmu bloque.<ref>[http://www.siodemka.zhp.wlkp.pl/nocny/mniejszosci/mniejszosc%20niemiecka.pdf "Dzieje Wielkopolski" (rede. Witold Jakóbczyk)]</ref> Amás, hubo un considerable éxodu d'alemanes de la [[Segunda República de Polonia|Segunda República Polaca]] dempués de los últimos asentamientos. Otra razón d'esta disparidad mora nel fechu de delles árees fronterices de la provincia, habitaes mayoritariamente por alemanes (incluyida [[Piła]]), permanecieron dientro d'Alemaña dempués de 1918.<ref name=Blanke3334>{{cita llibru|títulu=Orphans of Versailles: the Germans in Western Poland, 1918-1939|nome=Richard|apellíos=Blanke|editorial=University Press of Kentucky|añu=1993|isbn=0813118034|url=http://www.google.de/books?id=80r6Mbnxf8IC&pg=PA33|páxines=33–34|fechaaccesu=5 de setiembre de 2009}}</ref><ref name="Wolf">Stefan Wolff, ''The German Question Since 1919: An Analysis with Key Documents'', Greenwood Publishing Group, 2003, p.33, ISBN 0-275-97269-0</ref>


== Estadístiques ==
== Estadístiques ==

Revisión a fecha de 22:13 12 pay 2019

Gran Ducáu de Posen
Provincia de Posen
(de 1848 a 1920)
Posen-Prusia Occidental
provincia de Prusia (es) Traducir
Alministración
Estáu desapaecíuBandera de Imperiu alemán Imperiu alemán
Estáu desapaecíuBandera de Reinu de Prusia Reinu de Prusia
Capital Poznań
Xeografía
Coordenaes 52°24′N 16°55′E / 52.4°N 16.92°E / 52.4; 16.92
Superficie 28991 km²
Demografía
Población 2 099 831 hab. (1910)
Densidá 72,43 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

La Provincia de Posen, tamién Provincia de Posnania (alemán: Provinz Posen, polacu: Prowincja Poznańska), foi una provincia de Prusia de 1848-1918 y como tal parte del Imperiu alemán de 1871 a 1918. Tenía una superficie d'unos 29.000 km².[1]

El territoriu de la provincia correspondía, groso manera, a la rexón de la Gran Polonia, y convirtiérase en territoriu prusianu en 1772 (Distritu Netze) y 1793 (Prusia del Sur) mientres les particiones de Polonia. Dempués de la derrota de Prusia nes guerres napoleóniques, el territoriu foi añedíu al Ducáu de Varsovia en 1807 por aciu el Tratáu de Tilsit. En 1815, mientres el Congresu de Viena, Prusia llogró'l terciu occidental del ducáu de Varsovia, que correspondía a la metá de l'anterior Prusia del Sur. Prusia entós alministró la provincia como la entidá semi-autónoma del Gran Ducáu de Posen, que perdió la mayor parte de la so estatus especial en 1830.[1] En cuantes que el parllamentu llocal de Posen (Poznań) votó por 26 votos contra 17 en contra de xuntase a la Confederación Xermánica, el 3 d'abril de 1848[2] el Parllamentu de Frankfurt ignoró esta votación, forzando'l cambéu'l estatus de la rexón a la fórmula convencional de provincia de Prusia y la so integración a la Confederación Xermánica.[3]

Esta rexón taba habitada por una mayoría polaca y por minoríes alemanes y xudíes, y un puñáu d'otros pueblos. La mayoría de los polacos yeren católicos, y el 90% de los alemanes yeren protestantes. El pequeñu númberu de xudíos atópase nes zones más poblaes, especialmente empobinaos a oficios especializaos y al comerciu llocal y rexonal. Nes comunidaes más pequeñes, predominaben polacos y alemanes. Estes bolses de etnicidad convivíen llau a llau, siendo les poblaciones alemanes más trupes nes zones noroccidentales. Coles polítiques de xermanización, la población fíxose más alemana hasta'l final del sieglu XIX en que l'enclín invirtióse (nel Ostflucht). Esto asocedió a pesar de los esfuercios del gobiernu de Berlín, qu'estableció una Comisión pa los Asentamientos pa mercar tierres a los polacos y ponela a disposición de los alemanes.

En 1919 mientres el Tratáu de Versalles, la República de Weimar dexó'l gruesu de la provincia a la nuevamente establecida Segunda República de Polonia. La zona que permaneció so soberanía alemana, foi xunida col territoriu remanente de l'anterior Prusia Occidental y foi alministrada como Posen-Prusia Occidental.[1] Esta provincia foi eslleida en 1938, cuando'l so territoriu foi estremáu ente les provincies xermanes vecines. En 1939, el territoriu de l'anterior provincia de Posen foi amestáu pola Alemaña Nazi y convertíu en parte del Reichsgau Danzig-Prusia Occidental y el Reichsgau Wartheland (primeramente Reichsgau Posen). Cuando terminó la II Guerra Mundial en 1946, foi ocupada pol Exércitu Coloráu que la dexó a la República Popular de Polonia.

Carauterístiques

El territoriu ye mayoritariamente llanu, drenado por dos cuenques hidrográfiques principales, el Noteć (alemán: Netze) al norte y el in Warta (alemán: Warthe) nel centru. La dómina glaciar dexó depósitos morrénicos y el terrén ta chiscáu de centenares de pequeños llagos, fluvialmente conectaos a los dos ríos principales.

L'agricultura yera la industria principal, nel sieglu XIX. La rotación de cultivos foi utilizada pal cultivu principalmente de centenu, remolacha azucrera, patacas, y otres ceberes, y en menor midida tabacu y lúpulu. Significantes parceles de monte apurríen madera pa la construcción y lleña. Esistía un pequeñu númberu de ganáu, incluyíos gansos, principalmente oveyes.

Cuando la rexón tuvo baxu control prusianu, entá rexía'l sistema feudal. Oficialmente foi abolíu en Prusia en 1810 (en 1864 na Polonia del Congresu), pero delles práutiques permanecieron hasta finales del sieglu XIX. La situación yera que los siervos primordialmente polacos vivieren y trabayaren a comuña colos asentamientos de colonos alemanes primordialmente llibres. Nun principiu a los colonos ser diéron-yos ciertes ventayes, anque col tiempu les sos condiciones nun yeren bien distintes. Los siervos trabayaben pa la nobleza, que-yos daba proteición; y los colonos trabayaben pa ellos mesmos y curiaben d'ellos, anque pagaben impuestos a la nobleza.

Historia

El reinu de Prusia amestó'l posterior territoriu de la provincia de Posen mientres les particiones de Polonia del sieglu XVIII. Mientres más d'un sieglu, sería parte de la porción prusiana, con esceición del curtiu periodu de les guerres napoleóniques. Nesi tiempu, en 1807, convertir en parte del curtiu ducáu de Varsovia, pero foi recuperáu por Prusia en 1815 como'l Gran Ducáu de Posen.

Mientres les revoluciones de 1848, el parllamentu de Frankfurt intentó estremar el ducáu en dos partes: la Provincia de Poznań, que sería dada a los xermanos y anexáu al Imperiu alemán, y la provincia de Gniezno, que sería dada a los polacos y sostenida fora d'Alemaña. Por causa de la protesta de los parllamentarios polacos, estos planes fracasaron y caltúvose la integridá del ducáu. El 9 de febreru de 1849, tres una serie de garantíes rotes, l'alministración prusiana renombró el ducáu como provincia de Posen. Sicasí, la dinastía Hohenzollern retuvo'l títulu de "Gran Duque de Posen" n'usu oficialmente hasta 1918.

Cola unificación d'Alemaña dempués de la guerra Franco-Prusiana de 1871, la provincia de Posen convertir en parte del Imperiu alemán (1871–1918) y la ciudá de Posen foi oficialmente nomada ciudá residencia imperial.

Na década de 1880, el canciller alemán Otto von Bismarck empezó les polítiques de xermanización, con una medría de la presencia policial, una comisión de colonización, la Sociedá Alemana pa les Marques Orientales (Hakata), y la Kulturkampf. En 1904, foi aprobada llexislación especial contra la población polaca. La llexislación de 1908 dexaba la confiscación de la propiedá de tierres polaques. Les autoridaes prusianes nun dexaron el desenvolvimientu d'industries, asina que la economía del ducáu foi predominada pola agricultura d'altu nivel.

Dempués de la I Guerra mundial, el destín de la provincia nun taba decidíu. Los polacos demandaben de la rexón fuera incluyida na nuevamente independiente Segunda República Polaca, ente qu'los alemanes refugaben concesiones territoriales. La sulevación de la Gran Polonia desencadenóse'l 27 d'avientu de 1918, un día dempués del discursu d'Ignacy Jan Paderewski. La sulevación recibió poco sofitu del gobiernu establecíu en Varsovia ye esi momentu. Tres l'ésitu del alzamientu, la provincia de Posen foi de volao (hasta mediaos de 1919) un estáu independiente col so propiu gobiernu, moneda y fuercia militar.

Cola firma del Tratáu de Versalles a la fin de la I Guerra Mundial, la mayoría de la provincia, primordialmente les árees de mayoría polaca, foi vencida a Polonia y reformada como'l Voivodato de Poznań. El restu de la parte alemana de la provincia foi reformada como Posen-Prusia Occidental con Schneidemühl (Piła) como la so capital, hasta 1938, cuando foi estremada ente les provincies prusianes de Silesia, Pomerania y Brandeburgu..

Dempués de la derrota alemana na II Guerra Mundial en 1945, tolos territorios al este de la nuevamente establecida llinia Oder-Neisse fueron amestaos per Polonia o pola Xunión Soviética. Finalmente, toles partes históriques de la provincia quedaron so control polacu y les minoríes alemanes étniques fueron forzadamente espulsaes.

Conflictos étnicos y relixosos

La provincia de Posen. Les árees de fala polaca son amosaes en mariellu.

L'eleváu númberu de residentes alemanes resultó de la constante inmigración d'alemanes dende la Edá Media, cuando llegaron los primeros colonos nel cursu del Ostsiedlung. Anque munchos d'ellos habíense polonizado col tiempu, la inmigración continua resultó nel caltenimientu d'una comunidá alemana. Nel sieglu XVIII, la contrarreforma liderada pola Compañía de Xesús produció severes restricciones ente'l alemanes protestantes. A final de sieglu invirtiéronse les condiciones por aciu el llogru por Prusia de la soberanía del territoriu mientres les Particiones de Polonia.

Mientres la primer metá del sieglu XIX, la población xermana creció debíu al patrociniu estatal de la colonización.[4] Na segunda metá, la población polaca creció gradualmente debíu al Ostflucht y a una mayor natalidá ente los polacos. Mientres el Kulturkampf, la Prusia mayoritariamente protestantes intentó amenorgar el pesu del catolicismu na sociedá. Posen foi blancu severamente d'estes midíes, por cuenta de la so altes, mayoritariamente polaques, poblaciones católiques. Munchos católicos alemanes en Posen xunir a los polacos étnicos n'oposición a les midíes del Kulturkampf.

Tres el Kulturkampf, l'Imperiu alemán, por cuenta de motivos nacionalistes impulsó programes de xermanización. Una midida foi instituyir la Comisión de Colonización, esto escorría atraer colonos alemanes pa compensar la crecedera de población polaca. Estes polítiques fracasaron, inclusive acompañaes d'otres midíes llegales. L'idioma polacu foi finalmente prohibíu nes escueles y na alministración oficial como parte de les polítiques de xermanización.

Composición étnica de la Provincia de Posen
Añu 1815[5] 1861 1890[6] 1910
Población total[7] 776.000 1.467.604 1.751.642 2.099.831
% Polacos
(incluyíos billingües)[8]
73% 54,6% 60,1% 61,5%
% Alemanes 25% 43,4% 39,9% 38,5%

Esiste una notable disparidad ente les estadístiques aconceyaes pola alministración prusiana, y les estimaciones polaques dirixíes dempués de 1918. Acordies con el censu prusianu de 1905, el númberu de falantes alemanes na provincia de Posen yera aprosimao del 38,5%, ente que dempués de 1918 el númberu d'alemanes nel Voivodato de Poznan, que s'averaba cercanamente a la provincia de Posen, yera solu del 7%. Acordies con Witold Jakóbczyk, la disparidad ente'l númberu d'alemanes étnicos y el númberu de falantes alemanes ye por cuenta de que les autoridaes alemanes asitiaron los alemanes étnicos y la minoría xudía de fala alemana nel mesmu bloque.[9] Amás, hubo un considerable éxodu d'alemanes de la Segunda República Polaca dempués de los últimos asentamientos. Otra razón d'esta disparidad mora nel fechu de delles árees fronterices de la provincia, habitaes mayoritariamente por alemanes (incluyida Piła), permanecieron dientro d'Alemaña dempués de 1918.[10][11]

Estadístiques

Área: 28.970 km²

Población

  • 1816: 820.176
  • 1868: 1.537.300 (Bromberg 550.900 - Posen 986.400)
  • 1871: 1.583.843
    • Relixón: 1871
      • Católicos 1.009.885
      • Protestantes 511.429
      • Xudíos 61.982
      • otros 547
  • 1875: 1.606.084
  • 1880: 1.703.397
  • 1900: 1.887.275
  • 1905: 1.986.267
  • 1910: 2.099.831 (Bromberg 763.900 - Posen 1.335.900)

Divisiones

Nota: les provincies prusianes yeren estremaes en gobernaciones (Regierungsbezirky), que de la mesma yeren subdividíes en distritos denominaos Kreise. Les ciudaes tendríen el so propiu distritu urbanu ("Stadtkreis") y les árees rurales de la so alredor tomaríen el nome de la ciudá, pero referíes como distritos rurales ("Landkreis"). Nel casu de Posen, el Landkreis taba estremáu en dos: Landkreis Posen Occidental, y Landkreis Posen Oriental.

Los datos provienen de censos prusianos, mientres el periodu de patrociniu estatal de la xermanización, ya inclúi les guarniciones militares. Son davezu criticaos por haber sío falseaos.[12]

Kreis ("Distritu") En polacu Población en 1905 Falantes polacos Falantes alemanes1 Xudíos² Otros
Regierunsbezirk Posen (sur)
Ciudá de Posen Poznań 55% 45%
Adelnau Odolanów 90% 10%
Birnbaum Miedzychód 51% 49%
Bomst Babimost 49% 51%
Fraustadt Wschowa 27% 73%
Gostyn Gostyn 87% 13% Kröben
Grätz Grodzisk 82% 18% Buk
Jarotschin Jarocin 83% 17% Pleschen
Kempen Kępno 84% 16% Schildberg
Koschmin Koźmin 83% 17% Krotoschin
Kosten Kościan 89% 11%
Krotoschin Krotoszyn 70% 30%
Lissa Leszno 36% 64% Fraustadt
Meseritz La mioędzyrzecz 20% 80%
Neutomischel Nowy Tomyśl 51% 49% Buk
Obornik Oborniki 61% 39%
Ostrowo Ostrów 80% 20% ?Adelnau?
Pleschen Pleszew 85% 15%
Posen Ost Poznań, Wsch. 72% 28% Posen
Posen West Poznań, Zach. 87% 13% Posen
Rawitsch Rawicz 55% 45% Kröben
Samter 73% 27%
Schildberg Ostrzeszów 90% 10%
Schmiegel Śmigiel 82% 18% Kosten
Schrimm Śrem 82% 18%
Schroda Środa 88% 12%
Schwerin Skwierzyna 5% 95% Birnbaum - 1877
Wreschen Września 84% 16%
Regierungsbezirk Bromberg (norte)
Ciudá de Bromberg Bydgoszcz 16% 84%
Bromberg Bydgoszcz 38% 62%
Czarnikau Czarników 27% 73%
Filehne Wieleń 28% 72% Czarnikau
Gnesen Gniezno 67% 33%
Hohensalza Inowrocław 64% 36%
Kolmar Chodzież 18% 82%
Mogilno Mogilno 76% 24%
Schubin Szubin 56% 44%
Strelno Strzelno 82% 18% ??
Wirsitz Wyrzysk 47% 53%
Witkowo Witkowo 83% 17% ?Gnesen?
Wongrowitz Wągrowiec 77% 23%
Znin Żnin 77% 23% ??

1 inclúi falantes billingües
² solo relixosos xudíos, ensin considerar la so llingua nativa

Los datos alemanes inclúin la población xudía falante alemana.

Presidentes

La provincia foi encabezada polos siguientes presidentes (alemán: Oberpräsidenten).

Periodu de gobiernu Nome
1815-1824 Joseph Zerboni de Sposetti 1760-1831
1825-1830 Johann Friedrich Theodor von Baumann 1768-1830
1830-1840 Eduard Heinrich Flottwell 1786-1865
1840-1842 Adolf Heinrich Graf von Arnim-Boitzenburg 1803-1868
1843-1850 Carl Moritz von Beurmann 1802-1870
1850-1851 Gustav Carl Gisbert Heinrich Wilhelm Gebhard von Bonin (1ª ven nel gobiernu) 1797-1878
1851-1860 Eugen von Puttkamer 1800-1874
1860-1862 Gustav Carl Gisbert Heinrich Wilhelm Gebhard von Bonin (2ª vea nel gobiernu) 1797-1878
1862-1869 Carl Wilhelm Heinrich Georg von Horn 1807-1889
1869-1873 Otto Graf von Königsmarck 1815-1889
1873-1886 William Barstow von Guenther 1815-1892
1886-1890 Robert Graf von Zedtlitz-Trützschler 1837-1914
1890-1899 Hugo Freiherr von Wilamowitz-Moellendorff 1840-1905
1899-1903 Karl Julius Rudolf von Bitter 1846-1914
1903-1911 Wilhelm August Hans von Waldow-Reitzenstein 1856-1937
1911-1914 Philipp Schwartzkopf ?
1914-1918 Joh. Karl Friedr. Moritz Ferd. v. Eisenhart-Rothe 1862-1942

Ciudadanos notables

(n'orde alfabéticu)

  • Stanisław Adamski (1875-1967), sacerdote polacu, activista social y políticu del Sindicatu d'Empreses Católiques de Trabayadores Polacos

(Związek Katolickich Towarzystw Robotników Polskich), fundador y editor del selmanariu 'Robotnik' (trabayador)

Władysław Marcinkowski (1858-1947), escultor polacu que creó'l monumentu a Adam Mickiewicz rn Milosław

Ver tamién

Referencies

  1. 1,0 1,1 1,2 Gerhard Köbler, Historisches Lexikon der Deutschen Länder: die deutschen Territorien vom Mittelalter bis zur Gegenwart, 7th edition, C.H.Beck, 2007, p.535, ISBN 3-406-54986-1
  2. Andrzej Chwalba - Hestoria Polski 1795-1918 Wydawnictwo Literackie 2000 Kraków
  3. Dieter Gosewinkel, Einbürgern und Ausschliessen: die Nationalisierung der Staatsangehörigkeit vom Deutschen Bund bis zur Bundesrepublik Deutschland, 2nd edition, Vandenhoeck & Ruprecht, 2001, p.116, ISBN 3-525-35165-8
  4. Preußische Ansiedlungskommission
  5. Historia 1789-1871 Page 224. Anna Radziwiłł and Wojciech Roszkowski.
  6. Scott M. Eddie, Ethno-nationality and property rights in land in Prussian Poland, 1886-1918, Buying the land from under the Poles' feet? in S. Engerman, Land rights, ethno-nationality and sovereignty in history, 2004, p.57, [1]
  7. Leszek Belzyt: Sprachliche Minderheiten im preußischen Staat 1815–1914. Marburg 1998, S.17
  8. Leszek Belzyt: Sprachliche Minderheiten im preußischen Staat 1815–1914. Marburg 1998, S.17f. ISBN 3-87969-267-X
  9. "Dzieje Wielkopolski" (rede. Witold Jakóbczyk)
  10. Blanke, Richard (1993). Orphans of Versailles: the Germans in Western Poland, 1918-1939. University Press of Kentucky, páx. 33–34. ISBN 0813118034. Consultáu'l 5 de setiembre de 2009.
  11. Stefan Wolff, The German Question Since 1919: An Analysis with Key Documents, Greenwood Publishing Group, 2003, p.33, ISBN 0-275-97269-0
  12. Spisy ludności na ziemiach polskich do 1918 r

Enllaces esternos

Plantía:Wikisource1911Enc