Diferencies ente revisiones de «Idioma chorotega»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"extinción" -"estinción"
Llinia 168: Llinia 168:




[[Categoría:Tradubot 2018]]
[[Categoría:Wikipedia:Revisar traducción]]

Revisión a fecha de 16:00 13 xnt 2019

Mangue Chorotega
Faláu en  Nicaragua
Costa Rica Costa Rica
 Hondures
Rexón Centroamérica
Falantes escastáu
Familia Llingües otomangue

 Otomangueanas occidentales
  Tlapaneco - mangueano
   Mangueano
    Idioma chorotega

Estatus oficial
Oficial en Nengún país
Reguláu por Nun ta reguláu
Códigos
ISO 639-1 nengún
ISO 639-2 {{{iso2}}}
ISO 639-3

Estensión del mangue chorotega

Mangue o Chorotega ye'l nome de la llingua falada pol pueblu chorotega, qu'habitó en Nicaragua, Costa Rica, El Salvador y Hondures, del cual queden dellos grupos que caltienen elementos de la so cultura, pero non l'idioma.

Delles fontes conseñen un nome alternativu, "Cholutega" o Choluteca, y esto llevó a dellos estudiosos, como Terrence Kaufman (2001) a especular que orixinalmente los cholotecas habitaben na ciudá de Cholula, d'onde los movieron los pueblos Nahua. La etimoloxía de "Chorotega" vendría entós del Náhuatl, nel cual "Cholōltēcah" significa "habitantes de Cholula". La rexón meridional d'Honduras caltien el nome de Choluteca.

El filólogu costarricense Juan Santiago Quirós Rodríguez publicó en 2002 un Diccionariu chorotega español español-chorotega, a partir de diversos vocabularios recoyíos por viaxeros, especialmente en Nicaragua mientres el sieglu XIX.

Distribución

En Nicaragua, los chorotegas tán representaos pol grupu étnicu monimbó (Masaya), que'l so númberu calcular nunes 18 000 persones en 1993. En Costa Rica, al grupu étnicu chorotega pertenecen unes 800 persones, la mayoría de les cualos mora na comunidá de Matambú y considérense llabradores más qu'indíxenas, magar ser descendientes d'estos.

Nin en Nicaragua nin en Costa Rica caltiense l'idioma, que s'escastó gradualmente ante la meyora del español. En Costa Rica yá se perdiera nel sieglu XVII, y sumió definitivamente en Nicaragua a fines del sieglu XIX y principios del XX.

Clasificación

L'idioma chorotega ye un miembru de la caña chiapaneco-mangue de la familia otomangue. Ta bien estrechamente emparentáu col mangue de fechu dambos podríen ser dialeutos de la mesma llingua. Tanto'l chorotega como'l mangue anguaño tán estinguíos. Na actualidá, la llingua subsistente más cercana al estinguíu chorotega ye'l chiapaneco, que ta casi estinguíu.

Cuidao que tantu'l chiapaneco como'l restu de les llingües otomangues fálense principalmente en Méxicu, sábese que los chorotegas emigraron dende'l sur de Méxicu. Otros grupos otomangues como los sutiaba tamién migraron dende Oaxaca a Centroamérica, sieglos antes de la llegada de los españoles.

Descripción llingüística

Fonoloxía

Esisten diverses razones poles cualos nun puede dase una descripción esacta del sistema fonolóxicu del chorotega:

  • Los datos que llegaron a nós nun fueron recoyíos de forma profesional. En munchos casos, tratar de llistes de pallabres recoyíes por viaxeros, quien trescribieron los datos influyíos polos soníos de la so llingua materna.
  • Los datos recoyer de semihablantes, esto ye, persones que falaben español, pero que teníen cierta competencia llingüística d'esta llingua.

Sicasí lo anterior, pueden dase una visión bastante plausible de los fonemes d'esta llingua.

Vocales

Hasta onde ye posible presumir, el chorotega tenía un sistema trivocálico:

Anteriores Centrales Posteriores
Zarraes i   o
Abierta   a  

Hai nicios de que toos estos fonemes vocálicos podíen apaecer acompañaos pol fonema suprasegmental de cantidá /ː/.

En chorotega nun esistíen los soníos vocálicos y y o, polo que se suxurió que dellos topónimos que se consideren d'orixe chorotega, como Nicoya, Nandayure, Orosí, etc. y el mesmu nome Chorotega, posiblemente pronunciábense "Nicuya", "Nandayuri", "Urusí", "Churutiga", etc. y lo que güei s'utilicen son versiones nahuatlizadas o españolizadas de los términos orixinales.

Consonantes

El sistema consonánticu entendía diez fonemes:

Billabiales Coronales Velares Glotales
Oclusives p t k
Fricatives   s   h
Llaterales   l    
Vibrantes   r  ɾ    
Nasales m n  ɲ    

Comparanza léxica

El mangue y el chorotega tal como son amosaos nes llistes de vocabularios son llingües bien cercanes, posiblemente tratárase de llingües intelixibles ente sigo o inclusive dialeutos de la mesma llingua, de siguío compárase una pequeña amuesa de vocabulariu de dambes variantes:

GLOSA Mangue[1] Chorotega[2]
'unu' tike teka
'dos' hai hausmi
'trés' hajmi hamij
'cuatro' hahome hahami
'cinco' hagujmi haunsmij
'home' nyugo ntihpu
'muyer' noji naji
'perru' nyumbi' nambi
'sol' nomo numu
'lluna' yu yu
'enagua' nimbu nimbu

Na tabla anterior un númberu importante de pallabres empiecen con n- que paez ser un afixu equivalente al otomí na- que puede interpretase como un artículu definíu o una marca de definición. En pallabres como nimbu la segunda nasal en realidá ye la forma de señalar la prenasalicación de /b/: [ninmbu]

Referencies

Bibliografía