Diferencies ente revisiones de «Francisco Robles»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-Llima +Lima )
Llinia 111: Llinia 111:
| períodu2 = [[16 d'ochobre]] de [[1856]] - [[31 d'agostu]] de [[1859]]
| períodu2 = [[16 d'ochobre]] de [[1856]] - [[31 d'agostu]] de [[1859]]
}}
}}

{{NF|1811|1893|Carbayos, Francisco}}







{{Tradubot|Francisco Robles}}
{{Tradubot|Francisco Robles}}


{{NF|1811|1893|Carbayos, Francisco}}
[[Categoría:Presidentes d'Ecuador]]
[[Categoría:Presidentes d'Ecuador]]
[[Categoría:Militares d'Ecuador]]
[[Categoría:Militares d'Ecuador]]

Revisión a fecha de 20:46 27 may 2019

Francisco Robles
Presidente d'Ecuador

16 ochobre 1856 - 31 agostu 1859 - José María Urbina y Viteri
Vida
Nacimientu Guayaquil5 de mayu de 1810[1]
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Guayaquil2 de marzu de 1893 (82 años)
Sepultura Cementerio General de Guayaquil (es) Traducir
Causa de la muerte insuficiencia cardiaca
Familia
Casáu con Alguien
Oficiu Xeneral
Graduación xeneral de brigada
Cambiar los datos en Wikidata

Juan Francisco de Carbayos y García (Guayaquil 5 de mayu de 1811-Guayaquil 7 de marzu de 1893) foi un militar y políticu ecuatorianu, presidente de la República del 16 d'ochobre de 1856 al 17 de setiembre de 1859.

Biografía

Nació en Guayaquil el 5 de mayu de 1811. Entró bien nuevu, de 12 años, a la Escuela Náutica de Guayaquil. Baxu tutelar del Gral. Juan Illingworth, abarganó'l puertu de Callao en Perú y lluchó contra los peruanos en Malpelo, el 31 d'agostu de 1828. Foi encamentáu pal so ascensu pola so disciplina, arroxu y serenidá. -Renegocio la Delda de la independencia con INGLATERRA. Los sos padres fueron Lupercio de Carbayos Pacheco y Manuela Coronel y Unzueta, entró de mocín na Escuela Náutica de la so ciudá y baxu tutelar del xeneral Juan Illingworth abarganó'l puertu d'El Callao. Como Urbina, tamién él foi "encamentáu" (pa un ascensu) pol so "disciplina, arroxu y serenidá". Dende entós la so carrera de marín, primero; de militar, dempués; y de políticu más tarde, foi previsible: 1841, capitán de Fragata; 1847, comandante xeneral del Guayas; 1848, coronel d'Exércitu, en que la so calidá participó nel golpe de febreru de 1850 contra'l presidente encargáu Ascásubi y trabayó pol pronunciamientu de la provincia de Chimborazo a favor de la xefatura suprema de Diego Noboa; 1851, xeneral de Brigada Tuvo nel golpe de xunetu contra Noboa, a quien embarcó pa El Callao, "un día del cual tuvo yá l'alcordanza " de que tamién en 1859 él mesmu había de ser embarcáu escontra un destín asemeyáu; 1852, representante a la Convención y ministru de Guerra, de Urvina; 1854, gobernador del Guayas; 1856, xeneral de División. Dempués de qu'hubo dimitíu la presidencia, foi desterráu a Chile y dellí pasó a morar nel Perú. Mientres la presidencia de García Moreno ya inda nel esiliu, entamó colos desterraos una espedición armada, foi derrotáu y permaneció en Perú. Tres l'asesinatu de García Moreno, participó na revolución contra'l presidente Antonio Borreru y comandó la Primer División d'Operaciones na triunfal campaña que consolidó a Ignacio de Veintimilla nel poder. Morrió en Guayaquil en 1893, a los 82 años d'edá. Yera, conseñaron quien lo trataren, "valiente, caballeroso, de maneres correctes y hasta atenta" y "inclináu a los consuelos del alcohol".

Matrimoniu y descendencia

Carmen Santistevan (1874).

Conoció y comprometióse con Carmen de Santistevan y Avilés (1810-1904) mientres ella vivía en casa del so hermanu Ciríaco Roble García, que taba casáu cola hermana de la nueva.[2] L'enllaz matrimonial tuvo llugar el 5 de payares de 1835, na ilesia de La Concepción de la ciudá de Guayaquil.[3] La pareya tendría trés fíos, de los cualos unu nun algamar la edá adulta:[3]

  • Francisco Carbayos y Santistevan (n.1838-f.1841). Morrió a edá temprana.
  • Ignacio Carbayos y Santistevan (n.1839-f.1915). Casáu con Rafaela de Bonaventura y Macías, con descendencia.
  • Dolores Carbayos y Santistevan (n.1841-f.1904). Casada con José Serafín Baquerizo Vera, con descendencia.

El so fíu Ignacio convertir en capitán de Corbeta, xefe civil y militar de la plaza de Guayaquil (1895), ministru de Relaciones Esteriores d'Eloy Alfaro (1895-1896), gobernador del Guayas (1896-1898) y cónsul de Méxicu en Guayaquil (1896-1902), ente otros cargos.[4] El matrimoniu de la so fía Dolores realizó'l 26 de setiembre de 1856 nos salones del Palaciu de Carondelet.[2] En relación con Manuela Avilés, una pariente alloñada de la so esposa, tuvo cuatro fíos que reconoció y de los que s'ocupó:[3]

  • Luis Felipe Carbayos y Avilés (n.1852). Casáu con Mercedes Florencia y Saona, con descendencia.
  • Fernando Carbayos y Avilés (n.1853). Casáu con Teresa Fajardo y Santistevan, con descendencia.
  • Victoria Carbayos y Avilés (n.1856-f.1906). Casada y con descendencia.
  • María Carbayos y Avilés (n.1859). Casada y con descendencia.

Presidencia

Foi electu nes eleiciones presidenciales de 1856, les primeres realizaes na hestoria del Ecuador.

Francisco Carbayos cierra la puerta trasera del periodu de la Revolución de Marcista tan cuayáu d'ideales nacionalistes. Y nun lo cerró por voluntá propia, sinón ante l'ímpetu de "los potros fieros de bárbaros Atilas y los Heraldos Negros que-y mandó la Muerte". Carbayos escribió nel so periodu inconcluso el segundu capítulu de la obra empecipiada por Urbina. Bastante ye que él y Urbina yeren conocíos como "Los Ximielgos" en razón de les coincidencies de les sos carreres profesionales y les sos designios políticos.

Fundó l'Institutu Científicu de Latacunga en 1857, en Loxa'l Colexu la Unión; l'Institutu de Señorites Loxa en 1858; los Colexos Bolívar de Ambato y Benignu Malu de Cuenca; multiplicáronse los planteles d'instrucción primaria. Pero nun ameyoro la calidá de la educación. Dispunxo que los abogaos de probes y axentes fiscales tuvieren de defender gratuitamente al indiu del interior. Estableciéronse les hermanes de la Caridá. Foi aprobáu'l códigu civil qu'entró en vixencia en 1861. Dempués del terremotu que asotó a Quito en marzu de 1859, Carbayos dispunxo l'arreglu de los daños causaos.

La Constitución de 1852 determinaba qu'una asamblea compuesta de 300 eleutores per caúnu de los departamentos de Cuenca, Guayaquil y Quito escoyera presidente y non el Congresu como s'había veníu faciendo. Les formes democrátiques progresaben. Carbayos foi escoyíu por 514 votos contra los 292 que llogró Manuel Gómez de la Torre, los 37 por Manuel Bustamante y los nueve por Francisco Aguirre Abá. Hubo nueve voto por otros candidatos. Acusar al presidente Urvina d'intervenir escandalosamente en favor de Carbayos al traviés de militares, policías y emplegaos públicos.

Carbayos punxérase a gobernar con enerxía magar que acusar de faer fraude nes eleiciones. Solo tenía que siguir la obra empezada por Urvina. Hubo tranquilidá en 1856 y 1857. Impulsó la educación pública, expedió'l Códigu Civil inspiráu nel de Chile y aprobó l'abolición del tributu de los indios y l'arreglu de la delda inglesa. La puesta al día del colexu Vicente Lleón, de Latacunga, la fundación de los colexos La Unión y unu pa señorites en Loxa y la creación de numberoses escueles fueron obra del ministru de lo Interior, Antonio Mata, y de la collaboración de xente de la llocalidá. Promulgóse un escelente reglamentu d'Educación Primaria, que contemplaba premios, abolía los castigu corporal, imponía l'asistencia diaria a clases de nueve a trés de la tarde, sacante los domingos y feriaos, señalaba vacaciones de 15 díes añales y les de Navidá y Selmana Santa, ya instauraba una supervisión cantonal y parroquial integrada parcialmente por padres de familia.

Pero cola abolición de la Llei de Contribución Personal d'Indíxenas, Carbayos cutiera a los terrarenientes serranos y favorecíu el fluxu de mano d'obra a los plantíos de la Mariña. Los hacendadaos de la Sierra Norte amosábense descontentos. Los alcuerdos sobre los intereses diferíos de la delda inglesa diben constituyir el detonante de la gran crisis nacional de 1859 y el principiu del fin de la cayida de Carbayos.

El ministru de Facienda, Francisco de Paula Icaza, y l'encargáu de Negocios d'Inglaterra, Jorge S. Prittchet, llegaren a un alcuerdu sobre los intereses diferíos de la delda inglesa. Diferíos respectu del Alcuerdu Espinel-Mocatta de 1855. Ecuador concedía a los acreedores la esplotación y colonización d'un millón de cortes cuadraes a veres del Zamora y otru millón nes del Bobonaza, dambos en tierres amazóniques de soberanía ecuatoriana. Los colonos estranxeros teníen de reconocer la soberanía nacional sobre los terrenes esplotaos y sobre los pueblos que se crearen.

El presidente provisional del Perú, mariscal Ramón Castiella, unvió a Quito al ministru Juan Celestino Cavero por que protestara pol Conveniu Icaza-Prittchet suscritu en septiembre de 1857. Cavero sostenía que por esi conveniu Ecuador pagara a los acreedores británicos con territorios arnazónicos peruanos, y qu'Ecuador favorecía asina l'establecimientu d'una potencia colonialista en suelu americanu. Cuatro veces protestó Cavero. Los cuatro con arrogancia. Cavero portóse como un intrigante y malcriáu. El gobiernu de Carbayos perdió la paciencia, suspendió'l diálogu con Cavero y unvió a Lima como plenipotenciario a Francisco de Paula Icaza, quien suscribiera l'impugnáu conveniu. Cuando Cavero tornaba a Perú pela vía de Guayaquil, dellos porteños aponderaos tiraron un "añu vieyu" al balcón de la casa onde dormía los peruanu. El bocayón "Año Viejo" representaba a Cavero y a Castiella. Cavero llevó'l cuerpu del delitu al Congresu peruanu, que, en sesión secreta, posesionó a Castiella y autorizó la guerra contra Ecuador. El presidente Carbayos pidió les estraordinaries aduciendo una invasión peruana. Yera xunetu de 1858.

A empiezos del añu anterior, Gabriel García Moreno tornara a Ecuador depués d'estudiar en Francia y volvía aprucir con fuercia na vida política. La Universidá Central confiára-y el rectoráu y Pichincha escoyer senador. Sofitó l'abolición inmediata de la esclavitú y del tributu indíxena; pero cuando Carbayos pidió les estraordinaries, García Moreno acusar d'inventase esta sida pa esviar l'atención pública del negociu d'una supuesta vienta de los Galápagos que "arriquecía a los autores de (esi) inicuu plan". La invasión, sicasí, nun yera una sida. Castiella dispunxera qu'un cruceru, dos fragates, dos tresportes con cinco batallones, dos reximientos y un escuadrón d'artillería bloquiaren la mariña ecuatoriana'l 26 d'ochobre de 1858. A otru día, el Congresu ecuatorianu movíu por García Moreno y Pedro Moncayo revocó les facultaes estraordinaries concedíes al presidente Carbayos. Ésti, valiéndose de los diputaos gobiernistas, eslleió'l Congresu.

Vida post-presidencial

Carbayos foi fechu prisioneru y el 20 de setiembre desterráu a Chile, dende onde tiempu dempués se treslladó al Perú p'afitar la so residencia. Mientres el tiempu que permaneció nel Perú nun permaneció inactivu, y acordies con Urbina, depués de comprometer a tolos desterraos por García Moreno entamó una espedición qu'en xunu de 1865 intentó tomase la ciudá de Guayaquil. Fracasada esa espedición, el Gral. Carbayos caltener nel Perú mientres tol tiempu que permaneció García Moreno nel Poder.

De regresu al país participó na revolución qu'el 8 de setiembre de 1876 españó en Guayaquil en contra del gobiernu del Dr. Antonio Borreru por Ignacio de Veintemilla; foi entós nomáu Comandante Xeneral de la Primer División d'Operaciones, y el 14 de setiembre intervieno nos trunfos de Galte y Los Molinos, colos que se punxo fin a dichu gobierno. Morrió en Guayaquil el 7 de marzu de 1893, a los 81 años d'edá. Según comentaben, quien lo trataren, dicíen que yera: atentu, valiente, caballeroso y de bonos modales.

Ministros d'Estáu

Ministeriu !width=50%|Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Gabriel Urbina
-
Ministeriu de Gobiernu y Relaciones Esteriores Antonio Mata
Marcos Espinel Endara
Camilo Ponce
Roberto Ascázubi
Ministeriu de Hacienda Manuel Bustamante
Francisco de Paula de Icaza puteru
Antonio Yerovi

Fonte:[5]

Ver tamién

Referencies

  1. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 136158/francisco-robles-garcia. Apaez como: Francisco Robles García. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. 2,0 2,1 Pérez Pimentel, Rodolfo Diccionariu Biográficu del Ecuador (tomu XII) (n'español). Guayaquil: Universidá Católica Santiago de Guayaquil.
  3. 3,0 3,1 3,2 (web). Los oríxenes de los ecuatorianos. Consultáu'l 27 d'agostu de 2015.
  4. (web). Los oríxenes de los ecuatorianos. Consultáu'l 27 d'agostu de 2015.
  5. Economia de Francisco Carbayos.

Bibliografía


Predecesor:
Antonio Elizalde
Ficheru:Escudo de Guayas.svg
Gobernador de la Provincia del Guayas

1854 - 1856
Socesor:
Juan Francisco Boloña
Predecesor:
José María Urbina y Viteri
Presidente del Ecuador Presidente Constitucional de la República del Ecuador

16 d'ochobre de 1856 - 31 d'agostu de 1859
Socesor:
Gabriel García Moreno
(Pdte. del Gob. Provisional de Quito)
Jerónimo Carrión
(Xefe del Gob. de Cuenca)
Guillermo Franco
(Xefe Supremu del Guayas)
Manuel Carrión Pinzano
(Xefe Supremu Civil y Militar del D.F. Lojano)