Diferencies ente revisiones de «Ácidu fosfórico»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Trocando la categoría Wikipedia:Correxir traducción por Wikipedia:Revisar traducción
mSin resumen de edición
Llinia 20: Llinia 20:
}}
}}


El '''ácidu fosfórico''' (dacuando llamáu '''ácidu ortofosfórico''') ye un [[compuestu químicu]] [[ácidu]] (más precisamente un compuestu ternariu que pertenez a la categoría de los [[oxácidos]]) de fórmula H<sub>3</sub>PO<sub>4</sub>. Ye un ortofosfato que'l so [[Númberu Y|códigu]] nel Sistema Internacional de Numberación ye '''Y-338'''. Nun se debe usar agua pa esaniciar esti químicu, cuidao que esta produz la so activación.
El '''ácidu fosfórico''' (dacuando llamáu '''ácidu ortofosfórico''') ye un [[compuestu químicu]] [[ácidu]] (más precisamente un compuestu ternariu que pertenez a la categoría de los [[oxácidos]]) de fórmula H<sub>3</sub>PO<sub>4</sub>. Ye un ortofosfato que'l so [[Númberu Y|códigu]] nel Sistema Internacional de Numberación ye '''Y-338'''. Nun se debe usar agua pa esaniciar esti químicu, que esta produz la so activación.


== Propiedaes químiques ==
== Propiedaes químiques ==

Revisión a fecha de 20:23 6 may 2019

Ácidu fosfórico

[[Ficheru:Phosphoric

acid2.svg|260px]]
Xeneral
Estructura química
Fórmula química H₃PO₄
SMILES canónicu modelu 2D
MolView modelu 3D
Propiedaes físiques
Masa 97,977 unidá de masa atómica
Densidá absoluta 1,87±0,01 gramu por centímetru cúbicu
Puntu de fusión 108±1 Grau Fahrenheit, 20 grau Celsius, 42,4 grau Celsius
Puntu d'ebullición 415±1 Grau Fahrenheit, 407 grau Celsius
Propiedaes termoquímiques
Peligrosidá
Identificadores
IDLH 1000±1000 miligramu por metru cúbicu
0,03±0,01 milímetru de mercuriu
Cambiar los datos en Wikidata

El ácidu fosfórico (dacuando llamáu ácidu ortofosfórico) ye un compuestu químicu ácidu (más precisamente un compuestu ternariu que pertenez a la categoría de los oxácidos) de fórmula H3PO4. Ye un ortofosfato que'l so códigu nel Sistema Internacional de Numberación ye Y-338. Nun se debe usar agua pa esaniciar esti químicu, yá que esta produz la so activación.

Propiedaes químiques

El anión acomuñáu al ácidu fosfórico llámase ion fosfatu, bien importante na bioloxía, especialmente nos compuestos derivaos de los azucres fosforilados, como'l ADN, el ARN y la adenosina trifosfato (ATP).

Esti ácidu tien un aspeutu líquidu tresparente, llixeramente amarellentáu. De normal, l'ácidu fosfórico almacénase y distribúi en disolución. Llograr por aciu el tratamientu de roques de fosfatu de calciu con ácidu sulfúrico, penerando darréu'l líquidu resultante pa estrayer el sulfatu de calciu. Otra manera de llogru consiste en quemar vapores de fósforu y tratar el óxidu resultante con vapor d'agua.

L'ácidu fosfórico ye un ácidu triprótico. Esto significa que puede disociarse n'agua hasta tres veces, lliberando cada vegada un protón a l'agua como s'amuesa nes siguientes reacciones:

H3PO4(s)   + H2O(l) ta n'equilibriu con H3O+(aq) + H2PO4(aq)       Ka1= 7.25×10−3 [pKa1 = 2,14]
H2PO4(aq)+ H2O(l) ta n'equilibriu con H3O+(aq) + HPO42−(aq)       Ka2= 6.31×10−8 [pKa2 = 7,2]
HPO42−(aq)+ H2O(l) ta n'equilibriu con H3O+(aq) +  PO43−(aq)        Ka3= 3.98×10−13 [pKa3 = 12,4]

Usos

El ácidu nun ye bien útil nel llaboratoriu por cuenta de la so resistencia a la oxidación, a la amenorgamientu y a la evaporación. Ente otres aplicaciones, l'ácidu fosfórico emplégase como ingrediente de bébores non alcohóliques como por casu de les gaseoses (aditivu alimentario Y-338); como elementu acondicionador de la superficie del esmalte dental, pos al desmineralizar la superficie del mesmu crea microretenciones na so estructura lo cual facilita l'adhesión de los materiales de restauración dental ; como catalizador, en metales inoxidables[ensin referencies] y para fosfatos que s'utilicen como ablandadores d'agua, fertilizantes y deterxentes. Bien utilizáu en llaboratorios químicos na preparación de disoluciones tampón o reguladores del pH.

La neutralización del ácidu fosfórico col amoniacu produz Fosfatu Monoamónico (MAP), un fertilizante complexu altamente concentráu que contién nitróxenu y fósforu aprovechable.[1] Tamién s'usa pa entemecer con aceite urea, brea, betume, piedrilla con sable pa crear asfaltu pa pavimentu en suelos de carreteres y arreglos de frayatos en suelu con solo amestar agua p'activar, dilir l'asfaltu y amacerar con una achapladora.[ensin referencies]

Propiedaes físiques

  • Densidá relativa (enagua = 1): 1,68
  • Solubilidá n'agua: Bien elevada
  • Presión de vapor a 20 °C: 4 Pa
  • Densidá relativa de vapor (aire = 1): 3,4
  • Masa Molar: 97,995182 [g/mol]

Ver tamién

Referencies

Enllaces esternos