Diferencies ente revisiones de «Alfabetización»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Iguo testu: -"proxectu" -"proyectu" +"proyeutu"
Llinia 6: Llinia 6:


== Alfabetización y habilidaes llingüístiques y cognitives ==
== Alfabetización y habilidaes llingüístiques y cognitives ==
Cuando se fala d'alfabetización, piénsase xeneralmente nel aprendizaxe de la llectura y escritura. Sicasí l'alfabetización utilízase tamién en sentíu ampliu al faer referencia a les habilidaes [[Llingüística|llingüístico]] y #cognitivu necesaries pal ingresu al mundu de les conocencies (la ciencia, l'arte y los llinguaxes simbólicos y matemáticos) que la humanidá produció a lo llargo de la so hestoria.<ref>Esta definición de alfabetización ha sido desarrollada en el marco del proyecto Alfabetización Intercultural para Niños de Sectores Urbanos y Rurales Pobres, de A. M. Borzone de Manrique, C. R. Rosemberg y B. Diuk, CONICET. </ref>
Cuando se fala d'alfabetización, piénsase xeneralmente nel aprendizaxe de la llectura y escritura. Sicasí l'alfabetización utilízase tamién en sentíu ampliu al faer referencia a les habilidaes [[Llingüística|llingüístico]] y #cognitivu necesaries pal ingresu al mundu de les conocencies (la ciencia, l'arte y los llinguaxes simbólicos y matemáticos) que la humanidá produció a lo llargo de la so hestoria.<ref>Esta definición de alfabetización ha sido desarrollada en el marco del proyeuto Alfabetización Intercultural para Niños de Sectores Urbanos y Rurales Pobres, de A. M. Borzone de Manrique, C. R. Rosemberg y B. Diuk, CONICET. </ref>
Les persones participen d'esta conocencia cuando pueden:
Les persones participen d'esta conocencia cuando pueden:
* Entender el llinguaxe escritu que foi y que ye la ferramienta fundamental pa entamar, sistematizar y caltener la información al traviés del tiempu.
* Entender el llinguaxe escritu que foi y que ye la ferramienta fundamental pa entamar, sistematizar y caltener la información al traviés del tiempu.

Revisión a fecha de 19:10 4 feb 2019

Ilustración del A Child's Garden of Trates (2017), de Jessie Willcox Smith (1863-1935).

L'alfabetización ye l'habilidá d'usar testu pa comunicase al traviés del espaciu y del tiempu y delles coses. Amenórgase de cutiu a l'habilidá de lleer y escribir, o dacuando, namái a la de lleer, ya inclusive namái a la enseñanza de tal habilidá. Los estándares pa los que se constitúin los niveles d'alfabetización varien ente les distintes sociedaes. Delles otres mañes como la informática o les nociones elementales de cálculu aritméticu básiques tamién pueden incluyise en definiciones más amplies d'alfabetización.[cita [ensin referencies]

El Día Internacional de l'Alfabetización celebra'l 8 de setiembre.

Alfabetización y habilidaes llingüístiques y cognitives

Cuando se fala d'alfabetización, piénsase xeneralmente nel aprendizaxe de la llectura y escritura. Sicasí l'alfabetización utilízase tamién en sentíu ampliu al faer referencia a les habilidaes llingüístico y #cognitivu necesaries pal ingresu al mundu de les conocencies (la ciencia, l'arte y los llinguaxes simbólicos y matemáticos) que la humanidá produció a lo llargo de la so hestoria.[1] Les persones participen d'esta conocencia cuando pueden:

  • Entender el llinguaxe escritu que foi y que ye la ferramienta fundamental pa entamar, sistematizar y caltener la información al traviés del tiempu.
  • Usar el llinguaxe escritu pa reelaborar y producir nueves conocencies.

Les persones alfabetizadas non yá adquieren conocencies por aciu la escritura, sinón qu'amás usen al pensar y al falar, les formes más ellaboraes de sistematizar la información qu'aprienden al adquirir el llinguaxe escritu.

Alfabetización visual

L'alfabetización visual (y audiovisual) consiste nun procesu d'enseñanza y aprendizaxe pa interpretar les imáxenes, esto ye, para decodificarlas reflexivamente. La tema de la imaxe, nun ye nuevu. Suponse que los primeros trazos humanos sofitaben les recitaciones verbales. Güei, ante'l desenvolvimientu esponencial de les teunoloxíes de la información y la comunicación (TIC), faise imprescindible:

(...) una pedagogía capaz de educar el ojo y sacarle punta incisiva, capaz de afinarlo para que penetre más allá de las apariencias, de diversificarlo para que enriquezca nuestras formas de ver y de sacudirlo para que vuele más alto, se asombre y disfrute de la sensibilidad cotidiana.
Errázurriz, Luis, Sensibilidad estética. Un desafío pendiente en la educación chilena(2006:21).</ref>

Pero nun tenemos de confundir l'alfabetización visual col llinguaxe, pos interpretar imáxenes nun ye combinar signos. La interpretación #realizar de manera individual pol suxetu que lo contempla.

(...) una cadena de palabras tiene un sentido, una secuencia de imágenes tiene mi. Una palabra comod´n puede tener el doble o triple fondo, pero sus ambivalencias son localizables en el diccionario, exhaustivamente innumerables; se puede ir hasta el fondo del enigma. Una imagen es siempre y definitivamente enigmática, sin buena lección posible. Tiene cinco mil millones de versiones potenciales, ninguna de las cuales puede imponer su autoridad. Polisemia inagotable.[2]

Ver tamién

  • Alfabetización dixital
  • Analfabetismu
  • Analfabetismu dixital
  • Educación
  • Educación popular
  • Lectoescritura inicial
  • Unesco
  • Anexu:Países per tasa d'alfabetización

Referencies

  1. Esta definición de alfabetización ha sido desarrollada en el marco del proyeuto Alfabetización Intercultural para Niños de Sectores Urbanos y Rurales Pobres, de A. M. Borzone de Manrique, C. R. Rosemberg y B. Diuk, CONICET.
  2. Debray, Régis. Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. (1994)

Bibliografía

  • Borzone de Manrique, A. M.; C. R. Rosemberg, B. Diuk, A. Silvestri, D. Plana Neños y maestros pel camín de l'alfabetización 1° edición en Buenos Aires: Rede del Sofitu Escolar. 2004 Maaadre mia chavall
  • Borzone de Manrique, A. M. y Marro, Llectura y escritura: nueves propuestes dende la teoría y la práutica, Buenos Aires, Kapelusz, 1990

Silva-Peña, I., Tapia, R., & Ibáñez, M. (2016). Concepciones docentes sobre la escritura en primer añu d'educación básica. Paradigma, 37(1), 46-60.

Enllaces esternos