Diferencies ente revisiones de «Revolución húngara de 1848»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Iguo testu: -"austríaco" +"austríacu
Llinia 2: Llinia 2:
[[Archivu:Orlai-petofi1.jpg|thumb|180px|[[Sándor Petőfi]], poeta húngaru clave pa la revolución de 1848.]]
[[Archivu:Orlai-petofi1.jpg|thumb|180px|[[Sándor Petőfi]], poeta húngaru clave pa la revolución de 1848.]]


La '''Revolución húngara de 1848''' foi una de les munches [[Revoluciones de 1848|revoluciones d'esi añu]] y tuvo estrechamente rellacionada coles revoluciones na área de los [[Casa de Habsburgo|Habsburgos]] y [[Casa de Borbón|Borbones]]. A diferencia de les otres, la [[revolución]] en [[Hungría]] llegó a convertise nuna guerra pola independencia húngara del [[Imperiu austríaco]]. Por ello, con posterioridá esti fechu convertir n'unu de los finxos históricos del [[nacionalismu húngaro]]. Munchos de los sos líderes, incluyendo a [[Luis Kossuth]], [[Sándor Petőfi]] y [[Mór Jókai]], son de les mayores figures nacionales na [[Hestoria d'Hungría|Historia húngara]], y l'aniversariu del día en qu'empezó la revolución, el [[15 de marzu]], ye unu de los trés díes festivos nacionales.
La '''Revolución húngara de 1848''' foi una de les munches [[Revoluciones de 1848|revoluciones d'esi añu]] y tuvo estrechamente rellacionada coles revoluciones na área de los [[Casa de Habsburgo|Habsburgos]] y [[Casa de Borbón|Borbones]]. A diferencia de les otres, la [[revolución]] en [[Hungría]] llegó a convertise nuna guerra pola independencia húngara del [[Imperiu austriacu]]. Por ello, con posterioridá esti fechu convertir n'unu de los finxos históricos del [[nacionalismu húngaro]]. Munchos de los sos líderes, incluyendo a [[Luis Kossuth]], [[Sándor Petőfi]] y [[Mór Jókai]], son de les mayores figures nacionales na [[Hestoria d'Hungría|Historia húngara]], y l'aniversariu del día en qu'empezó la revolución, el [[15 de marzu]], ye unu de los trés díes festivos nacionales.


== Antecendentes a la revolución ==
== Antecendentes a la revolución ==
Llinia 27: Llinia 27:
Mientres la guerra civil subsecuente, los [[magiares]] xuntu colos revolucionarios estranxeros tuvieron que lluchar contra l'exércitu austriacu, pero tamién contra los [[Serbia|serbios]], [[Pueblu croata|croatas]], [[Eslovaquia|eslovacos]] y [[alemanes]] qu'habitaben territorios del [[Reinu d'Hungría]], quien teníen les sos propies ideoloxíes [[Nacionalismu|nacional]] y taben en contra d'aceptar un dominiu de los magiares.
Mientres la guerra civil subsecuente, los [[magiares]] xuntu colos revolucionarios estranxeros tuvieron que lluchar contra l'exércitu austriacu, pero tamién contra los [[Serbia|serbios]], [[Pueblu croata|croatas]], [[Eslovaquia|eslovacos]] y [[alemanes]] qu'habitaben territorios del [[Reinu d'Hungría]], quien teníen les sos propies ideoloxíes [[Nacionalismu|nacional]] y taben en contra d'aceptar un dominiu de los magiares.


Primeramente, les fuerces húngares (''Honvédség'') consiguieron delles victories contra l'exércitu austríaco (na [[batalla de Pákozd]] en septiembre de 1848 y na [[batalla de Isaszeg]] n'abril de [[1849]]), colo cual Hungría declaró la so total independencia d'Austria en 1849. Debíu al trunfu de la resistencia escontra la revolución, Francisco José I tuvo que pidir ayuda al [[zar]] de [[Rusia]], [[Nicolás I de Rusia|Nicolás I]], y l'exércitu rusu invadió Hungría dando llugar a antagonismos ente les partes húngares y ruses.
Primeramente, les fuerces húngares (''Honvédség'') consiguieron delles victories contra l'exércitu austriacu (na [[batalla de Pákozd]] en septiembre de 1848 y na [[batalla de Isaszeg]] n'abril de [[1849]]), colo cual Hungría declaró la so total independencia d'Austria en 1849. Debíu al trunfu de la resistencia escontra la revolución, Francisco José I tuvo que pidir ayuda al [[zar]] de [[Rusia]], [[Nicolás I de Rusia|Nicolás I]], y l'exércitu rusu invadió Hungría dando llugar a antagonismos ente les partes húngares y ruses.


La guerra llevó a la Crisis d'Ochobre en Viena, cuando grupos insurxentes atacaron la comandancia d'una guarnición nel so camín a Hungría pa sofitar les fuerces de Jelačić. Dempués de que [[Viena]] fuera recuperada poles fuerces imperiales, el Xeneral Windisch-Graetz y 70.000 soldaos fueron unviaos a [[Hungría]] p'acabar cola última amenaza pal Imperiu austriacu. Pa fines d'avientu, el gobiernu húngaru sacupó Pest.
La guerra llevó a la Crisis d'Ochobre en Viena, cuando grupos insurxentes atacaron la comandancia d'una guarnición nel so camín a Hungría pa sofitar les fuerces de Jelačić. Dempués de que [[Viena]] fuera recuperada poles fuerces imperiales, el Xeneral Windisch-Graetz y 70.000 soldaos fueron unviaos a [[Hungría]] p'acabar cola última amenaza pal Imperiu austriacu. Pa fines d'avientu, el gobiernu húngaru sacupó Pest.

Revisión a fecha de 09:29 10 pay 2018

Sándor Petőfi, poeta húngaru clave pa la revolución de 1848.

La Revolución húngara de 1848 foi una de les munches revoluciones d'esi añu y tuvo estrechamente rellacionada coles revoluciones na área de los Habsburgos y Borbones. A diferencia de les otres, la revolución en Hungría llegó a convertise nuna guerra pola independencia húngara del Imperiu austriacu. Por ello, con posterioridá esti fechu convertir n'unu de los finxos históricos del nacionalismu húngaro. Munchos de los sos líderes, incluyendo a Luis Kossuth, Sándor Petőfi y Mór Jókai, son de les mayores figures nacionales na Historia húngara, y l'aniversariu del día en qu'empezó la revolución, el 15 de marzu, ye unu de los trés díes festivos nacionales.

Antecendentes a la revolución

Tres la batalla de Mohács en 1526, la corona húngara pasó a manos del monarca Fernandu I de Habsburgu y a partir d'esi momentu asocedieron una serie de monarques de felicidá Casa que gobernaron alloñaos de los intereses de la nobleza húngara y la población húngara polo xeneral. Delles guerres d'independencia conducíes por Príncipes húngaros de Transilvania, como Esteban Bocskai y Gabriel Bethlen, intentaron algamar la separación de la figura del monarca Habsburgu, pero toos estes resultaron fallíes.

L'impulsu recibíu pol creciente nacionalismu húngaro nel sieglu XIX foi calando pasu ente pasu na sociedá húngara, hasta que finalmente se dieron les circunstancies pa la rebelión contra los Habsburgu influyida pola guerra d'independencia hispanoamericana. El Parllamentu d'Hungría foi reconvocáu en 1825 pa ocupase de les finances. Un partíu lliberal surdió nel Parllamentu, y concentrábase n'aprovir al campesinado simbólicamente, yá que yera incapaz d'axuntar los requisitos mínimos pa'l trabayadores. Luis Kossuth remontóse como líder de les clases baxes.

Desenvuelvo

Entamu de la Revolución

Conde Luis Batthyány, primer ministru húngaru.
Rindición de Sándor Petőfi recitando'l Nemzeti dal a un ensame'l 15 de marzu de 1848 (por Mihály Zichy).

El 15 de marzu de 1848, un grupu de mozos intelectuales húngaros, axuntaos nel café Pilvax en Pest, redactaron conseñes y versos, según los 12 puntos pa esixir más independencia de la corona de los Habsburgu. El poeta Sándor Petőfi lideraba a los sos amigos intelectuales Mór Jókai, Pál Vasvári y Gyula Bulyovszky ente otros, quien en xunto empezaron a recitar los 12 puntos y un poema de Petőfi conocíu como Nemzeti dal (en húngaru: Tonada Nacional). Llueu avanzaron poles cais de Pest siguíos por un ensame d'inxenieros, médicos, profesores y ciudadanos húngaros que siguíen dando a conocer proclamar que llueu fueron reproducíes nuna imprenta.

D'esta forma, la Revolución empezó'l 15 de marzu de 1848 con eventos pocu violentos en Pest y Buda, siguíos por insurrección a lo llargo del reinu, que dexaron a los reformistes húngaros declarar l'autonomía d'Hungría dientro del Imperiu Habsburgu, sol gobiernu de Luis Kossuth y, como Primer Ministru, Luis Batthyány. El nuevu gobiernu aprobó una serie de lleis reformistes denominaes les "Lleis d'Abril", que creaben un Reinu Nacional Autónomu d'Hungría col Emperador Habsburgu como'l so rei. Tamién se demandó que'l gobiernu húngaru tuviera'l poder de recibir y gastar tolos impuestos que se colectaran n'Hungría y que tuviera autoridá sobre los reximientos húngaros nel exércitu Habsburgu.

Consciente de que siguíen el camín a una posible guerra civil, en xunetu de 1848 los ministros del gobiernu húngaru pretendieron llograr el sofitu de los Habsburgu contra Josip Jelačić, un conservador de Croacia-Eslavonia, al unviar tropes al norte d'Italia. Pa finales d'agostu, el gobiernu imperial en Viena ordenó oficialmente al gobiernu húngaru en Pest que terminara colos planes pa un exércitu húngaru. Jelačić comandó militares contra'l gobiernu húngaru.

Con guerres qu'amenaciaben dende tres fronteres (contra los croatas, nel Banato húngaru y en Transilvania), los radicales de Pest vieron una oportunidá. Sicasí, el Parllamentu fixo concesiones a los radicales en septiembre pa prevenir que los acontecimientos remataren en confrontaciones violentes. Con entueyos por una posible revolución en Viena, Austria aceptó l'autonomía húngara. Sicasí, depués de que la revolución austriaca fuera encalorada y de que Francisco José I asocediera nel tronu al so tíu Fernandu I como emperador, refugó nuevamente aceptar la independencia d'Hungría. La última confrontación ente Viena y Pest asocedió cuando'l Conde de Lamberg asumió como xeneral de tolos exércitos n'Hungría (incluyendo'l de Jelačić). En respuesta al ataque que sufrió Lamberg al llegar a Hungría pocos díes dempués, la corte imperial ordenó que s'eslleiera'l gobiernu y el parllamentu húngaru. La guerra pola independencia empezó.

Guerra pola independencia

La "Batalla de Tápióbicske" (4 d'abril de 1849), por Than Mór.

Mientres la guerra civil subsecuente, los magiares xuntu colos revolucionarios estranxeros tuvieron que lluchar contra l'exércitu austriacu, pero tamién contra los serbios, croatas, eslovacos y alemanes qu'habitaben territorios del Reinu d'Hungría, quien teníen les sos propies ideoloxíes nacional y taben en contra d'aceptar un dominiu de los magiares.

Primeramente, les fuerces húngares (Honvédség) consiguieron delles victories contra l'exércitu austriacu (na batalla de Pákozd en septiembre de 1848 y na batalla de Isaszeg n'abril de 1849), colo cual Hungría declaró la so total independencia d'Austria en 1849. Debíu al trunfu de la resistencia escontra la revolución, Francisco José I tuvo que pidir ayuda al zar de Rusia, Nicolás I, y l'exércitu rusu invadió Hungría dando llugar a antagonismos ente les partes húngares y ruses.

La guerra llevó a la Crisis d'Ochobre en Viena, cuando grupos insurxentes atacaron la comandancia d'una guarnición nel so camín a Hungría pa sofitar les fuerces de Jelačić. Dempués de que Viena fuera recuperada poles fuerces imperiales, el Xeneral Windisch-Graetz y 70.000 soldaos fueron unviaos a Hungría p'acabar cola última amenaza pal Imperiu austriacu. Pa fines d'avientu, el gobiernu húngaru sacupó Pest.

Julius Jacob von Haynau, el xefe del exércitu austriacu qu'asocedió nel gobiernu d'Hungría per pocos meses, ordenó la execución de los caudiellos húngaros del exércitu en Llabrái y del primer ministru Batthyány en Pest. D'esta forma, asocedió l'eventu conocíu como la execución de los 13 Mártires de Llabrái el 6 d'ochobre de 1849.

Represión de la revolución

Captura de la ponte de Tapiobicske (4 d'abril de 1849), por Than Mór.

Depués de los años de guerra de 1848-49, el reinu permaneció pasivu. El archiduque Alberto de Habsburgu asumió'l poder como gobernador del Reinu d'Hungría, y esta vegada Hungría foi germanizada.

Lajos Kossuth se exilió n'Estaos Xuníos (onde un condáu en Iowa recibió'l so nome), en Istambul, Turquía y en Turín, Italia. Confrontó a les minoríes n'Hungría y popularizó la idea d'una confederación multiétnica de repúbliques nel Danubiu, polo que s'anició gran descontentu nes minoríes étniques. Munchos d'el siguidores de Kossuth escontra'l so esiliu, incluyendo los fíos d'una de les sos hermanes, según quien sofitaben les revoluciones de 1848, permanecieron en EE. XX. y llucharon na Unión na Guerra Civil Americana.

Ver tamién

Bibliografía

  • Thomas Walter (1993). «Revolutions in Everyday Life and Politics», History and Life. Scott, Foresman. ISBN 0-673-35168-8.
  • Bertényi, I. , Diószegi, I. , Horváth, J. , Kalmár, J. y Szabó P. (2004). Királyok Könyve. Magyarország és Erdély királyai, királynői, fejedelmei és kormányzói. Budapest, Hungría: Helikon Kiadó.
  • Nagy, L. (1993). Magyarország Európában (A honfoglalástól a közelmúltig). Budapest, Hungría: Honffy Kiadó.