Saltar al conteníu

Diferencies ente revisiones de «Sultanatu de Delhi»

m
Iguo testu: -"sucesivamente" +"socesivamente" -"sucesion" + "socesión" -"sucesor/a" +"socesor/a"
Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Trocando la categoría Wikipedia:Correxir traducción por Wikipedia:Revisar traducción
m Iguo testu: -"sucesivamente" +"socesivamente" -"sucesion" + "socesión" -"sucesor/a" +"socesor/a"
Llinia 43:
[[Archivu:Delhi History Map.png|miniaturadeimagen|500px|Mapes del sultanatu de Delhi]]
'''Sultanatu de Delhi''' ye'l términu usáu pa designar a cinco dinastíes de curtia vida de la [[India]], [[sultanatu|sultanatos]] con capital en [[Delhi]], los trés primeres, d'orixe [[pueblu turcu|turcu]]. Cubren el periodu 1206-1526, y fueron asocedíes pol [[Imperiu mogol]]. Los cinco dinastíes son:
* [[Dinastía de los esclavos]] (1206–90)
* [[Dinastía Khilji]] (1290–1320)
* [[Dinastía Tughlaq]] (1320–1414)
Llinia 57:
=== Sultanes esclavos ===
 
[[Muhammad de Gur]] estendiera'l so estáu escontra'l sur, por cuenta de los [[Gaznávidas]] hasta [[Lahore]], gran parte de [[Rajastán]] y [[Punjab]], y nomó gobernador a Qutub-ud-din Aibak d'esta parte del so reinu. Esti esclavu d'orixe [[cumano]], proclamóse independiente a la muerte del so señor, y gobernó dende Delhi.<ref>{{cita web|url=http://my.raex.com/~obsidian/siberia.html#Cumans|títulu=Nomads of the Steppe|fechaacceso=20 de xineru de 2012|autor=Bruce R. Gordon|editorial=My.raex.com}}</ref> La so descendencia ye conocida como ''Dinastía de los esclavos'', por cuenta del so orixe. Aibak empezó les construcción de [[Qutab Minar]], que foi completada por Iltutmish, el so xenru y socesor. El socesor lexítimu de Aibak yera'l so fíu Aramshah, pero los nobles prefirieron a Iltutmish. Iltutmish foi'l gobernante más capaz del Sultanatu, y triplicó l'erariu públicu mientres el so mandatu. Foi asocedíu por Razia Sultana, la so fía, que foi una bona alministradora, y la primer muyer soberana de la India. La so supuesta relación col so asesor, Jamal-ud-Din Yaqut, dio a los nobles la escusa pa remontase. Dempués de que Yaqut foi muertu, y Razia encarcelada, ella casóse con Altunia, gobernador de Bhatinda, pero foi muerta polos noble trés años y mediu dempués. Asoceder Balban, que gobernó hasta 1286. Foi un gran sultán, devotu [[sufí]] y bien respetáu. Ante les revueltes de los territorios conquistaos y les rivalidaes familiares pola so sucesiónsocesión, la Dinastía llegó al so fin en 1290.
 
=== Dinastía Khilji ===
Llinia 67:
=== Dinastía Tughlaq ===
 
La dinastía Tughlaq duró cerca d'un centenar d'años. Mientres esti periíodo, munches partes de la India, como los estaos del sur, fixéronse independientes. Produció dos sultanes poderosos: Muhammad bin Tughlaq, y Firoz Shah Tughlaq. Ghiyath al-Din Tughlaq, un eficiente comandante militar, foi'l primera gobernante de la dinastía. Foi asocedíu por Jauna Khan, que tomó'l títulu de Muhammad bin Tughlaq, y foi el gobernante más capaz de la dinastía. Convertir en sultán en 1325. El so Imperiu cubría les rexones dende [[Peshawar]] nel norte, hasta [[Madurai]] nel sur, y dende el [[Sind]] nel oeste, hasta [[Assam]] nel este. Muhammad intentó ameyorar l'alministración del so vastu imperiu, y trató de reformar la moneda. Acuñó nueves monedes de cobre, y ordenó que fueren usaes en llugar de les monedes d'oru y plata. Sicasí, faltó control nel acuñamientu, y eso creó muncho tracamundiu nes transaciones. Por tanto, Muhammad dispunxo'l cambéu de monedes d'oru y plata poles monedes de cobre, lo cual supunxo una terrible presión pa les arques de l'ayalga. Refugó'l títulu d'emperador, anque estendió'l so gobiernu a tola península. Los últimos años del so gobiernu vieron rebeliones y disturbios peruquier. El so imperiu empezó a desintegrarse entá en vida. Morrió en 1351, y foi asocedíu por Firoz Shah Tughlaq, quien tuvo ésitu como reformador de l'Alministración. El postreru gobernante de la dinastía foi Mohammad Tughlaq.
 
=== Dinastía Sayyida ===
Llinia 74:
=== Dinastía Lodi ===
{{AP|Dinastía Lodi}}
La dinastía Lodi foi una dinastía [[pastún]], postrera del Sultanatu de Delhi. Sikandar Lodi, que gobernó en 1489-1517, foi unu de los gobernantes meyor conocíos de la dinastía. La dinastía foi fundada por Bahlul Khan Lodi, que gobernó de 1451 a 1526. El postreru foi Ibrahim Lodi, que foi derrotáu y muertu por [[Babur]] na primera [[Batalla de Panipat (1526)|Batalla de Panipat]] del 20 d'abril de 1526.
 
== Invasión Mogol y cayida del Sultanatu ==