Diferencies ente revisiones de «Arnold Schönberg»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-(\bdos|\btres|\bcuatro|\bcinco|\bseis|\bsiete|\bocho|\bnueve|diez|\bonce|doce|trece|catorce|quince|dieciséis|diecisiete|dieciocho|diecinueve|veinte|treinta|cuarenta|cincuenta|sesenta|setenta|ochenta|noventa|\bcien|cientos|\bmil) ([a-zA-ZáéíóúÁÉÍÓÚñÑ]+o\b) +\1 \2s)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-(E|e)stadounidense +\1stauxunidense)
Llinia 31: Llinia 31:


=== Nos Estaos Xuníos ===
=== Nos Estaos Xuníos ===
En pasando un añu en [[Boston]] y [[Nueva York]], Schönberg foi [[profesor]] per dellos años, de primeres na Universidá del Sur de [[California]] y depués na Universidá de [[California]], en [[Los Ánxeles]]. En [[1940]] llogró la nacionalidá estadounidense. Nos Estaos Xuníos, Schönberg completó dalgunos de los sos trabayos más conocíos, ente los que s'atopen el so Cuartetu de Cuerda Nº 4 (1936), la musicalización pa la oración del Kol Nidre (1939), un Conciertu pa pianu (1942), según “Un superviviente en Varsovia” (1947) para [[orador]], coru masculín y [[orquesta]], que trata sobre les esperiencies d'un home nel guetu de Varsovia. Tamién escribe nesta dómina cuatro libros teóricos: ''Models for Beginners in Composition'' (Modelos pa Primerizos en Composición, 1943), ''Structural Functions of Harmony'' (Funciones estructurales d'harmonía, 1954), ''Preliminary Exercises in Counterpoint'' (Exercicios preliminares de contrapuntu, 1963) y Fundamentals ''of Musical Composition'' (Fundamentos de la Composición Musical, 1967). De 1948 a 1950 caltuvo discrepancies con [[Thomas Mann]] sobre la novela d'esti postreru ''[[Doktor Faustus]]'', na que s'aludía a la [[música dodecafónica]]. Cola muerte de Schönberg, el 13 de xunetu de 1951, quedaron inconclusas trés de les sos obres de conteníu relixoso, específicamente la cantata [[La escalera de Jacob]], la ópera ''Moisés y Aarón'' y el ciclu Salmos Modernos. Sicasí, Moisés y Aarón llogró un gran ésitu al representase en dos actos. La dramática confrontación ente profeta y sacerdote constitúi unu de los trabayos más espresivos de la obra de Schönberg.
En pasando un añu en [[Boston]] y [[Nueva York]], Schönberg foi [[profesor]] per dellos años, de primeres na Universidá del Sur de [[California]] y depués na Universidá de [[California]], en [[Los Ánxeles]]. En [[1940]] llogró la nacionalidá estauxunidense. Nos Estaos Xuníos, Schönberg completó dalgunos de los sos trabayos más conocíos, ente los que s'atopen el so Cuartetu de Cuerda Nº 4 (1936), la musicalización pa la oración del Kol Nidre (1939), un Conciertu pa pianu (1942), según “Un superviviente en Varsovia” (1947) para [[orador]], coru masculín y [[orquesta]], que trata sobre les esperiencies d'un home nel guetu de Varsovia. Tamién escribe nesta dómina cuatro libros teóricos: ''Models for Beginners in Composition'' (Modelos pa Primerizos en Composición, 1943), ''Structural Functions of Harmony'' (Funciones estructurales d'harmonía, 1954), ''Preliminary Exercises in Counterpoint'' (Exercicios preliminares de contrapuntu, 1963) y Fundamentals ''of Musical Composition'' (Fundamentos de la Composición Musical, 1967). De 1948 a 1950 caltuvo discrepancies con [[Thomas Mann]] sobre la novela d'esti postreru ''[[Doktor Faustus]]'', na que s'aludía a la [[música dodecafónica]]. Cola muerte de Schönberg, el 13 de xunetu de 1951, quedaron inconclusas trés de les sos obres de conteníu relixoso, específicamente la cantata [[La escalera de Jacob]], la ópera ''Moisés y Aarón'' y el ciclu Salmos Modernos. Sicasí, Moisés y Aarón llogró un gran ésitu al representase en dos actos. La dramática confrontación ente profeta y sacerdote constitúi unu de los trabayos más espresivos de la obra de Schönberg.


El 14 de setiembre de [[1949]] recibió'l certificáu de ciudadanía de la so ciudá natal, Viena. Finó en [[1951]] por cuenta de una afección cardiaca, depués de sufrir un ataque al corazón en [[1946]].
El 14 de setiembre de [[1949]] recibió'l certificáu de ciudadanía de la so ciudá natal, Viena. Finó en [[1951]] por cuenta de una afección cardiaca, depués de sufrir un ataque al corazón en [[1946]].

Revisión a fecha de 16:21 1 abr 2018

Arnold Schönberg
Vida
Nacimientu Viena[1]13 de setiembre de 1874[2]
Nacionalidá Bandera de Austria Austria [3]
Bandera de Imperiu austrohúngaru Imperiu austrohúngaru
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Bandera d'Alemaña Alemaña [4]
Muerte Los Angeles[5]13 de xunetu de 1951[2] (76 años)
Sepultura Cementerio central de Viena (es) Traducir
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre Samuel Schönberg
Casáu con Mathilde Zemlinsky (1901 – )[4]
Gertrud Schoenberg (es) Traducir (1924 – )[4]
Fíos/es
Estudios
Llingües falaes inglés[6]
alemán[6]
Alumnu de Alexander von Zemlinsky
Profesor de Josef Rufer
Alban Berg
Viktor Ullmann
Hanns Eisler
Paul Pisk (es) Traducir
Winfried Zillig (es) Traducir
Ernst Krenek (es) Traducir
John Cage
Anton Webern
Egon Wellesz
Eduard Steuermann
Rudolf Kolisch
Nikolaos Skalkottas (es) Traducir
Lou Harrison
Robert Gerhard
Leon Kirchner
Erwin Stein (es) Traducir
Sándor Jemnitz
Norbert von Hannenheim
Robert Erickson
Vilma von Webenau
Karl Rankl
Leonard Stein
Heinrich Jalowetz
Earl Kim
Edward Clark
René Leibowitz
Natalia Pravosudovič (es) Traducir
Hans Swarowski (es) Traducir
Dika Newlin
Oficiu compositor de música clásica, pintor, musicólogu, teóricu de la música, escritor, direutor d'orquesta, compositor, profesor de músicaartista
Llugares de trabayu Berlín
Emplegadores Academia de las Artes de Prusia (es) Traducir
Trabayos destacaos La espera (es) Traducir
Noche transfigurada (es) Traducir
A Survivor from Warsaw (en) Traducir
Miembru de Moderna Escuela de Viena (es) Traducir
Xéneru artísticu Música clásica del sieglu XX
ópera
atonalidad (es) Traducir
serialismu
música clásica
Espresionismu
dodecafonismu
Instrumentu musical pianu
IMDb nm0778167
schoenberg.org
Cambiar los datos en Wikidata
Semeya por Richard Gerstl

Arnold Schönberg (13 de setiembre de 1874Viena – 13 de xunetu de 1951Los Angeles) foi un compositor, teóricu musical y pintor austriacu d'orixe xudíu. Desque emigró a los Estaos Xuníos, en 1933, adoptó la forma Arnold Schoenberg pa escribir el so nome, y asina ye como suel apaecer nes publicaciones d'idioma inglés.

Ye reconocíu como unu de los primeros compositores n'enfusase na composición atonal, y especialmente pola creación de la técnica del dodecafonismo basada en series de dolce notes, abriendo la puerta al posterior desenvolvimientu del serialismo de la segunda metá del s. XX. Amás, foi'l líder de la denominada Segunda Escuela de Viena.

Biografía

Hasta la Primer Guerra Mundial

Arnold Schönberg foi fíu de Samuel Schönberg (1838-1889), un zapateru natural de Hungría, y de Pauline Nachod (1848-1921), quien creció en Praga. La so carrera musical empezó abondo ceo: a los nueve años yá yera violinista y compositor autodidacta. Tres la muerte del so padre, en 1889, viose obligáu a curiar del bienestar de la so familia y empezó a trabayar como aprendiz d'emplegáu nel bancu Wiener Privatbank Werner & Co. Mientres estos años, solo podía satisfaer la so pasión pola música mirando de llueñe los conciertos al campu realizaos en parques como'l Augarten o'l Wiener Prater. Invertía parte del so sueldu en numberoses funciones de ópera y, d'ente toes, prefería siempres les de Richard Wagner.

Según les sos memories, Schönberg debe'l so persistente desenvolvimientu artísticu a trés persones: Oskar Adler, quien-y tresmitió conocencies básicos de teoría musical, poesía y filosofía; David Joseph Bach, quien espertó en Schönberg una amplia consciencia ética y moral, según una oposición escontra lo común y lo popular”; y finalmente Alexander von Zemlinsky, que conoció a Schönberg pol so ingresu como violonchelista na orquesta amateur “Polyhymnia”, en 1885. El director d'orquesta reconoció'l talentu de Schönberg y, en 1898, ayudar na interpretación (esitosa) del Primera Cuartetu pa cuerdes en Re menor na Sala Bösendorf de la Sociedá Musical de Viena. Pese al fechu de que Schönberg tomó clases de composición con Zemlinsky per dellos meses, consideraba haber aprendíu más al traviés del estudiu de les obres de los grandes compositores, sobremanera, les de Johannes Brahms, Richard Wagner, Gustav Mahler, Johann Sebastian Bach y Wolfgang Amadeus Mozart.

Al traviés de Zemlinsky, Schönberg pudo echar raigaños nel ambiente musical de Viena y la so contorna. Dempués de la so salida del bancu, asumió la dirección del Coru “Freisinn” de Mödling y del Coru Masculín de Cantar de Meidling, según el puestu de maestru del Coru de metalúrxicos de Stockerau.

El 7 d'ochobre de 1901, nuna oficina de Rexistru Civil de Bratislava, Schönberg contraxo matrimoniu cola hermana de Zemlinsky, Mathilde, quien había quedáu embarazada na primavera del mesmu añu. El matrimoniu relixosu tuvo llugar once díes dempués na ilesia protestante de la cai Dorotheergasse, en Viena. Arnold Schönberg y Mathilde Zemlinsky tuvieron dos fíos: Gertrud (1902-1947), y Georg (1906-1974).

La primer discípula de Schönberg foi Vilma von Webenau, a quien dio llecciones de harmonía y composición a partir de 1898/99, y qu'inclusive lo siguió a Berlín depués de la so mudanza n'avientu de 1901. Nesta ciudá, Schönberg empezó a dictar clases d'harmonía nel Conservatorio Stern en 1902, por invitación de Richard Strauss; sicasí, solo un añu dempués tornó a Viena, onde entabló una relación personal con Gustav Mahler.

En 1904 cofundó la Sociedá de Compositores; Anton Webern y Alban Berg convertir nos sos discípulos.

Los años que siguieron, previos al españíu de la Primer Guerra Mundial, caracterizar pola composición d'obres notables. A esti periodu pertenecen los sos dos primeros Cuartetos pa cuerda y la Primer Sinfonía de Cámara (1907-1908), que los sos estrenos provocaron gran polémica, tamién s'alluguen nesta dómina les sos Gurre Lieder (Los cantares de Gurre), el Tratáu d'Harmonía (1911) y el ciclu de cantares Pierrot Lunaire (1912).

En 1910 foi refugada la so solicitú pa ocupar una cátedra en composición musical na Academia de Viena, y volvió a Berlín un añu dempués como docente del Conservatorio Stern. En 1915 foi llamáu al exércitu y preparáu como oficial de reserva. Sicasí, Schönberg foi unviáu a acutar antes de ser llamáu a les files nuevamente en 1917. Completó'l so tiempu de serviciu nuna capiya militar.

Dempués de la Primer Guerra Mundial

Tres el final de la guerra, Schönberg fundó en Viena la Sociedá pa Interpretaciones Musicales Privaes”, que tomó la misión d'ufiertar obres nueves y/o consideraes significatives por Schönberg y el so círculu. Les obres de numberosos compositores, como Béla Bartók, Ferruccio Busoni, Claude Debussy, Gustav Mahler, Hans Pfitzner, Maurice Ravel, Max Reger, Alexander Scriabin, Richard Strauss y Igor Stravinsky, fueron incluyíes nos programes de conciertos entamaos pola Sociedá. A la execución de trabayos sinfónicos siguieron obres pa orquesta de cámara, que siguen interpretándose hasta los nuesos díes.

En 1923 publicó “Métodu de composición con doce sonidos” (Música dodecafónica), una técnica de composición que nun enseñó n'otru llugar y de la que poques vegaes falaba. Depués de la muerte de la so esposa, Mathilde, el 18 d'ochobre d'aquél añu en Mödling, contraxo matrimoniu cola fía del so discípulu Rudolf Kolisch, Gertrude Kolisch, el 28 d'agostu de 1924. Tuvo con ella trés fíos: Nuria (en 1932, quien sería depués esposa del compositor Luigi Nonu), Ronald (1937) y Lawrence (1941).

Tuvieron De pasar munchos años primero que Schönberg fuera un compositor dafechu reconocíu. En 1925 foi convocáu pol compositor Georg Schumann a la Academia de les Artes de Prusia, onde se fixo cargu del cursu de maestría en composición. Foi retiráu del puestu pola lexislación nazi en septiembre de 1933 por cuenta de motivos racistes, razón pola cual volvió profesar la fe xudía qu'abandonara na so mocedá. Emigró a los Estaos Xuníos un mes dempués.

Nos Estaos Xuníos

En pasando un añu en Boston y Nueva York, Schönberg foi profesor per dellos años, de primeres na Universidá del Sur de California y depués na Universidá de California, en Los Ánxeles. En 1940 llogró la nacionalidá estauxunidense. Nos Estaos Xuníos, Schönberg completó dalgunos de los sos trabayos más conocíos, ente los que s'atopen el so Cuartetu de Cuerda Nº 4 (1936), la musicalización pa la oración del Kol Nidre (1939), un Conciertu pa pianu (1942), según “Un superviviente en Varsovia” (1947) para orador, coru masculín y orquesta, que trata sobre les esperiencies d'un home nel guetu de Varsovia. Tamién escribe nesta dómina cuatro libros teóricos: Models for Beginners in Composition (Modelos pa Primerizos en Composición, 1943), Structural Functions of Harmony (Funciones estructurales d'harmonía, 1954), Preliminary Exercises in Counterpoint (Exercicios preliminares de contrapuntu, 1963) y Fundamentals of Musical Composition (Fundamentos de la Composición Musical, 1967). De 1948 a 1950 caltuvo discrepancies con Thomas Mann sobre la novela d'esti postreru Doktor Faustus, na que s'aludía a la música dodecafónica. Cola muerte de Schönberg, el 13 de xunetu de 1951, quedaron inconclusas trés de les sos obres de conteníu relixoso, específicamente la cantata La escalera de Jacob, la ópera Moisés y Aarón y el ciclu Salmos Modernos. Sicasí, Moisés y Aarón llogró un gran ésitu al representase en dos actos. La dramática confrontación ente profeta y sacerdote constitúi unu de los trabayos más espresivos de la obra de Schönberg.

El 14 de setiembre de 1949 recibió'l certificáu de ciudadanía de la so ciudá natal, Viena. Finó en 1951 por cuenta de una afección cardiaca, depués de sufrir un ataque al corazón en 1946.

L'estensu legáu de Schönberg (manuscritos musicales, manuscritos de testu, fotografíes históriques, la so biblioteca, etc.) caltúvose nun principiu nel Institutu Arnold Schoenberg de la Universidá de California del Sur, en Los Ánxeles. En 1998 esti material foi vencíu al Centru Arnold Schönberg de Viena, onde pue ser consultáu con fines d'investigación.

Escuela de Darmstadt

Obres ya influencia

Arnold Schoenberg plantegó una de les grandes revoluciones estétiques del sieglu XX convencíu de que siguía la tradición alemana. Interesába-y inscribise dientro d'una tradición cultural enraigonada pa sofitase en daqué conocíu y seguro, antes de saltar al vaciu y abandonar definitivamente la tonalidá funcional. Asina, llevaría'l cromatismu wagneriano al so puntu culminante, hasta desintegrar el sistema y crear otru nuevu, basáu en riegles bien distintes, alloñaes de la tensión ente harmónicos que reinara mientres tres siglos na música occidental.[7]

Fondamente influyíu pola corriente wagneriana que trescaló'l fin del sieglu, y tamién poles obres de Johannes Brahms, quien lu sirvía como modelu pa teorizar el llugar de la razón nel arte, les primeres composiciones de Schönberg asitiar nel posromanticismo, y presenten les característiques propies d'esta dómina: orquestación recargada y composiciones que tomen elementos d'otros xéneros artísticos, de cutiu de la lliteratura (el sextetu de cuerda La nueche tresfigurada, el ciclu de cantares Gurre Lieder, el poema sinfónicu Pelleas y Melisande y la composición coral Paz na Tierra). Munches de les sos obres estrenar na Sala de la Sociedá Musical de Viena. Otros trabayos importantes d'esta dómina fueron la so Primer Sinfonía de Cámara pa 15 preseos (1906) y la so Segunda Sinfonía de Cámara pa 19 preseos, que magar empezó este mesmu añu, nun completó hasta 1939.

Los sos postulaos teóricos, paecíos a los de Stravinsky, tienen distintes consecuencies: l'arte nun espresa nin tresmite otra cosa qu'arte. Tratar del arte pol arte. Schoenberg buscaba que cada soníu y cada intervalu ente soníos tuvieren un valor en si mesmos independientemente del so funcionalidad tonal. La so esmolición fundamental foi llograr una concepción que tuviera caracterizada poles idees d'integridá y totalidá.

La so música dexa d'asitiase nel sistema tonal mayor-menor a partir de 1908, esto ye, qu'a partir d'esi momentu la so música vuélvese atonal (Cuartetu pa cuerda nº 2). Schönberg refugaba esta denominación, y prefería el términu “politonal”. Más tarde, los conceutos de “atonal” y “atonalidad” impunxéronse. Sicasí, son entá bien aldericaos na música, y nun tienen de considerar se sinónimos.

Esta fase, conocida como la “Llibre atonalidad”, condució les idees de Schönberg sobre composición a un caleyón ensin salida, yá que precisaba nuevos catálogos de material y de riegles pa cada nueva composición. Depués de numberosos intentos, escribió al so discípulu Josef Rufer en xunetu de 1921: “Güei realicé un descubrimientu que va asegurar la supremacía de la música alemana mientres los próximos cien años”.

En 1921, Schönberg desenvolvió en Modling el so “Métodu de composición con doce sonidos”, tamién conocíu como “dodecafonía”. Esti métodu nació independientemente del desenvueltu pol compositor Josef Matthias Hauer, quien desenvolviera tamién una técnica de composición dodecafónica que tien dellos conceutos de mancomún col métodu de Schönberg, como la división hexacordal, que Hauer llamaba "Tropu", pero ensin la solidez constructiva de la interválica del de Schönberg. Con esti nuevu sistema Schönberg creyó ser capaz de plantegar una estructura interna teórica pa cada obra. Concebíu primeramente como una solución personal pa un conflictu personal, el métodu dodecafónico foi aplicáu por dalgunos de los sos discípulos, especialmente por A. Webern, con entusiasmu, a pesar de que Schönberg nunca lo enseñara nes sos clases teóriques. El so discípulos directos esplotar al traviés del analís de les sos obres. Foi namá cola publicación de los llibros de testu d'otru compositor (Krenek) a partir de 1940, y gracies a el vehemente encamientu de Theodor W. Adornu, que'l métodu foi adoptáu rápido por munchos compositores, ente los que s'atopaba Igor Stravinsky. Schönberg emplegó'l métodu dodecafónico nes sos obres principales hasta'l final de la so vida. N'obres esporádiques, como la Suite n'estilu antiguu (en Sol mayor pa orquesta de cuerdes, 1934), o nes Variaciones pa orquesta de vientu en Sol menor op. 43 (1943), volvió emplegar el sistema tonal.

Schönberg yera un home de lletres en tol sentíu de la palabra. Escribió por sigo mesmu los llibretos de los sos oratorios y óperes, lo mesmo que de munches de les sos cantares. La so vasta actividá educativa y una abondosa correspondencia, según la necesidá de defender les sos obres y teoríes públicamente y de manera continua, fueron elementos decisivos na so formación. Sobre la base d'ellos desenvolvió un estilu que nun almitía contradicción, de cutiu polémicu, que xunía a la claridá analítica un marcáu rigor y una énfasis ocasional. Dellos de los sos ensayos cuntar ente los testos fundamentales d'estética musical del sieglu XX.

Ye imposible valorar en tola so magnitú la influencia de Schönberg na música del sieglu XX. La so obra brindó un impulsu radical a les técniques de composición y los sos fundamentos teóricos, qu'inclúin dende la atonalidad y la música dodecafónica hasta la música serial y, a lo último, la música electrónica.

Discípulos, intérpretes y amigos

En redol a Schönberg formóse un círculu de simpatizantes que sería conocíu depués como la Segunda Escuela de Viena, ente los que s'atopaben Alban Berg y Anton Webern.

Na primer metá del sieglu XX, intercedieron por Schönberg renombraos intérpretes, como los pianistes Artur Schnabel y Eduard Steuermann, el directores Hans Bosbaud y Hermann Scherschen, según el cuñáu de Schönberg, el violinista Rudolf Kolisch.

Schönberg foi íntimu amigu del arquiteutu vienés Adolf Loos, al que conociera nel salón de Eugenie Schwarzwald. Loos dedicóse pa tola vida a la representación de les composiciones de Schönberg, dalgunes de les cualos subvencionaba de callao (ente les que s'atopaba, probablemente, el famosu Conciertu del escándalu de 1913 (Conciertu de la bofetada)). Adolf Loos foi de muncha influencia na posición de Schönberg frente a entrugues sobre moral y verdá artística. La demanda de Schönberg, “la música nun tien d'afatar, sinón ser verdadera”, puede asitiase en relación directa cola estética de Loos, y n'especial cola so llucha contra toles formes d'arte aplicao y a favor de la dignidá de les verdaderes artes plástiques, que tenía la necesidá de prostituyise” ensin nengún reparu pa gustu del públicu.

Schönberg como pintor

Ente 1906-1912, según en 1913, Schönberg dedicar con percuru a la pintura. En vida, los sos cuadros yá formaren parte de diez exposición, ente les que se cunta la esposición El Caballeru Azul, empecipiada pol so colega y amigu Vasili Kandinski. Munches declaraciones crítiques, a despecho de la so diletantismo, brindaron a les obres escultóriques un mayor significáu a partir de la so muerte. Schönberg ocupa na actualidá, pol so propiu méritu, una posición ente los principales pintores de la dómina como Oskar Kokoschka, Egon Schiele, Richard Gerstl, Gustav Klimt, Max Oppenheimer y Albert Paris Gütersloh.

En cuanto al conteníu, los 361 cuadros de la vasta obra de Schönberg clasificar en dellos xéneros: al pie de numberosos semeyes y autorretratos destaquen les sos “Visiones” y “Miraes”, nos que s'atopa una alta espresividá; coles mesmes, esiste una serie de paisaxes y borradores de decoraos pa les sos propies obres. Al igual que nes sos composiciones musicales, l'estilu de composición de los sos cuadros realizaos ente 1906 y 1911 ye llibre. Schönberg nun pinta pa producir un cuadru guapu”, sinón pa “afitar les sos sensaciones suxetives” (Vasili Kadinski). Estos cuadros tienen de ser vistos como la resultancia de les sos necesidaes interiores.

N'oposición a la so actividá compositora, qu'algamó a apoderar al traviés del estudio autodidacta de los “antiguos maestros”, Schönberg considerábase un aficionáu nel terrén de la pintura. Nun tener formación teórica nin estética, pero según delles declaraciones yera un bon dibuxante, con un manexu fayadizu de les proporciones y midíes. Les fontes disponibles nun establecen hasta qué puntu Schönberg rellacionaba la so pintura cola so música. Nuna ocasión declaró al respeutu: “La mio pintura y la mio música nun tienen nada de mancomún. La mio música ye la resultancia d'una teoría puramente musical y namá tien de ser valorada tomando en cuenta la so naturaleza musical” (1913). N'otra ocasión, declaró: “pa mi, foi igual que componer. Diome la posibilidá d'espresame, de comunicar les mios emociones, idees y sentimientos; seique ésta sía la clave pa entender estos cuadros, o tamién pa nun entendelos” (1949). N'efectu, ésti paez ser un mediu espresivu, basáu na afición de Schönberg, por que la so faceta de pintor estremar de la de compositor. La estructura de la so obra musical, considerada esixente tantu expresivamente como dende'l puntu de vista teóricu, nun tien relación cola espontaneidá inmediata de les sos pintures.

Les obres pictóriques de Schönberg

  • Autorretratu n'azul (1910)
  • Autorretratu (1908)
  • Bund (Alianza - 1910)
  • Denken (Pensamientu – 1910)
  • Paisaxe (1910)
  • Escena iverniza (1910)
  • Semeya de muyer (1910)

Fobias

Schönberg sufría de triscaidecafobia, esto ye, de medrana al númberu 13. Contraxo esta fobia, posiblemente, en 1908, cola composición de los trelce cantares del ciclu Das Buch der Hängenden Gärten Op. 15, basaes en poemes de Stefan George.[8] La so ópera Moses und Aron titulábase originalmente Moses und Aaron (colos dos aes del nome de Aarón), pero asina'l títulu contenía trece letra, polo que lo modificar. La so naturaleza supersticiosa llevólu a tar convencíu de que diba morrer un añu que fuera múltiplu de trelce, según aseguraba Katia Mann.[9]

Aliances, diseños ya invenciones

Schönberg concibió nos años 20 un axedrez d'Aliances, conocíu como variante del axedrez pa 4 xugadores. Esti xuega sobre un tableru de 10 x 10 y de 36 fiches feches por él mesmu con materiales simples. Mientres una visita del maestru d'axedrez Emanuel Lasker, Schönberg despintó'l so inventu y comentó “Ver esti axedrez sería tan malu pa Lasker como para mi escuchar una composición qu'él fixera”.

Coles mesmes, esisten diversos diseños de muebles y planos pa una máquina d'escribir mecánica, naipes diseñaos por él mesmu, y un métodu de documentación escrita pa un partíu de tenis (Schönberg yera un apasionáu xugador d'esti deporte). Amás, Schönberg ameyoró y afixo materiales d'oficina pal so trabayu diariu, ente los que se cunta un Rastral pa faer los cinco llinies del pentagrama simultáneamente, un atril portátil que nun ocupaba enforma espaciu, una riegla de cálculu dodecafónica en dellos diseños, un rollu de cinta de pegar, un soporte pa lápices y munchos inventos más.

La so obra

Óperes

  • Erwartung (Espectación) op. 17 (1909). Monodrama nun actu. Llibretu: Marie Pappenheim. Estrenu 6 de xunu de 1924 en Praga (Deutsches Theater; Director: Alexander von Zemlinsky; con Marie Gutheil-Schoder [1874-1935] [La Muyer])
  • Die glückliche Hand (La mano bendicha) op. 18 (1910-1913). Drama con música. Llibretu: Arnold Schönberg. Estrenu 14 d'ochobre de 1924 (Ópera Popular de Viena, Director: Fritz Stiedry)
  • Von Heute auf Morgen (De güei a mañana) op. 32 (1928-1929). Ópera nun actu. Llibretu: Max Blonda (= Gertrud Schönberg). Estrenu 1º de febreru de 1930 en Frankfurt (Ópera; Director: William Steinberg; Director escénicu: Herbert Graf [1903-1973])
  • Moses und Aron. (Moisés y Aarón) Ópera en 3 actos (Fragmentu; 1926-1932). Llibretu: Arnold Schönberg. Estrenu (en conciertu) 12 de marzu de 1954 (salón Musikhalle Hamburg; radio Nordwestdeutscher Rundfunk; Director: Hans Rosbaud), (escénicu) 6 de xunu de 1957 en Zúrich (Teatru municipal; Director: Hans Rosbaud)

Música vocal

  • Zwei Gesänge (Dos Cantares) op. 1 pa un barítonu y pianu (1898). Testu: Karl von Levetzow (1871-1945)
  • Vier Lieder (Cuatro canciones) op. 2 pa una voz y pianu (1899)
  • Brettl-Lieder (Cantares Brettl) (1901) pa cantar y pianu
  • Sechs Lieder (Seis canciones) op. 3 pa una voz media y pianu (1899-1903)
  • Deinem Blick mich zu bequemen (1903). Cantar pa una voz y pianu. Testu: Johann Wolfgang von Goethe
  • Acht Lieder (Ocho Canciones) op. 6 (1903-1905) pa una voz y pianu
  • Sechs Orchesterlieder (Ocho canciones con orquesta) op. 8 (1903-1905)
  • Drei kanonische Chöre (Tres coro canónicos) pa 4 voces (1905). Testos: Johann Wolfgang von Goethe (Habl)
  • Friede auf Erden (Paz na Tierra) op. 13 pa coru mistu a capella (1907). Testu: Conrad Ferdinand Meyer
  • Zwei Lieder op. 14 (1907-1908) pa voz y pianu
  • Das Buch der Hängenden Gärten (El llibru de los xardinos colgantes), ciclu de quince canciones (1908-1909). Testu: Stefan George
  • Gurre Lieder (1900-1911). Cantata pa solista, coru y orquesta. Testos: Jens Peter Jacobsen (d'En cactus springer ud), n'alemán por Robert Franz Arnold. Estrenu: 23 de febreru de 1913 en Viena (Sociedá musical, Gran salón; Anna Bahr-Mildenburg [Palombu montés], Marya Freund [Tove], Franz Nachod [Waldemar]; Coru Filarmónicu. Director: Franz Schreker)
  • Pierrot Lunaire op. 21 (1912) pa voz y orquesta de cámara (Pianu, flauta [tamién Piccolo], clarinete [tamién clarinete baxu], violín [tamién viola] y violoncelo). Testos: Dreimal sieben Gedichte por Albert Giraud (1860-1929), n'alemán por Otto Erich Hartleben
  • Kol Nidre (Sol menor) op. 39 (1938) pa orador (rabino), coru mistu y orquesta. Estrenu 4 d'ochobre de 1938 en Los Angeles (nel víspora del Yom Kipur; Director: Arnold Schönberg)
  • Herzgewächse, op. 20 (1911) para sopranu, celesta, armonio y arpa.

Música orquestal

  • Sinfonía de cámara nº 1 Op. 9, pa 15 instrumentistes ([1906])
  • Sinfonía de cámara non. 2 Op. 38 ([1906])
  • Cinco pieces pa orquesta (1909)
  • Variaciones pa orquesta op. 31 (1926-1928)
  • Conciertu pa violín (1936)
  • Conciertu pa pianu (1942).

Música de cámara

Música de pianu

  • Tres pieces pa pianu, Op. 11 (1909)
  • Seis pequenes pieces pa pianu, op 19 (1911)
  • Cinco pieces pa pianu, op. 23 (1921-1923)
  • Suite, Op. 25 (1921-1923)
  • Pieces pa pianu, op. 33a y 33b (1931)

Notes

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «LIBRIS» (1r ochobre 2012). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Identificador GND: 118610023. Afirmao en: Catalog of the German National Library. Data de consulta: 26 mayu 2023. Llingua de la obra o nome: alemán.
  5. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  6. 6,0 6,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. Diego Fischerman: «L'heriedu de Tristán», en La música del sieglu XX. Buenos Aires: Paidós, ISBN 950-12-9001-8 2002, pp. 35-41.
  8. STUCKENSCHMIDT (1977), pág. 96
  9. LEBRECHT (1985), pág. 294).

Vease tamién

Bibliografía

  • CAVIA NAYA, Mª Victoria: Arnold Schönberg (1874-1951). Europa y España. Universidá de Valladolid, 2003. ISBN 978-84-8448-230-7.
  • LEBRECHT, Norman: The Book of Musical Anecdotes. New York: Simon and Schuster; London: Sphere Books, 1985. ISBN 0029187109
  • STUCKENSCHMIDT, Hans Heinz: Schoenberg: his life, world, and work. Traducíu del alemán al inglés por Humphrey Searle. Nueva York: Schirmer, 1977.
  • TRATÁU D'HARMONÍA, Arnold Schonberg, by Universal Edition, 1922.

Amueses d'audiu

Enllaces esternos