Diferencies ente revisiones de «Puente del Congosto»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
EmausBot (alderique | contribuciones)
m Moviendo 1 enllace(s) interllingüístico(s), agora proporcionao(s) por Wikidata na páxina d:Q1990601
Llinia 150: Llinia 150:
{{Tradubot|Puente del Congosto}}
{{Tradubot|Puente del Congosto}}


[[Categoría:Conceyos de la provincia de Salamanca]]
[[Categoría:Conceyos de Salamanca]]
[[Categoría:Localidaes de la provincia de Salamanca]]
[[Categoría:Localidaes de la provincia de Salamanca]]



Revisión a fecha de 22:24 8 mar 2018

Plantía:Ficha de localidá d'España

Ponte del Congosto ye un conceyu y localidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de Guijuelo y la subcomarca del Alto Tormes. Pertenez al partíu xudicial de Béxar.[1]

El so términu municipal ocupa una superficie total de 34,04 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu Plantía:Población YE, cuenta con una población de Plantía:Población YE habitantes.

Etimoloxía

El nome de Ponte del Congosto vien de «Ponte del Arcu Angostu», faciendo referencia a la ponte sobre'l ríu Tormes de la ruta Ávila-Ciudad Rodrigo, que tenía un arcu estrechu del qu'anguaño solo se caltien una paré llateral.

Símbolos

Representación heráldica del blasón aprobáu
Representación heráldica del blasón aprobáu

El escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente'l 30 d'abril de 2003. L'escudu sigue'l siguiente blasón:

Escudu partíu. Primero en campu de gules una ponte d'oru sobre ondes de plata y azur, sumáu d'un castiellu d'oru esclariáu de azur. Segundu jaquelado de quince pieces, ocho de plata y siete de azur.
Boletín Oficial de Castiella y Llión n.º 103 de 2 de xunu de 2003[2]

La bandera respuende a la siguiente descripción testual:

Pañu cuadráu, de proporción 1:1, estremáu verticalmente en tres franja iguales, la central de color coloráu col Escudu Municipal al centru del pañu y les otres dos, axedrezaes de quince pieces, ocho blanques y siete azules.
Boletín Oficial de Castiella y Llión n.º 103 de 2 de xunu de 2003[2]

Xeografía

Allugamientu La localidá atopar

a una altitú de 944 msnm.[3][4] El conceyu atopar nel sureste de la provincia; atiesta colos términos de Cespedosa de Tormes, Gal.legos de Solmirón Navamorales, Santibáñez de Béxar y El Teyáu —pertenecientes tamién a la provincia de Salamanca— y colos de Medinilla y Narrillos del Álamu —pertenecientes a la provincia d'Ávila—.[5]

Estensión del términu municipal dientro de la provincia de Salamanca
Estensión del términu municipal dientro de la provincia de Salamanca
Noroeste: Cespedosa de Tormes Norte: Narrillos del Álamu Nordés: Gal.legos de Solmirón
Oeste: Santibáñez de Béxar Este: Navamorales
Suroeste: Medinilla Sur: El Teyáu Sureste: Navamorales

Hestoria

Ficheru:Ponte ponte del congosto.JPG
Ponte medieval
Edá Media La localidá,

que formaba parte del realengo de la Tierra d'Ávila, esperimentó un procesu de señoralización xuntu a Cespedosa, siendo donada por Enrique III de Castiella a Gil González Dávila el 2 de payares de 1393.[6][7][8]

Edá Moderna En

1539 la villa —que nesi momentu pertenecía a la orde de Calatrava— foi tresferida xuntu al restu d'aldegues y llugares de la so xurisdicción al duque d'Alba, Fernando Álvarez de Toledo.[9][nota 1]

Edá Contemporanea La [[División

territorial d'España en 1833|reorganización provincial de Javier de Burgos de 1833]] encuadrar na provincia de Salamanca y la Rexón Lleonesa.[11]

La villa de Ponte de Congosto encabezó'l Señoríu de la Villa y Tierra de La Ponte del Congosto hasta l'abolición de los señoríos. Dichu señoríu taba formáu pola Villa de Ponte del Congosto y tres cuadrilla: la d'El Teyáu (colos sos trés barrios y Peñaflor, güei despoblado), la de Bercimuelle y la de Navamorales ( que yera la cabeza de la so cuadriella ya incluyía les poblaciones yá sumíes de Los Caxellos y Berrocosa).

Demografía

El conceyu, que tien una superficie de 34,04 km²,[12] cuenta según el padrón municipal pa Plantía:Población YE del INE con Plantía:Población YE habitantes y una densidá de Formatu non válidu hab./km².

Gráfica d'evolución de Puente del Congosto ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[13]
· NOTA: Ente'l censu de 1970 y el de 1981 el tamañu del conceyu crez al incorporar a Bercimuelle.[13]
     Población de derechu (1900-1991) o población residente empadronada (2001 y 2011) según los censos de población del INE.[13]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Núcleos de población

El conceyu estremar en dos núcleos de población, que teníen la siguiente población en 2015 según el INE.[14]

Núcleu de Población Población
Puente del Congosto 175
Bercimuelle 65

Patrimoniu históricu-artísticu

Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción.
Ficheru:Castillo ponte del congosto.JPG
Castillo medieval.
  • Ilesia La nuesa Señora de l'Asunción

La ilesia parroquial de Ponte del Congosto, consagrada a La nuesa Señora de l'Asunción, ye un magníficu edificiu góticu construyíu nel sieglu XVI, de xuru sobre dalgún primitivu templu, y reconstruyíu nel XVI, formáu por trés naves ya igual númberu de capiyas na cabecera. Cabo resaltar del so interior les bóvedas de crucería del altar mayor y la capiya d'un llateral, dambes del sieglu XVI, según el retablu central, del sieglu XVII, que preside la capiya mayor, revistíu con llámines de papel d'oru pegaes, llamaes "panes d'oru". Daqué posteriores, del sieglu XVIII, son los retablos d'otros cuatro altares llaterales, d'estilu barrocu, según l'órganu, de gran tamañu, asitiáu nel coru. Amás de los referíos, esisten otros dos altares más modernos. La ilesia caltien igualmente un pervalible canciellu de madera tallao de nozal, según interesantes oxetos de orfebrería, escultura y ropes eclesiástiques. Na sacristía, que'l so techu ye bien llamativu, hai otru vistosu mueble, tamién de nocéu. En cuanto al esterior del templu, non desmerece n'absolutu del so interior. Destaca la so artística portada, toa ella de granitu de la zona, con trés llamativos arcos de piedra de cantería.

  • Castillo de los Dávila

L'orixe asitiar ente'l sieglu XII o XIII, pa protexer la ponte na ruta Avila - Ciudad Rodrigo. En 1393 Enrique III concede a Gil González Dávila el señoríu de la Ponte del Congosto, que, reconstruyir y perdura na actualidá.

En 1485 naz Pedro de la Gasca, tataranieto de Gil González Dávila, a quien l'emperador Carlos V encamentó encalorar la rebelión de Pizarro en Perú.

En 1497, a la reina Isabel la Católica topándose nesti castiellu, comunicáron-y el fallecimientu del so fíu, el Príncipe d'Asturies.

L'emperador Carlos V agospióse tamién nel castiellu camino del so retiru en Yuste.

El castiellu y la villa pasaron a manos de los duques d'Alba. En 1809 les tropes francés ocupar mientres 2 años.

La so planta, demarcada pola muralla perimetral, ye d'un hexágonu irregular. Puede percorrese, na so parte alta, na so práctica totalidá, per un camín de ronda. La entrada actual a la cortil da accesu directu a un espaciosu patiu d'armes al campu, parcialmente solado con llanches de granitu.

Anguaño ye una propiedá privada.

Turismu

Dende los años 70 nel pueblu empezar a construyir numberoses viviendes como segunda residencia. El principal curiosu del pueblu yera la pequeña presa de la central hidroeléctrica, con una fondura en redol a 1 y 2 metros, que sirvía de llugar de bañu. Pela redolada del ríu construyéronse diversos chiringos.

Dende 2002 La Ponte del Congosto tien una oficina de turismu.

Vease tamién

Notes

  1. Nel pasáu los Álvarez de Toledo yá intentaren infructuosamente faese cola villa por aciu un trueque nel sieglu XV.[10]

Referencies

  1. Llorente Maldonado (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (n'español), páx. 157. «Un casu de zona mal definida que nun pertenez a nenguna de les contornes tradicionales, ye la que se topa nel estremu nordeste del actual partíu xudicial de Béxar, a lo llargo del Tormes, dende la so entrada na provincia hasta les llendes de Salvatierra; esta zona perteneció a Castiella non a Llión, ya inclusive nel sieglu XVIII formaba parte de la provincia d'Ávila, non de Salamanca (…) Ye una contorna qu'hai gravitado siempres más escontra Barcu d'Ávila y Piedrahita qu'escontra Béxar o Ávila, y nun tien nada de particular que nun tea englobada en nenguna contorna salmatina, anque por pertenecer administrativamente a Salamanca y a Béxar, los sos habitantes, o a lo menos los sos secretarios, considérense salmantinos y bejaranos. Nesta zona tán incluyíos los pueblos d'El Teyáu, Navamorales, Ponte del Congosto, Bercimuelle, Gallegos de Solmirón, Cespedosa de Tormes y Guijo d'Ávila. Unu de los secretarios consultaos, precisamente'l de Guijo d'Ávila diose perfectamente cunta de la situación particular d'estos pueblos riberanos del Tormes, y diznos na so respuesta al Cuestionariu: Esti conceyu de Guijo d'Ávila, al igual qu'otros estremeros, siendo casi toos del Partíu de Béxar, nun pertenecen nengunu d'ellos a la Contorna de Sierra de Béxar, constituyendo una contorna entemedia ente ésta y la de Salvatierra, con calteres bastante difinidos y distintos a los d'aquelles, que perbién puediera considerase como Contorna Media del Tormes (páxina 97)»
  2. 2,0 2,1 «ALCUERDU de 30 d'abril de 2003, del Conceyu de Ponte de Congosto (Salamanca), pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera». Boletín Oficial de Castiella y Llión n.º 103 de 2 de xunu de 2003.:  p. 8088. ISSN 1989-8959. http://bocyl.jcyl.es/boletinos/2003/06/02/pdf/BOCYL-D-02062003-19.pdf. 
  3. Axencia Estatal de Meteoroloxía (ed.): «Dato d'altitú pa Ponte del Congosto na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Axencia Estatal de Meteoroloxía (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  5. Plantía:Cita mapa
  6. Veas Arteseros, 2003, p. 307.
  7. Monsalvo Antón, 2012, p. 418.
  8. Valdeón Baruque, 2006, p. 86.
  9. Esquierdu Misiego y Lorenzo Pinar, 1996-2003, páxs. 384, 400.
  10. Esquierdu Misiego y Lorenzo Pinar, 1996-2003, páxs. 384-385.
  11. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya isles axacentes en 49 provincies» (español). Gaceta de Madrid.
  12. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Salamanca». Archiváu dende l'orixinal, el 14 de xunetu de 2014.
  13. 13,0 13,1 13,2 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Ponte del Congosto».
  14. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional». Consultáu'l 28 de febreru de 2016.

Bibliografía

Enllaces esternos