Diferencies ente revisiones de «Fuerte del Rey»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
Páxina creada con «{{Ficha de localidá d'España | nome = Fuerte del Rei | escudo = Escudu de Fuerte del Rei.svg | bandera = non | imaxe = File:Fuerte del Rei01.…»
 
EmausBot (alderique | contribuciones)
m Moviendo 1 enllace(s) interllingüístico(s), agora proporcionao(s) por Wikidata na páxina d:Q1751785
Llinia 86: Llinia 86:
[[Categoría:Localidaes de la provincia de Xaén]]
[[Categoría:Localidaes de la provincia de Xaén]]



[[es:Fuerte del Rey]]
[[Categoría:Tradubot 2018]]
[[Categoría:Tradubot 2018]]

Revisión a fecha de 10:02 8 mar 2018

Plantía:Ficha de localidá d'España

Fuerte del Rei ye un conceyu español asitiáu na Contorna Metropolitana de Xaén de la provincia de Xaén, Andalucía, a 15 km al noroeste de la capital, Xaén. Ta asitiáu a 432 msnm y tien 34,43 km². Cuenta con 1.399 habitantes, de los cualos 725 son homes y 674 muyeres (añu 2016).[1]

Xeografía

El so términu municipal tien una estensión de 34,43 km². Llinda pel oeste col términu de Torredelcampo, al sur con Xaén y parte del este. Pel norte y el restu del llau este parte con los conceyos de Lahiguera, Villanueva de la Reina y Cazalilla. La so altitú ye de 432 msnm siendo'l so xentiliciu: fuerterreño.

Ta travesáu pela carretera provincial A-311 que xune la ciudá de Xaén (distante a 15 km) cola de Andújar (a 27 km). Ye unu de los pocos conceyos de la provincia que solamente tien un núcleu de población.

Pertenez al Área Metropolitana de Xaén que ye una aglomeración urbana formada por 14 conceyos de la provincia.

Población

La población de Fuerte del Rei, referida al padrón aprobáu pol Conceyu Plenu na so sesión de 26 de marzu de 2008 con referencia a 1 de xineru de 2008, ye de 1.329 habitantes de los cualos 681 son varones y 648 son muyeres.Plantía:Cita riquida Nel censu correspondiente al 1 de xineru de 2006 (Real Decretu 1358/2005, de 18 de payares), figuraben 1.267 habitantes de los que 639 yeren varones y 628 muyeres. (Fonte: Institutu Nacional d'Estadística).

De los distintos censos de población habíos dende 1842 esprender que los habitantes del conceyu fueron creciendo hasta ser casi trés mil en 1950, momentu nel qu'empezaron a escayer de forma notable por cuenta de la fuerte emigración producida llegando a perder casi los dos terceres partes de la so población.

Fiestes y costumes

Dende 1883 los festexos patronales n'honor de la Virxe del Rosariu celebraben el 7 d'ochobre que ye'l día de la so onomástica. Sicasí, como nesa fecha yá acabaren les sos vacaciones los estudiantes y quien habíen emigráu y como dellos años tamién s'esllucíen poles agües, les fiestes pasar a la tercer fin de selmana de'l mes d'agostu. El domingu se procesiona a la imaxe de la Virxe; desfile que destaca poles salves (motetes de primeru de sieglu compuestos por Francisco de Paula Agüera) que se canten a la advocación mariana mientres los dos hores que dura la procesión. D'antiguo esistía'l costume de que la banda de música fuera tocando les salves a pidimientu de los vecinos que pagaren la cantidá axustada. Bien porque había promeses pel mediu o pol amor a la Virxe o porque quería demostrase la riqueza, n'ocasiones dellos vecinos encargaben que los músicos tocaren frente a les sos cases un gran númberu de salves lo que provocaba que la procesión fixérase interminable y que los músicos acabaren escosos.

Tamién se vieno celebrando la festividá de San Antón (17 de xineru) col encendíu de fogueres, feches col ramón, les támaras y los tueros de los olivos yá podados, alredor de les que se xuega a la rueda saltándose cuando mengüen les llapaes.

Na Selmana Santa desenvuélvense delles procesiones destacando la del Domingu de Resurrección poles reverencies que son unos saludos que s'intercambien les imaxes de la Virxe y el Cristu Resucitáu hasta acabar con un besu que ye bien aplaudíu polos asistentes.

Esiste la confrería de la Virxe de la Cabeza (con ermita propia nel cuetu de la Forca) que l'últimu domingu d'abril de cada añu allega en romería al Santuariu allugáu en sierra de Andújar. Ye una interesada costume'l revolotíu d'unes grandes banderes al son de tambores na plaza del pueblu.

Otru costume típica ye'l "Arremate". El nome deriva del sinónimu de "terminar"= "rematar". Ye una celebración con motivu del final de la recueya de l'aceituna de cada cuadriella contratada pol mesmu patrón. El dueñu del olivar convida a los aceituneros que trabayaron na recueya de les sos olivos y a los sos familiares a una comida colectiva nel campu mientres la que se canta coples y realícense dellos bailles típicos.

Na so gastronomía'l aceite d'oliva virxe extra del llugar ye l'ingrediente fundamental de munchos de los sos platos típicos como'l ajoblanco, el fuexu (pan y aceite) o los picatostes con vinu. Tamién pueden citase les migues cortijeras, el salpicón y los embutíus de la matanza del gochu.

Economía

Ficheru:Fuerte del Rei.JPG
Olivares alredor del pueblu de Fuerte del Rei.

Fuerte del Rei ye un conceyu eminentemente agrícola con una gran estensión del so territoriu llantada de olivos que vieno amontándose nos últimos años en desterciu de los terrenes dedicaos a les ceberes por cuenta de los baxos precios qu'éstos tuvieron. El regadío tien bien poca estensión (unes 100 hai) yá que pol so términu nun escurre nengún cursu d'agua permanente nin hai cerca acuíferos que puedan esplotase. Sicasí, la comunidá de regantes, integrada por llabradores de 5 conceyos colindantes consiguió que se-y apruebe un proyectu d'ampliación de la superficie regable pa 4.000 hai, parte de les cualos van aniciase nel términu de Fuerte del Rei.

L'agua potable pa la población traer dende munchos kilómetros, del Consorciu d'Agües formáu pol banzáu de Quiebrajano y el río Víbores que tamién abastez a otros 23 núcleos de población ente los que s'inclúi Xaén capital, afectando a unos 200.000 habitantes. Espérase que la puesta en funcionamientu del banzáu sobre'l ríu Víbores, nel conceyu de Martos, dea solución a gran parte de los problemes de suministru que sufre Fuerte del Rei n'especial mientres los branos y ciclos de seca.

La construcción ta esperimentando una gran medría nos últimos años siendo unu de los cinco conceyos de la provincia que preven doblar el so censu de viviendes aprovechando la revisión de los sos planes d'ordenación urbana. Hasta agora, namá cuatro de los 97 conceyos de Xaén completaron l'adaptación de los sos planiamientos la Llei d'Ordenación Urbanística d'Andalucía. En Fuerte del Rei ta previstu que nel próximu quinqueniu pueda doblase el so actual parque de viviendes, cifráu nunes 500, yá que, nos cinco unidaes d'execución previstes nel nuevu plan urbanu, contémplase l'ampliación del cascu urbanu y favorecer la construcción, pola iniciativa privada, de viviendes a metá de preciu que na capital jiennense.

Les industries de tresformaos metálicos, preseos agrícoles y maquinaria auxiliar oleícola tamién tienen cierta importancia a nivel local pol empléu que xeneren.

La caza menor ye abondosa, cuantimás la del coneyu, la llebre y la perdiz, anque últimamente hai menos debíu al aumentu d'el cazadores, les enfermedaes, el cambéu de cultivu de cebera a olivar y la desapaición de terrenes baldíos.

Referencies

  1. Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. Xunta d'Andalucía.. «Andalucía pueblo a pueblu - Fiches Municipales.». Consultáu'l 10 de marzu de 2016.

Vease tamién

Enllaces esternos