Diferencies ente revisiones de «Carba»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-rráneu +rraneu)
Llinia 14: Llinia 14:
{{AP|Carba mediterránea}}
{{AP|Carba mediterránea}}
[[Archivu:Fynbos.jpg|thumb|right|Fynbos en Suráfrica]]
[[Archivu:Fynbos.jpg|thumb|right|Fynbos en Suráfrica]]
Les carbes mediterránees atopar d'una manera natural nel [[bioma]] del [[monte mediterráneu]], alcontráu nos cinco [[ecorregión|ecorregiones]] del mundu de [[clima mediterráneu]]. Les carbes son más comunes cerca de les mariñes, y afixéronse de cutiu al vientu y al aire cargao de sal del océanu. Les carbes baxes, con fueyes nidies que s'atopen alredor de la [[cuenca mediterránea]] conócense como:
Les carbes mediterránees atopar d'una manera natural nel [[bioma]] del [[monte mediterraneu]], alcontráu nos cinco [[ecorregión|ecorregiones]] del mundu de [[clima mediterraneu]]. Les carbes son más comunes cerca de les mariñes, y afixéronse de cutiu al vientu y al aire cargao de sal del océanu. Les carbes baxes, con fueyes nidies que s'atopen alredor de la [[cuenca mediterránea]] conócense como:
* [[Maquia]] en [[Italia]]
* [[Maquia]] en [[Italia]]
* [[Garriga]] o maquia en [[Francia]]
* [[Garriga]] o maquia en [[Francia]]

Revisión a fecha de 12:26 16 avi 2017

Vexetación de carba nel "Texas Hill Country".

El carba, matojal o arbustal ye un campu caracterizáu por una vexetación apoderada por parrotals y matos, y que de cutiu inclúi verdeye, llantes de porte herbal y plantes geófitas. La carba tamién puede surdir de resultes de l'actividá humana.[1] Puede ser la vexetación madura nuna rexón particular y siguir d'una manera estable mientres un periodu, o una comunidá transitoria que se desenvuelva temporalmente como resultáu d'un disturbiu, tal como'l fueu. La carba puede ser desaparente pa l'habitación humana debíu al peligru de catástrofes como los quemas. N'inglés, el términu correspondiente a carba "shrubland" foi impresu per primer vegada en 1903.[2]

Conceutu

En botánica y ecoloxía, una carba o parrotal ta definíu como una planta más ramificada qu'un árbol, con menos de 8 m d'altor y usualmente con munchos tarmos. Considérase carba alta si tien ente 2 y 8 m, baxu de 1 a 2 m y un subarbusto si ye menor de 1 m.[3] Per otru llau considérase que si la xamasca ye trupu con una cobertoria mayor al 70%, va ser una carba zarrada, y si ye menor de 70% una carba abierta.[4]

Carba xerófilo

Carba xerófilo de la enllanada de Nullarbor n'Australia.

La carba xerófilo producir nos semidesiertos o n'árees de rápidu drenaxe de los suelos arenosos en rexones más húmedes. Estes carbes componer de plantes con adaptaciones al clima secu (xerófilas), lo qu'inclúi fueyes pequenes pa llindar la perda d'agua, escayos pa protexese de los animales de campera, fueyes o tarmos ensundiosos, órganos p'almacenamientu d'agua y raigaños pivotantes llargues pa llegar a les agües soterrañes.

Carbes mediterránees

Fynbos en Suráfrica

Les carbes mediterránees atopar d'una manera natural nel bioma del monte mediterraneu, alcontráu nos cinco ecorregiones del mundu de clima mediterraneu. Les carbes son más comunes cerca de les mariñes, y afixéronse de cutiu al vientu y al aire cargao de sal del océanu. Les carbes baxes, con fueyes nidies que s'atopen alredor de la cuenca mediterránea conócense como:

Carba en Chile

Pandorial

Pandorial nel Kilimanjaro

El pandorial ye un ecosistema tropical de monte de carba baxa que se desenvuelve percima del monte montano y tien la so llende nes nieves perpetues. Nos Andes, los pandoriales atopar dende la cordal de Mérida (Venezuela), travesando les cadenes montascoses de Colombia y Ecuador, hasta los pandoriales del Cordal Central (Perú).

Tamién s'atopen en Costa Rica, África, Asia y Nueva Guinea.

Carbes d'interior

Les carbes d'interior atopar d'una manera natural en zones semiáridas onde los suelos son probes en nutrientes, tales como nos «matos» de Portugal que tán determinaos polos esquistus Cámbricus y Silúricus. El breñal de Florida ye otru exemplu de maquia d'interior.

Parrotales nanos

Dellos tipos de la vexetación componer de subarbustos: de crecedera achaparrada o parrotals rastreros. Estos inclúin la maquia de climes mediterráneos, y los parrotales nanos de terrenes acedos de gorbizal y paramera.

Otres carbes

La vexetación de carba tamién s'atopa como parte constituyente d'otros hábitat, tales como praderías, gorbizales y la vexetación de les dunas.

Vease tamién

Referencies

  1. «Chapter 12 Scrub Management». Natural England.
  2. Merriam-Webster's Collegiate Dictionary, 11th Edition (2003).
  3. Flora of New South Wales, Vol.4 ed. Gwen J. Harden, Royal Botanic Gardens, Sydney ISBN 0-86840-188-9
  4. Costermans, L. F. (1993) Native trees and shrubs of South-Eastern Australia. rev. ed. ISBN 0-947116-76-1