Diferencies ente revisiones de «Cataluña»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Llinia 28: Llinia 28:
'''Cataluña'''<ref>[http://www.academiadelallingua.com/lletresasturianes/pdf/1397116394Art%C3%ADculu%205-H%C3%A9ctor%20Garc%C3%ADa%20Gil-Delles%20notes%20d%C2%B4exonimia%20pr%C3%B3xima.pdf [[Lletres Asturianes]] Númb. 110. ''Delles notes d'exonimia próxima'' [[Héctor García Gil]], [[Academia de la Llingua Asturiana]].]</ref> (''Catalunya'' en [[catalán]] y ''Catalonha'' n'[[aranés]]) ye una [[nacionalidá histórica]] <ref>[http://www.gencat.cat/generalitat/cas/estatut/titol_preliminar.htm#a1 Artículo 1] Estatutu d'Autonomía de Cataluña.</ref> d'[[España]] que llenda al norte con [[Francia]] y [[Andorra]], al este col [[mar Mediterraneu]], al sur cola [[Comunidá Valenciana]] y al oeste con [[Aragón]].
'''Cataluña'''<ref>[http://www.academiadelallingua.com/lletresasturianes/pdf/1397116394Art%C3%ADculu%205-H%C3%A9ctor%20Garc%C3%ADa%20Gil-Delles%20notes%20d%C2%B4exonimia%20pr%C3%B3xima.pdf [[Lletres Asturianes]] Númb. 110. ''Delles notes d'exonimia próxima'' [[Héctor García Gil]], [[Academia de la Llingua Asturiana]].]</ref> (''Catalunya'' en [[catalán]] y ''Catalonha'' n'[[aranés]]) ye una [[nacionalidá histórica]] <ref>[http://www.gencat.cat/generalitat/cas/estatut/titol_preliminar.htm#a1 Artículo 1] Estatutu d'Autonomía de Cataluña.</ref> d'[[España]] que llenda al norte con [[Francia]] y [[Andorra]], al este col [[mar Mediterraneu]], al sur cola [[Comunidá Valenciana]] y al oeste con [[Aragón]].


El [[Parlament de Catalunya]] declaró de manera unilateral la independencia del so territoriu del estáu español el 27 d'ochobre de 2017<ref>[http://asturies.com/noticies/el-parlament-declara-la-independencia-de-catalunya Asturies.com: El Parlament declara la independencia de Catalunya]</ref>, entamando un procesu de desconexión prescritu na ''Llei de transitorietat jurídica i fundacional de la República'' aprobada el 8 de setiembre del mesmu añu, llei suspendida pol Tribunal Constitucional español el día 12 de setiembre<ref>[https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2017-10453 Recurso de inconstitucionalidad nº 4386-2017 nel BOE]</ref>. Nel mesmu día de la independencia, la [[Unión Europea]] y los [[Estaos Xuníos]]<ref>[http://www.lavanguardia.com/politica/20171027/432389879491/ue-independencia-catalunya-donald-tusk.html?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=politica&utm_campaign=lv La Vanguardia: La UE no reconoce a Catalunya pero pide a Rajoy que no use la fuerza]</ref><ref>[https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2017/10/275136.htm On U.S. Support for Spanish Unity</ref> declararon nun reconocer la nueva república, que tampoco cuenta, momentáneamente, col sofitu oficial de nengún estáu soberanu.
El [[Parlament de Catalunya]] declaró de manera unilateral la independencia del so territoriu del estáu español el 27 d'ochobre de 2017<ref>[http://asturies.com/noticies/el-parlament-declara-la-independencia-de-catalunya Asturies.com: El Parlament declara la independencia de Catalunya]</ref>, entamando un procesu de desconexión prescritu na ''Llei de transitorietat jurídica i fundacional de la República'' aprobada el 8 de setiembre del mesmu añu, llei suspendida pol Tribunal Constitucional español el día 12 de setiembre<ref>[https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2017-10453 Recurso de inconstitucionalidad nº 4386-2017 nel BOE]</ref>. Nel mesmu día de la independencia, la [[Unión Europea]], los [[Estaos Xuníos]] y [[Reinu Xuníu]]<ref>[http://www.lavanguardia.com/politica/20171027/432389879491/ue-independencia-catalunya-donald-tusk.html?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=politica&utm_campaign=lv La Vanguardia: La UE no reconoce a Catalunya pero pide a Rajoy que no use la fuerza]</ref><ref>[https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2017/10/275136.htm On U.S. Support for Spanish Unity</ref><ref>[http://www.europapress.es/asturianu/noticia-reinu-uniu-nun-reconoz-declaracion-dindependencia-cataluna-porque-basa-nuna-votacion-illegal-20171027184651.html Reinu Uníu nun reconoz la declaración d'independencia de Cataluña porque se basa nuna votación illegal]</ref> declararon nun reconocer la nueva república, que tampoco cuenta, momentáneamente, col sofitu oficial de nengún estáu soberanu.


== Historia ==
== Historia ==

Revisión a fecha de 16:50 27 och 2017

Plantía:Comunidá Cataluña[1] (Catalunya en catalán y Catalonha n'aranés) ye una nacionalidá histórica [2] d'España que llenda al norte con Francia y Andorra, al este col mar Mediterraneu, al sur cola Comunidá Valenciana y al oeste con Aragón.

El Parlament de Catalunya declaró de manera unilateral la independencia del so territoriu del estáu español el 27 d'ochobre de 2017[3], entamando un procesu de desconexión prescritu na Llei de transitorietat jurídica i fundacional de la República aprobada el 8 de setiembre del mesmu añu, llei suspendida pol Tribunal Constitucional español el día 12 de setiembre[4]. Nel mesmu día de la independencia, la Unión Europea, los Estaos Xuníos y Reinu Xuníu[5][6][7] declararon nun reconocer la nueva república, que tampoco cuenta, momentáneamente, col sofitu oficial de nengún estáu soberanu.

Historia

Cataluña na Edá Media unu de los territorios que compunxeron el patrimoniu del rei d'Aragón, conocíu pola historiografía posterior como la Corona d'Aragón. Tres la desintegración del Imperiu carolinxu, el condáu de Barcelona, que formara parte de la Marca Hispánica del Imperiu, algamó una independencia de facto a finales del sieglu X y consiguió arrexuntar en redol a él, per aciu venceyos familiares o de vasallaxe, a una parte importante de l'actual Cataluña, principalmente los condaos de Girona, Osona, Besalú, Cerdanya y Empúries. Nel sieglu XII, el condáu de Barcelona y el reinu d'Aragón se xunieron dinásticamente per aciu los esponsales alcordaos ente Ramiru II d'Aragón y Ramón Berenguer IV de Barcelona en 1137, polos que'l conde barcelonés contraería matrimoniu cola futura reina aragonesa Petronila. Nel sieglu XIV, yá como Principáu de Cataluña, tuvo un destacáu papel económicu nel marcu del comerciu mediterraneu. Col cayente de la Corona decayó Cataluña, que nun volvió espolletar hasta la industrialización.

A partir del segundu terciu del sieglu XIX desenvolvióse la Renaixença, un movimientu cultural de recuperación del catalán como llingua de cultura. Nes décades siguientes foi tomando cuerpu'l catalanismu políticu, que s'arrexuntó en partíos como la Lliga Rexonalista y darréu Esquerra Republicana. Tres los primeros proyectos d'autogobiernu que remataron primero na Mancomunidá de Cataluña (1913-1923) y depués na restauración de la Generalitat de Cataluña y aprobación del Estatutu d'autonomía de Cataluña de 1932 mientres la Segunda República, la Guerra Civil y el periodu franquista (1939-1975) supunxeron, tantu en Cataluña, como nel restu d'España, l'anulación de les llibertaes polítiques, que nun fueron dafechu recuperaes hasta la Transición democrática y l'entrada a valir de la nueva Constitución española de 1978, na que se reconoz la esistencia de comunidaes autónomes dientro d'España. Al amparu de la Constitución aprobóse un nuevu Estatutu d'Autonomía en 1979, darréu sustituyíu pol Estatutu de 2006, que tres dellos cambeos dictaos pol Tribunal Constitucional en 2010, ye l'anguaño vixente.

Xeografía

Cataluña ta dividida nes cuatro provincies siguientes:

Menos Lleida dan toes al mar Mediterraneu.

Cataluña tamién ta dividida en cotarros.

Dientro de Cataluña alcuéntrase una comarca con un réxime d'autogobiernu especial, el Val d'Aran.

Demografía

Según los datos estadísticos oficiales, la población de Cataluña el 1 de xineru de 2005 yera de 6.995.206 habitantes, que representaba'l 15,8 por cientu del total de la población n'España y con un porcentaxe de persones d'orixe inmigrante del 6,8%.

Tresporte

En Cataluña hai dellos aeropuertos:

Referencies

Ver tamién