Diferencies ente revisiones de «Educación primaria»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
Páxina creada con «{{referencies|t=20131204}} thumb|250px|Colexu en Valladolid, España. La '''educación primaria''…»
(Nun hai diferencies)

Revisión a fecha de 20:00 26 och 2017

Ficheru:Valladolid colexo San Jose instalaciones deportives 1 lou.JPG
Colexu en Valladolid, España.

La educación primaria (tamién conocida como educación básica, enseñanza básica, enseñanza elemental, enseñanza primaria, estudios básicos, primarios o TES/DI) ye la qu'asegura la correcta alfabetización, esto ye, qu'enseña a lleer, escribir, cálculu básicu y dalgunos de los conceutos culturales consideraos imprescindibles, denominaes competencies básiques y competencies clave. La primera alude al conxuntu de conocencies, capacidaes y actitúes fayadices al contestu; y la segunda, fai referencia a les competencies que toa persona precisa pal so desenvolvimientu personal, según recueye l'Encamientu del Parlamentu Européu y del Conseyu de 18 d'avientu de 2006 sobre les competencies clave pal aprendizaxe permanente (2006/962/CE). La so finalidá ye apurrir a los estudiantes una formación común que faiga posible'l desenvolvimientu de les capacidaes y habilidaes individuales motrices, d'equilibriu personal; de relación y d'actuación social cola alquisición de los elementos básicos culturales; los aprendizaxes enantes mentaos.

La educación primaria, tamién conocida como la educación elemental, ye la primera de seis año establecíos y estructurados de la educación que se produz dende los seis años hasta los 12 años, dependiendo de cada país. Anterior a esta atopamos la etapa conocida como Educación Infantil.

Los países esixen que los neños reciban una educación primaria y en munchos, ye aceptable pa los padres disponer del plan d'estudios aprobáu.

Ye'l primer pasu pa la educación secundaria y superior. Na mayoría de países constitúi una enseñanza obligatoria ya impartir n'escueles o colexos.

Esto esixe que'l neñu apoderar del códigu escritu, como posibilidá de significación y construcción del sentíu, y non solo como decodificación fonética.[1]

D'equí esprender la importancia de la estimulación en forma oral, una y bones los neños van escribir d'alcuerdu a lo qu'escuchen y falen. Arriquecer los contestos ye importante por que los neños puedan ser aguiyaos dende edaes tempranes.

Estructura y pénsum

La Escuela Primaria Sylvan R. Rodríguez, Jr. del barriu de Gulfton en Houston, Texas

Una parte de los países de fala hispana educa a los sos neños nun esquema de duración máxima de seis año, siendo notables les esceiciones de Colombia, onde solo dura 5, y la de Arxentina, onde se suman a estos los dos años de parvulario, dando un total de siete año. N'otros, la educación primaria elemental o básica consiste en seis año académicos - lectivos qu'empiecen distinto, siendo lo avezao na mayoría de los casos a los 6 años y rematen comúnmente a los 11 o 12. Cada país caltien un programa d'oxetivos básicu col cual débese de cumplir. Asina, por casu, tenemos el plan d'educación elemental en Chile, España y Perú.

Xeneralmente estos programes coinciden colos siguientes oxetivos:

La enseñanza y l'aprendizaxe de les matemátiques

Les operaciones aritmétiques tradicionalmente enseñáronse de forma repetitiva, ensin base de razonamientu dalguna. La teoría de conxuntos cai na axiomatización ensin conducir al neñu al traviés del xuegu y l'esperimentación, a algamar por inducción el descubrimientu de les realidaes matemátiques, lo que presentó un problema que s'atopa: na visión del maestru escontra les matemátiques, nes actividaes propuestes pa enseñar matemátiques y na concepción de los alumnos de los conteníos matemáticos.[2] Razón pola cual foi oxetu d'investigación sistemática ya institucional nos últimos cuarenta años. Dicha investigación refundió a la lluz diversu factores qu'inciden nel problema y dello hanse deriváu acciones empuestes a tratar de resolver tal problemática.

En primer llugar les investigaciones sobre dichu procesu ayudaron a entender que les y los neños aprienden matemátiques de lo xeneral a lo específico, esto ye, d'esperiencies concretes rellacionaes con oxetos o situaciones de la so vida cotidiana y que al interactuar con tales situaciones, los neños lleven a cabo proceso d'astracción de conocencies y habilidaes que-y dexen entender y confrontar los puntos de vista ente los neños y col maestru; procesu de gran valor pal bon aprendizaxe y construcción de conocencies matemátiques.

Esta concepción del complexu procesu d'asimilación de les matemátiques dio llugar a una nueva modalidá de la enseñanza, considerándola según un procesu de conducción de l'actividá d'aprendizaxe, onde'l papel del maestru llindar a conducir y favorecer diches actividaes. Tou esto vien a contraposición del conceutu tradicional de que'l profesor ye l'únicu espositor y tresmisor de la conocencia.

Esta nueva forma de la enseñanza implica la necesidá de que'l profesor diseñe o escueyas actividaes que promuevan la construcción de conceutos a partir d'esperiencies concretes, nes que los neños puedan reparar, esquizar ya interactuar ente ellos y col profesor. Practicar esta concepción de la enseñanza ufierta la oportunidá a los neños de concebir esta disciplina como un conxuntu de ferramientes funcionales y flexibles que-yos dexen entender y resolver diversos problemes qu'enfrenta na so redolada social y educativo, contribuyendo a la formación de persones competentes.

Nel casu de México, la enseñanza de les Matemátiques plantega estudiar nes aules una matemática que dexe a los alumnos construyir conocencies al traviés del resolvimientu de situaciones problemátiques qu'espierten el so interés y el so deséu de busca de soluciones. Sofitada cola evolución de les conocencies previes, el papel del maestru ye fundamental por que el alumnu llogre desenvolver habilidaes pa envalorar, midir, comunicar (de manera oral y escrita), operar (mentalmente y colos algoritmos avezaos), pa faer inferencias y xeneralizaciones, coles mesmes esfrute al faer matemátiques desenvolviendo la so creatividá ya imaxinación. Lo anterior vien sofitar les teoríes anteriores sobre l'alquisición de la conocencia matemática, lo que cataloga a les Matemátiques como una de les principales asignatures, xuntu col Español, del plan d'estudios actual.

Ye importante señalar que'l profesor tien de cavilgar en ye'l so llabor como docente y tener conocencia de les dificultaes del aprendizaxe matemáticu, polo cual propónse un modelu de reflexón como puede vese na figura 1 (PARADA & PLUVINAGE, 2014).[3]

Ficheru:Modelu de reflexón.jpg
FIGURA 1 Esquisa del modelu de reflexón

Educación primaria per país

Primaria n'España

Plantía:Sistema educativu españolLa finalidá de la Educación Primaria n'España ye facilitar a los alumnos y alumnes los aprendizaxes de la espresión y comprensión oral, la llectura, la escritura, el cálculu, l'alquisición de nociones básiques de la cultura, y el vezu de convivencia según los d'estudiu y trabayu, el sentíu artísticu, la creatividá y la afectividá, col fin de garantizar una formación integral que contribuya al plenu desenvolvimientu de la personalidá de los alumnos y alumnes y de preparar pa cursar con aprovechamientu la Educación Secundaria Obligatoria. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2013-12886

Interior Colexu Primaria, España
Ficheru:Centru Cultural Británicu - Galería de Arte John Harriman Miraflores.JPG
Historiadora del arte esplicando'l conteníu y significáu d'una amuesa de pintures a estudiantes de primaria.

Atendiendo al artículu 7 del Real Decreto 126/2014, de 28 de febreru, la Educación Primaria va contribuyir a desenvolver nos neños y neñes les capacidaes que-yos dexen:

  • a) Conocer y apreciar los valores y les normes de convivencia, aprender a obrar acordies con elles, preparar pal exerciciu activu de la ciudadanía y respetar los derechos humanos, según el pluralismu propiu d'una sociedá democrática.
  • b) Comunicase al traviés de medios d'espresión verbal, corporal, visual, plástica, musical y matemática, desenvolviendo'l razonamientu lóxicu, verbal y matemáticu, según la sensibilidá estética, la creatividá y la capacidá pa esfrutar de les obres y manifestaciones artístiques.
  • c) Adquirir habilidaes pa la prevención y pal resolvimientu pacíficu de conflictos, que-yos dexen desendolcar se con autonomía nel ámbitu familiar y domésticu, según nos grupos sociales colos que se rellacionen
  • d) Conocer, entender y respetar les distintes cultures y les diferencies ente les persones, la igualdá de derechos y oportunidaes d'homes y muyeres y la non discriminación de persones con discapacidá.
  • y) Conocer y utilizar de manera apoderada la llingua castellana y, si haber, la llingua cooficial de la Comunidá Autónoma y desenvolver vezos de llectura.
  • f) Adquirir en, siquier, una llingua estranxera la competencia comunicativa básica que-yos dexe espresar y entender mensaxes senciellos y desendolcase en situaciones cotidianes.
  • g) Desenvolver les competencies matemátiques básiques y empecipiase nel resolvimientu de problemes que rican la realización d'operaciones elementales de cálculu, conocencies xeométriques y estimaciones, según ser capaces d'aplicalos a les situaciones de la so vida cotidiana.
  • h) Conocer los aspeutos fundamentales de les Ciencies de la Naturaleza, les Ciencies Sociales, la Xeografía, la Hestoria y la Cultura.
  • i) Empecipiase nel usu, pal aprendizaxe, de les Tecnoloxíes de la Información y la Comunicación desenvolviendo un espíritu críticu ante los mensaxes que reciben y ellaboren.
  • j) Utilizar distintes representaciones y espresiones artístiques y empecipiase na construcción de propuestes visuales y audiovisuales.
  • k) Valorar la hixene y la salú, aceptar el mesmu cuerpu y el de los otros, respetar les diferencies y utilizar la educación física y el deporte como medios pa favorecer el desenvolvimientu personal y social.
  • l) Conocer y valorar los animales más próximos al ser humanu y adoptar maneres de comportamientu que favorezan el so cuidu.
  • m) Desenvolver les sos capacidaes afeutives en tolos ámbitos de la personalidá y nes sos relaciones colos demás, según una actitú contraria a la violencia, a los prexuicios de cualquier tipu y a los estereotipos sexistes.
  • n) Fomentar la educación vial y actitúes de respetu qu'incidan na prevención de los accidentes de tráficu.

N'Educación Primaria, les asignatures[4] van arrexuntar en tres bloques: troncales, específiques y d'asignatures de llibre configuración autonómica.

Les asignatures troncales son:

  • Ciencies de la Naturaleza *

Ciencies Sociales

  • Llingua Castellana y Lliteratura
  • Matemátiques
  • Primer Llingua Estranxera Les

asignatures específiques son

  • Educación Física.
  • Relixón, o Valores Sociales y Cívicos, a elección de los padres, madres o tutores llegales.
  • En función de la regulación y de la programación de la ufierta educativa qu'estableza cada Alministración educativa y, nel so casu, de la ufierta de los centros docentes, siquier una de les siguientes árees del bloque d'asignatures específiques: 1.º Educación Artística. 2.º Segunda Llingua Estranxera. 3.º Relixón, solu si los padres, madres o tutores llegales nun la escoyeron na elección indicada nel apartáu 3.b). 4.º Valores Sociales y Cívicos, namá si los padres, madres o tutores llegales nun la escoyeron na elección indicada nel apartáu 3.b).

Entiende seis curso académicos, dende los 6 a los 12 años y tien calter obligatoriu. S'estructura en cursos y pa cada unu d'ellos establecen unos oxetivos xenerales pa cada nivel: 1.º, 2.º, 3.º, 4.º, 5.º y 6.º de primaria. Esta ye la primer etapa obligatoria del sistema educativu polo que tienen d'incorporase a ella tolos neños de 6 años independientemente de si realizaron o non la Educación Infantil, nesta postrera dellos padres deciden qu'el so fíos nun lu cursen cuidao que nun ye obligatoriu.

Anguaño la Llei que rixe la Educación Primaria ye la Llei Orgánica pa la Meyora calidable Educativa (LOMCE)[5] que modifica nun solu artículu aPONDERAR (Llei Orgánica d'Educación)[6].

La referencia lexislativa a la que s'acueye la Educación Primaria n'España na actualidá ye:

La educación primaria ye daqué primordial por que los neños aprienda a desenvolver les sos habilidaes y mañes, yá que gracies a la enseñanza del maestru'l neñu puede aprender al traviés de la lúdica y les distintes estratexes d'enseñanza les diverses temes que son de gran interés.

N'España'l sistema educativu inicial ta constituyíu pola educación preescolar, que contempla a neños d'hasta 3 años; el so enfoque primordial ye asistencial. Sigue'l bloque d'educación especial, conformáu por educación infantil de 3 a 6 años, educación primaria de 6 a 12 años, la educación secundaria y formación profesional de grau cimeru. La educación obligatoria contempla la primaria y la secundaria. La educación primaria tien como finalidá apurrir a los alumnos los llinguaxes de la espresión y comprensión oral, la llectura y el cálculu, l'alquisición de les nociones básiques de la cultura y el vezu de convivencia, según los d'estudiu y trabayu, col fin de garantizar una formación integral que contribuya al plenu desenvolvimientu de la personalidá de los alumnos y preparar pa la educación secundaria.

En Venezuela

Naz el Programa Nacional Canaima va a la escuela pa fomentar la educación nes y los neños del país y promover la formación integral por aciu l'aprendizaxe y el sofitu de les tecnoloxíes d'información llibres pal so desenvolvimientu integral, colos fines educativos dándo-y una formación integral y calidá de los neños y neñes venezolanos. Una de les grandes modalidaes son los ordenadores que s'apurren a los estudiantes dependiendo del grau d'educación primaria o secundaria que tean cursando ya igualmente a los docentes por que realicen les sos planificaciones.

Canaima Educativu

En Chile

Ficheru:Neños estudiantes chilenos.jpg
Estudiantes del nivel básicu.

La Enseñanza Básica dende la reforma de 1965, correspuende al ciclu inicial d'estudios escolares. En 1920 la lexislación chilena estableciera la obligatoriedá de cursar 4 años d'escolaridá mínima. En 1929 esti mínimu ye aumentáu a 6 años. Finalmente, en 1965 establezse la obligatoriedá del nivel básicu, que la so duración actual ye de 8 años estremaos en 2 ciclos y 8 graos (de 6 a 13 años d'edá ideal).

  • EGB ciclu I: 1°, 2°, 3° y 4 añu o grau d'escolarización
  • EGB ciclu II: 5°, 6°, 7° y 8° añu o grau d'escolarización

La Llei Xeneral d'Educación de 2009 contempla'l cambéu a una educación básica de 6 años y l'educación media tamién de seis año, con una anovada estructura curricular. El cambéu va efectuar a cuntar de 2017.

Demandes actuales

  • La proporción de los estudiantes escolarizaos a nivel mundial ye anguaño mayor que nunca. Los gobiernos tienen d'aumentar los fondos pa la educación primaria y asegurar la distribución equitativa de los recursos ente les árees ricu y probe.
  • Ye igualmente importante que los países establezan estratexes p'asegurar que los neños sigan asistiendo a la escuela y completen la so educación primaria. En munchos casos, los neños de los países en víes de desenvolvimientu tienen que dexar la escuela pa sofitar a les sos families.
  • Amás, los gobiernos tienen d'esaniciar les tarifes escolares y los uniformes, tienen de construyir escueles cerca de les viviendes.

Vease tamién

Referencies

  1. Piaget. Seis estudio de psicoloxía. Edición popular
  2. Martínez, María José. Problemes escolares: dislexa, discalculia, dislalia. Madrid: Editorial Cincel. 1985.
  3. PARADA, S. Y. & PLUVINAGE, F. (2014). «Reflexones de profesores de Matemátiques sobre aspeutos rellacionaos col so pensamientu didácticu.» Revista Llatinoamericana d'Investigación en Matemática Educativa, 17(1), 83-113.
  4. «RD 124/2014». Consultáu'l 23/10/2017.
  5. «BOE.es - Documentu BOE-A-2013-12886» (ye). Consultáu'l 2017-10-22.
  6. «BOE.es - Documentu consolidáu BOE-A-2006-7899» (ye). Consultáu'l 2017-10-22.