Diferencies ente revisiones de «Historia d'Eritrea»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
Páxina creada con «La '''hestoria d'Eritrea''' ye la hestoria del territoriu del actual estáu de Eritrea. Hasta 1890 el nome ''Eritrea'' namá foi la versión italiana de la palabra...»
(Nun hai diferencies)

Revisión a fecha de 22:09 3 set 2017

La hestoria d'Eritrea ye la hestoria del territoriu del actual estáu de Eritrea. Hasta 1890 el nome Eritrea namá foi la versión italiana de la palabra griega "Erythraia", tomada del nome que los antiguos griegos daben al Mar Coloráu. Les tierres del país anguaño conocíu como Eritrea pertenecíen (o yeren aliaes) de dellos poderes y imperius mientres distintes dómines; ente ellos destaca la zona central del reinu cristianu de Axum. Dempués de la llegada del islam nel sieglu VII, los sultanatus islámicos aliaos o directamente amestaos al Califato Omeya y depués al Califato Abasida (imperios islámicos en Arabia) fueron sustituyíos pol Imperiu otomanu y los sos vasallos árabes de Exiptu y Yemen. Otres rexones fueron aliaes, culturalmente influyíes o directamente amestaes a los reino de Abisinia.

Hestoria antigua

El Reinu de Axum

Eritrea compartió col norte de Etiopía la hestoria d'esti poderosu reinu cristianu, que según el profeta Mani foi una de les civilizaciones más importantes del so tiempu, xuntu con China, Roma y Persia.Plantía:Cita riquida El reinu surdió en redol a la dómina de nacencia de Xesucristo. La so llingua yera'l idioma ge'ez, bien paecíu al tigriña y al tigre, falaos na actual Eritrea, y cercanos al amhárico d'Etiopía. A finales del sieglu X ye posible que'l reinu yá colapsara, anque hai pocos datos fidedignos al respeutu.

La colonización italiana

La colonia d'Eritrea foi fundada por Italia en 1890 rematando un procesu de colonización qu'empezara en 1869, xusto dempués de l'apertura del Canal de Suez. La empresa italiana de saléu Rubattino mercó la Badea de Assab a unos sultanes col fin de construyir un puertu de servicios pa la so flota comercial. El 10 de marzu de 1882 el gobiernu italianu mercó-y esa tierra y, pocu dempués, el so exércitu conquistó tola mariña hasta ocupar, el 5 de febreru de 1885, la ciudá portuaria de Massawa.

El puertu de Massawa fundáu polos árabes, depués modernizáu y espandíu polos italianos, nun grabáu del sieglu XIX.

Ignorando protestes diplomátiques y sosteniendo confrontaciones abiertes colos pueblos indíxenes y los otros poderes que teníen intereses na zona (exipcios, turcos y el rei Juan IV d'Etiopía), Italia proclamó la Colonia italiana d'Eritrea el 1 de xineru de 1890.

La Eritrea italiana convertir na primer colonia del Reinu d'Italia n'África y recibió una numberosa colonia d'italianos, que-y dio un enorme desenvolvimientuPlantía:Cita riquida. Nel censu de 1939 había casi 100.000 italianos n'Eritrea nuna población total d'un millón d'habitantes, siendo la capital Asmara el centru d'un desenvolvimientu arquitectónicu ya industrial de primer orde n'África.

Los italianos promovieron n'Eritrea la ilesia católica, desenvolvieron l'agricultura, la industria básico y el comerciu, pero sobremanera crearon una infraestructura de carreteres, ferrocarriles, puertos, hospitales, etc. que ye inda fundamental n'EritreaPlantía:Cita riquida. El ferrocarril ente Asmara y Massaua, construyíu mientres el Fascismu, ye inda unu de los principales nel "Cuernu d'África".

Ilesia de la Virxe del Rosariu en Asmara, construyida polos italianos en 1923.

Los italianos quedar hasta 1941, cuando nel intre de la Segunda Guerra Mundial toles colonies italianes fueron tomaes polos aliaos, ente elles Eritrea, que foi ocupada por Gran Bretaña.

L'alministración británica tres la Segunda Guerra Mundial

Eritrea tuvo so l'alministración colonial de Gran Bretaña col respaldu de la ONU hasta'l 15 de setiembre de 1952.

Federación y anexón a Etiopía

Dende la partida d'el ingleses hasta 1961, Eritrea foi un estáu federáu del Imperiu etíope; depués pasó a ser una mera provincia. El movimientu independentista configuróse darréu en redol al Frente pa la Lliberación d'Eritrea (FLE), (1961), que les sos actividaes de resistencia dirixir contra les fuerces armaes etíopes. En 1969, dalgunos de los miembros del FLE, desilusionaos pola so política islamista y conservadora, dixebrar d'ésti y fundaron otru movimientu de resistencia contra la ocupación etíope: el Frente Popular pa la Lliberación d'Eritrea (FPLE). A diferencia del so antecesor, el FPLE foi de corte socialista ya igualitariu, pos promovía la igualdá de xéneru y de credo. Tres una curtia guerra civil ente'l FPLE y el FLE, el FPLE apoderó'l restu de la llucha pola independencia.

El surdimientu d'un réxime militar de corte comunista n'Etiopía en 1974 nun modificar sustancialmente les relaciones ente los independentistes y l'Estáu etíope, pero sí traxo dellos fechos significativos: los ventitrés diputaos eritreos arrenunciaron a los sos escaños; producióse una nueva ofensiva etíope con ayuda de la O.R.S.S., qu'arrequexó a la resistencia nel norte del país; y la capital Asmara quedó sol dominiu del exércitu etíope. A principios de los años 1970, cerca de 50.000 eritreos abandonaron el país pol usu de napalm mientres los ataques masivos del exércitu etíopePlantía:Cita riquida.

En 1977 les Naciones Xuníes calcularon qu'hasta entós el conflictu había dexáu mediu millón de movíos, unos 20.000 muertos y cerca de 25.000 persones confinaes en campos de concentración. Les ofensives etíopes en 1978, con ayuda de material bélico de la URSS, nun consiguieron faer recular a la guerrilla, que cuntaba con unos 35.000 milicianos.

En 1983 producióse una ofensiva gubernamental p'acabar cola resistencia, pero nun dio la resultancia esperada. En 1987, nuevamente reconocióse a Eritrea la condición de rexón autónoma, anque'l FPLE yá caltenía'l control de casi tol territoriu de l'actual Eritrea. En 1991, Issaías Afewerki, líder del FPLE, formó un gobiernu provisional al marxe del réxime etíope; esi añu tamién se celebró en Londres una conferencia —na que participaron los Estaos Xuníos— mientres la cual reconocióse de fechu la nueva situación.

La independencia

En 1993 celebróse'l referéndum qu'aprobó la independencia del territoriu, proclamada'l 24 de mayu. Darréu'l país foi reconocíu pola ONU, la OUA y la Lliga Árabe.

Pero los problemes nun acabaron cola independencia. En 1994 llegar a un alcuerdu con Sudán al respective de la delimitación de les fronteres y al regresu d'unos 115.000 refuxaos de la guerra —de los 500.000 envaloraos pol gobiernu sudanés— que s'atopaben nel so territoriu. Sicasí, les acusaciones ente Sudán y Eritrea sobre l'entrenamientu de grupos rebalbos del otru país nos sos territorios siguieron hasta 1994. Coles mesmes, surdió un conflictu con Yemen poles isles de Hanish nel Mar Coloráu, llegándose a un alcuerdu sobre la so soberanía en 1996. Per otra parte, en 1997 y 1998 siguíen los conflicos fronterizos con Sudán que se reolvieron nuna xunta celebrada en Qatar.

En 1997, cola creación de la moneda nacional, el Nakfa, apaecieron tensiones económiques con Etiopía, que desaguaron nuna guerra de fronteres (Guerra ente Etiopía y Eritrea, empecipiada en 1998), qu'empezó nel pueblu fronterizu de Badme. En marzu de 1999, gracies a la mediación de la OUA, de los Estaos Xuníos y de Ruanda, Eritrea y Etiopía aceptaron acabar col conflictu, anque pocu dempués la guerra reactivóse por cuenta de un ataque masivu d'Etiopía n'Eritrea (llanzáu nel mesmu día que les elecciones d'Etiopía, el 17 de mayu de 2000). Les fuerces d'Etiopía llograron ocupar aprosimao un cuartu del territoriu eritréu, acabar cola mayor parte de la infraestructura, llantar mines nes güertes más fértiles del país y mover a más d'un terciu de la población eritreaPlantía:Cita riquida. La ONU intervieno nel conflictu interponiendo ente les partes 4.500 cascos azules como fuerza de paz. El 12 d'avientu de 2002 llegar a un alcuerdu n'Arxelia, nel que s'encargaba a la ONU la delimitación de fronteres. N'abril de 2002, el Tribunal Internacional de Xusticia de Haber estableció les fronteres definitives ente los dos países, condergando a Etiopía al pagu de más de $800 millones de dólares en compensación a Eritrea polos daños causaos. El resolvimientu foi aceptada por Eritrea, pero refugada per Etiopía. Poro, los cascos azules de la ONU siguen patrullando la frontera y persiste l'amenaza de guerra.

Referencia

  • Peter R. Schmidt, Matthew C. Curtis and Zelalem Teka, The Archaeology of Ancient Eritrea. Asmara: Rede Sía Press, 2008. 469 pp. ISBN 1-56902-284-4
  • Beretekeab R. (2000); Eritrean making of a Nation 1890-1991, Uppsala University, Uppsala.
  • Mauri, Arnaldo (2004); Eritrea's early stages in monetary and banking development, International Review of Economics, ISSN 1865-1704, Vol. 51, n. 4, pp. 547–569.
  • Negash T. (1987); Italian colonisation in Eritrea: policies, praxis and impact, Uppsala University, Uppsala.
  • Wrong, Michela. I Didn't Do It For You : How the World Used and Abused a Small African Nation. Harper Perennial (2005). ISBN 0-00-715095-4

Enllaces esternos