Diferencies ente revisiones de «Thomas Sankara»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
semeya
Sin resumen de edición
Llinia 23: Llinia 23:
| fecha de fallecimiento = [[15 d'ochobre]] de [[1987]] (37 años)
| fecha de fallecimiento = [[15 d'ochobre]] de [[1987]] (37 años)
| llugar de fallecimiento = [[Uagadugú]], [[Burkina Fasu]] {{bandera|BFA}}
| llugar de fallecimiento = [[Uagadugú]], [[Burkina Fasu]] {{bandera|BFA}}
| afiliaciones = ''Consejo de Salvación Popular'' (CSP)<br />''Grupo de Oficiales Comunistas'' (ROC)
| afiliaciones = [[Consejo de Salvación Popular]] (CSP)<br />[[Grupo de Oficiales Comunistas]] (ROC)
| cónyuge = Mariam Sankara
| cónyuge = [[Mariam Sankara]]
| profesión = [[Militar]] [[Politico]]
| profesión = [[Militar]] [[Politico]]
| sitioweb = [http://www.thomassankara.net Web dedicada a Thomas Sankara]
| sitioweb = [http://www.thomassankara.net Web dedicada a Thomas Sankara]

Revisión a fecha de 10:53 11 ago 2017

Plantía:Ficha d'autoridá Thomas Isidore Noël Sankara (21 d'avientu de 1949 - 15 d'ochobre de 1987) foi un capitán militar, revolucionariu comunista y teóricu panafricanista que presidió Burkina Fasu de 1983 a 1987.[1][2] Ye vistu como una figura carismática y icónica de la revolución, polo cual ye conocíu como'l "Che Guevara africanu".[3][4][5]

Sankara tomó'l poder en 1983, cuando cuntaba con 33 años, en virtú d'un golpe d'estáu sofitáu por grandes capes de la población. El so oxetivu yera esaniciar la corrupción y el predominiu de la ex potencia colonial francesa. Darréu llanzó'l programa de cambéu social y económicu más ambiciosu enxamás intentáu nel continente africanu. Pa simbolizar esta nueva autonomía y renacencia, llegó a renombrar al país d'Altu Volta a Burkina Fasu (“el país de los homes íntegros”). La so política esterior centrose nel antimperialismu. Mientres el so gobiernu trató d'evitar tola ayuda esterior, impulsando l'amenorgamientu de la delda odiosa, estatizando toles tierres y riqueces minerales, pa evitar el poder y l'influencia del FMI y del Bancu Mundial sobre la so nación. Les sos polítiques nacionales centraronse prevenir la hambruna con una autosuficiencia agraria y una reforma agraria, dio prioridá a la educación con una campaña nacional d'alfabetización y promovio la salú pública cola vacunación de 2,5 millones de neños contra la meninxitis, fiebre mariello y el sarampión.[6] Otros componentes de la so axenda nacional incluyíen el plantíu de más de diez millones d'árboles pa poner fin a la creciente desertificación del Sahel, la duplicación de la producción de trigu por cuenta de la redistribución de la tierra de los terratenientes feudales a llabradores, la suspensión de los impuestos rurales y les rentes nacionales, y l'establecimientu d'un ambiciosu programa de construcción de ferrocarriles y carreteres pa "xunir a la nación." Amás, el so compromisu colos derechos de les muyeres llevar a prohibir la mutilación xenital femenina, los matrimonios forzaos y la poligamia. Igualmente, nomó a muyeres n'altos cargos gubernamentales y afalar a trabayar fora de casa y a quedase na escuela anque tuvieren embarazaes.

Pa llograr esti tresformamientu radical de la sociedá, amontó cada vez más el control autoritariu de la nación, prohibiendo finalmente los sindicatos y la prensa privada, pos creyó que podríen interponese nel camín de los sos planes, o bien ser manipoliaos por poderoses influencia esternes. Pa compensar la so oposición nes ciudaes y nos llugares de trabayu alredor del país, tamién trató a los funcionarios corruptos, a los contrarrevolucionarios y al trabayadores perezosos" nos tribunales revolucionarios del pueblu. Adicionalmente, como almirador de la revolución cubana de Fidel Castro, Sankara estableció Comités de Defensa de la Revolución (CDR) al estilu cubanu.

Los sos revolucionarios programes d'autosuficiencia africana como una alternativa griespa a les estratexes de desenvolvimientu neolliberal impuestes por Occidente, tresformar nun iconu pa munchos de los probes d'África.[7] Sankara sigue siendo popular ente la mayoría de los ciudadanos probes del so país. Sicasí, les sos polítiques alienaron y enemistaron los intereses creaos d'un conxuntu de grupos, qu'incluyía a la pequena pero potente clase media de Burkina Fasu, a los dirixentes tribales que fueron desaposiaos del derechu tradicional de llarga data col trabayu forzosu y el pagu de tributos, y d'últimes los intereses financieros estranxeros en Francia y el so aliáu, Mariña de Marfil.[8] Como resultancia, el 15 d'ochobre de 1987 foi derrocáu y asesináu nun golpe d'estáu lideráu por Blaise Compaoré, que yera sofitáu polos franceses. Una selmana antes de la so execución, Sankara declaró: «Anque los revolucionarios, como individuos, puedan ser asesinaos, nunca podrán matase les sos idees».

Infancia

Un mapa qu'amuesa les principales ciudaes de Burkina Fasu.

Thomas Sankara yera fíu de Marguerite Sankara (finada'l 6 de marzu de 2000) y de Sambo Joseph Sankara (19194 d'agostu de 2006), un policía. Ñacíu nuna familia católica, “Thom'Sank” yera silmi-mossi, un grupu étnicu aniciáu nel matrimoniu d'homes mossi con muyeres fulani, Los silmi-mossi yeren los que teníen menos ventayes nel sistema de castes silmi. Estudió primaria en Gaoua y secundaria en Bobu-Dioulasso, la segunda mayor ciudá del país.

El so pá combatió nel exércitu francés mientres la Segunda Guerra Mundial y foi prindáu polos nazis. La familia de Sankara quixo que se ordenarse sacerdote católicu. A propósito pa un país con una gran población musulmana, tamién taba familiarizáu col Corán.

Carrera militar

Dempués d'un entrenamientu militar básicu na escuela secundaria en 1966, Sankara empezó la so carrera militar cola edá de 19 años. Un añu más tarde foi unviáu a Madagascar pal entrenamientu d'oficiales en Antsirabe, onde guardó los llevantamientos populares en 1971 y 1972 contra'l gobiernu de Philibert Tsiranana y lleó per primer vegada les obres de Karl Marx y Lenin, que diben influyir fondamente nes sos opiniones polítiques pal restu de la so vida.[9] Volvió al Altu Volta en 1972 y en 1974 lluchó nuna guerra fronteriza ente'l so país y el vecín Mali. Ganó notoriedá pola so heroica actuación nesta guerra na frontera con Malí, pero un añu más tarde refugaría a la guerra viéndola como "inútil ya inxusta", un reflexu de la so creciente conciencia política.[10]

Empezó a ser una figura popular na capital Uagadugú, empezó a ser conocíu como un bon guitarrista (tocaba nuna banda llamá “Tout-à-Coup Jazz”). Movíase frecuentemente en motocicleta, lo que puede contribuyir a les sos carismátiques imaxes públiques.

En 1976 aportó a comandante del Centru d'Entrenamientu de Comandos en Po. N'este mesmu añu conoció a Blaise Compaoré en Marruecos. Mientres la presidencia del coronel Saye Zerbo, un grupu d'oficiales nuevos formaron l'Agrupación d'Oficiales Comunistes (Regroupement deas Officiers Communistes, o ROC, en francés). Los miembros más conocíos de la organización empezaron siendo Henri Zongo, Jean-Baptiste Boukary Lingani, Blaise Compaorè y el mesmu Sankara.

Puestos gubernamentales

Sankara foi nomáu Secretariu d'Estáu pa la Información nel gobiernu militar en septiembre de 1981, diendo a la so primer xunta de gabinete nuna bicicleta, pero arrenunció'l 21 d'abril de 1982 n'oposición a lo que vio como deriva antiobrera del réxime, declarando "¡Desgracia a quien amordacen al pueblu!" ("Malheur à ceux qui baillonnent -y peuple!").

Un nuevu golpe (el 7 de payares de 1982) llevó al poder a Jean-Baptiste Ouédraogo, Sankara aportó a primer ministru en xineru de 1983, pero foi despidíu'l 17 de mayu y tuvo baxu arrestu na so casa dempués de la visita al país del fíu del entós presidente francés y l'Asesor d'asuntos africanos Jean-Christophe Mitterrand. Henri Zongo y Jean-Baptiste Boukary tamién fueron puestos so arrestu, lo que causó un llevantamientu popular.

Presidente

L'Escudu de Burkina Fasu dende 1984 hasta 1991, con una fesoria cruciada con un AK-47 (una alusión al focete y el martiellu) col lema "Patrie ou la Mort, nous vaincrons" (Asturianu: "Patria o Muerte, Vamos Vencer").
Bandera actual de Burkina Fasu, diseñada por Sankara.
= "La nuesa revolución en Burkina Fasubasar na totalidá de les esperiencies del home dende'l primer aliendu de la humanidá. Queremos ser los herederos de toles revoluciones del mundu, de toles lluches de lliberación de los pueblos d'África. Sacamos les llecciones de la Revolución estadounidense, La Revolución francesa enseñónos los derechos del home. La gran Revolución d'Ochobre traxo la victoria al proletariáu y fixo posible la realización de los suaños de xusticia de la Comuña de París."
=
Thomas Sankara, Octubre de 1984[11]

Un golpe d'estáu entamáu por Blaise Compaoré fixo a Sankara presidente'l 4 d'agostu de 1983, a la edá de 33 años.[12] El golpe d'estáu foi sofitáu per Llibia que taba nesi momentu, en cantu de la guerra con Francia en Chad (reparar [[Hestoria de Chad]][13]).

Sankara yera claramente un revolucionariu, inspiráu por otros procesos revolucionarios como la Cuba de Fidel Castro y el Che Guevara. Sentía tamién gran almiración por Jerry Rawlings, el líder militar de Ghana. Como presidente promovio la revolución democrático y popular” (Révolution démocratique et populaire, o RDP).

La ideoloxía de la revolución foi definida por Sankara como antiimperialista nun discursu'l 2 d'ochobre de 1983, el Discours d'Orientation Politique (DOP), escritu pol so sociu Valèré Somé. La so política tuvo empobinada a la llucha contra la corrupción, promoviendo la reforestación, combatiendo la hambruna, y faciendo de la educación y la salú les principales prioridaes nacionales.

Abolición de los privilexos de xefes.

El gobiernu suprimió munchos de los poderes que teníen el xefes tribales, tales como'l so derechu a recibir el pagu del tributu y el trabayu obligatoriu. El CDR (Comités de Défense de la Révolution) yera formáu poles organizaciones de mases populares y armáu. El gobiernu de Sankara tamién empecipió una forma de serviciu militar obligatoriu cola [[SERNAPO[[ (Service National et Populaire). Dambos yeren un contrapesu a la potencia del exércitu.

En 1984, nel primer aniversariu del so ascensu al poder, renombró al país como Burkina Fasu, que significa “el país de los homes íntegros” en mossi y djula, los dos llingües mayoritaries del país. Tamién creó una nueva bandera y un nuevu himnu nacional (Xuni Seule Nuit).

Derechos de les muyeres y campaña contra'l SIDA

"La revolución y la lliberación de la muyer van xuníes. Nun falamos de la emancipación de la muyer como un actu de caridá o por una folada de compasión humana, ye xuna necesidá básica pal trunfu de la revolución. Les muyeres ocupen la otra metá del cielu".
Thomas Sankara[14]

Ameyorar el estatus de les muyeres foi unu de los mayores llogros de Sankara, y el so gobiernu incluyó a un gran númberu de muyeres, una política ensin precedentes nel África negra. El so gobiernu tamién prohibió la mutilación xenital femenina o ablación, el matrimoniu forzáu y la poligamia; al nomar a muyeres n'altos cargos gubernamentales y afalándoles a trabayar fora de casa y a quedase na escuela anque tuvieren embarazaes. Sankara tamién promovio la planificación familiar y afaló a los homes a dir de compres y a preparar comíes pa esperimentar por sigo mesmos les condiciones a les que s'enfrentaben les muyeres. Amás, Sankara foi'l primera líder africanu en designar a muyeres pa los principales puestos del gabinete y en reclutarlas viviegamente pal exércitu.

L'alministración de Sankara foi tamién el primer gobiernu africanu reconocer públicamente al SIDA como una gran amenaza pa África.[15]

Guerra de la Franxa d'Agacher

En 1985, Burkina Fasu entamó un censu xeneral de xente. Mientres el censu dalgunos campamentos fula fueron visitaos por misteriosos axentes del censu de Burkina Fasu.[16] El gobiernu maliense alegó qu'esi actu yera una violación de la so soberanía na franxa de Agacher. Dempués de los esfuerzos de Malí pidiéndo-y a llíderes africanos la presión sobre Sankara, les tensiones españaron el día de Navidá de 1985 nuna guerra que duró cinco díes y mató a unes 100 persones (la mayoría de les víctimes civiles, asesinaes por una bomba llanzada na plaza del mercáu de Ouahigouya por un aeroplanu MiG de Mali. El conflictu foi conocíu como la Guerra de Navidá” en Burkina Fasu.

Imaxe personal y popularidá

Acompañando al so carisma d'ex piloto de combate de fala francesa, Sankara tuvo una serie d'iniciatives orixinales que contribuyeron a la so popularidá y atraxeron un pocu d'atención mediática internacional a la revolución de Burkina Fasu:[17]

Solidaridá

  • Vendió la flota de Mercedes-Benz del gobiernu y fixo qu'el Renault 5 (l'autu más baratu vendíu en Burkina Fasu nesi momentu) fuera l'autu oficial de los ministros.
  • Amenorgó los sueldos de tolos funcionarios públicos, inclusive'l mesmu, prohibió l'usu de xofers del gobiernu y los billetes de primera clase d'avión.
  • Se redistribuyó la tierra de los terratenientes feudales y apurrir directamente'l llabradores. La producción de trigu aumentó en tan solo trés años d'1700 kg por hectárea a 3800 kg por hectárea, lo que fixo'l país autosuficiente en comida.
  • Oponer a l'ayuda esterior, diciendo que "el que te alimenta, te controla."
  • Faló con elocuencia n'organizaciones como la Organización pa la Unidá Africana contra la penetración neocolonialista continua d'África Occidental al traviés del comerciu y les finances.
  • Escurrió la creación un frente xuníu de naciones africanes que rechazen pagar la so delda esterna. Sostuvo que los probes y esplotaos nun tienen la obligación de devolver el dineru a los ricos y esplotadores.
"Thomas supo amosar al so pueblu que podíen aportar a dignos y arguyosos al traviés de la fuerza de voluntá, el coraxe, la honestidá y el trabayu. Percima de too, lo que más quedó del mio home tres el so asesinatu ye la so integridá."
—— Mariam Sankara, vilba d'ThomasError de cita: Falta </ref> pa la etiqueta <ref>
Los neños pioneros" de la Revolución, protagonizada por poner se la boína como del Che.

Sankara, que de cutiu se -y denomina como'l "Che Guevara d'África", emuló a Guevara (1928-1967) tantu n'estilu como n'esencia. Estilísticamente, Sankara emuló a Guevara prefiriendo usar una boína con estrella y un uniforme militar, viviendo ascéticamente con poques posesiones, y calteniendo un salariu mínimu, una vegada qu'asumió'l poder. Dambos homes tamién se consideraben aliaos de Fidel Castro (Sankara foi visitáu por Castru en 1987, pocos meses antes del so asesinatu), falaba con fluidez el francés, son bien conocíos por haber montáu motocicletes, y cítense de cutiu con mayor eficacia l'usu del so carisma pa motivar a los sos siguidores. Tocantes a lo esencial, Guevara y Sankara yeren revolucionarios marxistes, que creíen na revolución armada contra l'imperialismu y el capitalismu monopolista, denunció'l neocolonialismu financieru primero que les Naciones Xuníes, llevó a cabu la reforma agraria y les campañes d'alfabetización como partes fundamentales de les sos axendes, y utilizaron los tribunales revolucionarios y los CDR contra los contrarrevolucionarios. Los dos tamién fueron asesinaos cerca de los cuarenta años (el Che tenía 39, Sankara tenía 38) por opositores, con Sankara de casualidá mientres taba dando un discursu pa celebrar y honrar los 20 años de la execución del Che Guevara el 9 d'ochobre de 1967, una selmana antes del so asesinatu'l 15 d'ochobre de 1987.[18]

Asesinatu

"Los asesinos de Sankara fueron empuestos pol imperialismu, que nun podía dexar qu'un home coles idees y acciones de Sankara liderara un país nun continente tan esplotáu mientres cientos d'años pol imperialismu internacional, el colonialismu, y los gobiernos neocoloniales que faen lo que se-yos antoxa. Les idees polítiques de Sankara van perdurar, al igual que les de Patrice Lumumba del Congo y Amílcar Cabral, de Guinea-Bissau, tamién asesináu por traidores a pidimientu del imperiu. "
Ulises Estrada, unu de los principales organizadores de la misión de la guerrilla del Che Guevara en Bolivia 1966-1967.

El 15 d'ochobre de 1987 Sankara foi asesináu al pie de dolce oficiales nun golpe d'estáu entamáu pol so sucesor y antiguu collaborador Blaise Compaoré. El deterioru de les relaciones colos países vecinos foi una de les razones daes por Compaoré afirmando que Sankara punxera en peligru les relaciones esteriores cola antigua potencia colonial francesa y la vecina Mariña de Marfil. Prince Johnson, un ex caudiellu liberianu aliáu a Charres Taylor, dixo que la Comisión de la verdá y Reconciliación (CVR) de Lliberia foi diseñada por Charres Taylor.[19] Dempués del golpe y anque Sankara foi dáu por muertu, dellos CDR (Comités de Défense de la Révolution) montaron una resistencia armada al Exércitu golpista mientres dellos díes.

El cuerpu de Sankara foi desmembrado y soterráu rápido nuna tumba anónima, mientres la so vilba y los sos dos fíos fuxeron del país.[20] Compaoré revocó darréu les estatizaciones, anuló casi toles polítiques de Sankara, tornó al país sol arrequexamientu del FMI y refugó n'última instancia la mayor parte del legáu de Sankara.

Una selmana antes de la so muerte Sankara dirixir a la xente y dixo el que sería'l so propiu epitafiu, remarcando que «anque los revolucionarios, como los individuos, puedan ser asesinaos, nunca podrán matase les sos idees».

Investigación

La investigación sobre l'asesinatu de Sankara y los sos collaboradores permaneció mientres años bloquiada, hasta la cayida de Compaoré. Tres la revolución popular de Burkina Fasu 2014 el gobiernu provisional rellanzar.

Cronoloxía

21 de payares de 2014, el presidente interín Michel Kafando anuncia ente les sos primeres midíes, l'autorización de les investigaciones pa identificar el cuerpu de Thomas Sankara.[21]

El 26 de mayu de 2015 empecipiáronse los trabayos de exhumación nes tumbes del campusantu de Dagnoën, en Uagadugú, nes que supuestamente taben soterraos Sankara y los sos collaboradores. Los llabores fueron realizaes por trés médicos, unu francés y dos burkineses, en presencia d'un representante del Gobiernu transitoriu y un xuez d'instrucción.[22] Realizáronse pruebes d'ADN. Les resultancies de les autopsies y les conclusiones de la comisión d'investigación teníen de desvelase en septiembre de 2015 pero un intentu de golpe d'estáu retrasó'l procesu.[23]

El 13 d'ochobre de 2015 informar de que les resultancies de les pruebes d'ADN inda nun tán disponibles. Recuérdase que los datos de lo qu'asocedió tán basaos enagora nel testimoniu de la sola persona qu'escapó de la masacre, Alouna Traoré: fueron asesinaos a tiros - los asesinos usaron Kalashnikov y pistoles automátiques-. Tamién s'informa de que'l cuerpu que presumiblemente pertenía a Sankara tenía'l rastru d'una decena d'impactos nel pechu, los brazos y les piernes esplica la so vilba Mariam Sankara. El xuez esplicó a los abogaos qu'había ocho persones inculpaes, cuatro d'elles yá encarcelaes, toes militares, dalgunos d'ellos conocíos por haber participáu nel intentu de golpe d'estáu poques selmanes antes. Na llista incluyir al Dr. Diébré Alidou, autor d'un certificáu médicu conluyendo que Sankara morriera de muerte natural". Méntase que Hyacinthe Kafando que, según dellos testimonios comandaba el grupu que disparó contra Sankara, fuxó y ta "en busca y captura". Enagora nun se menta a Gilbert Dienderé, mano derecha de Compaoré, xefe de los servicios secretos mientres casi 30 años y supuestamente unu'l instigadores del asesinatu.[24]

N'avientu de 2015 les autoridaes burkinesas acusaron formalmente a Gilbert Dienderé, home fuerte de Compaoré deteníu pol intentu de golpe d'estáu de setiembre de 2015, de complicidá nel asesinatu de Sankara.[25]

Legáu

{{Caxa de cita|"África y el mundo están todavía recuperándose del asesinato de Sankara. Del mismo modo que aún tiene que recuperarse de la pérdida de Patrice Lumumba, Kwame Nkrumah, Eduardo Mondlane, Amílcar Cabral, Steve Biko, Samora Machel, y, más recientemente, John Garang, por nombrar sólo unos pocos. Si bien las fuerzas malévolas no han utilizado los mismos métodos para eliminar a cada uno de estos grandes panafricanistas, se han guiado por el mismo motivo: mantener a África en las cadenas "|Antonio de Figueiredo, Febrero de 2008.Error de cita: Falta </ref> pa la etiqueta <ref>

Llista de trabayos

Escritos de Thomas Sankara

  • La emancipación de la muyer y la llucha africana pola llibertá, disponibles n'inglés, francés, castellán y persa, Pathfinder Press, 2007. ISBN 0-87348-585-8
  • Somos herederos de les revoluciones del mundu: Discursos De La Revolución De Burkina Faso, 1983-87, Pathfinder Press, 2007. ISBN 0-87348-585-8
  • Thomas Sankara fala, La Revolución de Burkina Faso, 1983-87, una colección de discursos de Sankara, Pathfinder Press, 2007. ISBN 0-87348-585-8 (@www.pathfinderpress.com)

Escritos alrodiu de Thomas Sankara

  • (Francés) Biographie de Thomas Sankara : La Patrie ou la Mort..., de Bruno Jaffré ISBN 2-7384-5836-X • 1997 268 páxines.
  • (Francés) -yos années Sankara de la révolution à la Rectification, de Bruno Jaffré ISBN 2-7384-5967-6 • 1989 nueva edición en 1997 336 páxines.
  • -y président Thomas SANKARA, Chef de la Révolution Burkinabe: 1983-1987 Semeya de Alfred Yambanga SAWADOGO, ISBN 2-7475-0588-X Ed. L'Harmattan, Mars 2001.
  • Thomas SANKARA,"OSER INVENTER L'AVENIR" La parole de Sankara de DAVID GAKUNZI, ISBN 2-7384-0761-7 Ed. PATHFINDER et HARMATTAN, Janvier 2005.
  • "THOMAS SANKARA, L'ESPOIR ASSASSINE" de Valere SOME , ISBN 2-7384-0568-1 Ed. L'Harmattan , Janvier 2005.

Cine

  • "Thomas Sankara, l'homme intègre" de Robin Shuffield (Francia, 2006). Ye una película que recueye tolos documentos audiovisuales esistentes del líder africanu.

Novela

Vease tamién

Referencies

  1. Burkina Fasu Salutes "Africa's Che" Thomas Sankara por Mathieu Bonkoungou, Reuters, 17 de octubre de 2007
  2. Thomas Sankara habla, La Revolución de Burkina Fasu, 1983-87, por Thomas Sankara, editado por Michel Prairie; Pathfinder, 2007, pg 11
  3. Thomas Sankara, Africa's Che Guevara por Radio Netherlands Worldwide, 15 de octubre de 2007
  4. Africa's Che Guevara por Andy Newman, Socialist Unity, 23 de octubre de 2007
  5. Africa's Che Guevara por Sarah en Burkina Fasu
  6. Commemorating Thomas Sankara por Farid Omar, Group for Research and Initiative for the Liberation of Africa (GRILA), 28 de noviembre de 2007
  7. Thomas Sankara: The Upright Man por California Newsreel
  8. BBC NEWS | Africa | Burkina commemorates slain leader
  9. Thomas Sankara habla, La Revolución de Burkina Fasu, 1983-87, por Thomas Sankara, editado por Michel Prairie; Pathfinder, 2007, pg 20-21
  10. The True Visionary Thomas Sankara por Antonio de Figueiredo, 27 de febrero de 2008
  11. Somos herederos de las revoluciones del mundo: Discursos De La Revolucin De Burkina Fasu, 1983-87, por Thomas Sankara, Pathfinder, 2007, ISBN 0-87348-989-6
  12. La fecha puede haber sido elegida para un propósito simbólico como el 194 aniversario de la abolición de los privilegios feudales en Francia, pero no hay pruebas.
  13. Chad estaba en guerra con Libia.
  14. "We are Heirs of the World’s Revolutions": Lessons from Thomas Sankara por Akinyemi Adeseye, 15 de mayo de 2010
  15. HIV/AIDS, illness, and African well-being, por Toyin Falola & Matthew M. Heaton, University Rochester Press, 2007, ISBN 1-58046-240-5, pg 290
  16. Bryant, Terry (2007).
  17. Video Interview of Sankara Speaking Fluent French
  18. Sankara 20 years Later: A Tribute to Integrity por Demba Moussa Dembélé, Pambazuka News, 15 de octubre de 2008
  19. US freed Taylor to overthrow Doe, Liberia's TRC hears
  20. Sankara v.
  21. Tienes d'especificar urlarchivu = y fechaarchivu = al usar {{cita web}}.«Afrique - Affaire Sankara : le Burkina Faso prêt à exhumer son passé ?» (francés). Archiváu dende l'orixinal, el 22 de noviembre de 2014. Consultáu'l 31 de enero de 2016.(fr-fr). Archiváu dende l'orixinal, el 22 de noviembre de 2014. Consultáu'l 31 de enero de 2016.
  22. «Burkina Fasu exhuma los restos de Sankara, el Che Guevara de África» (castellanu) (26 de mayo de 2015). Consultáu'l 31 de enero de 2016.
  23. «Burkina : les résultats de l'enquête sur l'assassinat de Thomas Sankara devaient être dévoilés le 17 septembre - JeuneAfrique.com» (francés). Consultáu'l 31 de enero de 2016.
  24. Tienes d'especificar urlarchivu = y fechaarchivu = al usar {{cita web}}.«Burkina : pour en savoir plus sur la mort de Thomas Sankara, il faudra encore attendre - JeuneAfrique.com» (francés). Archiváu dende l'orixinal, el 13 de octubre de 2015. Consultáu'l 31 de enero de 2016.(fr-fr). Archiváu dende l'orixinal, el 13 de octubre de 2015. Consultáu'l 31 de enero de 2016.
  25. «Nuevas revelaciones sobre la muerte de Thomas Sankara, el «Che Guevara de África»» (castellanu). Consultáu'l 31 de enero de 2016.