Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki 1952

De Wikipedia
Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki 1952
Xeneral
Tipu de competición Xuegos Olímpicos de branu
País Finlandia
Historia
Desapaición 3 d'agostu de 1952
Competición
Participantes 69 estáu nos Xuegos Olímpicos
4955 Atleta Olímpico (es) Traducir
Xuegos Olímpicos de Londres 1948 Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki 1952 Xuegos Olímpicos de Melbourne 1956
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
Sellu conmemorativu de los Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki 1952

Los Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki 1952, conocíos oficialmente como Xuegos de la XV Olimpiada, celebráronse en Ḥélsinki (Finlandia) ente'l 19 de xunetu y el 3 d'agostu de 1952. Participaron 4 955 atletes (4 436 homes y 519 muyeres) de 69 países, que compitieron en 149 competiciones de 17 deportes.

La ciudá de Ḥélsinki yá fuera escoyida como sede p'allugar los Xuegos Olímpicos de Branu de 1940, en sustitución de Tokiu. Sicasí, la capital finlandesa nun pudo entamalos pol desenvolvimientu de la Segunda Guerra Mundial. Años dempués, Ḥélsinki volvió presentase, y foi escoyida pol Comité Olímpicu Internacional el 21 de xunu de 1947.

Los Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki pasaron a la historia por ser la edición onde más récores olímpicos y récores mundiales batiéronse, marca que nun foi superada hasta Beixín 2008. Nesta edición produció'l debú de la Xunión Soviética ya Israel, y tornaron Xapón y Alemaña. El país que más medayes ganó foi Estaos Xuníos, con 76 preseas. Tamién destacaron pola fazaña del l'atleta checoslovacu Emil Zátopek, que ganó la medaya d'oru en 5.000 metros, 10.000 metros y el maratón.[1]

Eleición de see[editar | editar la fonte]

40ª Sesión del Comité Olímpicu Internacional21


de xunu de 1947, Estocolmo, Suecia

Ciudá Votación
Ḥélsinki (FIN)vínculu= 14 15
Los Angeles (USA)vínculu= 4 5
Minneapolis (USA)vínculu= 4 5
Ámsterdam (NED)vínculu= 3 3
Detroit (USA)vínculu= 2 -
Chicago (USA)vínculu= 1 -
Filadelfia (USA)vínculu= 0 -

Ḥélsinki yá tuvo a puntu d'entamar los Xuegos Olímpicos de Branu de 1940 en sustitución de Tokiu, que tuvo d'arrenunciar a ellos pol intre de la Segunda guerra sino-xaponesa].[2] Sicasí, la edición de 1940 quedó suspendida por culpa d'otru conflictu, la Segunda Guerra Mundial, que taba en plenu desenvolvimientu.[3] Cola eleición direuta de Londres pa los Xuegos de 1948, Ḥélsinki presentó la so candidatura pa los de 1952.

La capital finlandesa tuvo que competir con otros seis candidatures. Cinco llocalidaes d'Estaos Xuníos presentárense por separáu: Chicago, Detroit, Filadelfia, Los Angeles y Minneapolis. La ciudá de Los Angeles yá entamó los Xuegos Olímpicos na so edición de 1932, ente que Chicago tuvo a puntu de faelo en 1904, anque a la fin nun pudo en beneficiu de Saint Louis (Missouri) porque coincidió cola Esposición Universal de 1904, celebrada nel mesmu allugamientu.[4] La otra candidatura yera Ámsterdam (Países Baxos), qu'allugó unos Xuegos en 1928.

La votación tuvo llugar na 40ª Sesión del Comité Olímpicu Internacional (COI), celebrada'l 21 de xunu de 1947 n'Estocolmu (Suecia). Col votu de 28 miembros, precisáronse namái dos rondes pa escoyer a ḤelsiḤélsinkinki como sede por mayoría absoluta.[5] La so victoria #ver na prensa como una compensación a la capital finlandesa pola cancelación de la edición de 1940, cuando yá teníen munches infraestructures construyíes.[3] Nesti casu Finlandia tenía una bona situación económica, frente a otros estaos entá afeutaos pola posguerra, y Estaos Xuníos nun unvió una candidatura unificada, polo que Ḥélsinki resultó la eleición más lóxica.[3]

Contestu políticu[editar | editar la fonte]

La celebración d'estos Xuegos Olímpicos coincidió con unu de los momentos más críticos de la Guerra Fría. Les rellaciones ente Estaos Xuníos y la Xunión Soviética travesaben los sos peores momentos pola victoria de los comunistes en China y pola Guerra de Corea.[6] Amás, n'Oriente Próximu enfoscárase'l conflictu árabe-israelín dempués de qu'Israel proclamara la so independencia, refugada polos estaos vecinos. Tocantes a Europa, Alemaña siguía estremada en zones d'ocupación y en principiu #optar por reconocela como un solu estáu.

El Comité Olímpicu Internacional yá reconociera a dellos comités nacionales como'l d'Alemaña y Xapón, ausentes en Londres 1948. Nel casu d'Alemaña, compitieron por separáu la República Federal Alemana y el Protectoráu del Sarre, que foi independiente hasta la so integración n'Alemaña en 1955. La República Democrática Alemana, de signu comunista, nun foi convidada. Al respeutive de China, el COI reconoció tanto al gobiernu de la China Popular como a la China Nacionalista, quien dempués de la guerra fuxeren a la isla de Taiwán. Nenguna de les partes reconoz a la otra. A la fin, los taiwaneses abandonaron la Villa Olímpica dos díes antes de la inauguración.[7]

La Xunión Soviética pudo inscribir a los sos atletes a última hora, dempués de que'l COI aceptara al so comité en mayu de 1951. La so última participación hasta entós foi 40 años tras, como Rusia, nos Xuegos Olímpicos d'Estocolmu 1912.

Deportes[editar | editar la fonte]

Nos Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki celebráronse 149 eventos en 17 deportes, ensin nueves incorporaciones al respeutive de l'anterior edición. Per primer vegada, les pruebes d'equitación dexaben competir a los caballeros que nun yeren oficiales militares, incluyendo a les muyeres. Tamién s'incluyó en ximnasia la categoría femenina d'eventos individuales (concursu xeneral, suelu, potru, equilibriu, asimétriques y aparatos). Per otru llau, en pentatlón modernu incluyóse una prueba por equipos. Los deportes d'exhibición fueron el pesäpallo —variante finlandesa del béisbol— como disciplina nacional, y el balonmano d'once xugadores como la internacional. Tamién hubo una exhibición de calistenia ufiertada poles organizaciones ximnástiques de Dinamarca y Finlandia.

Per primer vegada nun hubo competiciones d'arte nel programa olímpicu. Anque siguíen siendo disciplina olímpica, el Comité Organizador nun les incluyó.

Nel siguiente cuadru pueden aportase a los resultaos individuales de #cada prueba. Indicáu en paréntesis figuren les categoríes #masculín y #femenín.

Antorcha olímpica[editar | editar la fonte]

Antorcha olímpica de los Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki 1952.

El percorríu tuvo llugar dende'l 25 de xunu hasta'l 19 de xunetu, con una distancia de 4.725 quilómetros y 3.372 relevistas. Ḥélsinki 1952 foi la primer edición na que #el portadores del fueu llevaben un númberu llindáu d'antorches.[8] Nos Xuegos Olímpicos de 1936, edición en que s'instauró la tradición de l'antorcha olímpica, y nos de 1948, yera habitual que munchos relevistas #quedar, daqué que'l COI prohibió nesta ocasión.

L'antorcha foi diseñada por Aukusti Tuhka, con un altor de 60 centímetros y un pesu de 600 gramos. Caúna d'elles cuntaba col so propiu bote de combustible pa evitar que la llapada apagárase. El Comité Organizador encargó a la empresa Kultakeskus la fabricación de tan solo 22 antorches, frente a les 1.688 usaes na anterior edición.[8][9]

La ruta empezó col tradicional encendíu de la llapada nel estadiu d'Olimpia (Grecia) el 25 de xunu de 1952. En cruciando les ciudaes de Corinto y Atenes, #el portadores llevaron el fueu per primer vegada nun avión hasta Escandinavia, con escales téuniques n'Alemaña Occidental (Múnich y Düsseldorf). El 28 de xunu #llegar a Aalborg, puntu de partida pa un percorríu por Dinamarca (Aalborg, Odense y Copenḥague), Suecia (Malmo, Gotenburgu y Estocolmo) y Finlandia (Tornio, Rovaniemi, Oulu, Tampere, Hämeenlinna y Ḥélsinki).[9]

El calendariu previstu #cumplir ensin contratiempos. L'últimu relevista en llegar al Estadiu Olímpicu de Ḥélsinki foi l'atleta Paavo Nurmi, encargáu d'encender el pebeteru.[8]

Organización[editar | editar la fonte]

La organización de los Xuegos Olímpicos corrió a cargu del Comité Organizador de les XV Olimpiaes de Ḥélsinki. El so presidente foi Erik von Frenckell, direutor de la Federación de Fútbol de Finlandia, miembru del Comité Olímpicu Finlandés y parllamentariu pol Partíu Popular Suecu. Pela so parte, el primer ministru finés, Juho Kusti Paasikivi, asumió'l patronalgu.

See ya instalaciones deportives[editar | editar la fonte]

El gobiernu finlandés y el Comité Organizador establecieron más de 20 sedes ya instalaciones deportives. La mayoría #concentrar en Ḥélsinki y el so área metropolitana salvo'l pentatlón modernu, la esgrima y dellos partíos de fútbol, que se desenvolvieron en ciudaes cercanes. Casi toles sedes yá taben construyíes pa la organización de los Xuegos Olímpicos de 1940, que nunca se celebraron, y pudieron usase en 1952 con pequeñes reformes. L'aniellu olímpicu ta asitiáu nel distritu de Töölö.

L'estadiu olímpicu foi l'Estadiu Olímpicu de Ḥélsinki (en finés, Helsingin olympiastadion), inauguráu oficialmente en 1938, con capacidá neses feches pa 50.000 espectadores.[10] Pa los Xuegos Olímpicos, #construyir al este del estadiu una grada supletoria de madera, baltada al términu de los Xuegos, qu'aumentaba l'aforu hasta les 70.000 persones. L'estadiu cunta con una torre de 72 metros d'altor, unu de los símbolos d'estes olimpiaes, qu'ufierta una visión panorámica de la capital. Dientro del cortil instalóse un pebeteru, un marcador electrónicu, y remocicóse la pista d'atletismu y les instalaciones.[10]

Les pruebes de natación y saltos #realizar nel Estadiu de Natación de Ḥélsinki, al campu. Les obres empezaron en 1939 pero quedaron paralizaes pol españíu de la Segunda Guerra Mundial. Nun se retomaríen hasta 1947, yá cola eleición de see asegurada. Les competiciones de ciclismu #desenvolver nel Velódromu de Ḥélsinki, abiertu en 1940 con diseñu de Hilding Ekelund. Les pruebes de remu y piragüismu #facer nunos terrenes allugaos a un quilómetru del estadiu, ente que les de vela desenvolviéronse alredor de la isla de Harmaja.

Sedes nel aniellu olímpicu de Ḥélsinki[editar | editar la fonte]

Esterior del Estadiu Olímpicu de Ḥélsinki, cola so torre de 72 metros d'altor.
  • Estadiu Olímpicu — atletismu, fútbol (final), equitación (saltos), ceremonies d'apertura y clausura.
  • Estadiu de Natación — natación, saltos de trampolín, water-polo
  • Velódromu de Ḥélsinki — ciclismu en pista, ḥoquei sobre verde
  • Centru de convenciones — #gimnasia, baloncestu (final), boxéu, halterofilia, llucha
  • Campu de fútbol de Töölö — fútbol
  • Taivallahti — piragüismu

Sedes fora del aniellu olímpicu de Ḥélsinki[editar | editar la fonte]

  • Palaciu de Tenis — baloncestu
  • Campu de tiru de Malmi — Tiru olímpicu (pistola y rifle)
  • Campu de tiru de Huopalahti — Tiru olímpicu (foso olímpicu)
  • Harmaja — Vela
  • Liuskasaari — Vela
  • Meilahti — Remu
  • Ruskeasuo — Equitación (adomadura clásica y concursu completu)
  • Tali — Equitación
  • Laakso - Equitación

Sedes n'otres ciudaes[editar | editar la fonte]

  • Espoo: Westend — esgrima
  • Hämeenlinna: Ahvenisto — pentatlón modernu
  • Kotka: Estadiu Artu Tolsa — fútbol
  • Lahti: Estadiu Kisapuisto — fútbol
  • Tampere: Estadiu Ratina — fútbol
  • Turku: Estadiu Kupittaa — fútbol

Villa olímpica[editar | editar la fonte]

Detalle de la Villa Olímpica de Ḥélsinki.

Nestos Xuegos recuperóse la tradición d'una villa olímpica pa los atletes, anque nun foi hasta Melbourne 1956 cuando s'asumió esti términu. La villa orixinal (Olympiakylä) #asitiar nel distritu de Käpylä, a tan solu dos quilómetros del aniellu olímpicu, y el so diseñu corrió a cargu del arquiteutu finés Hilding Ekelund. Ocupó'l mesmu sitiu onde taba previstu construyir la de los cancelaos Xuegos Olímpicos de 1940. Los edificios fueron construyíos por que, una vegada terminaos los Xuegos, pudieren utilizase como viviendes nel mercáu de pisos.

Nun principiu, el Comité Organizador esperaba allugar a 3.500 persones. Sicasí, l'ésitu d'asistencia a los Xuegos Olímpicos de Londres 1948 aumentó les previsiones de la organización, qu'amontó'l númberu d'edificios. Cuando'l Comité Olímpicu Internacional dio'l so vistu bonu, aprobóse un plan p'agospiar a más de 7.500 participantes, la mayoría concentraes en Olympiakylä. Les muyeres moraron nuna villa especial, a un quilómetru del estadiu, dixebraes de los homes.

Les tensiones polítiques pola Guerra Fría provocaron que los atletes de países so órbita soviética nun quixeren agospiase na villa olímpica de Käpylä. Por esta razón, el Comité Organizador habilitó una segunda residencia p'atletes en Otaniemi, asitiada na llocalidá cercana d'Espoo.[6] Dellos deportistes de Portugal folgaron nel barcu que los llevó hasta Ḥélsinki.

Participantes[editar | editar la fonte]

Mapa del mundu colos participantes en Ḥélsinki 1952. N'azul, figuren los debutantes.

Nos Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki participaron 69 comités nacionales afiliaos al Comité Olímpicu Internacional, diez más que na anterior edición. En total hubo 4.955 atletes (4.436 homes y 519 muyeres).

Hubo trece estaos que fixeron el so debú nos Xuegos Olímpicos: Antilles Neerlandeses, Bahamas, República Popular de China, Mariña d'Oru británico (actual Ghana), Guatemala, Ḥong Kong, Indonesia, Israel, Nixeria, Tailandia, Xunión Soviética y Vietnam. El COI convidara a 73 países pero #atopar con cuatro baxes. Paraguái, Colombia y Perú refugaron la invitación, Haití solo tuvo nes exhibiciones artístiques y la China Nacionalista #retirar a dos díes de la inauguración pola reconocencia de la República Popular de China.[7]

El debú más importante foi'l de la Xunión Soviética. L'antiguu Imperiu Rusu compitió per última vegada n'Estocolmu 1912 y dende entós negárase a participar. Sicasí, a la fin aprovechó'l poder del deporte pa confirmar la so influencia mundial. Esto traducióse nuna dura competencia con Estaos Xuníos, tanto atlética como política, que nun terminó hasta la disolución de la URSS en 1991. A pesar del so regresu, Stalin #negar a que l'antorcha olímpica pasara pel so país y los deportistes soviéticos fueron agospiaos nuna villa olímpica distinta.[6]

Alemaña y Xapón volvieron participar depués de la so esclusión en Londres 1948. Los xermanos nun participaben dende Berlín 1936 y anque el so país siguía estremada en territorios d'ocupación, unvióse un equipu unificáu. D'esi combináu quedó fora la zona so control soviéticu, que se negó a unviar deportistes. El Protectoráu del Sarre, independiente d'Alemaña hasta 1955, tuvo la so propia delegación.

Países participantes

Desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

Ceremonia d'apertura[editar | editar la fonte]

La lleenda del atletismu Paavo Nurmi encendió'l pebeteru.

La inauguración tuvo llugar el 19 de xunetu de 1952 nel Estadiu Olímpicu de Ḥélsinki. La gala empezó a les 13:00 y tuvo encabezada pol líder del Comité Olímpicu Internacional, el suecu Sigfrid Edström, nos que seríen los sos últimos Xuegos ostentando esi cargu. Tamién asistieron el presidente del Comité Organizador, Erik von Frenckell, y el primer ministru de Finlandia, Juho Kusti Paasikivi.

Dempués d'una apertura protocolaria, desfilaron sobre la pista d'atletismu los atletes arrexuntaos en países. L'encargáu d'abrir foi Grecia, como manda la tradición olímpica. Dempués colaron el restu siguiendo l'alfabetu finés, dende Antilles Neerlandeses hasta Estaos Xuníos, y finalmente la delegación de Finlandia cerró como estáu anfitrión. Mientres la marcha hubo un contratiempu: la República Popular China nun tuvo representada porque los sos deportistes nun llegaron a tiempu, daqué que tamién se notó nes pruebes: solo'l representante de natación pudo competir.[11] Tampoco asistió nengún miembru de la Guayana británica.

Tres una hora de desfile, Von Frenckell fixo un curtiu discursu d'apertura en finlandés, suecu, francés ya inglés, ente que'l primer ministru Paasikivi declaró inaugurada oficialmente la XV Olimpiada. Dempués del discursu, hubo 21 salves y soltáronse 2.500 palombos blancos como símbolu de paz.

De siguío entró al estadiu'l postreru relevista, que la so identidá foi revelada nel marcador segundos antes de la so llegada. L'afamáu atleta Paavo Nurmi, campeón de 12 medayes olímpiques (9 d'oru) ente 1920 y 1928, encendió'l fueu a los pies del pebeteru ante l'aplausu unánime de los 70.000 espectadores y deportistes. Sports Illustrated recoyó lo siguiente sobre l'actu:

«...el so célebre reblagu yera inconfundible pa los espectadores. Cuando apaeció, les folaes de berros aumentaron d'un ruxíu a un truenu. Cuando los equipos nacionales #rexuntar nel campu y vieron la figura de Nurmi, rompieron files como estudiantes emocionaos, corriendo escontra'l cantu de la pista.»[12]

Esta llegada non solo sorprendió a los espectadores, sinón tamién a Sigfrid Edström y el restu del COI. En 1932 l'Asociación Internacional d'Atletismu, presidida naquella dómina por Edström, torgó que Nurmi compitiera nos Xuegos Olímpicos de Los Angeles, alegando que yá yera un atleta profesional.[13] #Venti años dempués, el presidente finlandés Urho Kekkonen convenció a Nurmi por que participara nel actu.

La torre del estadiu tamién cuntaba con un pebeteru, que foi encendíu por otra lleenda del atletismu finlandés, el triple medayista d'oru Hannes Kolehmainen. El xuramentu olímpicu corrió al cargu de Heikki Savolainen, un ximnasta que ganó dos medayes d'oru en Londres 1948 y retiraríase nestes olimpiaes cola medaya de bronce por equipos.

Deportes[editar | editar la fonte]

Atletismu[editar | editar la fonte]

El checoslovacu Emil Zátopek ganó tres medayes d'oru.

Mientres ocho díes realizaron un total de 33 competencies (24 masculines y 9 femenines) nes que participaron 963 atletes (776 homes y 187 muyeres) de 57 países.[14] Hubo un notable rendimientu deportivu al superase 24 plusmarcas olímpiques, de les que 7 fueron récor mundial. El líder destacáu del medayeru foi Estaos Xuníos con 31 metales (15 oros), siguíu por Checoslovaquia (4 oros) y Australia (3 oros). Anque la Xunión Soviética llogró 17 medayes, solu dos fueron d'oru.

La gran figura de Ḥélsinki 1952 foi'l checoslovacu Emil Zátopek, triple medaya d'oru nes pruebes de resistencia más importantes: 5.000 metros, 10.000 metros y el maratón, siendo la primer vegada que participaba nesa disciplina.[15] Amás venció nos trés con récor olímpicu. Moteyáu la Llocomotora Humana», #carauterizar pola fuercia físico de les sos piernes y pola so aguantadera en carrera, col que marcaba'l ritmu a los sos rivales.[15] Amás la so esposa Dana Zátopková ganara l'oru en llanzamientu de xavalina.[15]

Les pruebes de velocidá volvieron tar apoderaes polos corredores estauxunidenses, con trunfos de Lindy Remigino en 100 metros y Andy Stanfield en 200 m. Pero la isla caribeña de Xamaica confirmó la so poder: George Rhoden llogró l'oru en 400 m, el so compañeru Herb McKenley llogró dos plates y l'equipu xamaicanu proclamóse campeón del relevu de 4 x 400 metros con récor mundial. Nes categoríes de marcha, el suecu John Mikaelsson ganó en 10 km. y l'italianu Pinu Dordoni #facer en 50 km.[14]

Hubo tamién espaciu pa les sorpreses. Josy Barthel, representante de Luxemburgu, proclamóse campeón de los 1500 m y ye l'únicu luxemburgués hasta la fecha que ganó una medaya d'oru.

Casi toles pruebes de llanzamientu tamién les #liderar Estaos Xuníos, con dos #esceición: la victoria del brasilanu Adhemar da Silva en triple saltu y la del húngaru József Csermák en llanzamientu de martiellu, esti postreru con récor mundial. Un casu interesáu foi'l del estauxunidense Walt Davis, campeón de saltu d'altor, que dos años dempués convirtióse en xugador profesional de baloncestu. Nel decatlón el so compatriota Bob Mathias, oru en Londres 1948, revalidó'l so trunfu con una plusmarca de 7.887 puntos.[14]

En categoría femenina, Australia apoderó les pruebes de velocidá colos dos oros de Marjorie Jackson (100 m y 200 m) y Shirley Strickland (80 m valles). Estaos Xuníos solo pudo vencer nel relevu de 4 x 100 m. La Xunión Soviética llogró casi toles sos medayes gracies a les muyeressobremanera dos oros de Galina Zybina (pesu) y Nina Ponomaryova (discu).[14]

Ente los atletes de fala hispana, l'únicu que se fixo con una medaya foi l'arxentín Reinaldo Gorno, plata en maratón.[16]

Baloncestu[editar | editar la fonte]

Con 23 seleiciones en tema, foi necesaria una ronda preliminar ente les 13 más débiles pa sacar a los 16 participantes definitivos. Dempués de dos fases de grupos, los cuatro meyores países pasaron a una eliminatoria direuta poles medayes. Ensin nenguna sorpresa, Estaos Xuníos llevó l'oru frente a la debutante Xunión Soviética. Dambos caltendríen dende entós una dura rivalidá pola hexemonía del baloncestu olímpico, nel qu'entós solo se dexaben xugadores amateur. El bronce recayó n'Uruguái, vencedora del tercer puestu contra Arxentina.

Boxéu[editar | editar la fonte]

Unos 249 púgiles de 43 países participaron nes 10 categoríes programaes. Por primer y única vegada solo #otorgar medayes d'oru y plata a los finalistes, ente que los esaniciaos en semifinales #colar con diploma. Sicasí, el COI rectificó meses dempués y concedió a los afeutaos la medaya de bronce. Amás del segundu oru consecutivo del húngaru László Papp, destacaron boxeadores que más tarde desenvolveríen la so carrera profesional, como l'estauxunidense Floyd Patterson (campeón del pesu medianu) y el suecu Ingemar Johansson (plata nel pesu pesáu).

Ciclismu[editar | editar la fonte]

Ensin variaciones respeuto al programa de la pasada edición, hubo 215 ciclistes (toos homes) de 36 países. El velódromu de Ḥélsinki acoyó los cuatro pruebes de ciclismu en pista, apoderaes per Italia (dos oros), Australia (dos oros) y Sudáfrica. En cuanto al ciclismu en ruta, Bélxica #facer cola victoria tantu na contrarreló por equipos como na prueba en llinia, con oru pa André Noyelle y plata pa Robert Grondelaers.

Equitación[editar | editar la fonte]

La equitación foi la disciplina que más cambeos esperimentó al respeutive de Londres 1948. Esanicióse la esixencia de que los participantes fueren oficiales militares y dexóse la inscripción de muyeres, anque solo na categoría d'adomadura clásica. En total hubo 134 deportistes (130 homes y 4 muyeres). Anque'l númberu yera bien amenorgáu, la #caballeru danesa Lliriu Hartel, aquexada de polio, llevóse la plata n'adomadura individual. Suecia afaró n'adomadura y nel eventu de tres díes, con aportación destacada de Henri Saint Cyr y Hans von Blixen-Finecke, Jr., ente qu'en saltu tuvo más partíu, colos trunfos del francés Pierre Jonquères d'Oriola n'individual y de Reinu Xuníu n'equipos.

Chile tuvo un bon desempeñu nesti deporte gracies a les pruebes de saltu. Óscar Cristi, oficial de carabineros, #facer cola plata en categoría individual y llogró el mesmu metal n'equipos, xunto con César Mendoza y Ricardo Echeverría.

Esgrima[editar | editar la fonte]

Ensin cambeos nel programa olímpicu, unos 286 espadachines (249 homes y 37 muyeres) participaron nun total de 6 pruebes masculines y una femenina. L'escenariu escoyíu foi la vecina llocalidá d'Espoo. Los países especialistes en caúna de los trés modalidaes acoparon los oros: Francia trunfó en florete masculín, Italia sobresalió n'espada gracies a Edoardo Mangiarotti (oru n'individual y equipos) y Hungría afaró en sable col tercer oru consecutivo de Pál Kovács.

La sorpresa llegó nel florete femenín, onde la italiana Irene Camber ganó contra tou pronósticu a la reina d'esta especialidá, la húngara Ilona Elek.

Fútbol[editar | editar la fonte]

De nuevu batióse un récor de participación con 25 seleiciones nacionales, siendo necesaria una ronda preliminar. Tolos enfrentamientos fueron n'eliminatoria direuta a un partíu. Anque solo dexábense deportistes amateur, les principales lligues de países del bloque del Este nun yeren reconocíes como profesionales. La Hungría del llamáu «equipu d'oru», imbatida dende 1950, yera la gran favorita y cumplió los pronósticos al ganar la medaya d'oru na final contra Yugoslavia (2:0). El cuadru maxar cuntó cola meyor xeneración de la so historia: Ferenc Puskás, Zoltán Czibor, Sándor Kocsis, József Bozsik y Nándor Hidegkuti ente otros. Na llucha pol bronce, Suecia ganó a Alemaña.

Ximnasia[editar | editar la fonte]

La ximnasia pasó a cuntar con 15 competencies (8 masculines y 7 femenines) gracies a l'ampliación del programa femenín, al que s'incluyeron seis #evento individuales: concursu xeneral, suelu, potru, equilibriu, asimétriques y aparatos. En total participaron 319 ximnastes (185 homes y 134 muyeres) de 30 países.

La llegada de la Xunión Soviética, ausente na pasada edición, supunxo una revolución pa esti deporte: ganaron 22 medayes de les 45 qu'había en xuegu, y lleváronse l'oru en 9 de les 15 categoríes. Ente los homes destacaron Viktor Chukarin (6 preseas, 4 d'elles d'oru) y Hrant Shahinyan (4 preseas), ente qu'en muyeres Maria Gorokhovskaya consiguió 7 medayes en toles pruebes a les que se presentó (2 oros y 5 plates).

Halterofilia[editar | editar la fonte]

Unos 142 deportistes de 41 países participaron nun total de 7 pruebes, cola inclusión de la categoría de pesu mediopesado (ente 82,5 y 90 quilos). La llegada de la Xunión Soviética amontó'l nivel de la competencia, anque entós daquella esistía una mayor igualdá col dominador tradicional, Estaos Xuníos. Los norteamericanos #imponer nel medayeru con 6 metales (4 d'oru), magar los soviéticos llograron un númberu mayor de 7 preseas (3 d'oru). Ente dambos estaos lleváronse 13 de les 21 medayes en xuegu. L'únicu haltera de fala hispana con actuación destacada foi l'arxentín Humberto Selvetti, bronce nel pesu pesáu.

Ḥoquei[editar | editar la fonte]

Per quintu añu consecutivu, la selección de ḥoquei de la India proclamóse vencedora de la prueba. Por detrás quedaron los Países Baxos (plata) y Reinu Xuníu (bronce), que ganó na final pol tercer puestu a Paquistán. Los 8 equipos restantes apostaron un tornéu de consolación na ciudá de Porvoo, que los sos resultaos nun figuren nel resume olímpicu oficial.

Llucha[editar | editar la fonte]

Un total de 244 lluchadores de 37 países participaron nel programa de 16 pruebes: 8 d'estilu llibre y 8 de grecorromana, estremaes por pesos. Nel so debú nunos Xuegos Olímpicos, la Xunión Soviética lideró'l medayeru con 10 metales (5 oros), siguíos de Suecia ya Irán, quien fueren los dominadores tradicionales hasta esi añu.

Natación y saltos[editar | editar la fonte]

El programa de natación incluyía 6 pruebes masculines y 5 femenines, les mesmes que na última edición, y cuntó cola participación de 319 nadadores (201 homes y 118 muyeres) de 48 países. A nivel deportivu batiéronse 9 plusmarcas olímpiques, ente elles un récor del mundu.

En categoría masculina, Estaos Xuníos llevó cuatro de los seis oros en xuegu, concretamente los 100 metros llibres (Clarke Scholes), 1.500 m (Ford Konno), 100 m llombu (Yoshi Oyakawa) y el relevu de 4 x 200. El francés Jean Boiteux ganó los 400 m y l'australianu John Griffith Davies venció en #estilo braza. Per otru llau, Xapón tornó tres la so ausencia de Londres 1948 y caltuvo'l so dominiu na natación, al llevase tres medayes de plata.

Hungría apoderó por completu la categoría femenina, al consiguir cuatro de los cinco oros disponibles. L'equipu formáu por Ilona Novák, Judit Tarreces, Éva Novák y Katalin Szöke batió'l récor mundial nel relevu de 4 x 100. Szöke foi amás la trunfadora de los 100 metros llibres, ente que Valéria Gyenge ganó en 400 m y Éva Székely fixo lo propio en 200 m braza. La única nota discordante foi Joan Harrison, representante de Sudáfrica, que venció en 100 m llombu.

Tocantes a los saltos de trampolín, hubo 76 participantes (51 homes y 25 muyeres) de 22 países, y Estaos Xuníos llevó l'oru nes 4 pruebes en xuegu. Patricia McCormick consiguió los sos dos primeros oros nunos Xuegos Olímpicos, que cuatro años dempués pudo revalidar. Tocantes a los atletes de fala hispana, Joaquín Capiya ganó pa Méxicu la plata en 10 metros plataforma.

Water-polo[editar | editar la fonte]

El fechu de qu'hubiera 21 seleiciones en tema llevó a la organización a montar una fase eliminatoria. La última ronda consistía nun grupu ente los cuatro meyores seleiciones, que pertenecíen direutamente poles medayes. Hungría y Yugoslavia llegaron al postreru partíu empataes, pero los maxares lleváronse l'oru gracies a una mayor diferencia de goles. Italia #quedar col bronce.

Pentatlón modernu[editar | editar la fonte]

La Unión Internacional de Pentatlón Modernu reguló per primer vegada esta prueba dende la so creación en 1948. El fechu de que se celebraren los primeres mundiales trés años antes ameyoró'l nivel competitivu. Nesta ocasión, los 51 atletes de 19 países optaben a medaya individual y coleutiva. Anque'l suecu Lars Hall foi campeón en solitariu, los bonos puestos de los maxares Gábor Benedek (plata) y István Szondy (bronce) dieron l'oru a Hungría na clasificación por equipos.

Piragüismu[editar | editar la fonte]

Nel piragüismu, con 159 remeros (13 d'elles muyeres) de 21 países, caltúvose'l mesmu programa de la pasada edición, con 8 pruebes masculines y una femenina. Les de kayak vivieron la mayor rivalidá enfre Finlandia y Suecia: anque'l suecu Gert Fredriksson revalidó l'oru en K1 de 1.000 metros, los fineses vencieron nel restu gracies a Thorvald Strömberg y al equipu de K2 formáu por Kurt Wires y Yrjö Hietanen.

Na única competencia femenina, K1 de 500 metros, la finesa y campeona mundial Sylvi Saimo cumplió colos pronósticos y proclamóse vencedora.

Remu[editar | editar la fonte]

Les pruebes de remu #celebrar nel barriu de Meilahti, un llugar distintu al previstu. Los 404 homes de 33 países tomaron parte d'una competición con 7 modalidaes. Estaos Xuníos caltuvo'l so dominiu nel medayeru con dos preseas d'oru, anque tuvo qu'enfrentase a la dura competencia de la Xunión Soviética. Na especialidá de doble par de remos ensin timonel, l'equipu d'Arxentina (Eduardo Guerrero y Tranquilo Cappozzo) consiguió l'oru ente qu'Uruguái (Miguel Seijas y Juan Antonio Rodríguez) llogró'l bronce.

Tiru[editar | editar la fonte]

Per primer vegada, la Unión Internacional de Tiru diseñara un programa estable con 7 pruebes, nel que tornaben disciplines como la pistola rápida. En total participaron 218 tiradores de 48 países. Les muyeres siguíen escluyíes de los XX. OO. a pesar de qu'en 1950 empezaren a competir en torneos internacionales. La debutante Xunión Soviética ganó un total de 4 preseas, pero nun #liderar el medayeru porque Noruega #facer con dos oros gracies a Erling Kongshaug (rifle en trés asities) y John Larsen (tiru al venáu). L'húngaru Károly Takács revalidó'l trunfu de la edición anterior en pistola llibre per delantre del español Ángel Llión Gozalo, únicu medayista del so país nesta edición.

Vela[editar | editar la fonte]

Unos 227 regatistas (224 homes y 3 muyeres) de 29 países participaron nos 5 eventos fitos. A les categoríes habituales (Finn, Star y Dragon) añadióse una nueva, el veleru de 5,5 metros. De nuevu volvió haber muyeres y les pruebes fueron mistes, daqué que se caltuvo hasta 1980. Los puntos #otorgar según la clasificación final y el númberu de barcos que terminaben #cada carrera.

El danés Paul Bert Elvstrøm ganó'l segundu de los sos cuatro oros olímpicos na categoría Finn. Italia y Noruega vencieron en Star y Dragon respeutivamente, ente qu'Estaos Xuníos #llevar les últimes dos pruebes: veleru de 5,5 y de 6 m.

Deportes d'exhibición[editar | editar la fonte]

Nos Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki hubo dos deportes d'exhibición: el pesäpallo (nacional) y el balonmano (internacional).

El pesäpallo ye una variante finlandesa del béisbol onde la mayor diferencia ta en que la bola #llanzar al aire en direición horizontal. El 31 de xunetu celebró un partíu amistosu ente una selección de la lliga nacional y otra de la federación deportiva sindical, que terminó con un resultáu de 8:4. El creador d'esta disciplina, Lauri Pihkala, tuvo l'honor de faer el saque inicial.

En cuanto al balonmano, solo foi prueba oficial nos Xuegos Olímpicos de Berlín 1936 y dempués retiróse del programa. La variante d'aquella dómina yera d'once xugadores (frente a los siete actuales) y al campu nun campu de verde. El 30 de xunetu celebró un amistosu ente les seleiciones de Dinamarca y Suecia. Los suecos vencieron finalmente por 19 a 11, y magar l'agua persistente hubo más de 13.000 espectadores nes graes.

Ceremonia de pieslle[editar | editar la fonte]

La ceremonia de clausura empezó a les 17:00 del 3 d'agostu de 1952, y nesta ocasión toes los comités nacionales (incluyíu China) tuvieron representaos. Sicasí, hubo atletes que yá se colaron a los sos países y delles delegaciones nun cuntaben con nengunu. Nesos casos, #enseñar nacional foi portada por un cadete finlandés.

A les 19:12 hores, la bandera de Grecia #alzar a los acordes del himnu nacional griegu. Darréu, #xubir nel mástil central la bandera de Finlandia y nel mástil esquierdu la d'Australia, futura organizadora de los Xuegos Olímpicos de Branu de 1956 na ciudá de Melbourne. El presidente del Comité Olímpicu Internacional, Sigfrid Edström, cerró la XV Olimpiada con un discursu en francés ya inglés. Darréu, l'alcalde de Ḥélsinki recibió la bandera olímpica pa curiala hasta los siguientes Xuegos, apagóse la llapada olímpica y fixéronse cinco salves. Una banda musical tocó la tema «Cantar de los Atenienses», con arreglos del compositor finés Jean Sibelius, y finalmente l'himnu finlandés pa dar zarru a la ceremonia.

Medayeru[editar | editar la fonte]

Emil Zátopek y Reinaldo Gorno ganaron oru y plata en maratón, respeutivamente.

Un total de 43 países llograron siquier una medaya nestos Xuegos Olímpicos. El líder del medayeru foi Estaos Xuníos con 76 medayes, ente que la Xunión Soviética llogró 71. El primer oru soviético #ganar Nina Ponomaryova, en llanzamientu de discu. Por detrás destacó Hungría, que con muncha menor población qu'esos países llogró un récor de 42 preseas (una d'oru en fútbol, col llamáu "Equipu d'oru" de Puskas o Czibor) y asitióse en tercer llugar. Los anfitriones de Finlandia llograron 22 medayes, ente qu'en países de fala hispana, el que más preseas llogró foi Arxentina, con cinco. Nel apartáu de países que tornaben a los Xuegos, Alemaña consiguió 24 #medaya pero nenguna d'elles d'oru, ente que Xapón robló unes 25.

Dientro de los atletes que llograron medaya, destaca especialmente la figura d'Emil Zátopek. L'atleta de Checoslovaquia ganó la medaya d'oru nes pruebes de 5.000 metros, 10.000 metros y el maratón, una prueba pa la que nun compitiera antes. Amás, la so muyer Dana Zatopkova ganó en llanzamientu de xavalina.[1] N'equitación, per primer vegada una muyer consiguió una medaya; el danés Lliriu Hartel, aquexada de polio, ganó la plata n'adomadura individual.[1] En natación hubo una meyora xeneralizada de les marques, con dellos récores superaos. Per otru llau, en ximnasia destacó la figura de la soviética Maria Gorokhovskaya, que consiguió medayes nos siete pruebes a les que se presentó: dos oros, y cinco plates. Fueron los últimos Xuegos nos que participó.[1]

Ḥélsinki 1952 destacó por ser la edición onde más récores olímpicos y mundiales batiéronse, marca que nun foi superada hasta los Xuegos Olímpicos de Beixín 2008.

Mandáu[editar | editar la fonte]

L'impautu económicu en Finlandia foi notable, porque ayudó a la so recuperación tres la Segunda Guerra Mundial, na que'l país participó. En total, invirtiéronse más de 1.580 millones de marcos fineses. Les zones ya infraestructures deportives construyíes fueron reutilizaes, y ayudaron al desenvolvimientu urbanísticu de Ḥélsinki. Por casu, la Villa Olímpica #convertir nuna zona residencial, ente que l'Estadiu Olímpicu siguió allugando importantes competiciones internacionales como'l Mundial d'Atletismu. Amás, construyóse l'aeropuertu internacional de Ḥélsinki-Vantaa.[17]

Dientro de les rellaciones internacionales, Finlandia #abrir al mundu. Amás del contautu de los sos ciudadanos con xente d'otres races, ampliáronse los contactos del Gobiernu tantu con Europa occidental como con dellos gobiernos d'Europa del Este. Nesi sentíu, les rellaciones de Finlandia col Reinu Xuníu y les visites del príncipe Felipe d'Edimburgu sirvieron por que'l país fuera consideráu por otres naciones como parte del mundu occidental.

No que fai a los Xuegos Olímpicos, Ḥélsinki 1952 sorteó los problemes políticos de la so dómina y la edición pudo celebrase con normalidá, con una bona organización per parte del Comité encargáu d'esti llabor.[17] Anque Finlandia ye'l país con menos población qu'allugó esti eventu, la participación de 1952 foi llixeramente cimera en númberu d'estaos a la edición posterior, Melbourne 1956.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 El País (ed.): «Zatopek: 62.195 metros, 142 rivales y 3 títulos en siete días» (castellanu) (13 de xunetu de 1984). Consultáu'l 2 d'avientu de 2011.
  2. Comité Olímpico de Japón (ed.): «History of Japan's Bids for the Olympics» (inglés). Consultáu'l 30 de payares de 2011.
  3. 3,0 3,1 3,2 EF Deportes (ed.): «Helsinki 1940: los Juegos Olímpicos olvidados» (castellanu). Consultáu'l 30 de payares de 2011.
  4. El País (ed.): «Historia de los Juegos Olímpicos: Saint Louis 1904» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 4 d'avientu de 2011.
  5. Aldaver.com (ed.): «Votes for the Olympics» (inglés). Consultáu'l 30 de payares de 2011.
  6. 6,0 6,1 6,2 El País (ed.): «Historia de los Juegos Olímpicos: Helsinki 1952» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 2 d'avientu de 2011.
  7. 7,0 7,1 BBC (ed.): «1952: Zatopek wins gold at Helsinki» (inglés). Consultáu'l 2 d'avientu de 2011.
  8. 8,0 8,1 8,2 YLE (ed.): «348 000 Euros for Helsinki Olympic Torch» (inglés) (4 de febreru de 2011). Consultáu'l 4 d'avientu de 2011.
  9. 9,0 9,1 «Helsinki 1952: Torch and Torch Relay» (inglés). olympic-museum.de. Consultáu'l 10 de mayu de 2015.
  10. 10,0 10,1 YLE (ed.): «History of Olympiastadion» (inglés) (4 de febreru de 2011). Consultáu'l 4 d'avientu de 2011.
  11. Reuters (ed.): «Chen Chengda, China's almost Olympian» (inglés) (7 d'agostu de 2011). Consultáu'l 4 d'avientu de 2011.
  12. «After The Golden Moment» (inglés). Sports Illustrated (17 de xunetu de 1972). Consultáu'l 10 de mayu de 2015.
  13. «Paavo Nurmi» (inglés). Lost Legends of Sport. Consultáu'l 10 de mayu de 2015.
  14. 14,0 14,1 14,2 14,3 «Athletics at the 1952 Ḥélsinki Summer Games» (inglés). Sports Reference. Consultáu'l 12 de mayu de 2015. Error de cita: La etiqueta <ref> ye inválida; el nome «:1» ta definíu delles vegaes con distintu conteníu
  15. 15,0 15,1 15,2 «Emil Zatopek, la llocomotora humana» (inglés). Marca (7 de xunu de 2012). Consultáu'l 12 de mayu de 2015.
  16. «Héroes argentinos 8: Reinaldo Gorno, otra proeza en maratón» (castellanu). La Razón (20 d'abril de 2012). Consultáu'l 12 de mayu de 2015.
  17. 17,0 17,1 YLE (ed.): «Helsingin olympialaiset 1952» (finlandés). Consultáu'l 4 d'avientu de 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Bandera del Reinu Xuníu Londres 1948
XV Xuegos Olímpicos de branu
Bandera de Finlandia Ḥélsinki 1952
Socesor:
Bandera de Australia Melbourne 1956