Xeografía de Venezuela

De Wikipedia
Xeografía de Venezuela
Llocalización
Continente América
Rexón América del Sur
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 1.076.945 km²
  916.445 km² (96.7 %) km² (tierra)
  30.097 km² (3.3 %) km² (agua)
Llinia de costa 4.209 km
Principales ciudaes

Caraques = 3.020.000 Maracaibo = 2.315.00 Valencia = 2.017.000 Barquisimeto = 1.756.000 Maracay = 1,315.000 Ciudad Guayana = 1,115.958 San Cristóbal = 1,087.000 [Barcelona (Venezuela)] = 960.000 Maturín = 517.000 Cumaná = 463.000

Barinas = 592,108 Acarigua = 498.000 Mérida = 527,808 Ciudad Bolívar = 316.000

Guarenas-Guatire = 495,982
Puntos estremos
Puntu más baxu (Lagunillas) : -12 msnm
Puntu más altu (Pico Bolívar) : 5.007 msnm
Fronteres territoriales
 • Bandera de Brasil Brasil 2.199 km
 •  Colombia 2.219 km
 •  Guyana 1000 km (llargor del Ríu Esequibo)

 
 • Plataforma continental 98 500 km² (53 185 mn)
 • Zona económica esclusiva 860 000 km² (464 362 mn)
 • Mar territorial 12 mn
[editar datos en Wikidata]

El territoriu continental de Venezuela ta allugáu al norte d'América del Sur, la so llende ta mui cerca del Ecuador terrestre, polo tanto forma parte de la zona intertropical. Les sos llendes xeográfiques son: Mar Caribe (norte), Colombia y Brasil (sur), Guyana (esti) y Colombia (oeste), amás el so Mar Patrimonial otorgar fronteres colos mares territoriales de: Estaos Xuníos d'América (Puertu Ricu y Islles Vírxenes de los EE.XX.), el Reinu de los Países Baxos (Aruba y Antilles Neerlandeses: Bonaire, Curaçao, Saba, y San Eustaquio), la República Dominicana, Francia (Guadalupe y Martinica), Trinidá y Tobagu, Colombia, Saint Kitts y Nevis, el Reinu Xuníu , Dominica, Santa Llucía, San Vicente y Les Granadines, Granada y Guyana.*** El territoriu entendíu ente la llende oficial con Guyana (Ríu Cuyuní) y el ríu Esequibo entiende una estensa zona que Venezuela reclama como mesma, conocida como la Guayana Esequiba.

Tomando como referencia'l centru xeográficu del territoriu continental venezolanu, l'área que s'atopa esautamente al otru llau del globu terráqueo (antípoda) ye la Península de Malaca, nel Sureste Asiáticu, específicamente la rexón sur de Tailandia.

El territoriu venezolanu[editar | editar la fonte]

El territoriu de Venezuela ta formáu pel territoriu continental (tierra firme), qu'entiende 1.075.945 km²; el territoriu insular (islles), que toma 1.270 km²; l'espaciu aereu; y les árees marín y submarín. Ente les árees marín y submarín atópense'l mar territorial (el cual suma 71.295 km² al territoriu xeneral), la zona allegante (22.224 km²), la zona económica esclusiva (348.176 km² d'estensión marina qu'inclúin la zona allegante), la plataforma continental (que correspuende al fondu marín, hasta la estensión de la zona económica esclusiva) y les agües interiores, históriques y vitales. Vistu asina, el territoriu (continental y marítimu) de Venezuela toma 987.740 km², yá que de les árees marín y submarín namái'l mar territorial suma estensión al territoriu, entá cuando en toes elles l'estáu exerz soberanía. Reclama 159.542 km² del territoriu de llau a Guyana.

Xeográfica[editar | editar la fonte]

El país entiende munches rexones xeolóxicamente bien variaes. Al oeste estienden la Cordal de los Andes venezolanos. Estos enllargar escontra'l norte y tresfórmense ellí nel Cordal de la Mariña (Venezuela). Al sur d'esta cadena montascosa atópense los Llanos, con gran cantidá de ríos. Al sur de los Llanos cuerre'l ríu Orinoco. Al sur del Orinoco ta la rexón de les Guayanes, un escudu de la era precámbrica, una parte del cual allúgase na cuenca del Ríu Negru ya indireutamente na del Ríu Amazones y otra parte na cuenca del Orinoco. La Guayana venezolana ye la rexón más estensa del país y ta formada, amás del antiguu escudu guayanés, por amplies y elevaos pandos que tomen el nome de Tepuyes, que-y dan los pemones, indíxenes qu'habiten na Gran Sabana.

Por atopase na zona intertropical, Venezuela tien un clima templao y lluvioso polo xeneral, pero por cuenta de la orografía, los vientos, la influencia del mar y l'orientación de les cadenes montascoses, hai diferencies climátiques. La llatitú exerz cierta importancia na estacionalidad y cantidá de les agües, pero'l so papel ye enforma menor en cuanto al efeuto que tien nes temperatures. L'altitú, sicasí, constitúi un factor que camuda drásticamente el clima, sobremanera no que se refier a la temperatura, algamando valores bien distintos según la disposición del relieve no que se conoz como pisos térmicos, bióticos o ecolóxicos.

Paleogeografía[editar | editar la fonte]

Mientres el Pleistocenu tardíu la estensión de los glaciares na Cordal de Mérida y Sierra de Perija yera de más de 700 km² y el nivel del mar yera 125 m. más baxu.

Estensión de los glaciares mientres la postrera era glacial nos Andes venezolanos hai aproximao ente 20,000 a 70,000 años. Anguaño queda menos de 1% d'esa estensión glaciar, tando partida nel Pico Bolívar y Picu Humboldt-Bonpland.

Clima[editar | editar la fonte]

Ficheru:PisosTermicos Venezuela.imagen pequeñaTipos climáticos venezolanos, de acuerdo a sus pisos térmicos. La midida añal de temperatura amenórgase namái cola altitú, como por casu en Los Teques (asitiada a 1.300 metros) colos sos 19,8;°C de permediu añal oldea colos pueblos y ciudaes nel nivel del mar que superen los 27 °C de midida añal, anque l'amplitú térmica ye bien escasa en tol país (nunca supera los 4 °C de diferencia). Nun esisten les estaciones bien marcaes, como asocede coles zones templaes de dambos hemisferios. Otra manera, por influencia de la llingua castellana introducida polos españoles mientres el periodu colonial, denominar iviernu a la dómina d'agües, anque ésta coincide, aproximao, col branu (térmicu) nel Hemisferiu Norte. Y, otra manera, denominar branu a la dómina de seca que correspuende, tamién aproximao, al iviernu nel Hemisferiu norte (payares a abril). Los climes venezolanos tán estructurados en "pisos térmicos", como se menta de siguío:[1]

  • Clima Bien Templáu: dende'l nivel del mar hasta 300 m. La temperatura medio añal son mayores a 26ºC. Toma la mayoría del territoriu nacional. Un exemplu d'esti clima son les ciudaes alcontraes en zones grebes como Maracaibo, Puntu Fixu, Coru; y ciudaes alcontraes en zones de sabana como Barinas, Guarenas y San Carlos.
  • Clima Templáu: alcuéntrase aproximao ente los 300 m a 650 m. y tien temperatures que ronden ente 23°C a 25°C. El clima propiu de llocalidaes como Barquisimeto, Valencia, Maracay y Guarenas.
  • Clima Frescu: allugar ente los 650 a 1600 m. La temperatura permediu añal va dende los 18ºC a 23ºC. Exemplos d'esti clima atópase en llocalidaes como Mérida (parte sur), San Cristóbal, Caraques, Los Teques y Caripe.
  • Clima Templáu: ente los 1600 y 2400 m., les temperatures van dende los 13ºC hasta los 18ºC, exemplu d'esti clima atópase en San Antonio de Los Altos, Colonia Tovar, El Junquito, Galipan, Mérida (parte norte), Santu Domingu, La Puerta, Glayar, Queniquea.
  • Clima Fríu: atopar ente los 2400 y 3200 metros aproximao, onde les temperatures fluctúan ente los 8ºC y 13ºC. Exemplu d'esti clima puede atopase en Mucuchíes, Los Nevaos, Chachopo, La Culata y zones parameras de la Sierra de Perija y Cordal de Mérida, según tamién nos cumes máximos del Macizu Guayanes y Cordal de La Mariña.
  • Clima Bien Fríu: alcontrar ente los 3200 y 4150 m. aproximao, con temperatures que van ente los 3ºC y 8ºC. Exemplu d'esti clima rescampla en llocalidaes como Apartaderos, Llanu El Hato, L'Aprucida y nos pandoriales andinos del Cordal de Mérida y Sierra de Perija.
  • Clima Xelizu: esta alcontráu ente los 4150 m y 4700 m., tien temperatures ente los 0ºC y 3ºC. Alcontrar en diversos pandoriales altos de la Sierra Nevada de Mérida, Sierra de Santu Domingu y Sierra de La Culata.
  • Clima Glacial: nos picos de más de 4.700 m onde reinen les nieves perpetues, les temperatures tán per debaxo de 0 °C.

La influencia del mar incide en cambeos climáticos anque en menor grau que l'altitú, asina nes zones de mariñes les temperatures máximes son altes, pero non tanta como Los Llanos, alcontraes nel interior, amás d'esta rexón xunto la Guayana los efeutos de la continentalidad incide n'amplitúes térmiques diaries más altes (de más de 0 °C), con al respective de la mariña (non cimera a 4 °C d'amplitú media polo xeneral). Anque sía que non, en tol territoriu nacional les amplitúes térmiques añales son insignificantes Con al respective de les precipitaciones hai variaciones nes distintes rexones venezolanes, en Los Llanos ye tropical con una granpat estación seca (Clima intertropical de sabana), asina na zona costera del Mar Caribe ye grebu con escases precipitaciones, quitando l'aguada del Atlánticu onde llueve abondosamente. Nes zones montascoses del Cordal de la Mariña (Venezuela), les agües varien según les disposición de los montes, pero son abondos y más regulares.El clima puede definise como la resultante de les condiciones de l'atmósfera y de los sos efeutos sobre la vida na superficie terrestre, mientres un periodu abondo llargu. La conocencia del clima en Venezuela ye indispensable pa entender les carauterístiques de los otros componentes del ambiente como los suelos, la vexetación y los recursos hidráulicos, según pa la evaluación de les potencialidaes y llimitaciones qu'ufierten les distintes rexones xeográfiques nel desenvolvimientu del país.

Venezuela atópase allugada na zona intertropical del Hemisferiu Norte, ente 0º 38’ 53” y 12º 11’ 22” de latitud norte, y 59º 48’ 10” y 73º 25’ 00” de longitud oeste. De resultes d'esta llocalización xeográfica, les condiciones climatolóxiques dependen de los patrones de circulación atmosférica y de los sistemes atmosféricos planetarios y rexonales qu'afecten el norte d'América del Sur y el sur del Mar Caribe.

El territoriu venezolanu ta so la influencia direuta de los vientos alisios del nordés, que aníciense nuna zona del Atlánticu norte onde la presión atmosférica ye alta.

La franxa o área onde converxen na superficie los vientos alisios del nordés del Hemisferiu Norte y los del sureste del Hemisferiu Sur, recibe'l nome de Zona de Converxencia Intertropical (ZCIT). Dacuando, esta converxencia ye bien activa, dando llugar a la formación de grandes nubes de desenvolvimientu vertical, que dexen claramente la so identificación nes imáxenes satelitales. Esta converxencia céntrase, en permediu, alredor de los 5º N, moviéndose escontra'l norte y escontra el sur, nos periodos de los solsticios de branu correspondientes.

Les condiciones xenerales del clima pueden trate modificaes regionalmente por factores diversos, tales como l'altitú del relieve, la so esposición a los vientos, la continentalidad, ya inclusive pola presencia recurrente del llamáu fenómenu El Neñu-La Neña.

D'estos sistemes atmosféricos, los más importantes por cuenta de la amplitú xeográfica y al so significáu climáticu, son la Zona de Converxencia Intertropical, el Sistema d'Alta Presión del Atlánticu norte, les vaguaes, ondes del este y los relictos de frentes fríos del norte. Les ondes del este son perturbaciones que s'arrobinen na rexón del Atlánticu-Caribe dende l'este escontra l'oeste, produciendo fuertes precipitaciones.

Pola so situación llatitudinal, el territoriu nacional ye esencialmente isotérmico, que la so oscilación térmica estacional ye polo xeneral menor a 5 °C; sicasí, l'amplitú térmica diaria (ATD) ye más importante, algamando valores cimeros a 8 °C y posiblemente entá más altos en situaciones d'altitúes significatives, como nos casos de les zones elevaes de Guayana y Andar. Ye bonu aprofiar que los factores d'altitú y distancia al mar (continentalidad) exercen tamién influencia, pero de manera moderada.

L'altitú del relieve ye'l factor qu'introduz la mayor variación de la temperatura en Venezuela. Al amenorgamientu de la temperatura con al respective de una determinada elevación conózse-y como Gradiente Térmicu Vertical y el so valor varia ente 0.63 °C/m cerca del ecuador y 0,62 °C/m a 12° de Latitud Norte. De manera que nes rexones montascoses, la variación de la temperatura cola altitú ye más marcada, xenerando una secuencia de pisos térmicos qu'en combinación coles otres variables atmosfériques da como resultáu un patrón de pisos climáticos.

Hai de solliñar que la variación estacional de los periodos secu y lluviosu ye la carauterística más sobresaliente del clima de les rexones allugaes al norte del Paralelu 6° N. La estación seca puede empecipiase en payares y estiéndese hasta mediaos de mayu cuando empieza la estación lluviosa, lo cual asocede en casi tol país, particularmente nos Llanos Oriental y Central, onde la precipitación permediu añal varia ente 800 a 1100 mm al añu, según nos Llanos Occidental y Meridional más húmedos con permedios añales ente 1500 y 2400 mm. Nes rexones semi-grebes les agües son escases, d'alta intensidá y de calter erráticu. Polo xeneral, les rexones de clima grebu nun presenten un periodu de mugor marcáu, sacante n'años escepcionalmente bien lluviosos.

Nel territoriu venezolanu pueden estremase los siguientes tipos climáticos relevantes:

I. Climes Templaos de Tierres Baxes

Correspuende a les rexones allugaes per debaxo de 1000 m d'altitú, con temperatures medies añales ente 22 y 26 °C pa los tipos templaos y superior a 26 °C pa los tipos bien templaos. Dende'l puntu de vista de la lluviosidad estrémense seis tipos de climes templaos de tierres baxes con distintes subtipos; a saber:

Climes del Sur: Entienden los tipos templaos superhúmedo y bien húmedu de calter ecuatorial.

Climes de los Llanos: Húmedu nes tierres baxes y bien húmedu nel piedemonte oeste de Barinas. Na xeneralidá de los casos, los climes de los llanos carauterizar por tener una marcada estacionalidad de les agües. Asina, nel periodu lluviosu concéntrase más del 85% del total añal de precipitación, ente que nos meses secos llueve bien pocu, especialmente en xineru, febreru, marzu y abril.

Climes de la Depresión del Llagu de Maracaibo: Na Depresión del Llagu de Maracaibo pueden estremase los siguientes tipos climáticos: Superhúmedo: nos Piedemontes de les cuenques de los ríos Tarra, Socuavo y Catatumbo. Bien Húmedu: nel sector oeste, sur y sureste del Llagu. Húmedu: al suroeste, sur y esti del Piedemonte Andín. Subhúmedo: nes mariñes Occidental y Oriental del Llagu. Semiárido: na Altiplanicie de Maracaibo, Llaguna de Sinamaica y Paraguachón.

Climes del Sistema de Relieve Lara-Falcón-Yaracuy: Nesta rexón conformada por una socesión de serranías baxes, llombes y valles llonxitudinales, esiste una variedá de climes que van dende bien húmedu hasta'l grebu.

Climes de la Mariña Central: La Mariña Central ta allugáu ente los meridianos 66°30’ y 68° W y atópase so los efeutos del fenómenu de surgencia, resultante de la esposición de la llinia de mariña en sentíu oeste-esti y de la inversión de los vientos alisios. Tales situaciones anicien nesti sector un clima semiárido.

Climes de la Rexón Nororiental: Nesta rexón pueden atopase climes bien húmedos. Nel estáu Nueva Esparta predomina'l clima semiárido, exceptuan¬do'l sector nororiental de la islla de Margarita qu'inclúi'l Cuetu Copey, un pocu más húmedu y más frescu por efeutu del altor.

II. Climes de Tierres Altes

Tierres Altes de Guayana: Tán conformaes por una topografía gradiada y estensa na que s'entrepolen los tepuyes, sierres y serranías, con altitúes cimeres a los 1000 m, enclavaes na estensa rexón de clima templáu super¬húmedu de Guayana. Preséntase, básicamente dos tipos de clima: el mesotérmico superhúmedo y el mesotérmico bien húmedu.

Cordal de la Mariña Central y Oriental: Nesti Cordal, tantu na so parte central como oriental, los tipos climáticos que se destacar son el mesotérmico húmedu que cubre les franxes altitudinales ente 1000 y 2000 m, el mesotérmico subhúmedo allugáu nel mesmu pisu altitudinal y el templáu subhúmedo locali¬zado percima de los 2000 m. Esti postreru presenta una temperatura medio añal ente 15 °C na so parte inferior y 10 °C nes sos partes más altes. El factor altitú xunir colos factores marítimos y de continentalidad pa producir alta diversidá climática.

Cordal de Mérida: Nel Cordal de los Andes, ye onde esiste la mayor variabilidá climática de les tierres altes situa¬das percima de los 1000 m d'altitú. N'efeutu, la vigorosidad del so relieve espresada en distintes franxes altitudinales que rematen casi a 5000 m, la masividad, la so orientación ya inclusive la so esposición a los vientos y a los rayos solares, asina lo determinen. Los tipos y subtipos de climes que pueden atopase nesti Cordal, van dende'l Mesotérmico bien húmedu, hasta'l Pisu Xelizu. La variabilidá climática andina determina, de la mesma, una marcada biodiversidá, bien impor¬tante pa la llocalización de los tipos de vexetación natural y l'usu agrícola de la tierra. Ye lo que se conoz como pisos bioclimáticos, que'l so escalonamientu nel Cordal de Mérida ye'l más conspicuo de tol territoriu nacional.

Cordal de Perijá: El Cordal de Perijá presenta una gran diversidá climática, n'estrecha rellación cola altitú y l'orientación de la esposición de les aguaes, lo cual anicia impor¬tante variabilidá na cantidá d'agua medio añal. Ye según na cuenca del ríu Guasare, allugada nel sector más escontra'l norte del cordal, la precipitación varia ente 1600 mm/añu na zona montascosa baxa hasta un pocu más de 3000 mm/añu en fincar¬ciones de la zona fronteriza con Colombia. Ente que n'estremu sur del Cordal, la cantidá d'agua ye entá enforma mayor, alcan¬zando permedios añales ente 2200 mm/añu na zona montascosa baxa hasta 4000 mm/añu nos valles de los ríos d'Oru y Entemediu. Coles mesmes, nos cumes sobre los 3000 m d'altor onde tán les nacientes del ríu Apón y los sos tributarios, atópase una zona de Pandorial bien húmedu, bordiando la zona estremera con Colombia.

Fonte: Atles de Venezuela - Institutu Xeográficu de Venezuela Simón Bolívar. [1]

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Venezuela ta conformada por trés aguaes hidrográfiques: la del Mar Caribe, la del Océanu Atlánticu y la del Llagu de Valencia, que forma una cuenca endorreica. La principal ye la del Caribe pol númberu de ríos que lu constitúin, anque suelen ser de curtiu cursu y de caudal escasu ya irregular, con dalguna esceición como ye'l casu del Ríu Catatumbo, que naz en Colombia y desagua na cuenca del Llagu de Maracaibo. Al Océanu Atlánticu drena la estensa cuenca del ríu Orinoco, que la so superficie ye cimera a la de toa Venezuela. La cuenca del Orinoco ye la tercera d'América del Sur pola so superficie y da orixe a un caudal d'unos 33000 metros per segundu, lo que converten al Orinoco n'unu de los ríos más caudalosos del mundu y tamién n'unu de los más pervalibles dende'l puntu de vista de los recursos naturales anovables. Un ríu que constitúi un casu únicu nel mundu ye'l Casiquiare, que constitúi una derivación natural del Orinoco y que, dempués d'unos 500 km de llargor, desagua nel ríu Negru'l cual ye afluente, de la mesma, del Amazones.

Los principales afluentes venezolanos del Orinoco son el Arauca y el Ríu Apure pela marxe esquierda y el Ventuari, el Caura y el Ríu Caroní pela marxe derecha, ente otros.

Vista de Cascaes, nel Parque nacional Canaima.

Relieve de Venezuela[editar | editar la fonte]

Principales elevaciones
Pico Bolívar
Pico Bolívar
Nome Altor (m)
Pico Bolívar 4 978
Picu Humboldt 4 945
Picu Bonpland 4 883
Pico Espejo 4 765
Picu El Toru 4 756
Picu El Llión 4 740
Picu Los Nevaos 4 700
Pico Pan d'Azucre 4 680
Picu Mucuñuque 4 670

Venezuela tien un relieve variáu que va dende los cumes del Cordal Andín nel oeste hasta les planicies deltaicas nel este pasando polos llanos nel centru-sur, el Cordal de la Mariña nel norte (considerada por munchos como continuación del Cordal Andín) y l'amplia zona de pandos del Macizu Guayanés al sur del Orinoco (la rexón más estensa, col 50 % de la superficie total del país).

Fauna y vexetación[editar | editar la fonte]

El país Venezuela ye consideráu como unu de los Países Mega diversos por tener una gran cantidá y diversidá d'especies, sobremanera no que se refier a les especies vexetales y a les aves. Y la diversidá climática y, coles mesmes, la estabilidá de los elementos del clima, fixeron que munches especies vexetal y animal d'otres partes del mundu introduxérense y atoparen un hábitat por demás apoderáu pal so desenvolvimientu: casi tolos cultivos y especies adomaes pol home pueden cultivase en Venezuela en condiciones bien favorables, un fechu yá señaláu fai casi dos sieglos por Andrés Bello nel so Silva a l'agricultura de la Zona Chorniza.

Recursos naturales[editar | editar la fonte]

Ente ellos destaquen los minerales como petroleu, gas natural, fierro, bauxita, carbón, oru y diamantes y otros; los recursos pesqueros son abondosos na fachada marítima caribeña y atlántica según nos ríos de los Llanos; los recursos forestales y les vastes estensiones agrícoles y pecuaries tán bien subutilizados y tópense en Los Llanos y nes zones andines, según nel norte del país. Amás, l'enorme potencial hidroeléctricu presente na rexón Sur del país (Guayana) vien complementar y hasta sustituyir na so mayor parte, el potencial termoeléctricu de les plantes que peracaben gas natural y gasóil.

Xeografía política[editar | editar la fonte]

Caraques ye la ciudá capital de la república, una metrópolis onde s'asientan los poderes públicos nacionales. Sígen-y n'importancia Maracaibo, Valencia, Barquisimeto ,Maracay y munches otres.

Rexones naturales[editar | editar la fonte]

Rexones naturales de Venezuela.

Venezuela tien siete rexones naturales continentales y una rexón natural marítima.Testu alternativu.

Llendes[editar | editar la fonte]

Llendes de Venezuela[editar | editar la fonte]

  • Norte: Mares territoriales de: Trinidá y Tobagu, República Dominicana, Aruba, Curaçao, Bonaire, Puertu Ricu, Islles Vírxenes, Martinica y Guadalupe.
  • Sur: Colombia y Brasil.
  • Oeste: Colombia.
  • Este: Guyana.

Llendes polítiques[editar | editar la fonte]

Población[editar | editar la fonte]

La población venezolana ye bastante heteroxénea. La mayoría de los habitantes tien antepasaos europeos, indíxenes americanos y africanos, principalmente. Gran cantidá d'inmigrantes llegaron a Venezuela nel sieglu XX. Dende'l puntu de vista demográficu, Venezuela ye un país relativamente nuevu, con una pirámide de población bastante ancha na base, anque tien l'enclín a faese más angosta como resultáu d'un progresivu descensu de la tasa de natalidá. A empiezos de los años 90 (sieglu XX), la proporción de la población femenina empezó progresivamente a devasar a la masculina, lo que representa un enclín consistente cola etapa de transición demográfica. La mayor parte de la población vive nel norte del país (más del 70 % de la población), con una amplia zona casi despoblada al sur del Orinoco (la metá de la superficie del país namái concentra'l 5 % de los sos habitantes) y la rexón de Los Llanos, con daqué más del 20 % de la población total. Alredor del 80 % de la población ye urbana, la mayor parte de la cual concéntrase nes grandes ciudaes.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Silva (2010). «Tipo y subtipos climáticos de Venezuela». Universidá de Los Andes. Consultáu'l 4 d'agostu de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]