Óblast Autónomu Hebréu

Coordenaes: 48°28′43″N 132°08′21″E / 48.47861°N 132.13917°E / 48.47861; 132.13917
De Wikipedia
Óblast Autónomu Hebréu
Bandera del Óblast Autónomo Hebreo (es) Traducir coat of arms of the Jewish Autonomous Oblast (en) Traducir
Alministración
PaísBandera de Rusia Rusia
ISO 3166-2 RU-YEV
Tipu d'entidá óblast autónomo de Rusia (es) Traducir
Capital Birobidzhán (es) Traducir
Governor of the Jewish Autonomous Oblast (en) Traducir Rostislav Goldstein (es) Traducir
Nome llocal Еврейская автономная область (ru)
יידישע אויטאנאמע געגנט (yi)
Llingües oficiales rusu
yiddish
División
Xeografía
Coordenaes 48°28′43″N 132°08′21″E / 48.47861°N 132.13917°E / 48.47861; 132.13917
Superficie 36244 km²
Llenda con Óblast d'Amur, Jabárovsk (es) Traducir y Heilongjiang
Demografía
Población 156 500 hab. (1r xineru 2021)
Densidá 4,32 hab/km²
Más información
Estaya horaria Hora de Vladivostok (es) Traducir y Asia/Vladivostok (en) Traducir
Fundación 7 mayu 1934
eao.ru
Cambiar los datos en Wikidata
Placa de la sede gubernamental del Óblast autónomu xudíu con inscripción en ídish.

El Óblast Autónomu Hebréu, tamién llamáu Óblast Autónomu Xudíu (en rusu: Еврейская автономная область, tr.: Yevreyskaya avtonomnaya óblast; en yidis: ייִדישער אױטאָנאָמער געגנט, tr.: Yiddisher autonomer gegnt; d'antiguo república autónoma xudía), ye unu de los cuarenta y siete óblasts que, xunto coles ventiún repúbliques, nueve krais, cuatro distritos autónomos y dos ciudaes federales, conformen los ochenta y tres suxetos (entidaes subnacionales) de la Federación Rusa. La so capital ye Birobidzhán. Ta allugáu nel distritu Alloñáu Oriente, llindando al norte con Jabárovsk, al este y sur con China y al oeste con Amur.

Tien una área de 36.244 km² y una población de 156 500 hab. (1 xineru 2021), de los cualos, namái 1.2% son xudíos, el restu son principalmente rusos (casi un 90%) y ucraínos. El centru alministrativu ye Birobidján. La economía básase na minería (oru, estañu, fierro y grafitu), madera, agricultura llindada y manufactura llixera (principalmente testiles, y procesamientu d'alimentos).

Zona horaria[editar | editar la fonte]

El Óblast Autónomu Xudíu ta alcontráu na zona horaria de Vladivostok (VLAT/VLAST).

Clima[editar | editar la fonte]

El clima nel territoriu ye monzónico, con branos templaos y húmedos por cuenta de la influencia de los monzones d'Asia del Este; y con iviernos airosos, secos y bien fríos, debíu al Anticiclón Siberianu.

Historia[editar | editar la fonte]

El Óblast Autónomu Xudíu foi fundáu en 1928 como'l "Distritu Nacional Xudíu". Foi la resultancia de la política nacional de Lenin, por aciu la cual cada grupu nacional de los que componíen a la Xunión Soviética recibiría un territoriu nel cual tendría autonomía cultural nun marcu socialista. Nesti sentíu, foi tamién una respuesta a dos supuestes amenaces al estáu soviéticu: el xudaísmu, que diba en contra del ateísmu marxista; y el sionismu, que diba en contra de la visión soviética sobre'l nacionalismu.[1] La idea yera crear una nueva "Sion soviética", onde una cultura xudía proletaria pudiera surdir. L'idioma oficial sería'l yidis, en llugar del idioma hebréu, y les nueves artes y lliteratura socialistes reemplazaríen finalmente al xudaísmu como espresión de cultura.

La teoría de Stalin sobre la cuestión nacional sostenía qu'un grupu namái podía ser nación si teníen un territoriu, y como nun había un territoriu xudíu, los xudíos nun yeren una nación y nun teníen derechos como tal.[1] Los comunistes d'orixe xudíu argumentaben que la manera de resolver esti dilema ideolóxicu yera creando un territoriu xudíu, d'ende la motivación pa formar un óblast autónomu xudíu.[1] Políticamente falando, yera consideráu deseable crear una patria xudía dientro de la XRSS como una alternativa al sionismu y a la teoría propuesta por sionistes socialistes como Dov Ber Borojov, qu'afirmaba que la "cuestión xudía" podía resolvese creando un territoriu xudíu en Palestina.

D'esta manera, Birobidzhán foi importante pa los propósitos propagandísticos contra'l sionismu, que yera una doctrina que andaba a la tema col marxismu ente los xudíos izquierdistes. L'impautu de la propaganda foi tan efectivu que miles de xudíos emigraron escontra Birobidján inclusive dende fora de la Xunión Soviética, incluyendo a dalgunos que yá taben establecíos nos kibutz de Palestina.

Cola perspeutiva del tiempu, puede dicise que l'esperimentu taba condergáu al fracasu dende'l principiu. Otra meta importante del proyeutu de Birobidján yera amontar el númberu d'asentamientos humanos nel Alloñáu Oriente soviéticu, especialmente a lo llargo de la vulnerable frontera con China. En 1928 práuticamente nun había asentamientos nel área, ente que los xudíos teníen raigaños fondos na parte occidental de la Xunión Soviética, n'Ucraína, Bielorrusia y la mesma Rusia (l'antigua Zona d'Asentamientu). Ello ye que primeramente había propuestes de crear una República Soviética Xudía en Crimea o en partes d'Ucraína, pero éstes fueron refugaes por medrana de refuga ente los xentiles d'eses zones.

La xeografía y el clima de Birobidján yeren estremos, y los nuevos pobladores tendríen que reconstruyir les sos vides dende'l principiu. Dellos historiadores proclamaron que Stalin taba tamién motiváu por antisemitismu al escoyer Birobidján, p'asina caltener a los xudíos tan lloñe de los centros de poder del país como fuera posible. De toes formes, debe de reconocese al so favor que los Ucraínanos y los crimeos taben opuestos a que se creara un Estáu xudíu tomándose parte del so territoriu, anque la mayoría de los xudíos soviéticos vivía ellí y había bien poques alternatives pal proyeutu.

A pesar de les dificultaes, un pequeñu fluxu migratorio de xudíos empezó a llegar a la rexón. Pa los años 1930, el Distritu Nacional Xudíu foi promovíu al estatus d'Rexón autónoma y una propaganda masiva taba yá en marcha p'afalar a más pobladores xudíos a establecese ellí. Dalgunos d'estos avisos incluyíen los elementos típicos de la propaganda soviética del momentu, que incluyía posters y noveles en yidis describiendo la utopía social ellí. Otros métodos rayaben no estrafalario. Por casu, distribuyéronse volantes promocionando Birobidján, que fueron refundiaos dende un aeroplanu sobre un barriu xudíu de Minsk, na RSS de Bielorrusia. N'otra ocasión, una película en yidis producida pol gobiernu llamada Buscadores de la Felicidad, narraba la hestoria d'una familia de xudíos estauxunidenses que fuxera de la Gran Depresión p'asitiase en Birobidján.

A midida que la población xudía crecía tamién creció l'impautu de la cultura yidis na rexón. Creóse un diariu en yidis, creóse una compañía de teatru y cais na nueva ciudá fueron construyíes y nomaes honrando a destacaos autores en llingua yidis, como Sholom Aleichem y Y. L. Peretz.

L'esperimentu de Birobidján llegó a un altu a mediaos de los años 30, mientres una campaña d'espulsiones que tuvo llugar en tiempos de Viacheslav Mólotov. Líderes xudíos fueron arrestaos y executaos. Les escueles yidis fueron cerraes. Acordies con un censu de población de 1939, la población d'orixe xudíu instalada na rexón xubía a 17.695 persones, lo que supón pa esi entós un 16% del total.[2]

Tres l'Estáu d'Israel[editar | editar la fonte]

Plaza central de Birobidján.

Tres la Segunda Guerra Mundial, resurdió la idea de crear en Birobidján un posible llar pa los refuxaos xudíos. Pa esi entós la población xudía de la rexón creció hasta algamar casi la tercer parte del total. Pero tales esfuercios terminaron al crease'l Estáu d'Israel en 1948, tiempu en qu'en Birobidján remaneció'l archiconocido mitu de la supuesta combalechadura xudía, mas esta vegada contra Stalin.[ensin referencies] Una vegada más, los líderes xudíos fueron arrestaos. Trátase de erradicar la cultura yidis. La coleición de xudaica caltenida na biblioteca local foi quemada.[ensin referencies] Mientres los años que siguieron, la idea d'una comunidá autónoma xudía nesi óblast foi escaecida por completu. El censu de 1959, a seis años dempués de la muerte de Stalin y a once de la fundación del Estáu d'Israel, revela que la población xudía entendía non más de 14.269 individuos.[3]

Dellos estudiosos de la tema como Louis Rapoport, Jonathan Brent o Vladimir Naumov coinciden en que Stalin diseñara un plan pa deportar a tolos xudíos soviéticos escontra Birobidján[ensin referencies], según deportara internamente a otres minoríes tales como los tártaros de Crimea o los alemanes del Volga[ensin referencies], forzando asina a miles de persones a dexar los sos llares.

Placa billingüe de la sede del gobiernu del Óblast Autónomu Xudíu. Derecha: yidis; esquierda: rusu.

Col colapsu de la XRSS y les nueves polítiques d'emigración, la mayor parte de la población xudía que quedaba nel país partió escontra Alemaña ya Israel. En 1991, el Óblast Autónomu Xudíu foi tresferíu dende la xurisdicción del krai de Jabárovsk a la xurisdicción federal, pero pa cuando esto asocedió, la mayoría de los xudíos fuérense del llugar y representaben menos del 2% de la población. A pesar d'esto, l'idioma yidis volvió enseñar se nes escueles, esiste tamién un periódicu en yidis ya inda sigue operando una estación de radio nesi idioma.

La comunidá xudía del óblast envalorar en 2.327 persones en 2002(1.22%[4]). Dellos observadores políticos, particularmente aquellos simpatizantes de la causa palestina, propunxeron resurdir la República Autónoma Xudía tanto como alternativa al Estáu d'Israel como patria xudía, según una solución permanente a les dificultaes ente árabes y xudíos. De toes formes, la idea inda tien que demostrar que ganó sofitu significativu na opinión pública internacional.

Un documental llamáu ¡Lejayim, Collaciu Stalin! sobre la creación del Óblast Autónomu Xudíu y l'asentamientu d'una colonia xudía foi publicáu en 2003. Amás de ser una hestoria de la creación de la propuesta como patria xudía, tamién recrea escenes de l'actual Birobidján y entevistes con residentes xudíos de la rexón.

División alministrativa[editar | editar la fonte]

Distritos del óblast autónomu Xudíu.

El Óblast Autónomu Xudíu consiste de los siguientes distritos:

  1. Birobidzhanski (Биробиджанский)
  2. Leninski (Ленинский)
  3. Obluchenski (Облученский)
  4. Oktyabrski (Октябрьский)
  5. Smidovichski (Смидовичский)

Demografía[editar | editar la fonte]

Población (2002): 190.915

Grupos Étnicos: según el censu de 2002, el grupu étnicu rusu con 171.697 (89.9%) constitúi'l grupu más grande; siguíu por ucraínos con 8.403 (4.4%); xudíos, 2.327 (1,22%); tártaros, 1.196 (0.63%); y bielorrusos, 1.182 (0,62%) y asina. Los residentes identificar a sigo mesmos como pertenecientes a 95 grupos étnicos distintos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Britton, Frank (2012). «The "Soviet Zion" and plans for a Jewish homeland», Behind Communism (n'inglés). Ostara Publications, páx. 105-107. ISBN 978-1-300-06605-7. Consultáu'l 6 de setiembre de 2017.
  2. «Всесоюзная перепись населения 1939 года. Национальный состав населения по регионам России» (inglés). «Демоскоп». Consultáu'l 28 de payares de 2008.
  3. «Всесоюзная перепись населения 1959 года. Национальный состав населения по регионам России» (inglés). «Демоскоп». Consultáu'l 28 de payares de 2008.
  4. Mark Tolts: The Post-Soviet Jewish Population in Russia and the World. Publicáu en: Jews in Russia and Eastern Europe, 2004, Non. 1 (52). p.51

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]