Larry Niven

De Wikipedia
Larry Niven
Vida
Nacimientu Los Angeles30 d'abril de 1938[1] (85 años)
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Familia
Casáu con Marilyn Niven [2]
Estudios
Estudios Universidad Washburn (es) Traducir
Cate School (en) Traducir
Llingües falaes inglés[3]
Oficiu escritor, novelista, guionista, matemáticuescritor de ciencia ficción
Trabayos destacaos Ringworld
The Mote in God's Eye
Premios
Xéneru artísticu Ciencia ficción dura (es) Traducir
IMDb nm0633122
larryniven.net
Cambiar los datos en Wikidata

Laurence van Cott Niven (Los Angeles, 30 d'abril de 1938), más conocíu como Larry Niven, ye un escritor, psicólogu y matemáticu estauxunidense. Conocíu sobremanera como l'autor de la serie Mundu Aniellu y tamién pol universu creáu sol nome d'Espaciu Conocíu (Known Space), l'ésitu de la so carrera como escritor de ciencia ficción acreitar los sos varios premios Hugo y Nébula. Dedicóse a la escritura profesionalmente dende 1963.

Niven destaca nes sos obres pola rigorosa consistencia científica, lo que-y valió'l calificativu de primer autor "modernu" de ciencia ficción dura.

Biografía[editar | editar la fonte]

Larry Niven nació en Los Angeles, California. Foi la Universidá de Washburn en Topeka, Kansas, onde llogró una diplomatura en psicoloxía y una llicenciatura en matemátiques nel añu 1962. Dende entós moró en dellos barrios residenciales del área metropolitana de Los Angeles y exercíu como escritor a tiempu completu. Sicasí la independencia económica deber a un sustancial heriedu que-y dexó'l so güelu, el fundador de la Union Oil y más tarde cofundador de la Pan American Petroleum, Edward Doheny.

Carrera[editar | editar la fonte]

Larry Niven en 2010.

Larry Niven ye autor de numberoses noveles y cuentos curtios de ciencia ficción. Empezó la so carrera en 1964 al publicar na revista Worlds of it el cuentu "El más fríu de los llugares" (llugar que'l cuentu atribúi a la cara escura de Mercuriu y que naquella dómina pensábase que taba en rotación síncrona col Sol) y dos años dempués publicó la so primer novela: "El mundu de los ptavvs".

Recibió'l premiu Hugo en delles ocasiones: na categoría de meyor cuentu curtiu en 1967 por "Estrella de neutrones", en 1972 por "Lluna inconstante" y en 1975 por "L'home del furacu", na categoría de novela curtia en 1976 por "La frontera del sol" y na categoría de novela en 1970 por "Mundu Aniellu" y en 1985 por "Los árboles integrales". Tamién foi gallardoniáu col premiu Nebula de 1970 por "Mundu Aniellu" (la so novela más conocida y premiada), según delles vegaes col Locus, el Seiun y el Ditmar.

Niven escribió guiones pa delles series televisives de ciencia ficción: "Star Trek: The Animated Series" (1973), "Land of the Lost" (1974) y l'adaptación del so cuentu "Lluna inconstante" pa la célebre serie "Más allá de la llende" (1995).

Tien l'aval de ser l'escritor favoritu de ciencia ficción dura d'un autor tan reputáu como Arthur C. Clarke y ye unu de los autores clave d'esti subxéneru. Nos años 70, y antes de l'apaición d'autores como Greg Bear, Stephen Baxter o William Gibson, considerábase-y la pilastra fundamental de la corriente más cientificista del xéneru. Anque, nos últimos años, la so principal producción foi en collaboración con otros autores como Jerry Pournelle o Seven Barnes.

Fora del ámbitu lliterario y creativo, Niven siempres amosó un gran interés polos alcuentros científicos y, con frecuencia, sofitó coles sos declaraciones la conquista del espaciu como la mayor empresa humana y el más importante de los oxetivos de la meyora de les ciencies y la teunoloxía. Nesti sentíu, atribúyese-y a Niven la famosa frase: "los dinosaurios escastáronse porque nun teníen programa espacial. Y si nós tamién nos escastamos por non tener programa espacial, ¡vamos tener bien ganáu!".

L'universu de Larry Niven[editar | editar la fonte]

La mayoría de les hestories de Niven tienen llugar nun universu de ficción denomináu "Espaciu conocíu", que presenta un escenariu futuru nel que la una humanidá ultratecnificada comparte los mundos de diversos sistemes cercanos al Sol con más d'una docena de races alienígenas ente les que s'inclúin especies como los agresivos kzin o los cobardes titerotes de Pierson, los apoderaos kdatlyno o los pulpoides Jotoki. Munchos alienígenas son encarnaos en personaxes que, con frecuencia, acompañen a los protagonistes o son los mesmos protagonistes de les noveles de Niven.

Como se dicía antes, la serie de Mundoanillo ("Mundu Aniellu", "Inxenieros de Mundu Aniellu", "Tronu de Mundu Aniellu" y "Fíos de Mundu Aniellu") ye la so obra más emblemática. Y, como nun podía ser d'otra forma, tien llugar nel universu de ficción del "Espaciu conocíu".

Una de les cualidaes más interesantes del espaciu conocíu ye que, na so calidá de marcu nel que s'alluguen tantes noveles, cuentos y ciclos, tanto detalle argumental, el trabayu de Niven, non yá como escritor, sinón como coordinador, realmente aportunante, de collaboradores y autores que tamién apurrieron rellatos a esti universu haber calteníu con una integridá y coherencia intachable.

Ente les sos criatures más famoses hai que citar a los inolvidables Titerotes de Pierson, que dieron llugar a tou tipu d'especulaciones ya imitaciones n'otros autores.

Fantasía y maxa[editar | editar la fonte]

Un universu distintu ye'l presentáu por otres noveles y cuentos de conteníu fantástico y máxicu. En realidá Larry Niven escribió numberoses noveles y cuentos d'ésti xéneru lliterariu pal universu (compartíu con diversos autores) de More Magic denomináu la Era de Warlock, pero poques en solitariu. El más conocíu sería The Magic Goes Away (1977).

Intereses[editar | editar la fonte]

Un llixeramente amazcaráu Niven (sol nome de Lawrence Van Cott) apaez na novela de Greg Bear La forxa de Dios. Amás, el xuegu d'ordenador Wing Commander II desenvolver nun llugar llamáu'l "Sector Niven" y créese que los enemigos felinos alienígenas de tola serie -los Kilrathi- tán basaos nos kzin. Hai quien cree que los númberos de Niven llámense asina nel so honor, pero, a pesar de la so popularidá y formación matemática, en realidá lleven el nome de Ivan M. Niven. Munches idees de Niven fueron utilizaes por otros autores: la idea d'un ascensor espacial para drenar un planeta foi utilizada na película francesa Kaena, la profecía, la idea del ensame instantáneo (qu'apaez en 1973 n'unu de los cuentos de Niven) foi practicada na realidá (gracies a Internet y ensin l'ayuda del teletransporte) más apocayá, cuando, nel añu 2003, popularizóse como forma creativa de protesta la convocatoria instantánea d'un grupu de persones a una hora y nun llugar concretos, pa eslleise de forma igualmente rápida minutos dempués. Larry Niven tamién da nome a la carta de Magic: l'alcuentru Discu de Nevinyrral.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Nota: Anque la edición n'español puede ser bien posterior a la correspondiente edición orixinal, la fecha qu'acompaña al títulu ye la de la edición orixinal. Sicasí, inténtase dar una referencia a la edición n'español, siempres que sía posible. Los títulos que nun fueron traducíos del inglés correspuenden a obres que nun fueron editaes n'español, o que la so edición desconocer.

  • El mundu de los Ptavvs (1966). Ed. Edaf (1977).
  • Neutron Star (antoloxía de cuentos curtios, 1968)
  • A Gift from Earth (1968).
  • The Shape of Space (antoloxía de cuentos curtios, 1969)
  • Mundu Aniellu
  1. 1970 - Mundu Aniellu. Ed. Martínez Roca (1976 & 1985), Ed. Orbis (1985), Ed. La Factoría d'Idees (2009), ISBN 978-84-9800-493-9
  2. 1980 - Inxenieros de Mundu Aniellu. Ed. Martínez Roca (1987), Ed. La Factoría d'Idees (2003)
  3. 1996 - Tronu de Mundu Aniellu. Ed. La Factoría d'Idees (2005)
  4. 2004 - Fíos de Mundu Aniellu. Ed. La Factoría d'Idees (2007) ISBN 978-84-9800-331-4
  • All the Myriad Ways (antoloxía de cuentos curtios, 1971)
  • The Flying Sorceres (con David Gerrold, 1971)
  • The Flight of the Horse (antoloxía de cuentos curtios, 1973)
  • Proteutor (1973)
  • Incostant Moon (seleición de cuentos curtios yá publicaos n'otres antoloxíes, 1973)
  • The Slaver Weapon (guión pa la serie d'animación de Star Trek, 1973)
  • A Hole in Space (antoloxía de cuentos curtios, 1974)
  • La paya nel güeyu de Dios
  1. 1974 - La paya nel güeyu de Dios (con Jerry Pournelle y Robert A. Heinlein, Ed Martínez Roca (1976), Ed. Dronte (1976) 2vols, Ed. Orbis (1985) 2vols, Ed. Minotauru (2003).
  2. 1993 - El tercer brazu. The Gripping Hand. Barcelona, Martínez Roca, 1994; Ed. Minotauru (2004).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: nm0633122. Data de consulta: 21 xunetu 2015. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. URL de la referencia: https://litreactor.com/columns/the-master-of-hard-sci-fi-a-larry-niven-primer. Data de consulta: 23 xineru 2019.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]