Astronáutica

De Wikipedia
Astronáutica
Estación Espacial Internacional.
Estación Espacial Internacional.
Axencies espaciales
EXA Ecuador
DLR Alemaña
CONAE Arxentina
AEB Brasil
ACE Chile
CNSA China
CCE Colombia
AEM Méxicu
ASI Italia
CNES Francia
CSA Canadá
ESA* Europa
INTA España
ISA Israel
ISRO India
NASA Estaos Xuníos
JAXA Xapón
UKSA Reinu Xuníu
Roskosmos Rusia
ABAE Venezuela
CONIDA Perú
POLSA Polonia
Industria aeroespacial
Airbus Group Europa
RKK Energia Rusia
Boeing Estaos Xuníos
Spacex Estaos Xuníos
Scaled Composites Estaos Xuníos
(*) Non venceyáu cola Xunión Europea.

La astronáutica ye la teoría y práutica de la navegación fuera de l'atmósfera de la Tierra per parte d'oxetos artificiales, tripulaos o non, esto ye, l'estudiu de les trayectories, navegación, esploración y sobrevivencia humana nel espaciu. Toma tantu la construcción de los vehículos espaciales como'l diseñu de los llanzadores que van haber de ponelos n'órbita, o llevalos hasta los planetes, satélites naturales, asteroides, cometes, etc.

Trátase d'una caña amplia y de gran complexidá, por cuenta de les condiciones difíciles so les que tienen de funcionar los aparatos que se diseñen. Na actualidá, la esploración espacial amosóse como una disciplina de gran utilidá, na cual tán participando cada vez más países.

En términos xenerales, los campos propios de l'astronáutica, y na que collaboren les diverses especialidaes científiques y teunolóxiques (astronomía, matemátiques, física, cohetería, robótica, electrónica, computación, bioingeniería, medicina, ciencia de materiales, etc.) son:

  • El diseñu de los inxenios espaciales ("naves" en términos xenerales), según los materiales con que van ser construyíes.
  • La investigación en sistemes de propulsión y aplicación de los propulsantes que faigan posible el despegue y la navegación de los aparatos espaciales.
  • El cálculu de les velocidaes y trayectories de despegue, navegación, acople y reingreso de los aparatos, seya en rellación a la Tierra o a otros cuerpos celestes, según les téuniques a utilizar nes mesmes.
  • La sobrevivencia de los seres humanos nel espaciu, seya nel interior de les naves o fuera d'elles.
  • Les téuniques de comunicación de les naves cola Tierra, o ente elles nel espaciu esterior.
  • La téuniques d'esploración y colonización del espaciu y de los cuerpos celestes.

L'astronáutica, en combinación cola astronomía y l'astrofísica, dio orixe y potenciáu a nueves disciplines científiques: astrodinámica, astrofotografía, telemetría espacial, astrogeofísica, astroquímica, astrometeorología, etc.[1]

El diseñu de les naves[editar | editar la fonte]

Tou diseñu d'un inxeniu espacial tien de tomar en cuenta:

1º El mediu en que se mueve (atmósfera, espaciu).

2º La utilidá a que foi destináu (carga, tresporte de seres humanos, investigación, comunicaciones, militar, etc.).

3º El sistema de propulsión escurríu y el tipu de carburante emplegáu (combustibles líquidos, combustibles sólidos, combinaos, o d'otra naturaleza).

4º La fuercia de gravedá que tienen de vencer al abandonar o averase a la Tierra o otros cuerpos celestes.

El mediu de desplazamientu[editar | editar la fonte]

Les naves tienen de movese, al traviés de l'atmósfera (nel procesu de despegue o nel reingreso), y al traviés del espaciu, orbital o interplanetariu; si tienen que navegar na atmósfera de la Tierra o d'otros mundos, tienen d'adoptar una forma aerodinámica que suel ser dada pola presencia d'ales, timones de direición, escudos refractarios. Estos elementos son esenciales nel despegue, l'ascensión, el frenáu, reingreso, aterrizaxe. Esisten naves que prescinden de la mayor parte de los elementos señalaos, anque nun arrenuncien a dalguna forma básica que-yos dexe un frenáu efeutivu pa emplegar sistemes de paracaíes o otros que-y dexen tocar la superficie de la Tierra o otros mundos de manera segura (tal foi'l casu de los módulos de serviciu de toles naves de los programes Gemini y Apollo, que teníen una forma cónica oponible al resfregón de l'atmósfera).

Si les naves tienen de movese nel espaciu, la so forma nun tien la obligación d'adoptar elementos aerodinámicos, pos n'ausencia d'aire esos elementos son inútiles, y p'apurrir direición a los aparatos, éstos tienen de faer usu d'otros mecanismos (remexos de gas direccionales, usu de los motores o de la enerxía orbital); poro, la forma de la nave puede responder llibremente a los otros condicionantes señalaos. Por casu, les estaciones espaciales prescinden totalmente d'elementos aerodinámicos, pos la so función nun ye navegar na atmósfera, sinón puramente nel espaciu.

Los materiales de fabricación[editar | editar la fonte]

El diseñu tien de contemplar una estructura capaz d'aguantar les aceleraciones, l'impautu de los micrometeoritos y l'aición de los vientos solares, fuercies capaces de desestabilizar cualesquier de los sistemes de les naves, inclusive de provocar la so inutilización parcial o destrucción total. Esta estructura ta conformada por ciertos materiales dotaos de propiedaes que-y dexa enfrentar los rigores del despegue, la navegación y el reingreso. Por aciu avanzaos programes computacionales, los diseñadores suelen asemeyar les condiciones y tensiones que tendrán de soportar los materiales y elementos que van conformar los diversos aparatos espaciales. Los materiales cumplen con elevaos estándares de resistencia al impautu de micrometeoritos, de gran capacidá refractaria del calor, capaces d'aguantar les enormes presiones y vibraciones que significa'l despegue, l'aceleración o'l frenáu, absorbentes al máximu posible de les mortales radiaciones espaciales, pero al empar capaces de captar la enerxía llumínica por aciu la so aplicación nos paneles solares. Sicasí, los materiales tienen de cumplir cola llimitación qu'impon l'usu de los combustibles químicos tradicionales, qu'esixen naves cola menor masa posible: a menor masa de la nave, menor gastu de combustible y mayores posibilidaes de realizar viaxes llargos con torna incluyida (el casu de les astronaves); a mayor masa, mayores gastos y menores posibilidaes de realizar lo anterior. Por casu, la gran masa de los tresbordadores de la NASA tórga-yos realizar vuelos extraorbitales(p.ej. d'esploración llunar) yá que les sos reserves de combustible son llindaes. Poro, l'ideal ye que los materiales utilizaos procuren el máximu de resistencia, solidez estructural y funcionalidad, pero con aforru en tolo posible de masa.

El diseñu de les naves que tienen de trabayar n'ambientes bien contrarios, con condiciones estremes de calor, fríu o presión, tienen de cuntar con una teunoloxía que les faiga soportales. Por casu, les sondes espaciales soviétiques de nome Venera, qu'esploraron Venus a partir de 1961, contemplaben nel so diseñu materiales capaces d'aguantar temperatures que dilíen el plomu, pudiendo operar per delles hores na superficie venusiana.

Clasificación de los inxenios espaciales[editar | editar la fonte]

En cuanto al segundu aspeutu (utilidá) los inxenios espaciales suelen clasificase en satélites artificiales, cuando orbiten la Tierra en función de dalguna utilidá específica, como foi por casu el satélite rusu Sputnik I, primer oxetu orbital puestu pol home nel espaciu, n'astronaves, cuando tán tripulaes por siquier una persona y disponen de propulsante propiu que-yos dexa maniobrar nel espaciu y/o na atmósfera, como por casu los trasbordadores, o como fueron los módulos del programa norteamericanu Apollo, sondes espaciales, cuando les naves tán destinaes a la investigación en direición al espaciu fondu, seya en demanda de los cuerpos celestes del Sistema Solar o fuera d'él, como por casu les sondes del programa Viking, de la NASA, destinaes a esplorar Marte, y les estaciones espaciales, complexos orbitales en redol a la Tierra que pueden allugar un númberu mayor d'ocupantes y con medios de sobrevivencia que-yos dexen llargues estadíes, como por casu la estación soviética Salyut 1.

Morfoloxía de les naves espaciales[editar | editar la fonte]

Per otra parte, la utilidá que se-y asigne a una nave espacial va condicionar la so morfoloxía, la so masa (pesu) y el so tamañu. Por casu, la variación nes formes, pesos y tamaños que tienen los satélites ye enorme, tomando dende la forma absolutamente esférica (como'l satélite norteamericanu Explorer IX, llanzáu en febreru de 1961 y de namái 6 kg de pesu) hasta formes cilíndriques, cóniques, estrellaes, etc. Más condicionada puede resultar la morfoloxía de los diversos tipos de sondes, astronaves y estaciones espaciales, en qu'apoderen ciertes estructures carauterístiques: paneles solares, antenes, cohetes, tanques de combustible, bodegues de carga y ales(como ye'l casu de los tresbordadores), módulos de serviciu (como ye'l casu de les astronaves d'esploración llunar), seiciones modulares de construcción (como ye'l casu de les actuales estaciones espaciales), etc.

En cuanto al terceru (los sistemes de propulsión) y cuartu aspeutu (la gravedá a vencer), la nave destinada a operar a partir d'un despegue direutu de la superficie terrestre, tendrá de ser diseñada pa soportar les fuertes tensiones que significa'l funcionamientu de los cohetes per un determináu espaciu de tiempu. Asina mesmu, tendrá de cuntar col volume abondo d'almacenamientu de combustible, dependiendo de la misión qu'entame. Una nave tripulada destinada a la esploración d'un cuerpu celeste, tien polo xeneral estructures d'almacenamientu de mayor tamañu qu'una non tripulada, pos tien contempláu'l regresu a la Tierra nel más curtiu ralu de tiempu, ente que les ensin tripular cunten con márxenes mayores de tiempu, suelen aprovechar con eficiencia los impulsos gravitatorios y son na so mayoría desechables. El diseñu tendrá de tener en cuenta'l tipu de carburante o propulsante; hasta güei los carburantes usaos son de tipu químicu, y ocupen un ciertu volume.

La cantidá y la calidá del combustible inicial, según el sistema de propulsión, van tar en función de la masa total de la nave. A mayor masa a alzar, mayor va ser el gastu de combustible a utilizar, polo que'l diseñu de la nave tendrá de contemplar les midíes de volume y los materiales de fabricación fayadizos, pa sostener una estructura capaz de soportar la fuercia necesario que lo llevará al espaciu, o la fadrá navegar nél.

Los sistemes operativos[editar | editar la fonte]

Toa nave espacial, independientemente de la utilidá que tenga, ta estructurada sobre la base de los siguientes sistemes operativos básicos: propulsión, navegación, enerxéticu d'alimentación (almacenamientu, acumuladura y distribución de la enerxía llétrica) y comunicación. La propulsión suel llograse por aciu l'empléu de los sistemes de cohetes; la navegación por aciu l'empléu de sofisticaos sistemes computacionales, giroscópicos y direccionales y d'alarma; l'alministración de la lletricidá por aciu bateríes, paneles solares, tresformadores, etc; la comunicación, por aciu un sistema de radiu y antenes especialmente empobinaes.

Especial cuidu tien el diseñu de les naves tripulaes; fuera de tolos sistemes desusdichos, les naves tripulaes, y en particular les destinaes al reingreso, cunten con otra serie de sistemes adicionales: sistema de control de la temperatura y mugor interno, presión y provisión d'aire, alimentos y líquidos, un volume interior mínimu que dexe'l trabayu y el descansu de los astronautes, unu d'accesu y salida de la nave per parte de los sos ocupantes, un sistema d'acople que dexe a los astronautes aportar a otru vehículu nel espaciu, a lo último tolos sistemes necesarios pa la sobrevivencia humana. Amás, cunten con un eficiente sistema d'aterrizaxe, constituyíu por paracaíes, o por ales y trenes d'aterrizaxe de calter aeronáuticu, o especialmente diseñaos pal descensu n'otros cuerpos celestes.

Los sistema de propulsión y los carburantes[editar | editar la fonte]

El mediu esencial de propulsión que tienen les naves espaciales, especialmente na so etapa de despegue, ye l'usu del sistema de cohetes alimentáu por propergoles especiales; tamién son usaos pa la so evolución orbital o pa la navegación fondu. Una vegada en órbita les naves pueden aprovechar l'impulsu inercial -a la manera d'un proyeutil llanzáu por una fonda- que-yos comunica movimientu propiu en redol a la Tierra, pa impulsase en direición al espaciu fondu, seya en direición a la Lluna, los otros planetes o fuera del Sistema Solar.

Na so forma básica, los cohetes destinaos a l'astronáutica respuenden al siguiente diseñu: una forma más o menos cilíndrica que tien nel so interior, por regla xeneral, dos contenedores en que s'atopen los propergoles a reaccionar: el de combustible (p.ej: hidróxenu líquido) y el de comburente (p.ej: osíxenu líquido). Dambos pónense en contautu nel momentu del encendíu nuna cámara de ignición inferior; los gases producíos na combustión son eyectados al esterior traviés d'una tobera. Gracies al principiu d'aición y reaición la eyección del gas nun sentíu provoca'l movimientu de la nave nel sentíu opuestu. La velocidá de la nave, si namái se toma en cuenta la fuercia d'emburrie proporcionada polos cohetes, va depender de la velocidá de eyección de los gases, y ésta va aumentar na midida na que calézanse y mengüen la so densidá.

Los combustibles más usaos son la hidracina, el querosenu, l'hidróxenu líquido y l'amoniacu líquidu. Los oxidantes más usaos son l'osíxenu líquido, el peróxidu de nitróxenu y el peróxidu d'hidróxenu.

Les téuniques de llanzamientu suponen, dada la cuasi imposibilidá de llograr l'emburrie a partir d'un únicu sistema de cohetes, l'aplicación d'un sistema compuestu, esto ye, un vehículu en delles etapes o seiciones dotaes de carburante propiu, que se van esprendiendo na midida na que dir escosando, Los vehículos conocíos treslladóse a velocidá mas o menos constante. El cohete facer acelerando fuertemente al empecipiar la so marcha coles mesmes que mengua notablemente la so masa. Esta gran aceleración contribúi a menguar notablemente la perda por gravitación. Esti diseñu llegó al estremu colos xigantescos y poderosos cohetes Saturn V (de tres fases) capaces d'alzar 130 tonelaes a una órbita baxa y llanzar 45 tonelaes en direición a la Lluna; una nueva meyora constituyir el sistema compuestu de los tresbordadores espaciales, estructurado sobre la base de dos cohetes llaterales y un gran contenedor central qu'alimenta'l motor de les danzaderes.

El tipu de propulsante qu'utilicen les astronaves anguaño, tantu pa desapegar como pa navegar nel espaciu, ye'l constituyíu polos combustibles químicos, yá sían n'estáu líquidu o sólidu, anque tienen l'inconveniente que sirven namái pa curtios periodos d'aceleración, yá que s'escosen rápido una vegada producida la ignición. Un futuru prometedor tien l'aplicación de propulsión iónica, que dexa llargos periodos d'aceleración en viaxes de mayor distancia, con un costu relativamente baxu y cola posibilidá teórica d'algamar grandes velocidaes.

Otros sistemes de propulsión propuestos atopar n'etapa d'investigación teórica. Exemplos son: la propulsión llumínica (l'aceleración llograr por aciu la proyeición de rayos lluminosos); la propulsión por aciu veles solares (l'aceleración llograr por aciu la captación del vientu solar); la propulsión nuclear (l'aceleración llograr por aciu una serie d'esplosiones nucleares controlaes). Esta postrera foi prohibida por trataos internacionales, poniendo fin a antiguos proyeutos, como'l Orión, consistente nuna nave interestelar capaz d'algamar, teóricamente, velocidaes práuticamente llumíniques. Toos estos proyeutos tienen como dificultá práutica'l que les aceleraciones llograes son bien progresives, lo qu'implica dificultá na so aplicación nos espacios cercanos a la Tierra, tando más bien diseñaos pa vuelos nel espaciu fondu.

Mientres nun s'afaye dalgún principiu de propulsión totalmente ayenu a la ciencia y teunoloxía actuales, va siguir siendo la propulsión convencional por aciu cohetes, a partir de la ignición de combustibles químicos, el principal mediu de llograr una aceleración rápida de les naves espaciales

Velocidaes y trayectories[editar | editar la fonte]

Esta tema tien rellación coles velocidaes d'escape que tienen d'algamar los inxenios espaciales al momentu de desapegar de la Tierra o d'otru cuerpu celeste, les velocidaes mínimes que tienen d'adquirir pa sostener una órbita segura en redol a la Tierra y los otros cuerpos, la velocidá mínima que tienen d'adquirir p'algamar éstos o abandonar el Sistema Solar. La tema inclúi'l cálculu, la execución y siguimientu de los movimientos orbitales de les naves en redol a los cuerpos celestes, los distintos altores a algamar na realización de les órbites, la determinación de les trayectories más eficientes en términos de gastu de combustible y tiempu d'aquelles naves que pretenden algamar los mundos del Sistema Solar, tanto interiores como esteriores; asina mesmu, encétase'l cálculu de les trayectories de reingreso de les naves a l'atmósfera de la Tierra.

Les velocidaes cósmiques[editar | editar la fonte]

Al respective de les velocidaes que tienen d'algamar les naves, esiste una primer llamada de satelización (7,9 km/s,), que ye la velocidá mínima que-yos dexa sostener una órbita circular ensin cayer a la Tierra. Al aumentar la velocidá, les órbites van ser cada vez más elíptiques. Al algamar los 11,2 km/seg (velocidá parabólica) la nave lliberar de l'atraición gravitatoria de la Tierra y entra na del Sol a la manera d'un pequeñu asteroide. Al algamar los 42 km/s (velocidá hiperbólica) la nave ye capaz de lliberar de l'atraición del Sol, y escapar del sistema solar.[2]

Cuanto más cerca atópese una nave orbitando la Tierra, más rápido tendrá de movese pa sostener la so órbita; de lo contrario, va cayer nes capes altes de l'atmósfera. Poro, el periodu de vida orbital de toa nave va depender del altor qu'algamaren (p. ej. el satélite Explorer I tenía una velocidá de 28 000 km/h p'algamar un apoxéu de 2475 km a partir de la superficie). La duración de la órbita d'una nave va depender de la distancia n'altor qu'algamara.

Les órbites satelitales pueden ser descrites en cualquier sentíu en rellación al Ecuador terrestre, anque se prefieren trayectories predeterminadas que dexen un seguru rastrexu per parte de les estaciones de Tierra.

Tocantes a les trayectories y velocidaes riquíes pa la esploración de la Lluna, les naves tienen d'algamar el puntu d'equilibriu ente l'atraición terrestre y la llunar. La velocidá establecida p'algamar esti puntu ye de 10,9 km/s, lo que dexa a los artefautos orbitar la Lluna ensin el peligru d'estrellase na so superficie o pasar de llargu. Por cuenta de que la Lluna tien una fuercia de gravedá inferior a la de la Tierra, la so velocidá d'escape ye de 2.3 km/s.

Les velocidaes y trayectories elíptiques, que lleven a les naves a la esploración del restu de los cuerpos celestes del Sistema Solar, plantega condiciones de cálculu de trayectories y velocidaes más difíciles, pos se deben tomar en cuenta una serie de factores: movimientu de la Tierra, atraición gravitatoria del Sol y de los planetes, cercanía o alloñanza del cuerpu a esplorar, velocidá de dichos cuerpos, capacidá de combustible y emburrie desenvueltos pola nave. En términos xenerales, resulta más fácil pa los científicos y controladores la esploración de los mundos interiores del Sistema Solar que los mundos esteriores; nel primer casu les naves aprovechen la fuercia gravitatoria del Sol, ente que nel segundu tienen de vencer felicidá fuercia, y la de los otros cuerpos por aciu un mayor gastu de combustible, y efeutuando complexos cálculos de trayectories que les faigan algamar el so oxetivu. Nesti últimu casu, les trayectories escoyíes suelen ser les más llargues, pero les más económiques en términos de gastu de combustible. Básicamente, les naves destinaes a los mundos esteriores, llanzaes en direición al Este, tienen d'aprovechar la fuercia inercial que-yos otorga'l movimientu de rotación de la Tierra(unos 1.670 km/h), a lo que suman el so propiu impulsu proporcionáu polos cohetes.

Primeramente a la realización del viaxe a lo llargo de la trayeutoria escoyida, les naves tienen de ser asitiaes nuna órbita terrestre llamada d'aparcamientu.

El meyor momentu pa empecipiar el viaxe a los planetes interiores(como ye'l casu de Venus) ye cuando éstos atópense en conxunción, esto ye, ente la Tierra y el Sol. Sicasí, pa empecipiar el viaxe a los planetes esteriores(como ye'l casu de Marte) tien d'esperase'l momentu en qu'éstos s'atopen n'oposición, esto ye, de la parte opuesta del Sol al respective de la Tierra.[2]

La navegación[editar | editar la fonte]

Mientres la navegación espacial, les naves tienen de dir controlando permanentemente la so ruta por aciu la guía de poderoses ordenadores, tanto a bordu como allugaes en Tierra. Sosprienden los estraordinarios llogros alcanzaos en materia del cálculu y control na dómina previa a la invención de los microprocesadores, con llindaes velocidaes de procesamientu y de memoria per parte de los ordenadores. N'órbita en redol a la Tierra, l'horizonte del planeta ye una referencia válida pa la orientación de les naves. Mientres la navegación fondu, l'ordenador interna de la nave suel emponela usando una serie de referencies estelares. La estrella Canopus ye la más usada como guía.

En tou navegación, ya inclusive nel despegue y nel aterrizaxe, xuega un importante papel el sistema d'alarma.[1] Esti sistema tien como finalidá avisar a los tripulantes y/o a los ordenadores a bordu, por cuenta de les órdenes de Tierra, que se deben correxir situaciones de posición, trayeutoria, impulsu, movimientu, o otros, o bien activar protocolos de misión, o detectar fallos nos sistemes, o, nel peor de los casos, avisar d'un peligru real. Tanto'l sistema d'alarma del control en Tierra como'l de la mesma nave tán interconectaos, anque na midida na que éstes allóñense d'aquel en direición a los astros el sistema internu de la nave pasa a xugar un papel más autónomu.

Les téuniques de llanzamientu[editar | editar la fonte]

Les téuniques de llanzamientu contemplen cuidadosos controles internos de los sistemes de la nave, rexíos por una cuenta regresiva, y un cuidadosu control de les condiciones del tiempu atmosféricu. Una vegada terminada la cuenta empieza la ignición de la fase inicial del sistema de cohetes. Esti momentu reviste especial dramatismu, cuantimás pa les tripulaciones que pueden atopase a bordu. La nave acelera con constantes impulsos p'algamar la velocidá riquida. Les fuertes tensiones, el ruiu y los movimientos que xenera l'emburrie, pon a prueba la resistencia de los materiales y l'entrenamientu de los astronautes. Una vegada algamaes les capes cimeres de l'atmósfera la esfregadura de la nave mengua, según el ruiu y el movimientu. Les diverses seiciones de la nave van esprendiéndose una a una y la nave entra na órbita asignada.

Otres téuniques de llanzamientu tán en fase de propuesta teórica: "Catapultes electromagnétiques" apurriríen l'aceleración de les naves por aciu llargues ramples de llanzamientu, aplicando'l principiu del electromagnetismu, a manera d'un "cañón espacial". Tamién se pensó na construcción d'un ascensor espacial, por aciu un sistema de anclaje puestu n'órbita. La propuesta más facedera, ye la construcción d'una danzadera que despegue a manera d'un avión convencional, o que seya llanzada a una órbita baxa por un tresporte aereu de gran altor.

L'aterrizaxe[editar | editar la fonte]

La fase de descensu a la Tierra xenera otra serie d'inconvenientes que tienen de ser resueltos. De primeres, determinar y atinar l'ángulu correutu de re entrada a l'atmósfera, un verdaderu "corredor" d'ingresu. L'ángulu nun puede ser nin bien oblicuu nin bien vertical. Un ángulu bien vertical provocaría que la nave estrellárase práuticamente cola capa d'aire, aumentando fuertemente'l resfregón y el calor, lo que causaría la so destrucción. Otra manera, un ángulu demasiáu oblicuu y a muncha velocidá va faer que la nave rebote nes capes cimeres, describiendo una parábola y pasando de llargu; a menor velocidá la nave rebotará, pero va ingresar na atmósfera más allá del puntu fitu como óptimo.[1] Nun ángulu correutu y a la velocidá correuta, la nave va cortar progresivamente les capes atmosfériques cimeres, va menguar la so velocidá, y va amenorgar los niveles de fregadura y calor. Primeramente al re-ingreso, la nave enciende los sos cohetes de frenáu, menguando drásticamente la so velocidá y perdiendo altor; mientres el procesu la nave tien de ser xirada en tal forma qu'ufierte'l so lladral más resistente a la parte de resfregón. Afortunadamente, les naves tienen un eficiente escudu térmicu qu'estena'l calor.

Hasta'l momentu dos fueron los métodos d'aterrizaxe usaos nes navessobremanera les tripulaes: l'empléu de paracaíes, a partir d'unos 15 km d'altor, siguíu por un amerizaje (téunica emplegada por EE. UU.), o por un descensu direutu en tierra (téunica emplegada pola ex Xunión Soviética), o bien l'empléu del métodu aeronáuticu d'entamo (tresbordadores de EE. UU.) siguíu d'un aterrizaxe nuna pista convencional.

Un momentu de gran incertidume mientres el re-ingreso, constituyir el pasu de les naves pola llamada franxa de silenciu, que dura unos cinco minutos, produciéndose en cierta rexón de l'atmósfera, y que supón la interrupción completa de les comunicaciones radiales col control de tierra.

La sobrevivencia humana nel espaciu[editar | editar la fonte]

Ye oxetivu esencial de toa misión tripulada consiste en llevar al espaciu en forma segura a los seres humanos, dexa-yos el so navegación y trabayu, y traelos vivos y nes meyores condiciones de salú de vuelta a la Tierra. La sobrevivencia humana nel espaciu ta en función de la habilitación d'un mediu ambiente seguro, seya nel interior de les naves, nel esterior, al momentu del despegue, na navegación, na esploración direuta de los cuerpos celestes(ej: nel allunizaxe), nel trabayu esterior, y nel re-ingreso y aterrizaxe de les naves. El diseñu d'esti mediu tien de recrear al máximu posible les condiciones que l'organismu humanu atopa na superficie terrestre, vale dicir, de presión, temperatura, mugor, respiración, procesos alimenticios, aséu, refugayes orgániques, exerciciu, descansu y suañu. Pa llograr esto, la bioingeniería tien de tomar en cuenta los factores contrarios que presenta l'espaciu al cuerpu humanu y que nun suelen atopase na Tierra: el vacíu espacial y la falta absoluta d'aire, les violentes oscilaciones térmiques, l'aición del vientu solar y los rayos cósmicos, la presencia de los micrometeoritos, l'ausencia de gravedá, el rompimientu de los patrones de día y nueche, etc; a esto súmase l'espaciu amenorgáu en que tienen de trabayar los astronautes nel interior de les sos naves y l'obligada convivencia ente ellos. Un factor clave na sobrevivencia humana, ye'l diseñu interior y esterior de les astronaves y estaciones espaciales, según el diseñu de los traxes espaciales.

Pa enfrentar les difíciles condiciones del despegue, del espaciu y el re-ingreso, los astronautes someter a programes de rigorosu entrenamientu qu'intenten asemeyar les diverses situaciones: respuesta frente a l'aceleración estrema, a la ingravidez, al navegación, al confinamientu, a la convivencia, al trabayu, a la mantención, a enfrentar situaciones imprevistes, al re-ingreso na atmósfera. Namái los suxetos más aptos psicolóxica y físicamente van ser los escoyíos pa les misiones.

El despegue[editar | editar la fonte]

El primer problema que plantega'l viaxe espacial ye'l despegue mesmu. Mientres nun s'afaye o invente daqué totalmente distintu, l'aplicación de fuercia bruto va siguir siendo la forma más eficaz d'alzar una nave al espaciu, polo que los astronautes tendrán de siguir soportando les fuertes tensiones que xenera una aceleración violenta. Nesta fase ye fundamental l'usu de los traxes y sielles especialmente acondicionaos p'amenorgar los sos efeutos.

La ingravidez y los sos efeutos[editar | editar la fonte]

En segundu llugar ta'l problema de la ingravidez. La ingravidez obliga al cuerpu humanu a re-acondicionar tolos sos sistemes, cuantimás, el cardiovascular, l'óseu y el muscular. La ingravidez provoca, mientres los trayectos llargos, la perda de texíu óseo y muscular, lo qu'afecta inclusive al corazón. Estos efeutos negativos son combatíos por aciu rigoroses rutines d'exerciciu, lo que compensa, en parte, la perda de texíu.

La ingravidez causa que les funciones más básiques, como alimentase y beber líquidos, sían esperiencies complexes; les partícules y los líquidos tienden a llexar llibremente pel interior de la nave, lo que puede causar desperfectos; alimentos y líquidos son llevaos especialmente preparaos(compautos, herméticamente sellaos). Otru problema ye la evacuación de les refugayes orgániques del cuerpu, que suelen ser procesaos, almacenaos y sellaos pa un posterior analís.

La ingravidez presenta especiales problemes al trabayu extra-vehicular de los astronautes, que resulta bien complexu en gravedad cero, pos esiste la posibilidá d'alloñar por fuercia nel espaciu, el cuerpu tiende a xirar al realizar movimientos al trabayar con llaves d'apierte, los medios de locomoción son llindaos, etc; y a too esto sumir la rixidez del traxe espacial.

Suministros básicos: aire y agua[editar | editar la fonte]

Dada l'ausencia total d'atmósfera nel espaciu, tol aire respirable, según los líquidos, tienen de ser llevaos íntegramente de la Tierra. Ye xera esencial de los sensores a bordu el monitoreo constante de los niveles d'osíxenu y de dióxidu de carbonu, lo mesmo que de la presión. El dióxidu de carbonu sobrante ye absorbíu por materiales fayadizos. Per otra parte, téuniques de xeneración del osíxenu a partir d'un ciclu natural, cola presencia d'algues resistentes a los rayos cósmicos, ensayáronse dende la década de 1960. Nesti sentíu l'alga chlorella ye bien bono de cultivar, reproduzse rápidu y hasta puede comese. Pela so parte, el reciclaje de l'agua usada ta dientro de les funciones de les misiones.

Control de la temperatura ambiental[editar | editar la fonte]

Ye necesaria la mantención de la temperatura ambiente en redol a unos 20 °C. El sistema llétricu xuega un papel capital na calefaición o na estraición del calor interno. Les violentes oscilaciones térmiques esternes obliguen al usu de materiales de revestimiento esterior (refractarios al calor mientres la esposición al Sol) ya interior (que torga la disipación del calor interior). Ye conveniente que les naves xiren amodo sobre sí mesmes pa evitar recalentamientos; tamién puede revistise el vehículu, ente les parés esteriores ya interiores, d'una capa de fluyíos destinaos a absorber el calor. Amás, les naves cunten con mecanismos d'absorción d'enerxía solar y tresmisión al interior pal so aprovechamientu nos momentos en qu'orbiten el llau escuru de la Tierra.

Inclusive nel interior de naves ensin tripular, tien de caltenese una temperatura fayadizo y una atmósfera d'aire pa evitar el mal funcionamientu de los preseos.

Vixilia y suañu[editar | editar la fonte]

Tamién ye difícil l'adaptación de los astronautes a los sos nuevos patrones de vixilia y suañu, yá que el ciclu natural diurnu y nocherniegu ruémpese. Na midida de lo posible, tratar de caltener los ciclos de 24 h, estableciendo horarios de descansu, trabayu y recreación.

Los espacios y la convivencia[editar | editar la fonte]

Los astronautes tienen d'afaese a trabayar n'espacios más bien pequeños. De primeres de la esploración espacial la movilidá yera bien amenorgada. Col programa Apollo aumentó un tanto l'espaciu disponible; pero foi gracies a la implementación de les estaciones espaciales y los tresbordadores que los astronautes atoparon mayores disponibilidades d'espaciu, lo que-yos dexó un trabayu más folgosu, daqué de privacidá, y la realización d'exercicios. Aun así, los espacios habitables siguen siendo agobiantemente amenorgaos.

La presencia de los compañeros ayuda al astronauta estenar el fuerte sentimientu de soledá y alloñanza que s'esperimenta nel espaciu, pero al empar obliga a convivir y a soportar calteres que pueden amosase disímiles. Namái la seleición d'equipos de trabayu bien afitaos, con una mentalidá bien profesional, ayuda a enfrentar los posibles problemes de convivencia, cuantimás si les misiones son de llargu aliendu. La estabilidá psicolóxica de los astronautes ye unu de los oxetivos esenciales del programa de sobrevivencia espacial, dexándose-yos cultivar los sos espacios recreativos, d'ociu y comunicación colos sos familiares en Tierra.

Les radiaciones nocives[editar | editar la fonte]

Otra esmolición ye l'aición de les radiaciones solar y cósmicu, que son nocives pa la salú. Entá disponiendo de los meyores revestimientos absorbentes, tantu nel esterior como nel interior de les naves, y nos traxes espaciales, el cuerpu humanu ta sometíu a mayores niveles de radiación que na superficie de la Tierra, con consecuencies al llargu plazu imprevisibles.

Micrometeoritos y chatarra espacial[editar | editar la fonte]

Otru motivu d'esmolición ye l'impautu de los micrometeoritos, que pueden furar el cascu de les nave o estropiar la presea. Frente a esto, les parés de les naves ufierten una cierta proteición, anque non por cierto frente a oxetos de mayor tamañu, que podríen impautar a decenes de miles de km/h. Afortunadamente, la probabilidá de ser impactáu por un meteoritu de mayor tamañu ye ínfima, dada la estensión del espaciu. Mayor peligru revisten les refugayes espaciales, esto ye, les miríadas d'oxetos qu'orbiten la Tierra y que constitúin los restos d'anteriores misiones: la “chatarra espacial”, que ta formada por oxetos que pueden ser de dimensiones minúscules (p.ej: una tuerca desprendida por fuercia) o del tamañu d'un autobús (p.ej: antiguos satélites en desusu). Anque nun se reportaren accidentes graves, estos non pueden refugase. A pesar de que les principales axencies lleven un cuidadosu rastrexu de los oxetos de mayor tamañu en desusu, esisten miles que nun son detectaos, y anque la mayoría d'ellos termina per cayer tarde o aína na atmósfera, esisten otros tantos que se van caltener n'órbita por miles d'años. La basura espacial, en progresivu aumentu, constitúi, de nun tomase midíes de contención radicales, una serie amenacia pa la navegación orbital futura.

La importancia del traxe espacial[editar | editar la fonte]

Como se dixo enantes, el traxe espacial reviste capital importancia pa la sobrevivencia humana. Básicamente, el traxe ta formáu por cuatro unidaes esenciales: el cascu, el cuerpu del traxe, los guantes y el sistema de sobrevivencia (reserves d'aire, batería, sistema de comunicación, etc.), adosáu na so mayor parte nel llombu del astronauta a manera d'una mochila. El traxe ye fabricáu con una serie de materiales, dispuestos en socesives capes de menor o mayor densidá, que-y dexa caltener la presión d'aire, la temperatura interno, controlar el mugor, absorber hasta ciertu puntu les radiaciones nocives, defender al astronauta del impautu de ciertos micrometeoritos, y hasta, n'ocasiones, recoyer les refugayes orgániques. Sicasí, el traxe namái dexa una movilidá más bien amenorgada, dada la so rixidez. L'usu del traxe dexa soportar meyor les tensiones del despegue y del aterrizaxe, del trabayu nel espaciu extravehicular (mantención, esperimentación, implementación d'equipos) o na esploración del suelu llunar. Amás, ye la meyor garantía de sobrevivencia en casu de dase una situación estrema.

Readaptación en tierra[editar | editar la fonte]

Pero los astronautes non yá tienen de sobrevivir a la misión mesma, sinón que tamién a la so readaptación a les condiciones de la Tierra. Pa esto tienen que siguir rigorosos programes médicos de sofitu por que los cuerpos recuperen les sos plenes capacidaes en procesu d'atrofia mientres la misión.

La iniciativa y el riesgu[editar | editar la fonte]

La sobrevivencia humana precisa una bona dosis d'iniciativa y trabayu n'equipu en casu de situaciones imprevistes o, peor entá, peligru estremu, como foi l'accidentáu viaxe del Apollo XIII, astronave qu'en misión a la Lluna, sufrió graves desperfectos, obligando a la so tripulación a esplegar tola so intelixencia pa volver sana y salva a la Tierra. Los astronautes tienen plena conciencia de que s'atopen solos, y que les soluciones práutiques de les continxencies depende namái d'ellos.

L'altu riesgu de la esploración espacial tripulada ye un factor que siempres va tar presente en toles misiones. El vuelu espacial tripuláu nun ye daqué “rutinariu”, anque pueda paecer pal públicu xeneral. Les grandes axencies aprender a cuenta de sonaos fracasos, como fueron los dos grandes accidentes mortales qu'afectaron a los tresbordadores Challenger y Columbia. Na actualidá, les axenciessobremanera la NASA, optaron pola política de nun remacariar gastos en materia de seguridá y sobrevivencia humana nel espaciu.

=== Sobrevivencia humana n'otros mundos Acomuñada a la sobrevivencia humana nel espaciu ta la tema de la sobrevivencia n'otros mundos, tema que correspuende al de la esploración y colonización del espaciu.

La comunicación[editar | editar la fonte]

La comunicación espacial tien como oxetivu la tresmisión d'información dende y escontra la Tierra o ente naves que s'atopen operando nun determináu sector del espaciu. La necesidá de comunicación dio orixe a la telemetría espacial, la que tien por finalidá'l llevar el rastrexu del movimientu de les naves, según la predicción de les sos posiciones nel espaciu y la tresmisión de datos. Un papel fundamental de la comunicación espacial, tantu ente les naves y la Tierra, como ente les mesmes naves, xugar, ensin dulda, l'empléu de les ondes de radio, na so diverses games y frecuencies, y en menor midida, l'empléu de medios ópticos y llumínicos. La comunicación radial tien de tomar en cuenta, de primeres, la distancia ente les fontes emisor y receptor, que va determinar el tiempu trescurríu ente la emisión y la receición de los mensaxes: pocu na redoma de la Tierra,y enforma, en términos relativos, pa les naves que s'atopen nel espaciu fondu y qu'establecen contautu col nuesu planeta. Esti últimu aspeutu aguiyó, nel desarrollu de les misiones d'esploración a los mundos alloñaos, l'usu de sistemes computacionales y robóticos cada vez con mayores graos d'autonomía; d'esta manera suplir en parte la lentitú de les comunicaciones.

La esploración y colonización espacial[editar | editar la fonte]

Xunto cola esploración del espaciu tuvo dende siempres nos suaños de los padres de l'astronáutica, según en tolos sos continuadores, ensin salvar nenguna de les axencies y naciones comprometíes nos diversos programes, según na mente de los escritores de ciencia-ficción, la eventual colonización del espaciu, seya en términos del espaciu orbital terrestre como'l del espaciu fondu, vale dicir, la colonización de los cuerpos celestes que conformen el Sistema Solar, y, por qué nun dicilo, de la Galaxa si fuera posible. El porqué d'esti pruyimientu humanu obedez, a cencielles, a la necesidá de la especie d'habilitar nuevos hábitats que favorezan el so desarrollu; l'espaciu nun puede ser la esceición. Escritores como Isaac Asimov, Carl Sagan y otros postularon que la espansión y colonización espacial ye'l mediu que va evitar l'estancamientu y retrocesu de la especie humana, según la so destrucción casual o, peor entá, la so autodestrucción. Apocayá, el físicu Stephen Hawking reafitó esta tesis, sollertando a la humanidá alrodiu de la necesidá urxente de colonizar l'espaciu como un mediu d'evitar la estinción. No inmediato, la colonización del espaciu reportó grandes dividendos teunolóxicos, en términos d'investigación, desarrollu de nueva teunoloxía espacial y productos derivaos que son usaos masivamente pola población humana.

Una limitante que pesa na opinión pública, a manera de mitu, son los costos económicos "prohibitivos" que supondría la esploración y colonización del espaciu, a pesar de que na práutica y a más llargu plazu, l'actividá astronáutica devuelve en demasía cada dólar, euru o rublu invertida nella.

Al marxe de lo anterior, les aiciones tendentes a la esploración y la ocupación progresiva del espaciu cercanu, polos distintos entes que participen o participaron nesta aventura, tuvieron dictaes por múltiples intereses, que nun son escluyentes ente sigo: prestíu políticu, finalidá militar, prestu de ciertes demandes teunolóxiques de dalgún sector de la industria, necesidaes comunicacionales, climátiques y xeográfiques, o la conocencia científica puru, etc.

Tales intereses concretáronse nes siguientes aiciones xenerales d'esploración y colonización:

  1. Una verdadera "carrera espacial" ente EE.XX. y la X.R.S.S. mientres la década de los 60 p'axudicase los llogros de ser los primeres nos socesivos finxos: el primer oxetu n'órbita, el primer home nel espaciu, la primer caminada espacial, el primer oxetu en ser llanzáu a otru cuerpu celeste, etc. Notables fueron les naves de los programes soviéticos Vosjod, Vostok y Soyuz, y les estauxunidenses Mercury, Gémini y Apollo.
  2. La creación d'una trupa rede de satélites qu'orbiten el globu con múltiples finalidaes: militares (Samos, Vela, etc.), de telecomunicaciones (p.ej., Telstar, Ecu), de navegación aérea (p.ej, Transit), d'observación xeodésica, xeográfica y climática (p.ej., Nimbus, Tiros), d'esperimentación biolóxica (p.ej., Bios, Cosmos), astronómicos (p.ej., Explorer), etc.
  3. La efeutiva esploración de la Lluna per parte d'un programa tripuláu (Apollo) y l'esploración de los otros cuerpos del Sistema Solar por misiones non tripulaes, como fueron, por casu, les sondes Lunar Orbiter (EE.UU), Lunik (URSS), Mariner (EE.UU), Mars (URSS), Pioneer (EE.UU); tienen de destacar les naves Voyager 1 y Voyager 2 (EE.UU), los oxetos artificiales más alloñaos de la Tierra, nes llendes del Sistema Solar y yá convertíes en sondes interestelares.
  4. La puesta n'órbita d'observatorios espaciales destinaos a la investigación astronómica y astrofísica (p. ej: el telescopiu espacial Hubble).
  5. La esperimentación con nueves sustancies y materiales, y con seres vivos, con o ensin aplicación industrial.
  6. La realización de múltiples esperimentos científicos en distintos campos y que namái se pueden faer en microgravedad o gravedad cero.
  7. La investigación avera del comportamientu humanu nel espaciu por llargu periodos de tiempu.
  8. Investigación y puesta en marcha d'una serie d'astronaves que dexaron un accesu más expedito al espaciu: los tresbordadores espaciales
  9. L'espardimientu de la conocencia llograda poles axencies, y l'aplicación pola industria de los subproductos teunolóxicos que xeneró l'actividá astronáutica, que son d'usu masivu anguaño. L'espardimientu de la conocencia fizo que dellos países y axencies realicen actividaes colaborativas, aforrándose costos económicos.
  10. Preparación de planes pa volver a esplorar la Lluna con vuelos tripulaos, instalación d'una base permanente nella, la esploración direuta de Marte por una misión tripulada, etc., juntamente cola correspondiente investigación de les posibilidaes económiques qu'ufierta la esploración y colonización del espaciu.
  11. Creación de les estaciones espaciales, que son un pasu clave na colonización, yá que signifiquen la presencia permanente del ser humanu nel espaciu. Dende la década de 1970, viénose desenvolviendo un progresivu esfuerciu por crear y caltener una serie d'estaciones espaciales qu'orbiten la Tierra, según un intensu programa d'investigación alrodiu de la sobrevivencia humana por llargos periodos de tiempu nel ambiente espacial. A finales de la década de 1960, los soviéticos empecipiaron los primeros tanteos na direición de construyir verdaderes estaciones espaciales, al acoplar con ésitu los sos satélites Cosmos. Pero foi a empiezos de los 70 cuando llograron implementar una estación verdadera: la Salyut 1. A ésta siguieron delles más hasta completar siete. Darréu, los rusos diseñaron la estación MIR, una avanzada nave qu'emprestó granibles servicios. Pela so parte, los norteamericanos respondieron cola estación Skylab, anque depués dedicáronse al diseñu del programa de tresbordadores. A partir de 1998, les principales axencies espaciales decidieron xunir los sos esfuercios na implementación de l'actual Estación Espacial Internacional.

Les estaciones fixeron posible la creación d'ambientes más amplios y atopadizos pa los astronautes, la posibilidá de realizar esperimentos científicos ensin los acutaos llendes de tiempu con que cunten les astronaves; les estaciones son puntos d'observación direuta de les condiciones climátiques y otra índole que se dan na Tierra, la estadía nes estaciones dexó estudiar en detalle'l comportamientu psicolóxico y fisiolóxico del home, yá seya en soledá o en compañía. N'acurres ta la posibilidá d'usar les estaciones como puertos d'embarque escontra otros mundos del Sistema Solar.

La presencia humana nel espaciu, esta vegada de manera permanente, plantega nuevos desafíos ya interrogantes alrodiu de los costos y beneficios que supón la colonización, avera del comportamientu de la fisioloxía humana y les sos posibilidaes d'adaptación a la redolada espacial y d'otros mundos, alrodiu de les posibilidaes efeutives d'ocupar los mundos cercanos, vale dicir, la Lluna y Marte, y alrodiu de les posibilidaes futures de autosustentación de la colonización.

Historia[editar | editar la fonte]

La primer mención d'un vuelu de tipu "astronáuticu" ta conseñáu nel mitu griegu de Dédalu y Ícaro, quien se fabricaron ales de plumes xuníes por cera pa escapar de Creta; el postreru tuvo la temeridá de volar en direición al Sol, pagando cola so vida l'estremu interés, al dilíse-y la cera que xunía les sos ales.

Mientres sieglos la tema del accesu humanu a los otros cuerpos celestes tratar en forma pintoresca y ensin fundamentu científicu. Foi a partir de la obra de Kepler en que se fundaron les bases teóriques de la futura Astronáutica, al describir les lleis que rixen los movimientos de los cuerpos celestes. Cyrano de Bergerac nel so Historia risible d'un viaxe a la Lluna (1650) describe per primer vegada l'usu d'un sistema compuestu de cohetes de pólvora capaz d'alzar una nave en direición a la Lluna.

L'Astronáutica recibió un nuevu impulsu cola obra de Jules Verne De la Tierra a la Lluna (1866) en que l'autor describe, con poco rigor científico, un viaxe a la Lluna por aciu un sistema balísticu. La obra de Verne aguiyó l'interés pola Astronáutica y dio orixe al prolíficu xéneru lliterariu de la ciencia ficción, que tien nos viaxes astronáuticos una perenal fonte d'inspiración.

El verdaderu güelu de l'Astronáutica foi l'inxenieru peruanu Pedro Paulet quien basó los sos estudios nel desplazamientu del calamar, que'l so estudiu dio-y la idea del desplazamientu por aciu la propulsión a esquita, qu'anguaño usen los cohetes espaciales. Esti inventu espublizar nuna serie de sellos de correos estauxunidenses, con collaboración de la NASA, nel añu 1974, al cumplise 100 años de la nacencia del peruanu. Científicos como'l rusu Konstantín Tsiolkovski (1857-1935), el norteamericanu Robert Goddard (1882-1945) y el rumanu Hermann Oberth (1894-1989) trabayaron por separáu y establecieron les bases teóriques y práutiques de l'Astronáutica actual. En 1927 fundar en Breslau la Sociedá Astronáutica, que foi frecuentada por Oberth, Werner von Braun y otros.

Un saltu significativu nel desarrollu de l'Astronáutica foi la fabricación y usu pa fines militares, por obra de los nazis, de los cohetes V2, que seríen el modelu teunolóxicu qu'usaríen los rusos y los norteamericanos pa los sos propios inxenios espaciales na década siguiente, dempués de la Segunda Guerra Mundial.

Mientres la década de 1950, rusos y norteamericanos compitieron por llevar el primer oxetu al espaciu orbital. El méritu tener los rusos, que punxeron n'órbita'l primer satélite artificial, el Sputnik I (4 d'ochobre de 1957), finxu que marca l'empiezu oficial de l'Astronáutica práutica. A esto siguió'l primer vuelu espacial orbital realizáu por un home, fazaña que correspondió nuevamente al rusos, al unviar al espaciu a la cosmonauta Yuri Gagarin (12 d'abril de 1961). Pela so parte, los norteamericanos respondieron colos programes Gémini y Apollo, destinaos a llevar al home a la Lluna. Finxos d'esti oxetivu fueron el viaxe circumlunar del Apollo VIII (21 al 27 d'avientu de 1968), que demostró la posibilidá práutica d'algamar, por aciu un vuelu tripuláu pel espaciu fondu, otru astru del Sistema Solar; y, como ye natural, el primer desembarcu na lluna realizáu pola tripulación del Apollo XI, el 20 de xunetu de 1969 (21,57, hora del centru espacial de Houston) y 2,57 GMT del 21 de xunetu: los astronautes Neil Armstrong y Buzz Aldrin punxeron pie na lluna y esploraron per delles hores la so superficie, mientres el so compañeru Michael Collins esperaba n'órbita.[2]

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

1957[editar | editar la fonte]

1958[editar | editar la fonte]

1959[editar | editar la fonte]

1961[editar | editar la fonte]

1962[editar | editar la fonte]

1963[editar | editar la fonte]

1965[editar | editar la fonte]

  • 26 de payares: Francia convertir nel tercer país tres la URSS y EE. UU. n'algamar l'espaciu, llanzando'l satélite Astérix A1, de 39 kg, con un cohete Diamant, dambos de fabricación dafechu francesa.

1969[editar | editar la fonte]

1971[editar | editar la fonte]

1972[editar | editar la fonte]

1973[editar | editar la fonte]

1974[editar | editar la fonte]

1975[editar | editar la fonte]

  • 17 de xunetu: les naves Apollo y Soyuz 19, d'Estaos Xuníos y la URSS respeutivamente, realicen un acoplamientu orbital terrestre na primer misión internacional conxunta tripulada.
  • 22 d'ochobre: Venera 9, de la URSS, toma les primeres imáxenes de la superficie de Venus.

1976[editar | editar la fonte]

1977[editar | editar la fonte]

1979[editar | editar la fonte]

1986[editar | editar la fonte]

  • Les sondes Vega 1 y 2 investiguen el planeta Venus y fotografien el nucleu de la cometa 1P/Halley.

1990[editar | editar la fonte]

1995[editar | editar la fonte]

  • Llanzamientu de la sonda Clementine, qu'investigó y unvió fotografíes de la Lluna. Atopó nicios de xelu nos cráteres polares.

1996[editar | editar la fonte]

1997[editar | editar la fonte]

2003[editar | editar la fonte]

  • 15 d'ochobre: la cápsula china Shenzhou 5, con Yang Liwei a bordu, convertir na primer nave espacial tripulada non llanzada per Rusia (antigua Xunión Soviética) o Estaos Xuníos.

La investigación espacial nel mundu[editar | editar la fonte]

Despegue d'un cohete Ariane.

Amás de los programes espaciales bien consolidaos d'Estaos Xuníos, la URSS, Xapón y Europa (al traviés de l'Axencia Espacial Europea), producióse'l florecimientu a partir de los años 1980 de programes espaciales en países en víes de desarrollu, yá seya en naciones con cierta tradición como China (tercer axencia espacial que llevó a cabo misiones tripulaes, dempués d'Estaos Xuníos y Rusia) o la India (que tien llanzadores de satélites propios) como n'otres qu'empezaron apocayá. Son destacables los programes espaciales de Brasil, Méxicu, Chile y Arxentina.

Pa dellos países en víes de desarrollu, los satélites artificiales supunxeron la forma más fácil d'ameyorar les sos redes internes de telecomunicaciones, cuantimás naquellos que la so orografía o otres causes faen difíciles los medios de comunicación tradicionales. Tal ye'l casu de los satélites domésticos qu'emplega Indonesia, o la serie de satélites compartíos poles naciones árabes (Arabsat).

Axencies espaciales[editar | editar la fonte]

País Axencia
 Ecuador EXA (Axencia Espacial Civil Ecuatoriana)
 Estaos Xuníos d'América NASA (National Aeronautics and Space Administration)
ESA (European Space Agency)
 Francia CNES (Centre National d'Etudes Spatiales)
 Xapón JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency)
 Rusia ROSCOSMOS (Russian Federal Space Agency)
 China CNSA (China National Space Administration)
Bandera de India India ISRO (Indian Space Research Organization)
 Italia ASI (Italian Space Agency)
Bandera d'Alemaña Alemaña DLR (German Aerospace Center)
 Irán ISA (Iranian Space Agency)
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu UKSA (UK Space Agency)
Bandera de Brasil Brasil AEB (Brazilian Space Agency)
 Canadá CSA (Canadian Space Agency)
 Corea del Sur KARI (Korea Aerospace Research Institute)
 Ucraína NSAU (National Space Agency of Ukraine)
 Bélxica BISA (Belgian Institute for Space Aeronomy)
Bandera d'Arxentina Arxentina CONAE (Comisión Nacional d'Actividaes Espaciales)
 España INTA (Institutu Nacional de Téunica Aeroespacial)
 Suecia SNSB (Swedish National Space Board)
 Paquistán SUPARCO (Space and Upper Atmosphere Research Commission)
 Colombia CCE (Comisión Colombiana del Espaciu)
 Países Baxos SRON (Netherlands Institute for Space Research)
 Suiza SSO (Swiss Space Office)
 Venezuela ABAE (Axencia Bolivariana p'Actividaes Espaciales)
 Méxicu AEM (Axencia Espacial Mexicana)
 Chile ACE (Axencia Chilena del Espaciu)
 Perú CONIDA (Comisión Nacional d'Investigación y Desarrollu Aeroespacial)
 Polonia POLSA (Polish Space Agency)
 Corea del Norte NADA (National Aerospace Development Administration)

Cronoloxía de los primeres llanzadores y satélites[editar | editar la fonte]

América[editar | editar la fonte]

El primer satélite llanzáu per un país del continente americanu foi'l Explorer 1 d'EEXX, llanzáu'l 31 de xineru de 1958 a bordu d'un cohete Jupiter C (antecesor del Juno I). Darréu Brasil, colos sos cohetes VLS ("Veículo Lançador de Satélites") y VSB-30, convirtióse'l 24 d'ochobre de 2004, na segunda potencia espacial americana. Y d'últimes Arxentina llanzo en 2007 Tronador I y Tronador II (en desarrollu), convirtiéndose nunes de les potencies espaciales americanes.

Asia[editar | editar la fonte]

El 11 de febreru de 1970 Xapón punxo n'órbita'l so primer satélite llanzáu con un cohete nacional. El 24 d'abril del mesmu añu siguiólu China, col so cohete Llarga Marcha, poniendo n'órbita otru satélite. Daqué más tarde, va xuníse-yos India, que llogra'l so primer llanzamientu esitosu'l 18 de xunu de 1980 col cohete SLV, al que-y siguirán el PSLV y el GSLV.

Europa[editar | editar la fonte]

El primer satélite artificial del mundu foi desenvueltu y llanzáu pola URSS (depués Rusia) el 4 d'ochobre de 1957. Trátase del Sputnik 1, de 83,6 kg de pesu, pa que la so satelización emplegóse'l cohete R-7. Na Europa occidental, Francia desenvolvió y llanzó el cohete Diamant, poniendo n'órbita'l 26 de payares de 1965 el so satélite Asterix A1.

El tercer país européu en disponer de capacidá d'accesu propiu al espaciu sería'l Reinu Xuníu, que n'ochobre de 1971 punxo n'órbita'l so satélite Espolleto X-3 gracies a un cohete de fabricación totalmente británica, el Black Arrow.

Ente 1963 y 1973 una conferencia internacional de países de la Europa occidental, dirixida per Reinu Xuníu, Francia y Alemaña, trató de poner en marcha un programa espacial integráu polos proyeutu de cohete Europa I y Europa II. Darréu, tres el fracasu de tolos prototipos anteriores, surdió la ESA en 1974, que'l so cohete Ariane llogró'l so primer ésitu'l 24 d'avientu de 1979.

Dende 1999 Ucraína dispón del cohete llanzador de satélites Dnepr-1.

Países de cultura hispana[editar | editar la fonte]

Méxicu[editar | editar la fonte]

Esiste antecedentes de meyores na materia a na segunda metá del sieglu XX cuando'l presidente Adolfo López Mateos emitió un decretu nel Diariu Oficial de la Federación del 31 d'agostu de 1962 que creó la Comisión Nacional del Espaciu Esterior (CONEE), adscrita a la Secretaría de Comunicaciones y Tresportes col fin de fomentar la investigación, esplotación y usu pacíficu del espaciu esterior; Comisión que siguió colos trabayos de cohetería, telecomunicaciones y estudios atmosféricos nel país.

Méxicu cunta anguaño con ocho satélites y cola empresa a costa fecha SATMEX.

Anguaño l'Axencia Espacial Mexicana (AEM) ye una axencia recién creada (31 de xunetu de 2010) encargada d'asuntos espaciales. Esti proyeutu pretende arrexuntar y coordinar los trabayos de Méxicu n'actividaes espaciales.[3]

España[editar | editar la fonte]

La situación de l'astronáutica n'España ta a un nivel daqué inferior al que correspondería al so nivel de desarrollu, escareciendo de capacidá de llanzamientu de satélites.

El 15 de payares de 1974 llánzase'l Intasat, primer satélite español,[4] nun cohete Delta estauxunidense. Mientres les décades de 1970 y 1980, realizáronse numberosos llanzamientos de cohetes sonda suborbitales dende la base d'El Arenosillo,[5] el más avanzáu de los cualos foi'l INTA-300. A principios de la década de 1990, proyeutóse la construcción d'un llanzador orbital de microsatélites (hasta 50 kg), denomináu Capricorniu, desenvueltu pol Institutu Nacional de Téunica Aeroespacial, pero finalmente foi atayáu por razones presupuestaries. Foi nesta dómina en que delles universidaes españoles interesar polos microsatélites, pero a la fin, namái los fixeron la Universidá Politéunica de Madrid (l'UPM/LB-Sat 1 en 1995), y el mesmu INTA, col Minisat 01, en 1997, el Minisat 02 y el Nanosat 01, en 2004. El primeru y el terceru fueron llanzaos como carga útil por cohetes Ariane de la ESA, ente que'l segundu foi puestu n'órbita dende Canaries por un cohete Pegasus XL estauxunidense.

El programa científicu amenorgar a unos pocos satélites de pequeñu tamañu, como'l Intasat, el Minisat y UPM Sat. Tocantes a satélites de telecomunicaciones, disponer del programa Hispasat, que cunta con dellos satélites geoestacionarios en serviciu, y el programa Amazones, con dellos satélites dedicaos al mercáu hispanu-americanu. Amás, l'estáu español cuenta col serviciu del Spainsat y el Xtar-Eur, dedicaos a comunicaciones militares y gubernamentales. Tamién ye operativu'l Deimos-2, capaz de tomar imáxenes de bien alta resolución, que la so función ye la observación de la Tierra y el siguimientu de catástrofes.

España contribuyó con un astronauta, Pedro Duque, que salió al espaciu per primer vegada en 1998, nel tresbordador Discovery, y per segunda vegada na misión "Cervantes", en 2003, habitando mientres diez díes la Estación Espacial Internacional. Anguaño, sigui formando parte de la plantía d'astronautes de la ESA.

Arxentina[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Enciclopedia Autodidacta Océanu, 1996, volume 8, páxs. 2074-2101.
  2. 2,0 2,1 2,2 Enciclopedia Monitor, edit. Salvat, tomu 2, voz «astronáutica», páxs. 554-555.
  3. «Grupu Promotor de l'Axencia Espacial Mexicana». Grupu Promotor de l'Axencia Espacial Mexicana. Archiváu dende l'orixinal, el 22 de xunu de 2011. Consultáu'l 8 d'ochobre de 2010.
  4. Ruiz Sanz, Patricia. «INTASAT: HESTORIA DEL PRIMER SATÉLITE ESPAÑOL». INTA. Archiváu dende l'orixinal, el 8 de xunetu de 2012. Consultáu'l 16 d'ochobre de 2016.
  5. Vázquez Velasco, Mariano (2010). D'El Arenosillo al Cedea. INTA. ISBN 978-84-9300-56-5-8. Consultáu'l 16 d'ochobre de 2016.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

BUCHANAN C., WALTER (1960). Revista de divulgación de les actividaes téuniques relatives a la secretaria de comunicaciones y tresportes (en castellanu), páx. 11.