Zazú

De Wikipedia
Caricatura d'un zazú.

Los zazús fueron una corriente de moda de la Francia de los años 1940. Trátase de mozos reconocibles pola so ropa inglesa o estauxunidense y por compartir el so amor al jazz. Lo que güei se denominaría una "tribu urbana".

El términu zazú (zazou, escritu en francés) probablemente vien del cantar Zah Zuh Zah, de Cab Calloway, famosu pol so Minnie the Moocher. Pal músicu francés Hector Zazou, los zazú fueron una subcultura de la Francia de la Segunda Guerra Mundial. Yeren mozos qu'espresaben la so individualidá llevando ropa grande o estridente (similar a la moda d'unos años primero que se conoció como Zoot suit n'América), y baillando llibremente swing jazz y bebop. Los mozos vistíen amplies chaquetes de cuadros y de cutiu tamién paragües, ente que les moces llevaben faldes curties, medies rayaes y zapatos pesaos.

N'Alemaña, especialmente en Hamburgu, Frankfurt del Main y Berlín, tuvieron el so equivalente nos Swing Jugend (mozos del swing), movimientu primeramente apolíticu pero cada vez más antagónicu de la Mocedá Hitleriana.

Oríxenes del movimientu[editar | editar la fonte]

Mientres la ocupación alemana de Francia, el réxime profascista de Vichy, en collaboración colos nazis, impunxo una moral ultra-conservadora que reflexó na so llexislación, enzancando tou cuanto sirviera a los mozos pa demostrar molición y desencantu. Estos mozos zazús espresaron la so resistencia y disconformidá por aciu agresivos concursos de baille y otres manifestaciones empobinaes dacuando contra los soldaos de les fuercies d'ocupación.

Hubo zazús por toa Francia, pero la mayoría concentrar en París. Los dos llugares d'alcuentru más importantes pa los zazús fueron la terraza de la cafetería Pam Pam nos Campos Elíseos y el Boul'Mich (el Boulevard Saint-Michel cerca de la Sorbona).

Los zazús de los Campos Elíseos solíen venir de families de clase media, y yeren de más edá que los del Barriu Llatín. Los de los Campos Elíseos yeren fácilmente reconocibles na terraza de la Pam Pam y montaben en bicicleta peles tardes nel Monte de Boulogne. Nel Barriu Llatín, los zazús axuntar nos clubes de catadores de Dupont-Latin o'l Capoulade.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Los varones llevaben chaquetes extra-grandes, a imitación de Calloway, que colgaba hasta les rodíes, forníes con munchos bolsos y de cutiu con dellos tarabicos. La cantidá de material utilizáu foi una reacción a los decretos del Gobiernu sobre'l racionamientu de texíos y complementos. Los sos pantalones yeren estrechos, cinxíos na cintura, y les sos corbates d'algodón o llana trupo. Los pescuezos de les camises yeren altos y calteníense con un pasador horizontal. Gustáben-yos los zapatos d'ante de suela gruesa, con calcetos blancos o de colores brillosos. Calteníen el peñáu con un fijador que daba aspeutu grasu al pelo.

Les moces zazú llevaben el pelo en llargos rizos que cayíen sobre los sos costazos, o en trences. Preferíen ser rubies, con llabios coloráu brillante y gafes de sol, que tamién llevaben dellos mozos zazú. Vistíen chaquetes con costazos bien anchos y curties faldes plisadas. Les sos medies yeren de rayes y dacuando de rede, y llevaben zapatos con grueses suelas de madera.

Los zazú yeren fanáticos de los texíos a cuadros en chaquetes, faldes o paragües. Gustáben-yos los restoranes vexetarianos y teníen pasión pola ensalada de cenahoria arrallada. Polo xeneral bebíen zusmiu de frutes o cerveza con xarabe de granadina, un cóctel que de xuru inventaron.

Probablemente nun hubo millares, sinón solu centenares de zazús. La mayoría teníen de 17 a 20 años. En realidá hubo zazús de toles clases, races y sexos, pero con bastante unidá d'estilu. Los zazús de menos recursos económicos recurríen al robu de teles y al mercáu negru pa llograr los sos equipos, y dacuando iguaben la so propia ropa. Dalgunos de los zazús más bohemios, y n'especial los del Barriu Llatín introducieron variantes nel vestuariu, como chaquetes de piel d'oveya y bufandes multicolores.

Los sos puntos de vista irónicos y sarcásticos sobre los nazis/gobernantes de Vichy, el so calter dandi y hedónico, la so rocea sobre la ética del trabayu y el so amor pol "decadente" jazz, estrémenlos como unu de los movimientos que meyor representen el cuestionamiento de los mozos escontra la sociedá.

Anque nun sufrieron tanto como los sos contemporáneos de la clase obrera Pirates de Edelweiss[1] n'Alemaña, (dalgunos de los cualos fueron aforcaos polos nazis), la subcultura zazú representa una significativa minoría disidente naquella sociedá que tanta aquiescencia y complicidá xeneralizada amosaba escontra aquel réxime.

"Sincopado"[editar | editar la fonte]

Una revista fascista comentó sobre los zazú: "Esta ye la muestra d'Ultra Swing 1941: “el pelo cayendo hasta'l pescuezu, con un tupé curioso desordenáu, bigotito al estilu Clark Gable ... zapatos con suelas extra- grueses, andares sincopados..."

Los zazús inspirábense direutamente nel jazz y el swing. El jazz negru brotara con fuercia en Montmartre nos años d'enteguerres. Los negros estauxunidenses sentíense más llibres en París que na so tierra, asina que'l jazz local viose reforzáu en gran midida por esta inmigración. Músicos como Django Reinhardt interpretaron el so jazz nos clubes de París.

Como se mentó enantes nome de zazú probablemente vien de una frase del cantar Zah Zuh Zah, del músicu negru de jazz Cab Calloway. Otra referencia foi Johnny Hess, que dio a conocer Je suis swing a principios de 1942, na que dicía "Za Zou, Zou za, za Zou, Zou za ze", vendiendo más unidaes que cualesquier otru cantar editáu enantes en Francia.[2] Un representante del zazú, el cantante anarquista y compositor, trompetista de jazz, poeta y novelista Boris Vian, foi tamién bien aficionáu a introducir estos soníos de Z nel so trabayu.[3]

Los zazús fueron obviamente repunaos polos nazis que yá abrasaren la vanguardia cultural alemana, prohibieren el jazz y tou aquello que-yos paecíen signos visibles de dexeneración de la cultura xermánica. Por casu, el mozu zazú Pierre Seel foi deportáu a un campu de concentración alemán por cuenta de la so homosexualidá.

Cuando los xudíos fueron obligaos a portar la estrella mariella, dellos opositores optaron por poner se otra estrella similar con testos como 'budista', 'goy' (xentil) o "victoria". Tamién dellos zazús fixeron lo mesmo, escribiendo 'zazú' so la estrella. Cuando los xudíos franceses fueron esaniciaos de la vida pública pol réxime de Vichy so la supervisión nazi, espandióse'l movimientu zazú como respuesta.

Antagonismu mientres la Guerra[editar | editar la fonte]

Vichy empezara colos sos campos de trabayu pa mozos en xunetu de 1940, lo que foi percibíu pol movimientu zazú como un intentu d'adoctrinar a la mocedá francesa. Al igual qu'en 1870-71, Francia reaccionó a la so derrota reformando les instituciones esistentes y creando otres nueves. El réxime de Vichy taba bien esmolecíu pola educación, la moral y la productividá de la mocedá francesa. En 1940 creó un Ministeriu de la Mocedá. Consideraben el zazú como una influencia opuesta a los sos principios y peligrosa pa la mocedá.

En 1940 la prensa publicó 78 artículos anti-zazú, otros nueve en 1941 y 38 más en 1943. Nesos documentos Vichy deploró la baxeza moral y la decadencia qu'afectaba a la moral francesa. Los zazú yeren vistos como vagos, egoístes, irresponsables y xudeo-gaullistas.

En 1942 el réxime de Vichy diose cuenta de que'l resurdimientu nacional que deseyaben que fuera executáu polos mozos so les sos direutrices diba a trate gravemente afeutáu pol refugu cada vez más estendíu a los valores que taben imponiendo, como'l patriotismu, la ética llaboral, l'autu-esixencia, l'austeridá y la masculinidad. Llueu empezaron les redaes nos chigres y los zazús yeren cutíos na cai. Convertir nel enemigu númberu unu de les organizaciones xuveniles fascistes, (Jeunesse Populaire Française). El eslogan yera “¡A pol cueru cabelludo de los zazús!”. Escuadrones de mozos fascistes de la JPF armaos con maquinillas de pelo amedranaben a los zazús. Munchos d'éstos fueron arrestaos y unviaos al campu a collechar.

Asina, el movimientu zazú pasó a la clandestinidá abellugándose nos sos salones de baille y clubes de catadores. Tamién se fixeron sospechosos ante la Resistencia Comunista oficial pol so calter apático y porque cuestionaben toa clase de guerres.

El cantar "In the night",[4] de Pet Shop Boys trata sobre los zazú. Tamién el grupu roqueru belga TC Matic trata la tema nos años 80 nel so cantar "-yos zazous".[5]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. http://www.raoulwallenberg.net/es/salvadores/otros pirates-edelweiss-una hestoria/
  2. Larry Portis (2004). Virtualbookworm Publishing: French Frenzies: A Social History of Pop Music in France, páx. 96–97. ISBN 1589395476.
  3. Julien Delli Fiori (2006). -y Cavalier Bleu: All my jazz: figures et accords majeurs, páx. 164. ISBN 2846701407. «it was an imitation of the scene uniform of Cab Calloway, and Zazou comes from his song "Zaz zuh zaz"»
  4. https://www.letrastraducidas.org/pet-shop-boys-in-the-night/
  5. http://letras.terra.com/tc-matic/691053/

Bibliografía adicional[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Esta páxina ye en parte'l trabayu de Libcom.org (Libcom.org / hestoria: El Zazús, 1940-1945), que s'utiliza equí col so atentu permisu. Ye una traducción de Wikipedia en llingua inglesa.