Guerra de trincheres

De Wikipedia
Imaxe d'una trinchera cerca de La Boisselle mientres la batalla de Somme en xunetu de 1916.

La guerra de trincheres o guerra de posición ye una forma de faer la guerra, na cual los exércitos combatientes caltienen llinies estátiques de fortificaciones cavaes nel suelu, denominaes trincheres. La guerra de trincheres surdió a partir d'una revolución nes armes de fueu. Hubo periodos de guerra de trincheres na guerra de Secesión (1861-1865) y na guerra ruso-xaponesa de 1904-1905, pero llegó al so puntu máximu de brutalidá y mortalidá nel Frente Occidental de la Primer Guerra Mundial. Algamaben una fondura d'ente unu y dos metros, y conectábense con otros pa mayor movilidá de los bloques de combate.

Fonderada[editar | editar la fonte]

Les fortificaciones y edificios fuertes son casi tan antiguos como la mesma guerra. Sicasí, debíu al tamañu relativamente pequeñu de los exércitos y al poco algame de les armes, tradicionalmente nun yera posible defender más qu'una distancia curtia o una fortaleza aisllada. Les grandes fortificaciones del mundu antiguu, tales como la Gran Muralla China o la Muralla d'Adriano, yeren esceiciones a la regla xeneral y seya que non nun se diseñaren pa evitar dafechu que l'enemigu cruciara al otru llau, sinón pa faer de frontera qu'establecía los momentu nel que l'enemigu cruciara la llende. Tamién sirvíen pa evitar o entorpecer la so fuxida.

Anque avanzaron grandemente tanto'l diseñu de fortificaciones como'l d'armes na segunda metá del segundu mileniu, la invención del arcu llargu, l'apaición del mosquete ya inclusive la de l'artillería nun camudaron substancialmente la regla de qu'una fortificación precisaba d'una gran cantidá de tropes pa defendela. Un pequeñu númberu de tropes a cencielles nun podíen caltener un volume de fueu abondo como para repeler un ataque decidíu.

La guerra d'asediu[editar | editar la fonte]

Representación del asediu de Constantinopla, capital del Imperiu bizantín, pol Imperiu turcu.

La mayoría de les téuniques utilizaes na guerra de trincheres esistieren yá munchos años antes pa la guerra d'asediu. Lo novedoso foi l'empléu de felicidaes téuniques en campu abierto ente dos exércitos.

Nel so Guerra de les Galies, Xuliu César describi cómo les lexones romanes llevantaron dos inmenses parés fortificaes alredor de la ciudá mientres la batalla d'Alesia. Na muralla interna, d'unos 16 km (10 mi), calteníen a Vercinxétorix y a les sos fuercies dientro de la ciudá, ente que la muralla esterna protexía-yos de los refuerzos, que los superaben en númberu y trataben de romper el asediu. Los romanos llograron caltener les sos posiciones ente los dos parés; y los galos, enfrentándose a la muerte por fame, finalmente rindiéronse una vegada que los sos refuerzos fueron ganaos por César. Tucídides describe un asediu similar, anque ensin ésitu, nel sitiu de Siracusa polos atenienses mientres la Guerra del Peloponeso.

Una vegada que s'inventaron les armes de fueu, les téuniques fueron evolucionando hasta convertise nel bien conocíu ritual denomináu siège en forme. L'exércitu atacante arrodiaba una ciudá y depués emplazaba a la ciudá a rindise. Si respondíen negativamente, l'exércitu arrodiaría la ciudá con fortificaciones temporales pa torgar contraataques del exércitu defensor y la llegada de refuerzos. Los atacantes entós construyiríen una serie de trincheres, paraleles a les defenses, y xusto a la distancia de l'artillería defensivo. Depués construyíen una trinchera en direición a la ciudá faciendo un percorríu en zigzag, pa evitar que quedara espuesta al fueu enemigo. Una vegada tuviera dientro del algame de l'artillería, cavaríase otra trinchera paralela con allugamientos pa cañones. Si fora necesariu utilizaríase la primer artillería como cobertoria, y el procesu repitir hasta que los cañones tuvieren lo suficientemente cerca como p'atinar de plenu y abrir una fienda nes fortificaciones. D'esta forma, les tropes d'avanzadura y les de sofitu podríen averase lo suficiente como pa esplotar la fienda, al empar que'l procesu prosiguía dende dellos puntos y buscando un mayor aproximamientu. Dempués de cada pasu del procesu, los asaltantes emplazarían a los defensores a la rindición, pero una vegada que les tropes algamaren con ésitu la ciudá al traviés de la fienda, los defensores nun podríen esperar nenguna piedá. Estes téuniques fueron bien usaes polos tercios españoles, siendo un exemplu clásicu'l sitiu de Breda de 1625.

Los Pa māori[editar | editar la fonte]

Los maorís de Nueva Zelanda construyeron barricaes denominaes en llombes y penínsules pequeñes, sieglos antes del contautu con pueblos europeos. Asemeyar a les pequeñes fortaleces de la Edá del Fierro qu'apaecen nos paisaxes británicos ya irlandeses. Cuando los maorís atopar colos británicos, desenvolvieron el Pā, convirtiéndo-y nun efectivu sistema de trincheres, que sirvió de predecesor de desarrollos similares n'América y Europa. Nes guerres maorís, el Pā modernu llogró neutralizar mientres un tiempu la gran diferencia ente los exércitos, tantu en númberu como n'armamentu. En Ohaeawai Pā en 1845, en Rangiriri en 1864 y otra vegada en Gate Pā en 1864, les fuercies británicu y colonial afayaron qu'un ataque fronteru sobre un Pā resultaba inefectivo y por demás costosu.

En Gate Pā, mientres la Campaña Tauranga en 1864, los maorís soportaron un bombardéu d'un día de duración nos sos abellugos. Una vegada destruyida la empalizada, los británicos enfusaron nel Pā, onde los maorís empezaron a disparar dende trincheres escondíes, matando a 38 y mancando a munchos más na batalla más costosa pa los Pākehā de la guerra. Los maorís abandonaron entós el llugar.

Los maorís desenvolvieron les sos idees del diseñu del Pā en bien pocu tiempu, dende la Edá de Piedra hasta'l nivel de la Primer Guerra Mundial en pocu más de 30 años.

Desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

Guerra de Secesión: tropes de la Unión esperando en trincheres antes de la meyora na segunda batalla de Fredericksburg. Virginia, mayu de 1863.

El primer desenvolvimientu críticu pa l'apaición de la guerra de trincheres foi la introducción de los exércitos de reclutamiento masivu, qu'apaecieron na Revolución francesa y nes Guerres Napoleóniques. Antes d'esto, los exércitos consistíen nun pequeñu númberu de tropes que yeren incapaces de defender un ampliu territoriu mientres enforma tiempu. Les batalles yeren curties, o dexeneraben en guerres d'asediu. L'apaición de los grandes exércitos fixo muncho más difícil qu'unu pudiera devasar el lladral del otru, anque inda podía consiguise, por aciu cargues de caballería ya infantería, qu'unu d'ellos acabara rompiendo la formación del otru al traviés d'un asaltu direutu. Un exemplu de llinia militar fortificada que s'allargar mientres munchos quilómetros yeren les llinies de Torres Vedras (1810), construyíes polos portugueses so la direición de los Inxenieros del Exércitu británicu, mientres la guerra contra Napoleón Bonaparte.

Lo que fizo qu'esta táctica fuera cada vez más suicida foi'l desenvolvimientu d'armes de fueu de cada vez mayor poder a mediaos del sieglu XIX. Cuando empezó la Guerra de Secesión, en 1861, lluchar coles mesmes táctiques utilizaes na era de Napoleón y mientres sieglos antes. Cuando la guerra llegaba al so sangrientu final en 1865, convirtiérase nun previu de la Primer Guerra Mundial, con trincheres, ametralladores, fortificaciones de campu y baxes masives. La batalla de Petersburg, cercana a la fin de la guerra, coles sos trincheres y formaciones estátiques, oldea coles primeres batalles, como la primer batalla de Bull Run, onde les maniobres inda yeren posibles. Les famoses cargues de caballería, como la carga de Pickett na batalla de Gettysburg, demostraron la inutilidá d'un asaltu direutu contra una llinia enemiga bien asitiada.

Una ametralladora Gatling. Ilustración nuna enciclopedia suiza de 1885.

Hubo dos factores principales pal cambéu. De primeres, hubo una proliferación de fusiles de avancarga, que na dómina fabricar por miles. Estos yeren efectivos al doble de distancia que los fusiles de avancarga de la era Napoleónica y yeren capaces de matar a enemigos a una distancia de 1 km. Amás, dexaben al tirador caltenese a cubiertu nuna trinchera o detrás de dalguna torga improvisada pa poder disparar a un cuerpu d'atacantes dende una distancia enforma mayor que l'anterior. Los atacantes yeren incapaces de cruciar lo suficientemente rápido como pa evitar baxes nun númberu prohibitivu. Per otru llau taba la persistencia nes táctiques en columna de les Guerres Napoleóniques, qu'amontaben les baxes. Namái a finales de la guerra corrixó esti error tácticu de forma xeneralizada, disponiendo les tropes n'abiertu. Por ello, la primer respuesta a la medría nel poder de fueu, la cobertoria, o la segunda, la dispersión, acabaron adoptándose. La tercera, l'armadura, nun yera una opción contra les nueves armes. Nun sería una opción válida hasta la invención del motor de combustión interna y los vehículos blindaos.

Tamién influyeron otros factores que fueron apaeciendo dempués de la Guerra de Secesión. El primeru foi'l desenvolvimientu del alambre d'escayos o d'espín (inventáu en 1874), qu'en sí mesmu nun causaba un gran dañu a naide, pero que podía ralentizar de forma crucial a una fuercia d'ataque, y dexar a los defensores, con ametralladores emplazadas estratéxicamente, infligir graves perdes al enemigu. La segunda foi la meyora de l'artillería, que quiera que non, formara parte de la guerra dende la dómina clásica, y que dende l'apaición de la pólvora hasta'l desenvolvimientu de la guerra de trincheres convirtiérase na mayor causa de baxes na guerra. Foi suplantada namái de volao pol fusil. Col desenvolvimientu de los cañones d'aceru de retrocarga por Krupp, recuperóse gran parte de la so capacidá de matar (como se demostró gráficamente na Guerra Franco-prusiana de 1870-1871).

En tercer llugar ta la introducción de los bales esplosives y, a lo último, los mecanismos hidráulicos de recarga, inventaos polos franceses nel cañón de M1897 de 75 mm, qu'amontaron significativamente la velocidá de disparu. Estos cambeos aumentaron la efectividá de l'artillería hasta un grau inimaxinable na década de 1870. Creóse una zona ente l'atacante y el defensor, un espaciu de "tierra de naide" demasiao letal como pa crucialo.

La batalla de Santa Inés foi'l primer enfrentamientu militar n'América Llatina onde s'escavaron trincheres. La batalla desenvolvióse'l 9 y 10 d'avientu de 1859 nel contestu de la Guerra Federal ente les fuercies federales del xeneral Ezequiel Zamora y les del gobiernu conservador del xeneral Pedro Estanislao Ramos, con victoria de les primeres.

Implantación[editar | editar la fonte]

Anque la teunoloxía y los exércitos de reclutes camudaren dramáticamente la naturaleza de la guerra, la mayoría de los exércitos inda nun se dieren cuenta de les implicaciones de los cambeos. Al empiezu de la Primer Guerra Mundial, la mayoría de los exércitos preparar pa una guerra curtia, con táctiques y estratexes similares a les usaes en tiempos de Napoleón.

Sicasí, en cuanto empezó la guerra, los alemanes y los aliaos (principalmente los franceses y los británicos) llueu atalantaron que coles armes modernes, cualquier llugar podía ser fácilmente defendíu por un puñáu d'homes d'infantería. Como atacar frontalmente suponía una cantidá de perdes inaceptable, yera esencial una operación d'encha polos lladrales. Tres la Batalla del Marne en setiembre de 1914, intentáronse una serie de flanqueos y l'ampliación de les llinies de defensa fortificaes pa superar les del contrariu, no que se conoció como la "carrera al mar". Los dos bandos cavaron lo qu'esencialmente yera un par de trincheres dende la frontera suiza hasta'l sur del Mar del Norte, na mariña de Bélxica. La guerra de trincheres prevaleció nel Frente Occidental dende'l 16 de setiembre de 1914 hasta que los alemanes llanzaron el so "Ofensiva de Primavera", Operación Michael, el 21 de marzu de 1918.

Nel Frente Occidental, les pequeñes ya improvisaes trincheres de los primeros meses llueu empezaron a crecer en fondura y complexidá, creándose gradualmente vastes árees defensives interconectaes. L'espaciu ente les trincheres denominábase tierra de naide y variaba en distancia en función del campu de batalla. Nel Frente Occidental yera davezu de 90 a 270 metros (100 a 300 yardes) y de namái 27 m (30 yd) en dellos puntos. Tres la retirada alemana hasta la llinia Hindenburg en marzu de 1917, estrechar hasta casi un km en dellos llugares. Na batalla de Galípoli, la distancia ente les trincheres amenorgar hasta namái 15 m (16 yd), lo que provocó una incesante guerra de Granada de mano granaes. Nel Frente Oriental y n'Oriente Mediu, les árees a cubrir yeren tan grandes y les distancies a los suministros yeren tan amplies, que la guerra de trincheres nun se llegó a prauticar.

La guerra de trincheres nos Alpes llegó a estendese hasta la tercer dimensión, en desniveles verticales y no más fondo de los montes, hasta altores de 3.900 msnm. La xestión y los perfiles de les trincheres tuvieron qu'afaese al terrén serrapatosu, a les roques y al clima. Dellos sistemes de trincheres llegar a construyir en glaciares (por casu, nos Dolomites).

Sistema defensivu[editar | editar la fonte]

Primer Batallón de los Fusileros de Lancashire, nuna trinchera de comunicación cerca de Beaumont-Hamel, Somme, 1916.

Al poco tiempu d'empezar la guerra, la estratexa defensiva británica suxurió un sistema principal de trincheres de tres llinies paraleles con cada llinia coneutada por trincheres de comunicación. El puntu nel qu'una trinchera de comunicación faía interseición cola trinchera frontera yera d'una importancia crítica y de normal atopábase fuertemente fortificáu. La trinchera frontera tenía una guarnición llixera y solía tar ocupada namái poles tropes de guardia a l'amanecida y al anochecer. Ente 63 y 90 metros (70 a 100 yardes) más alloñada topábase la trinchera de sofitu (o "de viaxe"), que sería a la que recularía la guarnición nel casu de que la trinchera frontera fora bombardeada. Ente 270 y 450 metros (300 a 500 yardes) más tras atopábase la tercer trinchera de reserva, onde les tropes de reserva podíen xuntase pa un contraataque si les trincheres fronteres yeren prindaes.

Esti sistema defensivu llueu se volvió obsoleto, a midida que foi creciendo'l poder de l'artillería. Sicasí, en dellos sectores del frente, la trinchera de sofitu caltúvose como señuelo p'atraer el fueu enemigo lloñe de les llinies fronteres y de reserva. Encendíense fueos pa faela paecer habitada, y los daños producíos poles bombes yeren reparaos darréu.

Vista aérea de trincheres opuestes ente Loos y Hulluch, xunetu de 1917. Les trincheres alemanes son les asitiaes na parte inferior derecha, les britániques tán na parte cimera esquierda. El territoriu ente dambes yera la "tierra de naide" y a la izquierda del centru acolumbra una antigua carretera esistente antes de la guerra

Tamién se construyíen trincheres temporales. Cuando s'entamaba un ataque a gran escala, cavábense trincheres de xunta cerca de la trinchera frontera. Sirvíen como abellugu a les folaes de tropes atacantes que siguiríen a les primeres que dexaben la trinchera frontera. Tamién se cavaben cabianes en direición a la tierra de naide con diversos propósitos, como coneutar la trinchera frontera con un puestu d'escucha cerca del enemigu, o sirvir d'una zona d'ataque avanzáu pa un ataque por sorpresa.

Cuando un llau de la llinia frontera se curvaba escontra l'enemigu, formábase un saliente (una zona vulnerable al poder ser atacada dende dellos lladrales). La llinia cóncava engarrada a un saliente denominar reentrada.

Detrás del sistema fronteru de trincheres solía haber siquier dos sistemes de trincheres preparaos siquier parcialmente. Los alemanes de cutiu preparaben múltiples sistemes de trincheres redundantes. En 1916, el so frontal de Somme amosaba dos sistemes completos de trincheres, dixebraos un quilómetru l'unu del otru, con un tercer sistema parcialmente completo otru quilómetru más tras. Esta duplicidad faía que fora virtualmente imposible travesar les fortificaciones. Nel casu de que la seición del primer sistema de trincheres fora prindáu, cavaríase una trinchera pa coneutar el segundu sistema cola parte del primeru qu'inda tuviera baxu control.

Los alemanes crearon una especie de ciencia en cuanto al diseñu y construcción de defenses. Utilizaben formigón armao pa construyir puntos estratéxicos, según abellugos fondos, ventilados y a prueba de bombes. Taben más dispuestos que los sos enemigos a faer una retirada estratéxica a una posición meyor preparada defensivamente. Tamién fueron los primeres n'aplicar el conceutu de "defensa en fondura", onde les llinies fronteres teníen cientos de metros de fondura y conteníen una serie de puestos d'avanzada en llugar d'una trinchera continua. Cada avanzada podía dar fueu de sofitu a los sos vecinos, y magar los atacantes teníen llibertá de movimientos ente los puestos avanzaos, taben de cutio espuestos al fueu cruciáu contra ellos. Los británicos acabaron adoptando un sistema asemeyáu, pero taba incompletu cuando'l alemanes llanzaron el so "Ofensiva de primavera" en 1918, y demostró ser desastrosamente inefectivo.

Construcción de trincheres[editar | editar la fonte]

Diagrama de construcción d'una trinchera estrayíu d'un manual d'infantería británicu de 1914.

Les trincheres nunca yeren rectes, sinón que se cavaben nun esquema dentáu, que convertía la llinia en segmentos coneutaos por travieses. Esto implicaba qu'un soldáu nunca podía ver más de 10 m aproximao a lo llargo de la trinchera. Con ello l'enemigu nun podría encarrerar la trinchera completa si llograba ganar accesu a dalgún puntu y, si cayía una bomba en dalguna trinchera, la metralla (de cutiu llamada incorreutamente shrapnel) nun podría llegar bien lloñe.

El llau de la trinchera que miraba al enemigu denominábase'l parapetu (del italianu "-petto", que significa "pechu"), y tenía un pasu de fueu. El llau traseru de la trinchera denominábase'l paraos (del francés "-dos", que significa "llombu"). El paraos protexía los llombu del soldáu de la fragmentación de les bombes que cayíen detrás de la trinchera. Si l'enemigu conquistaba la trinchera, entós los paraos convertir nel so parapetu. Los llaterales de la trinchera anubrir con sacos de sable, estielles y cachos de madera y alambre. El suelu de normal anubríase con planches de madera.

Construyíense abellugos de distintos graos de luxu na retaguardia de la trinchera de sofitu. Los abellugos británicos solíen tar ente 2,5 m y 5 m de fondura, ente que los alemanes solíen tar muncho más fondos, a un mínimu de 3,5 m, y n'ocasiones cavaben 3 pisos, con escaleres de formigón p'aportar a los niveles cimeros.

Miembru de la caballería llixera australiana utilizando un fusil periscópicu, Gallípoli, 1915.

Pa dexar a un soldáu ver fora de la trinchera ensin esponer la so cabeza, creábase un furacu nel parapetu. Podía ser a cencielles un buecu ente les bolses de sable o podía tar protexíu por una plancha d'aceru. Los francotiradores alemanes utilizaben munición antiblindaje que-yos dexaba enfusar planchar d'aceru. La otra forma de reparar dende una trinchera yera por aciu un periscopiu. La so forma más senciella yera un tubu buecu con dos ángulos d'espeyos nes partes cimera ya inferior. Nes trincheres d'ANZAC (Australian and New Zealand Army Corps) en Galípoli, onde los turcos teníen el terrén más altu, desenvolvióse'l fusil periscópicu por que los australianos y neozelandeses pudieren disparar al enemigu ensin esponese ellos mesmos, tres el parapetu.

Había trés formes estándar de cavar una trinchera. La primera yera que la persona punxérase de pies sobre la superficie y cavara escontra baxo. Yera la más efectiva tocantes a velocidá, yá que dexaba a munchos trabayadores al empar, pero tenía los problema de que los trabayadores quedaben espuestos al fueu enemigo. Por eso namái podía usase na zona de retaguardia o pela nueche. La segunda opción yera ampliar una trinchera esistente cavando dende l'estremu. Los trabayadores nun quedaben espuestos, pero namái podíen trabayar unu o dos homes coles mesmes. A lo último, podíen cavase túneles, y nesi casu calteníase un "techu" de tierra enriba de la trinchera hasta terminar el trabayu. Depués quitábase'l techu y podía ocupase la trinchera.

Según la información que remanaben los inxenieros ingleses, podíen completase 250 m de trinchera frontera utilizando 450 homes en 6 hores (pela nueche). Dempués la trinchera precisaba caltenimientu continuu pa evitar el deterioru causáu pol clima y les bombes.

Falsa trinchera construyida con sacos, Armentières, 1916.

El campu de batalla de Flandes, onde se produció parte de la llucha más encarnizada, presentaba numberosos problemes pa la guerra de trincheres, y especialmente pa los británicos, qu'en munchos casos víense obligaos a ocupar les zones más baxes. En munchos llugares, el nivel freáticu taba a pocu más d'un metro de fondura, polo que cualquier trinchera que s'escavara anubriríase rápido. Por ello, munches "trincheres" en Flandes taben realmente percima de la tierra, construyíes a base de construcciones masives per mediu de sacos de tierra (llenos con magre). Nun principiu, tanto'l parapetu como'l paraos taben construyíos d'esta forma, pero más tarde la téunica foi abrir el parapetu en gran parte de la llinia, de forma que la retaguardia tuviera espuesta al fueu dende la llinia de reserva, nel casu de que l'enemigu prindara la trinchera frontera.

Xeografía[editar | editar la fonte]

La naturaleza confinada, estática y soterraña de la guerra de trincheres foi desenvolviendo la so peculiar forma de xeografía propia. Na zona del frente, la infraestructura convencional de tresportes por aciu carreteres y rieles foi reemplazada por una serie de trincheres y l'usu de vagones llixeros. La ventaya crítica que suponía los fechu d'asitiase nes zones xeográfiques de mayor altitú implicaba que les pequeñes llombes o elevaciones ganaren una importancia estratéxica enorme. Munchos nidios valles o llombes yeren tan sutiles que podríen pasar desapercibíos hasta que la llinia del frente nun llegó a establecese nellos. Delles llombes denominar por aciu el so altor en metros, como la Llomba 60. Una granxa, un molín o la cadarma d'un árbol convertir en focu de llucha a cencielles porque yeren les carauterístiques identificables del terrén más grandes. Sicasí, nun lu llevaba enforma tiempu a l'artillería afaralo, de forma que s'acababa convirtiendo nun simple nome nun mapa.

Tropes d'asaltu alemanes entrenándose con un Flammenwerfer M.16. cerca de Sedán, Francia, mayu de 1917.

A les carauterístiques del campu de batalla podíen dáse-yos nomes descriptivos ("Monte Polígonu"), nomes interesaos ("Valle Salchicha"), el nome d'una unidá o'l d'un soldáu. Tamién se solíen añader complementos con referencies a la muerte ("La llomba del muertu"). Igualmente había sistemes de trincheres con nomes como "El Tableru d'Axedrez", pol esquema que dibuxaben. Los australianos, na batalla de la granxa Mouquet, llegaron a llamar a los llugares como "puntos" ("Puntu 81" o "Puntu 55"), pola falta de referencies y de meyores nel terrén.

Les trincheres enemigues que se convertiríen n'oxetivos precisaben coles mesmes un nome. Dalgunes llamábense por dalgún acontecimientu reparáu, como "La Trinchera de los Oficiales Alemanes", por ver a un grupu d'oficiales nesi llugar, o la "Trinchera de les Raciones", por columbrar les partíes que llevaben les raciones a los soldaos. Los británicos dáben-yos en dellos casos un toque alcohólicu ("Trinchera Cerveza", "Trinchera Bitter" o "Trinchera Pilsen", por casu). A otres trincheres denominábase-yos según la so función nel sistema ("Trinchera Entemedia").

Delles seiciones del sistema de trincheres británicu recibíen nomes del xuegu del Monopoly. Les divisiones regulares solíen utilizar el nome de les sos unidaes y los australianos usaben nomes de soldaos.

La vida nes trincheres[editar | editar la fonte]

Trinchera francesa, Verdún, 1916

El tiempu que pasaba un soldáu concretu nel frente yera de normal curtiu; dende un día hasta dos selmanes antes de ser releváu. El Batallón 31 de les tropes australianes pasó una vegada 53 díes nel frente en Villers Bretonneux, anque eso yera una rara esceición. El tiempu que dedicaba al añu un soldáu británicu podía estremase d'esta forma:

  • 15% llinia del frente
  • 10% llinia de sofitu
  • 30% llinia de reserva
  • 20% restu
  • 25% otros (hospital, viaxando, permisos, entrenamientu, etc.)

Inclusive cuando taben nel frente, el soldáu de normal namái yera llamáu a lluchar un puñáu de vegaes al añu: realizando un ataque, defendiendo la posición o participando nuna escaramuza. La frecuencia del combate sería mayor nel casu de les tropes d'élite.

"Estudiando francés nes trincheres", The Literary Digest, 20 d'ochobre, 1917.

Dellos sectores del frente víen bien poca actividá a lo llargo de la guerra, faciendo que la so vida nes trincheres fuera relativamente fácil. Cuando'l primer Cuerpu Anzac llegó a Francia n'abril de 1916, tres la evacuación de Galípoli, destinóse-yos a un sector relativamente pacíficu nel sur d'Armentières p'aclimatase. Otros sectores taben nun estáu permanente d'actividá bélica. Nel Frente Occidental, Ypres yera siempres un infiernu, especialmente pa los británicos asitiaos nel saliente. Sicasí, los sectores más pacíficos tamién sumaben baxes diaries por disparu de francotiradores, artillería y gas. Nos primeros seis meses de 1916, antes de la ofensiva del Somme, los británicos nun s'embarcaren en nenguna batalla significativa nesi sector, y sicasí sufrieren 107.776 baxes.

Un sector del frente asignar a un Cuerpu d'Exércitu, que de normal tenía trés divisiones. D'estes, dos ocuparíen sectores axacentes nel frente y la tercera taría folgando na retaguardia. Esto retrucaría a lo llargo de la estructura del exércitu de forma qu'en cada división de primer llinia, que de normal tenía trés brigaes d'infantería, dos ocuparíen el frente y una tercera taría en reserva. Dientro de cada brigada na llinia del frente, que de normal tenía cuatro batallones (reximientos nel casu d'Alemaña), dos taríen nel frente y dos en reserva. Y lo mesmo asocedería coles compañíes y los pelotones. La rotación sería más frecuente nes divisiones más pequeñes de la estructura militar.

Chateau Wood, Ypres, 1917.

Mientres el día, los francotiradores y los observadores de l'artillería en globos cautivos faíen que'l movimientu fora peligrosu, polo que les trincheres taben de normal en silenciu. Por ello, les trincheres taben más actives mientres la nueche, cuando la cobertoria de la escuridá dexaba'l movimientu de les tropes y de los suministros, el caltenimientu y l'espansión del alambre d'espín y el sistema de trincheres, y la reconocencia de les defenses enemigues. Los puntos d'escucha en tierra de naide intentaben detectar patrulles enemigues y partíes de trabayu, según nicios d'un posible ataque.

Llevar a cabu escaramuzas (pequeños ataques ensin intención de conquistar el terrén) col fin de prindar prisioneros y "botín" (cartes y otros documentos con información sobre la unidá qu'ocupaba la trinchera opuesta, raciones, etc.). A midida que la guerra siguía alantre, estes escaramuzas convertir en parte de la política xeneral llevada a cabu polos británicu, col enfotu de caltener l'espíritu de llucha de les tropes, y pa torgar a los alemanes ocupar la tierra de naide. Esi dominiu consiguir a un costu bien alto, y los estudios británicos tres la guerra concluyeron que los beneficios probablemente nun valieron el costu.

A empiezos de la guerra preparaben estos pequeños ataques por sorpresa, particularmente facer los canadienses, pero la medría de la vixilancia fizo que la sorpresa fuera difícil a midida que la guerra avanzaba. En 1916, les operaciones yeren exercicios perbién entamaos, con armes combinaes, y que suponíen la cooperación ente la infantería y l'artillería. Empezaría con un bombardéu intensu de l'artillería col fin de sacupar o matar a la guarnición de la trinchera del frente y cortar l'alambre d'escayos. Depués treslladábase'l bombardéu, faciendo una especie de caxa o gordón que torgara un contraataque contra la infantería.

La muerte nes trincheres[editar | editar la fonte]

La intensidá de la guerra de trincheres de la Primer Guerra Mundial supunxo qu'alredor del 10% de los soldaos morrieren na batalla, en comparanza al 5% que morrió nes Guerres de los Bóer y el 4,5% na Segunda Guerra Mundial. Nel Frente Occidental, la cifra alzar al 12%, ente que la proporción total de tropes que se convertíen en baxes (muertos o mancaos) yera del 56%. Considerando que pa cada home d'infantería na primer llinia había unos 3 soldaos de sofitu (artillería, suministros, sanidá, etc.), yera bien improbable qu'un soldáu sobreviviera a la guerra ensin recibir dalgún tipu de firida. Ye más, munchos soldaos fueron mancaos delles vegaes nel cursu del serviciu.

Los servicios médicos yeren primitivos, y los antibióticos inda nun s'habíen descubiertu. Mancaes relativamente pequeñes podíen ser mortales por culpa d'infeiciones y cangrena. Los alemanes rexistraron qu'un 12% de les firíes nes piernes y un 23% de les de los brazos causaben la muerte del mancáu, principalmente por infeición. Los estauxunidenses constataron que'l 44% de les baxes que desenvolvieron cangrena terminaron morriendo. La metá de los mancaos na cabeza morrieron y namái un 1% de los mancaos nel abdome sobrevivieron.

Trés cuartes partes de les firíes causaes na guerra procedieron del fueu d'artillería. Les firíes d'esi tipu yeren de normal más problemátiques qu'una firida de bala: la firida yera menos llimpia y tenía más probabilidaes d'infectase. Esto triplicaba la probabilidá de muerte por firida nel pechu cuando la firida yera d'artillería. Amás, la esplosión d'artillería tamién podía matar al traviés del traumatismu provocáu pola onda espansiva. A lo último, a les firíes físiques añadíense los daños psicolóxicos, siendo bien habitual el trestornu por estrés postraumáticu nel casu de persones que soportaren un bombardéu enllargáu.

Como n'otres munches guerres, el principal asesín na Primer Guerra Mundial yeren les enfermedaes. Les condiciones sanitaries de les trincheres yeren bien males, y solíen haber numberosos casos de disentería, tifus y roxura. Munchos soldaos sufríen problemes parasitarios y les sos infeiciones rellacionaes. Amás, otru casu habitual de muerte yera por culpa de les temperatures, yá que dientro de les trincheres pel hibiernu yera bien habitual atopase baxo cero.

L'enterramientu d'un muertu yera un luxu que nengún de los bandos solía poder dexase. Los cadabres permanecíen en tierra de naide hasta que la llinia del frente movíase, y aquel día solíen tar inidentificables. En dellos campos de batalla, los cadabres nun se soterraron hasta dempués de la guerra, y nel Frente Occidental inda siguen apaeciendo restos nos campos onde se llibraron les batalles.

Tresportando mancaos en Passchendale, agostu de 1917

En dellos momentos mientres la guerra, sobremanera de primeres, entamábense víes oficiales por que pudieren recoyese a los mancaos en tierra de naide y pa poder soterrar a los cadabres. Sicasí, lo habitual yera que los altos mandos nun aprobaren nengún altu na ofensiva por razones humanitaries, y por ello ordenaben a les tropes nun dexar a naide recoyer los cadabres en tierra de naide. Sía que non, los soldaos solíen ignorar esta orde nes trincheres, porque sabíen del beneficiu mutuu que suponía dexar eses operaciones. Con ello, asina cesaben les hostilidaes, salíen partíes a recoyer a los mancaos, marcaes con banderes con una Cruz Roxa, y dacuando intercambiaben colos enemigos unos mancaos por otros. Había ocasiones nes qu'esti altu'l fueu estraoficial utilizar pa faer una reconocencia o reforzar una guarnición.

Una tregua bien famosa foi la tregua de Navidá ente soldaos británicos y alemanes nel iviernu de 1914, nel frente cercanu a Armentières. Los soldaos alemanes empezaron a cantar villancicos y llueu los soldaos dexaron les trincheres. Los soldaos de dambos bandos intercambiaron regalos y hestories, ya inclusive xugaron dellos partíos de fútbol. Sicasí, los xenerales de los exércitos desaprobaban estes tregües, y los británicos llegaron a entamar un conseyu de guerra a dellos de los sos soldaos.

Les armes de la guerra de trincheres[editar | editar la fonte]

Armes d'infantería[editar | editar la fonte]

El soldáu d'infantería común tenía cuatro armes a la so disposición nes trincheres: el fusil, la bayoneta, la escopeta y la Granada de mano granada.

Llei-Enfield Rifle Non. 4 Mk I.

El fusil británicu estándar yera'l Short Magacín Llei-Enfield (SMLE) de 7,70 mm, diseñáu orixinalmente como una carabina pa la caballería, con un algame máximu de 1280 m (1400 yd), anque'l so algame efectivu taba más cercanu a los 180 m (197 yd). L'entrenamientu británicu enfatizaba el disparu rápidu más que la puntería. A empiezos de la guerra, los británicos fueron capaces de ganar a los alemanes na batalla de Mons y na primer batalla de Ypres por aciu los disparos de fusil en masa. Sicasí, a midida que la guerra de trincheres foise desenvolviendo, la posibilidá d'axuntar una llinia de fusileros yera rara.

Pela so parte, los alemanes cuntaben col Mauser Gewehr 98 (G98) de 7,92 mm, que yera tan bonu o inclusive meyor que'l británicu no que fai a fiabilidá, algame y precisión. Taba, sicasí, menos preparáu pal fueu rápido, por cuenta de qu'almitía la metá de bales que'l fusil británicu.

Fusil alemán Mauser Gewehr 98.

Los fusiles franceses (Lebel Modelu 1886) y rusos (Mosin-Nagant) yeren polo xeneral inferiores a los alemanes y británicos na mayoría de los campos, y especialmente en fiabilidá y acabáu.

El soldáu británicu taba forníu con una espada-bayoneta d'unos 53 cm (21 in), que yera demasiáu llarga pa ser emplegada, particularmente en combates cuerpo a cuerpu. Sicasí, usar la bayoneta yera más seguru que disparar un fusil nesos momentos, yá que nuna mêlée (combati cuerpu a cuerpu inesperáu) podía mancase o matar a un compañeru en llugar d'a l'enemigu. Los rexistros británicos amuesen que namái'l 0,3 % de les firíes yeren causaes por bayonetes, anque un ataque con bayoneta yera bien probable qu'acabara cola muerte del enemigu. Una carga con bayoneta podía ser efectiva pa inducir el terror nes files enemigues y anima-yos a fuxir o a rindise. Utilizábase enforma pa rematar a enemigos mancaos mientres una meyora, aforrando munición al empar que s'amenorgaba la posibilidá de ser atacaos dende la retaguardia. Los soldaos imperiales ingleses tamién llevaben la so propia bayoneta M1898 "Butcher-blade" (cuchiellu de carniceru), que yera una arma mortal en campu abierto, pero que tamién plantegaba munches dificultaes d'usu nes estreches trincheres.

Munchos soldaos preferíen una arma tipo espada curtia o inclusive ferramientes de construcción de trincheres primero que la bayoneta. Nesi casu afilaríen los cantos de la fueya de la pala por que fuera tan efectiva como una bayoneta, ente que'l so llargor más curtiu facer más afechiscu nes trincheres. Estes ferramientes tamién podíen usase pa cavar una vegada tomárase una trinchera.

Puesto que les tropes de cutiu nun taben forníes afechiscamente pa la guerra de trincheres, nes primeres batalles yeren habituales les armes improvisaes, como puñales y maces de madera con refuerzos metálicos, según tou tipu de cuchiellos curtios ya inclusive puño americanos. A midida que la guerra siguió alantre foise ameyorando l'equipamientu y refugar esti tipu d'armes improvisaes.

Les escopetes utilizar principalmente los estauxunidenses nel Frente Occidental. En llugar d'una única bala a gran velocidá, la escopeta dispara un númberu mayor d'esferes de metal llamaes perdigones. Magar un solu perdigón causa muncho menos estropio qu'una bala de fusil, cargar estándar d'un cartuchu d'escopeta solía causar munches firíes graves a curtia distancia, amontando les posibilidaes d'una firida que dexara al enemigu fora de combate. Una escopeta cargada con cartuchos yera una arma terrible a curtiu algame, hasta'l puntu de qu'Alemaña fixo una protesta formal sobre'l so usu'l 14 de setiembre de 1918, estableciendo que "tou prisioneru al que se-y atope nel so poder esi tipu d'armes o munición pon en riesgu la so vida" (anque esta amenaza aparentemente nun llegó a llevase a cabu). Los militares estauxunidenses empezaron a usar escopetes de cartuchos modificaes especialmente pa la guerra de trincheres, con cañones más curtios, depósitos de mayor capacidá, ensin seguru, y de cutiu forníense con escudos disipadores de calor y con rieles de bayoneta pa montar la bayoneta M1917. Inda esisten descendientes d'esta arma, na forma de la escopeta de combate, y la so prima la escopeta antidisturbios. Tamién se sabe que los ANZAC y dellos soldaos británicos emplegaron la escopeta recortada nes incursiones nocherniegues, pol so pocu volume, efectividá nel cuerpu a cuerpu y facilidá d'usu dientro de la trinchera. Sicasí, esta práutica nun yera oficial, y utilizábense escopetes civiles modificaes pal so nuevu usu.

La granada de mano, pela so parte, convertir na principal arma de la infantería na guerra de trincheres. Dambos bandos fueron rápidos a la d'entrenar escuadrones especialistes en bombardeos. La granada dexaba al soldáu atacar al enemigu ensin esponese direutamente, y nun riquir la precisión del fusil pa matar a un home. Los alemanes y turcos taben bien forníos con granaderos dende l'empiezu de la guerra, pero los británicos dexaren d'utilizalos na década de 1870 y nun esperaben una guerra d'asediu, colo que de primeres de la guerra los soldaos tuvieron qu'improvisar granaes sobre la marcha, colo que fora que tuvieren a la so disposición. A finales de 1915, los ingleses introducieron una granada de mano propia, la Bomba Mills, y a finales de la guerra usárense 75 millones d'elles.

Ametralladores[editar | editar la fonte]

L'ametralladora ye posiblemente l'arma más carauterística de la guerra d'asediu, cola imaxe de folaes d'infantería siendo ablayaes por rabaseres de bales. Los alemanes yá emplegaren esta arma con anterioridá; en 1904 cada reximientu taba forníu con una, y el personal que lo remanaba yeren unidaes d'infantería d'élite. Dempués de 1915, la MG 08/15 foi l'ametralladora estándar del exércitu alemán. El so númberu pasó a formar parte del idioma alemán, col significáu de "rutinariu, nada especial, non dignu de mención". En Galípoli y Palestina los turcos apurríen la infantería, pero de normal yeren los alemanes quien remanaben les ametralladores.

Nial d'ametralladora alemán.

L'altu mandu británicu yera más ronciegu a acoyer esti armamentu, supuestamente por consideralo "poco deportivu" y por pensar qu'animaba a la llucha defensiva, polo que tardaron más que los alemanes n'adoptala. El mariscal de campu Sir Douglas Haig dixo en 1915: "The machine gun is a much overrated weapon; two per battalion is more than sufficient" (L'ametralladora ye un arma bien sobrovalorada; dos per batallón ye más qu'abondu),[1] lo cual acabó nun númberu récor de baxes britániques.

En 1915 formóse'l Cuerpu d'Ametralladores, cola cuenta d'aprovir d'abondos equipos d'ametralladores pesaes al exércitu. Fueron los canadienses los meyores nesti campu, siendo los pioneros en téuniques como'l fueu indirecto (llueu adoptaes por tolos exércitos aliaos) so la guía d'un antiguu oficial de la reserva del exércitu francés, el Mayor Xeneral Raymond Brutinel. Pa satisfaer la demanda, la producción de l'ametralladora Vickers contratar con compañíes de los Estaos Xuníos. Pa 1917, toles compañíes de les fuercies britániques taben forníes con cuatro ametralladores llixeres Lewis, lo qu'amontó significativamente'l so poder de fueu.

Ametralladora Vickers.

L'ametralladora pesada yera una arma d'especialista, y nuna guerra de trincheres utilizar de manera científica, con campos de fueu calculaos curioso, de forma que nel momentu que tuviérase noticia d'una esplosión nel llugar exactu, dirixir contra'l parapetu enemigu o contra la zona d'alambrada destruyida. Tamién podía emplegase como artillería llixero, bombardeando trincheres distantes. Estes armes precisaben un equipu d'unos ocho persones pa moveles, calteneles y teneles abastecíes de munición.

Morteros[editar | editar la fonte]

Los morteros yeren armes que llanzaben proyeutiles a una distancia relativamente curtia y con trayeutoria parabólica. Fueron utilizaos llargamente como forma d'atacar les trincheres fronteres y cortar les alambraes en preparación d'un asaltu. En 1914, los británicos llanzaron un total de 545 granaes de morteru. En 1916 llanzaron más de 6.500.000.

El principal morteru británicu yera'l morteru Stokes, que yera'l precursor del morteru modernu. Yera un morteru llixeru, pero fácil d'usar y capaz de caltener una velocidá de disparu bien alta gracies a la carga propulsora incorporada nel so proyeutil. Pa disparar un morteru Stokes, dexábase cayer el proyeutil nel so cañón y yera automáticamente disparáu al momentu de cutir el percutor del fondu.

Los alemanes emplegaben una variedá de morteros. Los más pequeños yeren lanzagranadas (Granatenwerfer) que disparaben bombes de recímanu. Los morteros medianos recibíen el nome de "lanzaminas" (Minenwerfer), llamaos "minnies" polos británicu. El morteru pesáu llamábase Ladungswerfer y llanzaba "torpedos aéreos" que conteníen unos 90 kg de carga esplosiva, a una distancia de más de 915 m (1001 yd). El vuelu del obús yera tan lentu que los homes que s'atopaben nel oxetivu podíen intentar buscar abellugu.

Artillería[editar | editar la fonte]

L'artillería apoderaba'l campu de batalla na guerra de trincheres, de la mesma que la fuercia aérea apodera la guerra moderna. Un ataque d'infantería raramente tenía ésitu si faíase más allá de la llinia que cubría la so artillería de sofitu. Amás de disparar a la infantería enemiga, l'artillería engardir en batalles col enemigu pa intentar destruyir les sos bateríes de cañones.

L'artillería disparaba principalmente obuses de fragmentación, esplosivos o, más palantre na guerra, de gas. Los británicos tamién esperimentaron con obuses incendiarios que fixeren amburar los montes y les ruines.

Cargando un obús

Los tipos d'artillería yeren de dos clases: cañones y obuses. Los cañones disparaben bales d'alta velocidá nuna trayeutoria plana y de cutiu utilizábense pa llanzar shrapnel y cortar l'alambrada enemiga. Los obuses llanzaben l'obús sobre una trayeutoria alta, de forma que cayeren contra'l suelu. La pieza d'artillería de mayor tamañu yera'l obús alemán de 420 mm: pesaba 20 t y podía llanzar un obús d'una tonelada a una distancia de 10 km.

Una carauterística crítica de les pieces d'artillería modernu yera'l mecanismu de recarga hidráulicu, que dexaba que'l cañón nun tuviera que baxase pa recargalo dempués de cada disparu. Primeramente cada cañón precisaba rexistrar el so oxetivu, lo cual sollertaba al enemigu del inminente ataque. Escontra'l final de 1917, les téuniques evolucionaren de forma que nun fora necesariu.

Gas[editar | editar la fonte]

El gas llacrimóxeno emplegar los franceses per primer vegada n'agostu de 1914, pero namái sirvía pa dexar al enemigu momentáneamente fora de combate. N'abril de 1915 los alemanes utilizaron per primer vegada'l cloru na segunda batalla de Ypres. Una dosis lo suficientemente grande podía matar, anque'l gas yera bono de detectar tantu pol olfatu como pola vista. Per otru llau, los que nun morríen pola esposición podíen sufrir daños pulmonares permanentes.

El fosgeno, usáu per primer vegada en 1915, yera'l gas más mortífero emplegáu na Primer Guerra Mundial. Yera 18 vegaes más poderosu que'l cloru y muncho más malo de detectar. Sicasí, el gas más efectivo yera'l gas mostaza, introducíu per Alemaña en xunetu de 1917. Nun yera tan mortíferu como'l fosgeno, pero yera malo de detectar y permanecía na superficie del campu de batalla y collo podía causar baxes mientres un periodu más enllargáu. Les quemadures que producía yeren tan terroríficas que yera bien raru qu'un mancáu por esposición al gas mostaza pudiera volver tar capacitáu pa lluchar de nuevu. Namái'l 2 % de los mancaos por gas mostaza morríen, principalmente por infeiciones secundaries.

El primer métodu d'empléu del gas yera soltalo dende un cilindru cuando'l vientu yera favorable. Esta téunica yera obviamente bien peligrosa, tantu polos eventuales cambeos nel vientu como pola posibilidá de que los cilindros fueren rotos nun bombardéu (yá que yera necesariu ponelos na primer llinia de batalla). Más tarde el gas llanzar por aciu l'artillería, dientro d'obuses especialmente diseñaos.

Cascos[editar | editar la fonte]

Mientres el primer añu de la Primer Guerra Mundial, nenguna de les naciones combatientes fornía a les sos tropes con cascos d'aceru. Los soldaos que diben a la batalla utilizaben simples gorros de tela o de cueru que nun ufiertaben nenguna proteición a les firíes por armes modernes. Les tropes alemanes emplegaben el tradicional Pickelhaube de cueru (gorru termináu nun picu), con una cubierta de tela pa protexer el cueru de les chiscadures de folla y amenorgar la so visibilidá. Cuando la guerra entró na fase de guerra de trincheres, el númberu de firíes letales que les tropes recibíen pola fragmentación amontóse dramáticamente.

Casco alemán Pickelhaube.

Los franceses fueron los primeres en ver la necesidá d'una mayor proteición ya introducieron los cascos d'aceru nel branu de 1915. El cascu Adrian (diseñáu por August-Louis Adrian) reemplazaba'l tradicional quepis, y foi dempués adoptáu polos exércitos belga y italianu.

Casco Adrian de la infantería francesa.

Más o menos por eses feches los británicos tamién taben desenvolviendo los sos propios cascos. El diseñu francés foi refugáu por nun ser lo suficientemente fuerte y por ser malo de producir en masa. El modelu que finalmente s'aprobó foi'l cascu Brodie (diseñáu por John L. Brodie). Tenía una ala más ancha pa protexer al soldáu d'oxetos que cayeren dende'l cielu, pero ufiertaba menos proteición al altor del pescuezu. Cuando los estauxunidenses entraron na guerra, escoyeron esti diseñu.

Casco M1917 tipu Brodie de les fuercies estauxunidenses.

El tradicional pickelhaube foi reemplazáu pol M1916 Stahlhelm (lliteralmente cascu d'aceru) en 1916. Delles tropes d'élite italianes emplegaron tamién un cascu deriváu de los modelos de l'Antigua Roma.

Casco alemán modelu M1916 con pintura de camuflaje.

Sicasí, nengunu d'estos diseños estándar podía protexer la cara o los güeyos. Diseñáronse proteutores especiales pa los artilleros, y los belgues probaron gafes de proteición pa protexer los güeyos.

Alambraes[editar | editar la fonte]

L'usu del alambre d'escayos yera decisivu a la de ralentizar a la infantería al traviés del campu de batalla. Ensin él la infantería más rápida (o la caballería) podría cruciar les llinies y llegar a les bases y artillería enemigo. Una vegada ralentizaos, yera más probable qu'acabaren ablayaos pola artillería o polos defensores d'infantería. Liddell Hart identificó al alambre d'escayos y a l'ametralladora como los elementos qu'había que vencer pa poder recuperar la guerra móvil.

Les alambraes de normal construyíense pela nueche nos sectores activos.

Fuercia aérea[editar | editar la fonte]

La finalidá principal de les aeronaves na guerra de trincheres yera'l reconocencia y l'observación de l'artillería. El papel de los caces yera protexer a les aeronaves de reconocencia amigues y destruyir les enemigues, o siquier torgar la llibertá de movimientos. Esto suponía consiguir la superioridá aérea por aciu la destrucción tamién de los caces enemigos. Les aeronaves de llocalización siguiríen la cayida de les bombes mientres el rexistru de l'artillería. Les de reconocencia fadríen un mapeo de les trincheres enemigues (primero con dibuxos a mano, y más tarde con fotografíes), un siguimientu del movimientu de tropes y la llocalización de les bateríes d'artillería enemigu pa la so destrucción con bombardeos. Los pilotos más atélites llevaben consigo lladriyos pa dexalos cayer sobre l'enemigu nos sos vuelos.

Otres armes[editar | editar la fonte]

Los alemanes utilizaron lanzallamas (Flammenwerfer) mientres la guerra, pero yá que la teunoloxía inda taba nos sos empiezos, el so valor yera sobremanera psicolóxicu.

A midida que la guerra diba avanzando, dende aviones llanzáronse les flechettes, que yeren dardos metálicos con aletes por que cayeren de punta.

Mines[editar | editar la fonte]

Dambos bandos veríense envueltos en grandes competiciones de minaos y contraminados. La tierra seca del Somme taba especialmente preparada pa la construcción de zapas. Sicasí, cola ayuda de les bombes yera tamién posible escavar en terrenes como Flandes. Había compañíes especialistes en tunelados, de normal formaes por persones que teníen esperiencia civil como mineros de carbón, que construyíen túneles dientro de la tierra de naide y debaxo de les trincheres enemigues. Estes mines rellenábense entós d'esplosivos y yeren españaes, produciendo un gran cráter. Con ello escorríen dos propósitos: destruyir la trinchera enemiga y, gracies al montículo que producía alredor del cráter, sirvir como "trinchera" cercana a la llinia enemiga. Por ello, cuando s'españaba una mina, los dos bandos corríen pa ocupar y fortificar el cráter.

Si los mineros detectaben un túnel enemigu, de normal cavaríen un contra-túnel, llamáu camouflet, que sería españáu nun intentu de destruyir l'otru túnel mui a tiempu. Coles mesmes realizábense escaramuzas nocherniegues cola finalidá espresa de destruyir los trabayos enemigos. En dalguna ocasión, los túneles atopábense y producíase la llucha so tierra.

Estes actividaes sirvíen igualmente pa poder mover a les tropes ensin ser vistes. Nuna ocasión treslladóse una división entera al traviés de túneles interconectaos ensin que pudieren ser reparaos polos alemanes.

Los británicos fixeron españar una serie de mines el 1 de xunetu de 1916, el primer día de la Batalla del Somme. Les mines más grandes conteníen 24 t d'esplosivos y fueron españaes cerca de La Boiselle, llanzando la tierra hasta 1220 metros d'altor.

A les 5.10 del 7 de xunu de 1917, los británicos españaron 19 mines pa llanzar l'ataque qu'empezó la Batalla de Messines. La mina media contenía 21 t d'esplosivos, y les más grandes (a 38 m (42 yd) per debaxo de St. Eloi) teníen el doble d'esa cantidá. La fuercia combinao de la detonación de los esplosivos supuestamente llegó a sentise n'Inglaterra. Les perdes ente los alemanes fueron d'unos 10.000 homes. El Xeneral Sir Charles Harrington comentó:

"Nun sé si vamos camudar la hestoria mañana, pero con seguridá vamos alteriar la xeografía".

Esplegar otros trés mines en Messines que nun fueron españaes por cuenta de que camudó la situación táctica. Una españó mientres una nube llétrica en 1955, y les otres permanecen so tierra al día de güei.

Los cráteres que dexaron éstes y otres mines nel frente occidental inda son visibles.

Batalles[editar | editar la fonte]

Estrategia[editar | editar la fonte]

La guerra de trincheres centrar en dos principios fundamentales: guerra de gastadura y batalles de rotura. La guerra de gastadura ye'l procedimientu de infligir baxes progresivamente al enemigu hasta que finalmente seya incapaz de siguir la guerra. Les batalles de rotura busquen un enfrentamientu decisivu, nel cual les posiciones enemigues sían enfusaes por forzar atacantes, esplotando les fuercies de refrescu dicha fienda (posiblemente la caballería). Dambos tipos de batalles llibrar nel frente oeste: los alemanes intentaron romper la situación en Ypres n'abril de 1915, utilizando per primer vegada'l gas venenoso, ente que'l Comandante en Xefe de les fuercies britániques, el Xeneral Douglas Haig, buscó la victoria nel Somme en 1916 y en Flandes en 1917. La batalla de gastadura más famosa nel oeste foi la Batalla de Verdún, onde l'únicu propósitu alemán yera "sangrar al exércitu francés hasta que se quedara blancu".

Táctiques[editar | editar la fonte]

Les táctiques nes primeres fases de la Primer Guerra Mundial yeren paecíes a les del sieglu XIX, cola infantería avanzando en grupos de formaciones compactes buscando resolver la batalla por aciu la bayoneta. L'apaición d'armes automátiques fixo qu'estes táctiques fueren ineficaces y bien costoses.

Pueblo de Passchendaele, antes y dempués de la tercer Batalla de Ypres

El papel de l'artillería camudó dramáticamente mientres la guerra. Orixinalmente los cañones de campaña taben asitiaos coles unidaes d'infantería, disparando direutamente a oxetivos visibles. Desenvolviéronse una variedá d'usos pal fueu indirecto, incluyendo bombardeos que buscaben matar o dexar fora de combate a les tropes enemigues al traviés de la tierra de naide, y l'usu de bombardeos pa cortar alambraes, con oxetu de dexar el pasu llibre al traviés del alambre d'espín.

Los bombardeos aliaos fuéronse sofisticando a empiezos de 1917. Desenvolviéronse dos tipos de bombardeos: nel primeru, el bombardéu siguía a la infantería siempres per delantre, protexéndola de los defensores nun ataque. La segunda bombardeaba una "caxa", dexando protexíu y aislláu al interior de la mesma por aciu una muralla d'esplosiones. Estos bombardeos aplicar con ésitu en batalles a gran escala ya inclusive en escaramuzas. Otru tipu de bombardéu centrar nun primer oxetivu, y depués alzábase pa cayer nun segundu oxetivu más estremáu. Sicasí, esti bombardéu de normal esperaba enforma de la infantería, y la resultancia final solía ser que l'artillería diba más rápida que los atacantes y dexába-yos ensin proteición. Esto llevó al usu del bombardéu rodante, que s'alzaba más frecuentemente pero en pasos más pequeños, moviéndose tan amodo que los atacantes podíen movese de cerca por detrás.

La infantería atacante na primer parte de la guerra taba cargada davezu con ferramientes de fortificación (bolses de sable, picos y palas, según alambre d'espín). Con ello buscaben fortificar les trincheres prindaes pa un contraataque. Los alemanes enfatizaron enforma'l contraataque pa recuperar el terrén perdíu, lo cual empezó a ser bien costosu a partir de 1917, cuando los británicos empezaron a llindar les sos meyores col fin de ser capaces d'antemanar contraataques dende una posición de fuercia.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

La mayor dificultá a la que s'enfrentaba una fuercia d'ataque nuna batalla de trincheres yeren les comunicaciones. La teunoloxía inalámbrica taba inda nos sos empiezos, polo que los métodos esistentes yeren el teléfonu de campaña, el telégrafu ópticu, les llámpares de señalización, les palombos mensaxeros y los corredores, y nengunu d'ellos yera del tou fiable. El teléfonu de campaña yera'l más efectivu, pero les llinies yeren desaxeradamente vulnerables a los bombardeos, polo que solíen cortase llueu na batalla. Como forma de lluchar ante esto, les llinies de teléfonu montar nuna figura n'escalera, de forma que tuvieren munchos caminos redundantes. Les bengalas y los cohetes usar pa señalizar que s'algamara un oxetivu, o pa solicitar un sofitu d'artillería que yá fuera previstu de mano.

Nun yera inusual qu'un comandante de batallón o de brigada tuviera qu'esperar dos o tres hores pa conocer daqué del procesu d'un ataque, y aquel día cualquier decisión basada nel mensaxe taría probablemente yá desfasada. Tamién pasaría un periodu similar pa tresmitir les noticies a una división y al centru de mandu. Consecuentemente, la resultancia de munches batalles de trincheres decidir los comandantes de les compañíes o de los batallones, coles decisiones que tomaben nel mesmu momentu de la llucha.

Rompiendo'l puntu muertu[editar | editar la fonte]

Al traviés de la Primer Guerra Mundial, los principales combatientes adulces fueron buscando dalguna vía pa romper el puntu muertu nel que s'atopaben na guerra de trincheres, empezando colos franceses y los alemanes, magar los británicos y les fuercies del Imperiu tamién contribuyeron al aprendizaxe coleutivu.

Cola retirada de Rusia de la guerra, los alemanes fueron capaces de reforzar el so frente occidental con tropes del frente oriental. Esto dexó-yos sacar a unidaes de la llinia de combate y entrenales en nuevos métodos y táctiques como tropes d'asaltu (Sturmtruppen). Los nuevos métodos implicaben a homes llanzándose al ataque en pequeños grupos, usando cualquier cobertoria qu'hubiera a la so disposición, y esplegando fueu de cobertoria pa otros grupos de la mesma unidá a midida que avanzaben. Les nueves táctiques (que pretendíen consiguir la sorpresa acabando con posiciones enemigues atrincheraes) teníen de dexar de llau los puntos fuertes y atacar los puntos más débiles de la llinia enemiga. Adicionalmente, diéronse cuenta de la inutilidá de crear un gran y detalláu plan d'operaciones dende la distancia, optando nel so llugar por emplazar a oficiales nuevos nel llugar por qu'exercitaren la so iniciativa. Estes táctiques demostraron ser bien esitoses na ofensiva de la primavera de 1918 contra les fuercies aliaes.

Los británicos habíen alloriáu aprendiendo lleiciones táctiques yá dende la Batalla del Somme en 1916. Diéronse cuenta de la necesidá d'introducir unidaes como'l pelotón o la seición, como resultáu de la so esperiencia nesa batalla, y l'énfasis treslladar dende la compañía (150-200 homes) como unidá básica de maniobra al pelotón d'aproximao unos diez homes. L'usu más esitosu de les nueves táctiques d'infantería combinaes colos nuevos procedimientos d'artillería consiguir na Batalla de la Llomba de Vimy n'abril de 1917.

Coles mesmes desenvolvióse'l carru de combate nel periodu d'enteguerres, como forma de movese per terrenes esfarrapaos pol fueu enemigu. Na Primer Guerra Mundial inda nun llegaron a emplegase de forma efectiva nes sos primeres aiciones, y tamién fallaron como mediu de tresporte de personal.

Nel últimu añu de la guerra, les tropes aliaes n'Europa aplicaben lo que se conoció como táctiques de fuercies combinaes, incorporando la cooperación ente infantería, artillería, ametralladores, carros armaos y carros de combate, usando la comunicación ensin cañones en dellos casos y utilizando pequeños grupos d'homes como unidá táctica básica pa les maniobres.

Ente los dos guerres mundiales, estes téuniques sirvieron por que J.F.C. Fuller y B.H. Liddell Hart desenvolvieren teoríes sobre un nuevu tipu de guerra. Estes idees tamién les desenvolvieron los alemanes, y poner en práutica nos primeros años de la Segunda Guerra Mundial. Les nueves táctiques abrieron coles mesmes el pasu pal ésitu de la guerra táctica en 1938-1945, y l'enfoque en pequeños equipos semiautónomos exercitando la so propia iniciativa nel campu de batalla, y que predominen na guerra moderna.

L'atrincheramientu siguió siendo un métodu pervalible pa reforzar les torgues naturales en llinies de defensa. Al empiezu de la Batalla de Berlín, la postrera gran batalla europea de la Segunda Guerra Mundial, los rusos atacaron al traviés del ríu Oder a les tropes alemanes atrincheraes en Seelow. L'atrincheramientu dexó a los alemanes sobrevivir el bombardéu de la concentración d'artillería más grande de la hestoria, y tamién-yos dexó infligir a los soviéticos decenes de miles de baxes, gracies a la tierra pantanosa qu'había ente'l ríu y los altores, antes de tener que retirase al oeste.

La guerra de trincheres posterior a 1945[editar | editar la fonte]

La guerra de trincheres volvió apaecer en dellos momentos posteriores de la Guerra de Corea (1950-1953) y en dellos llugares y combates de la Guerra de Vietnam (1964-1975). Previu a ello, foi notable l'usu defensivu de la trinchera na formación de la fortaleza francesa de Dien Bien Phu, que terminó siendo tomada polos vietnamites

Mientres la Guerra Fría, les fuercies de la OTAN entrenar de forma rutinaria pa lluchar contra trabayos de fortificación denominaos "Sistemes de trincheres d'estilu soviéticu", que recibíen el nome polos complexos sistemes de fortificaciones de campaña creaos pol Pactu de Varsovia, una estensión de les práutiques d'atrincheramientu soviétiques desenvueltes nel Frente Oriental de la Segunda Guerra Mundial.

L'exemplu más citáu de guerra de trincheres posterior a la Primer Guerra Mundial ye la Guerra Irán-Iraq, onde dambos exércitos teníen un gran númberu d'infantería con pequeñes armes modernes, pero bien pocu blindaxe, aviación y entrenamientu n'armes combinaes. La resultancia foi bien paecíu a la Primer Guerra Mundial, col usu de trincheres y d'armes químiques.

Otru exemplu de guerra de trincheres foi la Guerra ente Etiopía y Eritrea de 1998-2002. El frente en Corea y les llinies fronteres ente Paquistán ya India en Caxmir son dos exemplos de llinies de demarcación formaes por aciu quilómetros de trincheres xuniendo puestos fortificaos (y nel casu de Corea, arrodiaes por millones de mines terrestres).

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Canfield, Bruce N. (May 2004). Give Us More Shotguns. American Rifleman.
  • Dupuy, Trevor N.. Evolution of Weapons and Warfare.
  • Dupuy, Trevor N. (1979?). Numbers, Predictions, and War. Bobbs-Merrill.
  • Fitzsimmons, Bernard, xeneral editor (with Bill Gunston, Ian Hogg, & Anthony Preston). Encyclopedia of 20h Century Weapons and Warfare. 24 volumes.
  • Gudmundsson, Bruce I (1989). Stormtroop Tactics: Innovation in the German Army, 1914-1918. [2].
  • Haber, L. F. (1986). The Poisonous Cloud: Chemical Warfare in the First World War.
  • Herwig, Holger H. (2001). Operation Michael: The "Last Card". German Spring Offensive in 1918 [3] (en PDF).
  • Palazzo, Albert (2000). Seeking Victory on the Western Front: The British Army and Chemical Warfare in World War I. [4].
  • Sheffield, G. D. (2000). Leadership in the Trenches: Officer-Man Relations, Morale and Discipline in the British Army in the Yera of the First World War.
  • Smith, Leonard V. (1994). Between Mutiny and Obedience. The Case of the French Fifth Infantry Division during World War I.
  • Winter, Denis. (1978). Death's Men: Soldiers of the Great War. ISBN 0-14-016822-2.

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. eNotes.com (Ed. Jason M. Everett. Thomson Gale) (2006). "1916." The People's Chronology.. [1].

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]