Lluis IX de Francia

De Wikipedia
Lluis IX de Francia
rey de Francia (es) Traducir

8 payares 1226 - 25 agostu 1270
Luis VIII de Francia (es) Traducir - Felipe III de Francia (es) Traducir
Vida
Nacimientu Poissy[1]25 d'abril de 1214[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia
Muerte Túnez[3]25 d'agostu de 1270[2] (56 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Causa de la muerte Disentería
escorbutu[4]
Familia
Padre Luis VIII de Francia
Madre Blanca de Castiella
Casáu con Margarita de Provenza (1234 – 1270)[5]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Dinastía de los Capetos
Estudios
Llingües falaes llatín
Francés antiguu
Oficiu gobernante, caballero cristiano (es) Traducirmonarca
Santoral
25 d'agostu
Serviciu militar
Lluchó en Séptima cruzada
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Orde relixosa Orde Franciscana
Cambiar los datos en Wikidata

Lluis IX de Francia,[7] tamién conocíu como Ludovico, San Luis o San Lluis de Francia (25 d'abril de 1214Poissy – 25 d'agostu de 1270Túnez), foi un rei de Francia. Fíu de Lluis VIII el Llión y de la infanta castellana Blanca de Castiella (fía d'Alfonsu VIII). Foi, por tanto, primu hermanu del rei castellanu Fernandu III el Santu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Foi proclamáu rei a la muerte del so padre, a finales de 1226, y mientres los primeros años tuvo so la rexencia de la so madre. Poco más tarde, en 1235, casóse con Margarita de Provenza, fía de Ramón Berenguer V, conde de Provenza, nietu d'Alfonsu II d'Aragón y bisnietu d'Alfonsu VII de Castiella y del conde de Barcelona Ramón Berenguer IV . La pareya real tuvo once fíos:

Educación y vida devota[editar | editar la fonte]

Educáu na devoción y el misticismu pola so madre, Lluis IX combinó la so xera de gobiernu con un ascetismu que foi destacáu tantu pola haxografía católica como por comentaristes llaicos (Voltaire llegó a dicir que "Nun ye posible que nengún home llevara más lloñe la virtú"). Por momentos paecía un anacoreta, apurriéndose a práutiques de mortificación como'l faese azotar el llombu con cadenielles de fierro los vienres, o actos de autohumillación como llavar los pies a los méndigos o compartir la so mesa con malatos.

Perteneció a la Orde franciscana seglar, fundada por San Franciscu d'Asís. Fundó munchos monesterios y construyó la famosa Santa Capiya en París, cerca de la catedral, p'allugar una gran coleición de reliquies del cristianismu.

Asistió al Concilio Ecuménicu llatín de Lyon I, (convocáu en 1245 y presidíu pol Papa Inocencio IV) onde, amás de deponer y escomulgar al emperador Federico II, convocóse una cruzada (la séptima) de la que se designó a Lluis IX al mandu.

Como Carlomagno tuvo en Eginardo el so biógrafu, Lluis IX tener en Jean de Joinville (1224-1317), amigu so y collaciu nes sos campañes d'armes. Los sos escritos crearon la tan popular imaxe pacífica y piadosa del Rei, y el mesmu Joinville emprestó atestiguo ante'l Papa Bonifacio VIII, que canonizaría a Lluis IX en 1297.

Gobiernu[editar | editar la fonte]

Lluis IX de Francia.

Nun aspeutu más terrenal, Lluis IX tuvo qu'enfrentase a Enrique III d'Inglaterra, a quien venció en Taillebourg en 1242, roblando depués el Tratáu de París de 1259, lo que traxo la paz, que s'enllargó mientres tol so reináu. Gracies a esti tratáu confirmó les sos conquistes d'Anjou, Turena y Maine, calteniendo solamente'l monarca inglés la Guyena.

Más tarde la rebelión de los nobles ingleses contra Enrique III, conocida como Segunda Guerra de los Barones, repercutió en Francia. Cola derrota y prisión d'Enrique na Batalla de Lewes (1264), la so esposa, la reina Leonor de Provenza, y el so fíu mayor, el príncipe herederu Eduardo, herederu del tronu, abellugar en Francia, al llau de la reina Margarita —hermana mayor de Leonor—, que convence al so maríu Lluis IX que sofite a Eduardo con un exércitu pa reconquistar el poder y lliberar al so padre.

Lluis IX foi l'últimu monarca européu qu'entamara'l camín de les Cruzaes contra los musulmanes. La primer vegada, ente 1248 y 1254, no que depués se llamó la Séptima Cruzada, Lluis desembarcó n'Exiptu y llegó a tomar la ciudá de Damieta, pero pocu dempués les sos tropes fueron sorprendíes pola crecida del Nilu y la peste. Combatiendo en terrén desconocíu pa ellos, los franceses, xunto col so rei, cayeron prisioneros de los sos enemigos y namái se salvaron pagando un fuerte rescate. Irónicamente, la séptima cruzada de Lluis IX corrió una suerte similar a la quinta cruzada d'Andrés II d'Hungría, quien un par de décades antes tamién aportó a Exiptu y al poco tiempu viose forzáu a tornar al so llar.

La octava Cruzada, en 1270, llevó a Lluis frente a Túnez, ciudá a la que punxo sitiu. Magar al rei impulsar móviles relixosos, nun yera'l casu del so hermanu, el bastante más terrenal Carlos d'Anjou,[ensin referencies] rei de Nápoles, que los sos intereses n'Italia, que lo venceyaron estrechamente al papáu, poner en situación d'acabar cola competencia de los mercaderes tunecinos del Mediterraneu.

La espedición foi un desastre. Bona parte del exércitu foi atacáu pola disentería o, según l'historiador Fernand Destaing, pola fiebre tifoideo,[8] al igual que'l mesmu Lluis IX, que morrió ensin consiguir el so oxetivu, el 25 d'agostu de 1270.

A la so muerte asocedió-y nel tronu'l so fíu, Felipe l'Atrevíu.

Legáu[editar | editar la fonte]

Cola so muerte, remate d'una espedición carente de too sentíu militar, políticu y relixosu salvu l'antes mentáu de favorecer a Carlos d'Anjou, escastáronse les Cruzaes. El lentu afitamientu de los Estaos monárquicos y el desenvolvimientu cultural y comercial de la dómina gótica yeren un fechu incontestable qu'alloñaron d'esmoliciones místiques a los gobernantes d'aquel tiempu. Per otru llau, la Europa Occidental llegara yá al so techu militar y nun pudo desallugar a los musulmanes del Norte d'África y del Cercanu Oriente. Apenes venti años dempués de la muerte de San Luis, los cristianos perdieron la so última plaza fuerte en Tierra Santa, al cayer San Juan d'Acre en manes de los musulmanes, en 1291.

Lluis IX de Francia
rey de Francia (es) Traducir

8 payares 1226 - 25 agostu 1270
Luis VIII de Francia (es) Traducir - Felipe III de Francia (es) Traducir
Vida
Nacimientu Poissy[1]25 d'abril de 1214[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia
Muerte Túnez[3]25 d'agostu de 1270[2] (56 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Causa de la muerte Disentería
escorbutu[4]
Familia
Padre Luis VIII de Francia
Madre Blanca de Castiella
Casáu con Margarita de Provenza (1234 – 1270)[5]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Dinastía de los Capetos
Estudios
Llingües falaes llatín
Francés antiguu
Oficiu gobernante, caballero cristiano (es) Traducirmonarca
Santoral
25 d'agostu
Serviciu militar
Lluchó en Séptima cruzada
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Orde relixosa Orde Franciscana
Cambiar los datos en Wikidata

Nesti marcu, a pesar de los fracasos temporales y l'enfotu por empreses que resultaron fallíes y costáron-y la vida, la so popular imaxe dientro y fora del so país y l'encarnación del modelu ideal de monarca cristianu faen de San Luis un modelu de gobernante católicu y una figura predominante na Universitas Christiana.

Testamentu espiritual de San Luis al so fíu[editar | editar la fonte]

(Acta Sanctorum Augusti 5 [1868]1, 546)

Fíu amadísimo, lo primeru que quiero enseñar te ye qu'ames al Señor, el to Dios, con tol to corazón y con toles tos fuercies; ensin ello nun hai salvación posible.

Fíu, tienes de guardate de too aquello que sabes qu'ofiende a Dios, esto ye, de too pecáu mortal, de tal manera qu'has de tar dispuestu a sufrir toa clase de martirios primero que cometer un pecáu mortal.

Amás, si'l Señor dexa que te aflixa dalguna molición, tienes de soportala generosamente y con aición de gracies, pensando que ye pa la to bien y que ye posible que la merecieres. Y, si'l Señor te concede prosperidá, tienes de da-y gracies con humildá y xixilar que nun sía en desterciu to, por balagoria o por cualesquier otru motivu, porque los dones de Dios nun han de ser causa de que lu ofiendas.

Asisti, de bona gana y con devoción, al cultu divín, mientres teas nel templu, guarda recoyida la mirada y nun fales ensin necesidá, sinón ruega devotamente al Señor con oración vocal o mental.

Ten piedá para colos probes, desgraciaos ya inxemes, y ayudar y consuélalos según les tos posibilidaes. Da gracies a Dios por tolos sos beneficios, y asina te vas faer dignu de recibir otros mayores. Obra con toa derechura y xusticia, ensin esviate a la derecha nin a la izquierda; ponte siempres más del llau del probe que del ricu, hasta que pescudes de qué llau ta la razón. Pon la mayor dilixencia en que tolos tos súbditos vivan en paz y con xusticia, sobremanera les persones eclesiástiques y relixoses.

Sé devotu y obediente a la nuesa madre, la Ilesia romana, y al sumu pontífiz, el nuesu padre espiritual. Esfórciate n'alloñar del to territoriu toa clase de pecáu, principalmente la blasfemia y la herexía.

Fíu amadísimo, llegáu a la fin, te doi tola bendición qu'un padre amigu puede dar al so fíu; que la Santísima Trinidá y tolos santos te guarden de too mal. Y que'l Señor te dea la gracia de cumplir la so voluntá, de tal manera que reciba de ti serviciu y honor, y asina, dempués d'esta vida, los dos lleguemos a velo, amar y allabalo ensin fin. Amén.

Llugares que lleven el so nome[editar | editar la fonte]

Ensame de ciudaes, accidentes xeográficos, instituciones educatives y edificios relixosos lleven el so nome.

La ciudá de San Luis del Marañón en Brasil ye nomada nel so honor.

La provincia y la ciudá de San Luis n'Arxentina fueron nomaes nel so honor.[ensin referencies]

Tantu l'estáu como la ciudá de San Luis Potosí en Méxicu son nomaos nel so honor.[ensin referencies]

Estatua de San Luis Rei de Francia en La Plaza de Fundadores de San Luis Potosí.

[[La provincia de (San Luis Anáhuac), Villa del Carbón, Estáu de Méxicu, foi nomáu n'honor al y nel so antiguu pueblu de San Luis de les Peres hasta l'añu de 1934, mesmu pueblu que sumió por cuenta de la construcción d'una presa.]]

Parroquia na llocalidá de San Luis del Palmar, provincia de Corrientes.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 24 xunu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118729411. Data de consulta: 13 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. 3,0 3,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. 4,0 4,1 URL de la referencia: https://www.pourlascience.fr/sd/archeologie/saint-louis-serait-mort-du-scorbut-17282.php.
  5. 5,00 5,01 5,02 5,03 5,04 5,05 5,06 5,07 5,08 5,09 5,10 5,11 Afirmao en: Kindred Britain.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 URL de la referencia: http://fmg.ac/Projects/MedLands/CAPET.htm#_Toc154137008.
  7. «Louis IX 1226-1270» (inglés). Foundation for Medieval Genealogy. Consultáu'l 15 de xineru de 2014.
  8. Destaing Fernand. El fin de los homes pernomaos. L'ayuda pal diagnósticu de la historia. Presses de Citar, 1977, 270 p.

Ancestros[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Lluis VIII
Rei de Francia

12261270
Socesor:
Felipe III