Conflictu d'Irlanda del Norte

De Wikipedia
Conflictu d'Irlanda del Norte (The Troubles)
Fecha década de 1960 → 1998
Llugar Irlanda del Norte, República d'Irlanda y Reinu Xuníu
Resultáu Estancamientu militar[1] col consiguiente alto al fueu del Alcuerdu de Vienres Santu
Belixerantes
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Bandera de Irlanda República d'Irlanda
Bandera de Irlanda Proirlandeses Fuercies lleales del Úlster
  • Bandera d'Irlanda del Norte
  • UVF
  • UDA
  • LVF
  • Defensores de la Mano Colorada
  • Resistencia del Úlster
  • Baxes
    Bandera del Reinu Xuníu 1049 muertos[nota 1]
    Bandera de Irlanda 11 muertos
    [nota 2]
    Polo menos 368 muertos[nota 3]162 muertos [nota 4]3524 muertos en total (1857 civiles)[2]
    [editar datos en Wikidata]

    El conflictu d'Irlanda del Norte (tamién conocíu n'inglés como The Troubles o Los Problemes) foi un conflictu armáu interétnico n'Irlanda del Norte, que provocó gran perda de vides humanes mientres la segunda metá del sieglu XX. Enfrentó, per un sitiu, a los unionistes d'Irlanda del Norte (de relixón protestante, mayoritaria na rexón), partidarios de caltener los llazos col Reinu Xuníu, y per otru llau a los republicanos irlandeses, na so mayoría católicos y demográficamente minoritarios, partidarios de la independencia o bien la integración de la provincia na República d'Irlanda, país de relixón católica. Dambos bandos recurrieron a les armes, y la provincia fundir nuna espiral de violencia que duró dende'l 8 d'ochobre de 1968 hasta la firma del Alcuerdu de Vienres Santu, el 10 d'abril de 1998, que sentó les bases d'un nuevu gobiernu, nel cual católicos y protestantes comparten el poder.[4][5][6][7][8] Sicasí, la violencia siguió dempués d'esta fecha ya inda sigue de forma ocasional y a pequeña escala.[2]

    The Troubles[9] fueron delles vegaes descritos como terrorismu,[10] conflictu étnicu,[11] una guerra de guerrilles,[12] un conflictu de baxa intensidá, ya inclusive una guerra civil.[13] La violencia del conflictu devasó en munches ocasiones les fronteres d'Irlanda del Norte, estendiéndose escontra la República d'Irlanda y el Reinu Xuníu. Magar nunca foi una guerra declarada, la gran cantidá de baxes sufiertes poles fuercies militares britániques (725 muertos y miles de mancaos), los recursos emplegaos pol gobiernu británicu mientres más de venticinco años, la destrucción causada en munches ciudaes y pueblos d'Irlanda del Norte y el Reinu Xuníu y el complexu arsenal usáu polos grupos paramilitares apunten escontra una guerra de facto.

    Antecedentes[editar | editar la fonte]

    Divisiones sociales hestóriques n'Irlanda del Norte[editar | editar la fonte]

    Los condaos irlandeses suxetos a la colonización inglesa (1556 a 1620).

    El conflictu d'Irlanda del Norte tien orixe na invasión normanda de la islla en 1169 per parte de caballeros normandos establecíos nes Marques Galeses, cola autorización d'Enrique II d'Inglaterra. Esta invasión marcó l'entamu del conflictu ente Inglaterra ya Irlanda. Llueu, los invasores asimilaron la llingua y la cultura gaélica de los nativos, al empar qu'introducieron el feudalismu, apoderando y sometiendo a la población irlandesa local. Enrique VIII introdució a un representante de la corona en Dublín y estableció el anglicanismu na Ilesia d'Irlanda cola reforma. Ello provocó malestar ente los lores normandos que perdieron poder en favor del rei inglés, pos la relixón que profesen tanto normandos como nativos yera l'catolicismu romanu. La derrota de l'Armada Española y la batalla de Kinsale en 1601, qu'acabó en derrota, atayaron los intereses de los irlandeses d'entós.

    Los conflictos ente católicos y protestantes nel norte d'Irlanda agravar cola colonización británica conocida como Plantation of Ulster, en 1609, al amparu de la cual se confiscaron les tierres de los nativos y repobláronse con protestantes escoceses ya ingleses. Les discrepancies ente los nativos católicos y los planters desaguaron en dos conflictos etno-relixosos ente 1641-53 y 1689-91. La dominación de los protestantes británicos afirmar tres la so victoria en dambes guerres, y la posterior promulgación de les Penal Laws o Lleis penales, que coartaban les llibertaes relixosu y políticu, amás d'esaniciar los derechos llegales de cualesquier que nun sofitara a la Ilesia oficial, l'anglicano Ilesia d'Irlanda (esto ye, esencialmente católicos irlandeses y presbiteranos escoceses). A esto siguiéron-y les midíes represores ya impositives d'Oliver Cromwell, qu'agravaron les tensiones ente irlandeses y colonos ingleses.

    La interrupción de les Lleis Penales, a finales del sieglu XVIII, foi'l puntu de partida pa un nuevu recrudecimiento de les hostilidaes. El llevantamientu de la prohibición de mercar tierres que pesaba sobre los católicos irlandeses aumentó la competencia pela tierra, amás d'abrir les puertes a los católicos pa negocios antes monopolizados polos protestantes. Como resultancia del descontentu protestante, empezaron los ataques de los Peep O'Day Boys contra los católicos. Na última década del sieglu, los católicos del sur del Ulster entamáronse en redol a los Defenders y contraatacaron. Esti panorama polarizó les posiciones de dambos grupos y menguó el númberu de protestantes reformadores que buscaben una salida democrática al conflictu.

    Mapes comparativos colos porcentaxes de población protestante n'Irlanda en 1861 y 1991.

    Munchos presbiterianos, católicos y protestantes reformistes xunir na Sociedá de los Irlandeses Xuníos, un movimientu nacionalista inspiráu pola Revolución francesa, que trató d'acabar cola división sectaria de la isla y l'establecimientu d'una república irlandesa, independiente del Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda. Sicasí, los oxetivos de la Sociedá fixéronse inalcanzables tantu pola represión mientres y dempués de la rebelión de 1798 como pola violencia que siguió nes zones rurales del Ulster. Los protestantes de la llinia dura siguieron enrocándose nes sos posiciones, fundando la Orde d'Orange en 1795.

    Cola abolición del parllamentu irlandés y la incorporación d'Irlanda al Reinu Xuníu (alcuerdu afiguráu nel Acta d'Unión de 1800) creóse un nuevu marcu políticu, nel que siguieron los antagonismos ente dambos bandos. Los presbiteranos, de normal xuníos a los republicanos, fuéronse averando a los anglicanos, como prueba de la so llealtá al protestantismu. El procesu d'Emancipación Católica que remató col Acta d'Ayuda Católica de 1829 (Catholic Relief Act), esanició la discriminación contra la población católica (el 75 % de la población irlandesa) y dio a esta comunidá un importante poder políticu, que'l so programa basar na devolución de la soberanía a Irlanda. Los protestantes, ante la coxuntura de convertise nuna minoría apoderada pola mayoría católica, sofitaríen la continuidá del gobiernu británicu sobre la isla.

    El conflictu redefinióse entós como la llucha ente los que sofitaben l'Acta d'Unión y aquellos que la refugaben. En 1886 la transición escontra una confrontación política moderna completárase, y dambes comunidaes taben políticamente entamaes en redol a los partíos nacionalista y unionista. Aquel día, l'Unionismu tamién tenía unos intereses económicos que defender, yá que les sos industries dependíen del llibre comerciu col Reinu Xuníu y coles sos colonies, privilexu que perderíen en casu d'emancipación. Les causes históriques más inmediates al conflictu modernu pueden atopase nes disputes de principios del sieglu XX por causa de la Home Rule (Llei d'autogobiernu o de tresferencia de competencies). los antepasaos

    La división d'Irlanda[editar | editar la fonte]

    Proclama lleida por Pearse al entamu del Alzamientu de Pascua y distribuyida peles cais de Dublín.

    Escontra la segunda década del sieglu XX, la Home Rule, l'autogobiernu llindáu d'Irlanda, taba a puntu de ser concedíu ante les presiones del Partíu Parllamentariu Irlandés de John Redmond (Irish Parliamentary Party, IPP). Los unionistes, protestantes y residentes nel Ulster, yeren contrarios a cualquier tipu d'autogobiernu, medrosos de trate marxinaos nun país de mayoría católica. En 1912, el mesmu añu que s'aprobó la Home Rule, los unionistes, lideraos por Edward Carson roblaron el Pactu del Ulster (Ulster Convenant), comprometiéndose a oponese radicalmente a la Home Rule, usando forzar si fora necesariu. Col fin de defender les sos posiciones cola ayuda de les armes formó la organización paramilitar de la Fuercia Voluntario del Ulster (Ulster Volunteer Force, UVF), forniéndose con armes importaes dende Alemaña. Como contrapartida, los nacionalistes formaron los Voluntarios Irlandeses (Irish Volunteers). La guerra civil paecía inminente, pero l'españíu de la Primer Guerra Mundial suspendió l'aplicación de la Home Rule y aplazó la solución de la cuestión irlandesa.

    Sicasí, el conflictu irlandés algamó un nuevu estadiu tres el Llevantamientu de Pascua de 1916, lideráu polos nacionalistes Voluntarios Irlandeses. Anque la rebelión foi encalorada, la política de los nacionalistes irlandeses radicalizóse, pasando de defender la so autonomía a esixir la soberanía completa. El Sinn Féin, ganador de la mayoría de los escaños per Irlanda, dio'l primer pasu cuando decidió en 1918, de manera unillateral, crear un Parllamentu propiu en Dublín (la primera Dáil Éireann) y biforcase del Reinu Xuníu. Coles mesmes, los Voluntarios Irlandeses tresformar nel Exércitu Republicanu Irlandés (Irish Republican Army, IRA), y empezaron les hostilidaes ente éstos y les fuercies estatales britániques, dando empiezu a la Guerra Anglu-irlandesa.

    En 1920 roblóse la Llei de Gobiernu d'Irlanda (Government of Ireland Act), qu'estremaba la isla d'Irlanda en dos jurisdicción, Irlanda del Sur y Irlanda del Norte. Esta división confirmar nel Tratáu Anglo-Irlandés de 1921, nel qu'amás se creaba un Estáu Llibre Irlandés, anque nun algamar la so soberanía completa hasta 1949, cola proclamación de la República d'Irlanda. El Tratáu Anglo-Irlandés sirvió como un tratáu de paz de facto. Sicasí, ciertos elementos del Sinn Féinn contrarios a los términos del tratáu (especialmente los referíos a la división d'Irlanda) oponer a la so aplicación. El IRA convertir nel grupu armáu de los opositores, qu'empecipiaron hostilidaes contra'l llexítimu exércitu del nuevu Estáu Llibre Irlandés. Empezaba asina la Guerra Civil Irlandesa, qu'acabaría en 1923 cola derrota de los rebeldes. Sicasí, siguió esistiendo un remanente de combatientes del IRA, illegal nos dos irlandas, y que ideológicamente yera enemiga de dambes, yá que'l so últimu fin yera la reunificación, anque fora pola fuercia de les armes, y el reestablecimientu de la República Irlandesa de 1919-21.

    Ulster banner, bandera usada pol gobiernu d'Irlanda del Norte (1923-1972). Anguaño d'usu non oficial.

    Irlanda del Norte siguió integrada nel Reinu Xuníu anque con un sistema de gobiernu propiu estructurado al traviés del so propiu parllamentu. Anque esti autogobiernu non fora d'especial presto ente los unionistes, dexaba al gobiernu británicu desfacer de los discutinios que se producíen en Westminster pola 'cuestión irlandesa'. De toes formes, los unionistes se congratularon de que se respetara la opinión mayoritaria dientro de les mesmes fronteres d'Irlanda del Norte, que los sos habitantes taben a favor de caltenese xuníos al Reinu Xuníu. Sicasí, los nacionalistes consideraron que la división d'Irlanda diba en contra de la opinión mayoritaria de los irlandeses, y acotaron que'l nuevu estatus d'Irlanda del Norte nun yera democráticu nin llexítimu, yá que fuera concebíu puramente por y pa los unionistes. Probablemente, una de les causes más importantes pa la posterior esplosión del conflictu foi la incapacidá que se tuvo n'Irlanda del Norte pa integrar a les población católica/nacionalista, qu'en 1923 suponíen aproximao'l 35 % de la población norirlandesa.

    En 1925, creóse una comisión fronteriza pa revisar la frontera creada a partir del Tratáu Anglo-Irlandés de 1921. Munchos nacionalistes esperaben que la división de la islla terminara, o a lo menos que la mayor parte d'Irlanda del Norte fóra-yos devuelta. Sicasí, la comisión nun consideró conveniente variar les fronteres. L'Estáu Llibre Irlandés reconoció la frontera, oficializándose asina la división d'Irlanda.

    El conflictu latente[editar | editar la fonte]

    L'asentamientu d'Irlanda del Norte como entidá política, produció visiones opuestes ente católicos y protestantes. A l'afirmación d'Éamon de Valera de que Irlanda yera un país católicu, el primer ministru norirlandés, James Craig, respondió afirmando que n'Irlanda del Norte esistía "un parllamentu protestante pa una población protestante". Les diferencies dientro d'Irlanda del Norte yeren entá más acusaes. Los unionistes víen a la minoría católica como inherentemente deslleal a Irlanda del Norte, xustificándose asina un tratu preferente pa los unionistes. El relativu ésitu económicu d'Irlanda del Norte frente al so vecín del sur foi usáu como argumentu pa reivindicar la esistencia d'Irlanda del Norte tal que taba. Los católicos, sicasí, teníen una visión distinta por completu, y creíen que la marxinación a la que se víen sometíos yera una muestra clara de qu'Irlanda del Norte yera una imposición inxusta del Reinu Xuníu en connivencia colos protestantes.

    Tres la finalización de los primeros conflictos irlandeses nos primeros años de los '20, esistieron pequeños rebrotes de violencia n'Irlanda del Norte al traviés de les campañes del IRA ente 1942-1944 y 1956-1962, ensin consiguir el sofitu de la población en nengún de los dos llaos de la frontera. Sicasí, como respuesta a estos ataques, y en previsión d'una nueva campaña del IRA ante'l 50 aniversariu del Llevantamientu de Pascua, un grupu de lealistes formaron un grupu paramilitar, l'Ulster Volunteer Force (UVF), anque ensin conexón dalguna colos UVF anti-Home Rule de principios del sieglu XX.

    Escontra finales de la década de los '60, la situación de los católicos n'Irlanda del Norte llevólos a entamase na Asociación polos derechos civiles d'Irlanda del Norte o NICRA, poles sos sigles n'inglés. La confrontación de la minoría católico y nacionalista norirlandesa, entamada per primer vegada en suelu d'Irlanda del Norte, cola mayoría protestante y unionista, daría empiezu al conflictu modernu d'Irlanda del Norte.

    L'españíu del Conflictu[editar | editar la fonte]

    El Conflictu modernu d'Irlanda del Norte considérase xeneralmente qu'empezó en 1968, cuando empezaron a estendese los disturbios y los desordes públicos mientres les manifestaciones de la NICRA. Esta asociación llanzó en 1967 una campaña pacífica pa defender los derechos civiles de la minoría católica, al estilu del Movimientu polos Derechos Civiles n'Estaos Xuníos de Martin Luther King. La NICRA buscaba la solución de los agravios sufiertos por católicos y nacionalistes n'Irlanda del Norte. Concretamente, queríen acabar cola práutica del gerrymandering de les circunscripciones eleutorales, que confinaban a los católicos a unos pocos conseyos locales; l'abolición del sufraxu censitario amestáu al pagu d'impuestos, que dotó a los protestantes —de normal más ricos— d'un poder eleutoral desproporcionáu; rematar cola perceición católica d'una inxusta axudicación de trabayu y vivienda; y abolir el Acta de Poderes Especiales (que dexaba la detención de sospechosos y otres midíes represives) que se consideraba que taba dirixida especialmente contra los nacionalistes.

    De primeres, Terence O'Neill, primer ministru d'Irlanda del Norte, reaccionó de manera positiva ante esti movimientu. Sicasí, munchos unionistes de la llinia dura, incluyendo a William Craig y Ian Paisley, acusar de "vendíu". Los actos violentos empezar a repitir mientres les manifestaciones de la NICRA, xeneralmente provocaos por lealistes ante la pasividá de la Real Policía del Ulster, que foi acusada de dexar estos biltos de violencia. La hostilidá d'unionistes y lealistas contra la NICRA venía provocada poles acusaciones que pesaben sobre ella de ser una tapadoria del IRA, xunto colos rumores del entamu d'una nueva campaña per parte del IRA. Sicasí, la primer campaña d'atentaos con bomba del conflictu (dirixida fundamentalmente contra plantes d'enerxía y otres infraestructures) empecipiar los lealistas de la UVF, en 1969, col enfotu de culpar al IRA o implicalo na llucha.

    Los disturbios empioraron a lo llargo del añu, algamando la so mayor gravedá na Batalla del Bogside (12-14 d'agostu de 1969), una serie de violentos disturbios ente nacionalistes y policías nel barriu de Bogside, el barriu nacionalista de la ciudá de Derry. Los disturbios empezaron cuando los residentes católicos de Bogside empezaron a increpar un desfile de los Apprentice Boys of Derry al so pasu pol barriu. Los disturbios ente policías y lealistas per un sitiu, y los residentes del barriu por otru siguiríen mientres dos díes, hasta que llegaron les tropes del exércitu británicu pa restaurar l'orde. La batalla desencadenó nuevos disturbios, especialmente en Belfast (amás de víctimes mortales en Dungannon y Armagh). En Belfast, los disturbios empezaron tres una manifestación en sofitu de los habitantes de Bogside, que remató cuando una granada impactó contra una estación de policía. En respuesta, el RUC esplegó vehículos blindaos forníos con ametralladores Browning, que mataron a dos neños en Falls Road, na zona nacionalista de Belfast. Los lealistas provocaron una quema qu'afaró tola Bombay Street y dexó ensin llar a 1 500 católicos.

    Los nacionalistes alegaron que'l RUC ayudó o, a lo menos, nun actuó contra los lealistas mientres los disturbios. L'IRA, de la mesma, foi criticáu polos sos partidarios por ser incapaces de defender a la comunidá católica de Belfast.

    El gobiernu d'Irlanda del Norte apeló al británicu por qu'esplegara l'exércitu n'Irlanda del Norte pa restaurar l'orde. Los nacionalistes nun s'amosaron descomanadamente críticos, pos resabiaben de la imparcialidá de la policía.

    Los movimientos polos derechos civiles reciben distintu xuiciu según la so procedencia. Los unionistes acoten qu'estes manifestaciones namái consiguieron desestabilizar el gobiernu, y tres la disolución d'estes asociaciones, dexaron un buecu qu'ocuparon los grupos paramilitares. Los nacionalistes sostienen qu'estes manifestaciones yeren síntoma d'un sistema de gobiernu sectariu que yera inherentemente corruptu ya inestable.

    La puxanza de la violencia y el colapsu de Stormont[editar | editar la fonte]

    A principios del deceniu de 1970, vivir n'Irlanda del Norte una espansión de la violencia política, llegando al so cénit en 1972, añu en que morrieron 479 persones.[2] Esisten delles razones qu'espliquen esta esguilada de la violencia, siendo la principal la formación del IRA Provisional, una dixebra del IRA. El restu de la organización pasó a conocese como IRA Oficial.

    L'IRA Provisional taba decidíu a empezar una llucha armada contra'l control británicu d'Irlanda del Norte, dispuestos a desempeñar el papel de "defensores de la comunidá católica", más que buscar la unión ente los proletarios de les comunidaes católicu y protestante, que se convirtiera nel oxetivu de los "Oficiales".

    Los unionistes vieron esta campaña del IRA Provisional como la causa principal del Conflictu. Los nacionalistes acoten qu'esta esguilada de violencia foi causada pol desengañu sufiertu en derrumbándose les esperances que nacieron alredor de los movimientos polos derechos civiles y la represión que se dirixó darréu contra la comunidá católica-republicana. Los nacionalistes basen esta opinión nos graves biltos de violencia que se producieron a principios de los años 1970, empezando pol toque de queda impuestu en Falls Road, en que los sos incidentes l'exércitu británicu mató a 4 persones nos tiroteos contra miembros del IRA, los allegamientos católicos de tortura y la discriminación policial (cuando acabó la política de detenciones ensin xuicios, sostenida pol gobiernu británicu ente 1971 y 1975, de los 1 981 deteníos, 1 874 yeren católicos/republicanos y 107 yeren protestantes o lealistes. L'eventu más recordáu polos nacionalistes ye'l Domingo Sangrientu, cuando l'exércitu británicu disparó contra una manifestación nacionalista pacífica, matando a 14 persones.

    L'IRA Provisional (conocíos tamién como "Provos") formar a finales de 1969, y llueu empezaron con una serie de respuestes agresives a los ataques de los lealistas y la policía, ganándose'l sofitu de los guetos católicos. Anque l'IRA Oficial taba nun procesu de reforma y a pesar de les sos idees marxistes (que buscaben más la unión de los proletarios que la separación de les comunidaes), empezaron la so propia campaña militar en respuesta a la escala de violencia per parte de dambos bandos y al deterioru de les rellaciones ente católicos y l'exércitu británicu. Dende 1970, tanto'l PIRA como'l OIRA entablaron una llucha armada contra l'exércitu británicu. Pa 1972, la campaña de los "Provisionales" fuera de tal magnitú que mataren a más de 100 soldaos, mancáu a más de 500 y españáu más de 1 300 artefautos (la mayoría contra intereses comerciales). Esta campaña d'esplosión cobró la vida de munchos civiles, especialmente'l conocíu como Vienres Sangrientu, cuando 22 bombes fueron asitiaes nel centru de Belfast, matando a 9 persones y mancando a más de 130. L'IRA Oficial, que nunca tuvo totalmente comprometíu cola llucha armada, atayó la so campaña y declaró un altu'l fueu en xunu de 1972, depués del revesosu asesinatu d'un soldáu del exércitu británicu d'orixe católicu que taba de permisu en casa de la so madre en Belfast. Los "Provisionales", sicasí, a pesar del so alto'l fueu temporal en 1972 y les conversaciones que se sostuvieron colos británicos, taben decidíos a siguir la so campaña hasta la consecución d'una Irlanda xunida.

    Los paramilitares lealistas, incluyendo a la Ulster Volunteer Force y a l'acabante fundar Ulster Defence Association respondieron a esta espansión de la violencia con una campaña d'asesinatos de nacionalistes, anque los lealistas identificaben como tales a cualquier católicu. L'IRA Provisional cometía nuevos asesinatos de protestantes como represalia. En dambos bandos producieron crímenes especialmente horribles, como'l casu de los Shankill Butchers, que cutíen y torturaben brutalmente a les sos víctimes antes de matales —anque'l so modus operandi averar más a unos asesinos en serie qu'a terroristes políticos, a pesar del so anti-catolicismu y la so pertenencia a la UVF— o la Masacre de Kingsmill, onde 10 trabayadores protestantes fueron fusilaos (l'ataque foi reivindicáu pola Armagh Republican Action Force, anque ta xeneralmente aceptáu que tal grupu taba formáu por miembros del IRA, anque naide fuera nin condergáu nin acusáu d'esti crime[14]).

    El gobiernu británicu, viendo dende Londres que l'alministración norirlandesa yera incapaz de contener la situación, suspendió l'autonomía del parllamentu de Stormont (controláu polos unionistes) ya Irlanda del Norte pasó a tar alministrada direutamente dende Londres. El nuevu gobiernu tomó nota de delles de les reivindicaciones del movimientu en defensa de los derechos civiles, como por casu, redibujar los distritos eleutorales pa faelos más representativos de la realidá (vease gerrymandering), espandir la posibilidá de votu a tolos ciudadanos y tresferir l'alministración de la vivienda pública a una organización independiente. L'alministración direuta dende Londres concibióse como una midida al curtiu plazu, siendo la estratexa al mediu plazu la devolución de l'autonomía a Irlanda del Norte, so unes condiciones aceptables tantu pa unionistes como para nacionalistes. Sicasí, l'alcuerdu foi imposible y el Conflictu siguió mientres les décades de 1970 y de 1980, nun contestu políticu en puntu muertu.

    L'Alcuerdu de Sunningdale[editar | editar la fonte]

    En 1973, los principales partíos nacionalistes y unionistes, xunto colos gobiernos británicu ya irlandés, axustaron el Alcuerdu de Sunningdale, que pretendía crear un alcuerdu políticu n'Irlanda del Norte, pero con una supuesta dimensión irlandesa qu'incluyía a la República d'Irlanda. L'Alcuerdu dexaba una repartu de poder ente nacionalistes y unionistes, y creábase un Conseyu d'Irlanda p'afalar la cooperación tresfronteriza.

    L'unionismu tuvo opiniones diverses sobre l'alcuerdu. Munchos d'ellos opunxéronse al repartu de poder, acotando que nun yera posible compartir el poder con aquellos (los nacionalistes) que postulaben la desapaición del estáu. Sicasí, la mayor estorbisa moraba na so oposición a la dimensión irlandesa y al Conseyu d'Irlanda, que yera percibíu como l'embrión d'un parllamentu únicu pa una Irlanda xunida. En xineru de 1974, Brian Faulkner foi depuestu, per un estrechu marxe, como líder del Partíu Unionista, y reemplazáu por Harry West. Les eleiciones xenerales britániques de febreru de 1974 dieron a los unionistes la oportunidá de midir l'aceptación del Alcuerdu ente les sos files. La resultancia foi bien favorable pa los anti-Sunningdale: consiguieron 11 de los 12 escaños per Irlanda del Norte, col 58 % de votos.

    Finalmente fueron les aiciones de los lealistes les qu'acabaron per baltar l'Alcuerdu de Sunningdale, entamaos fundamentalmente alredor de la UDA (que daquella disponía de 20 000 efectivos), y polos trabayadores protestantes, que formaron el Conseyu de Trabayadores del Ulster. Estos postreros entamaron una fuelga xeneral, que paralizó la vida económica d'Irlanda del Norte, afectando inclusive a servicios básicos como l'agua y l'eletricidá. Los nacionalistes acotaron que'l gobiernu británicu nun fixo lo suficiente pa evitar esta fuelga y sofitar l'Alcuerdu. A la fin, l'alcuerdu tuvo una oposición tan grande y decidida, que los pro-Sunningdale acabaron per arrenunciar al repartu de poder, fracasando asina l'alcuerdu.

    La violencia siguió mientres el restu de la década de 1970. L'IRA Provisional declaró un altu'l fueu en 1975, pero volvió a les aiciones armaes en 1976. Aquel día, el PIRA yá perdiera la esperanza de consiguir la espulsión de los británicos d'una manera rápida, y empezaron una estratexa conocida como la Llarga Guerra, qu'implicaba l'usu d'una violencia menos intensa pero más sostenida nel tiempu, que podía allargar indefinidamente. L'altu'l fueu del IRA Oficial, promulgáu en 1972, convertir en permanente, y la mayoría de la organización evolucionó hasta convertise nel Partíu de los Trabayadores, que condergaba cualquier tipu de violencia. Sicasí, una nueva dixebra de los "oficiales", l'Exércitu Irlandés de Lliberación Nacional (INLA), siguió sofitando les campañes violentes.

    A finales de 1970, el cansanciu pola situación del Conflictu yera visible en dambes comunidaes. Una manifestación d'esti cansanciu y la busca de nueves víes per parte de la sociedá civil foi la formación d'un grupu conocíu como la Xente pola Paz, que les sos integrantes, Betty Williams y Mairead Corrigan, recibieron el Premiu Nobel de la Paz en 1976. Esti grupu entamó grandes manifestaciones pidiendo'l final de la violencia paramilitar. Sicasí, esta campaña perdió ímpetu cuando apelaron a la comunidá nacionalista por que facilitara información sobre militantes del IRA a les fuercies del orde britániques. Tanto l'exércitu como la policía yeren tan impopulares ente los nacionalistes que sintieron qu'ésta nun yera un pidimientu neutral, y que la organización, en realidá, asitiábase del llau unionista.

    Les fuelgues de fame y la crecedera del Sinn Féin[editar | editar la fonte]

    Los socesivos gobiernos británicos, en fracasando nos sos intentos por consiguir un alcuerdu políticu, trataron de "normalizar" la situación n'Irlanda del Norte. Reginald Maudling, Ministru d'Interior en 1971, describió la so política como la de tratar de caltener el conflictu «nun nivel de violencia aceptable». Esta política de normalización tuvo aspeutos revesosos, como la eliminación del estatus de presos políticos pa los paramilitares. Dende 1976, los presos paramilitares fueron xulgaos nes Diplock courts, tribunales ad hoc nos que nun participaba un xuráu pa evitar la intimidación a los sos miembros. El fin d'estes polítiques yera amenorgar la importancia de les aiciones de los paramilitares oldeándoles a los delitos de criminales ordinarios. Les resistencies a estes polítiques emburriaron a 500 presos republicanos a empezar les llamaes Blanket protest (na que se negaben a vistir l'uniforme de los criminales ordinarios, que sustituyeron polos cobertores de les celdes) y la Dirty protest (negándose a llimpiar la so celda d'orinos y escrementos). Les sos protestes remataron coles fuelgues de fame de 1980 y 1981, teniendo como oxetivu la restauración de la so estatus de presos políticos

    Mientres les fuelgues de fame de 1981 morrieron de inanición 10 prisioneros republicanos (7 del PIRA y 3 del INLA). El primer güelguista en morrer, Bobby Sands, fuera escoyíu miembru del parllamentu mientres la so fuelga. Les fuelgues de fame fueron un eventu bien importante pa los nacionalistes, con más de 100 000 persones allegando al funeral de Bobby Sands. Dende la perspeutiva republicana, estos eventos tuvieron una doble llectura. Per un sitiu, demostróse'l nivel de sofitu de los nacionalistes a les aiciones paramilitares de los republicanos. Por otru, demostraron el potencial de les sos aiciones como estratexes polítiques y eleutorales. De resultes d'esta última llectura, el Sinn Féin, el brazu políticu del IRA Provisional, presentar a les eleiciones per primer vegada.

    Sicasí, dende la perspeutiva unionista, les fuelgues de fame paecíen demostrar que la comunidá nacionalista sofitaba a los terroristes, y esta perceición dixebró entá más a dambes comunidaes.

    La "Guerra Llarga"[editar | editar la fonte]

    Les campañes de los paramilitares siguieron en dambos bandos hasta les respeutives tregües de 1994 y 1997. El númberu de víctimes mientres les décades de 1980 y de 1990 foi menor que mientres los años 1970, pero la duración del conflictu, que paeció interminable, dexó tres de sí un legáu sociolóxicu bien negativu.

    La estratexa conocida como Long War ('guerra llarga') del PIRA foi direutamente sofitada poles donaciones d'armes de Muammar al-Gaddafi, que d'esta manera pretendía desestabilizar al gobiernu de Margaret Thatcher, como vengación pol sofitu d'ésta al bombardéu estauxunidense sobre Trípoli,[15] onde morrió una fía de Muammar al-Gaddafi. Anque menguó'l númberu de militares asesinaos pol PIRA respectu de la década de 1970, la so capacidá pa siguir la so campaña caltúvose intacta. Notables fueron les baxes britániques causaes por francotiradores republicanos. El PIRA tamién atentó contra obreros y otros trabayadores, tanto protestantes como católicos, que desempeñaben les sos xeres n'estaciones de policía y bases militares britániques.

    Na segunda metá de la década de 1980, los paramilitares lealistes, tales como la UVF y la UDA, importaron armes, llanzacohetes y esplosivos de Sudáfrica. Col nuevu arsenal, producióse una esguilada nel asesinatu de católicos. Munchos d'estos nuevos asesinatos xustificáronse como respuesta al nuevu Alcuerdu Anglo-Irlandés de 1985, que dio al gobiernu irlandés un "papel consultivu" en rellación a los asuntos internos d'Irlanda del Norte.

    El cese de les actividaes paramilitares y el procesu de paz[editar | editar la fonte]

    El cese de les actividaes paramilitares[editar | editar la fonte]

    Dende finales de los años 1980, el Sinn Féin, lideráu dende 1983 por Gerry Adams, buscó una salida negociada al conflictu (anque'l IRA siguió cola so campaña armada). Asina empezaron xuntes secretes con John Hume (líder del SDLP) y con representantes del Gobiernu británicu. Los lealistas tamién fueron representaos nestes conversaciones al traviés de reverendu prebiteriano Roy Magee y del arzobispu anglicano Robin Eames.[16] Dempués d'un enllargáu diálogu en segundu planu, les organizaciones paramilitares, tanto lealistas como republicanes, declararon l'altu'l fueu mientres l'añu 1994.

    L'añu anterior foi particularmente difícil, y trescurrió marcáu poles otomíes de dambos bandos. La UDA y la UVF siguieron la so esguilada d'asesinatos de católicos, y per primer vegada, en 1993, los lealistas asesinaron a más civiles que los republicanos. Como respuesta, l'IRA trató d'acabar cola cúpula de la UDA nel Atentáu de Shankill Road, nel que finalmente morrieron 9 civiles protestantes. La espiral de violencia siguió, y los lealistas repondieron matando a ocho persones (ensin afiliación política dalguna, y dos d'elles protestantes) nuna fiesta de Halloween na Masacre de Greysteel.

    En xunu de 1994, xusto tres les declaraciones d'alto'l fueu, l'INLA mató a dos miembros del UVF nun chigre de la Shankill Road. Como vengación, trés díes depués, miembros de la UVF abrieron fueu nun pub de Loughinisland, matando a seis civiles. L'IRA, nel últimu mes antes del so alto'l fueu, mató a 4 lealistas (3 de la UVF y 1 del UDA).

    Son dos les interpretaciones que se-y dan a esti rebrote de la violencia xustu antes de los altu'l fueu. La primera ye que los lealistas tarrecieron que'l procesu de paz acabara per convertir se nuna traición de los británicos, y, como forma d'oposición, aumentaron el nivel de violencia de los sos actos. La otra esplicación ye que los republicanos aprovecharon los últimos meses del conflictu pa "afaer cuentes" y amosase fuertes antes del entamu de les conversaciones.

    Finalmente, n'agostu de 1994, el IRA Provisional declara l'altu'l fueu. Los lealistas, temporalmente unificaos nel Mandu Militar Lealista Combináu, fixo lo mesmo seis meses dempués. Anque, en delles ocasiones, los altu'l fueu nun fueron respetaos,[17] marcaron de manera efectiva'l final de la violencia a gran escala carauterística del Conflictu.

    Mientres se desenvolvió'l procesu de paz, la violencia paramilitar siguió, anque a un nivel enforma menor de lo avezao. El Exércitu Republicanu Irlandés Provisional lleva a cabu'l Atentáu de Mánchester el 15 de xunu de 1996. El UVF foi'l primer grupu que sufrió una dixebra como resultancia del altu'l fueu, cola apaición de la Fuercia Voluntario del Ulster en 1996. N'avientu de 1997, el INLA asesinó en prisión al líder de la Fuercia Voluntario del Ulster, Billy King Rat Wright, empecipiando una serie de vengaciones de lealistas contra católicos. Amás, l'IRA Provisional sufrió la dixebra de dos grupos de la llinia dura de la organización: el IRA Auténtico (RIRA) y el IRA de la Continuidá (CIRA), que siguieron colos atentaos.

    N'agostu de 1998 una bomba del RIRA mató a 29 civiles (y dos ñácaros neonatos) n'Omagh. La masacre escosó'l pocu creitu que teníen los grupos paramilitares "disidentes" ente la comunidá nacionalista. Anguaño, les diverses faiciones del IRA son grupos pequeños y ensin influencia política dalguna. El INLA finalmente robló un altu'l fueu en 1998, una vegada aprobáu'l Alcuerdu de Vienres Santu.

    De magar, la mayor parte de la violencia paramilitar consistió en vengaciones internes. El UDA rompió cola UVF en dos causes dende'l 2000 y les lluches internes pol poder de la organización conducieron a actuaciones más propies del crime entamáu. Nel bandu republicanu, l'enclín a vengaciones foi menor, pero aun así acusóse al IRA de matar a un axente doble, intimidación a católicos, atracos a persones y abarruntóse de la implicación de dalgún de los sos miembros en dellos asesinatos, como'l casu de Robert McCartney.[18]

    El PIRA apurrió al mayor parte d'arsenal ente agostu y setiembre de 2005, lo que significa que, siquier a curtiu y mediu plazu, ye incapaz d'empezar una campaña paramilitar a gran escala. En mayu de 2007, la UVF tamién arrenunció al usu de violencia, anque inda nun se dieron pasos escontra la destrucción del so arsenal.[19]

    El procesu políticu[editar | editar la fonte]

    Mural de 1994 qu'espresa la demanda republicana d'una retirada de les tropes britániques, finalmente concretada en 2007 de resultes del alcuerdu del Vienres Santu

    Tres les tregües de los paramilitares, empezaron les conversaciones ente los principales partíos d'Irlanda del Norte col fin de llegar a un alcuerdu políticu. El productu d'estes conversaciones materializar nel Alcuerdu de Belfast o Alcuerdu de Vienres Santu de 1998. Con estos alcuerdos, devolvióse l'autonomía a Irlanda del Norte basándose nuna repartu del poder ente católicos y protestantes. Tal gobiernu formar en 1999, cola participación de les 4 fuercies polítiques más importantes (ente elles, el Sinn Féin). Otra reforma introducida pol Alcuerdu consistía na desapaición del RUC y la creación del PSNI, que tendría de cumplir con una cuota mínima de católicos nel cuerpu. Coles mesmes contemplábase'l zarru de cuarteles y retirada de tropes britániques que'l so asitio natural nun tuviera asitiáu nel Ulster.

    Tres la entrada a valir del Alcuerdu, l'autonomía norirlandesa foi suspendida ente 2002 y 2007, cuando los unionistes rehúsaron siguir participando nel Gobiernu, al afayase una supuesta rede d'espionaxe del IRA dientro del Sinn Féin. Esti episodiu foi'l colofón de la tensión acumulao ente unionistes y el Sinn Féin pola lentitú cola que se desarmaba l'IRA. De magar, l'IRA yá terminó d'apurrir les sos armes.[20] Sicasí, el DUP siguía siendo escépticu respectu a la fin de la llucha armada. N'agostu de 2007 concretóse finalmente'l retiru de tropes britániques previstu pol tratáu de paz.

    Una traza de política dende la firma del alcuerdu ye la marxinación de los partíos relativamente moderaos (el SDLP, nacionalista, y l'UUP, unionista) frente a les posiciones más estremes del Sinn Féin y del DUP.

    Sicasí, ante les presiones de los gobiernos británicu ya irlandés, el DUP y el Sinn Féin viéronse obligaos a compartir el poder tres les eleiciones de 2007 a l'Asamblea d'Irlanda del Norte, formando un executivu mistu de nacionalistes y unionistes, tal que se pretendía col Alcuerdu de Vienres Santu, y faciendo posible asina la devolución de l'autonomía norirlandesa y l'entamu d'una nueva fase del procesu de normalización.

    Oficialmente, l'IRA consideróse desmanteláu pol gobiernu británicu'l 3 de setiembre de 2008, cuando'l so Conseyu Armáu yá nun taba operativu según informó la Comisión Independiente de Control, añadiendo que nun esistía una estructura de líderes capaz d'entamase.[21]

    Presente[editar | editar la fonte]

    Anguaño delles faiciones disidentes del antiguu IRA pretenden faer fracasar el Proceso de paz con ataques esporádicos n'Irlanda del Norte. En marzu de 2009, dos soldaos británicos fueron asesinaos con armes automátiques nun ataque al cuartel militar de Massereene, al altor d'Antrim, que foi reivindicáu pol IRA Auténtico.[22] 48 hores dempués, un axente de policía yera ablayáu a tiros na llocalidá de Craigavon nel condáu de Armagh. Esta vegada, l'ataque foi reivindicáu pol IRA de la Continuidá, otru grupu biforcáu del IRA.[23] En xineru de 2010, un policía resultó gravemente mancáu al esplotar una bomba llámpara xuntada al so vehículu.[24] En xunetu, mozos repúblicanos producieron importantes fregaos de violencia caleyera en distintos barrios de Belfast y otres llocalidaes de la provincia, coincidiendo coles celebraciones protestantes del 12 de xunetu.[25] El 4 d'ochobre esplotó un coche bomba nes contornes de Derry ensin producir daños personales.[26] N'abril de 2011 un policía resultó muertu en Omagh al españar una bomba llámpara adosada al so vehículu.[27] En cuanto al bandu lealista nun se producieron actos de violencia terrorista nos últimos años, anque siguen ensin desarmase por completu.

    En xunetu de 2012 los grupos disidentes más importantes del IRA contrariu a la paz al nun algamar l'oxetivu principal (qu'Irlanda del Norte s'una a Irlanda del Sur y que tola Isla d'Irlanda seya una única nación ensin que tenga nada que ver el Reinu Xuníu) anunciaron que se xuníen nun solu grupu coles mires de volver faer diverses aiciones coles mires de que la causa del IRA nun s'escaeza.

    IRA 2012: El nuevu IRA ta integráu por Exércitu Republicanu Irlandés Auténticu (IRA Auténtico) (inglés: Real Irish Republican Army, Real IRA (RIRA/rIRA) o True IRA; en gaélicu irlandés: Fíor-IRA) o, según la so propia denominación Óglaigh na hÉireann (Voluntarios d'Irlanda) (RIRA), una dixebra del IRA Provisional (PIRA); l'Aición Republicana Contra les Drogues (RAAD), formada por ex combatientes del PIRA qu'empecipiaron una batalla contra'l narcotráficu, sobremanera na ciudá de Derry; y poles Faiciones Republicanes Independientes, una axuntadura de distintos grupos de combatientes católicos.[28]

    En 2015 asocedieron dellos asesinatos aparentemente rellacionaos col conflictu. El 5 de mayu foi asesináu'l exdirigente del IRA Gerard Davison, ablayáu a tiros nel sur de Belfast. El 13 d'agostu del mesmu añu tamién morrió tirotiáu otru exdirigente del IRA, Kevin McGuigan, nun barriu católicu del este de Belfast.[29] Nengún grupu armáu atribuyóse l'autoría d'estos actos.

    Les víctimes del conflictu[editar | editar la fonte]

    Ente 1969 y 2001, 3526 persones morrieron de manera violenta debíu al conflictu.[30]

    Responsabilidá[editar | editar la fonte]

    Responsable Nᵘ
    Grupos paramilitares republicanos 2056
    Grupos paramilitares lealistas 1020
    Fuercies de Seguridá 362
    Responsable desconocíu 80

    Estatus[editar | editar la fonte]

    Estatus Nᵘ
    Civiles 1854
    Miembros de Fuercies de Seguridá (incluyíos reservistas) 1125
    de los cualos:
    - Exércitu Británicu 502
    - Real Policía del Ulster (RUC) 301
    - Reximientu de Defensa del Ulster 196
    - Serviciu de Prisiones d'Irlanda del Norte 24
    - An Garda Síochána (Policía irlandesa) 9
    - Real Reximientu Irlandés 7
    - Territorial Army 7
    - Fuercies policiales ingleses 6
    - Royal Air Force 4
    - Royal Navy 3
    - Exércitu Irlandés 1
    Miembros de grupos paramilitares republicanos 394
    Miembros de grupos paramilitares lealistas 153

    Llugar[editar | editar la fonte]

    Llugar Nᵘ
    Belfast 1540
    - Belfast Oeste 623
    - Belfast Norte 576
    - Belfast Sur 213
    - Belfast Esti 128
    Condáu de Tyrone 339
    Condáu d'Armagh 276
    Condáu de Down 243
    Derry/Londonderry 227
    Condáu d'Antrim 207
    Gran Bretaña 125
    Condáu de Derry 123
    República d'Irlanda 113
    Condáu de Fermanagh 112
    Europa continental 18

    Víctimes per añu[editar | editar la fonte]

    La llista inclúi víctimes de fechos de violencia esporádica posteriores a 1998.

    Ver tamién[editar | editar la fonte]

    Notes[editar | editar la fonte]

    1. Exércitu Británicu (sacante RDU): 502. Reximientu de Defensa del Ulster & Reximientu Real Irlandés: 203
      • RUC: 301. Serviciu de Prisiones d'Irlanda del Norte: 24. Exércitu territorial: 7. Servicios policiales fora del RUC: 6. RAF: 4. Royal Navy: 2
    2. Garda: 9. Exércitu Irlandés: 1. SPI: 1
    3. PIRA: 291. OIRA: 27. INLA: 39. OLPI: 9. CIRA: Desconocíu. RIRA: 2
    4. UVF: 62. UDA: 91. LVF: 3. Comandos Mano Colorada: 4. Resistencia del Ulster: 2

    Referencies[editar | editar la fonte]

    1. AC 71842 Operación BANNER, Capítulu II, páxina 15: El principal oxetivu militar del gobiernu británicu na década de 1980 foi la destrucción del PIRA, más que resolver el conflictu." y Capítulu VII, páxina 5: "la operación nun produció nengún ésitu final en nenguna manera reconocible".
    2. 2,0 2,1 2,2 «Status of the Person killed». CAIN: Sutton index of Deaths.
    3. . CAIN.
    4. Arthur Aughey. The Politics of Northern Ireland: Beyond the Belfast Agreement, páx. 7. ISBN 978-0-415-32788-6.
    5. Holland, Jack (1999). Hope against History: The Course of Conflict in Northern Ireland. Henry Holt & Company, páx. 221. ISBN 0-8050-6087-1.
    6. Historical Dictionary of the Northern Ireland Conflict by Gordon Gillespie (ISBN 978-0-8108-5583-0), page 250
    7. Elliot, Marianne: The Long Road to Peace in Northern Ireland: Peace Lectures from the Institute of Irish Studies at Liverpool University. University of Liverpool Institute of Irish Studies, Liverpool University Press, 2007, page 2. ISBN 1-84631-065-2
    8. Goodspeed, Michael: When reason fails: portraits of armies at war: America, Britain, Israel, and the future. Greenwood Publishing Group, 2002, páxs. 44 and 61. ISBN 0-275-97378-6
    9. "The Troubles" como términu políticu tien una llarga historia tantu n'Irlanda como n'Inglaterra. Na década de 1960, les referencies a esti términu referíense usualmente al periodu posterior a la Primer Guerra Mundial de la Guerra d'independencia irlandesa y de la Guerra civil irlandesa. Nel Oxford English Dictionary, el términu tien dos significaos: "perturbación del orde, desorde o tracamundiu" qu'asocedió per primer vegada en 1378 y el términu foi usáu históricamente pa dellos periodos de desorde. Nun se convirtió nun términu estendíu referente al conflictu empecipiáu na década de 1960 hasta dellos años posteriores al so entamu.
    10. «Northern Ireland». Archiváu dende l'orixinal, el 5 d'ochobre de 2007. Consultáu'l 2 d'ochobre de 2007.
    11. Coakley, John. «Ethnic Conflict and the Two-state Solution: The Irish Experience of Partition». Consultáu'l 2 d'ochobre de 2007.
    12. Knickerbocker, Brad (20 de setiembre de 2004). «Classic Guerrilla war forming in Iraq» (inglés). Christian Science Monitor. Consultáu'l 2 d'ochobre de 2007.
    13. Guerra civil n'Irlanda del Norte 1968-1994 On War, 16 d'avientu de 2000
    14. (n'inglés) Ten dead in Northern Ireland ambush. 5 de xineru de 1976. http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/january/5/newsid_2500000/2500393.stm. 
    15. Bowyer Bell, J.. The secret army: the IRA, páx. 566–571.
    16. «CAIN: The Irish Peace Process» (inglés).
    17. Hain says UVF ceasefire is over
    18. El casu McCartney: Arrestos n'Irlanda del Norte
    19. UVF calls end to terror campaign
    20. IRA 'has destroyed all its arms'
    21. Un informe asegura que l'IRA desmanteló la so estructura militar, 20minutos, 3 de setiembre de 2008
    22. L'IRA Auténtico reivindica l'ataque a la base militar d'Irlanda del Norte
    23. norte-1276353038/Tes L'IRA de Continuidá reivindica l'asesinatu del policía norirlandés
    24. Un policía mancáu por un atentáu con bomba n'Irlanda del Norte
    25. Cuarta nueche de violencia caleyera n'Irlanda del Norte
    26. norte/516298.shtml Un coche bomba esplota cerca d'un hotel al noroeste d'Irlanda
    27. Muerre un policía nun atentáu n'Irlanda del Norte
    28. https://www.heraldo.es/noticias/internacional/2012/07/27/tres_grupo_disidentes_xunen_irlanda_del norte_pa_crear_nuevu_roxura_197520_306.html Tres grupo disidentes xunir n'Irlanda del Norte pa crear un nuevu IRA llamáu IRA 2012
    29. «Asesináu a tiros en Belfast un exmiembro del IRA». La Vanguardia (13 d'agostu de 2015).
    30. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes autogenerated1

    Bibliografía[editar | editar la fonte]

    • McKittrick, David; McVea, David (2001) Making Sense of the Troubles (n'inglés). Penguin Books Ltd. ISBN 0-14-100305-7.

    Enllaces esternos[editar | editar la fonte]