Franciscu Xosé I d'Austria

De Wikipedia
Franciscu Xosé I d'Austria
Voz
Emperador de Austria (es) Traducir

2 avientu 1848 - 21 payares 1916
Fernando I de Austria (es) Traducir - Carlos I de Austria (es) Traducir
Rei d'Hungría

2 avientu 1848 - 21 payares 1916
Fernando I de Austria (es) Traducir - Carlos I de Austria (es) Traducir
Rey de Bohemia (es) Traducir

1848 - 1916
Fernando I de Austria (es) Traducir - Carlos I de Austria (es) Traducir
Jefe de la Casa de Habsburgo (es) Traducir


Member of the Sejm of the Polish People's Republic (en) Traducir

Vida
Nacimientu Palacio de Schönbrunn (es) Traducir[1]18 d'agostu de 1830[2]
Nacionalidá Bandera de Imperiu austriacu Imperiu austriacu
Reino de Hungría
Cisleitania
Transleitania
Residencia Palacio Imperial de Hofburg (es) Traducir
Castillo de Buda (es) Traducir
Muerte Palacio de Schönbrunn (es) Traducir[1]21 de payares de 1916[2] (86 años)
Sepultura Cripta Imperial de Viena (es) Traducir
Causa de la muerte neumonía
Familia
Padre Francisco Carlos de Austria
Madre Sofía de Baviera
Casáu con Isabel de Baviera (es) Traducir (1854 – m. 1898)[3]
Pareyes Katharina Schratt
Anna Nahowski
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa d'Habsburgu-Lorena
Estudios
Llingües falaes alemán[4]
Oficiu políticumonarca
Llugares de trabayu Viena y Bad Ischl (es) Traducir
Premios
Nominaciones
Serviciu militar
Graduación field marshal (es) Traducir
Lluchó en Primer Guerra Mundial
Segunda Guerra de la Independencia Italiana (es) Traducir
guerra austro-prusiana (es) Traducir
Primer Guerra d'Independencia Italiana
Guerra de los Ducados (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
IMDb nm0256636
Cambiar los datos en Wikidata

Francisco Xosé I d'Austria (alemán: Franz Joseph I;[nota 1] Viena, 18 d'agostu de 1830-ibídem, 21 de payares de 1916) foi emperador d'Austria, rei d'Hungría y rei de Bohemia, ente otros títulos,[nota 2] dende'l 2 d'avientu de 1848 hasta la so muerte. El so reináu de casi 68 años ye'l terceru más enllargáu de la historia europea, dempués de Lluis XIV de Francia y Juan II de Liechtenstein. El so lema personal yera Viribus Unitis (‘Con unión de fuerces’).

Vida[editar | editar la fonte]

Mocedá[editar | editar la fonte]

Nació a les 9:45 del 18 d'agostu de 1830 en Schönbrunn, Viena, como primoxénitu del matrimoniu ente l'archiduque Francisco Carlos, segundu fíu del postreru sacru emperador romanu y primer emperador d'Austria, Francisco I, y de Sofía de Baviera.

Yá que a la muerte de Francisco asoceder el so fíu Fernando, Francisco Xosé nun taba na llinia directa de la socesión del tronu. Sicasí, como'l so tíu demostraba sufrir de problemes mentales y escarecía de fíos, la rexencia secreta empobinada por Metternich ordenó darréu que s'empezara a educar al rapazu como posible socesor a la Corona.

Mientres les Revoluciones de 1848, Metternich fuxó del país y tres el Tercer Llevantamientu de Viena, el príncipe Schwarzenberg clausuró la Dieta Constituyente, instauró la dictadura y convenció a Fernando por qu'abdicara (2 d'avientu de 1848) en favor de Francisco Xosé, que d'esta miente foi proclamáu emperador a los 18 años d'edá.

Los primeros años de reináu[editar | editar la fonte]

Un mozu Francisco Xosé, yá emperador, retratáu con una vista de Liubliana.

El reináu de Francisco Xosé desenvolvióse metanes violentes conmociones internacionales que lo escorrieron tola so vida: empezaron cola revolución austriaca de 1848 y remataron cola Primer Guerra Mundial (1914-1918). Les idees lliberales y el pensamientu demócrata ganaben terrén. Apenes llegáu al tronu, Francisco Xosé debió tráteles con estos dos fuerces disociadoras de la so monarquía centralizada, polo que los primeres 18 años del so gobiernu tuvieron caracterizaos por un fuerte absolutismu.

En 1848, la situación política de les monarquíes europees yera desesperada. Como otros reis, tuvo d'enfrentar tiempos de nacionalismu creciente y tuvo ésitu nel so enfotu de caltener xuníu l'Imperiu austrohúngaru. Les meyores de los demócrates y capitalistes per una parte y de los nacionalistes germanochecos que lluchaben pola independencia de Bohemia pol otru, acorrexaron la xestión del monarca, qu'amás tenía de contener a los belicosos serbios que tamién allampaben independizase y abandonar l'imperiu.

El nuevu emperador Francisco Xosé en 1851 lluciendo medayes militares y la banda de la Orde de María Teresa.

Toos intentaben que'l soberanu entornárase nel so favor, pero l'Emperador siempres intentó caltener una posición equidistante ensin vencer con nengún, curiando con particular interés el caltenimientu de la integridá del imperiu. Nun algamar a ver, sicasí, la situación de debilidá en que dexaba al poder central la so pretendida prescindibilidad nestos graves asuntos.

Pa poner fin a la revolución húngara, Francisco Xosé viose obligáu a aliase con Rusia. En setiembre de 1848 la Dieta húngara nun reconociera a Francisco Xosé como'l so soberanu. En marzu de 1849 Francisco Xosé impunxo una nueva constitución centralista y restauró el absolutismu. Esta constitución, llamada d'Olmütz, afirmaba que Hungría ye parte del Imperiu Austriacu, ensin nengún derechu especial. En respuesta, al mes siguiente Luis Kossuth proclamó la república. En mayu'l zar Nicolás I y Francisco Xosé axuntar en Varsovia p'alcordar l'acción militar común antihúngara. Tres la batalla de Temesvar, los húngaros capitulan en Vilagos y Kossuth fuxe a Turquía. Instauráronse tribunales especiales pa xulgar a los rebeldes, impúnxose la llingua alemana y Hungría quedó estremada en cinco provincies so alministración directa d'Austria.

Tres un periodu de reacción contrarrevolucionaria la constitución absolutista foi abolida en 1851. Impúnxose una burocracia centralista y dexar ante la Santa Sede la xurisdicción sobre les lleis civiles (especialmente les matrimoniales) y educatives, qu'a partir d'entós pasaron a tar controlaes pola Ilesia católica. La insuficiencia de los ingresos dio al traste cola política arancelaria, obligando al gobiernu a xubilos pa poder caltener l'equilibriu presupuestariu, lo cual supunxo la oposición de los lliberales.

La emperatriz Isabel[editar | editar la fonte]

La emperatriz Sissi (oleu de Franz Xaver Winterhalter).

Nesta redolada de decadencia y cambeos destructivos, la única fuerza unificadora y moderadora na corte de Francisco Xosé yera la so esposa, la emperatriz Isabel, a quien tol mundu (entá anguaño) conoz pol so nomatu de Sissi, nacida princesa de Baviera, de quien yera prima carnal.

La rapaza y el nuevu emperador de 23 años conocer na población braniza de Bad Ischl mientres les vacaciones del monarca, nel branu de 1853. La familia pretendía casar a Francisco Xosé cola princesa Elena de Baviera, pero sicasí l'emperador quedó prindáu de la hermana menor d'ésta, Elisabeth, de tan solo 15 años. La mocina taba ellí por casualidá, pero quedaron encantaos l'unu col otru de cuenta que'l so compromisu celebróse de fechu a otru día.

El 24 d'abril de 1854, Sissi y Francisco Xosé casar na Ilesia de los Agustinos de Viena, convirtiéndose asina na pareya más reparada del mundu. Como dambos teníen un enorme encantu personal, la xente de tol mundu xixilar como protagonistes d'un formosu cuentu de faes de la vida real. Nun yera tal: la emperatriz, qu'apurriera la so vida rural ensin esmoliciones pol estrictu protocolu de la corte vienesa, llueu empezó a tener problemes. Nun yera fácil afaese a la vida como esposa d'un home que, magar la amar tiernamente, tamién gobernaba un imperiu habitáu por más de 50 millones de persones.

Atrapada ente la murria y l'etiqueta, Sissi empezó a esmolecese polos probes ya indefensos, convirtiéndose en asidua collaboradora d'hospitales y asilos, llevando alantre una importante xera social.

Adulces empezó a atropar influencies na corte y especialmente sobre'l so home. Les idees de Sissi yeren avanzaes, progresistes y lliberales, y el so sofitu a la causa húngara foi determinante por que esi país algamara la igualdá política con Austria en 1867. El matrimoniu tuvo cuatro fíos, los primeros trés en rápida socesión darréu dempués de casase:

esquierda

Tenía namás 20 años cuando nació'l primoxénitu Rodolfo, y la madre de Francisco Xosé (l'archiduquesa Sofía de Baviera) empezó a interferir constantemente na educación del herederu. Prohibir a la Emperatriz dar de mamar al infante y, depués de los trés primeros partos, l'Archiduquesa convenció a Elisabeth de que nun tuviera más fíos. Esta decisión, aparentemente intrescendente, demostró tener una importancia política enorme, yá que cuando Rodolfo, l'únicu varón, suicidóse, la familia quedó ensin socesores al tronu de Francisco Xosé.

Sissi empezó a colase de viaxe cada vez más de cutiu, cola escusa d'enfermedaes reales o asonsañaes y, dende bien llueu, l'emperador empezó a buscar fora del matrimoniu les allegríes que nun-y daba la so muyer. Facer con tanto ahínco que Francisco Xosé, católicu zarráu y, poro, contrariu al albuertu y a cualquier métodu anticonceutivu, dexó pel mundu varios fíos illexítimos d'otres tantes amigues.

La mesma Sissi buscó una amante para Francisco Xosé, lo cual repercutió negativamente nel ánimu del emperador, qu'amaba a la so esposa y naguaba tener una familia y un tipu de relación normal con ella.

La emperatriz Sissi, que tenía'l costume d'efectuar múltiples viaxes, atopó la muerte en Xinebra en 1898. Un fallu nel so dispositivu de vixilancia y seguridá, dexó qu'un anarquista italianu llamáu Luigi Lucheni averar a ella solmenándo-y con un estilete una única y certera puñalada al corazón. La emperatriz cayó al suelu, llevantóse y al cabu d'una hora morrió nel hotel ónde s'agospiara la nueche anterior. El decesu de la so querida esposa terminó de sumir a Francisco Xosé na murnia.

Guerres constantes y perdes territoriales[editar | editar la fonte]

L'emperador en 1853, n'uniforme de húsar.

Anque Francisco Xosé llogró poner fin a la revolución húngara en 1849 y ganar al rei Víctor Manuel II d'El Piamonte-Cerdeña, al cabu de diez años l'alianza de Napoleón III colos Saboya supondría'l fin de la hexemonía austriaca n'Italia. Derrotáu en Solferino, Francisco Xosé hubo d'avenise al Armisticiu de Villafranca (ratificáu nel Tratáu de Zúrich el 10 de payares de 1859) y dexar la unificación italiana. Austria perdió toles sos posesiones sacante'l Vénetu, dexando Lombardía en manos de Víctor Manuel y dexando l'anexón de los ducaos de Parma, Módena y Toscana. Intentóse entós una solución federalista pa los problemes xeneraos poles minoríes nacionales, el Diploma d'Ochobre de 1860, que confería'l poder llexislativu a un Reichsrat y a una serie de Dietes rexonales. Sicasí, húngaros y austriacos refugaron la propuesta, según la Patente de Febreru de 1862, qu'estremaba'l Reichsrat nuna Cámara de Señores y otra de Diputaos, en desterciu de les Dietes.

Per otru llau, la preponderancia d'Austria dientro de la Confederación Xermánica condució a tensiones ente austriacos y prusianos en redol a una reforma del Bund qu'apurriera mayor pesu a Prusia. En sobreviviendo a les Revoluciones de 1848, la política d'Austria centrar en caltener la so hexemonía en Europa Central. A finales de la década de los 50 Prusia fixo públicu un plan, el de Olmutz, qu'abogaba pola integración de los estaos alemanes del Norte. Austria considerar una humildación y obligó a Prusia a retiralo.

En 1864, Austria y Prusia tuvieron aliaes na Guerra de los Ducaos. Acordies con lo establecío na Convención de Gastein que punxo fin a ésta, el ducáu de Holstein quedó so dominiu d'Austria, y los de Schleswig y Lauenburgo sol de Prusia, pero nengunu de los dos países quedó satisfechu col alcuerdu. Finalmente, Prusia dixebrar del Bund ya invadió el ducáu de Holstein, dando asina empiezo la Guerra Austroprusiana (xunu-agostu de 1866), na qu'Austria foi ganada en tan solo 2 selmanes.

La estrueldosa derrota de Königgrätz obligó a Francisco Xosé a retirase de la Confederación, dexando'l so hexemonía a Prusia y aceptando l'anexón d'Hannover, Hesse-Kassel, Nassau, Frankfurt del Main y los ducaos de Schleswig, Holstein y Lauenburgo (paz de Praga de la fecha|23|8|1866}}). El Bund eslleióse, y los prusianos consiguieron d'esta miente, institucionalizar la Federación Alemana del Norte que, tres la so victoria na guerra franco-prusiana de 1870-71, dexó la unificación alemana (la Pequeña Alemaña o Kleindeutschland, cola esclusión d'Austria) baxu control de Prusia (liderada por Otto von Bismarck), lo que llevó al establecimientu del Imperiu Alemán en 1871.

Simultáneamente atacáu per Italia, l'imperiu víase obligáu a vencer Venecia a Francia quien, de la mesma, vencer a Italia pol Tratáu de Viena del 12 d'ochobre de 1866.

Desgracies familiares[editar | editar la fonte]

La so vida familiar foi amargosa, principalmente pol choque ente la so mentalidá tradicionalista y reaccionario, contra, el calter y les idees lliberales de los sos familiares. Francisco Xosé perdió violentamente al so fíu, l'Archiduque Rodolfo, qu'aparentemente se suicidó por un desengañu pasional metanes una crisis depresiva (30 de xineru de 1889), y a la so esposa, la emperatriz Isabel, asesinada en Suiza'l 10 de setiembre de 1898. Al conocer la noticia, l'emperador musitó: nel mio imperiu la desgracia nun conoz el ocaso.

Francisco Xosé tuvo tres hermanos, el primeru d'ellos foi Maximiliano (1832-1867), col cual tenía escasa diferencia d'edá. En 1863, una xunta de notables ufiertó-y el tronu del Imperiu Mexicanu, y col sofitu de Napoleón III, instauróse como cabeza del segundu proyeutu monárquicu del Méxicu independiente. El curtiu reináu de Maximiliano tuvo constantemente amenaciáu poles tropes del presidente Benito Juárez. Tres la crisis militar francesa (que causó'l retiru de les tropes de Napoleón III del territoriu mexicanu), Benito Juárez prindó y fusiló a Maximiliano, xunto colos sos dos xenerales más cercanos, el 19 de xunu de 1867. La traxedia del regicidio trescaló a toa Europa, culpándose a Napoleón III del abandonu del so aliáu en manes de los republicanos (como s'evidencia na obra El fusilamiento de Maximiliano d'Édouard Manet). Verdaderamente, ente los que más llamentaron la so muerte tuvo Francisco Xosé, hermanu y amigu de quien fuera executáu.

El segundu, Carlos Luis morrió de tifus (19 de mayu de 1896). Con respectu al hermanu menor, Luis Víctor, foi condergáu al exiliu en circunstancies pocu clares, presuntamente por abusu sexual a un menor d'edá nun bañu público.

El Ausgleich[editar | editar la fonte]

Escudu del Imperiu en 1867.

Con respectu al Imperiu, Francisco Xosé sufrió les permanentes demandes d'Hungría pa dixebrase llegalmente d'Austria so la forma d'una monarquía dual: Austrohungría. Pol Ausgleich o compromisu de febreru de 1867, Austria y Hungría convertir en dos entidaes con gobiernos y dietes propios, xuníes so una mesma monarquía, con una común política esterior, financiera (cubriendo Austria'l 70% de los gastos) y militar. Creáronse dos milicies territoriales, una húngara (Honved) y otra austriaca (Landwehr). Francisco Xosé aceptó la nueva ordenación constitucional y caltuvo celosamente les sos prerrogativas militares (yera comandante en xefe del exércitu y tenía potestá pa declarar la guerra y roblar trataos de paz) y de política esterior.[7]

La mesma Austria (la llamada Cisleitania) constaba de 8 naciones distintes, con 15 Estaos y 17 parllamentos. El sufraxu estamental en 4 curias (5 dende 1897) sería sustituyíu en 1907 pol sufraxu universal direutu. La Transleitania, Hungría, tenía una Dieta mesma escoyida por sufraxu censitario.

Derrotáu n'Italia y Alemaña, l'imperiu de Francisco Xosé decidió empezar a intervenir asiduamente nos Balcanes. Col españíu de la Guerra ruso-turca de 1877, Rusia (Príncipe Gorchakov) y Austrohungría (Conde Andrássy) roblaron l'alcuerdu secretu de Reichstadt el 8 de xunetu, pol que s'estremaba la Península Balcánica dependiendo de la resultancia de la guerra. La oposición direuta de los intereses rusos nos Balcanes llevó a Francisco Xosé a aliase con Alemaña pa intentar llograr un equilibriu político y militar que yera vital pa los sos intereses.

L'asociación ente l'Alemaña de Bismarck y l'Imperiu Austrohúngaru foi'l primer pasu nel procesu d'aliances europees que, xunto coles lluches nacionalistes de los pueblos del Danubiu y los Balcanes, apilaría esplosivos sobre'l polvorín étnicu y políticu qu'amburaría Europa na Primer Guerra Mundial. Efeutivamente, el Congresu de Berlín dio l'alministración de Bosnia-Herzegovina a Austrohungría. La invasión (1878) y posterior ocupación (1879) del territoriu asitió al imperiu nuna difícil situación frente al amenazante paneslavismo de Serbia y Rusia, naciones que se sintieron engañaes y atayaes por esti Congresu.

En 1879, Francisco Xosé xunir a Alemaña nuna alianza que depués incluyó tamién a Italia, llamada La Triple Alianza. Mentanto, la Lliga de los Trés Emperadores (Rusia-Alemaña-Austrohungría) foi revocada, lo que condució al alcuerdu contra natura ente la tradicionalista Rusia y l'aturbolinada república Francesa (Doble Alianza del 17 d'agostu de 1894).

L'imperiu de Francisco Xosé, que llograra algamar una considerable prosperidá económica gracies a la so Escuela Austriaca d'Economía política económica lliberal, viose acosáu poles esixencies de les minoríes nacionales descontentes, particularmente los eslavos.

El creciente paneslavismo del Imperiu rusu llevó a esti país a proclamase proteutor de los pueblos eslavos. N'ocasiones financiaos direutamente dende San Petersburgu, estos movimientos nacionalistes se envalentonaron y actuaron con mayor audacia ya irresponsabilidá, enrareciendo el clima políticu coles periódiques crisis balcániques que s'asocedieron hasta l'españíu de la Primer Guerra Mundial.

L'anexón de Bosnia-Herzegovina y la Crisis de 1887[editar | editar la fonte]

Una de les peores crisis anteriores a la Gran Guerra llegó cuando Francisco Xosé tomó la determinación de anexonase Bosnia-Herzegovina, el 6 d'ochobre de 1908, tal que-y autorizaba l'artículu 25 del Tratáu de Berlín (13 de xunetu de 1878). Magar pretendía detenese la cada vez mayor violencia de los separatistes serbios, en realidá, l'anexón nun fixo más qu'enguizar contra l'Imperiu, y perbién pudo empecipiase la Gran Guerra nesi momentu.

Serbia, indignada ante esta actuación, que ponía fin a les sos aspiraciones nacionalistes de la Gran Serbia, movilizó les sos tropes. Rusia, sintiéndose engañada per Austria no referente a les sos aspiraciones d'apoderar el Bósforu y los Dardanelos, sofitó a Serbia. Los ingleses convocaron una conferencia internacional, qu'Austria refugó por medrana a resultar vencida. Italia, pela so parte, suscribió un alcuerdu secretu con Rusia (Tratáu de Racconigi) pa caltener el statu quo nos Balcanes. Alemaña caltién el so "fidelidá nibelunga" (sic) escontra Austria, anque contién a Hötzendorf, nos sos intentos de declarar la guerra a Serbia, al empar que convence a los rusos por que se echen tras. Con ello trunfó la política alemana, que fadría frente común con Austria, el so únicu aliáu seguru.

La Gran Guerra y muerte del emperador[editar | editar la fonte]

El frente austrohúngaru en febreru de 1915 (US Army).

La Primer Guerra Mundial surdió, ente otres causes, de resultes de la inestabilidá interna del Imperiu Austrohúngaru. La constante tirantez ente'l poder central y les minoríes separatistes (checos, serbios, italianos y rumanos) llevó a un conflictu multinacional nel senu del Imperiu, que nun podía menos que ser aprovecháu polos sos enemigos esteriores. Amás, Francisco Xosé dexó que los militares empobinaos pol conde Conrad von Hötzendorf (partidariu d'una guerra preventiva con Serbia) dirixieren la política imperial de manera contraria y belicista escontra l'amenazante Serbia, sofitada pola Rusia paneslavista, que coles sos aspiraciones nacionalistes ponía en peligru la estabilidá y l'unidá del Imperiu.

L'odiu de los separatistes serbios pol'anexón de Bosnia-Herzegovina llevó al asesinatu del archiduque Francisco Fernando d'Austria (sobrín de Francisco Xosé I y herederu imperial) y la so esposa, Sofía von Chotek, en Sarayevu el 28 de xunu de 1914 a manes del mozu estudiante nacionalista serbiu Gavrilo Princip, miembru d'un grupu nacionalista conocíu como la Esquito Negra, qu'actuaba impunemente dende Serbia con financiamientu rusu (vease Atentáu de Sarayevu).

Decidíu a dar una lleición a Serbia, el gobiernu austriacu unvió un ultimátum perentorio, que foi refugáu. Austria declaró la guerra'l 28 de xunetu. Como Austria-Hungría aliárase con Alemaña ya Italia na Triple Alianza, Francisco Xosé tuvo de sofitase nel Káiser Guillermo, que yera partidariu de castigar a Serbia, pero nun creía que Rusia s'arreyara nuna guerra a favor d'unos regicidas. Col conflictu con Serbia yá entamáu, lo únicu que debíen faer Austria-Hungría y la so aliada yera apangar a los rusos y torgar la esguilada del conflictu.

Balta del emperador Francisco Xosé, la so esposa Sissí y el so primoxénitu Rodolfo.

Sicasí, contra lo esperao, Rusia decidió darréu unviar tropes pa defender a los serbios, y a pesar de los intentos d'apandamientu realizaos tantu pol emperador Guillermo como pol zar Nicolás, decretóse la movilización xeneral, ensin que Francia, deseosa de desquitase de la humildación de 1871 fixera nada p'aselar los ánimos. Alemaña, medrosa de perder la guerra, yá inevitable, si nun tomaba la iniciativa, esixó la cesación inmediata de la movilización y al nun recibir respuesta declaró la guerra a Rusia (1 d'agostu) y la so aliada Francia (3 d'agostu), invadiendo a la neutral Bélxica pa cayer por sorpresa na retaguardia francesa (Plan Schlieffen). Gran Bretaña, decidida a torgar la hexemonía alemana n'Europa y obligada a defender a Bélxica, declaró la guerra a Alemaña (4 d'agostu). La Gran Guerra Europea españara.

Con al respective d'Italia, en 1915 violó la so alianza con Austria y Alemaña cola esperanza de que la so victoria apurriéra-y los territorios austriacos naguaos pol nacionalismu italianu, la llamada Italia irredenta (Trento, Gorizia, Trieste, Istria, Fiume y Dalmacia).

Francisco Xosé morrió en paz y serenidá a metá de la guerra, el 21 de payares de 1916, en diendo a comulgar y espacháu los asuntos d'Estáu aquella mesma mañana. El 30 de payares, «Francisco Xosé, un humilde pecador que implora la misericordia de Dios», recibió cristiana sepultura nel conventu de los capuchinos en Viena. Curiosamente, l'emperador nunca vio aparrar al so imperiu que gociaba nesi momentu de cierta estabilidá y aires de victoria.

El problema socesoriu[editar | editar la fonte]

Como Rodolfo suicidárase y Sissi nun quixera tener más fíos, la corona tenía de pasar necesariamente a los hermanos y sobrinos de Francisco Xosé, porque les lleis torgaben que les sos fíes heredaren l'imperiu. Al quedar ensin herederos la llinia principal, y colos varios fíos non reconocíos del emperador, la socesión recayó nos fíos del archiduque Carlos Luis, que morriera diez años antes: Francisco Fernando, enfermizu y débil; Otto, llibertín, indisciplináu y selvaxe; y Fernando Carlos, que taba deseosu d'abdicar los sos derechos.

Francisco Fernando, carente tantu d'encantu como d'elegancia, ofendiera a Francisco Xosé al casase con una muyer que, según l'emperador, topar por debaxo de la so clase: la condesa Sofía de Chotkowa y Wognin, que se casaría con Francisco Fernando en 1900. La negativa del nuevu a arrenunciar a ella costó-y que Francisco Xosé estremara a los fíos de la pareya de los derechos socesorios. Cuando l'archiduque foi asesináu, l'emperador nin siquier asistió a los funerales.

Con éses la socesión recayó nel sobrín nietu del emperador Francisco Xosé I, un nietu del so hermanu l'archiduque Carlos Luis. En concretu'l primoxénitu de Otto, Carlos I d'Austria-Hungría, coronáu a la muerte de Francisco Xosé en 1916. Carlos foi l'últimu monarca Habsburgu. Los sos intentos de llograr una solución diplomática al conflictu topetaron de frente cola intransixencia de Clemenceau y Wilson, que yá teníen decidida la desapaición de la Doble Monarquía danubiana. Incapaces de siguir sosteniendo l'esfuerciu militar, Austria y Alemaña pidieron l'armisticiu'l 1 d'ochobre de 1918. Apenes 20 díes dempués, Austria-Hungría eslleióse, en cuantes que el emperador, negándose a abdicar, hubo de fuxir al estranxeru (11 de payares).

Semblanza del emperador[editar | editar la fonte]

Retrato de Francisco Xosé I (1910).

Consideráu nel so tiempu un perfectu caballeru, Francisco Xosé I foi un home de mentalidá conservadora, convencíu del so derechu divín a gobernar, intelixente, curiosu y encantador, pero incapaz d'enfrentase afechiscamente a los brutales cambeos ideolóxicos y políticos que s'averaben. Ciñu a considerar a la so dinastía como llamada pol destín a gobernar Europa, el so benevolente despotismu paternalista yera senciellu como la so vida privada. Francisco Xosé tuvo dedicáu por entero al cumplimientu de los sos deberes como gobernante y al caltenimientu del honor y el bienestar del so pueblu. Sicasí, la historia encargar de demostrar qu'esto nun yera abonda pa torgar el derrumbe del so imperiu y la folada de lluches secesionistes, nacionalistes y d'otres variaes índoles que confluyiríen nel gran conflictu continental qu'afararía Europa.

La so muerte y la división d'Austria-Hungría representen el fin d'una dómina y l'empiezu de la Europa contemporánea.

Consecuencia[editar | editar la fonte]

Francisco Xosé llevó alantre con considerable ésitu'l reináu más llargu de tolos gobernantes Habsburgu y tamién unu de los más tumultuosos, qu'indicó'l final de los monarques gobernantes pa dexa-yos pasu a les democracies y monarquíes parllamentaries europees del sieglu XX.

Igualmente, la xera de Francisco Xosé I nun foi escasa nin despreciable: consiguió caltener la so monarquía mientres tou esi tiempu, mientres les fuercies nacionalista centrífugues y los poderes estranxeros intentaben faer estrices al Imperiu por tolos medios.

Básicamente, la presiones ya insurrecciones constantes de los grupos nacionalistes balcánicos o internos, según, los intentos de desestabilización del imperiu per parte de les demás potencies europees, abrieron el camín pal final de la monarquía. La so unión coles fuercies conservador y absolutista, nun foi sufuciente pa evitar la decadencia del imperiu y la so posterior división. En 1914, Austria-Hungría entendía 676 616 quilómetros cuadraos y 52,8 millones d'habitantes, lo que-y convertía nel segundu país más estensu d'Europa (dempués de Rusia) y el terceru más pobláu (dempués de Rusia y Alemaña). Incluyía 15 nacionalidaes: 12,5 millones de austroalemanes, 10,5 millones de maxares, siete millones de checos y dos millones d'eslovacos, 5,2 millones de polacos, otros tantos serbios, croates y bosnios, 3,5 millones de rumanos, 4 millones de rutenos y ucraínos , 800 000 italianos, friulanos y ladinos y 1,3 millones d'eslovenos.

Había 40 millones de católicos (llatinos y grecocatólicos, estos postreros tantu ucraínos como rumanos), 4,5 millones d'ortodoxos (serbios, rumanos y ucraínos), 4,7 millones de luteranos y calvinistes, 2,5 millones de xudíos y 800 000 musulmanes, que la so coesistencia pacífica yera garantizada pol Imperiu. Si la situación balcánica fuera mientres el s. XIX sangrienta y problemática, la disolución de Austrohungría exacerbaría los problemes, col agregu de que les nueves fronteres crearon unes ferriales barreres arancelaries qu'afogaron el comerciu y conducieron a la crisis económica y la miseria de los nuevos países.

P'Austria, la consecuencia más importante d'esta disolución foi la so degradación a un poder de tercer categoría, hasta'l puntu de ser absorbida per Alemaña en 1938. Nunca recuperaría'l so estatus de gran potencia. Viena, que fuera una de les capitales del mundu, convirtióse de la nueche al día na cabeza d'un país diminutu. En 2006 entá se topa bien lloñe de la población que tenía 90 años tras (1,6 millones anguaño frente a 2,3 millones en 1916).

Ancestros[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. En rumanu: Francisc Iosif, n'húngaru: I. Ferenc József, en serbiu: Фрања Јосиф, n'eslovenu: Franc Jožef I., en checu: František Josef I., n'eslovacu: František Jozef I., en croata: Franjo Josip I., n'italianu: Francesco Giuseppe I., en bosniu: Franjo Josip I..
  2. Emperador d'Austria; rei apostólicu d'Hungría; rei de Bohemia, de Dalmacia, de Galitzia y Lodomeria, de Croacia y de Iliria; rei de Jerusalén; archiduque d'Austria; Gran Duque de Toscana y de Cracovia; duque de Lorena, de Salzburgo, de Estiria, de Carintia, de Krajina y de Bucovina, de l'Alta y la Baxa Silesia, de Módena, Parma, Piacenza y Guastalla, de Auschwitz y de Zator, de Ciesyn, Friuli, Ragusa y Zara; conde de Habsburgo y del Tirol, de Kyburg, Gorizia y Gradisca, de Hohenembs, Feldkirch, Bregenz y Sonnenberg; gran príncipe de Siebenbürgen, príncipe de Trento y Bressanona; margrave de Moravia, de l'Alta y la Baxa Lusacia y de Istria; señor de Trieste y Cattaro, gran voivoda de la voivodía de Serbia...

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 14189.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Identificador de persona en The Peerage: p10208.htm#i102080. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. Identificador CONOR.SI: 18363235. Afirmao en: CONOR.SI.
  5. «Manual de corte y estado para el Ducado de Anhalt» páxs. 16 (1894).
  6. 6,0 6,1 6,2 Afirmao en: nobelprize.org. Identificador de nominación de persona al Premio Nobel: 3160. Editorial: Fundación Nobel. Llingua de la obra o nome: inglés.
  7. Sutter-Fichtner, Paula: "The Habsburg Empire in World War I, a final Episode in dynastic History", East European Quarterly, 11:4 (1977)

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Bonamusa Gaspá, Francesc: Pueblos y naciones nos Balcanes: sieglos XIX-XX. Síntesis, Madrid, 1998. ISBN 84-7738-594-7.
  • Ferro, Marc: La gran guerra (1914-1918). Alianza, Madris, 1998. ISBN 84-206-7927-5.
  • Hobsbawm, Eric J.: Historia del Sieglu XX. Crítica, Barcelona, 2001. ISBN 987-9317-09-2.
  • Renouvin, Pierre: La crisis europea y la Primer Guerra Mundial. Akal, Madrid, 1993. ISBN 84-7600-400-1.
  • Willmott, Hedley Paul: La Primer Guerra Mundial. Inédita, Madrid, 2006. ISBN 84-933564-9-2.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Fernandu I d'Austria

Emperador d'Austria
Rei de Bohemia, d'Hungría, Croacia y Eslavonia, Dalmacia, Galitzia y Lodomeria, y Iliria

2 d'avientu de 1848 - 21 de payares de 1916
Socesor:
Carlos I d'Austria
Predecesor:
Fernandu I d'Austria

Rei de Lombardía-Venecia

2 d'avientu de 1848 - 12 d'ochobre de 1866
Socesor:
Anexonáu a Italia