Llimpieza étnica

De Wikipedia
Llimpieza étnica de la comunidá alemana de "Gotschee" en Eslovenia: mapa de 1991 onde sumió la comunidá alemana 50 años dempués

El conceutu de llimpieza étnica, más que referise a les varies maneres de mover d'un territoriu a seres humanos d'otru grupu étnicu, referir al propósitu de llograr una homoxeneidá étnica en dichu territoriu (por casu, como nel casu de la espresión serbia relativa a Kosovu: etnički čiste albanske teritorije - "territoriu albanés étnicamente puru".) Atopar nun estremu del espectru nel que ye virtualmente indistinguible de la emigración forzada, ente que nel otru estremu atoparíense la deportación ya inclusive el xenocidiu; nesti últimu casu, la llimpieza étnica sería un eufemismu que taparía'l asesinatu de mases.

Polo xeneral, entiéndese como "llimpieza étnica" la espulsión d'un territoriu d'una población "indeseable", basada en discriminación relixosa, política o étnica; o a partir de considerancies d'orde ideolóxicu o estratéxicu; o bien por una combinación d'estos elementos.

Dellos analistes políticos eviten utilizar la espresión por considerala un eufemismu que pretende manipoliar a quien lo usa por aciu l'actu de desinformación que supón la demonización del otru, aplicando una pallabra con connotaciones positives (llimpiar, purificar, rehabilitar) a unos actos moralmente condenables (movimientos forzaos de población consiguíos por aciu l'usu de la violencia).

Oríxenes de la espresión[editar | editar la fonte]

El conceutu llimpieza étnica derivar de la espresión serbocroata etničko čišćenje que traducida al castellán significa "depuración étnica". Magar la frase "ethnic cleansing" entró nel inglés y, al traviés d'ésti, nes demás llingües del mundu como calcu semánticu del serbocroata etničko čišćenje (SAMPA /etnitSko tSiStS'exa/), y mientres la década de los años noventa del sieglu XX utilizóse llargamente nos medios de comunicación arriendes de les guerres yugoslaves, ésti conceutu puede ser aplicáu a otros acontecimientos históricos que teníen l'oxetivu de mover d'un determináu territoriu a una población étnicamente asitiada, y sustituyilos por colonos étnicamente pertenecientes al pueblo agresor.

Definiciones[editar | editar la fonte]

La espresión "llimpieza étnica" recibió delles definiciones. Acordies con Andrew Bell-Fialkoff, la espresión nun resulta bono de definir.

Mientres per un sitiu ye práuticamente imposible estremala de la emigración forzosa y l'intercambiu de población, por otru confundir cola deportación y el xenocidiu. Nel nivel más xeneral, la llimpieza étnica puede entendese como la espulsión forzosa d'una población indeseable» d'un territoriu dau de resultes de la discriminación relixosa o étnica, considerancies de calter políticu, estratéxicu o ideolóxicu, o una combinación d'una y otres.[1]

Drazen Petrovic propón estremar ente definiciones amplies y acutaes. Les definiciones amplies centrar nel fechu de que la espulsión basar en criterios étnicos, ente que les definiciones acutaes inclúin criterios adicionales: por casu, que les espulsiones sían sistemátiques, illegales, traigan violaciones flagrantes de los derechos humanos o tean venceyaes a un conflictu nacional o internacional contemporaneu.

Según Petrovic: llimpieza étnica ye una política bien definida d'un grupu particular de persones pa esaniciar sistemáticamente d'un territoriu dau a otru grupu de persones por razones del so orixe nacional, étnicu o relixosu. Una política asemeyada ye violenta y con frecuencia venceyar a operaciones militares. Considérase qu'hai de perfacese por tolos medios posibles, dende la discriminación hasta l'estermín, ya implica violaciones de los derechos humanos y del derechu internacional humanitariu.[2]

Discutinios[editar | editar la fonte]

A les traces, les diferencies ente llimpieza étnica y xenocidiu son menos estremables que les sos semeyances. Dambos comparten el refugu a minoríes con carauterístiques específiques como la raza, etnia, relixón o adscripción política; escuerren caltener la pureza (en términos d'esclusión) d'un espaciu concretu, sicasí, la distinción crucial según Benjamin Lieberman atopa nel oxetivu final, a diferencia del xenocidiu, la llimpieza étnica nun tien como oxetivu l'estermín o la destrucción d'un grupu en particular, sinón la remoción forzada de dichu grupu. Ye mientres la remoción forzada onde paez ser indistinguible unu del otru, una y bones la llimpieza étnica se vale de formes de violencia que son susceptibles de clasificase como actos xenocides, o que eventualmente van desencadenar un xenocidiu.

El fenómenu puede ser rastrexáu a lo llargo de la historia, les motivaciones fuéronse tresformando conforme la formación, desenvolvimientu y organización de les sociedaes. Sicasí, nun ye hasta la década de los noventas hasta que'l términu apaez como una de les formes de violencia más llargamente conocíes dirixida en contra de grupos” y como un conceutu propiu de la modernidá. L'alderique equí anicia en qu'a diferencia de los reasentamientos forzaos del pasáu, “los esfuercios de les llimpieces étniques del sieglu 20, fueron dirixíos pola medría de movimientos nacionalistes con teoríes racistes alimentaos pol deséu de “purificar” la nación por aciu la espulsión (y en munchos casos destruyendo) grupos consideraos alien.[3]

El discutiniu paez tar alimentada polos vacíos xurídicos en redol a la llimpieza étnica, yá que nunca foi codificado nel derechu internacional. (ver situación llegal) Poro, el términu resulta casi invisible o carente d'importancia a lo menos nel planu xurídicu-formal.

Lo cierto ye que la llimpieza étnica ye un fechu estremable de los conceutos colos que se confunde o s'acomuñar comúnmente (Migración forzosa, Xenocidiu); magar la barrera ye delgada, cada fenómenu tien motivaciones y algames específicos. La situación más común, ye que se presente dientro d'un xenocidiu o que sía una condición que la provoque.

Pa Michael Mann, la llimpieza étnica ye la eliminación, per parte d'un grupu étnicu dominante, d'otra etnia de la so propia sociedá. Mann estrema ente llimpieza parcial y total, y clasificar según cinco niveles de violencia, el más baxu de los cualos sería la llimpieza voluntaria, en forma d'asimilación cultural; el más violentu correspondería al xenocidiu.[4]

Llimpieza étnica y xenocidios[editar | editar la fonte]

Ambos conceutos tán venceyaos, hasta'l puntu que l'asamblea xeneral de la ONX declaró que la llimpieza étnica ye una forma de xenocidiu.,[5] Sicasí, dambos términos nun son sinónimos, polo que ye importante saber en qué estrema cada términu:

El términu xenocidiu foi acuñáu per primer vegada por Raphael Lemkin y refierse a «cualesquier de los actos perpetaos col enfotu de destruyir, total o parcialmente, a un grupu nacional, étnicu, racial o relixosu como tal».

Ente que polo xeneral, entiéndese como "llimpieza étnica" a la espulsión d'un territoriu d'una población "indeseable", basada en discriminación relixosa, política o étnica.[6]

Nos casos de xenocidiu suelen dase procesos de llimpieza étnica, bien como pasu previu o de resultes de los actos xenocides. Esto asocedió nel Holocaustu y nel xenocidiu de Ruanda de 1994, por casu. Sicasí, pueden dase procesos de llimpieza étnica, entendíos como desplazamientos forzaos o inducíos de población, ensin intención espresa de destruyir físicamente al grupu. Este ye'l casu de la tresferencia” de población árabe escontra l'esterior de los territorios controlaos por Israel, o los intercambios de población ente Grecia y Turquía, la URSS y Alemaña, o India y Paquistán. Nestos casos podríamos falar de llimpieza étnica, pero non de xenocidiu.[7]

Situación llegal[editar | editar la fonte]

La llimpieza étnica tien llugar ensin un arreglu llegal y sostién que si surden circunstancies similares nel futuru, va dexase'l precedente d'otres poblaciones de derechu internacional.

Dientro del resolución 780 del Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes y conforme al resolución 713 y 771, y los resoluciones consecuentes a la 780 abarca que constitúin a crímenes en contra de la humanidá (actos repugnantes y tarrecibles) cometíos pol gobiernu o un grupu de persones ante l'odiu racial y esta atópase dientro del resolución de 1992.

Ante'l Tribunal Penal Internacional constitúi que los crímenes de guerra y l'agresión tomar nel resolución 260 y mientres estos periodos de la hestoria'l xenocidiu hai infligido grandes perdes a la humanidá mientres toles sos décades; y ta trata de la mesma de que ta convencida en que pa lliberar a la humanidá d'un eventu con tantos precedentes precisa la cooperación internacional.[8]

Historia[editar | editar la fonte]

Antes del sieglu XX[editar | editar la fonte]

La Gran Redada[editar | editar la fonte]

La Gran Redada, tamién conocida como Prisión xeneral de xitanos, constó realmente de dos grandes operaciones de captura: una ente la nueche del 30 de xunetu de 1749 y la madrugada del día siguiente; y otra, a partir de la tercer selmana d'agostu (Cataluña y delles llocalidaes a onde nun llegó la orde inicial de prisión, especialmente en Málaga, Cádiz y Almería).​ Foi una disposición autorizada pol rei Fernando VI d'España, y entamada de callao pol marqués de la Ensenada, pa consiguir l'estermín biolóxicu del pueblu xitanu n'España.

Colonialismu n'Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Unu de los casos particulares de llimpieza étnica y que bien poques vegaes tomar en cuenta ye'l de los indios americanos a los cualos los colonialistes ingleses movieron, mataron y trataron d'aniquilar en pos de la so tierra, p'a la fin contener y reasitialos en reserves. Inclusive la intención de los colonizadores nun yera solu con usurpar les tierres, tomar posesión d'elles si non tamién vendeles, rentarlas y espropiales entá colos indios habitándoles.

Mientres esti periodu los indios americanos tuvieron cerca de la estinción. Acordies con Ward Churchill, profesor d'estudios étnicos de la Universidá de Colorado, l'amenorgamientu de la población de los Indios Americanos del Norte paso a ser de más de 12 millones en 1500 a tan solo 237,000 en 1900.[9]

En 1928 l'etnólogu James Mooney propunxo qu'había 1.15 millones de nativos americanos nes árees tribales allugaes al norte de Méxicu cuando llegaron los europeos. Pa 1987, Russell Thornton dio una cifra de más de 5 millones, qu'equival a más de cuatro veces el númberu propuestu por Mooney.[10]

A mediaos del sieglu XIX creáronse les primeres reserves de nativos americanos y pa 1876 casi toles tribus yá fueren reasitiaes cerca de fuertes militares. A partir d'esi momentu, empezaron a recibir productos básicos (commodities) del gobiernu d'Estaos Xuníos d'una calidá ínfima qu'abrasaron la salú de los indios y desencadenaron pandemies como la diabetes.

Otra de les polítiques infames del gobiernu d'Estaos Xuníos, foi la que nos años de 1950 obligó a los neños nativos americanos a abandonar les sos comunidaes y families pa ser asitiaos n'internaos nos que-yos enseñaben oficios mientres cuatro años.

Pela so parte, Lenore Stiffarm y Phil Lane, Jr. suxuren qu'había 12 millones de nativos americanos cuando llegaron los europeos, ente que el antropólogu Henry Dobyns calculó en 1983 que la población de nativos americanos no que güei ye Estaos Xuníos xubía a 10 millones.[11]

El gobiernu d'Estaos Xuníos reconoz a 565 tribus de nativos americanos. Anguaño esisten 2.5 millones de nativos, de los cualos alredor d'un millón viven en reserves, qu'en total tomen una estensión de 22.5 millones d'hectárees, o 2.3% del territoriu total d'Estaos Xuníos. Los nativos americanos fueron quitaos de 97.7% de les sos tierres. A nenguna tribu concedióse-y el derechu de caltener les sos tierres ancestrales y tolos habitantes fueron desarmaos.

Llimpieza étnica nel S.XX[editar | editar la fonte]

Espulsión alemana dempués de la Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

A la fin de la Segunda Mundial los aliaos promovieron la espulsión de persones d'orixe étnicu alemán, ente 11 y 14 millones d'alemanes fueron espulsaos de países como Polonia, Checoslovaquia y Yugoslavia. Munchos d'ellos a cencielles fueron apilados en camiones o vagones de ganáu paecíos a los que los nazis utilizaron pa tresportar a los xudíos, otros fueron deteníos en campos de concentración por selmanes, sufriendo enfermedaes, fame y maltratos antes de ser movíos escontra l'oeste, escontra una Alemaña en ruines. Gran parte de los alemanes vencieron ante la hipotermia y la malnutrición. Na Conferencia de Potsdam (1945) axuntáronse Harry S. Truman, Winston Churchill -sustituyíu más tarde por Clement Attlee- y Josif Stalin pa ellaborar el tratáu de paz y aldericar los pormenores de la posguerra y l'espulsión forzosa de les minoríes alemanes. La propuesta partía de Stalin, que yá la punxo en práutica enantes, que sofitada por EEXX ya Inglaterra; namái Francia, que nun participaba na Conferencia, refugó la propuesta. La midida vendióse como la única forma de prevenir la violencia sobre la minoría étnica alemana nos países ocupaos y la creación d'Estaos étnicamente homoxéneos.[12]

En pallabres de Churchill:

“La espulsión ye'l métodu que, na midida de les nueses posibilidaes, va ser el más satisfactoriu y duraderu. Nun va haber amiestu de poblaciones que causen problemes eternamente […] va faese una llimpieza”.

Na práutica, la midida adoptada en Potsdam namái faía que ratificar una política de fechos peracabaos que l'Exércitu Coloráu punxera en práutica na so meyora escontra Alemaña.

Guerres Yugoslaves[editar | editar la fonte]

Anicióse dempués de que los rebeldes tutsis acabaron col xenocidiu en Ruanda. Esta serie de conflictos dar nel territoriu de l'antigua Yugoslavia que se dio ente los años de 1991 y 2001 (Guerra de l'antigua Yugoslavia o Guerra de los Balcanes).[13]

La Organización de les Naciones Xuníes mando tropes de cascos azules con armes llixeres a Srebrenica pa torgar ataques serbios. El conflictu realzó les causes polítiques, económiques, culturales, relixoses y étniques. Fueron conflictos bien sangrientos (130 000 a 200 000 muertes ) onde millones fueron sacaos de los sos llares, tamién cortaron colos suministros de combustible y alimentos, tamién dientro de los primeros conflictos en ser formalmente xulgaos polos xenocides y munchos de los individuos participantes fueron acusaos por crímenes de guerra.

La gran diferencia ente Srebenica y los xenocidios previos del sieglu XX foi que les masacres ayudaron a fortalecer tolos sectores de la intervención y del entendimientu yá que punxo fin a la guerra.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Andrew Bell-Fialkoff, "A Brief History of Ethnic Cleansing", Foreign Affairs 72 (3): 110, Summer 1993. Retrieved 20 May 2006.
  2. Petrovic, "Ethnic Cleansing - An Attempt at Methodology" p.11 [1] and quoted by Ilan Pappe "The Ethnic cleansing of Palestine" 2006, p.1
  3. Ethnic Cleansing. 2009. http://www.history.com/topics/ethnic-cleansing. 
  4. Mann, Michael (2002). El sieglu XX: Historiografía y hestoria. Universitat de València.
  5. «Ethnic Cleansing» (inglés (traducción a español por google translate)). Consultáu'l 20/08/16.
  6. «Llimpieza étnica». Consultáu'l 20 d'agostu de 2016.
  7. Stavenhagen, Rodolfo (xineru de 2010). «Limpieza étnica». Concepto y fenómenos fundamentales del nuesu tiempu. http://conceptos.sociales.unam.mx/conceutos_final/445trabayu.pdf. 
  8. ONX 780[2]
  9. Drinnon, Richard (2012). «5», Essays on Genocide and Humanitarian Intervention (n'inglés). University of Utah Press, páx. 77.
  10. Thorton, Russell (1987). American Indian Holocaust and Survival: A Population History Since 1492 (n'inglés).
  11. (1987). A Century of Dishonor (n'inglés). University of Oklahoma Press.
  12. Richard, Evans (2009). The Third Reich at War (n'inglés). Penguin Press, páx. https://newrepublic.com/article/102925/orderly-humane-expulsion-germans-richard-evans.
  13. «Yugoslavia». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016. Consultáu'l 20 d'agostu.