Edición de llibros

De Wikipedia
Llibros de la Editorial Universidá d'Antioquia (en Medellín, Colombia), impresos pola Imprenta Universidá d'Antioquia.
Muestra de correición de galeres (nel procesu de correición del testu).

La edición de llibros ye la industria relativa a la producción y espardimientu de too tipu de llibros (lliterarios, téunicos, enciclopédicos, d'entretenimientu, cómics, informativos, etc.). La edición del llibru puede o nun incluyir l'actividá de poner en circulación la información disponible al públicu polo xeneral, esto ye, la distribución. En dellos casos, los autores pueden ser los sos propios editores.

Convien tener presente que'l llibru ye toa publicación unitaria, non periódica, de calter lliterariu, artísticu, científicu, téunicu, educativu, informativu o recreativu, impresu en cualquier soporte, que la so edición facer na so totalidá d'una sola vegada nun volume o a intervalos en dellos volúmenes o fascículos. Entiende tamién los materiales complementarios en cualquier tipu de soporte, incluyíu l'electrónicu, que conformen, conxuntamente col llibru, un tou unitariu que nun pueda comercializase xebradamente.

El llibru manifestar en primer llugar como un oxetu; productu fabricáu, artículu de comerciu, oxetu d'arte. Na so calidá de productu fabricáu participa na historia de les téuniques y débense considerar los sos soportes, la téunica d'escritura, los procedimientos pa fabricalo. L'estudiu del llibru nel so aspeutu d'artículu de comerciu abre perspectives económiques y sociolóxiques; toma'l dominiu de la edición, de la preparación y l'espardimientu de les obres, de los factores que favorecen o atrabanquen dicha espardimientu, de la organización de los oficios del llibru. Como oxetu d'arte o de coleición, el llibru puede tener un valor pola guapura de la so presentación, la so ilustración, la so encuadernación.

Tou esto solamente concierne al aspeutu esterior del llibru; pero primero de nada ye testu, ésta ye la so razón de ser. Mientres enforma tiempu foi'l mediu principal, inclusive l'únicu, pa espublizar y caltener les idees y les conocencies, participando asina na historia de la civilización y la cultura.[1]

N'español tradicionalmente confundir el términu «edición de llibros» cola publicación mesma de los llibros y periódicos.

Na cultura anglosaxona sí esiste una clara diferencia ente edición (edition) y publicación (publishing). Col advenimiento de los ordenadores dixitales, la edición estendióse a nuevos escenarios como nel mundu d'Internet, espandiéndose a versiones más modernes de la escritura tal como sitiu web, blogues y similares.

Tamién se denomina «edición» (del inglés edition: ‘correición’) al actu por aciu el cual modifícase una obra.

Una obra sopelexada primeramente en formatu de llibru puede volver editase si asina se desea. Puramente falando, si vuelve imprimise o sopelexar esa obra ensin cambeos, denominar reimpresión; si, otra manera, sufre dalgún tipu de cambéu sustancial, como ampliaciones, revisiones, correiciones, supresiones, agregos o otru cambéu cualesquier, denominar nueva edición o reedición, amestando'l númberu oportunu (primer, segunda, tercer edición). Si les diferencies son mínimes y non sustanciales, denominar diferencies d'estáu.

Na edición antigua, una mesma edición podía cuntar con diferencies significatives ente una tirada y les que lu siguíen, que se debíen a alvertencies del imprentador o del autor d'errores o a otros deseos de los implicaos na edición (por casu, dedicar parte de la edición a un personaxe, polo cual debíase encabezar un númberu de los exemplares con una dedicatoria distinta) mientres el mesmu procesu d'impresión de la obra.

L'arte de la edición de testos o arte editorial denominar ecdótica.

Tipos d'edición[editar | editar la fonte]

Una vegada que'l editor tomó la decisión de sopelexar un determináu testu, preséntense ante él diverses posibilidaes o tipos d'edición. Estos son dalgunos de los más comunes:

Edición acéfala
(O edición ensin cabeza). Ye aquella que nun tien portada nin títulu.
Edición anotada
Denominada como edición comentada, yá que suel llevar comentarios a pie de páxina o nos espacios esistentes ente los cantos.
Edición artística
Trátase d'aquella na que se pon l'acentu na espresión artística de la encuadernación o na composición del llibru.
Edición de bibliófilu
Xeneralmente ye la edición dedicada o apreciada por bibliófilos o pa un grupu selectu de suscriptores, carauterizar por tener una tirada pequeña.
Edición de bolsu
Suelen ser de formatu amenorgáu y de costu de producción económicu, por regla xeneral, al contrariu que les ediciones pa bibliófilos, suelen tener tiraes grandes.
Edición crítica
En sentíu ampliu, ye aquella que se plantega los problemes previos a la edición d'una obra (busca de fontes, seleición d'exemplares, seleición y establecimientu d'un testu, etc.), y fai parte al llector de les decisiones tomaes mientres el procesu d'edición; en sentíu estrictu, denominar "edición crítica" a la que sigue'l métodu neolachmaniano, basáu nes téuniques de Carl Lachmann pal establecimientu d'un testu ideal, lo más cercano posible a la intención orixinal del autor, por aciu l'oldeo de les diverses versiones d'un testu.
Edición especial
Dientro d'una tirada normal, sáquense dellos exemplares que s'estremen de los demás en dalguna particularidá especial que deseye l'editor, como pue ser una firma del autor o una meyora na calidá.
Edición facsímil
Ye aquella que reproduz la imaxe (fotográfica o escaniada) del testu tal que l'editor haber atopáu. Ye una opción común sobremanera nel casu de testos antiguos, códizs allumaos, manuscritos o obres especialmente pervalibles. Puede reproducir el testu, los materiales de la encuadernación o dambos.
Edición xenética
Ye la qu'amuesa, simultáneamente, dellos o tolos estadios nos que se presentó un testu mientres el so procesu de creación y tresmisión (por casu, el borrador d'un poema, la so primer edición, la so segunda edición correxida, una edición modificada pa una antoloxía, etc.)
Edición de luxu
Carauterizada pola alta calidá de los materiales emplegaos na ellaboración de la edición, como pue ser el papel, encuadernación, etc.
Edición múltiple
O edición sinóptica: ye aquella qu'amuesa dellos testos en paralelu. Dichos testos pueden ser traducciones unos d'otros (el casu más frecuente ye'l de les ediciones sinóptiques de la Biblia), o bien versiones distintes d'un mesmu testu o testos distintos que pretende presentase en paralelu.
Edición numberada
Xeneralmente aquelles ediciones con impresión de grabaos suel dir numberada, de tala forma que les numberaciones más baxes suelen ser más apreciaes que les de mayor numberación.
Edición paleográfica
Ye la que, ensin reproducir el testu en forma d'imaxe, intenta describilo cola mayor exactitú posible, dando al llector información refecha sobre les grafíes, les abreviatures, los marginalia, los accidentes del testu, etc.
Edición en papel
Suel ser una edición barata na que los pliegos de papel una vegada enllibraos ya impresos nun foi enllibrada.
Edición príncipe
Denominar asina a la primer edición d'una obra.
Edición en caña
Suel denominase asina a la edición que foi impresa, plegada, pero que nun tien entá una encuadernación.

Tipoloxía complementaria[editar | editar la fonte]

Edición embrivida
La que se compendió de la orixinal p'afaer a una categoría d'usuarios. Por casu, una edición pa escolares de El mundu ye anchu y ayenu.
Edición apócrifa
Aquella que'l so conteníu o atribución son de dudosa autenticidá. Exemplu: la segunda parte de El Quixote.
Edición billingüe
La que se redacta en dos idiomes a dos columnes. L'idioma A en páxina par ya idioma B en páxina impar. Exemplu: Analís matemáticu de Protter.
Edición conmemorativa
La que s'edita al cumplir dalgún aniversariu significativu de la obra en sí o del autor. Exemplu: La Coleición pol Sesquicentenario de la Independencia de Perú.
Edición definitiva
La que sigue a una previa que recibe comentarios o observaciones. Exemplu: Introducción a la álxebra de Cotlar-Sadoski, Eudeba.
Edición ilustrada
Lleva comentarios gráficos ya ilustraciones. Exemplu: Enciclopedia ilustrada de Perú de Tauro del Pino.
Edición con manuscritu d'autor
Pa lo cual l'autor escribe de puñu y lletra y dichu material imprímese. Exemplu: Teoría de la midida de Mauro Chumpitaz de la UNI, Lima.
Edición masiva
La que s'imprime pa enforma públicu. Exemplu: los populibros de Manuel Scorza nos años cincuenta del sieglu XX.
Edición mimeografiada
La escrita a máquina que se reproduz procesando con mimeógrafo. Xeneralmente trátase de testos de cursos o de seminarios.
Edición oficial
Autorizada por un Estáu que sufraga los costos. Exemplu: los llibros de testu escolar y de distribución gratuita.
Edición previa
La que sale a manera de prueba, pa ser ameyorada con intervención de comenenciudos y d'espertos.
Edición privada
La que nun se pon en venta, de pequeñu tiraje y entregues selectives.
Edición políglota
Impresa en dellos idiomes. Exemplu: los diccionarios; pal casu, el Diccionariu comparativu de castellán, inglés, quechuas de Áncash y Ecuador.
Autoedición
La que sufraga'l mesmu autor. Exemplu: la que manda direutamente l'escritor a imprenta, al traviés de plataformes dixitales de autopublicación o por aciu editoriales de autoedición cuidada.
Edición popular
Edición de baxu costu y con materiales de baxu costu. Exemplu: les que auspician los diarios de circulación nacional.:[2]

Procesos de la edición del llibru[editar | editar la fonte]

Ye un procesu compuestu de diverses etapes, que van dende la creación del llibru per parte del autor hasta la so impresión. Los pasos son los siguientes:

  • Receición de manuscritos (entrega del orixinal).
  • Dictaminación (evaluación editorial).
  • Aceptación d'orixinal y contratación.
  • Edición del orixinal.
  • Correición d'estilu.
  • Diseñu gráficu.
  • Composición.
  • Correición ortotipográfica.
  • Arte final.
  • Preprensa.
  • Impresión.
  • Encuadernación y acabaos.

Receición de manuscritos (entrega del orixinal)

Tou procesu editorial empecípiase cuando l'autor apurre un testu orixinal al conseyu editorial» o l'editor d'una publicación, con cuenta de la obra seya evaluada y decídase si puede o nun publicar. L'orixinal ye'l material que va sirvir de base pal futuru llibru.
L'orixinal puede ser presentáu por un autor na editorial, o la editorial puede pidir la ellaboración del orixinal a unu o dellos autores (por encargu).
Dictaminación (o evaluación editorial)
Esta parte consiste básicamente nun analís de la factibilidad editorial. Pa ello, tener en cuenta criterio como los siguientes:
  • Determinar si l'orixinal apurríu tien el nivel d'ellaboración fayadizu (esto ye, si ye un llibru «bien fechu»).
  • Determinar si l'orixinal cumple a cabalidad coles funciones pa les cualos foi concebíu.
  • Determinar, al traviés d'un analís de los costos, si la fabricación del llibru ye facederu.
Esta parte remata cuando la comisión acepta o refuga la publicación del llibru. Tamién puede dase'l casu, bien común, de que la comisión devuelva l'orixinal al autor con cuenta de lo reelabore, ampliar o-y faiga les correiciones necesaries. En tal casu, la obra nun se publicar hasta que dichu procesu realícese.
Aceptación d'orixinal y contratación
Nesta etapa la editorial tamién va tener en cuenta si l'orixinal del autor ta enmarcáu dientro de los llamaos Derechu d'autor derechos d'autor.
Estos derechos varien según el país nel que s'atope la editorial o l'editor.
Si l'orixinal nun s'encuadra dientro de lo que contemplen les lleis de propiedá intelectual, esto ye, falta a la llei, ye posible que la publicación nun se complete y quede a voluntá del autor el so cambéu o non de la obra.
Edición del orixinal
Procesu de formación del llibru a partir de la seleición de testos y otros conteníos pa ufiertalo dempués de la so producción al llector.
Correición d'estilu

La correición d'estilu va más allá de la llectura y les falles ortográfiques, otra manera, correxir ye revisar a xeitu y analizar el documentu que se va a publicar. Implica poner atención pa detectar y enmendar posibles errores, ameyorar la redaición d'idees confuses, según alvertir al autor d'incongruencies nel conteníu. Esti procesu nun tien d'alteriar l'estilu del escritor sinón favorecer la comunicación ente ésti y el llector.

Diseñu gráficu[editar | editar la fonte]

Llibros antiguos.
Espresáu con más detalles, ye'l mediu pol cual, por aciu programes gráficos de diseñu y/o maquetación (como Microsoft Word, LibreOffice Writer o más avanzaos como Corel Ventura, Adobe InDesign, QuarkXPress o Scribus qu'amás ye software llibre), establécense (nuna preimpresión) les carauterístiques físiques que va tener la publicación, como'l formatu de páxina, familia y xerarquía tipográfiques, alluna, paleta de color, allugamientu de gráficos ya ilustraciones, qué tipos de papeles y cartulines van usase, etc., que'l so resultáu ye un dummy de la publicación. Pa esta xera, sobremanera nel ámbitu académicu de les ciencies exactes (anque'l so usu nun se llinda namái a estos ámbitos), tamién s'utiliza LaTeX, un sistema de composición de testos WYSIWYM, llibre y multiplataforma.

Composición[editar | editar la fonte]

La diagramación o composición ye la puesta en páxina de la obra. Nesti procesu conformen les páxines maestres (layouts) a partir d'una retícula predeterminada. Ye'l procesu que forma parte del periodu de preimpresión, esto ye, antes d'imprimir la tirada, onde se-y va dar forma gráfica final al testu y a les imáxenes que conformen la obra.
Les llamaes «artes finales» son consideraes dientro d'este mesmu procesu onde s'amiesten los últimos detalles artísticos antes de la impresión/materialización de la obra.

Correición ortotipográfica[editar | editar la fonte]

Nesta etapa non solo verifícase la ortografía y la puntuación nes páxines yá diseñaes, tamién se uniforman colgaos, corríxense cais, caleyones, viudes, güérfanes y rosarios; se uniforma el interlineado y el interletrado, y revísase la paxinación. Cuando la obra ta ilustrada o contién gráficos, tamién se revisa la correuta secuencia d'estos, conceutos tou ellos rellacionaos cola ortotipografía, "el conxuntu d'usos y convenciones coles que se rixe en cada llingua la escritura per mediu d'elementos tipográficos".

Profesionales qu'intervienen nos procesos d'edición[editar | editar la fonte]

Editor
Persona física o moral que concibe una edición y realiza por sigo o al traviés de terceros la so ellaboración. Na actualidá, como figura profesional, ye un complexu fexe d'oficios y funciones; n'otres pallabres, representa un eslabón fundamental nel circuitu del llibru, que va del autor al llector.
Les sos principales xeres son les siguientes:
  • Afayar autores, temes y fórmules editoriales.
  • Asegurar la calidá de los procesos editoriales que dan orixe al llibru.
  • Construyir y espublizar el so fondu editorial.
  • Entamar la distribución y venta de los sos llibros, col fin d'adquirir nuevos llectores y afitar los que yá tien.
  • Consiguir que los resultaos financieres pola venta de llibros sían positivos.

Impresión y encuadernación[editar | editar la fonte]

Impresión
La impresión ye un procesu pa la producción de testos ya imáxenes, típicamente con tinta sobre papel usando una prensa rotativa. De cutiu realízase como un procesu industrial a gran escala, y ye una parte esencial de la edición de llibros.
Hai distintos sistemes d'impresión:
Dispositivu d'impresión direutamente a la placa de la casa AGFA. Usa un láser violeta pa la xeneración de la placa litográfica.
Los sistemes más usaos pola industria editorial de llibros, periódicos y revistes son la tipografía, litografía y el ófset. Esti postreru ye unu de los más espublizaos dientro de les artes gráfiques yá que dexa realizar tirajes curtios ensin demasiada elevación nos costos d'impresión y resultaos impreses de gran calidá.
Un llector de llibros electrónicos.
Cola apaición de nueves teunoloxíes, como por casu los llibros electrónicos, munches editoriales integren nos sos catálogos versiones electróniques de les sos publicaciones ensin necesidá de la impresión como pasu fundamental de la llegada del productu materializáu a los sos consumidores.
Anguaño la industria editorial atopar nun trabayosu alderique sobre'l rol d'estos nuevos aparatos electrónicos y el so impautu na producción de llibros.
Diversos estudios y encuestes indiquen qu'en materia de llectura de llibros, los llectores prefieren el formatu en papel. Sicasí, los llibros electrónicos evolucionen constantemente y van adquiriendo protagonismu nel mercáu, sobremanera l'européu y estauxunidense.
Encuadernación y acabaos
Llámase encuadernación a l'acción de coser o pegar dellos pliegos o cuadiernos de testu y pone-yos cubiertes. Les encuadernaciones tienen por oxetu procurar al llibro tres ventaja: el so caltenimientu, el so fácil manexu y la so presentación artística.
Esisten distintos tipos d'encuadernación:

Distribución y venta de llibros[editar | editar la fonte]

Una vegada impresu'l llibru, revista o periódicu poner en marcha la so distribución y venta. La distribución ye l'actividá d'intermediación que desempeña una persona física o moral llegalmente constituyida ente l'editor y el vendedor de llibros de cutiu, que facilita l'accesu al llibru favoreciendo la so presencia nel mercáu.
Munches de les estratexes de venta y circulación son predefinidas pol departamentu de marketing de la editorial.
El marketing arreya estratexes de mercáu, de ventes, estudiu de mercáu, allugamientu de mercáu, etc. Frecuentemente confundir esti términu col de publicidá, siendo esta postrera solo una ferramienta de la mercadotecnia.
La distribución puede ser realizada por una empresa subcontratada con loxística propia en tresporte o pola mesma editorial.
Les canales de venta de los productos editoriales son bien variaos y van dende llibreríes pequeñes a grandes cadenes internacionales, dende kioscos de diarios y revistes a grandes supermercaos, o la mesma venta electrónica al traviés d'Internet o por subscripción.

Alternatives independientes d'edición[editar | editar la fonte]

Los escritores especializaos nuna tema bien específica tienen poques posibilidaes d'entrar nel mercáu editorial masivu, por esta razón suelse allegar a pequeñes imprentes na forma d'autopublicaciones. Más apocayá, estes opciones inclúin formatos basaos en print on demand y formatos ebook. Esta diversidá de publicaciones abrió nos años ochenta una avenida de posibilidaes y de diverses formes d'espresión.

Profesionalización del oficiu editorial[editar | editar la fonte]

Llibros de ciencia ficción yá terminaos nos estantes d'una llibrería en Polonia.

En dellos países dicten cursos y carreres sobre l'oficiu editorial cola idea de profesionalizar l'actividá.

N'España nun esiste como tal una carrera de grau dedicada a la edición. Esisten sicasí dellos máster destinaos a formar editores; el más llonxevu d'ellos ye'l máster n'edición de la Universidá de Salamanca.

En Méxicu tampoco esiste una carrera centrada na formación d'editores. Sicasí, esisten cursos y diplomaos qu'imparten diverses entidaes, como la Cámara Nacional de la Industria Editorial Mexicana (CANIEM), por aciu los cualos foméntase la profesionalización nesti ámbitu. Tamién esisten diversos posgrados rellacionaos col quefer editorial, qu'imparten diverses universidaes:

  • Maestría en Diseñu y Producción Editorial, pola Universidá Autónoma Metropolitana.
  • Maestría y especialidá en Diseñu de la Información, pola Universidá Anáhuac.
  • Maestría en Producción Editorial, pola Universidá Autónoma del Estáu de Morelos.
  • Maestría en Diseñu de la Información, pola Universidá de les Amériques, Puebla.

En Colombia, la carrera de Comunicación Social de la Pontificia Universidá Javeriana y la carrera d'Estudios Lliterarios de la Universidá Autónoma de Colombia ufierten una énfasis en producción editorial y un perfil profesional n'edición, respeutivamente.

N'Arxentina esiste la carrera d'Edición que se dicta na Facultá de Filosofía y Lletres de la Universidá de Buenos Aires. Foi creada nel añu 1991 pola firma d'un conveniu ente la facultá y la Cámara Arxentina del Llibru. D'alcuerdu al sitiu web de la facultá, los oxetivos de la carrera son:

Trátase d'una carrera interdisciplinaria, na cual converxen distintes árees d'abordaxe de la conocencia, lo que dexa capacitar a los alumnos para:

Apurrir una sólida conocencia del procesu editorial nel so conxuntu y de la industria y el comerciu del llibru (n'edición gráfica, en publicaciones periódiques, en publicaciones institucionales y n'edición electrónica), al traviés d'una visión amplia de los sos elementos claves.

Suministrar elementos pa una reflexón madura sobre los principales problemes y desafíos de la industria editorial n'Arxentina y nel mundu.

Dotar al estudiante d'una bona preparación que combine la so formación xeneral humanística con un conxuntu específicu de vocabulariu, conocencia, mañes y maneres d'axustar, típicos de l'actividá editorial.

Evaluar nueves teunoloxíes y mercaos, planiar estratexes y llograr ventayes competitives al envís de responder a les oportunidaes y necesidaes cambiantes del campu editorial.
Páxina web de la Facultá de Filosofía y Lletres de la UBA.[3]

La edición y les nueves teunoloxíes[editar | editar la fonte]

La introducción de les nueves teunoloxíes nel procesu d'edición de testos supunxo una revolución en munchos aspeutos, y siguiendo diverses etapes:

  • Nun primer momentu, les nueves teunoloxíes fueron (y siguen siendo) emplegaes nel procesu d'edición impresa, pa xeres como la escritura, la correición, la maquetación o la ilustración.
  • Darréu, les nueves teunoloxíes convirtiéronse non nuna ferramienta, sinón nun mediu d'espardimientu en sí mesmes, cola apaición de les ediciones en formatu dixital (en CD-ROM, llibros electrónicos y sobremanera Internet). Nesta primer etapa, les ediciones dixitales trataron d'asonsañar a les ediciones en papel, lo mesmo que, nel so día, los llibros impresos trataron d'asonsañar a los manuscritos.
  • A lo último, les nueves teunoloxíes empezaron a lliberar de la solombra de la edición en papel, y empezáronse a esplorar les nueves posibilidaes qu'ufierten los nuevos medios: ediciones hipertextuales, ediciones múltiples alliniaes, aplicación de ferramientes d'analís llingüísticu...

Rescampla que la combinación de les nueves teunoloxíes col procesu editorial traxo grandes meyores: al traviés d'Internet podemos aportar agora, dende cualquier llugar del mundu, a obres antes cuasi inaccesibles; cualquier persona puede editar con bien so costu; la capacidá d'almacenamientu ye enforma mayor... Sicasí, tamién esisten peligros y problemes: por casu, munches de les ediciones que circulen per Internet son pocu fiables (nun describen les sos fontes nin los sos criterios, contienen errates, etc.) o son meres reproducciones d'ediciones antigües de baxa calidá (yá que bona parte de les ediciones crítiques del sieglu XX inda tán suxetes a Derechu d'autor derechos d'autor).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Labarre, Albert (2002). Historia del llibru. Sieglu XXI.
  2. De Tamayo: «Diccionariu de la investigación científica» ISBN 968-18-6129-9 y comentarios de Denegri en TV Perú
  3. «Facultá de Filosofía y Lletres: Carreres». Consultáu'l 2009.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • BLECUA, J. M., G. CLAVERÍA, C. SÁNCHEZ y J. TORRUELLA (eds.) (1999). Filología e informática. Nuevas tecnologías en los estudios filológicos. Barcelona: Editorial Milenio.
  • BAYARD, Pierre. (2008). Cómo hablar de los libros que no se han leído. (Albert Galvany, trad.). Barcelona: Anagrama.
  • EPSTEIN, Jason: Book business: publishing past, present, and future.
  • MARCOS MARÍN, F. A. (1994). Informática y Humanidades, Madrid, Gredos
  • SCANLON, Lynne W.: «Publishing & Google & the 10% imperative», artículo en el sitio The Publishing Contrarian.
  • SCHIFFRIN, André (2000). The business of books: how the international conglomerates took over publishing and changed the way we read.
  • SILLINGSBURG, P. (2006). From Gutenberg to Google, Cambridge University Press
  • UGREŠIC, Dubravka (2003). Thank you for not reading.
  • ESPACIO LIBROS, sitio Web dedicado a la edición de libros

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]