Reinu de Cerdeña

De Wikipedia
[[Departamento del Estura (es) Traducir|←]] [[Departamento del Estura (es)
[[República genovesa (es) Traducir|←]] [[República genovesa (es)
Reinu de Cerdeña
(de 1720 a 1861)
Reinu d'Italia (1861-1946)
Reinu d'Italia (1861-1946)
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Turín (de 1720 a 1798)
Cagliari (de 1798 a 1814)
Turín (de 1814 a 1861)
Cagliari (de 1324 (Gregorianu) a 1720)
Forma de gobiernu Monarquía absoluta
Monarquía constitucional
Llingües oficiales italianu
francés
Xeografía
Superficie 73810 km²
Llendaba con Imperiu austriacu
Demografía
Población 5 167 000 hab. (1857)
Densidá 70 hab/km²
Economía
Moneda escudo sardo (es) Traducir, escudo piamontés (es) Traducir y lira sarda (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El Reinu de Cerdeña foi'l nome de les posesiones de la casa de Saboya en 1720, cuando la islla de Cerdeña foi-y agasayada al rei Víctor Amadeo II de Saboya pa compensar la perda de Sicilia a manes del Imperiu austriacu en virtú del tratáu de L'Haya. Amás de Cerdeña, el reinu incluyía Saboya, El Piamonte y Niza; tres el Congresu de Viena en 1815 foi incluyida Liguria, cola so ciudá capital: Xénova. Oficialmente'l so nome completu yera: Reinu de Cerdeña, Xipre y Xerusalén, Ducáu de Saboya y Monferrato, Principáu d'El Piamonte.

Mientres la mayor parte de los sieglos XVIII Y XIX, sol gobiernu de la Casa de Saboya, la capital político y económico foi Turín. En 1860 Saboya y Niza fuéron-y "vencíes" a Francia como pagu pol sofitu francés na guerra con Austria como parte de la campaña d'unificación italiana. En 1860, convertir nel principal de los reinos fundadores del Reinu d'Italia, dempués de lo cual convirtió los sos territorios en provincies d'ésti.

Historia[editar | editar la fonte]

Periodos temporales[editar | editar la fonte]

Dende la so fundación tuvo dellos periodos de dominación:

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Los cuatro Giudicati sardos.

Cola marcha de los bizantinos de les tierres de Cerdeña na segunda metá del sieglu IX, los gobernantes locales consiguen faese col poder de la isla. Esta queda estremada en cuatro xulgaos: Xulgáu de Arborea, Xulgáu de Cagliari, Xulgáu de Gallura y Xulgáu de Torres, que respondíen a les alministraciones establecíes primeramente polos musulmanes y darréu polos bizantinos. Nun se conoz con precisión la fecha de creación de los xulgaos (en sardu zudicados, n'italianu giudicati), que fueron cuatro rexones autónomes, pero la so esistencia tópase dafechu comprobada nel añu 851, anque ye posible que la so nacencia sía anterior a esa fecha. Cada xulgáu (Logudoro, Gallura, Arborea y Calaris) fueron gobernaos por reis o judiches (xueces na traducción lliteral), que yeren escoyíos pol parllamentu sardu llamáu Corona de Logu.

Los xulgaos atopábense compuestos d'un territoriu o logu, estremáu en dellos curatorie empobinaos polos curatore (autoridaes, principalmente xudiciales), y constituyíense de numberosos poblaos llamaos ville. Los curatores yeren los encargaos de designar al maiore (alcalde) o xefe del pueblu. Los xulgaos atopábense estremaos en distritos alministrativos, eleutorales y xurisdiccionales llamaos curadorias o curatorias (curadurías) empobinaos por un curatore que'l so nomamientu tenía que ser aprobáu pol giudici. El curatore yera un funcionariu del xulgáu, y el so mandatu tenía una llende fixa de tiempu; tenía autoridá sobre les perceiciones fiscales, sobre l'aición xudicial penal y civil, sobre los órganos de policía y sobre el reclutamiento militar. El de Cerdeña yera un sistema alministrativu bien enraigonáu y desaxeradamente eficaz pa gobernar el territoriu, pero sumió pasu ente pasu mientres el sieglu XIV y sobremanera mientres el sieglu XV pola imposición del sistema feudal aragonés. Mientres el periodu de los xulgaos desenvolvióse la llingua sarda, que se constituyó como l'idioma más faláu na isla. La Ilesia bizantina ortodoxa foi reemplazada pol catolicismu por aciu la intervención del papa Gregorio I. Esta relixón estender en tola islla con esceición de la mayor parte de Barbagia.

Influencia de Pisa y Xénova[editar | editar la fonte]

L'ayuda emprestada poles Repúbliques Marítimes de Pisa y Xénova dexó lliberar a los sardos de numberoses incursiones sarracenes mientres el sieglu X y sieglu XI, magar exercieron un gran control sobre la zona militarmente.

Asina, a lo llargo de la mariña este de la isla, dende Cagliari hasta Gallura, establezse una zona de proteición pisana, mientres la zona norte de Porto Torres y de la mesma islla de Córcega atopar so la influencia de Xénova.

La inxerencia política de Pisa y Xénova nes actividaes de los Giudici duró dende'l sieglu XI hasta'l sieglu XIV, tresformándose amodo los Giudicati en protectoraos pa terminar en colonies. Estos dos potencies marítimes se confrontarían permanentemente pol control total de la islla y por ello Cerdeña permanecería constantemente estremada. Los Papes caltuvieron siempres la confrontación pisano-xenovesa, sofitando siempres a la parte más débil. Les families más poderoses de dambes ciudaes italianes apostáronse los territorios de los antiguos Giudicati. En 1258, sumió'l Giudicato de Cagliari, tomáu polos pisanos. En 1265, Mariano de Serra yera l'únicu sardu con una invistidura gubernamental, ente que casi tola islla topábase apurrida al poder estranxeru.

El reinu de Arborea, el más fuerte y meyor entamáu de los giudicati, permaneció independiente. Defendió con fuercia la so independencia y en 1323 aliar con Xaime II d'Aragón nuna campaña militar contra Pisa y Xénova que tenía por oxetivu la creación del Reinu de Cerdeña.

Corona d'Aragón[editar | editar la fonte]

Retrato de Xuan II el Grande.
Territorios baxu dominiu de la Corona d'Aragón nel mar Mediterraneu.

El Regnum Sardinae i Corsicae, n'español Reinu de Cerdeña y Córcega, foi creáu en 1297 pol papa Bonifacio VIII pa solucionar los conflictos ente la Dinastía Anjou y la Corona d'Aragón sobre'l Reinu de Sicilia, conflictos aniciaos arriendes de les Víspores sicilianos. Asina foi un reinu de compensación, asignáu a Xaime II d'Aragón.

Cerdeña siguía sicasí sometida a grandes señores que llevaben el títulu de Judex (xuez). La islla taba estremada en cuatro xulgaos so la influencia de les ciudaes de Pisa y Xénova. En 1323, Xaime II, forma una alianza col Xulgáu de Arborea, d'orixe catalán, y controla los xulgaos de Cagliari y de Gallura, esaniciando de la islla a los pisanos.

El control real nun foi definitivu hasta principios de sieglu XV, cuando Martín el Mozu, rei de Sicilia y procurador de Cerdeña por orde del rei d'Aragón Martín I, esanicia los xulgaos de Arborea. La islla foi gobernada a partir d'aquel momentu en nome del rei por un virréi.

Paradóxicamente, el Reinu de Cerdeña y Córcega, como foi escurríu pol papa, namái consistiría del territoriu de Cerdeña, pos anque Aragón entamó la conquista de la islla de Córcega, los sos propósitos nunca algamaron una conclusión favorable. Los monarques aragoneses utilizaron polo tanto solamente'l títulu de rei de Cerdeña y mientres un tiempu'l de rei titular de Córcega.

Capital del Reinu[editar | editar la fonte]

Dende la so fundación el Reinu de Cerdeña tuvo dos capitales. Asina, ente'l 19 de xunu de 1324 y el 10 de xunu de 1326 la capital taba asitiada nel Fortín de Bonaria, anguaño asitiáu dientro de la ciudá de Cagliari. El 10 de xunu de 1326 la capital foi aniciada a la mesma ciudá de Cagliari, sicasí, el soberanu siempres tenía la so corte en ciudaes como Barcelona, Zaragoza o Valencia. Na ciudá de Cagliari el rei taba representáu por un virréi.

Monarquía Española o Católica[editar | editar la fonte]

Guión y caballu engualdrapado col emblema heráldicu del Reinu de Cerdeña nes exequias pola muerte de Carlos I d'España. En La Magnifique, et sumptueuse pompe funèbre faite aus obsèques, et funerailles du très grand, et très victorieus empereur Charles Cinquième, celebrées na Ville de Bruxelles le XXIX. jour du mois de décembre M.D.LVIII par Philippes Roy Catholique d'Espaigne son fils, Jérôme Cock (dibuxu), Jean y Luc de Dovar, (grabadores), Amberes, Cristóbal Plantino, 1559, LÁM. 12.[1]

Col matrimoniu ente los Reis Católicos, Fernandu II d'Aragón y Sabela I de Castiella en 1469 y la posterior firma de la Concordia de Segovia, realizada en 1475, establécense los primeros pasos pa la unión definitiva de la Corona d'Aragón y la Corona de Castiella so un mesmu rei, pasando asina mesmu a ésti tolos dominios de dambos monarques. Con Fernandu II reorganizó l'alministración y Cerdeña pasó a depender del Conseyu d'Aragón y del virréi.

Córcega nunca foi realmente conquistada y los reis d'Aragón dexaron d'usar el títulu a partir del 19 de xineru de 1479, momentu nel cual el Conseyu Cimeru d'Aragón decide retirar del nome oficial del Reinu la mención de Corsicae.

Col descubrimientu d'América provocó que la islla viviera una fase de decadencia, una y bones la navegación y el comerciu nel Mediterraneu tornó en favor del Atlánticu y de la recién descubierta América. Ente que n'Europa producíense grandes cambeos culturales y económicos, en Cerdeña permaneció embodecáu'l sistema feudal, unu de les traces más carauterístiques de la dominación española. El dominiu de la islla taba en manes de la nobleza aragonesa, catalana y valenciana. Los efeutos fueron particularmente nefastos pa les zones agrícoles, onde sumieron los antiguos propietarios ente que la población más humilde, encargada de llabrar el campu, vio apinase la so miseria. A la estrema probeza añadiéronse epidemies de peste y roxura, qu'al pie de la malaria qu'azotaba añalmente la islla resultaron nun amenorgamientu de la población.

Frontera col islam[editar | editar la fonte]

Torre de Bari, na isla de Cerdeña.

Cola victoria del Terciu de Cerdeña, encabezáu por Juan d'Austria, na batalla de Lepanto de 1571 contra Ali Pasha, y cola conquista temporal de Túnez en 1573, el Reinu de Cerdeña convertir nel puntu principal contra la espansión del Imperiu otomanu pel mar Mediterraneu. A partir d'aquel momentu tou la islla ye fortificada pa prevenir cualquier ataque otomanu, destacando los fortines d'Alguer o Castelsardo.

Nel contestu de la guerra del emperador Carlos V contra los musulmanes, Cerdeña allugar na llende de les posesiones españoles y por ello foi provista d'un sistema de defensa . De Cagliari zarparon grandes flotes españoles contra Túnez y Arxel; sicasí, la mariña sarda foi asaltada y escalada en delles ocasiones nel sieglu XVI por turcos otomanos, franceses y pirates berberiscos. A partir de 1572 empecipióse la construcción de torres de vixilancia en tola mariña, qu'a finales del sieglu sumaben 82.

Intentu d'invasión francesa (1637)[editar | editar la fonte]

Col entamu de la guerra de los Trenta Años nel Reinu de Bohemia en 1618 ente católicos y protestantes, el cardenal Richelieu pon la vista nes posesiones de la Dinastía Habsburgu d'España y Austria.

Mientres esti conflictu unvia una flota de cuarenta barcos, so la direición d'Enrique de Lorena, el 21 de febreru de 1637 pa invadir Oristán, escalando la ciudá mientres una selmana. Antes de la llegada de les milicies sicilianes y aragoneses los franceses abandonaron precipitadamente la ciudá, escaeciendo los sos estandartes qu'anguaño inda se caltienen na so catedral.

El reinu so los Habsburgu austriacos[editar | editar la fonte]

Carlos VI, camudo la isla de Cerdeña pola de Sicilia.

El Reinu de Cerdeña caltúvose dependiente de la Corona d'España na Guerra de Socesión española, acabada en 1714. Tou asina, la islla foi ocupada esi añu pola Dinastía Habsburgu de Viena, que reclamaba la Corona Española y taba enfrentada a Felipe d'Anjou.

En 1714 pasa a ser una posesión formal, reconocida pol Tratáu d'Utrecht, del Imperiu austriacu, y Carlos VI del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu fai efeutiva la so posesión, arrenunciando a cualquier reivindicación al tronu español. En 1717 , sicasí, un cuerpu espedicionariu español , unviáu pol cardenal Alberoni , un poderosu ministru ibéricu, ocupó la islla de nuevu, cazando oficiales de los Habsburgu. Foi solo un curtiu paréntesis que sirvió solo pa refinar les dos partes filosófiques occidentales y de fala española nes que s'estremó la clase dominante de Cerdeña. L'añu 1720 l'emperador camuda la islla de Cerdeña pol Reinu de Sicilia, dando orixe al nuevu Reinu de Cerdeña-Piamonte so la Dinastía Saboya, gobernantes del Ducáu de Saboya.

El Reinu de la dinastía Saboya[editar | editar la fonte]

Primeros reis[editar | editar la fonte]

Víctor Amadeo II de Saboya[editar | editar la fonte]
Victor Amadeo II.

La participación de Víctor Amadeo II de Saboya al llau del emperador Carlos VI del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y de los Aliaos mientres la Guerra de Socesión española supúnxo-y, al acabar ésta y dempués de la firma del Tratáu d'Utrecht, la conversión del Ducáu de Saboya en reinu gracies a l'anexón del Reinu de Cerdeña.

Ye consideráu un déspota ilustráu y alministra sabiamente tolos territorios del reinu, poniendo en marcha una serie de reformes dalgunes de les cualos taben bien avanzaes pa la so dómina, como la creación del catastru, magar el so reinu careció graves crisis económiques y de seguridá.

Empecipia una lenta recuperación económica gracies al comerciu de vinu, pero a mediaos del sieglu XVIII gracies al descubrimientu de los glaciares cerca de Chamoix per parte de los británicos William Windham y Richard Pecock esta zona convertir nun destín preferente pa l'aristocracia británica. Esto provoca que l'incipiente turismu alpín consagrar en 1786 col ascensu al visu de Mont Blanc per parte de Jacques Balmat.

Carlos Manuel III de Cerdeña[editar | editar la fonte]

El fíu del anterior, Carlos Manuel III de Cerdeña, participa viviegamente en dos guerres: la Guerra de Socesión Polaca y la Guerra de Socesión Austriaca. Nesta última guerra nun sale bien paráu al sufrir la invasión de los franceses, en 1744 ye ganáu na batalla de Madonna dell'Llamera pero en 1747 consigue espulsar a los franceses cola victoria na batalla dell'Assietta.

El 19 de setiembre de 1772 establezse'l primera serviciu postal del mundu y darréu moderniza los puertos de Niza y Villefranche-sur-Mer y llucha contra'l bandolerismo.

La revolución Francesa[editar | editar la fonte]

Tropes franceses na batalla de Montenotte.
Napoleón mientres la campaña d'Italia (1796-1797).

El rei Víctor Amadeo III se alía col Reinu d'España, el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y el Reinu de Prusia pa faer frente a les turniaes de la Revolución Francesa, pero foi ablayáu por Napoleón Bonaparte en 1796 perdiendo les sos posesiones n'El Piamonte: el Ducáu de Saboya y el Condáu de Niza.

En 1793 la Primer República Francesa entama una tentativa d'invasión de la parte insular del Reinu gracies a que caltuviera na zona conseyeros y espíes. La nobleza de la islla acepta la rebelión, siguiendo la denegación de Víctor Amadeo III de reconocer los estatutos sardos, Stamenti. El 28 d'abril de 1794 los reis fueron espulsaos, por aciu un llevantamientu republicanu empobináu pol abogáu Giovanni Maria Angioy. El rei Víctor Amadeo III morrió nel exiliu en 1796 pero consigue ganar a los rebeldes cerca d'Oristán. L'abogáu Angioy abellugar en Francia y la casa de Saboya consigue otra vegada'l control de la islla mientres dellos meses, exerciendo una represión bien dura.

El tronu de Cagliari[editar | editar la fonte]

La casa de Saboya, con tola so corte, se exilia a Cagliari que se convierte na nueva capital del reinu hasta la restauración final de los estaos de tierra firme (posesiones continentales del reinu) en 1814.

El tronu en Turín[editar | editar la fonte]

El 10 d'avientu de 1798 crear en Turín la República d'El Piamonte, siendo reconocida polos franceses qu'ocuparen la ciudá. El 20 de xunu de 1799, aprovechando la estancia de Napoleón n'Exiptu, les tropes austru-ruses conquistaron la ciudá de Turín y restauraron a Carlos Manuel IV de Cerdeña nel so tronu, pero un añu dempués, Francia vuelve ocupar la ciudá creando la República Subalpina. Esta república foi la primera n'Italia n'adoptar el sistema decimal del francu francés.

El 11 de setiembre de 1802 El Piamonte foi anexonáu a Francia y suprímese la República Subalpina. Cola Restauración y col Tratáu de París del 30 de mayu de 1814, la Casa de Saboya foi restaurada nos sos derechos y el 4 de xineru de 1815, pol Congresu de Viena, la República de Xénova y la Liguria fueron anexonaes al reinu, pa constituyir un estáu más grande pa faer frente a Francia.

La restauración[editar | editar la fonte]

El 2 de mayu de 1814 Víctor Manuel I de Cerdeña parte de Cagliari en direición a Turín, onde'l 19 de mayu entra triunfante y por aciu el Tratáu de París y el Congresu de Viena'l poder de la Dinastía Saboya aumenta, consiguiendo crear un reinu poderosu pa faer frente a cualquier intervención per parte de Francia. a Victor Manuel, foi-y dexar l'antigua republica de Genova, la que seria la sede de l'armada sarda. Abolió los códigos napoleónicos, restauró la Constitución real de Víctor Amadeo II y restableció el derechu consuetudinario, fortaleció barreres a l'aduana, negar a otorgar una constitución lliberal, confió al cleru la educación, restableció la discriminación llaboral y xudicial contra los xudíos y Valdense. Mientres la so estancia en Cagliari estableció'l cuerpu d'élite de los Carabineros y más tarde estableció'l ministeriu naval.

Tenía nagües espansives escontra Lombardía , onde los sentimientos nacionalistes unionistes anti-austriacos taben desenvolviéndose , promovíos en gran midida pola burguesía iluminista de los salones intelectuales de la ciudá, entró en conflictu con Austria. En marzu de 1821 españó una Revolución Lliberal , en gran parte obra de la carboneria , y los sentimientos anti austriacos de los conspiradores paecíen coincidir colos del soberanu. Pero Víctor Manuel nun quixo otorgar la constitución lliberal y en consecuencia'l 13 de marzu de 1821 abdicó a favor del so hermanu Carlos Félix.

Nel añu 1821 abdica Víctor Manuel I, el matrimoniu con María Teresa d'Austria-Este namái-y apurre herederos femeninos, esto trai consigo l'ascensu al tronu del so hermanu , Carlos Félix I de Cerdeña. Dempués de reprimir la revolución de 1821, Carlos favorez la industrialización del país y el lliberalismu, en política esterior Carlos Felix, a pesar de que tuvo en cuenta la posibilidá d'espansión territorial, ello ye que nun cultivó nengún oxetivu expansionista y prefirió dedicase a los intereses económicu y comercial[2][3].. El so matrimoniu cola princesa María Cristina de Borbón-Dos Sicilies nun tien descendencia lo que trai un curtiu periodu d'incertidume. Asina en 1831 la socesión recái nel so primu Carlos Alberto I de Cerdeña, cabeza de la casa Saboya-Carignano. Este promulga'l llamáu Statuto Albertino, pol cual concedíase una constitución lliberal al Reinu siguiendo les llinies xenerales de les llibertaes franceses de la Revolución.

Revoluciones de 1848 y primer guerra d'independencia italiana[editar | editar la fonte]

Rei Carlos Alberto reformador del reinu.
La Bandera del Reinu de Cerdeña de 1848. Yá puede vese la futura bandera tricolor italiana col escudu d'armes de la Casa de Saboya. Bandera final usada pol reinu so la Funda perfetta (1848-1861)

En 1848, dempués de los movimientos revolucionarios en Palermo, Mesina, Milán y n'otres munches partes d'Europa, empecípiase la Primer Guerra de la Independencia declarada a Austria'l 23 de marzu de 1848 por Carlos Alberto de Saboya el xefe de l'alianza del Reinu de Cerdeña colos Estaos Pontificios y el Reinu de les Dos Sicilies.

Giuseppe Garibaldi, Giuseppe Mazzini y Giuseppe Elia Benza tornaron a Italia pa participar de la revuelta, pero la Casa de Saboya nun aceptó dafechu que participaren nella y la rebelión foi xeneralmente dirixida polos gobiernos.

Dempués de les victories iniciales en Goito y en Peschiera del Garda, el Papa, esmolecíu pola espansión del Reinu de Cerdeña en casu de victoria retiró les sos tropes. Tamién el Reinu de les Dos Sicilies decidió retirase, pero'l xeneral Guglielmo Pepe negar a tornar a Nápoles y coló a Venecia pa participar na defensa de la contraofensiva austriaca.

N'efeutu, Fernandu II camudó l'actitú esmolecíu polos acontecimientos revolucionarios que taben desenvolviéndose en Sicilia y unvió una delegación a Turín p'alliniase cola Casa de Saboya y pidir ayuda pa encalorar la revolución. Carlos Alberto, anque yera aliáu de los napolitanos, caltuvo una posición cautelosa, lo que disgustó fondamente al Borbón.

Los Sardos son ganaos na batalla de Custoza de 1848 y na batalla de Novara 1849.

Batalla de Novara

Estes derrotes traen l'abdicación de Carlos Alberto I en favor del so fíu Víctor Manuel II de Cerdeña, el 23 de marzu de 1849.

Escontra'l Reinu d'Italia[editar | editar la fonte]

Imaxe de Víctor Manuel II de Cerdeña.
Camillo Benso, conde de Cavour.

En 1850 el Reinu d'El Piamonte-Cerdeña convertir nel motor de la unificación italiana, gracies al ministru lliberal Camillo Benso di Cavour y a la decisión de Víctor Manuel II.

Piamonte-Cerdeña participa na Guerra de Crimea, aliada col Imperiu otomanu, Reinu Xuníu y la Segunda República Francesa contra l'Imperiu rusu. Nun resultó senciellu pa Cavour llograr l'autorización pa tal espedición per parte del Parllamentu de Turín: nun s'entendía la razón pola que soldaos piamonteses teníen de combatir nuna rexón remota onde Piamonte-Cerdeña nun tenía intereses que defender. Pero Cavour llogró'l so oxetivu y les tropes piamonteses participaron viviegamente na llucha nel llau de los vencedores, gracies a ello'l Piamonte foi almitíu a la mesa de negociaciones de paz como aliáu de dos grandes potencies: Francia y Gran Bretaña. Asina, Cavour llogró la so primer meta: llamó l'atención de toles potencies europees sobre la cuestión italiana»; dempués d'ello pa tener ésitu tendría que consiguir interesar de manera especial a dalguna d'elles.

En 1859 Francia ayudó a Cerdeña na so guerra contra l'Imperiu austriacu, desamarrando asina la segunda guerra d'independencia italiana, Napoleón III nun respeta les promeses feches a Cavour y anexona a Francia la rexón de Lombardía. En 1860, sicasí, Cerdeña consigue recuperar Lombardía de Francia pero pierde les rexones de Saboya y Niza. Amás, mientres la guerra españaron insurrecciones nos ducaos del norte, que pidieron y llograron l'anexón a Piamonte-Cerdeña, colo cual cumplióse la primer fase de la unificación.

Na segunda fase llogróse la unión del sur cuando Garibaldi, inconforme col tratáu ente Cavour y Napoleón, dirixir a Sicilia coles camises coloraes, conquistándola y negándose a apurrila a los piamonteses; dende ellí ocupó Calabria y conquistó Nápoles. En 1860 les tropes piamonteses llegaron a la frontera napolitana. Garibaldi, que buscaba la unidá italiana, apurrió los territorios conquistaos a Víctor Manuel II. Yá cola capital meridional tomada, el 8 d'ochobre, el gobiernu piamontés emitió un decretu qu'indicaba un plebiscitu a sufraxu universal masculín en toa Italia pa ratificar la unión al Piamonte. Les resultancies dieron una contundente victoria a favor del Si a la unión y demostraron que'l pueblu quería xunise al Piamonte, ser gobernaos pol rei de la casa de Saboya y empecipiar un nuevu periodu nuna nación xunida.

El cortexu real dirixir a l'apertura del parllamentu del Reinu d'Italia

Con tales operaciones, termina la segunda fase de la unificación d'Italia; pero quedaben separaos del Reinu de Cerdeña, Roma, gobernada pol papa, y el Vénetu, en mano de los austriacos.

El 18 de febreru de 1861, Víctor Manuel II de Saboya axuntar en Turín colos diputaos de tolos Estaos que reconocíen la so autoridá, asumiendo'l 17 de marzu'l títulu de rei d'Italia por gracia de Dios y voluntá de la nación. Foi reconocíu poles potencies europees a pesar de que violaba'l Tratáu de Zúrich y el de Villafranca que-y prohibíen ser rei de toa Italia.

El 17 de marzu de 1861 el Reinu de Cerdeña pierde'l so calter diferencial, integrándose dientro del Reinu d'Italia.

El nuevu reinu d'Italia embarcar na tercer guerra d'independencia contra Austria, n'alianza xunto con réino-y de Prusia, coles mires d'incorporar a Italia les rexones del Vénetu y el Trentín, entá baxu control austriacu. El cese de les hostilidaes producióse dempués del Armisticiu de Cormons, el 12 d'agostu de 1866, siguíu'l 3 d'ochobre de 1866 nel Tratáu de Viena. Asina Italia consiguió anexonase el Vénetu, Víctor Manuel entró triunfal en Venecia, y realizó un actu d'homenaxe na plaza de San Marcos.

Captura de Roma, que se va convertir na capital del reinu.

En xunetu de 1870 empezó la guerra franco-prusiana. A principios d'agostu Napoleón III llamó pa la guerra a la guarnición que defendía d'un posible ataque italianu a los Estaos Pontificios. Numberoses manifestaciones públiques demandaben que'l gobiernu italianu tomara Roma. El gobiernu italianu nun empecipió nenguna aición bélica direuta hasta l'esbarrumbamientu del Segundu Imperiu francés na batalla de Sedán. Víctor Manuel II unvió-y una carta a Pío IX, na que-y pidía guardar les apariencies dexando entrar pacíficamente al exércitu italianu en Roma, en cuenta de ufiertar proteición al Papa. Pero tea negóse rotundamente. Al conocese la negativa del Papáu, batallones del Regio Esercito italianu, dirixíos pol xeneral Raffaele Cadorna, cruciaron la frontera de los Estaos Pontificios el 11 de setiembre y avanzaron amodo escontra Roma, esperando que la entrada pacífica pudiera ser axustada, ensin topar resistencia apreciable a lo llargo del camín. Los soldaos italianos algamaron la Muralla aureliana el 19 de setiembre y sitiaron Roma.

Roma foi prindada pol Reinu d'Italia tres delles batalles y una guerra de guerrilles per parte de los zuavos pontificios y les tropes oficiales de la Santa Sede contra los invasores italianos. Asina, la unificación italiana foi completada y pocu dempués treslladóse la capital d'Italia a Roma.

Gobiernu[editar | editar la fonte]

Palaciu Real de Turín

El Reinu so la casa de Saboya yera, según la llei sálica, una monarquía de calter hereditaria y constitucional. El rei tenía'l poder supremo y la so persona calteníase sagrada y inviolable, anque esto nun significa que nun tendría que respetar les lleis.

Esto taba representáu sol estatutu albertino proclamáu'l 4 de marzu de 1848 pol rei Carlos Alberto de Saboya y se autodefine como la Llei fundamental, perpetua y irrevocable de la Monarquía». Siendo l'Estatutu Albertino una carta dada pol monarca (carta ottriata, del francese octroyée: concessa dal sovrano), el so preámbulu cubre una importancia particular. Tamién se debe notar como la carta nun vien carauterizada como una Constitución. Dende los sos entamos l'estatutu definióse como una forma de monarquía constitucional, pero resultó ser una forma de monarquía parllamentaria, polo tanto en cuenta de ser ríxida, esto ye, perpetua y irrevocable, yera de naturaleza flexible (de fechu yera fácilmente modificable con una llei ordinaria).

Parllamentu[editar | editar la fonte]

El Parllamentu del Reinu de Cerdeña , foi apurríu pol Estatutu Albertino y componíase de dos cámares:

  • Un Senáu compuestu por miembros vitalicios nomaos pol Rei, cola so sede nel Palaciu Madama.
  • Una cámara de diputaos electiva escoyíu polos colexos eleutorales acordies cola Llei. Electa en base censitaria y masculina, na circunscripción uninominal y l'eleición de dos vueltes y la so sede yera'l Palaciu Carignano.

El poder llexislativu ye exercíu colectivamente pol Rei y dos cámares: el Senáu y la cámara de diputaos.

La llexislación[editar | editar la fonte]

Los códigos de Saboya, cola esceición del códigu civil, estendiéronse provisionalmente al conxuntu d'Italia dempués de la " unificación d'Italia.

Presidentes del Conseyu de Ministros[editar | editar la fonte]

Entamu
Finalización
Nome
18 de marzu de 1848 27 de xunu de 1848 Cesara Balbo
27 de xunu de 1848 15 d'agostu de 1848 Gabrio Casati
15 d'agostu de 1848 11 d'ochobre de 1848 Cesara Alfieri di Sostegno
11 d'ochobre de 1848 16 d'avientu de 1848 Ettore Perrone di San Martino
16 d'avientu de 1848 21 de febreru de 1849 Vincenzo Gioberti
21 de febreru de 1849 27 de marzu de 1849 Agostino Chiodo
27 de marzu de 1849 7 de mayu de 1849 Claudio Gabriele de Launay
7 de mayu de 1849 21 de mayu de 1852 Massimo d'Azeglio
21 de mayu de 1852 4 de payares de 1852 Massimo d'Azeglio
4 de payares de 1852 4 de mayu de 1855 Camillo Benso di Cavour
4 de mayu de 1855 19 de xunu de 1859 Camillo Benso di Cavour
19 de xunu de 1859 21 de xineru de 1860 Alfonso Ferrero La Marmora
21 de xineru de 1860 23 de marzu de 1861 Camillo Benso di Cavour

Economía[editar | editar la fonte]

Finanza pública de los Estaos italianos en 1860 (en millones de llires-oro)[4]

País cantidá de llires-oro
Reinu de les Dos Sicilies 443, 2
Estaos Pontificios 90,6
Gran Ducáu de Toscana 84,2
Reinu de Cerdeña 27
Lombardía y Vénetu* 20,8
Ducáu de Parma 1,2
Ducáu de Módena 0,4

(*)So dominiu austriacu

Agricultura[editar | editar la fonte]

L'agricultura desenvolvióse intensamente y en gran midida. En Liguria'l productu principal yera l'aceite d'oliva, con una collecha añal dio valor de cuatro o cinco millones de llires Piamonteses. En Monferrato sobresalió'l vinu y les ceberes, ente que la venta d'arroz y seda de la llanura circumpadana (Novara) daba en productos, en permediu, más de cuarenta millones de llires.

Industria[editar | editar la fonte]

La industria extractiva cuntaba con diverses mines metalúrxiques y minerales esvalixaes en toles provincies del reinu. En 1835 el trabayu de les industria extractiva yeren cerca de venti mil persones. Namái n'El Piamonte había 40 fábriques de papel, al que s'añedir 4 en Saboya y 50 en Liguria. Hubo entós la refinería d'azucre Carignano , fabricación d'espeyos y cristales de Domodossola y tamién en Saboya, maquinarías de filar algodón y seda n'El Piamonte , Liguria y Saboya; la "fábrica d'armes" en Turín y centenares de molinos.

Nel periodu de la República de Ligur napoleónica desenvolvióse l'estelleru Foce (Xénova). Dempués de l'anexón de Liguria a la dinastía de los Saboya empecipióse una nueva fase de desenvolvimientu. L'estelleru foi ampliáu y estendióse más d'aproximao 70.000 m² na vera esquierda na desaguada del Bisagno; de propiedá municipal, que foi subcontratada primero polos hermanos Westermann, de siguío, polos hermanos Orlando, sicilianos afincaos en Xénova. Mientres la so xestión en 1862 , constrúyese un barcu de héliz, l'avisu "Vedetta", el primer buque militar con un cascu de fierro construyíu n'Italia, botáu en 1866.

En 1853 y foi inauguráu en Xénova Ansaldo , en sustitución de Taylor & Prandi, fundada en 1842 y que fallara por dificultaes financieres.

La primer solicitú d'estudiu d'una llinia de ferrocarril nel Reinu de Cerdeña foi en 1826, cuando dellos homes de negocios xenoveses, los señores Cavagnari, Pratolungo y Morru, presentaron la propuesta pa xunir a Xénova col Po, ensin nenguna resultancia. El Piamonte dempués del proyeutu albortáu, vio un gran fervor polos ferrocarriles.

El 18 de xunetu de, 1844 , cola Carta de Patente real n ° 443, el rei Carlos Alberto ordenó la construcción del ferrocarril Turín-Xénova vía Alexandría, al traviés de los Apeninos, que riquió la construcción del túnel que crucia Giovi, de 3265 metros de llargor, que la so escavación llevar a cabu totalmente a mano, foi inauguráu'l 18 d'avientu de 1853 y activáu el 16 de febreru de 1854 . Siguió a l'apertura d'otros ramales n'El Piamonte que, en 1859 , conectaren coles fronteres suizo y francés y cola Austriaca del Lombardu Vénetu.

Detrás d'impulsu del conde de Cavour, col fin de lliberar del monopoliu Inglés na industria, en 1853 foi fundada en Sampierdarena Ansaldo , industria mecánico, que nos años siguiente tamién empezó la fabricación de llocomotores y material ferroviario.

Moneda[editar | editar la fonte]

La llira sarda o lira sardo-piamontesa foi la unidá monetaria del reinu de Cerdeña hasta 1861. Cuando l'estáu piamontés ocupó'l restu d'estáu pre-unitarios la moneda sarda sustituyó'l sistema monetariu d'estos. Cuando'l reinu de Cerdeña tresformar nel reinu d'Italia, la llira sarda camuda a la llira italiana.

Llira

Educación[editar | editar la fonte]

En casi toles comuñes hubo escueles d'educación primaria masculina, les escueles femenines taben menos desenvueltes y taben mas avocadas a los conservatorios de monxes.

N'escueles secundaries, en 1840 el reinu cuntaba con 286 institutos masculinos ente colexos reales, colexos comunales, escueles llatines ya internaos (de toos solu 23 taben en manes d'órdenes relixoses), colo cual el reinu de Cerdeña yera l'estáu pre-unitariu cola mayor densidá de les instituciones educatives en rellación cola población. La educación secundaria femenina taba totalmente so les instituciones relixoses, incluyendo 15 escueles al cargu de les Hermanes de San José, 8 poles salesianes , 6 a partir de les Hermanes de la Caridá, 6 hermanes de Bigie, 3 poles Ursulines, 2 de les Dames del Sagráu Corazón de Jesús y 2 de les Dames Pia.

La principal universidá del reino sardu yera la de Turín, que tenía museos de física, historia natural, arqueoloxía y xardín botánicu, amás d'observatoriu astronómicu y una biblioteca con cientos de miles de volumes. Siguía la Universidá de Cagliari , fundada en 1607, la de Sassari fundada en 1617, y Xénova , fundada pocu dempués de la unión de Liguria al Piamonte. Tamién hubo escueles universidaes secundaries, onde podríen siguir el cursu del primer añu de la facultá de medicina o de lleis. Estes fueron les de Chambéry , Asti , Mondovi , Niza , Novara , Saluzzo , y Vercelli.

Les escueles especiales yeren la Real Academia Militar de Turín , la Escuela d'Equitación de Venaria Reale , les escuela náutiques de Xénova , Savona y La Spezia .

Relixón[editar | editar la fonte]

La ilesia católica , en 1861 en plenu procesu d'unificación italiana, cuntaba con siete archidiócesis y trenta y cinco diócesis sufragáneas dientro del reino sardu.

Fuercies Armaes[editar | editar la fonte]

Exércitu[editar | editar la fonte]

El Real Exércitu Sardu (Regia Armata Sarda) o piamontés, foi l'exércitu del Ducáu de Saboya y del Reinu de Cerdeña, activu dende 1416 hasta'l 4 de mayu de 1861, fecha en que pasó a formar parte del Real Exércitu Italianu. Xugaría un papel fundamental na unificación italiana.

Armada[editar | editar la fonte]

La Marina del Reinu de Cerdeña (Real Marina del Regno di Sardegna) foi oficialmente instituyida como arma en 1814 por impulsu de Giorgio Des Geneys, en sustitución del anterior cuerpu de marina que dataría de l'anexón al Ducáu de Saboya del Reinu de Sicilia de resultes del Tratáu d'Utrecht.

Órdenes de Caballería[editar | editar la fonte]

Banderes y escudos d'armes[editar | editar la fonte]

Himnu[editar | editar la fonte]

S'hymnu sardu nationale (en idioma sardu, n'italianu ye: "L'inno nazionale sardu" L'himnu nacional de Cerdeña) foi l'himnu del Reinu de Cerdeña de los Saboya.[5] L'orixe remontar a los años trenta del sieglu XIX.

El testu del himnu esta na llingua sarda , na so variante logudorese (a la derecha la so traducción n'italianu):

Cunservet Deus el so Re
Salvet el so Regnu Sardu
Et gloria a s'istendardu
Cuncedat del so Re!
chi manchet in nois s'animu
chi languat el so valore
Pro fortza o pro terrore
Non apas suspetu, o Re.
Cunservet Deus el so Re...
Unu o omni chentu intrepidos
A ferru et a mitralia
In vallu y in muralia
amus andare o Re.
Cunservet Deus el so Re...
Solu in sa morte cedere
Soliat el so Sardu antiguu
Né vivu a' s'inimigu
deo m'apa a dare, o Re.
Cunservet Deus el so Re...
De fidos et fort'omines
Si fizos nos bantamus
Bene nos provaramus
Fizos issoro, o Re.
Cunservet Deus el so Re...
De ti amosara cupidu
Sa fide sua, s'amore
Sas venes in ardore
Sentit el so Sardu, o Re.
Cunservet Deus el so Re...
Indica un adversariu
Y espantible da'l so coru
Scoppiat s'roxura insoro
A unu tou cinnu, o Re.
Cunservet Deus el so Re...
Cumanda el so chi piagati
Si bene troppu duru,
Y nde sias tue seguru
chi at a esser fatu, o Re.
Cunservet Deus el so Re...
Sa forza qui mirabile
Là fuit a' el so Romanu
Y innanti a s'Africanu
Tue bideras, o Re.
Conservet Deus el so Re...
Sa forza qui tant'atteros
Podesit superara
Facherat operara
Unu tuo cinnu, o Re.
Cunservet Deus el so Re...
Sos fidos fortes homines
Abbaida tue contentu
chi an a esse in onzi eventu
cales jà fuint, o Re.
Conservet Deus el so Re
Salvet el so Regnu Sardu
Et gloria a s'istendardu
Concedat del so Re!

Iddio conservi il Re

Salvi il Regno Sardu
Y gloria allo stendardo
Conceda del suo Re!

Che in noi languisca l'animo
Y infermesi il valore,
Per forza y per terrore
Non mai temere o Re.

Iddio conservi il Re...

Unu contro cento intrepidi
A spalle y a mitraglie,
El so valli y el so muraglie
Noi correremo, o Re.

Iddio conservi il Re...

Solo in sua morte cedere
Soleva il Sardu antico,
Né vivi all'inimico
Noi cederemo, o Re.

Iddio conservi il Re...

Da fidi valent'uomini
Se nati ci vantiamo,
Ben proverem che siamo
Noi loru figli, o Re.

Iddio conservi il Re...

Di mostrarti cupidi
La fede e il loru amore,
le vene in grande ardore
Sentono i Sardi, o Re.

Iddio conservi il Re...

Indica un avversario,
Y orrendo dal lor cuore
Tonar s'udrà il furore
Ad un tuo cenno, o Re.

Iddio conservi il Re...

Comanda ciò che piacciati
Foss'anche troppo duru,
Ad esser sicuro
Che sarà fatto, o Re.

Iddio conservi il Re...

La forza che mirabile
Sentirono i Romani,
Y prima gli africani
Potrai vedere, o Re.

Iddio conservi il Re...

La forza che altri barbari
Poteva già domare
Saprà far operara
Solo un tuo cenno, o Re.

Iddio conservi il Re...

I fidi y valent'uomini
O vedi el to contentu
Che a te in qualunque eventu
Quali fu, saranno, o Re

Iddio conservi il Re
Salvi il Regno Sardu
Y gloria allo stendardo
Conceda del suo Re!

Territorios[editar | editar la fonte]

El Reinu de Cerdeña incluyía los territorios de les actuales rexones italianes d'El Piamonte , Valle d'Aosta , Liguria (dende 1815) y de Cerdeña , una pequeña parte de Lombardía (Voghera), según el Condáu de Niza y el Ducáu de Saboya , güei territorios de Francia .

Divisiones alministratives[editar | editar la fonte]

La Restauración[editar | editar la fonte]

Cola restauración, dempués de les guerres napoleóniques, l'ordenamientu territorial provisional del Reinu facer col decretu de Víctor Manuel I del 7 d'ochobre de 1814 , el decretu foi revisáu'l 27 d'ochobre de 1815 con posterioridá a la incorporación de Liguria , ente que la reorganización alministrativa final foi ratificada'l 10 de payares de 1818.

Foi entamáu un modelu, basáu na subdivisión del imperiu napoleónicu, de cuatro niveles alministrativos: la división alministrada por un gobernador, la provincia , el mandamento y la conceyu.

  • División de Saboya, consistió n'ocho provincies.
  • División de Aosta, consistía nuna sola provincia.
  • División de Turín, entamar en cinco provincies.
  • División de Cuneo consistió en cuatro provincies.
  • División d'Alexandría, componer de seis provincies.
  • División de Novara, componer de seis provincies.
  • División de Niza, componer de tres provincies.
  • División de Xénova, estremar en siete provincies.
  • División de Sassari, componer de cinco provincies.
  • División de Cagliari consistió en seis provincies.

Liguria, pasu a formar la División de Xénova , mientres Cerdeña estremar en dos zones, nel sur, la División de Cagliari y nel norte, la División de Sassari.

La fusión perfecta[editar | editar la fonte]

La fragmentación territorial foi reformada polos edictos de Carlos Alberto del 27 de payares de 1847 y 7 d'ochobre de 1848 , convertir en parte en dos grandes acontecimientos históricos: la perfecta fusión de 1847 qu'abolió les diferencies alministratives ente los sos reinos, incluyendo Cerdeña y Piamonte. Los diez distritos esistentes reorganizar n'once divisiones, la División de Aosta, ello ye que foi derogada y xunida a Turín, tamién la división de saboya foi suprimida y el so territoriu estremáu en dos nueves divisiones, a lo último, establecióse en Cerdeña una tercer división. Dende 1848, el reinu consiste en:

  • División de Annecy.
  • División de Chambéry.
  • División de Turín.
  • División de Novara.
  • División d'Alexandría.
  • División de Cuneo.
  • División de Niza.
  • División de Xénova.
  • División de Sassari.
  • División de Nuoro.
  • División de Cagliari.

Mapes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Alberto Montaner Frutos, La señal del rei d'Aragón: Hestoria y significáu, Zaragoza, Institución «Fernando'l Católicu», 1995, p. 185, LÁM. XVII. ISBN 84-7820-283-8.
  2. F. Lemmi, La politica estera di Carlo Alberto nei suoi primi anni di regno, Firenze 1928, p. 93.
  3. Bianchi, Storia della Diplomazia, II, p.77.
  4. Real Casa de Borbón de les Dos Sicilies
  5. deputato al Parllamentu Subalpino, fervente liberale, benemerito cultore delle patrie memorie di cui è testimonianza il suo larghissimo contributo al monumentale Grande Dizionario Geografico, storico, statistico, commerciale degli stati di S.M. il re di Sardegna del Casalis, la cui voce Sardegna, che occupa ben tre volumi è opera sua

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]