Mahathir bin Mohamad

De Wikipedia
Mahathir bin Mohamad
Q110133371 Traducir

10 mayu 2018 - 24 febreru 2020
7. Primer Ministru de Malasia

10 mayu 2018 - 1r marzu 2020
Najib Tun Razak (es) Traducir - Muhyiddin Yassin
21. Secretariu Xeneral del Movimientu de Países ensin Alliniar

20 febreru 2003 - 31 ochobre 2003
Thabo Mbeki - Abdullah Ahmad Badawi
Minister of Finance 2 (en) Traducir

5 xunu 2001 - 2 payares 2003
Minister of Finance 2 (en) Traducir

2 setiembre 1998 - 7 xineru 1999
Minister of Home Affairs (en) Traducir

8 mayu 1986 - 8 xineru 1999
Musa Hitam - Abdullah Ahmad Badawi
Minister of Defence (en) Traducir

18 xunetu 1981 - 6 mayu 1986
Abdul Taib Mahmud - Abdullah Ahmad Badawi
4. Primer Ministru de Malasia

16 xunetu 1981 - 31 ochobre 2003
Hussein Onn - Abdullah Ahmad Badawi
Q110133371 Traducir

16 xunetu 1981 - 30 ochobre 2003
Minister of International Trade and Industry (en) Traducir

1r xineru 1978 - 16 xunetu 1981
Hamzah Abu Samah
Deputy Prime Minister of Malaysia (en) Traducir

5 marzu 1976 - 16 xunetu 1981
Hussein Onn - Musa Hitam
Minister of Education (en) Traducir

5 setiembre 1974 - 31 avientu 1977
Mohamed Yaacob - Musa Hitam
Member of the Dewan Negara (en) Traducir

30 avientu 1972 - 23 agostu 1974
Member of the Dewan Rakyat (en) Traducir


Distritu: Langkawi (en) Traducir
Eleiciones: 14.º Parlamento de Malasia (es) Traducir
Vida
Nacimientu Alor Setar10 de xunetu de 1925[1] (98 años)
Nacionalidá Bandera de Malasia Malasia
Familia
Padre Mohamad bin Iskandar
Madre Wan Tempawan Wan Hanapi
Casáu con Siti Hasmah Mohamad Ali
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidad de Malaya (es) Traducir 1953)
Universidá Nacional de Singapur
Yong Loo Lin School of Medicine (en) Traducir
Nivel d'estudios doctoráu
Llingües falaes malayu
inglés
Oficiu políticu, médicuescritor
Altor 170 cm
Premios
Seudónimu/os Tun M y Dr M
Creencies
Relixón Sunismu
Partíu políticu Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (en) Traducir (dende 24 febreru 2023)[12]
Homeland Fighter Party (en) Traducir (de 7 agostu 2020 a 10 febreru 2023)[13]
políticu independiente (de 28 mayu 2020 a 7 agostu 2020)
Partido Indígena Unido de Malasia (es) Traducir (de 2016 a 28 mayu 2020)[14]
Organización Nacional de los Malayos Unidos (es) Traducir (hasta 2016)
IMDb nm4504250
thechedet.com
Cambiar los datos en Wikidata

Tun Dato' Sri Dr. Mahathir bin Mohamad, (pronunciación: ma'ħɑ.ðiɽ bin mʊħɑmmæd̚; n. Alor Setar, 10 de xunetu de 1925)[15] ye un médicu y políticu malayu, cuartu y anguaño séptimu primer ministru de Malasia dende'l 10 de mayu de 2018, y diputáu electu del Parllamentu de Malasia pola circunscripción de Langkawi en Kedah.[16] Enantes desempeñóse como primer ministru ente 1981 y 2003, convirtiéndose nel titular de la oficina con más años de serviciu. La so carrera política estender por más de setenta años desque se xunió a l'acabante formar Organización Nacional de los Malayos Xuníos (UMNO) en 1946, antes de formar el so propiu partíu, el Partíu Indíxena Xuníu de Malasia (PPBM) en 2016.

Nacíu y criáu en Alor Setar, Kedah, Mahathir sobresalió na escuela y convirtióse en médicu. Afiliar a la UMNO antes d'entrar nel Parllamentu en 1964. Sirvió como diputáu por un periodu antes de perder el so escañu, y darréu se enemistó col primer ministru Tunku Abdul Rahman y foi espulsáu del partíu.[17] Cuando Abdul Rahman arrenunció al ser reemplazáu por Abdul Razak en 1970, Mahathir volvió ingresar a la UMNO y al Parllamentu, y foi xubíu al Gabinete. En 1976 xubiera a vizprimer ministru, y en 1981 xuró'l so cargu como primer ministru tres l'arrenunciu del so predecesor, Hussein Onn.

Mientres el mandatu de Mahathir como Primer Ministru, Malasia esperimentó un periodu de rápida modernización y crecedera económica, y el so gobiernu empecipió una serie de coraxosos proyeutos d'infraestructura. Mahathir foi una figura política dominante, sol so lideralgu, la coalición Barisan Nasional ganó cinco eleiciones federales consecutives y defendió con ésitu'l lideralgu de la UMNO ante rival destacables. Sicasí, la so acumuladura de poder vieno por cuenta de la independencia de la judicatura y los poderes y privilexos tradicionales de la realeza de Malasia. Esplegó la polémica Llei de Seguridá Interna pa detener a activistes, figures relixoses non convencionales y opositores políticos, incluyíu'l so vizprimer ministru Anwar Ibrahim, a quien despidió en 1998 y que se pasó a la oposición. L'historial de Mahathir de llindar les llibertaes civiles y el so antagonismu escontra los intereses occidentales y la política económica fixeron que les sos rellaciones colos Estaos Xuníos, el Reinu Xuníu y Australia, ente otros países, fueren difíciles. Como primer ministru, foi un defensor del desenvolvimientu del tercer mundu y un prominente activista internacional.

Mahathir arrenunció'l 31 d'ochobre de 2003, siendo'l xefe de gobiernu malayu con más años nel cargu. Sicasí, caltúvose como una figura política activa dempués del so retiru. Convertir nun críticu estridente del so socesor escoyíu personalmente Abdullah Ahmad Badawi en 2006 y más tarde, Najib Tun Razak en 2015.[18] El so fíu Mukhriz Mahathir foi gobernador de Kedah hasta 2016. Tan solo un par d'años dempués del so arrenunciu, el Barisan Nasional empezó a esperimentar fuertes debacles eleutorales que llevaron a la perda de la mayoría de dos tercios en 2008 y a una derrota per votu popular ante la coalición Pakatan Rakyat, dirixida por Anwar Ibrahim, calteniendo'l gobiernu namái gracies al gerrymandering. En refugu a les aiciones de la UMNO al siguir sofitando al gobiernu de Razak a pesar del escándalu qu'arrodiaba a la organización 1Malaysia Development Berhad, Mahathir abandonó'l partíu'l 29 de xineru de 2016.[19] El 9 de setiembre d'esi mesmu añu anunció la so torna a la primera plana política y fundó'l Partíu Indíxena Xuníu de Malasia (PPBM), aprobáu esi mesmu día pol Rexistru de Sociedaes (ROS).[20] El partíu xunir a la coalición opositora Pakatan Harapan (PH), que yera liderada pol so antiguu aliáu qu'él mesmu unviara a prisión en 1998, Anwar Ibrahim. Tando esti encarceláu nuevamente dende 2015, Mahathir foi escoyíu'l 8 de xineru de 2018 como candidatu a primer ministru de la coalición nes eleiciones federales de 2018 en reemplazu de Ibrahim, cola promesa de buscar la so lliberación y apurri-y el cargu n'unu o dos años. La campaña eleutoral foi encendida y caracterizóse por una serie d'insultos personales ente Najib y Mahathir, que remató con una sorpresiva ya histórica derrota pal primer ministru incumbente, y una mayoría absoluta pal Pakatan Harapan. Mahathir asumió'l cargu a otru día, el 10 de mayu de 2018. Con casi 93 años al momentu del so juramentación, Mahathir ye'l políticu más vieyu del mundu n'ocupar el cargu de primer ministru, el primeru de Malasia n'ocupar el cargu en dos causes non consecutives, y tamién encabeza'l primer gobiernu ayenu a la UMNO na hestoria de la nación asiática.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Mahathir nació'l 10 de xunetu de 1925, en Alor Setar, capital de nortizu estáu de Kedah,[21] el menor de nueve fíos[22] d'un maestru d'escuela y una ama de casa. El so padre, Mohamad Iskandar, yera d'orixe Hindú-Malayu, de los musulmanes Malayos (quien migraron de Kerala), y la so madre, Wan Tampawan, yera orixinaria de Malasia.[23]

Mientres la Segunda Guerra Mundial, vendía pisang goreng (plátanos fritos) y otros bocainos p'ayudar al sostenimientu de la so familia mientres la ocupación xaponesa de Malasia, Norte de Borneo y Sarawak de la Malaya Británica. Mahathir asistió a una escuela llocal de Malaya antes de siguir la so educación nel Sultan Abdul Hamid College en Alor Star. Mahathir depués estudió nel King Edward VII Medical College ( predecesora de l'actual Universidá Nacional de Singapur) en Singapur, onde él editaba una revista médica estudiantil llamada The Cauldron; contribuyó tamién nel periódicu The Straits Times sol pseudónimu "Che Det". Mahathir foi tamién Presidente de la Sociedá Musulmana nel college.[24] Depués de la so graduación en 1953, Mahathir xunir al serviciu gubernamental de la Federación de Malasia como oficial médicu.

El 5 d'agostu de 1956 casóse con Siti Hasmah Mohd Ali— tamién médica y ex-compañera de clase nel college.

Carrera política temprana[editar | editar la fonte]

Mahathir fíxose activu na política dende'l final de la ocupasión xaponesa de la península, cuando se xunió a les protestes contra la concesión de la ciudadanía a los non malayos so la efímera Unión Malaya.[25] Más tarde argumentó a favor de l'aición afirmativa pa los malayos na facultá de medicina. Mientres tuvo na universidá, contribuyó con The Straits Times sol seudónimu "C.H.Y. Det", y un periódicu estudiantil, nel que promovió fiero los derechos de los malayos, como la restauración del malayu como idioma oficial.[26] Mientres practicaba como médicu en Alor Setar, Mahathir afiliar a la Organización Nacional de los Malayos Xuníos (UMNO) al momentu de la so fundación en 1946. Pa cuando realizáronse les primeres eleiciones federales tres la independencia, Mahathir yá yera presidente de la seccional del partíu en Kedah.[27] A pesar de la so prominencia en UMNO, Mahathir nun foi un candidatu nes eleiciones de 1959, y escluyóse dempués d'un desalcuerdu col entós primer ministru Tunku Abdul Rahman, tamién orixinariu de Kedah. La rellación ente dambos empezó a enterriase depués de que Mahathir criticara l'alcuerdu de Abdul Rahman col gobiernu británicu pa retener tropes de la Mancomunidá de Naciones nel país. Coles mesmes, Abdul Rahman oponer a la propuesta de Mahathir d'esixir estándares académicos mínimos a los candidatos de la UMNO. Pa Mahathir, este foi un aventatu lo suficientemente significativu como pa retrasar la so entrada na política nacional en protesta. Sicasí, foi finalmente candidatu a diputáu pola Alianza nes eleiciones federales de 1964, les primeres dende la unificación del estáu malayu. La so circunscripción foi Kota Setar Selatan, na capital de Kedah, ya impúnxose col 60.22% de los votos sobre'l so contrincante'l Partíu Islámicu Panmalayo (PAS).[28]

Escoyíu pal parllamentu nun periodu políticu volátil, Mahathir, como diputáu del gobiernu, llanzar al conflictu principal del día: el futuru de Singapur, cola so población china grande y económicamente poderosa, como un estáu de Malasia. Atacó vociferantemente al dominante Partíu d'Aición Popular (PAP) de Singapur por ser "pro-chinu" y "anti-malayu" y llamó al so líder, Llei Kuan Yew, "sobeyosu".[28][29] Singapur foi espulsáu de Malasia nel primer añu de Mahathir nel parllamentu. A pesar de la so prominencia como diputáu, nes eleiciones federales de 1969 al presentase a la reeleición, Mahathir foi ganáu por un bien estrechu marxe por Yusof Rawa, líder de la PAS, no que sería la so única derrota eleutoral en tola so carrera política.[30] Mahathir atribuyó la perda del so escañu al fechu de que la población china decidió sofitar a la PAS en llugar de la UMNO (yá que la so circunscripción taba apoderada polos malayos, solo los dos principales partíos basaos en dicha raza presentaron candidatos, d'esa manera, los chinos étnicos tuvieron d'escoyer ente la PAS y la UMNO).[31] L'Alianza gobernante en sí sufrió munches perdes en diches eleiciones, lo que desamarró disturbio étnicos el 13 de mayu d'esi mesmu añu, provocaos polos resfregones ente los chinos y los malayos. Ante esto, el Yang di-Pertuan Agong declaró'l estáu de sitiu y suspendiéronse les garantíes constitucionales por casi dos años. L'añu anterior, Mahathir predixera l'españíu de la hostilidá racial. Agora, fora del parllamentu, criticó abiertamente al gobiernu y unvió una carta a Abdul Rahman na qu'acusaba al primer ministru de nun defender los intereses de Malasia. La carta, que llueu se fixo pública, esixía l'arrenunciu de Abdul Rahman.[32] Pal final del añu, Mahathir fuera despidíu del Conseyu Supremu de la UMNO y espulsáu del partíu; Abdul Rahman tuvo que ser persuadíu pa nun faelo arrestar.[30][31]

Mientres taba nel desiertu políticu, Mahathir escribió'l so primer llibru, The Malay Dilemma (El Dilema Malayu), nel cual espunxo la so visión pa la comunidá malaya. El llibru argumentaba que tenía de llograse un equilibriu ente abondu sofitu gubernamental pa los malayos por que los sos intereses económicos nun tuvieren apoderaos polos chinos, y esponer a los malayos a una competencia abonda pa garantizar que, col tiempu, los malayos perderíen lo que Mahathir consideraba como les carauterístiques d'evitar el trabayu duru y non "apreciar el valor real del dineru y la propiedá".[33] El llibru siguió la crítica de Mahathir al gobiernu de Abdul Rahman, y foi rápido prohibíu.[30][34] La prohibición solo llevantóse dempués de que Mahathir convertir en primer ministru en 1981. Los académicos RS Milne y Diane K. Mauzy sostienen que los implacables ataques de Mahathir fueron la principal causa de la cayida de Abdul Rahman y el posterior arrenunciu como primer ministru'l 22 de setiembre de 1970.[35]

Ascensu al poder[editar | editar la fonte]

Abdul Rahman foi reemplazáu por Abdul Razak Hussein, qu'eslleió l'Alianza y reemplazar por una nuevu coalición, el Barisan Nasional (Frente Nacional). Razak afaló a Mahathir a volver al partíu y nomar Senador en 1973.[36] Xubió rápido nel gobiernu de Razak, tornó al Conseyu Supremu de la UMNO en 1973 y foi nomáu miembru del gabinete en 1974 como Ministru d'Educación. Tamién recuperó'l so escañu parllamentariu ensin oposición nes eleiciones federales de 1974, esta vegada pola circunscripción de Kubang Pasu. Esta sería la única vegada que nun enfrentaría oposición a la d'anovar la so presencia llexislativa.[30] Unu de los sos primeros actos como Ministru d'Educación foi introducir un mayor control gubernamental sobre les universidaes de Malasia, a pesar de la fuerte oposición de la comunidá académica.[37] Tamién se movió pa llindar la política nos campus universitarios, otorgando al so ministeriu'l poder de disciplinar a los estudiantes y académicos que yeren políticamente activos, y faciendo que les beques pa estudiantes tean condicionaes a evitar la política.[38]

En 1975, Mahathir postular pa una de los trés vicepresidencies de la UMNO. El combate foi consideráu como una batalla pola socesión del lideralgu del partíu, con Razak y el so adxuntu, Hussein Onn, con problemes de salú. Escoyer a cada unu de los candidatos preferíos de Razak: l'ex gobernador de Melaka, Ghafar Baba; Tengku Razaleigh Hamzah, un adineráu home de negocios y miembru de la familia real de Kelantan; y Mahathir. Cuando Razak morrió l'añu siguiente, Hussein como'l so socesor viose obligáu a escoyer ente los trés homes pa ser vizprimer ministru; considerando tamién al ambiciosu ministru Ghazali Shafie. Cada unu de los rivales de Mahathir tenía importantes responsabilidaes polítiques: Ghazali, dempués de ser ganáu polos demás por una vicepresidencia, nun cuntaba col sofitu de los miembros de la UMNO; Ghafar nun tenía educación cimera y nun apoderaba l'inglés; y Razaleigh yera nuevu, inespertu y, daqué consideráu criticable pa la sociedá malaya de la dómina, solteru. Pero la decisión de Hussein nun foi fácil. Hussein y Mahathir nun yeren aliaos cercanos, y Hussein sabía que la eleición de Mahathir ofendería a Abdul Rahman, inda vivu y veneráu como'l padre de la independencia de Malasia. Dempués de seis selmanes d'indecisión, Mahathir foi, pa la so sorpresa, designáu como axuntu de Hussein. El nomamientu significaba que Mahathir tenía allanado el camín a convertise en primer ministru.[39][40]

Considérase que Mahathir foi un esitosu Ministru d'Educación y depués Ministru de Comerciu ya Industria (1978-1981).[35] Nesti postreru puestu, implementó una "política d'industries pesaes", estableciendo un HICOM, una corporación controlada pol gobiernu, pa invertir nel desenvolvimientu al llargu plazu de sectores manufactureros como la industria automotriz indíxena.[41] Pasó gran parte del so tiempu nel ministeriu de promoción de Malasia al traviés de visites al estranxeru.[38]

En contraste con esto últimu, sicasí, Mahathir nun foi un vizprimer ministru influyente. Hussein yera un líder prudente que refugó munches de les propuestes polítiques coraxoses de Mahathir. Magar la rellación ente Hussein y Mahathir yera distante, Ghazali y Razaleigh convertir nos asesores más cercanos de Hussein, de cutiu pasando por altu a Mahathir p'aportar a Hussein. Sicasí, cuando Hussein arrenunció al poder por cuenta de la so mala salú en 1981, Mahathir asoceder ensin oposición y cola so bendición.[42]

Primer gobiernu: 1981-2003[editar | editar la fonte]

Transición y eleición definitiva[editar | editar la fonte]

Mahathir foi juramentado como primer ministru'l 16 de xunetu de 1981, a la edá de 56 años. Unu de los sos primeros actos foi lliberar a ventiún deteníos so la Llei de Seguridá Interna, incluyíu'l periodista Samad Ismail y un ex viceministru del gobiernu de Hussein, Abdullah Ahmad, que fuera sospechosu de ser un comunista clandestín. Nomó al so aliáu cercanu, Musa Hitam , como Vizprimer Ministru. A pesar d'eso, la mayoría de les restricciones polítiques caltuviéronse. Mahathir gobernó de manera cautelosa mientres el siguiente añu pa establecer firmemente'l so dominiu sobre la coalición y finalmente solicitó la disolución del Parllamentu y l'adelantamientu de les siguientes eleiciones federales, que se realizaron ente'l 22 y el 26 d'abril de 1982.[43][44] Sol lideralgu de Mahathir, el Barisan Nasional llogró una victoria entá más contundente que la llograda por Hussein en 1978, con 132 de los 154 escaños. Mahathir ganó al so rival, de nuevu Yusof Rawa, con casi cuarenta puntos de diferencia.[45] La victoria eleutoral consolidó definitivamente la dominación de Mahathir tanto a nivel nacional como dientro del so partíu.[46]

Periodu inicial y concentración de poderes[editar | editar la fonte]

En 1983, Mahathir empezó la primera d'una serie de batalles que tendría cola realeza de Malasia mientres el so periodu de primer ministru. La posición de Yang di-Pertuan Agong, el xefe d'estáu malayu, debía rotar escontra'l vieyu Idris Shah II de Perak o al polémicu Iskandar de Johor. Mahathir tenía graves reserves sobre los dos sultanes. Dambos yeren gobernantes activos de los sos propios estaos y Iskandar solo unos años antes fuera condergáu por homicidiu.[47][48] Mahathir intentó llindar de manera preventiva'l poder que'l nuevu Agong podía exercer sobre'l so gobiernu, presentando enmiendes al parllamentu a la Constitución pa considerar que'l Agong aceptaría cualquier proyeutu de llei que nun s'aceptó dientro de los 15 díes paso pol Parllamentu. La propuesta tamién esaniciaría'l poder de declarar l'estáu d'emerxencia del Agong y asitiar nel de Primer Ministru. El Agong nesi momentu, Ahmad Shah de Pahang, tuvo acordies coles propuestes en principiu, pero contúvose cuando se dio cuenta de que la propuesta tamién afectaría a les lleis aprobaes poles Asamblees Llexislatives Estatales. Col sofitu de los sultanes, el Agong negar a aceptar les enmiendes constitucionales, qu'aquel día yá aprobaren los dos cámares del Parllamentu con cómodes mayoríes.[49][50] Cuando'l públicu dio cuenta del caleyón ensin salida, y los sultanes negar a comprometese col gobiernu, Mahathir tomó les cais pa demostrar el sofitu popular a la so posición por aciu mítines masivos. La prensa púnxose del llau del gobiernu, anque una gran minoría de malayos, incluyíos políticos conservadores de la UMNO, y una proporción entá mayor de la comunidá china, sofitaron a los sultanes. Dempués de cinco meses, la crisis resolvióse, cuando Mahathir y los sultanes alcordaron un compromisu. El Agong retendría'l poder de declarar l'estáu d'emerxencia, pero si negar a aceptar un proyeutu de llei, el proyeutu de llei sería devueltu al Parllamentu, lo que podría anular el vetu de Agong.[51]

Nel frente económicu, Mahathir heredó la Nueva Política Económica de los sos predecesores, que foi diseñada p'ameyorar la posición económica de los bumiputera (malayos y pueblos indíxenes de Malasia) al traviés d'oxetivos y aiciones afirmatives n'árees como propiedá corporativa y almisión universitaria.[52] Mahathir tamién escorrió viviegamente la privatización d'empreses gubernamentales dende principios de los años ochenta, tantu por razones económiques lliberales como por persiguidores contemporáneos como Margaret Thatcher, y porque consideró que, combináu cola aición afirmativa pa los bumiputeras, podría brindar oportunidaes económiques pa negocios bumiputeras.[53] El so gobiernu privatizó les llinies aérees, los servicios públicos y les empreses de telecomunicaciones, acelerándose a un ritmu d'alredor de 50 privatizaciones per añu a mediaos de la década de 1990.[54] Magar la privatización polo xeneral ameyoró les condiciones de trabayu de los malayos nes industries privatizaes y xeneró importantes ingresos pal gobiernu, munches privatizaciones producir n'ausencia de procesos de llicitación abierta y beneficiaron a los malayos que sofitaben a la UMNO. Unu de los proyeutos d'infraestructura más notables de la dómina foi la construcción de l'Autopista Norte-Sur, una autopista que va dende la frontera con Tailandia hasta Singapur; el contratu pa construyir l'autopista foi axudicáu a una empresa comercial de la UMNO.[55] Mahathir tamién supervisó l'establecimientu del fabricante d'automóviles Proton como una empresa conxunta ente'l gobiernu de Malasia y Mitsubishi. A fines de la década de 1980, Proton superara la debilidá de la demanda y les perdes pa convertise, col sofitu d'aranceles de proteición, nel mayor fabricante d'automóviles del sureste asiáticu y nuna empresa rentable.[56]

Nos primeros años de Mahathir como primer ministru, Malasia taba esperimentando un resurdimientu del Islam ente los malayos. Los malayos volviéronse más relixosos y más conservadores. PAS, que na década de 1970 xunir a la UMNO nel gobiernu, respondió al resurdimientu adoptando una posición islamista cada vez más estridente sol lideralgu del home qu'en 1969 ganara a Mahathir pol so escañu parllamentariu, Yusof Rawa. Mahathir trató d'atraer a los votantes relixosos estableciendo instituciones islámiques como la Universidá Islámica Internacional de Malasia, que podría promover la educación islámica so la supervisión del gobiernu. Tamién atraxo a Anwar Ibrahim, líder del Movimientu de la Mocedá Islámica de Malasia (ABIM) pa xunise a la UMNO. En dellos casos, el gobiernu de Mahathir emplegó la represión contra esponentes más estremistes del islamismu. Ibrahim Libia, un líder islamista popular, morrió nun tirotéu policial en 1985. Al-Arqam, una secta relixosa, foi prohibida y el so líder, Ashaari Mohammad, arrestáu so la Llei de Seguridá Interna.[57] Mahathir llogró sacar provechu al desacreditar l'islamismu radical, y nes eleiciones federales de 1986, llogró una resonante reeleición, ganando a la PAS en 83 de los 84 escaños onde dichu partíu compitió contra'l BN, dexando a la PAS con solo un diputáu.[58]

Crisis política y xudicial de 1988[editar | editar la fonte]

Ente que les eleiciones de 1986 dexaron clara la idea de que la oposición esterna al Barisan Nasional nun representaba una amenaza pal réxime, un creciente frente internu opositor a Mahathir empezó a xestase a partir del añu siguiente. Averándose les eleiciones primaries de la UMNO de 1987, Tengku Razaleigh Hamzah anunció que buscaría aposta-y el lideralgu del partíu a Mahathir. La carrera primeramente meteórica de Razaleigh reculara al aportar Mahathir al poder, siendo rebaxáu del Ministeriu de Finances al Ministeriu de Comerciu ya Industria. Simultáneamente, el vizprimer ministru Musa Hitam dimitió del so cargu y xunióse a la llinia interna de Razaleigh, citando diferencia irreconciliables y una supuesta paranoya del primer ministru. Los dos llinia denomináronse Equipu A, que sofitó a Mahathir y a Ghafar Baba para vizprimer ministru; y Equipu B, que sofitó a Razaleigh y Musa. The A-Team de Mahathir esfrutó del sofitu de la prensa, la mayoría de los pesos pesaos del partíu ya inclusive Iskandar, agora Agong, anque delles figures importantes, como Abdullah Ahmad Badawi, sofitaron al Equipu B. Primar indireutes espertaron interés por ser la primer vegada na hestoria de la UMNO que dos candidatos con posibilidaes de ganar apostábense'l gobiernu del partíu y, por tanto, del país.

El 24 d'abril de 1987 realizóse la primaria con una por demás estrecha victoria pa Mahathir, que llogró 761 votos contra 718 de Razaleigh. Ghafar ganó a Musa per un marxe llixeramente cimeru. L'Equipu B denunció que les eleiciones fueren manipoliaes, yá que Razaleigh llevara la ventaya mientres la mayor parte del conteo. Mahathir respondió realizando una purga nel so gabinete que, na práutica, consistió n'espulsar del gobiernu a tolos rellacionaos col Equipu B. La llinia interna respondió empecipiando un pleitu, lo cual fadió a Mahathir, que tuviera problemes cola cada vez más independiente judicatura dende'l so ascensu al poder. Nuna decisión inesperada en febreru de 1988, el Tribunal Cimeru dictaminó que la UMNO yera una organización illegal una y bones dalgunes de les sos sucursales nun fueren rexistraes llegalmente.[59][60] Dambes faiciones trataron de rexistrar un nuevu partíu sol nome de UMNO. L'equipu de Mahathir rexistró con ésitu'l nome "UMNO Baru" ("Nueva UMNO"), ente que la solicitú del equipu B pa rexistrar "UMNO Malasia" foi refugada. La UMNO Malasia, sol lideralgu de Razaleigh y col sofitu de los ex primeros ministros sobrevivientes de Malasia, Abdul Rahman y Hussein, rexistró'l partíu Semangat 46 (Espíritu del 46) nel so llugar.[61]

Sobreviviendo a la crisis política siquier temporalmente, Mahathir mover contra'l poder xudicial, tarreciendo una apelación esitosa del Equipu B contra la decisión de rexistrar a UMNO Baru. Dirixó una enmienda a la Constitución al traviés del parllamentu pa esaniciar el poder xeneral de los altos tribunales pa llevar a cabu una revisión xudicial. Los Tribunales Cimeros agora solo podíen llevar a cabu una revisión xudicial cuando lleis específiques del parllamentu otorgáben-yos el poder pa faelo. El Lord Presidente de la Corte Suprema, Salleh Abas, respondió unviando una carta de protesta al Agong. Mahathir depués suspendió a Salleh por "mal comportamientu y conducta", aparentemente porque la carta yera una violación del protocolu. Un tribunal establecíu por Mahathir atopó culpable a Salleh y encamentó al Agong que se destituyera a Salleh. Otros cinco xueces de la corte sofitaron a Salleh, y fueron suspendíos por Mahathir. Un tribunal recién constituyíu tornó l'apelación del Equipu B, lo que dexó que la faición de Mahathir siguiera usando'l nome UMNO. Según Milne y Mauzy, l'episodiu destruyó la independencia de la judicatura de Malasia.[62]

Coles mesmes que la crisis político y xudicial, Mahathir empecipió una ofensiva contra los disidentes de la oposición col usu de la Llei de Seguridá Interna. El nomamientu de dellos alministradores que nun falaben mandarín nes escueles chines provocó una protesta ente los malayos chinos. La crisis provocó resfregones dientro de la coalición gobernante, pos los sos partíos chinos más importantes, l'Asociación China de Malasia (MCA), y el Gerakan aliar col opostior Partíu d'Aición Democrática (DAP), pa protestar por esta midida. L'ala Xuvenil de UMNO realizó una provocadora protesta que desencadenó un tirotéu per parte d'un solu pistoleru malayu, y solo la interferencia de Mahathir evitó que UMNO entamara una protesta más grande. Sicasí, Mahathir ordenó lo que Wain llamó "la mayor ofensiva contra la disidencia política que Malasia viera enxamás". So la operación policial denominada "Operación Lalang", 119 persones fueron arrestaes y deteníes ensin cargos so la Llei de Seguridá Interna. Mahathir argumentó que les detenciones yeren necesaries pa evitar una repetición de los disturbios raciales de 1969. La mayoría de los deteníos yeren destacaos activistes de la oposición, incluyíu'l líder del DAP, Lim Kit Siang, y nueve de los sos compañeros parllamentarios. Trés periódicos que simpatizan cola oposición fueron zarraos.[63]

La crisis empezó a amenorgar y relaxase a partir de 1989. Esi añu, Mahathir sufrió un ataque cardiacu,[64] pero recuperóse a tiempu pa llevar al Barisan Nasional a una nueva victoria nes eleiciones federales de 1990. Razaleigh, qu'estableciera delles coaliciones distritales colos islamistes y la centroizquierda, nun pudo representar una oposición coherente y el oficialismo caltuvo la mayoría absoluta de dos tercios. Sicasí, la PAS llogró recuperar el control del estáu de Kelantan, que gobierna hasta l'actualidá.[65]

Rellaciones esteriores[editar | editar la fonte]

Mahathir (terceru a la izquierda) nel tercer cume de la ASEAN, en Manila, Filipines, 1987.

Mientres el mandatu de Mahathir, la rellación de Malasia con Occidente foi polo xeneral bona a pesar de ser conocíu como un críticu abiertu de les polítiques occidentales. Ceo mientres el so mandatu, un pequeñu desalcuerdu col Reinu Xuníu sobre les tases de matrícula universitaries provocó un boicó de tolos productos británicos empobinaos por Mahathir, no que se conoció como la campaña "Buy British Last" (Última Compra Británica). Tamién condució a una busca de modelos de desenvolvimientu n'Asia, especialmente Xapón. Este foi l'empiezu de la so famosa "Política Look East" (Política de Mirar al Este). Anque la disputa foi depués resuelta pola primer ministra Margaret Thatcher, Mahathir siguió enfatizando los modelos de desenvolvimientu asiáticos sobre los occidentales contemporáneos. Él criticó particularmente el doble moral de les naciones occidentales.[66][67]

Del desenvolvimientu económicu a la crisis financiera[editar | editar la fonte]

La expiración de la Nueva Política Económica de Malasia (NEP) en 1990 dio a Mahathir la oportunidá d'esbozar la so visión económica pa Malasia. En 1991, anunció Visión 2020, en virtú del cual Malasia trataría de convertise nun país dafechu desenvueltu dientro de trenta años.[68] L'oxetivu riquiría una crecedera económica mediu d'aproximao'l 7 per cientu del productu internu brutu per añu. Una de les carauterístiques de Visión 2020 sería romper gradualmente les barreres étniques. Visión 2020 tuvo acompañáu pol reemplazu del NEP, la Política Nacional de Desenvolvimientu (NDP, poles sos sigles n'inglés), según la cual dellos programes gubernamentales diseñaos pa beneficiar puramente a los bumiputeros abrir a otres etnies.[69] El NDP llogró l'ésitu d'unu de los sos principales oxetivos, l'amenorgamientu de la probeza. En 1995, menos del nueve per cientu de los malayos vivía na probeza y la desigualdá d'ingresos amenorgárase.[70] El gobiernu de Mahathir retayó los impuestos corporativos y liberalizó les regulaciones financieres p'atraer la inversión estranxera. La economía creció en más del nueve per cientu añal hasta 1997, lo que provocó qu'otros países en desenvolvimientu intentaren emular les polítiques de Mahathir.[71] Gran parte del creitu pol desenvolvimientu económicu de Malasia na década de 1990 foi para Anwar Ibrahim, nomáu por Mahathir como Ministru de Finances en 1991.[72] La folada de bienestar económico y estabilidá política de la década fixéronse notar nes eleiciones federales de 1995, nes que'l Barisan Nasional llogró la qu'hasta la fecha ye la so mayor victoria por votu popular, al superar el 65% de los votos per única vegada.[73]

Mahathir empecipió una serie de grandes proyeutos d'infraestructura na década de 1990. Unu de los más grandes foi la Multimedia Super Corridor , una área al sur de Kuala Lumpur , nel molde de Silicon Valley , diseñáu p'atender a la industria de la teunoloxía de la información.[74] Sicasí, el proyeutu nun llogró xenerar la inversión antemanada. Otros proyeutos de Mahathir incluyeron el desenvolvimientu de Putrajaya como'l llar del serviciu públicu de Malasia y la realización d'un Grand Prix de Fórmula Unu en Sepang.[75] Unu de los desarrollos más revesosos foi la presa Bakun en Sarawak. L'ambiciosu proyeutu hidroeléctricu taba destináu a tresportar eletricidá al traviés del Mar del Sur de China pa satisfaer la demanda d'eletricidá en Malasia peninsular. El trabayu na presa suspendióse por cuenta de la crisis financiera asiática.[76]

La crisis financiera amenació con afarar a Malasia. El valor del ringgit cayó en picáu por cuenta de la especulación monetaria, la inversión estranxera fuxó y l'índiz bursátil principal cayó más del 75 per cientu. A instancies del Fondu Monetariu Internacional (FMI), el gobiernu retayó'l gastu públicu y alzó les tases d'interés, lo que solo sirvió pa exacerbar la situación económica. En 1998, Mahathir revirtió esti cursu de política desafiando al FMI y el so propiu diputáu, Anwar. Aumentó'l gastu públicu y afitó el ringgit al dólar d'Estaos Xuníos. La resultancia confundió a los sos críticos internacionales y al FMI. Malasia recuperar de la crisis más rápidu que los sos vecinos del sureste asiáticu. Nel ámbitu domésticofue un trunfu políticu Metanes los acontecimientos económicos de 1998, Mahathir despidiera a Anwar como ministru de finances y vizprimer ministru, y agora podía afirmar que rescatara a la economía a pesar de les polítiques de Anwar.[77]

Na so segunda década nel cargu, Mahathir nuevamente atopóse lluchando contra la realeza de Malasia. En 1992, el fíu de Sultan Iskandar, un representativu xugador de ḥoquei, foi suspendíu de la competencia mientres cinco años por afrellar a un oponente. Iskandar contraatacó sacando a tolos equipos de ḥoquei de Johor de les competiciones nacionales. Cuando la so decisión foi criticada por un entrenador local, Iskandar citar n'el so palaciu y facer cutir. El parllamentu federal censuró unánimemente a Iskandar, y Mahathir aprovechó la oportunidá pa retirar la inmunidá constitucional de los sultanes de les demandes civil y penal. La prensa sofitó a Mahathir y, nun desenvolvimientu ensin precedentes, empezó a emitir acusaciones de mala conducta per parte de miembros de les families reales de Malasia. A midida que la prensa reveló exemplos de la riqueza estravagante de los gobernantes, Mahathir decidió cortar el sofitu financieru a los llares reales. Cola prensa y el gobiernu enfrentándose a ellos, los sultanes capitularon ante les propuestes del gobiernu. A midida que los poderes tradicionales de la realeza retayar en favor de los poderes executivu y llexislativu, a partir de la década de 1990 Mahathir recibió'l llamatu del "Rei ensin Corona de Malasia".[78]

Años finales y socesión[editar | editar la fonte]

A mediaos de la década de 1990, quedó claro que l'amenaza más grave pal poder de Mahathir yera l'ambición de lideralgu del so segundu, Anwar. Anwar empezó a alloñase de Mahathir, promocionando abiertamente les sos credenciales relixoses cimeres y aparentando suxurir que yera partidariu d'afloxar les restricciones a les llibertaes civiles que se convirtieren nun sellu distintivu del mandatu de Mahathir.[79] Sicasí, Mahathir siguió sofitando a Anwar como'l so socesor hasta que la so rellación colapsó dramáticamente mientres la crisis financiera asiática. Les sos posiciones diverxeron gradualmente, con Mahathir abandonando les estrictes polítiques monetaries y fiscales impulsaes pol FMI. Na Asamblea Xeneral de la UMNO en 1998, un importante partidariu de Anwar, Ahmad Zahid Hamidi, criticó al gobiernu por non faer lo suficiente pa combatir la corrupción y el amiguismo. Como Mahathir tomó les riendes de la política económica de Malasia nos próximos meses, Anwar viose cada vez más marxináu. El 2 de setiembre, foi destituyíu como vizprimer ministru y ministru de finances, y rápido espulsáu de la UMNO. Nun se dieron razones inmediates pal despidu, anque los medios especularon que taba rellacionáu con acusaciones espeluznantes de mala conducta sexual circulaes nuna "carta d'envelenamientu" na asamblea xeneral.[80] A midida que surdieron más denuncies, realizáronse grandes concentraciones públiques en sofitu de Anwar. El 20 de setiembre, foi arrestáu y recluyíu en virtú de la Llei de Seguridá Interna.[81]

Anwar foi sometíu a xuiciu per cuatro cargos de corrupción, surdíos de les acusaciones de que Anwar abusó del so poder al ordenar a la policía qu'amedranara a les persones qu'alegaren que Anwar haber sodomizado. Antes del xuiciu de Anwar, Mahathir díxo-y a la prensa que taba convencíu de la so culpabilidá. Foi declaráu culpable n'abril de 1999 y sentenciáu a seis años de prisión.[82] N'otru xuiciu pocu dempués, Anwar foi sentenciáu a otros nueve años de prisión por una condena por sodomía.[83] La condena por sodomía foi revocada n'apelación dempués de que Mahathir dexó'l cargu.[84]

Mahathir dando un discursu ante l'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes, el 25 de setiembre de 2003, un mes antes del so retiru.

Anque la sentencia a Anwar paecía inhabilitar a un posible rival, lo cierto ye que les aiciones del gobiernu afectaron la imaxe pública de Mahathir, tantu ente la población como a nivel internacional.[85] La secretaria d'Estáu de los Estaos Xuníos, Madeleine Albright, defendió a Anwar como un "líder altamente respetable" que tenía "derechu al debíu procesu y a un xuiciu xustu". Nun discursu en Kuala Lumpur, al qu'asistió Mahathir, el vicepresidente estauxunidense, Al Gore, declaró que "siguimos escuchando llamaos a la democracia ente los valientes de Malasia".[86] Nel cume de APEC en 1999, el primer ministru canadiense Jean Chrétien negar a axuntase con Mahathir, ente que'l so ministru de Rellaciones Esteriores axuntar cola esposa de Anwar, Wan Azizah Wan Ismail. Wan Azizah formara un partíu lliberal d'oposición, el Partíu de la Xusticia Nacional (Keadilan) pa presentase nes eleiciones de 1999.[87] Forxóse una efímera coalición col DAP y la PAS a la que se denominó Barisan Alternatif (Frente Alternativu). La UMNO perdió 18 escaños y dos gobiernos estatales por cuenta de que un gran númberu de votantes malayos allegaron en masa a votar pol PAS y Keadilan, munchos en protesta pol tratu dau a Anwar.[88]

En setiembre de 2001, Mahathir causó discutiniu al definir a Malasia como estáu islámicu. Na asamblea xeneral de la UMNO en 2002, Mahathir anunció qu'arrenunciaría como primer ministru, solo por que los partidarios corrieren al escenariu y convencer con llárimes de que se quedara. Darréu iguó'l so retiru pa finales de 2003, dándo-y tiempu pa garantizar una transición ordenada y ensin discutinios al so socesor escoyíu, Abdullah Ahmad Badawi.[89] Nun discursu ante la Organización de la Conferencia Islámica poco primero de dexar el cargu, Mahathir afirmó que "los xudíos gobiernen el mundu por poder: consiguen qu'otros engarren y muerran por ellos".[90] El so discursu foi denunciáu pol presidente d'Estaos Xuníos George W. Bush.[91] Apurrió definitivamente'l cargu'l 31 d'ochobre de 2003, afirmando que se retiraría de la política. Pasando más de ventidós años nel poder, Mahathir yera'l líder electu con mayor duración nel so cargu al momentu de retirase.[92]

Xubilación[editar | editar la fonte]

Nel so retiru, Mahathir foi nomáu Gran Comandante de la Orde del Defensor del Reinu , lo que-y dexó adoptar el títulu de "Tun".[93] Comprometer a dexar la política "dafechu", refugando un papel eméritu nel gabinete de Abdullah.[94] Abdullah darréu dexó la so marca como un primer ministru más silenciosu y menos adversariu. Con credenciales relixoses muncho más fuertes que Mahathir, foi capaz de compensar la crecedera de la PAS nes eleiciones federales de 1999, y llevar al Barisan Nasional en les de 2004 a la mayor victoria de la so historia, ocupando 199 de 219 escaños nel parllamentu.[95]

Mahathir foi'l CEO, presidente y polo tanto un asesor principal de munches empreses emblemátiques de Malasia, como Proton, Perdana Leadership Foundation y Petronas, compañía petrolera y de gas propiedad del gobiernu de Malasia.[96] Mahathir y Abdullah tuvieron una gran repercusión sobre Proton en 2005. El direutor executivu de Proton, un aliáu de Mahathir, fuera despidíu pol direutoriu de la compañía. Cola bendición de Abdullah, la compañía vendió unu de los activos premiaos de la compañía, la compañía de motocicletes MV Agusta, que foi mercada siguiendo'l conseyu de Mahathir.[97] Mahathir tamién criticó la concesión de permisos d'importación p'automóviles estranxeros, que según él taben causando les ventes internes de Proton, y atacó a Abdullah por atayar la construcción d'un segundu pasu eleváu ente Malasia y Singapur.[98][99] Mahathir quexar de que los sos puntos de vista nun fueren tomaos en cuenta pelos medios oficiales, daqué que foi consideráu irónicu pol fechu de que, mientres el so mandatu, el Comité pa la Proteición de los Periodistes nomara a Mahathir como unu de los diez peores enemigos pa la llibertá de prensa, poles sos restricciones a los periódicos y l'encarcelamientu ocasional de periodistes.[100] Dirixir a la blogosfera en respuesta, escribiendo una columna pa Malaysiakini, un sitiu web de noticies en llinia, y empezó el so propiu blogue.[101] Ensin ésitu buscó la eleición de la so división de partíu llocal pa ser un delegáu a l'asamblea xeneral de la UMNO en 2006, onde entamaba empecipiar una revuelta contra'l lideralgu de Abdullah.[102]

Tres la primer debacle eleutoral seria del Barisan Nasional en 2008, al perder la mayoría de dos tercios, Mahathir anunció que se retiraría de la UMNO si Abdullah nun arrenunciaba. Esto últimu traxera deserciones masives de la llinia partidaria de Mahathir, polo que foi unu de los factores que condució a la cayida de Abdullah y el so reemplazu por Najib Tun Razak el 3 d'abril de 2009. Tres l'ascensu de Najib, Mahathir retornó a la UMNO.[103]

Mahathir siguió atrayendo discutiniu nel so retiru polos sos comentarios sobre asuntos internacionales. Ye un críticu estridente d'Israel y foi acusáu de ser antisemita.[104] Nuna publicación de blogue de 2012, fixo ecu d'afirmaciones pasaes al escribir que "los xudíos gobiernen esti mundu por poder".[105] Tamién en 2012 declaró: "Allégrame que m'etiqueten d'antisemita [...] ¿Cómo podría ser d'otra manera, cuando los xudíos que tan de cutiu falen de los horrores que sufrieron mientres l'Holocaustu amuesen la mesma crueldá nazi? Tienen durez de corazón hasta colos sos propios aliaos cuando dalgún trata de detener la matanza ensin sentíu de los sos enemigos palestinos".[106] Mahathir estableció la Comisión de Crímenes de Guerra de Kuala Lumpur pa investigar les actividaes de los Estaos Xuníos, Israel y los sos aliaos n'Iraq, El Líbanu y los territorios palestinos.[107] Tamién suxurió que los atentaos del 11 de setiembre de 2001 podríen ser orquestados pol gobiernu de los Estaos Xuníos.[108]

Mahathir someter a una operación de derivación cardiaca en 2007, dempués de dos ataques cardiacos nos dos años anteriores. Sometiérase a la mesma operación dempués del so ataque al corazón en 1989. Dempués de la operación de 2007, sufrió una infeición nel pechu. Foi hospitalizáu pal tratamientu d'otra infeición de tórax en 2010.[102][109]

Torna a la política[editar | editar la fonte]

A raigañu del escándalu de 1Malaysia Development Berhad en 2015, Mahathir convertir nun críticu abiertu del gobiernu del primer ministru Najib Razak, inclusive más de lo que fuera con Abdullah. Vio declarar ante los medios el so deséu de que Najib dimitiera.[110] El 30 d'agostu de 2015, él y la so esposa, Siti Hasmah, asistieron a la cuarta manifestación de la Coalición por Eleiciones Llibres y Xustes (BERISH), na que decenes de miles de manifestantes protestaron esixendo l'arrenunciu de Najib.[111]

En xineru de 2016, anunció qu'abandonaba la UMNO por cuenta de que'l partíu quería siguir sofitando a Najib magar les sos aiciones.[112][113] Aquel día, la respuesta del primer ministru al fortalecimientu opositor fuera aumentar la represión interna.[114][115] El 4 de marzu de 2016, Mahathir encabezó la conferencia opositora que remató cola firma de la Declaración de los Ciudadanos de Malasia, un pactu políticu ente Mahathir y el Pakatan Harapan, la principal alianza opositora empobinada por Anwar Ibrahim dende la cárcel. Nel pactu, qu'amás garantizaba la reconciliación definitiva ente Mahathir y Anwar, alcordóse trabayar colectivamente pa llograr la salida del poder de Najib per medios constitucionales y pacíficos, derogar darréu toa llei qu'acutara les llibertaes fundamentales y restaurar l'estáu de derechu en Malasia.

En setiembre d'esi añu, fundó'l Partíu Indíxena Xuníu de Malasia (PPBM), rexistrar exitosamente como la primera gran dixebra sufierta pola UMNO desque Razaleigh se enemistara con él en 1988. El partíu xunir al Pakatan Harapan oficialmente y Mahathir foi propuestu como presidente de la coalición y candidatu a primer ministru interín, que'l so oxetivu final sería llograr l'indultu a Anwar Ibrahim y apurri-y el cargu.[116]

Obres[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Identificador BnF: 145788396.
  2. 2,0 2,1 URL de la referencia: http://lib.perdana.org.my/PLF/Digital_Content/Prominent_Leaders/Mahathir/Profiles/Biodata/biodata.pdf.
  3. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190402094610/http://iccr.gov.in/content/nehru-award-recipients.
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1995-8020.
  5. URL de la referencia: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20020200354.
  6. URL de la referencia: https://www.data.gov.my/data/ms_MY/dataset/senarai-penerima-kurniaan-seri-maharaja-mangku-negara-tahun-1958-hingga-2017.
  7. URL de la referencia: http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts/22080.
  8. URL de la referencia: https://www.keio.ac.jp/en/about/learn-more/honorary-degrees/.
  9. URL de la referencia: http://www.moe.gov.cn/s78/A22/xwb_left/moe_829/tnull_44386.html. Data de consulta: 11 abril 2019. Llingua de la obra o nome: chinu. Editorial: Ministerio de Educación de la República Popular China.
  10. «The Malay Mail».
  11. URL de la referencia: https://www.tatlerasia.com/people/mahathir-mohamad. Data de consulta: 3 payares 2022.
  12. URL de la referencia: https://malaysiakini.com/news/656416.
  13. URL de la referencia: https://www.sinarharian.com.my/article/244627/berita/politik/mahathir-tinggalkan-pejuang.
  14. «Bersatu pecat Mahathir, Mukhriz dan tiga yang lain» (malayu). Malaysiakini (28 mayu 2020). Consultáu'l 28 mayu 2020.
  15. Profile of Mahathir Mohamad
  16. [1]
  17. Abdul Rahman, Tunku Penerbitan Utusan Melayu: May 13 – Before and After.
  18. «Dr M past his quiet stage, asks Najib to step down». The Star (Malaysia). 4 d'abril de 2015. http://www.thestar.com.my/News/Nation/2015/04/04/Mahathir-past-quiet-stage-Najib/. Consultáu'l 7 d'agostu de 2015. 
  19. «Dr Mahathir quits Umno, again». The Star Online. 19 de febreru de 2016. http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/02/29/dr-mahathir-quits-umno-again/. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2016. 
  20. «Dr Mahathir’s new party officially registered». Free Malaysia Today FMT News. 9 de setiembre de 2016. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/09/09/dr-mahathirs-new-party-officially-registered/. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2016. 
  21. Dr Mahathir's real birthday is on 10 July 1925, but his official birthday registered by his father is 20 December 1925
  22. The Untold Story of Malayalees in Penang. Suresh Narayanan, Universiti Sains Malaysia. http://www.penangstory.net.my/indian-content-papersuresh.html. Consultáu'l 9 d'ochobre de 2008. 
  23. John Victor Morais (translated by Abdul Razak bin Haji Abdul Rahman) (1982). Mahathir: Riwayat Gagah Berani. Arenabuku, páx. 1–Kuasa Yang Merjudikan Seorang Budak Itu Bewasa, Bab 1.
  24. Tan, Chee Khoon & Vasil, Raj (ed., 1984). Without Fear or Favour, pp. 49, 50. Eastern Universities Press. ISBN 967-908-051-X
  25. Wain 2010, p. 9
  26. Wain 2010, pp. 11–13
  27. Wain 2010, p. 19
  28. 28,0 28,1 Wain 2010, pp. 18–19
  29. Morais 1982, p. 22
  30. 30,0 30,1 30,2 30,3 Tan & Vasil, p. 51
  31. 31,0 31,1 Wain 2010, p. 28
  32. Wain 2010, p. 26
  33. Wain 2010, pp. 29–30
  34. Morais 1982, p. 26
  35. 35,0 35,1 Milne & Mauzy 1999, p. 25
  36. Morais 1982, p. 27
  37. Morais 1982, pp. 28–29
  38. 38,0 38,1 Wain 2010, p. 39
  39. Milne & Mauzy 1999, pp. 27–28
  40. Wain 2010, pp. 33–34
  41. Milne & Mauzy 1999, p. 64
  42. Wain 2010, pp. 38–40
  43. Milne & Mauzy 1999, p. 28
  44. Sankaran & Hamdan 1988, pp. 18–20
  45. Dieter Nohlen, Florian Grotz & Christof Hartmann (2001) Elections in Asia: A data handbook, Volume II, p152 ISBN 0-19-924959-8
  46. Inter-Parliamentary Union, Malaysia 1982 (n'inglés)
  47. Milne & Mauzy 1999, pp. 30–31
  48. «Malaysia's Monarchs of Mayhem; Accused of Murder and More, Sultans Rule Disloyal Subjects». The Washington Post. 29 d'avientu de 1992. 
  49. Milne & Mauzy 1999, p. 32
  50. Wain 2010, pp. 203–205
  51. Wain 2010, pp. 206–207
  52. Milne & Mauzy 1999, pp. 51–54
  53. Milne & Mauzy 1999, p. 56
  54. Milne & Mauzy 1999, p. 57
  55. Milne & Mauzy 1999, pp. 57–59
  56. Wain 2010, pp. 97–98
  57. Milne & Mauzy 1999, pp. 80–89
  58. Sankaran & Hamdan 1988, p. 50
  59. Milne & Mauzy 1999, pp. 40–43
  60. «Malay Party Ruled Illegal, Spurring Conflicts». New York Times. 7 de febreru de 1988. https://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=FB071EFC3A580C748CDDAB0894D0484D81. Consultáu'l 5 de febreru de 2011. 
  61. Milne & Mauzy 1999, pp. 43–44
  62. Milne & Mauzy 1999, pp. 46–49
  63. Wain 2010, pp. 65–67
  64. Cheah, Boon Keng (2002). Institute of Southeast Asian Studies: Malaysia: the making of a nation. ISBN 981-230-154-2.
  65. Kim Hoong Khong (1991). Institute of South East Asian Studies: Malaysia's xeneral election 1990: continuity, change, and ethnic politics. ISBN 981-3035-77-3.
  66. «Creativity – the key to NEM's success». The Star Online. 14 d'agostu de 2010. http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/8/14/business/6846948&sec=business. Consultáu'l 4 de setiembre de 2010. 
  67. Mahathir to launch war crimes tribunal. The Star (Associated Press). 31 de xineru de 2007. https://web.archive.org/web/20080612065755/http://thestar.com.my/news/story.asp?file=%2F2007%2F1%2F31%2Fnation%2F20070131173214&sec=nation. Consultáu'l 14 de xineru de 2008. 
  68. Wain 2010, pp. 1–3
  69. Milne & Mauzy 1999, p. 166
  70. Milne & Mauzy 1999, p. 74
  71. Wain 2010, pp. 104–105
  72. Wain 2010, p. 280
  73. Hilley, John (2001). Zed Books: Malaysia: Mahathirism, hegemony and the new opposition. ISBN 1-85649-918-9.
  74. Wain 2010, p. 189
  75. Wain 2010, pp. 185–188
  76. Wain 2010, pp. 186–187
  77. Wain 2010, pp. 105–109
  78. Wain 2010, pp. 208–214
  79. Stewart 2003, p. 32
  80. Stewart 2003, pp. 64–86
  81. Stewart 2003, pp. 106–111
  82. Wain 2010, pp. 293–296
  83. Wain 2010, pp. 297–298
  84. Wain 2010, p. 299
  85. Stewart 2003, p. 141
  86. Stewart 2003, p. 142
  87. Stewart 2003, pp. 140–141
  88. Wain 2010, pp. 79–80
  89. Wain 2010, p. 80
  90. . 21 d'ochobre de 2003. https://www.nytimes.com/2003/10/21/world/views-on-jews-by-malaysian-his-own-words.html. Consultáu'l 11 May 2018. 
  91. . 21 d'ochobre de 2003. https://www.cnn.com/2003/WORLD/asiapcf/southeast/10/20/rice.mahathir/index.html. Consultáu'l 11 May 2018. 
  92. «Mahathir bows out with parting shot at the Jews». The Daily Telegraph (UK). 31 d'ochobre de 2003. https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/1445602/Mahathir-bows-out-with-parting-shot-at-the-Jews.html. Consultáu'l 5 de febreru de 2011. 
  93. «Mahathir honoured as he steps down». The Age (Australia). 31 d'ochobre de 2003. http://www.theage.com.au/articles/2003/10/31/1067597152513.html. Consultáu'l 6 de febreru de 2011. 
  94. Wain 2010, p. 307
  95. Wain 2010, pp. 307–318
  96. Wain 2010, p. 322
  97. Wain 2010, p. 320
  98. Wain 2010, p. 321
  99. «Family ties lubricate Malaysia wheels of power». The Age (Australia). 10 d'agostu de 2005. http://www.theage.com.au/news/business/family-ties-lubricate-malaysia-wheels-of-power/2005/08/09/1123353320054.html. Consultáu'l 12 de febreru de 2011. 
  100. Wain 2010, pp. 323–325
  101. Wain 2010, p. 325
  102. 102,0 102,1 Wain 2010, p. 326
  103. Wain 2010, pp. 329–332
  104. . The Anti-Defamation League. Consultáu'l 11 May 2018.
  105. . 10 May 2018. https://www.timesofisrael.com/malaysias-new-92-year-old-prime-minister-is-a-proud-anti-semite. Consultáu'l 11 May 2018. 
  106. «Dr M says glad to be called 'Antisemitic'». CFCA. Consultáu'l 29 de setiembre de 2012.
  107. BrusselsTribunal.org
  108. «Malaysia's Mahathir: 9/11 not work of Muslims». AFP News. 11 de setiembre de 2011. https://my.news.yahoo.com/malaysias-mahathir-9-11-not-muslims-045737526.html. Consultáu'l 10 de payares de 2014. 
  109. «Ex-Malaysian Prime Minister Mahathir Discharged From Australian Hospital». Bloomberg L.P.. 5 d'ochobre de 2010. https://www.bloomberg.com/news/2010-10-05/ex-malaysia-prime-minister-mahathir-is-discharged-from-australian-hospital.html. Consultáu'l 12 de febreru de 2011. 
  110. «Dr M, BN men have every right to meet up, Nur Jazlan says» (14 d'ochobre de 2015). Consultáu'l 14 d'ochobre de 2015.
  111. http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/dr-m-shows-up-at-bersih-4-rally
  112. http://www.channelnewsasia.com/news/asiapacific/malaysia-alliance-demands/2572686.html
  113. http://www.straitstimes.com/asia/se-asia/mahathir-and-opposition-sign-declaration-to-oust-najib
  114. «Malaysia's Najib looks to ride out political crisis» (11 d'agostu de 2015). Consultáu'l 8 d'avientu de 2015.
  115. «New bill gives Najib extensive powers» (5 d'avientu de 2015). Consultáu'l 8 d'avientu de 2015.
  116. «Mahathir Mohamad's return shows the sorry state of Malaysian politics». The Economist. 1 de xunetu de 2017. https://www.economist.com/news/asia/21724432-former-prime-minister-reinventing-himself-leader-opposition-mahathir-mohamads. Consultáu'l 2 de xunetu de 2017. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Precedíu por:
Hussein Onn
Primer Ministru de Malasia


1981 - 2003

Asocedíu por:
Abdullah Ahmad Badawi