Pancatalanismu

De Wikipedia
Grafiti d'ideoloxía pancatalanista fechu pola desapaecida organización xuvenil Maulets.
Llímites de los Países catalanes col Principáu de Cataluña, la Comunidá Valenciana y les Islles Baleares.

El pancatalanismu ye una doctrina que defende la xunión política de los Países catalanes. Esti términu ye usáu por dellos partíos políticos non independentistes d'España pa designar los grupos que pretenden la xunión política de Cataluña , la Comunidá Valenciana y les Islles Baleares polo cual la mayoría de grupos catalanistes refuguen esta denominación, tantu poles connotaciones negatives como pol escasu usu del términu anguaño. Dende la década de 1930 utilizóse'l términu pancatalanismu pa desacreitar el conxuntu del nacionalismu valencianu y del mallorquinismu, qu'en casu valencianu, y a partir de la Batalla de Valencia va utilizase tamién contra los partidarios de la unidá de la llingua catalana.

Anguaño ye representáu políticamente pola Candidatura d'Unitat Popular (CUP) y por Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), tamién por otres organizaciones que nun se presenten normalmente a les convocatories eleutorales como Poble Lliure, Andavant, la Forja, Arran y les JERC.

Orixe[editar | editar la fonte]

La conceición más o menos xunitaria del dominiu llingüísticu catalán, siquier nel campu llingüístico-cultural, foi común siquier a partir de la Renaixença[1] (Marià Aguiló, Antoni de Bofarull, Teodor Llorente). En cuanto al términu pancatalanismu, foi acuñáu en 1899 por Josep Pijoan, tuvo un primer teorizador, Alfons Maseras (1915) y foi adquiriendo conteníu políticu progresivamente. La creación de Nostra Parla en 1916 al pie de la seición mallorquina en 1918 y la seición valenciana en mayu del mesmu añu impulsaría l'ideariu pancatalanista a tolos llamaos Países catalanes. La influyencia del ideariu pancatalanista propuestu per una parte del nacionalismu catalán tamién atopa cabida nel discursu del valencianismu de principios del sieglu XX. Pese a que la catalanofilia yera habitual, atopamos los casos de Miguel Duren de València y Eduard Martínez Ferrando, autor del testu Síntesi del criteri valencianista, que propunxeron dir más allá na conceición d'un espaciu común con catalanes y baleares, y llegaron a falar de Nación Catalana» nos sos testos referíos a los territorios forales de mayoría catalanofalante de l'antigua Corona d'Aragón.

Nel valencianismu de la década de 1930 defendíase l'hermanamientu col restu de tierres de fala catalana como asina se facía per parte del catalanismu d'Antoni Rovira i Virgili. Asina, por exemplu, nel selmanariu Acció, editáu pol partíu Acció Nacionalista Valenciana, podíen atopase escritos onde se dicíen coses como "Queremos la reconstrucción de la nuesa nacionalidá catalana formada como siempres polos Estaos federaos de Valencia, Mallorca y Cataluña".

Darréu sería Joan Fuster quien cola publicación de Nosotros, los valencianos na década de 1960 afirmaría que los territorios de fala catalana" de la Comunidá Valenciana tendríen como únicu "futuru normal" la incorporación a una entidá "supraterrenal", los Países Catalanes. Sería a partir d'esi llibru cuando'l conceutu nacional de los Países catalanes estendiéronse per tol territoriu con una teorización más nidia y finaría siendo asumíu por delles formaciones polítiques y sustituyendo a otres denominaciones enantes utilizaes, como tierra de llingua catalana, tierres catalanes, patria catalana o Gran Cataluña.

Plasmación política[editar | editar la fonte]

El partíu que más defende esta idea ye Esquerra Republicana de Catalunya (ERC)[2][3] pese a qu'esisten otros grupos políticos de menor presencia que tamién defenden esta idea, como Estat Català, la Candidatura d'Unitat Popular (CUP), y el desapaecíu Partit Socialista d'Alliberament Nacional (disueltu en 2015).

Coles mesmes, el sofitu a esti ideal ye bien variable en función del territoriu. Mientres ERC llegó a consiguir el 16,44% del votu en Cataluña nes eleiciones al Parllamentu de Cataluña de 2003, esti mesmu partíu nes Islles Baleares y la Comunidá Valenciana nun llega al 2% de los sufraxos.

Na Comunidá Valenciana los partíos que defenden les tesis pancatalanistes tán asitiaos na izquierda nacionalista.​ Los más representativos son Esquerra Republicana del País Valencià, Solidaritat per la Independència, Partit Socialista d’Alliberament Nacional, Esquerra Nacionalista Valenciana o Alternativa per València-CUP, según el Bloc Nacionalista Valencià, integráu na coalición Compromís, que sostién la posibilidá d'una xunión política ente la Comunidá Valenciana y una Cataluña independiente.​ Amás, sofiten estes tesis ciertos sindicatos, como'l Sindicatu d'Estudiantes de los Países Catalanes (SEPC) o'l Bloc d'Estudiants Agermanats (BEA), determinaos seutores universitarios, o ciertes entidaes culturales y fundaciones, como Acció Cultural del País Valencià o la Fundació Ausias March.

El términu pancatalanismu refúgase de vezu polos grupos que profesen esa ideoloxía. La pallabra úsase principalmente por persones y grupos ayenos al pancatalanismu, especialmente polos abiertamente contrarios al mesmu (casu del blaverismu na Comunidá Valenciana y dellos partíos políticos con representación nes Cortes d'Aragón. Los grupos pancatalanistes prefieren autonomase como nacionalistes, catalanistes o valencianistes.

Delles organizaciones terroristes catalanes a lo llargu'l tiempu reivindicaron la creación de los Países catalanes, ente elles l'Exèrcit Popular Català (EPOCA) y Terra Lliure. Esta definíase nel so documentu de constitución como «organización revolucionaria que llucha pola independencia total de los Países Catalanes». Anguaño estes organizaciones yá nun esisten.

Joan Fuster[editar | editar la fonte]

Caricatura de Joan Fuster.

Joan Fuster entra en contautu colos círculos lliterarios catalanes y valencianos por aciu'l Grupu Torre, círculu lliterariu que, sicasí la so importancia na continuación de la lliteratura en valencianu en 1940 y 50, tenía una posición testimonial na sociedá valenciana del franquismu.

La reivindicació de la Nació completa ha estat una constant en totes les organitzacions de l'independentisme combatiu.
Pegadiella del partíu políticu, Poble Lliure.

En 1954 Joan Fuster aportó al nucleu de la intelectualidá clandestina en llingua catalana, presentando la so idea de Países catalanes a los círculos catalanistes de Barcelona, con bona acoyida. Enantes, empero, yá introdució'l conceutu en publicaciones del exiliu catalán en Méxicu, especialmente nun testu llamáu Valencia na integración de Cataluña. En 1955 espubliza Antoloxía de la poesía valenciana na Editorial Selecta de Barcelona, siendo un de los primeros testos onde utiliza la espresión Países catalanes, escritu col estándar oriental del catalán.

Ente'l final del franquismu y 1977 atopamos el periodu de mayor alderique alredor del conceutu de Países Catalanes. En 1975 les fuercies polítiques valencianistes, como'l Partit Socialista del País Valencià (PSPV), van romper parcialmente con dalgunos de los plantegamientos de Carpinteru, como la inclusión de les contornes castellanoparlantes nun plantegamientu de la "valencianitat" que va poner más énfasis na realidá valenciana.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. La Renaixença, 15 de xunetu de 1899 (en catalán)
  2. «ERC proclama a Jaime I "forjador de la nación catalana"». Heraldo de Aragón. 3 de payares de 2010. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/erc_proclama_jaime_forjador_nacion_catalana.html. Consultáu'l 21 de mayu de 2013. 
  3. Esquerra Republicana de Catalunya. «El projecte per als Països Catalans» (catalán). Web de ERC. Archiváu dende l'orixinal, el 26 de xunu de 2013. Consultáu'l 9 de febreru de 2013. «Els Països Catalans han estat dividits en diferents territoris per imperatius polítics: la Catalunya Nord, a l’Estat francès; el Principat de Catalunya amb la Franja de Ponent, el País Valencià, i les Illes Balears i Pitiüses a l’Estat espanyol, i Andorra, que té estat propi.»