Planeta doble

De Wikipedia
Yá que el baricentru del sistema Tierra-Lluna asítiase so la superficie de la Tierra, considérase qu'estos dos cuerpos formen un sistema planeta-satélite.

Un planeta doble ye un términu non oficial usáu pa referise a dos planetes qu'orbiten l'unu al otru en redol a un centru de mases que nun ta alcontráu nel interior de nengún de los dos planetes: El términu oficial ye planeta binariu, y siempres podría dicise que ye un sistema binariu de planetes (calificación esta con ciertos matices). Otramiente, tamién hai sistemes de asteroides dobles (o planeta menor doble) tales como (90) Antíope.

Definición de planeta binariu o doble[editar | editar la fonte]

Plutón y Caronte. El baricentru asítiase a distancia ente dambos cuerpos polo cual considérase qu'estos formen un sistema binariu.

Nel pasáu hubo ciertu alderique sobre como delimitar la frontera ente'l sistema conformáu por un planeta binariu y un sistema planeta-satélite. Na mayoría de los casos nun supón nenguna dificultá, una y bones el satélite tien una masa bien inferior en proporción al astru principal. Nel nuesu sistema solar, tolos satélites tienen mases inferiores a 1:40.000 la masa del so planeta o planeta nanu, cola esceición de los sistemes Tierra-Lluna y Plutón-Caronte que tienen una proporción de 1:81 y 1:7 respeutivamente.

La llende comúnmente aceptada pa estremar ente un planeta binariu y un sistema planeta-satélite, basar na situación del centru de mases de los dos cuerpos o baricentru. Si'l baricentru non atopar so la superficie de nengún de los dos cuerpos, dar por fechu que ye un sistema planeta binariu. Siendo asina, dambos astros orbitarían l'unu respectu al otru por aciu una exa asitiada nel espaciu llibre allugáu ente de los dos. Según esta definición, Plutón (planeta nanu) y Caronte (la más grande de los sos cinco llunes) consideraríense dambos como un sistema de planeta binariu compuestu por dambos cuerpos celestes; ente que'l sistema de la Tierra y la Lluna, sería puramente un sistema planeta-satélite.

En 2006 la Unión Astronómica Internacional, consideró una curtia definición oficial sobre'l términu planeta binariu la cual podría incluyir oficialmente a Plutón y Caronte, pero esta definición nun foi ratificada.

Otra acepción ensin rellacionar del términu “sistema planeta doble” surdió a partir de 1995 cuando s'empezaron a afayar los planetes estrasolares n'otros sistemes estelares. Nesti contestu, el términu sistema planeta doble usar pa referise a otru sistema estelar nel cual habíense descubiertu dos planetes orbitando a la estrella central. En 2003, conocíense diez sistemes estelares con siquier dos planetes detectaos, calificándolos a lo menos como sistemes planetarios dobles. Tamién s'afayaron sistemes planetarios múltiples con más de dos planetes, tales como los sistemes Upsilon Andromedae, Rho-1 Cancri (o 55 Cancri), y Mu Arae.

Definición propuesta por Isaac Asimov[editar | editar la fonte]

Isaac Asimov propunxo una diferencia ente los sistemes planeta-satélite y planeta doble basada no qu'él llamó la magnitú de la tira y afloxa”.[1] Esti valor ye a cencielles la diferencia de proporción de la fuercia gravitacional ente'l planeta y el satélite, y ente'l satélite y el Sol. Nel casu de la Lluna, el Sol “gana” la tira y afloxa”, y el sistema Tierra-Lluna formaría un planeta doble. Al contrariu que para casi tolos demás satélites del nuesu sistema solar, incluyendo'l sistema Plutón-Caronte, que sería clasificáu según esta definición como un sistema planeta-satélite.

Esta definición solo pretendía analizar la particular naturaleza del sistema Tierra-Lluna, y nun foi propuesta como definición final de planeta doble. Nun recibió gran atención de la comunidá científica y nun describe afechiscamente la interacción física de tres cuerpo (ver problema de los trés cuerpos y la esfera de Hill). Una importante crítica a esta definición ye qu'un mesmu sistema planeta-satélite podría clasificase de dambes maneres dependiendo namái de la distancia a la estrella central. Otra crítica ye qu'esta definición nun toma en cuenta la diferencia proporcional de los tamaños ente'l planeta y satélite. Por casu, si pudiéramos remplazar la lluna de la Tierra con un satélite del tamañu de Fobos, el sistema siguiría siendo consideráu como un planeta doble según esta definición.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Asimov, Isaac (1975). Just Mooning Around, en: Of time and space, and other things. Avon.
  • "Clyde Tombaugh (1906-97) Astronomer who discovered the Solar System's ninth planet", Nature 385 (1997) páx. 778 (Plutón y Caronte son "l'únicu exemplu d'un verdaderu planeta doble".)
  • "It's not easy to make the Moon", Nature 389 (1997) páxs. 327-328 (comparanza de la teoría del planeta doble de la formación de la Lluna y Plutón-Caronte como planeta doble)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]