Manuel Candamo Iriarte

De Wikipedia
Manuel Candamo Iriarte
Presidente de Perú


Eduardo López de Romaña - Serapio Calderón
Vida
Nacimientu Lima[1]14 d'avientu de 1841[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Arequipa[1]7 de mayu de 1904[2] (62 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Familia
Padre Pedro Español González de Candamo y Astorga
Madre Doña Mercedes Iriarte y Ribera
Fíos/es Teresa de la Cruz Candamo (es) Traducir
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidá Nacional Mayor de San Marcos
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuempresariu
Creencies
Partíu políticu Partido Civil (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Manuel González de Candamo[3] y Iriarte (14 d'avientu de 1841Lima – 7 de mayu de 1904Arequipa), más conocíu como Manuel Candamo, foi un políticu peruanu d'ascendencia asturiana, qu'ocupó la Presidencia de Perú en dos causes: como presidente d'una Xunta de Gobiernu en 1895 y depués como presidente constitucional, de 1903 a 1904.

Foi miembru d'una de les families más adineraes de Perú d'aquella dómina, siendo hacendado y capitalista. En 1872 afiliar al Partíu Civil, del que aportó a líder y promovió la creación del Bancu de Perú. En 1876 ocupó interinamente l'Alcaldía de Lima. Participó na guerra con Chile como simple soldáu, mientres la defensa de Lima. Senador por Lima, presidió'l so cámara en 1888, 1890 y 1892. Tres el trunfu de la revolución cívicu-democrática de 1895-96 y l'arrenunciu del presidente Andrés A. Cáceres, tuvo qu'asumir la Presidencia de la Xunta Provisional de Gobiernu, coles mires de llamar a eleiciones, les que fueron ganaes por Nicolás de Piérola. Senador por Lambayeque, presidió'l so cámara en 1897 y en 1901. En 1903 foi escoyíu Presidente de la República ensin nenguna oposición pero solo gobernó 8 meses, pos careció y morrió.

Foi'l segundu Alcalde de Lima en convertise depués en Presidente de la República de Perú.

Familia[editar | editar la fonte]

Manuel Candamo Iriarte foi fíu de Pedro González de Candamo y Astorga (descendiente d'asturianu, natural de Valparaíso, Chile, y embaxador peruanu), y de María de les Mercedes Iriarte y Odría (perteneciente a una familia de ricos propietarios de la sierra central peruana). El so padre foi consideráu na so dómina l'home más ricu de Perú.

La so hermana María de les Mercedes González de Candamo y Iriarte (1849-1929) casar en París en 1870 o 1871 con John Pablo Bryce of Bystock (1846-1895), High Xérif de Devon, y fueron ascendientes de los marqueses de Milford Haven.[4]

El so sobrín Ladislao González de Candamo foi padre del escritor modernista español Bernardo G. de Candamo (1881-1967), nacíu en París.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Estudió nel Colexu Nacional Nuesa Señora de Guadalupe, egresando en 1856 pa siguir estudios de derechu nel convictorio de San Carlos y na Universidá Nacional Mayor de San Marcos, hasta graduase de bachiller en Xurisprudencia.

Dedicáu al periodismu, trabayó na redaición de El Comercio y fixo campaña contra la firma del Tratáu Vivanco-Pareja de 1865, siendo desterráu a Chile pol gobiernu de Juan Antonio Pezet. Tornó pa sofitar la rebelión empecipiada n'Arequipa pol coronel Mariano Ignacio Prado y, triunfante esti movimientu, ingresó a Lima col grupu de mozos que reconocía como caudiellu a José Gálvez Egúsquiza, que poco dempués morrió heroicamente nel combate del Callao de 1866.

Foi de volao secretariu de la llegación peruana en Chile (cargu que'l so titular yera José Pardo y Árgoma) pero abandonó dichu cargu y empecipió en 1867 un viaxe d'estudios pol Alloñáu Oriente y Europa. Pasó por Xapón, China ya India.

Carrera política[editar | editar la fonte]

Retornó al Perú en 1872 y afilióse al Partíu Civil que llevó a la presidencia a Manuel Pardo y Lavalle. El 23 d'ochobre de 1873 casóse con Teresa Álvarez Calderón, fía del abogáu Manuel Álvarez-Calderón Olaechea y de Teresa Carmen Roldán Bedoya.

Foi unu de los promotores del Bancu de Perú y direutor del Bancu Anglu-Peruanu, lo mesmo que de delles instituciones de creitu, ente 1873 y 1879. Foi tamién prior del antiguu Tribunal del Consuláu y presidente de la Cámara de Comerciu de Lima. Lleal al gobiernu de Pardo, comandó un batallón de la Guardia Nacional y enfrentóse a les revolucionaries encabezadures por Nicolás de Piérola en Moquegua, en 1874. Y en la so condición de teniente alcalde encargóse interinamente de l'alcaldía de Lima d'ochobre a avientu de 1876, reemplazando al titular Ignacio de Osma.

Mientres la guerra con Chile participó como reservista na batalla de Miraflores, llibrada'l 15 de xineru de 1881. Sofitó al gobiernu que Francisco García Calderón estableció en La Madalena; depués foi delegáu en Lima del gobiernu del contralmirante Lizardo Montero. Prindáu polos chilenos, foi confináu en Angol, nel sur de Chile, xunto con otros peruanos notables, en 1882. Pasó a Chillán, depués a Valparaíso, y en roblándose el tratáu de Rancón en 1883 retornó al Perú. Pero pocu dempués el gobiernu del xeneral Miguel Iglesias acusar de sofitar a la sulevación del xeneral Andrés A. Cáceres y desterrar a Iquique, en 1884.

Triunfante Cáceres, foi escoyíu senador por Lima en 1886, siendo reelixíu en 1890. Fixo campaña contra la firma del contratu Grace y participó na fundación del partíu Constitucional o cacerista, integrando la so primer xunta directiva. Presidió la Cámara de Senadores en tres legislatura: 1888, 1890 y 1892. En 1890 foi nomáu direutor de la Beneficencia Pública de Lima.

Mientres el gobiernu de Remigio Morales Bermúdez (1890-94) foi'l principal artífiz del acercamientu del Partíu Civil al Círculu Parllamentariu, que dio orixe a la Unión Cívica. Al finar Morales Bermúdez y ser suplantáu'l primera vicepresidente Pedro Alejandrino del Solar pel segundu, Justiniano Borgoño, Candamo pasar a la oposición, pos consideró que'l gobiernu estremárase de la llegalidá. Secundó l'alianza de la Unión Cívica col Partíu Demócrata o pierolista, formándose asina la Coalición Nacional, qu'enfrentó al segundu gobiernu de Cáceres, teniendo como caudiellu a Nicolás de Piérola. Españó entós la guerra civil de 1894-95.

Presidente de la Xunta de Gobiernu de 1895[editar | editar la fonte]

Concentración cívica na plaza d'armes de Lima, en 1895, celebrando'l trunfu de la revolución de Piérola contra Cáceres.

Tres el trunfu en Lima de les montoneras de Piérola y la partida de Cáceres al exiliu, Candamo foi escoyíu presidente d'una Xunta de Gobiernu, a la que nun pertenecía, encargándose-y del ministeriu de Rellaciones Esteriores; nesi cargu tuvo seis meses, del 20 de marzu al 8 de setiembre de 1895, cuando apurrió'l mandu a Piérola, trunfador de les eleiciones.

Presidió nuevamente la Cámara de Comerciu (1896-1903) y participó na creación de la Sociedá Anónima Recaldadora d'Impuestos, el 9 de xineru de 1896, que s'encargó de conformala a base de los comerciantes qu'integraben la Cámara mentada. D'otru llau, foi designáu presidente de la xunta directiva del Partíu Civil. Resultó escoyíu senador por Lambayeque en 1897, y llegó a presidir el so cámara nesi añu y en 1901.

Presidente de la República. 1903-04[editar | editar la fonte]

En 1903 Candamo presentóse como candidatu nes eleiciones presidenciales representando a l'alianza ente'l Partíu Civil (del que yera líder) y el Partíu Constitucional (o cacerista). El Partíu Demócrata de Piérola abstener de participar pos consideró que les eleiciones desenvolver ensin garantíes. Piérola aplicó entós la so política d'abstenese ye obrar» al considerar que dende la oposición el so partíu podía faer tanta obra como dende'l poder. Realizaes les eleiciones, Candamo llogró'l 99% de los votos válidamente emitíos, pos nun cuntaba con opositores. Empecipió entós el so mandatu, el 8 de setiembre de 1903, que tenía de durar hasta 1907, lo que nun asocedió. Candamo aspiraba a gobernar representando a un bipartidismu civil-demócrata, pos yera consciente que la xera de gobernar yera una empresa coleutiva, y non, como por desgracia asocede en política, un llabor caudillística.

Nel so programa de gobiernu figuraben la formulación d'un verdaderu presupuestu, la reforma del Tribunal Mayor de Cuentes, l'adopción d'un sistema aduaneru eficiente, la entrega de la instrucción al Gobiernu y el so espardimientu, la busca d'una alministración de xusticia al cargu de un personal selecto y eficaz, l'harmonía ente l'Estáu y la Ilesia, la profesionalización de la diplomacia, la tecnificación del Exércitu y de l'Armada, la reforma de la Policía, el nomamientu d'autoridaes prefecturales y subprefecturales con ilustración y honorabilidá, l'empléu de la llei y solo de la llei pa combatir les revoluciones.[5] Yera un programa que podría habese lleváu a cabu daes les circunstancies de tranquilidá en que vivía'l país.

Desgraciadamente Candamo pocu pudo faer, pos casi coles mesmes en qu'asumía'l poder foi víctima d'una enfermedá, que lo llevaría meses dempués a la tumba. Díxose que los traxines eleutorales contribuyeron a agravar la so dolencia, que nel so momentu foi calificada como un mal reumáticu. El so médicu, el francés Félix Larré, aconseyó-y viaxar a los baños de Jesús, en Arequipa, por que siguiera un tratamientu.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Veloriu en Arequipa col cuerpu del presidente Candamo dempués de la so muerte.

El 12 d'abril de 1904, ye dicir a los siete meses de llegar a Palaciu, el presidente Candamo embarcar nel vapor Guatemala aldu al puertu de Mollendo (departamentu d'Arequipa), en compañía de la so esposa, los sos dos fíes, el primer ministru José Pardo y Barreda, el ministru de Xusticia ya Instrucción, el so amigu'l piurano Francisco José Eguiguren Escudero y dellos funcionarios. De Mollendo la comitiva pasó a Arequipa, onde Candamo encargó'l poder al segundu vicepresidente, que yera Serapio Calderón, pos el primer vicepresidente Lino Alarco finara antes de ser proclamáu. En tando 21 díes na ciudá d'Arequipa, y ensin poder dir a Jesús, Candamo finó'l 7 de mayu de 1904, a les 7 y 45 de la mañana.

Surdieron distintes versiones alrodiu de la causa del fallecimientu del presidente, hasta que Guillermo Olano publicó un estudiu médicu-llegal na Revista del Foru de 1914 y 1915. Según Olano, Candamo aceleró la so muerte al gastar muncha enerxía p'atender a los menesteres del so cargu, mientres munchos meses. Nel so conceutu, foi víctima d'un tumor cancerosu nel píloru; pero'l cáncer nun se xeneralizara. Como, según l'autopsia, el corazón taba atrofiáu y sufriera una esclerosis, dedució que la causa inmediata de la muerte foi un síncope cardiacu.[6]

El vicepresidente Serapio Calderón asumió'l poder y convocó a eleiciones onde trunfó José Pardo y Barreda, representante del Partíu Civil.

Foi miembru del Club Nacional y del Club de la Unión, del cual aportó a Presidente.

Obres y fechos importantes[editar | editar la fonte]

Nel curtiu periodu de 8 meses nos que gobernó Candamo, fixéronse delles obres y empezáronse otres:

  • Empecipió una enérxica política ferrocarrilera, presentando al Senáu un proyeutu pal estudiu y construcción de ferrocarriles en distintos llugares de la República. La llei respeutiva foi promulgada'l 30 de marzu de 1904.
  • Inauguró'l primer ferrocarril llétricu transurbano (conocíu popularmente como'l tranvía llétricu) que cubría la ruta Lima-Chorrillos, con un total de 14 km. Ello asocedió'l 14 de febreru de 1904.
  • Aumentáronse les contribuciones indireutes cola creación de arbitrios sobre l'azucre, los fósforos y les buxíes.
  • Como fechu importante d'esti periodu, tenemos de mentar la fundación en Lima del diariu La Prensa, el 23 de setiembre de 1903, siendo'l so fundador Pedro d'Osma y Pardo. Convertir n'unu de los más importantes diarios de Perú y subsistiría, con intervalos, hasta 1984, constituyéndose nos sos entamos en voceru del Partíu Demócrata.

El monumentu[editar | editar la fonte]

Por resolución llexislativu N° 347 del 20 de payares de 1906 mandóse alzar un monumentu al presidente Candamo. Ello cumplióse mientres el primer gobiernu d'Augusto B. Leguía (1908-12). La estatua en Lima foi asitiada nel ángulu del Parque Neptunu, cercanu al Paséu Colón, entós aristocrática zona de residencia. Un día, manes desconocíes volaron la figura de mármol. Mientres dellos años tuvo la siella vacida. El dañu foi reparáu mientres el siguiente gobiernu de Leguía conocíu como'l Oncenio.

Descendencia[editar | editar la fonte]

Candamo tuvo casáu con Teresa Álvarez-Calderón. Una de les sos fíes, Teresa Candamo Álvarez-Calderón (1875-1953), foi relixosa fundadora de la Congregación Canonesas de la Cruz (fundación peruana) y foi declarada venerable pola Ilesia católica el 3 d'abril de 2009. La so otra fía, Virginia, casóse con José de la Ponte Olavegoya, unión de la que nació l'historiador José Agustín de la Ponte Candamo.


Predecesor:
Ignacio de Osma
Alcalde Metropolitanu de Lima
18761877
Socesor:
Aurelio García y García
Predecesor:
Andrés Avelino Cáceres
Presidente de la República
Presidente de la Xunta Provisional de Gobiernu de Perú
20 de marzu de 1895 a 8 de setiembre de 1895
Socesor:
Nicolás de Piérola
Presidente de la República
Predecesor:
Eduardo López de Romaña
Presidente de la República
Presidente de la República de Perú
8 de setiembre de 1903 a 7 de mayu de 1904
Socesor:
Serapio Calderón
2º Vicepresidente de la República


Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomos 9 y 10. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Lima, AFA Editores Importadores S.A., 1985.
  • Eguiguren Escudero, Luis Antonio: Recordando a Manuel Candamo. L'home, l'estadista. Lima, 1909.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 3, BEI/CAN. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-152-5
  • Guerra, Margarita: Historia General del Perú. Tomu XI. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1984.
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 URL de la referencia: https://revistafenix.bnp.gob.pe/index.php/fenix/article/view/205/1059. Páxina de ficheru: 7. Data de consulta: 25 marzu 2024.
  2. Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 165548540. Apaez como: Manuel Candamo Iriarte. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  3. Esta ye la grafía correuta del apellíu y non Cándamo, como equívocamente dalgunos escriben y pronuncien. Cf. en Basadre, Vargas Ugarte, etc.
  4. http://heirsofeurope.blogspot.com/search/label/Milford%20Haven
  5. Basadre 1998, p. 2442.
  6. Basadre 1998, p. 2445.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]