Salvador María del Carril

De Wikipedia
Salvador María del Carril
senador d'Arxentina

24 mayu 1862 - 20 ochobre 1862
Distritu: Entre Ríos
Vida
Nacimientu San Juan (es) Traducir5 d'agostu de 1798
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires10 de xineru de 1883 (84 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Familia
Fíos/es José María del Carril
Estudios
Estudios Universidá Nacional de Córdoba
Oficiu economista, xuez, diplomáticu, abogáupolíticu
Creencies
Partíu políticu Partido Unitario (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Salvador María del Carril (5 d'agostu de 1798San Juan (es) Traducir – 10 de xineru de 1883Buenos Aires) foi un xurista y políticu arxentín. Masón y lliberal, foi siguidor del ideariu rivadaviano y enllantó nel so cargu como gobernador de San Juan una constitución llaica, inspirada nel modelu británicu, que causó la so cayida. Exiliáu en Buenos Aires, asesoró a Juan Lavalle y foi'l impulsor del fusilamiento de Manuel Dorrego por orde d'aquél; pasó nel exiliu los años del gobiernu de Juan Manuel de Rosas. Foi unu de los convencionales que sancionaron la Constitución Arxentina de 1853 y foi nomáu depués vicepresidente de la Nación, compartiendo fórmula con Justo José de Urquiza. Tres la reincorporación de la provincia de Buenos Aires, el presidente Bartolomé Mitre designar ministru de la Corte Suprema de Xusticia.

Afamáu como eruditu non menos que como arteru diplomáticu nel so tiempu, la figura de Del Carril foi severamente afeutada cuando'l diariu La Nación publicó en 1880 les cartes que revelaben que fuera instigador del magnicidiu del gobernador de la provincia de Buenos Aires Manuel Dorrego. Magar ello y a les desavenencies que n'el so momentu enfrentar con delles personalidaes, como Domingo Faustino Sarmiento, la historiografía oficial foi arrogante cola so figura, enfatizando la so erudición y la so vocación europeísta. Otra manera, la historiografía revisionista, valora negativamente la so significación histórica, reprochándo-y la so soberbia, el so lliberalismu irreflexivo y el so arriquecimientu de dudoses fontes mientres el so periodu de siguidor de Urquiza.

Mocedá y gobernación de San Juan[editar | editar la fonte]

Del Carril estudió derechu civil y canónicu na Universidá Nacional de Córdoba, onde foi discípulu del Deán Funes. Doctoráu a los 18 años, treslladar a Buenos Aires, onde trabayaría como periodista. Daten d'esa dómina la mayoría de los pocos escritos sos de calter públicu. Volvería a la so provincia pa exercer el ministeriu de Gobiernu sol mandatu del entós coronel José María Pérez de Urdininea, delegáu del xeneral José de San Martín qu'asumiera'l gobiernu de la provincia. Reemplazó nesi cargu a Francisco Narciso de Laprida.

Llamáu Pérez de Urdininea al frente per San Martín, foi electu por unanimidá como socesor so. Nesi cargu, suprimió les instituciones coloniales, como'l Cabildru, los Alcaldes y la milicia, y creó nel so llugar un sistema llegal similar al aplicáu por Rivadavia en Buenos Aires. El 15 de xunetu de 1826 promulgó la primera constitución provincial, moteyada la Carta de Mayu, estrechamente inspirada nel ideariu lliberal estauxunidense, qu'amenó de momentu una fuerte oposición ente munchos de los sos conciudadanos.

Unu de los puntos más revesosos de la Carta yera la introducción, pionera nel país, de la llibertá de cultos, midida en realidá simbólica, pos namái había una persona de relixón non católica en tou San Juan, el médicu y boticariu norteamericanu Amán Rawson. Xunto con ella, espresaba dellos de los principios que se fadríen infaltables en constituciones posteriores —como la igualdá llegal o la prohibición de la esclavitú— anque yera mesurada na so aplicación; por casu, nun camudaba'l estatus xurídicu de los esclavos yá esistentes, llindaba l'exerciciu de la llibertá d'espresión a nun atentar contra l'autoridá gubernamental, y anque señalaba al pueblu como sede de la voluntá xeneral, llindaba la representación política a los vecinos nuna forma de votu calificáu. Dellos de los principios de derechu qu'introducía yá fueren señalaos de manera venceyante pola Asamblea del Añu XIII.

Mientres esta dómina editó'l primer diariu de San Juan llamáu El Defensor de la Carta de Mayu.

Tamién asonsañó la política de Bernardino Rivadavia en Buenos Aires, suprimiendo los conventos de la provincia. Estos yeren los más conspicuos centros d'educación de la mesma, lo que llevantó airaes protestes. Trece díes dempués de la so proclamación de la Carta de Mayu, españó una revolución empobinada por líderes conservadores y flaires. Del Carril tuvo d'abandonar la provincia en direición a Mendoza, y la Carta de Mayu foi apurrida al verdugu pa ser quemada.

El gobernador de Mendoza unvió na so ayuda a los hermanos Aldao al mandu de un pequeñu exércitu. Tres un curtiu combate na llamada Requexada del Pocín primera batalla de la Requexada del Pocín, los partidarios de la revolución fuxeron y Carril foi repuestu nel cargu. Pero arrenunció pocu más tarde, pa treslladase a Buenos Aires. Meses más tarde, el flamante presidente Rivadavia nomar ministru de Facienda.[1]

Nel ministeriu porteño[editar | editar la fonte]

Les esmoliciones económiques del gobiernu de Rivadavia veníen daes pola guerra del Brasil, qu'implicaba fuertes gastos, y pola conformanza de la Compañía de Mines; el Bancu Nacional fundárase poco antes, p'alministrar los fondos del emprestu tomáu de la inglesa Baring Brothers. Del Carril promovió la Llei d'Afitamientu de la Delda,[2] que faía de tolos bienes naturales del Estáu aval de la operación creiticia.

De la so autoría foi tamién la llei qu'implementaba'l cursu obligatoriu del papel moneda y el so convertibilidad en metales preciosos; acusáu polos sos opositores de dexar asina que los esportadores facer colos lingotes d'oru y plata que constituyíen les reserves del Estáu, moteyar “doctor Lingotes”, llamátigu que -y endilgaron los sos enemigos federales. Vicente Fidel López afirmaría que la llei "ye lo más absurdo que se conociera y llanzáu en país dalgunu".[3]

Negar a sofitar económicamente la campaña del exércitu que lluchaba contra'l Brasil, y dexó al bancu dilapidar los sos creitos ente los sos propios socios. Los pocos creitos que Rivadavia llogró recibir del bancu fueron dedicaos a les campañes de los partidarios de Rivadavia nes guerres civiles. Tres l'arrenunciu de Rivadavia llibró numberoses órdenes de pagu nes hores, empeñando fuertemente al gobiernu siguiente.

El gobernador Manuel Dorrego, qu'asumió en reemplazu de Rivadavia, criticó duramente'l plan económicu xestionáu por Del Carril, y acusó a Rivadavia y el so ministru d'especular col negociu mineru. El discutiniu al respeutu fadríase pública, dando Rivadavia y De'l Carril una Respuesta a los medios, que sería de la mesma criticada públicamente nuna llongura escrita por Dorrego. Engarráu con ésti, Del Carril formaría parte del círculu que conspiraba pa derrocalo.

Cuando'l 5 de setiembre de 1828 roblóse la paz col Brasil, que concedía la independencia al Uruguái, españó una vehemente oposición ente les tropes arxentines que fixeren la guerra con ésitu. L'exércitu combatiente tornó a Buenos Aires decidíu a deponer y castigar a Dorrego, l'antiguu collaciu d'armes de les lluches emancipadores, al qu'acusaben d'haber saboteado políticamente l'esfuerciu de la guerra.

La muerte de Dorrego[editar | editar la fonte]

Del Carril foi unu de los que sofitó la revolución del 1º d'avientu y l'elección del xeneral Lavalle como gobernador. Tres el combate de Navarro, y enteráu de la prisión de Dorrego, escribió a Lavalle que

"tuvimos acordies cola fusilación de Dorrego antes d'agora. Llegó'l momentu d'executala.".[4]
"Mire Ud. qu'esti país abállase 18 años fai en revoluciones, ensin qu'una d'elles produxera un escarmientu... En tal casu, la llei ye qu'una revolución ye un xuegu d'azar, en que se gana hasta la vida de los vencíos... La cuestión paezme de bon resolución. Si Ud., xeneral, encetar asina, a sangre frío, decidir"
"la espada ye un preséu de persuasión bien enérxicu... prescindamos del corazón nesti casu... si non, va haber Ud. perdíu la ocasión de cortar la primer cabeza a la hidra, y nun va cortar les restantes."

Ye notable'l fechu de qu'esta primer carta nun taba roblada. Dempués de llográu'l so oxetivu, volvió escribi-y aconseyándo-y:

"...es conveniente recueya Ud. una acta del conseyu verbal que tien de preceder a la fusilación. Un preséu d'esta clase, redactáu con maña, va ser un preséu históricu bien importante..."

Xustificaba que nun s'enxuició a Dorrego porque los xueces fueren

"...necesarios pa pescudar los crímenes y demostralos, y de los atentaos de Dorrego teníense más que xuiciu, opinión, de la so evidencia esistente y bultable "

Tiempu más tarde, xustificaría'l so remanar afirmando que

"si ye necesariu mentir a la posteridá, miéntese..."

Carril foi nomáu Ministru de Rellaciones Esteriores y Gobiernu pol xeneral Martín Rodríguez, que quedó a cargu del gobiernu en Buenos Aires mientres Lavalle salía en campaña contra les fuercies opositores. A pesar de les difíciles circunstancies polítiques, en xunu de 1829, el gobiernu provisional emitió un decretu, robláu por Rodríguez y De'l Carril, creando la Comandancia político y militar de les islles Malvines. Fundábase asina'l principal títulu del derechu arxentín sobre les islles, cuatro años antes de la ocupación británica.

La guerra civil dexó l'interior de la provincia en manes de Juan Manuel de Rosas. Nesa situación, Lavalle robló'l Pactu de Cañuelas, pol que se llamaba a eleiciones con una llista unificada ente los federales y unitarios. Del Carril entamó a últimu momentu otra, cola que ganó a la llista d'unidá per mediu d'un escandalosu fraude y una violencia que terminaría con 43 muertos. Rosas negar a aceptar la resultancia, y Lavalle obligar a arrenunciar.

L'exiliu[editar | editar la fonte]

Siguiendo a otres figures del partíu unitariu, Carril treslladar a Montevidéu. Dende ellí participó de dellos intentos opositores al gobiernu de Rosas en Buenos Aires. Sofitó la invasión a Entre Ríos de Lavalle y Ricardo López Jordán (padre).

Los años del exiliu fueron duros para Del Carril, qu'enfrentó la probeza; años más tarde el que sería'l so secretariu, Lucio V. Mansilla, reflexaría en Semeyes y Alcordances les quexes de Carril contra les sos penuries d'entós. Casóse na ciudá de Mercedes, Uruguái, con Tiburcia Domínguez López Camelo, que-y daría 7 fíos.[5]

En 1838 xunir a la Comisión Arxentina que promovía la oposición contra Rosas, en nome de la llibertá y del llibre navegación de los ríos arxentinos. El gobiernu de Francia decidió sofitar a esti grupu y al presidente Rivera — al qu'ayudó a derrocar al so antecesor, Manuel Oribe — contra'l gobiernu de Rosas. La flota francesa bloquió'l Ríu de la Plata y dio enormes subsidios a los sos aliaos.

Del Carril participó del alcuerdu ente'l presidente oriental Fructuoso Rivera, el coronel Manuel Olazábal y los representantes franceses. Secretamente coló a Corrientes a entrevistase col gobernador Genaro Berón de Astrada, que los sos diferendos col centralismu de Rosas llevaren a un enfrentamientu cada vez más tanxible, y convencer de declarar la guerra al gobernador bonaerense y al entrerriano, Pascual Echagüe, suscribiendo'l 31 d'avientu de 1838 un pactu con Rivera. La insurrección de Berón de Astrada duraría pocu, y concluyiría cola so muerte na batalla de Pagu Llargu. Del Carril, mentanto, llograría'l cargu de Comisariu de suministros de la escuadra francesa, y embarcóse nella p'ayudar a los unitarios na so campaña a Buenos Aires. El xeneral Iriarte acusar d'arriquecese cola venta de productos importaos y estafar al exércitu de Lavalle. La so situación económica ameyoró enforma, magar que la firma del tratáu Arana-Mackau a fines d'esi añu quitar del manexu de fondos franceses.

La Constitución de 1853[editar | editar la fonte]

En 1843, cuando Manuel Oribe punxo sitiu a Montevideo, Carril partió a Brasil, onde se dedicó al comerciu de carne pal suministru de la ciudá sitiada. Más tarde empecipió una llarga rellación per correspondencia col gobernador federal d'Entre Ríos, Justo José de Urquiza, dellos años primero que esti anunciara'l so Pronunciamientu contra Rosas. Tres la derrota d'esti postreru na batalla de Caseros, Carril tornó a l'Arxentina, y foi nomáu Conseyeru d'Estáu por Urquiza, xunto con Felipe Arana y Nicolás Anchorena. Depués foi diputáu por Buenos Aires a la Convención Constituyente de 1853.

L'alzamientu de l'alianza d'unitarios y ex rosistas — Bartolomé Mitre, Lorenzo Torres y Valentín Alsina — na revolución del 11 de setiembre de 1852 revocaría la so acta. Pero la participación de Domingo Faustino Sarmiento na revolución unitaria dexó un cargu vacante na so provincia natal, que cubrió'l gobernador Nazario Benavídez nomando pal mesmu a Del Carril. La reticencia de Carril a tratar con ésti, un federal ex aliáu a Rosas, provocó una serie de complexos escritos ente dambos. Desautorizáu por Benavídez, quedó sicasí col cargu.

Nel so llibru Los constituyentes del '53, José María Zuviría afirmaría que Carril asesoró a los miembros de la Comisión de Negocios Constitucionales na redaición del anteproyectu, anque nun formó parte de la mesma. Zuviría, fíu del presidente de la Convención, que yera per otra parte adversariu políticu de Carril, calificar como “el que más sabía”. Pero Carril nun gustaba de falar en públicu, y nun tomó nunca la pallabra na cortil de la Convención.

Aprobáu'l testu, formó xunto con José Benjamín Gorostiaga y Martín Zapata la comisión encargada de comunicalo a Buenos Aires, informando amás de la decisión de federalizar la ciudá de Buenos Aires que la Convención adoptara. La so antigua esperiencia como ministru de Rivadavia facer persona aparente pa tratar cola provincia rabelisca. Sicasí, ésta refugó la Constitución.

Urquiza precisaba un unitariu notable como compañeru de fórmula pa les eleiciones, pa presentalo como prienda d'unidá nacional. Por eso Del Carril foi electu vicepresidente cuando Urquiza asumió l'Executivu nacional, en mayu de 1854.

La vicepresidencia[editar | editar la fonte]

La so aición como vicepresidente foi más executiva que llexislativa; el so secretariu Lucio V. Mansilla afirmaría que nun redactó como Vicepresidente nada, nin dempués como Ministru de la Corte Suprema borroneó una sola cuartiya, nin fundó un votu en disidencia per escritu,[6] pero exerció en Paraná la presidencia de la Confederación Arxentina mientres más de la metá del periodu presidencial de seis años, por delegación de Urquiza, que prefería recluyise nel Palacio San José. Dende ellí llevó a cabu constantes tratativas col Estáu de Buenos Aires, y yera xefe de l'ala lliberal nel senu del gobiernu, opuestu a la llamada federal, dirixida por Santiago Derqui, ministru d'interior.

Protestó contra la Llei de derechos diferenciales qu'aplicó Urquiza pa faer económicamente onerosa para Buenos Aires la separación cola Confederación. Col sofitu de dalgunos de los gobiernos provinciales, llevó mientres los últimos años de la so xestión una campaña persistente pa llograr l'aval de Urquiza pa la so candidatura presidencial.

Sicasí, esta veríase detenida por completu cuando'l gobernador de San Juan Manuel José Gómez Rufino y el so ministru de Gobiernu Saturnino Laspiur —dambos partidarios sos— enfrentar col comandante militar de la rexón, el exgobernador Benavídez. Gómez mandó encarcelar a Benavídez en setiembre de 1858, acusándolo de conspirar contra'l gobiernu. Del Carril intentó la so lliberación, pero cuando los unviaos federales llegaron a la provincia, Benavídez fuera asesináu y el so cadabre refundiáu na plaza pública. La sonadiella de los periódicos porteños ante los fechos, y la rellación de Del Carril colos responsables, faíen peligrosa la so candidatura, yá que yera acusáu de complicidá colos autores del crime.

El 19 d'abril de 1859 robló'l decretu que desconocía la soberanía porteña, dando llugar al entamu de les hostilidaes ente la Confederación y Buenos Aires, que nun concluyiríen hasta la batalla de Cepeda. Tres la mediación del xeneral paraguayu Francisco Solano López y la firma del Pactu de San José de Flores, Carril arrenunció de les sos aspiraciones y Derqui asocedió finalmente a Urquiza.

Nel confusu clima políticu de los años siguientes, Carril foi l'unviáu final del xeneral Urquiza pal entendimientu definitivu con Mitre dempués de la batalla de Pavón. Una carta del 30 d'ochobre de 1861 que-y unviara Urquiza indica que foi Carril quien axustó ente dambos xenerales el resolución del conflictu y la reunificación del país.

== La Corte Suprema de Xusticia Asumida la presidencia por Mitre, Del Carril foi nomáu ministru de la flamante Corte Suprema de Xusticia de la Nación, que los sos cargos Mitre distribuyó equilibradamente ente personalidaes porteñas y provincianes. Al finar el doctor Francisco de les Carreres, el so primer presidente, Carril fixo cargu de la presidencia del cuerpu. Retirar del cargu en 1877, siendo presidente Nicolás Avellaneda.

En 1881, l'historiador Ángel Justiniano Carranza publicó les hasta entós desconocíes cartes de Del Carril y Juan Cruz Varela a Lavalle, en que lo emburriaren a fusilar a Dorrego, a mentir sobre la falta d'un xuiciu previu y a faese cargo él solo del fusilamiento. Del Carril nun publicar nengún comentariu.

Muerte[editar | editar la fonte]

Monumentu nel Campusantu de la Recoleta
Vista posterior

Finó en Buenos Aires, el 10 de xineru de 1883, curiosamente'l mesmu día que l'obispu frai Mamerto Esquiú.

El ex-presidente Sarmiento faló nos sos exequias y recordó que Carril enllenara « dos vides d'home» y al siguir a Urquiza dempués de Caseros evitara reabrir la firida ente unitarios y federales. «A Carril debemos el ser arxentinos», concluyó Sarmiento. «Que sía eterna la memoria de la so obra, l'afitamientu de la nacionalidá arxentina».

Del Carril y la so esposa[editar | editar la fonte]

Anque Del Carril ameyoró los sos ingresos tres la so adhesión a Urquiza, adquiriendo ente otros bienes una estancia de 130.000 hectárees na actual provincia de La Pampa, el tren de gastos de la so esposa resultó escesivu pa la economía familiar. Nun actu sorprendente, Del Carril publicó nos periódicos de Buenos Aires una carta anunciando a los acreedores de la so esposa qu'él non se responsabilizaría de les sos deldes. Nel mausoléu que mandó construyir nel porteño campusantu de la Recoleta, les sos figures atópense separaes. Del Carril ta representáu sentáu nun cómodu sillón, so un baldaquino de mármol obra de Camilo Romairone; el bustu de la so esposa foi asitiáu dándo-y el llombu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Nomamientu como ministru de Facienda, del 8 de febreru de 1826.
  2. Testu de la llei d'Afitamientu de la Delda Interior del Estáu
  3. López (1960), tomu X, p. 287
  4. Carranza, Ángel J.; Lavalle ante la xusticia póstuma. Citáu en Pincén (1951)
  5. Xenealoxía de la familia Boneo.
  6. Mansilla (1894), p. 40

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • López, Vicente Fidel (1960). Historia de la República Arxentina. Buenos Aires: Sopena.
  • Mansilla, Lucio V (1894). Semeyes y Recuerdo. Buenos Aires: Imprenta de Pablo Y. Coni y Fíos.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]