Cusi Huarcay

De Wikipedia
Cusi Huarcay
Vida
Nacimientu 1531 (greg.)
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte 1586 (54/55 años)
Familia
Fíos/es Beatriz Clara Coya
Estudios
Llingües falaes castellanu
Cambiar los datos en Wikidata

María Manrique Cusi Huarcay (1531 (greg.) – 1586) foi una princesa inca, fía de Manco Inca, esposa del so hermanu Sayri Túpac.

Hermana y esposa[editar | editar la fonte]

Matrimoniu de Cusi Huarcay y Sayri Túpac Inca, según Guaman Poma de Ayala.

Les primeres noticies sobre Cusi Huarcay, presentar como hermana y esposa de Sayri Túpac, a quien acompañó na so salida de Vilcabamba. El Inca Garcilaso de la Vega diz que la nueva, escontra 1557, yera "performosa y fuéralo muncho más si'l color trigueño nun-y quitara parte de la fermosura". Con cuenta de la pareya reciba'l bautizu, a pidíu del Rei d'España, el papa Julio III dio una dispensa especial y l'obispu del Cuzco, Juan Solano, pudo casar na catedral.

A fines de 1558, l'Inca y la Coya fueron bautizaos pol obispu Solano, col conquistador Alonso de Hinojosa como padrín. Pa esta dómina la pareya cuntaba con una neña, bautizada como Beatriz Clara Coya. El nuevu matrimoniu, darréu establecióse en Yucay, sicasí al poco tiempu, Sayri Túpac careció y decidió dictar el so testamentu.

Viudez y probeza[editar | editar la fonte]

A la muerte del Inca, la moza viuda quedó na probeza: el Conde de Nieva nomó a dellos españoles p'alministrar les propiedaes del Inca en nome de la so heredera, que recibíen grandes pensiones pol so trabayu pero nun daben cuasi nada a la vilba. Mentanto, la pequeña Beatriz foi depositada nel recién Conventu de Santa Clara. En realidá, Sayri Túpac dexara a la so esposa una pensión de 3.000 pesos de les rentes de les encomiendes de la so fía, polo que Cusi Huarcay tuvo qu'entamar una reclamación xudicial pa llograr esa pensión. La información reveló que vivía modestamente, con un mayordomu y una pareya por toa servidume, y con frecuencia tenía que recibir a guerreros procedentes de Vilcabamba, colo que "siempres pelo normal ta probe y debida".

Nuevos enllaces y descendencia[editar | editar la fonte]

Escontra 1564, Cusi Huarcay trabó amistá con unu de los vecinos más ricos del Cuzco, Arias Maldonado. La nueva vilba camudar a la casa de Maldonado y llueu se sintió abondo segura pa sacar a la so fía del conventu y llevala a vivir con ella.

Llueu, el forzosu compromisu ente la neña Beatriz y Cristóbal Maldonado, pariente d'Arias, escupulició a la ciudá. Intervieno'l gobernador Lope García de Castro, quien arrestó a los Maldonado por combalechadura y desterrar a España, Beatriz foi devuelta al conventu y Cusi Huarcay namái quedóse coles pequeñes fíes del so recién compromisu quien, según investigación d'Ella Dunbar Temple, llamábense Francisca Maldonado y Juana Maldonado, casaes años dempués con Bernardo Fernández de Mesa y Miguel Merino de Lecona, respeutivamente.

A la llegada del virréi Toledo, Cusi Huarcay foi obligada a casase con un escuru soldáu llamáu Juan Fernández Coronel, de quien tuvo al capitán Martín Fernández Coronel y Melchora Sotomayor Coya.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Les informaciones sobre los Inques mandaes a faer pol virréi Toledo, retardaron el status nobiliariu de Cusi Huarcay, situación que se vio más afeutada tres la captura y el ajusticiamiento de Túpac Amaru I.

La última noticia qu'hai d'ella ye de 1586, cuando escribió al virréi Conde del Villar pidiendo autorización pa tornar a la so amada Vilcabamba.Trató de tentar al Virréi ufiertando revelar l'allugamientu de delles mines d'oru y plata nesa provincia, pero'l Virréi nun s'atrevió a dexar el so regresu. A la llarga, Cusi Huarcay foi soterrada al llau de Sayri Túpac na ilesia de Santu Domingu, sobre'l Coricancha, l'antiguu templu del Sol.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]