Iván IV de Rusia

De Wikipedia
Iván IV de Rusia
Zar de todas las Rusias (es) Traducir

16 xineru 1547 - 1584
← ensin valor - Teodoro I de Rusia (es) Traducir
Sovereign of all Russia (en) Traducir

3 avientu 1533 - 16 xineru 1547
Basilio III de Moscú (es) Traducir - ensin valor →
Vida
Nacimientu Kolómenskoye (es) Traducir25 d'agostu de 1530[1]
Nacionalidá Principáu de Moscú  (1533 (Gregorianu) -
Zarato rusu  (1547 (Gregorianu) -
Muerte Moscú18 de marzu de 1584 (xul.)[2] (53 años)
Sepultura Catedral del Arcángel Miguel (es) Traducir
Causa de la muerte envenenamiento (es) Traducir
Familia
Padre Basilio III de Moscú
Madre Elena Vasílievna Glínskaya
Casáu con Anastasia Románovna Zajárina (es) Traducir (1547 – 1560)[3]
Maria Temryukovna (es) Traducir (1561 – 1569)[3]
Marfa Sobakina (es) Traducir (1571 – 1571)[3]
Anna Koltovskaya (es) Traducir (1572 – nul. 1575)[4]
Anna Vasilchikova (es) Traducir (1575 – 1576)[3]
Vasilisa Melentyeva (es) Traducir (1576 – 1577)[3]
Maria Dolgorukaya (es) Traducir (1577 – 1577)
María Nagaya (1580 – 1584 (Xulianu))[3]
Fíos/es
Hermanos/es Yuri of Uglich (es) Traducir
Pueblu Rúrikovich
Estudios
Llingües falaes rusu
Oficiu políticuraspevschik (en) Traducir
Serviciu militar
Lluchó en Guerra Livona
Russo-Kazan War of 1535-1552 (en) Traducir
Creencies
Relixón cristianismu ortodoxu
Cambiar los datos en Wikidata

Iván IV Vasílievich (en rusu: Иван IV Васильевич), llamáu Iván el Tarrecible (Kolómenskoye, Rusia, 25 d'agostu de 1530 - Moscú, 18 de marzu de 1584), foi un zar de Rusia (1547-1584), el primeru en llevar el títulu de zar (dende 1547) y ye consideráu como unu de los creadores del Estáu rusu. Los sos mayores apurras al so país fueron la conquista de Siberia llevada a cabu por Yermak, la creación d'un nuevu códigu llegal, el Sudébnik, la centralización del poder na capital, la creación del Zemski Sobor y la Opríchnina, la conquista de los janatos tártaros de Kazán y Astracán y grandes reformes internes, como la reforma del exércitu y la revisión del códigu llegal. Casóse siquier siete veces, pero'l so matrimoniu más importante foi'l primeru, con Anastasia Románovna Zajárina en 1547. El so reináu duró casi cuarenta años, el más llargu de los zares rusos.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Nieto del Gran Duque Iván Vasílievich III el Grande y fíu de Basilio III de Moscú y la so segunda esposa Elena Vasílievna Glínskaya, del llinaxe varego de Riúrik, fía del príncipe lituanu Vasili Lvóvich Glinski y de la princesa serbia Ana Jakšić. Cuando tenía trés años y tres la muerte del so padre, Iván foi coronáu Gran Príncipe de Moscú. Sicasí, el reinu foi alministráu pola so madre que cinco años dempués, foi envelenada por cles boyardos que s'apostaben el poder.

Foi sometíu a les humildaciones de les families de los boyardos, Shuisky y Belsky, lo qu'asombró'l so calter. Foi recluyíu nel palaciu del Kremlin, viviendo casi como un méndigu. Esti fechu xeneró n'Iván un gran odiu escontra los boyardos y tuvo, de resultes, les constantes persecuciones y matances que darréu entamó contra estes cles. Nestos primeros años Iván sufrió desvaríos mentales irreversibles.

El so hermanu Yuri, dos años menor qu'él, yera menguáu psíquicu, pero al qu'Iván tuvo una gran ciñu hasta la so muerte en 1563.

Con 13 años empezaron a respetalo y ordenó a un grupu de lleales sos que prindaren al príncipe Andréi Shuiski, pa refundialo a una jauría, que lo despedazó. Con 16 años yá destacaba n'escritura y foi un vidueñu llector, amás de ser un mozu trabáu y musculosu. Estudió retórica de mano del obispu Macario de Moscú. Mientres esta dómina yá yera fondamente relixosu.

Por que se-y respetara como zar, Macario determinó qu'Iván procedía (según un árbol xenealóxicu) del llinaxe de los primeres césares romanos.

Casáu en 1558 cola princesa Ulyana Palétskaya, tuvo un fíu en 1560, Basilio, que morrió a los once meses.

Zarato[editar | editar la fonte]

Esti gobiernu puede estremase en dos periodos, marcaos polos cambeos producíos n'Iván tres la muerte de la so esposa Anastasía Románovna en 1560.

Gobiernu anterior a 1560[editar | editar la fonte]

Sellu d'Iván IV el Tarrecible.

Dempués d'una xira xunto con Macario por monesterios ya ilesies de Rusia foi nomáu Zar y Príncipe de toa Rusia na Catedral de la Dormición de Moscú. En 1547 casóse con Anastasia Románovna Zajárina y el so gobiernu viose bien influyíu por ésta.

Les sos funciones pasaron a manes de los hermanos Yuri y Mijaíl Glinski, tíos maternos sos, que estendieron la corrupción y los abusos por toa Rusia. Les inxusticies algamaron cuotes increíbles como se describe nesta crónica: "Nel so perfidia y les sos práutiques diabóliques, inclusive desatierren a los cadabres recién soterraos y abasnar, tullíos y ensangrecíos con venablos de cazar xabalinos, hasta les cases de ciudadanos honraos, a los qu'un informadores pagos acusen entós d'homicidiu".

A finales d'anguaño hubo delles quemes que destruyeron distritos enteros de Moscú, morriendo miles de persones. El pueblu acusaba a los Glinski d'aquello, colo qu'Iván tuvo que desterrar a los sos tíos. Yuri foi acoradáu pol xentíu mientres s'abellugaba y Mijaíl fuxó. Iván reconstruyó Moscú y mandu edificar la Catedral de San Basilio.

Poco dempués entamó un conseyu d'eleición, compuestu por mercaderes y la pequeña nobleza, p'amenorgar el poder de los boyardos. Creó'l primer exércitu permanente de 3000 streltsí o mosqueteros.

Esti periodu tamién se caracterizó pol so gran reforma interna y la so espansión territorial. Mientres el so gobiernu impulsó les artes y les lletres, amás d'introducir la imprenta en Rusia. Nel mesmu añu creó la Rada, un organismu gubernamental que desempeñó'l papel de conseyu real, compuestu pol sacerdote Montés, Macario, el so preceptor, y el so secretariu Alekséi Adáshev. En 1549 realizó'l primera Zemski Sobor, una xunta de los representantes de los principaos rusos y empezó una revisión del códigu llegal. Una gran aportación foi'l Sudébnik, creáu en 1550, que ye una escoyeta de tolos decretos emitíos pol gobiernu hasta esa dómina.

El Sudébnik y los diplomes reales (Ustavnýie grámoty) estendieron la participación de los representantes electivos llabradores al procedimientu xudicial y la xestión local.[6] En 1551 convocó un concilio pa crear una Ilesia allegada a los sos propósitos. Dempués de la llegada del canciller inglés Richard Chancelor y de dellos navegantes ingleses a Moscú en 1553, estableció venceyos comerciales con Inglaterra. Inclusive, más tarde pretendió casase cola reina Sabela I, quien refugó la idea.

Tronu de marfil d'Iván el Tarrecible.

Una de los sos más grandes campañes militares foi la conquista de los kanatus tártaros (habitaos por tártaros, chuvashes, maríes, mordvinos y udmurtos) del Kanatu de Kazán (1552) y Kanatu d'Astracán (1556) pa controlar la totalidá del cursu del ríu Volga y acabar cola dominación tártara de más de 300 años. Añadióse un territoriu d'un millón de quilómetros cuadraos a los dominios de Moscú, qu'Iván quería convertir na socesora de Constantinopla. Consiguir con 100 000 homes, estremaos en caballería, artillería y mercenarios cosacos.

En Kazán nun dexó a naide de la ciudá con vida. Asitió la primer piedra de la catedral y sustituyó la población musulmana por colonos rusos, amás de convertir les mezquites n'ilesies ortodoxes (aiciones que se repitiríen nos demás kanatus conquistaos). Nes batalles nunca taba presente. Dirixó la disposición de les subdivisiones militares, contorneó delles vegaes la fortaleza tártara y atopóse cola subdivisión cerca de los murios de la fortaleza. L'anexón de los kanatus del Volga punxo fin a les devastadoras invasiones de la caballería tártara nes rexones orientales de Rusia.[7] Enzancó la migración de les hordas agresives nómades d'Asia a Europa y abrió les víes pa la migración rusa a Siberia. Tres estos fechos foi designáu pol patriarca de Constantinopla como "zar y soberanu ortodoxu de tola comunidá cristiana dende l'este al oeste, hasta l'océanu"; mientres el patriarca d'Alexandría comparar con Alexandru Magnu. Les conquistes d'Iván IV fueron celebraes en cantares y balaes. Mientres esta dómina nació'l so primer fíu, Dmitri, quien morrió al poco de nacer. Pa conmemorar la conquista de Kazán el zar mandó la construcción de la Catedral de San Basilio.

En 1547 Hans Schlitte, l'axente d'Iván IV, contrató artesanos alemanes pa trabayar en Rusia. Sicasí, toos ellos fueron deteníos en Lübeck a pidimientu de Polonia y Livonia. Livonia atrabancó'l comerciu rusu colos países d'Europa occidental. Rusia viose aisllada de les rutes comerciales marítimes.[8]

Iván el Tarrecible. Escultura de Mark Antokolski (1871).

El zar empezó la guerra con Livonia (actuales Estonia y Letonia), una Mancomunidá Polaca-Lituana en 1558, pa consiguir una salida al Mar Bálticu. Taba defendíu polos Hermanos Livonios de la Espada. La conquista apurrió a Rusia'l puertu de Narva, abriendo comerciu colos países del norte. Magar la victoria, Polonia, Lituania y Suecia atacaron a Rusia, sintiéndose amenaciaos del so poder enllargándose la guerra hasta 1583.

En 1560 muerre la so esposa Anastasía Románovna ya Iván IV vuélvese un gobernante sicópata, fanáticu relixosu y autoritariu. Esti dramáticu cambéu na personalidá d'Iván vieno dau non yá pola muerte d'Anastasía, sinón tamién por una enfermedá que tuvo a puntu de causa-y la muerte en 1553. Mientres esta dómina Iván pidió a los boyardos que fixeren una alianza col so fíu mayor por que ésti gobernara a la so muerte, a la cual los boyardos negáronse, entamando un futuru zar na figura del so primu Vladímir de Stáritsa. El zar recuperóse y añadió más desconfianza si cabía escontra los boyardos pol fechu anterior, yá que cuando la so esposa morrió en 1560, creyó que fuera envelenada por estos. La resultancia d'estes combalechadures (que se confirmaron, al topar los forenses plomu y mercuriu nos sos güesos)[9] fueron brutales represalies, con asesinatos de boyardos y de partidarios d'estos, como'l príncipe Aleksandr Gorbaty-Shuyski, xeneral conquistador del Janato de Kazán. Iván tenía 33 años.

Gobiernu posterior a 1560[editar | editar la fonte]

El zar Iván el Tarrecible de Víktor Vasnetsov.

Tres la muerte de la so esposa Iván tresformar nun zar autoritario y psicópata, del cual dizse que mientres les nueches los sos berros sonaben por tol Kremlin de Moscú. Pasaba de la euforia a la depresión más absoluta. Amás pocu dempués morrió'l metropolitanu Macario, lo que lu produció más pesar. El socesor de Macario, Afanasio, nun tenía la mesma afinidá col zar y ello dio llugar a unes difíciles rellaciones ente dambos.

Afanasio convocó una xunta de nobles que se dirixó al palaciu del zar pa reprocha-y el so gobiernu y pidi-y qu'abdicara. Pa sorpresa de toos Iván salió apesadumbrado d'aquella xunta y dixo qu'abdicaría en favor de los sos fíos y colaría al exiliu. Pero tou foi una farsa del zar, yá que solo colóse a 100 km de Moscú, nel abellugu d'Aleksándrovskaya Slobodá o Aleksándrov.

Dende ellí mandó tres cartes, una al nuevu metropolitanu, Afanasio, otra a los nobles y otra al pueblu, nes qu'acusaba a les instituciones relixoses y alministratives de corrupción, traición y robu. Estes cartes lleer en toles places públiques de les ciudaes, creando un ambiente de crispadura y sulevación ente'l pueblu. Ante la medrana d'una guerra civil, Afanasio decidió pidir perdón a Iván y solicita-y el so regresu, colo que la posición del zar salió reforzada.

Treslladó la so corte al so abellugu d'Aleksándrovskaya Slobodá, onde se dedicaba gran parte del día a rezar. La restricción del tránsitu de los llabradores al día de San Jorge tien rellación a lo qu'asocedería en 1597 col zar Borís Godunov, quien establecería la servidume, torgando a los llabradores camudar de dueñu, inclusive el día de San Jorge.

Dempués de la traición del príncipe Andréi Kurbski (el comandante del exércitu occidental) creó los opríchnik, el so guardia personal y policía estatal, a la cual dio un usu represivu y d'aición militar. Los opríchnik fueron reclutados de la pequeña nobleza de rexones nororientales de Rusia, onde arralecíen los grandes terratenientes (boyardos).

Estes rexones tuvieron alministraciones separaes y llamáronse Opríchnina. Con esta guardia executó a munchos boyardos y miembros del cleru ente 1564 y 1572, y torgó que se formara un réxime feudal en Rusia. Unu de los xefes más odiaos de la Opríchnina foi Maliuta Skurátov.

Munchu historiadores consideren el sistema d'Opríchnina como un preséu pa la destrucción de los privilexos de la poderosa aristocracia hereditaria, pa l'ampliación d'un estáu centralizáu que s'atopa en condiciones de guerra constante.[10] L'usu arbitrariu y sanguinario de los opríchnik contra los boyardos y el pueblu causó miles de víctimes mientres ocho años. A partir d'entós empieza a conoce-y lo como "El Tarrecible". Por esta dómina castigó cola pena de muerte a un príncipe por acusalo de participar nuna orxía homosexual.

En 1570, con ayuda de los opríchnik atacó la ciudá de Nóvgorod, creyendo que se diba a sulevar contra él, acusándola d'alta traición por una supuesta alianza con Lituania. Con un exércitu de quince mil homes afaró Nóvgorod, torturando, degollando y empalando a munchos de los habitantes (ente 27 000 y 60 000 conforme a los mensaxes non imparciales del cleru llocal). Munchos investigadores modernos envaloren el númberu de víctimes ente dos y trés mil.

Dempués de males colleches, fame y l'epidemia de peste de los años 1567, 1568, 1569 la población de Nóvgorod amenorgar a 10 000-20 000 habitantes.[11] Daqué asemeyáu mandó faer contra la ciudá de Pskov.

El Kanatu de Crimea arruinó constantemente les tierres fronterices de Rusia, en 1571 los tártaros de Crimea, lideraos por Devlet I Giray, quemaron la contorna de Moscú[12](ver tamién Invasiones de tártaros en Rusia nel sieglu XVI), matando a más de 60 000 defensores y provocando más d'un millón de víctimes más por causa de quemes y fames posteriores. Los tártaros prindaron más de 100 000 esclavos. El zar Iván visita Inglaterra: Iván abellugar n'Inglaterra mientres la invasión tártara, onde inclusive llegó a pidir matrimoniu a la reina Sabela I, pero ésta refugar. Cuando les matances tártares aseláronse, Iván volvió a Rusia pa preparar un exércitu qu'acabaría con l'invasores del Kanatu de Crimea na batalla de Molodi, alloñar d'ellí.

Iván el Tarrecible mató al so fíu probablemente nuna llocada de cólera, llenzu d'Iliá Repin.

Tres la muerte del últimu rei de la dinastía Jagellón de Polonia-Lituania, Segismundo II Augusto Jagellón, postular pal cargu, dende entós electivu.[13] Parte de la baxa nobleza, enfastiada del dominiu de l'alta na política nacional, sofitar al empiezu, pero depués prefirió pal puestu al so fíu Teodoro.[13] Disgustáu, Iván esixó entós que se-y devolviera Kieve, que'l tronu polacu-lituanu volviera ser hereditariu y que un obispu ortodoxu coronar en Cracovia; finalmente, perdió la eleición.[13]

Nos sos últimos años los exércitos polacu y suecu afararon les rexones occidentales y del norte de Rusia, conquistaron delles ciudaes ruses (Pólotsk, Véliz, Sókol, Velíkiye Luki, Narva), destruyendo les sos guarniciones y a los sos habitantes.[14]

Yá nos sos últimos años dio rienda suelta a les sos perversiones. Según los escritores non imparciales polacos, se jactaba d'haber desflorado a más de 1000 vírxenes y darréu asesinar a los fíos resultantes, amosando asina la so perturbación. (Ciertu historiadores modernos piensen qu'esto ye una lleenda negra creada pola propaganda polaca. Sicasí esiste una base real nes eleiciones de la novia del zar, pa les que munches rapaces notables llegaron a la capital). Nun accesu de cólera, el 16 de payares de 1580, cutió mortalmente col so cayáu al so fíu mayor, el zarévich Iván (el so preferíu).

Lloró amargamente la so muerte y tuvo reconcomios hasta los sos últimos díes, provocando que se tirara del pelo y de la barba o gatuñara les parés. Nestos ataques dixo frases como:[15]

"Dende los tiempos d'Adán hasta esti día, devasé a tolos pecadores. Bestial y conrotu emporqué la mio alma"

Mató amás a dellos de los sos enemigos y amigos, lo que fizo qu'Iván se volviera entá más psicópata. Nesta llocura final llegó a abellugase en creencies paganes y brujeriles. Los ataques psicóticos sufiertos pol zar podríen, según los espertos, corresponder al resultáu del tratamientu de la sífilis con mercuriu; esti tratamientu yera común na dómina, y provocaba daños cerebrales que derivaben en cambeos constantes d'humor y ataques eufóricos y griespos, con tintes psicóticos.

Munchu historiadores piensen qu'Iván foi envelenáu polos boyardos, como la so madre Elena Glínskaya (los sos restos amuesen tamién una elevada cantidá de mercuriu), pero hai referencies indicando qu'Iván dacuando tomaba pequeñes cantidaes de mercuriu contra'l so sífilis.

Escontra'l final de la so vida (1581-1583) conquistó'l Kanatu de Siberia, que daría llugar al nome del territoriu de Siberia. Esti kanatu estender pola cuenca del ríu Obi y llegaba hasta'l ríu Yeniséi. Al mandu de les tropes taba'l cosacu Yermak Timoféyevich. Tres 27 años, y primíu internamente pol cleru y los boyardos, perdió la guerra con Livonia y viose obligáu a apurrir a Suecia les rexones d'Ingria y Karelia Meridional y devolve-y a Polonia la rexón de Livonia.

Iván IV morrió la mañana del 18 de marzu de 1584, cuando se disponía a xugar una partida d'axedrez. Los sos restos fueron soterraos na catedral de San Miguel Arcánxel. Asoceder nel tronu'l so fíu menor Teodoro I de Rusia, quien foi un títere en manes de los boyardos por cuenta de la so falta de calter y a la so escasa intelixencia.

Legáu[editar | editar la fonte]

Nos sieglos posteriores a la muerte d'Iván, los historiadores desenvolvieron distintes teoríes a la fin d'entender el so reináu, nun puede negase qu'Iván el Tarrecible camudó la historia rusa, y el so legáu político y social entá persiste na estructura del gobiernu nacional.

Podría dicise que'l legáu más grande fueron los cambeos políticos que promulgó sobre toa Rusia. En pallabres del historiador Alexandr Yanov: los oríxenes de la estructura política rusa provienen dende Iván el Tarrecible. La revolución política d'Iván foi más allá nel progresu d'alteriar la estructura política d'esi entós. La creación de la Opríchnina (daqué totalmente nuevu), foi una rotura col antiguu réxime que sirvió pa quitar poderíu a la clase Boyarda y crear un estáu más centralizáu y menos oligárquicu.

Parte d'esa revolución incluyó cambeos políticos a nivel ciudadanu. Y a pesar de les antireformas que tuvieron llugar dempués de la muerte d'Iván, los sos cambeos políticos resultaron ser duraderos al traviés de la historia.

El legáu d'Iván tamién perdura nel ámbitu militar. Les espansiones en Polonia, el Mar Caspiu y Siberia enllargar hasta'l sieglu XX. Les conquistes d'Iván tamién repercutió en conflictos con Turquía pol control sobre'l mar Negru y la península de Crimea que siguieron mientres el gobiernu Zarista al traviés de los sieglos.

Otra manera, el legáu económicu d'Iván foi desastrosu, lo que llevó a la fin de la dinastía Rúrika y del fin del dominiu Moscovita. Iván el Tarrecible heredó un estáu empeñáu, y les campañes nun ayudar. Nun esfuerciu por más recaldación, Iván creó una serie de lleis impositives que resultaron inútiles. Amás les guerres socesives drenaron la nación, lo mesmo que de homes y recursos.

Na actualidá esiste un movimientu polémicu al querer otorgar a Iván IV la santidá. La Ilesia ortodoxa rusa manifestóse en contra.

Matrimonios[editar | editar la fonte]

Iván IV tuvo ocho esposes o novies, magar que la Ilesia Ortodoxa Rusa dexa solu trés matrimonios:

  • Anastasia Románovna Zajárina (Анастаси́я Рома́новна Заха́рьина), foi la primer esposa del zar Iván IV de Rusia, el Tarrecible. Fía del boyardo Román Zajarin, que dio-y nome a la dinastía monárquica de los Románov. El matrimoniu celebró'l 3 de febreru de 1547 na Catedral de l'Anunciación. Tuvieron seis fíos: Ana, María, Dmitri, Iván, Eudoxia y Teodoro I.
  • María Temriukovna (Мари́я Темрюко́вна), fía d'una noble circasiana, cola que tuvo otru fíu (Vasili, el 21 de marzu de 1563 - el 3 de mayu de 1563), que sobrevivió namái cinco selmanes. Ella morrió posiblemente envelenada pocu dempués.
  • Marfa Vasílyevna Sobákina (Ма́рфа Васи́льевна Соба́кина), atopada muerta 16 díes dempués del casoriu (el 28 d'ochobre de 1571), tamién posiblemente envelenada.
  • Ana Ivánovna Koltóvskaya (А́нна Ива́новна Колто́вская), muyer plebeya (casada'l 28 d'abril de 1572), que foi zarrada nun conventu dos años dempués.
  • Ana Grigórievna Vasílchikova (А́нна Григóрьевна Васи́льчикова), casada en 1575, foi zarrada tamién nun conventu menos d'un añu dempués.
  • Vasilisa Meléntieva (Васили́са Меле́нтьева), la so sesta esposa (casada en 1579) tomó un amante, que foi bestialmente empalado tres l'adulteriu; ella foi zarrada nun conventu.
  • María Dolgorúkaya (Мари́я Долгору́кая), la so séptima novia que nun foi topada virxe por Iván y afogada a otru día.
  • María Fiódorovna Nagaya (Мари́я Фёдоровна Нага́я), fía d'un okólnichi. Tuvo un fíu tamién llamáu Demetrio (rusu Дми́трий, 1580).

Obra lliteraria[editar | editar la fonte]

El soberanu Iván IV de Rusia foi tamién un escritor notable. La so obra más destacada ye Epístoles al príncipe Andréi Kurbski. Esti personaxe desertara mientres la Guerra Livona al Gran Ducáu de Lituania y acusaba a Iván IV de ser un tiranu en delles epístoles que dirixó a la so exsoberano. Ivan IV respondió-y que los enemigos auténticos del Estáu yeren los boyardos, qu'intentaben estremar Rusia en pequeños principaos. El discutiniu enllargar mientres dos décades, pero Iván IV tamién dexó escrita la so opinión sobre l'estilu de la llingua escrita nesti periodu y compunxo amás dellos poemes y cánones musicales de tema eclesiástica.


Predecesor:
Basilio III
Príncipe de Moscovia
1533 - 1547
Socesor:
Convertir en Zar
Predecesor:

Zar de Rusia

1547 - 1584
Socesor:
Teodoro I

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Filmografía[editar | editar la fonte]

Óperes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Sergey Mikhailovich Seredonin (1897). «encyclopedic article about Ivan IV Vasilyevich» (en rusu). Russian Biographical Dictionary, Volume 8. 
  2. Sergey Mikhailovich Seredonin (1897). «encyclopedic article about Ivan IV Vasilyevich» (en rusu). Russian Biographical Dictionary, Volume 8. 
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 Darryl Lundy. «Ivan IV 'the Terrible', Tsar of Russia» (inglés). The Peerage. Consultáu'l 7 mayu 2021.
  4. valor desconocíu (1895). «encyclopedic article about Anna Koltovskaya» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume XVа, 1895. 
  5. A. V. Ėkzempli︠a︡rskiĭ (1892). «Q22811441» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume Vа, 1892. 
  6. Беляев И.Д. Крестьяне на Руси. Исследование о постепенном изменении значения крестьян в русском обществе. М. 1891
  7. Les cróniques ruses rexistraron cuarenta incursiones del Kanatu de Kazán en Rusia de primeres del sieglu XVI. En 1521, les fuercies combinaes del kan de Kazán Muhamed Giray y los sos aliaos de Crimea atacaron Rusia y prindaron más de 150 000 esclavos.La Coleición Llena d'Añales rusos. Los Añales Patriarcales, v. 13, San Petersburgu. 1904
  8. Карамзин Н.М, Собрание Сочинений, т. VIII, c.206
  9. Iván el Tarrecible (Ivan -y Tarrecible), Documental Rusia/Alemaña, 2014. Emitíu'l 18 d'abril de 2016 en Documenta2, La2.
  10. Soloviov, Serguéi, "La historia de Rusia a partir de los tiempos más antiguos" v.8, Moscú, 2001; Белов Е.А., "Об историческом значении русского боярства до конца XVII в.", San Petersburgu, 1886
  11. Investigando l'informe de los opríchnik (Maliuta Skurátov) y llistes de conmemoración (sinódniki), R. Skrýnnikov envalora'l númberu de víctimes ente 2.000 y 3.000. (Skrýnnikov R. G., "Iván Grozny", Moscú, 2001)
  12. Соловьев, С.М. История России с древнейших времен, книга III,1463-1584, М. 2001
  13. 13,0 13,1 13,2 Wójcik, 1982, p. 59.
  14. Soloviov, Serguéi, "La historia de Rusia a partir de los tiempos más antiguos" v.8, pp 863-873
  15. Ballester Escales R. Iván el Tarrecible. Ediciones Toray, SA, Barcelona, España, 1964
  16. Ivan el Terrible Part I Filmaffinity. Consultáu'l 26 d'ochobre del 2017.
  17. Ivan el Terrible Parte II (La conxura de los boyardos) Filmaffinity. Consultadoe el 26 d'ochobre del 2017.
  18. El zar (Tsar) Filmaffinity. Consultáu'l 26 d'ochobre del 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]