Dionisiu Cartuxanu

De Wikipedia
Dionisiu Cartuxanu
Vida
Nacimientu Ryckel (en) Traducir1402 (greg.)[1]
Nacionalidá Condado de Loon
Llingua materna llatín
Muerte Roermond12 de marzu de 1471 (greg.)[2] (68/69 años)
Estudios
Llingües falaes llatín
Oficiu monxu, presbíteru, teólogufilósofu
Creencies
Relixón cristianismu
Orde relixosa Orden de los Cartujos (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Vicente Carducho: Visión de Dionisiu el Cartuxanu. Monesteriu del Paular.

Dionisiu Cartuxanu (1402 (greg.)Ryckel (en) Traducir – 12 de marzu de 1471 (greg.)Roermond), tamién llamáu Dionisiu el Cartuxu, Denys van Leeuwen o Denis de Rickel foi un clérigu, teólogu y místicu católicu flamencu, perteneciente a la Orde de los Cartuxos.

Pasó tola so vida apurríu al estudiu y l'oración. Foi unu de los más grandes visionarios y rigorosos ascetes de tolos tiempos, lo que nun-y torgar arreyase viviegamente nos asuntos políticos del so sieglu, al serviciu de la Ilesia y de los duques de Borgoña. Acompañó al cardenal Nicolás de Cusa nel so célebre viaxe por Alemaña

Xeniu enciclopédicu, ye, dempués d'Oríxenes, l'autor más prolíficu de la Cristiandá. Los sos escritos enllenen 45 tomos en cuartu, lo que dio llugar al dichu "Qui Dionysius legit, nihil non legit" ("Quien lleó a Dionisiu, nun hai nada que nun lleera") ente los teólogos del sieglu XVI. Sicasí, a pesar de la magnitú de la so obra, el so influxu doctrinal foi mínimu,

Vida[editar | editar la fonte]

Dionisiu nació en 1402 na pequeña aldega de Rijkel, a unes milles de Sint-Truiden, en Hesbaye, anguaño parte de la provincia belga de Limburgu, daquella dependiente del Obispáu de Liexa.

Según los historiadores los sos padres yeren de la nobleza menor; sicasí, él mesmu afirmaba que de pequeñu curiaba les oveyes del so padre. La so rapidez intelectual y enfotu de saber indució a la so familia a da-y una educación lliberal. Recibió les primeres lletres en Sint-Truiden, y en 1415 unviar a Zwolle (Overijssel), que la so escuela gociaba naquel tiempu de reputación y atraía a estudiantes de tol Sacru Imperiu Romanu.

Ellí estudió filosofía y teoloxía, y entró en contautu colos principios y la práutica de la vida relixosa al traviés del rector, Juan Cele. Poco dempués de la muerte d'ésti en, 1417, habiendo aprendíu tou los que los sos maestros podíen enseña-y, Dionisiu volvió a casa. A los 18 años partió a la Universidá de Colonia pa estudiar filosfía y teoloxía, dando una vegada más muestres d'un talentu fora de lo común. N'acabando los sos estudios, ingresó na Cartuxa de Roermond en 1423.

Por cuenta de la so fama, consultáben-y persones de toles categoríes sociales: príncipes, nobles, eclesiásticos y burgueses asalten darréu la so celda de Roermond, y llegáben-y cartes de toes parte en busca de conseyu, de cuenta que tuvo dedicase de cutio a resolver innúmeras dificultaes, duldes y cuestiones de conciencia.

Pa refutar al Islam escribió'l tratáu Contra perfidiam Mahometi, a requerimientu del Cardenal Nicolás de Cusa. Esti postreru fuera nomáu legáu papal por Nicolás V con oxetu de reformar la Ilesia alemana y predicar la Cruzada contra los turcos. Dionisiu Cartuxanu acompañó a Cusa en gran parte, si non toa, del so viaxe (xineru de 1451 - marzu de 1452), y emprestó-y una pervalible ayuda cola so llingua y la so pluma, cuantimás pa reformar monesterios y erradicar les práutiques brujeriles y supersticioses.

Dionisiu tuvo repetidamente en rellaciones cola casa de Borgoña, como conseyeru de Felipe'l Bonu. El inclytus devotus ac optimus princeps et dux, a quien dedicó'l so tratáu sobre la vida de los príncipes, nun yera otru que'l mesmu Felipe. Juntamente col cardenal de Cusa, foi recibíu en Bruxeles pol Duque en 1451. Dionisiu, primíu siempres pola congoxa de que-y va mal a la Ilesia y a la Cristiandá y de que s'avera un gran desaste, encamentó al Duque a la cruzada contra los turcos.

Tres la Cayida de Constantinopla en 1453, impresionáu poles revelaciones divines sobre los tarrecibles males qu'amenaciaben la Cristiandá, escribió una epístola xeneral a tolos príncipes d'Europa encamentándo-yos a enmendarse y poner fin a les sos disputes pa xunise contra l'amenaza de los turcos. Consideraba requisitu imprescindible la celebración d'un concilio xeneral que reformara la Ilesia y punxera fin a los malos usos y costumes, encamentando a tolos prelaos y príncipes por que se realizara cuanto enantes.

Por dalgún tiempu (dende 1459) foi procurador del so monesteriu. El duque Arnoldo de Gelderland allegó a Dionisiu na llucha col so fíu Adolfo, pero finalmente ésti depunxo al padre. En xunetu de 1466 encargóse-y supervisar la fundación de la Cartuxa en Bolduque (Bois--y-duc), realizada col sofitu del nuevu Duque de Borgoña, Carlos el Temerariu, y consagrada a Santa Sofía de Constantinopla, la eterna Sabiduría. Los trés años siguientes tuvieron llenos de dificultaes que minaron la so salú, yá deteriorada pol so trabayu incansable y la so vida de privaciones.

De vuelta a Roermond, en 1469, escribió'l so últimu tratáu, De Meditatione, y preparóse pa morrer: "Ad securae taciturnitatis portum me transferre intendo" –"quiero dirixime agora escontra'l puertu d'un seguru silenciu”. Mientres los sos dos últimos años d'esistencia terrenal sufrió con intensidá y paciencia de paralís, cálculos y otres enfermedaes. Morrió a los 69 años, tres 48 como monxu.

Los sos restos fueron desenterraos xusto 137 dempués de la so muerte (el 12 de marzu de 1608), topándose que la so calavera emitía un duce arume y los deos qu'usaba pa escribir, esto ye, l'índiz y el pulgar de la mano derecha, taben incorruptos, en perfectu caltenimientu. Anque nunca se propunxo la so beatificación, san Francisco de Sales, san Alfonso Liguori y otros escritores tratar de beatu; la so vida incluyir nel Acta Sanctorum de los Bolandistas (12 de marzu), y el so nome ye topáu en numberosos martiroloxos.

Semblanza[editar | editar la fonte]

La posteridá conoz a Dionisiu Cartuxanu ente los nomes d'honor de los grandes teólogos como'l Doctor ecstaticus. El so inmensu trabayu a mental llevar cabu ente continues conmociones espirituales y sobrenaturales. Apaecíense-y constantemente demonios y difuntos. Nos sos sermones repitía que los demonios trataben d'asaltar violentamente les almes d'en el momentu de morrer. Un hermanu preguntó-y nuna ocasión si apaecíen-y con frecuencia los espíritus de los difuntos, a lo que respondió “¡Oh!, cientos y miles de vegaes” (ente ellos, el so propiu padre, al qu'ayudó a lliberar del Purgatoriu).

Cuando inda yera un noviciu sufría periodos d'éxtasis que duraben de dos a tres hores, y col tiempu allargar hasta algamar los siete hores. N'unu d'ellos antemanó la cayida de Constantinopla (29 de mayu de 1453). Estos éxtasis que-y yeren concedíos por toa suerte de motivos esternos: primero de too, per mediu de la música; munches vegaes metanes una xunta de persones nobles qu'escuchaben la so sabiduría y les sos exhortaciones. Mientres los sos periodos extáticos se revelar toa clase de coses que-y dexaben ayudar a los demás. Les sos apaiciones, revelaciones y visiones yeren incesantes, pero namái falaba d'elles raramente, y con vergüenza. A lo llargo de tola so vida hubo de soportar toa clase de barruntos y burlles, y enfrentóse de cutio a desprecios y mofles.

Dionisiu el Cartuxu llevó una vida d'estremáu ascetismu, lo que foi posible gracies a una constitución bien fuerte. Yera altu y atléticu, y podía esixir del so cuerpu tou lo que quería. Afirmaba tener “una cabeza de fierro y un estómagu de cobre”. Nun conoció reposu: nun dormía más de tres hores, y yera conocíu por pasar nueches enteres desapaecíu na oración y l'estudiu. Recitaba diariamente cuasi tol salteriu, declarando que “a lo menos la metá ye necesaria”. Oraba en toa ocupación, inclusive al vistise y desvistise. Dempués de los maitines, cuando los demás monxos volvíen al reposu, él permanecía despiertu. Ensin estomagada, ya inclusive con preferencia, inxería alimentos echaos a perder (por casu, mantega con viérbenes, cereces rucaes de canesbes o sardines podres) yá que considerba que nun teníen "nengún venenu mortal" y podíen "comese tranquilamente".

Encamentaba insistentemente la meditación cotidiana de la Pasión, la devoción a la Virxe, el rezu del salteriu, la llucha contra'l pecáu venial ayudar del exame dos veces al día, la disciplina, etc. Aconseyaba un ciertu rigor a los demás, pero con discreción, ensin animar a naide a paracticar escesos como los d'ellos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Ide Nin Riain, The Spiritual Writings of Denis the Carthusian, Four Courts Press, 2004.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Open Library. Identificador Open Library: OL808508A. Apaez como: Denis the Carthusian. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Autor: Aaron Swartz. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 163785765. Apaez como: Dionysius van Rijkel. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]