Johanna Spyri

De Wikipedia
Johanna Spyri
Vida
Nacimientu Hirzel (es) Traducir[1]12 de xunu de 1827[2]
Nacionalidá Suiza [3]
Llingua materna alemán
Muerte Zúrich[4]7 de xunetu de 1901[2] (74 años)
Sepultura Friedhof Sihlfeld (es) Traducir[5]
Familia
Padre Johann Jakob Heusser
Madre Meta Heusser-Schweizer
Casada con Johann Bernhard Spyri (en) Traducir
Familia
Estudios
Llingües falaes alemán[6]
Oficiu escritora, novelistaescritora de lliteratura infantil
Trabayos destacaos Heidi (es) Traducir
IMDb nm0819983
Cambiar los datos en Wikidata

Johanna Spyri (12 de xunu de 1827Hirzel (es) Traducir – 7 de xunetu de 1901Zúrich) foi una escritora suiza. El so nome de soltera yera Johanna Louise Heusser. Ye conocida mundialmente pol so rellatu infantil Heidi.

"Dende la risueña y antigua ciudá de Maienfeld parte un senderu que, ente verdes campos y tupios montes, llega hasta'l pie de los Alpes maxestosos, qu'apoderen aquella parte del valle. Dende ellí, el senderu empieza a xubir hasta'l visu de los montes al traviés de praos de camperes y golioses yerbes qu'abonden en tan elevaes tierres".

Con esta poética descripción, empieza la más famosa de les obres d'esta autora, que fizo les delicies de tolos neños del mundu mientres delles xeneraciones: Heidi.

Biografía[editar | editar la fonte]

Johanna Spyri nació en Suiza como Johanna Louise Heusser, el 12 de xunu de 1827, na aldega de Hirzel, nos altores, a unos 11 km de Zúrich.

Hirzel ye un pequeñu pobláu emplazado na verde falda d'una llomba. Pa llegar hasta ellí hai que travesar estensos montes de pinos; cuando estos terminen, el senderu ta bordiáu por árboles frutales. Na aldega hai flores peruquier, les cases son pequeñes y alcontradices, y la mayoría d'elles tienen una güerta y tamién xardín.

Johanna foi la cuarta fía del matrimoniu formáu pol Dr. Johann Heusser y la poeta Meta Sebweizer. La so casa blanca, qu'entá se caltién, ta allugada nes contornes de Hirzel, xusto cuando'l terrén empieza a xubir el monte verde. Dende la ventana del pisu cimeru llógrase una vista de los pinos y del llagu de Zúrich. Johanna foi una neña sensible, con enorme amor pola música, les aves y les flores de los campos alpinos y de los montes cercanos al so llar.

La escuela a la cual allegó primero Johanna, y depués los sos hermanos, fuera una tenada metanes un sembradío. De xuru el so primer maestru debió de ser bien pocu arteru pa confundir la so cobardura con holgazanería, y humildar constantemente ante too la clase. La resultancia foi que los padres sacar d'ellí y unviar a la otra escuela de l'aldega, que funcionaba en casa del pastor de la villa.

A los 14 años, Johanna foi a vivir a Zúrich a la casa d'una tía, y ellí asistió mientres dos periodos lectivos a clases d'idiomes estranxeros contemporáneos, coles mesmes que tomó lleiciones de pianu. Depués pasó un añu nun internáu de la ciudá de la Suiza francófona, Yverdon.

La so afición musical siempres rescampló. Gustába-y enforma'l pianu, hasta qu'escuchó'l soníu del arpa. Un día, cuando ella y la so amiga Netti Fries caminaben peles cais de la ciudá, vieron una arpa nel escaparate d'una tienda musical. Decidieron mercala pero nun teníen el dineru abondo. Sacrificaron entós los sos aforros, xuntaron el dineru de dambes y fixeron la compra. Como nun se decidíen en cuál de les cases quedaría guardada l'arpa, llegaron a un alcuerdu: intercambiar cada dos selmanes. Asina foi que Johanna cumplió unu de los sos más grandes suaños: aprender esi difícil pero bellu preséu de cuerdes.

Mientres siete años, ente 1845 y 1852, Johanna tresformar en maestra de les sos hermanes menores, mientres aprovechaba'l tiempu llibre pa faer llectures que fueron arriqueciendo la so capital intelectual y espiritual. Nes dómines de vacaciones, la so afinidá cola naturaleza llevar escontra la rexón de Chur, escenariu que depués sería treslladáu como la principal escenografía de l'acción de Heidi.

En 1852, la so vida camuda radicalmente. El so hermanu Theodor, estudiante de medicina, tenía un amigu estudiante de derechu, Bernard Spyri, quien desenvolvía tamién les xeres d'editor del diariu Confederated Newspaper. Nuna oportunidá, cuando Bernard visita a Theodor, conoz a Johanna, namorar d'ella y terminen casándose, dempués de lo que aníciense definitivamente en Zúrich.

Pa ocupar el tiempu que-y quedaba llibre y pa nun sentise tan sola, sobremanera porque sentía muncha señardá de los sos llugares, empieza a participar, xunto con dos amigues, nun grupu artístico y lliterario. Sicasí estes distracciones, el so espíritu va decayendo hasta sumise nuna fonda depresión y un sentimientu de soledá superlativu que la fixeron sentise realmente enferma. Esta vivencia sería treslladada depués a la hestoria de Heidi, cuando la neña tien de dexar Suiza pa vivir en Frankfurt, lloñe del aire puro y del soníu del vientu ente les fueyes de los pinos. Namái pudo superar esta dolencia cuando nació'l so fíu, Bernhard, en 1855.

A partir de 1868, el Sr. Spyri ye nomáu contable de la ciudá. Por cuenta de les nueves obligaciones y a tener que frecuentar otros círculos sociales, el matrimoniu camudar a una casa nel centru de Zúrich, cercana al llagu. El so fíu, al empar, avanza nos sos estudios musicales hasta aportar a un bon violinista, y executa duos cola so madre al pianu. Ye mientres esta dómina cuando Johanna empieza a escribir con intensidá, al envís de recaldar fondos pa la Cruz Roxa Internacional, y el so primer llibru, Una fueya na tumba de Vrony, ve la lluz en 1871, robláu namái coles iniciales J. S. En 1870, cuando Johanna tenía 43 años, mientres Europa soportaba la Guerra Franco-Prusiana, col enfotu de face-y pasar momentos prestosos al so fíu, la so pluma encetó con pasión los mesmos alcordances infantiles, que fueron afigurándose con maestría infinita na vida de la neña güérfana que va vivir a los montes col so güelu, el Viejo de los Alpes. Naciera Heidi, que se publicar diez años más tarde, en 1880, yá col nome de la so autora, d'ende en más: Johanna Spyri.

Ente 1872 y 1873 sigui produciendo obres narratives, enllazaes por una tema de mancomún: les felices vivencies del pasáu, de la infancia y adolescencia, ensambladas nel procesu del cambéu interior que'l presente causaba.

A partir de 1879 empieza'l periodu más granible na narrativa de Johanna y escribe venti libros en cinco años, periodu que correspuende a la publicación de Heidi.

1884 ye un añu que lu marcaría pa siempres, pos finen primero'l so fíu, aquexáu d'una llarga enfermedá, y depués el so maríu y compañeru, de cuenta que queda sola na vida. Decide camudase de casa, consigue una vivienda más céntrica, y una sobrinita va vivir con ella por que nun se sienta dafechu sola. A partir d'entós Johanna fai munches obres de caridá y escribe p'allantar a la so sobrina, tal como fixera col so fíu tres lustros tras.

Vilba a los cincuenta y tres años, Johanna Spyri vivió serenamente en Zúrich, escribiendo munchos cuentos sobre los neños que viven nos montes, coles sos costumes y los sos xuguetes qu'ellos mesmos fabricaben, y el so continuu diálogu colos animales y los paisaxes de la redolada. Asina, nos últimos años de la so vida, ente 1886 y 1901, escribe cuarenta y ocho cuentos. Mientres los primeros meses del nuevu sieglu tómase unes vacaciones pos el so escosamientu yera bien grande. Treslládase entós a distintos puntos de los Alpes suizos, llega tamién al norte d'Italia, y incursiona pol llagu de Xinebra.

Cuando los sos rellatos empezaron a adquirir fama nel mundu esterior, Johanna foise faciendo bien conocida y el requerimientu de los críticos, editores y xente de lletres yera permanente, polo cual l'autora de Heidi safó cada vez más el contautu col públicu. Deseyaba bonalmente evitalo, porque prefería "nun esponer los aspeutos más íntimos y fondos de la so alma ante los güeyos humanos”.

Finó en Zúrich, el 7 de xunetu de 1901.

Suiza siente verdaderu arguyu de Johanna Spyri y la so obra, y homenaxar en múltiples oportunidaes en sellos postales y moneda. Evidentemente, Heidi resultó a les clares más famosa que la so creadora yá que ye, ensin batura a duldes, unu de los personaxes más conocíos de la lliteratura suiza polo xeneral y de la lliteratura infantil en particular. Non yá ye una figura lliteraria, un personaxe de ficción, sinón que ye la encarnación alegórica de la sociedá suiza, pos representa la naturaleza intacta de los Alpes coles sos praderíes, montes y paisaxes idílicos.

Amás de la serie de "Heidi", otros llibros de l'autora son: Grittli, Jörli, La pequeña selvaxe, El llagu de los suaños, Luisita, Ensin patria, Sina y Perdíu y atopáu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118616455. Data de consulta: 12 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «Johanna Spyri».
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. Afirmao en: Where Zurich Comes to Rest - The Cemeteries of the City of Zurich. Autor: Norbert Loacker. Páxina: 288. Editorial: Orell Füssli. Llingua de la obra o nome: alemán. Data d'espublización: 1998.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]