Carlos Holguín Mallarino

De Wikipedia
Carlos Holguín Mallarino
senador de Colombia

Vida
Nacimientu Nóvita11 de xunu de 1832
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte Bogotá19 d'ochobre de 1894[1] (62 años)
Causa de la muerte asfixia (es) Traducir
Familia
Padre Vicente Holguín
Casáu con Margarita Caro Tobar (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es Jorge Holguín
Estudios
Estudios Colegio Mayor de San Bartolomé (es) Traducir
Colegio Mayor de San Bartolomé (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, periodista, diplomáticu, abogáu, xuezescritor
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército Nacional de Colombia (es) Traducir
Lluchó en guerra civil colombiana de 1860-62 (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partido Conservador Colombiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Carlos Holguín Mallarino (11 de xunu de 1832Nóvita – 19 d'ochobre de 1894Bogotá) foi un políticu, abogáu, periodista y militar colombianu, quien ocupó la presidencia de la República dende 1888 hasta 1892. Como activista del Partíu Conservador contribuyó a la recuperación del poder políticu que dexó la Hexemonía Conservadora a partir de 1888.[2]

El so mandatu presidencial destacóse especialmente por traer a Colombia los servicios de teléfonu y ampliar l'allumáu públicu en Bogotá. Creó la Policía Nacional de Colombia. Destacóse la so esmolición especial poles obres públiques. Ye particularmente recordáu pola entrega illegal (ensin l'autorización del Congresu) y a manera propia, de l'ayalga quimbaya a la entós reina d'España.

Biografía[editar | editar la fonte]

Carlos Holguín nació'l 18 de xunetu de 1832, na población de Nóvita (anguaño en Topetó). Fíu de Vicente Holguín Sánchez y María Josefa Mallarino Ibargüen. La so familia xugó un papel relevante na política departamental y nacional. De los sos trelce hermanos, unu foi presidente de la República, Jorge Holguín, y amás el so tíu Manuel María Mallarino ocupó dichu cargu.

Casóse con Margarita Caro Tovar, hermana de Miguel Antonio Caro quien sería'l socesor de Carlos na presidencia, y fía de José Eusebio Caro, fundador del Partíu Conservador.

Holguín fixo los sos primeros estudios en Cali y siguir en Bogotá. Escontra 1847, ingresó al Colexu de la compañía de Jesús pero viose obligáu a suspendelos en 1850, cuando fueron espulsaos pol gobiernu. D'ellí pasó depués al Colexu de San Bartolomé onde se graduó en Derechu y ciencies Polítiques, en 1851, a la curtia edá de 19 años. Dalgunos de los sos docentes na xurisprudencia fueron José Ignacio de Márquez, Francisco Javier Zaldúa y Cerbeleón Pinzón.

Empezó a trabayar al añu siguiente de la so graduación, nel Tribunal Cimeru del Cauca como fiscal. Otramiente, empecipio la so carrera militar al llevantase n'armes contra'l dictador José María Melo, sirvió na compañía del sur y foi secretariu del coronel Manuel Tejada.

Na guerra civil colombiana de 1860-1862, Holguín participó defendiendo la Confederación Granadina de Mariano Ospina Rodríguez. Participó na campaña del Magdalena y combatió hasta la cayida del gobiernu de Ospina Rodríguez.

Trayeutoria política[editar | editar la fonte]

Participó nos congresos de 1856 y 1858, el congresu de 1859 nomar Maxistráu de la Suprema Corte federal de Xusticia. Tuvo nel Congresu de la República dende 1868 hasta 1877, como representante y senador polos estaos de Cundinamarca, Tolima y Antioquia. Amás Holguín adquirió notoriedá pol so llabor periodística y la so oratoria.

A pesar de que taba práuticamente solo nun congresu d'idees contraries a les suyes, rellumu pola so oratoria; a esti respectu Marco Fidel Suárez comentó:«La so oratoria nun foi la de llugares comunes o de la declamación bueca nin ampulosa, nin rellumó poles imáxenes con que se exornan los discursos académicos o les arengues populares. Yera la oratoria parllamentaria acerada y acandilante, en que campeaban les armes del convencimientu y enxamás les de la persuasión o'l sentimentalismu. Los sos discursos estremar pola perenal facundia, la dialéutica claro y bonal, la sátira más caltriante, el retruque más puestu y oportuna, y les alusiones históriques meyor trayíes».

Na primer presidencia de Rafael Núñez nomóse-y como ministru plenipotenciario n'Inglaterra y n'España, foi'l primeru en tener esa dignidá n'España. En 1883, retomó'l so cargu de ministru nel Reinu Xuníu. Al so regresu al país en 1887, foi nomáu ministru de rellaciones esteriores.

Presidente de Colombia[editar | editar la fonte]

En 1888 Carlos Holguín Mallarino ye nomáu presidente pol Congresu de la República por unanimidá de votos, dada l'ausencia del presidente Núñez.

El so gobiernu tuvo relativu énfasis en obres públiques y la "modernización" del país. Construyó carreteres y diques, facilitó la navegación del Magdalena, el Cauca y del Nechí. Construyó amás el primer hospital militar de Bogotá.

Estableció los primeros servicios de teléfonu y amplió l'allumáu llétricu de la capital y construyó'l Teatru Colón en Medellín.

Carlos Holguín caltuvo la paz mientres el so cuatrieniu práuticamente inalterada. Creó la Policía Nacional per mediu del decretu 1000 de payares de 1891.

L'Ayalga de los Quimbayas[editar | editar la fonte]

En 1890, l'Ayalga de los Quimbayas, xoya arqueolóxica de la Colombia prehispánica, foi topáu por un grupu de guaqueros en La Soledad, una escavación allugada na redoma de los conceyos de Quimbaya y Filandia, nel entós departamentu del Cauca. L'Ayalga taba compuestu por más de cuatrocientes pieces arqueolóxiques, pertenecientes a la dote funeraria d'un cacique, ente les cualos inclúyense poporos, desnudos masculinos y femeninos, sielles y oxetos ceremoniales y ornamentales.

Tres la dispersión de l'Ayalga, tremáu en diverses coleiciones privaes, el gobiernu nacional llogró unificalo de nuevu, en 1892 col usu de fondos públicos, adquiriendo una completa seleición de les sos meyores pieces.[3]

Depués de ser unviáu a España col propósitu d'exhibilo mientres la Celebración del IV Centenariu del Descubrimientu d'América, l'Ayalga foi apurríu pol presidente Holguín en calidá de regalu a la reina Rexente María Cristina d'Habsburgu-Lorena.

Holguín, en condición d'encargáu de la presidencia de Colombia, tomó la decisión de dar n'agasayo l'ayalga ensin consultar nin ser autorizáu pol Congresu, que yera lo previsto pola Constitución entós vixente. Nestes condiciones, la unviada de l'Ayalga a España foi consideráu como una violación a la Constitución colombiana.[4] Nun fallu proferíu 19 d'ochobre de 2017, la Corte Constitucional de Colombia, declaró que les 124 pieces de l'ayalga Quimbaya fueron donaes de manera illegal, pos el presidente Holguín nun cuntaba cola autorización pa faelo, el fallu ordena al Presidente de la República en cabeza del poder executivu, faer les xestiones necesaries pa llograr la restitución de dichu ayalga al país. El gobiernu ta buscando la intermediación de la Unesco,[5] pa llograr que'l gobiernu español devuelva les pieces na so totalidá.

Periodista y escritor[editar | editar la fonte]

Primeramente a la so presidencia Holguín destacara como Periodista. En Cali creó'l periódicu "El Caucano" (1857). En Bogotá collaboró cola redaición de "La Prensa". Igualmente foi un asiduo collaborador de los periódicos conservadores de la capital, "El Conservador", "El Filotémico", "El Porvenir" y "El Tradicionista" ente otros. Tamién foi importante como escritor. Ente les sos obres destaquen:

  • "Cartes polítiques"
  • "Desbarreaux"
  • "Estudios históricos sobre la Independencia"
  • "Revista d'Europa"

Amás escribió numberosos sonetos y escritos en periódicos y revistes. Nos sos escritos foi sarcásticu, irónicu, polemista y críticu.

Falaba amás del español, l'inglés, el francés, el llatín, l'italianu; apoderaba los clásicos de la lliteratura antiguu y modernu al empar y conocía la hestoria y la filosofía, amás del so oficiu d'abogáu.

Homenaxes[editar | editar la fonte]

La Policía Nacional creó la medaya Carlos Holguín, como reconocencia a les persones que mientres la so vida realizaron apurras pervalibles pal cumplimientu de l'actividá policial.[6]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Roglo. Identificador Roglo: p=carlos;n=holguin;oc=1. Apaez como: Carlos Holguin.
  2. Valencia, Alonso (ochobre de 1994). «Carlos Holguín (1832- 1894), cien años de la muerte d'un presidente». Consultáu'l 27 d'abril de 2017.
  3. ["L'ayalga de los Quimbayas: Hestoria, identidá y patrimoniu", Pablo Gamboa Hinestrosa, Planeta, Bogotá, 2002]
  4. [Antonio José Rengifo Lozano, "Meyores y perspeutives del Derechu pa la restitución de bienes culturales a los sos países d'orixe: el Casu de la Coleición Cultural Qimbaya", Revista Pensamientu Xurídicu, Non. 22, Universidá Nacional de Colombia, Bogotá, 2008]
  5. [Antonio José Rengifo Lozano, "La defensa del patrimoniu Cultural", UN Periódicu, Universidá Nacional de Colombia, agostu 2012]
  6. Direición Xeneral de la Policía Nacional. Resolución 3372 del 26 d'ochobre de 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Rafael Núñez
Presidente de Colombia

1888
a 1892
Socesor:
Rafael Núñez

.