Catalina de Ribera

De Wikipedia
Catalina de Ribera
Vida
Nacimientu 1447
Nacionalidá España
Muerte Sevilla13 de xineru de 1505 (57/58 años)
Familia
Casada con Pedro Enríquez de Quiñones (es) Traducir
Fíos/es Fadrique Enríquez de Ribera
Estudios
Llingües falaes castellanu
Cambiar los datos en Wikidata
Retrato de Catalina de Ribera nel monumentu del paséu col so nome. Foi realizáu en 1921 por Manuel Cuesta y Ramos.

Catalina de Ribera (1447 – 13 de xineru de 1505Sevilla), foi una noble andaluza, de la casa de Ribera. Fundó l'Hospital de los Cinco Llagues de Sevilla, y tamién se-y debe la construcción de la Casa de Pilatos y una amplia reforma del Palaciu de les Dueñes, consideraos los dos principales residencies nobiliaries de dicha ciudá.

Oríxenes y familia[editar | editar la fonte]

Escudu d'armes del llinaxe Enríquez nun zócalo d'azulexos de la Casa de Pilatos.
Escudo armes de la casa de Ribera nun zócalo d'azulexos de la Casa de Pilatos.

Yera fía segunda de Per Afán de Ribera, I conde de Los Molares y III adelantado mayor d'Andalucía, señor de Cañete, El Coronil y les Aguzaderes, y de María de Mendoza, la so segunda muyer, fía del I marqués de Santillana.

La so hermana mayor, Beatriz de Ribera, asocedió nos estaos del so padre y casó en 1460 con Pedru Enríquez de Quiñones, pero morrió una década más tarde dexando un neñu qu'heredó la casa. Catalina entós casóse col vilbu de la so hermana, con quien tuvo otros dos fíos varones. El so sobrín y hijastro Francisco Enríquez de Cabrera, el fíu y socesor de Beatriz, III conde de los Molares y V adelantado d'Andalucía, morrió ensin descendencia dempués de los díes de la so madrasca, recayendo la casa nel fíu mayor d'esta, el so mediu hermanu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Casó en 1474 con Pedru Enríquez, el vilbu de la so hermana, I Señoríu de Tarifa señor de Tarifa (1493), que foi IV adelantado mayor d'Andalucía por derechu de la so primer muyer (y pol del so citáu fíu mientres la so menor edá). Fíu segundu de Fadrique Enríquez, I conde de Melgar, II almirante de Castiella, II señor de Medina de Rioseco, y de Teresa Fernández de Quiñones, la so segunda muyer, de los condes de Ḷḷuna. Frutu d'esti enllaz nacieron:[1]

  1. Fadrique Enríquez de Cabrera, IV conde de Los Molares, I Marquesáu de Tarifa marqués de Tarifa (1514) y VI adelantado y notariu mayor d'Andalucía. Asocedió na casa al morrer ensin descendencia'l so mediu hermanu Franciscu. Casó con Elvira de Córdoba o d'Herrera, fía d'Alfonso Fernández de Córdoba, VI señor d'Aguilar, alguacil mayor de Córdoba, y de Catalina Pacheco, de los marqueses de Villena. Ensin prole llexítima.
  2. Y Fernando Enríquez de Ribera, capitán xeneral de Sevilla, que casó con Inés Portocarrero, la so delda, hermana del I conde de Poblar del Maestre y fía de Pedru Portocarrero el Sordu, señor de Moguer y de Villanueva del Fresno, y de Xuana de Cárdenas, señora de Poblar del Maestre y del estáu de Bacares. Tuvieron ente otros fíos a ##

Per Afán de Ribera y Portocarrero (1509-1571), I duque de Alcalá de los Gazules, II marqués de Tarifa, V conde de los Molares, VII adelantado y notariu mayor d'Andalucía, virréi de Cataluña y de Nápoles. Morrió ensin socesión llexítima, anque foi casáu con Lleonor Ponce de León, fía de los marqueses de Zahara, y na casa asocedió-y el so hermano

    1. Fernando Enríquez de Ribera (1527-1594), II duque de Alcalá de los Gazules, III marqués de Tarifa, VI conde de los Molares, VIII adelantado y notariu mayor d'Andalucía. Casó con Xuana Cortés y Ramírez de Arellano, fía d'Hernán Cortés de Monroy, I marqués del Valle d'Oaxaca, adelantado, gobernador y capitán xeneral de la Nueva España, y de Xuana de Zúñiga, la so muyer, de los condes d'Aguilar de Inestrillas. Con socesión en que siguió la casa de Alcalá.

En 1483 Catalina de Ribera y Pedru Enríquez mercaron el Palaciu de les Dueñes, anque'l contratu non se escrituró hasta 13 años dempués. Los sos anteriores propietarios, los Pineda, viéronse precisaos a vendelo pa pagar el rescate de Xuan de Pineda, presu de los moros na Ajarquía de Málaga. Los nuevos dueños ampliaron y alhajaron la casa faciendo d'ella la so morada, y dempués destinar a la so segundogénito.[2]

A finales del sieglu XV y xunto col so home, empecipió la construcción de la Casa de Pilatos: un bellu palaciu de 10.000 m², el segundu de la ciudá tres los Reales Alcázares,[2] y con una decoración suntuosa. Esti palaciu foi termináu pol so fíu Fadrique, el primoxénitu, a quien s'atribúi dalu'l nome pol que ye conocíu, por cuenta de una pelegrinación a Tierra Santa. Foi dende entós la residencia de los adelantraos d'Andalucía.

Vilba dende 1492, llogró una bulda pontificia que-y dexaba alzar en Sevilla un hospital de caridá pa probes, y en 1500 fundó col so fíu Fadrique el Hospital de los Cinco Llagues. El so allugamientu orixinal, na cai Santiago, resultó insalubre, polo qu'en 1540 decidió treslladáselo. Construyóse entós l'edificiu definitivu, al norte de la ciudá. Permaneció en funcionamientu hasta 1982, y dempués l'edificiu foi reformáu y dende 1992 destináu a sede del Parllamentu d'Andalucía.

Finó en Sevilla'l 13 de xineru de 1505 y foi soterrada nun primorosu sepulcru, frente al del so home, na Cartuxa de Santa María de las Cuevas de dicha ciudá. Tres la Desamortización del sieglu XIX, esti monesteriu convertir na fábrica de cerámica La Cartuxa-Pickman y los sepulcros de Catalina y el so home fueron treslladaos al panteón de sevillanos pernomaos de la ilesia de l'Anunciación.[3] La fábrica treslladar nel sieglu XX al conceyu de Salteras, y en 1992 los dos sepulcros fueron instalaos de nuevu na Cartuxa, que fuera restaurada por cuenta de la Esposición Universal de dichu añu.[4]

Homenaxes[editar | editar la fonte]

En 1895 el Conceyu de Sevilla, pa honrar la so memoria, alcordó dar el so nome a un paséu al sur de los Alcázares. El paséu de Catalina de Ribera llantáronse fileres d'árboles en 1898 y foi axardináu en 1920. En 1921 asitiar nestos xardinos un monumentu cola so efixe.[5][6]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Biografía de Catalina de Ribera fundacionmedinacel.org [19-10-2008]
  2. 2,0 2,1 La decoración de los palacios sevillanos del sieglu XVI: estudiu iconográfico y iconológico, Teodoro Falcón Márquez.
  3. Sevilla21 (la ciudá, monumentos): Ilesia de l'Anunciación. Panteón de los Sevillanos Pernomaos Archiváu el 24 de setiembre de 2015 na Wayback Machine..
  4. Fundación Casa Ducal de Medinaceli. «Sepulcru de Catalina de Ribera».
  5. Xosé Elías Bonells. Plantes y xardinos de Sevilla. Conceyu de Sevilla. Delegación de Parques y Xardinos, páx. 65-66. «D.L. SE-104-1983»
  6. Francisco Bueno Manso (2000). Parques y xardinos de Sevilla. Diariu de Sevilla y Caxa Rural del Sur, páx. 118-132.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]