Leonardo Bruni

De Wikipedia
Leonardo Bruni
Vida
Nacimientu Arezzo (es) Traducir1369 (greg.)[1]
Nacionalidá República de Florencia
Muerte Florencia1444[2] (74/75 años)
Sepultura basílica de la Santa Cruz (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes llatín[3]
griegu
italianu[4]
griegu antiguu[4]
Alumnu de Coluccio Salutati
Manuel Crisoloras (es) Traducir
Giovanni Malpaghini
Profesor de Lorenzo Valla
Oficiu filósofu, escritor, traductor, historiador, políticu, humanistaescriba (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Leonardo Bruni (1369 (greg.)Arezzo (es) Traducir – 1444Florencia) foi un humanista, historiador y políticu italianu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Leonardo Bruni.

Anque la so familia yera Toscana, treslladóse a Florencia, de forma que Leonardo convertir en ciudadanu florentín en 1416. En Florencia aprendió retórica y entabló amistá colos humanistes Niccolò Niccoli, Poggio Bracciolini y Palla Strozzi, los sos coetaneos, frecuentando tamién a maestros como Coluccio Salutati y Manuel Crisoloras. Dende 1405 entamó una carrera política en Roma, al serviciu d'Inocencio VII. Nel añu 1411 participó nel Conciliu de Constanza nel séquitu de l'antipapa Xuan XXIII y dende el 1415 establecióse definitivamente en Florencia, desempeñando'l cargu de canciller de la República de Florencia dende 1427 a la so muerte, en Florencia, en 1444. Ta soterráu na ilesia de la Santa Croce.

Obra[editar | editar la fonte]

De primu bellu punico, 1471

Escribió una Historiae Florentini populi en 12 llibros que foi impresa en 1492. Esta obra destaca nel so tiempu por adoptar un métodu historiográficu científicu: confrontación de documentos y alloñamientu d'una concepción providencialista de la historia. En llingua vulgar escribió una Vita di Dante y una Vita di Petrarca, dambes de 1434, según delles rimas y novelle. Tamién compunxo una pieza dramática que ye unu de los antecedentes de La Celestina, la comedia Poliscena. Foi unu de los meyores escritores de llatín del so tiempu y empeñóse en llograr que se traduxeren dende'l griegu les obres de Platón y Aristóteles. Apostó col humanista español Alfonso de Cartaxena por cuenta de la so traducción de la Ética d'esti postreru.

La so traducción, realizada en 1417 de la Ética a Nicómaco de Aristóteles foi bastante revesosa pos variaba enforma de la respetada traducción de Roberto Grosseteste ya introdució el famosu discutiniu sobre'l "sumu bien" qu'ocupó a la grana de la intelectualidá italiana mientres los años socesivos.[5]

Visión de la historia[editar | editar la fonte]

L'humanismu florentín surde precisamente del encruz del petrarquismo humanista col ideariu políticu de la Florencia del Cuatrocento.

Nesi momentu ocupa un llugar fundamental Leonardo Bruni. Yera discípulu de Coluccio Salutati, canciller de Florencia. A partir d'ésti hubo una serie de cancilleres florentinos, toos grandes escritores humanistes, qu'exercen dende'l so cargu una importante influencia política hasta la llegada de los Medici, cuando Cosme xubió al poder en 1434. El poder de los Medici va tomar hasta'l final del so primer periodu de dominiu, en 1494.

Los humanistes espliquen cómo un réxime popular de llibertaes cíviques fai posible'l dominiu d'una oligarquía constituyida por una serie de grupos familiares que la so base económica y de riqueza sofitóse nel exerciciu del comerciu, de la industria artesanal (testil) y de la banca. Poro, tamos ante una burguesía que se aristocratiza, con enclín a caltenese nel poder. Entemécense estructures medievales cola incidencia que supón l'apaición d'una economía precapitalista pareya a la derrota de la clase terrateniente. Ello nun significa la desapaición d'estructures feudales, pero la posesión de la tierra nel ámbitu florentín ta supeditada a los intereses del mundu urbanu. La división gremial reflexa la organización social florentina: artes mayores contra artes menores. Hai conflictos sociales verticales ente poderosos y grupos inferiores, pero tamién lluches internes a nivel horizontal ente les principales families de la ciudá.

La historia de la Italia de la Plena y Baxa Edá Media ye una historia de guerres ente ciudaes y ser tamién hasta mediaos del sieglu XV. Nestes guerres ente repúbliques unes ganen y otres pierden; unes se engrandecen a cuenta de otres.

En redol a 1400, les repúbliques urbanes engrandecidas nun son yá solamente ciudaes, sinón qu'ocuparon el territoriu de la so redolada. La ciudá actúa como centru de poder del territoriu que controla; convirtióse nuna señoría, pos exerz un poder de tipu señorial sobre'l mediu. Florencia apodera entós la Toscana.

Achácase-y la siguiente frase, referida a la supresión del serviciu militar obligatoriu na so ciudá: "si los ciudadanos de Florencia confíen a otros el cuidu del so defensa ye que son yá incapaces de defendese por si mesmos y de combatir pola so patria".

Bruni convertir na máxima espresión de la historia humanística florentina anterior a Maquiavelo. Provenía de Arezzo, como Petrarca. Recibió una escelente formación humanística y pasó a educase en Florencia nel círculu de Coluccio Salutati. Nesti círculu humanista florentín tábase yá enseñando'l griegu. A partir d'ende, la de Bruni ye una carrera profesional al serviciu de Florencia, y entá ye más del papáu. Esto nun-y torga identificar se colos ideales de la ciudá, o de la oligarquía que la apodera, siendo en dos causes nomáu canciller. Na práutica, el so cargu corresponder con una especie de ministru actual d'Asuntos Esteriores. Como los cargos en Florencia son temporales, el canciller adquier poder na midida na que conviértase nun funcionariu constante. Bruni foi canciller ente 1410 y 1411, y ente 1427 y 1444, añu del so fallecimientu.

Bruni ye un humanista en tola so acepción. Considérase florentín anque nun lo sía n'orixe. Traduz al llatín a Plutarcu, Xenofonte, Demóstenes, San Basilio, Homero, Platón y, sobremanera, Aristóteles. Como historiador, y dientro del humanismu cívicu, ye autor d'Allabancia de la ciudá de Florencia. Hai nél un modelu lliterariu qu'asonsaña a Arístides, y produzse un tresformamientu del patriotismu n'ideoloxía. Escribe una obra onde arrama tola so ideoloxía: La historia del pueblu florentín, distribuyida en trece llibros. La obra publicóse impresa n'italianu en 1473.

vamos atópase na obra de Bruni con toles traces de la preceptiva humanística, y bien en concretu de la florentina. L'oxetu de les sos obres d'historia ye'l mesmu pueblu florentín. El modelu historiográficu al que s'acueye ye Titu Liviu. La obra de Bruni xustifícase cronológicamente; ye una estructura narrativa a la manera, puede dicise, casi cronística. Un rexistru cronolóxicu que de xemes en cuando s'ataya pa ufiertar una esplicación o ratio, daqué que resulta fundamental. Nun se trata a cencielles d'una crónica nin d'un rexistru de sucesos porque se da una esplicación de los fechos. Per otru llau, nun allega a esplicaciones trascendentales nin alude a la Providencia; l'home nun ye un ser paciente. El desplazamientu de la Providencia nun implica una traza d'ateísmu o agnosticismu; Bruni yera bien relixosu. La responsabilidá de los fechos recái sobre los suxetos actuantes. Los clásicos enseñen que la resultancia de l'acción nun ye consecuente; hai qu'incluyir a la fortuna. En Bruni nun quepe en demasía el conceutu de fortuna, al contrariu qu'en Maquiavelo.

Na historiografía humanista, al rexistrase los acontecimientos la causalidá vien determinada por un precedente nun estrictu orde socesoriu: n'a, b, c, d, e, f..., f esplícase teniendo en cuenta a, b, c, d, e. Introduzse la oratio o discursu; los suxetos falen. Esto ye fundamental en Maquiavelo. Antes d'actuar, los suxetos espliquen porqué actúen. La narración tien asina más fuercia dramático. L'historiador humanista puede demostrar les sos dotes lliteraries, magar esto supón un peligru pa la veracidá de los fechos narraos. Pa Bruni, la historia tien de buscar siempres la verdá. Pero cola persecución de la verdá introduzse amás el discursu ya inténtase demostrar unes dotes lliteraries. Ye equí onde apaez la tentación d'esviar los conteníos alloñar de la veritas, pensando más nel calter retóricu de la obra.

La obra humanista acoyer a un modelu clásicu. Pa ello búscase al autor más apropiáu en cada momentu en función del tipu d'historia a realizar. La imitatio nun consiste namái en paecese en tolo posible al modelu escoyíu, pos l'autor hai de cuntar la so historia, amosando l'autor na so creación la so propia retórica. El bon historiador humanista va valir de documentos orixinales que-y dexen reconstruyir el fechu históricu. El documentu utilizáu nun implica la considerancia d'investigador del autor humanista, pos nun-y acompaña una pretensión refecha. Pero ello nun significa la falta d'un métodu qu'esixa un planteamientu con al respective de los autores clásicos.

Bruni acepta d'unos y niega d'otros. Les sos fontes son principalmente narratives. Cuando Bruni fai historia tuvo yá accesu a documentación contemporánea. Nesi momentu esmolez-y sobremanera la política esterior de la so ciudá. En Bruni el discursu narrativu ye igual al procesu históricu. Estructura la so obra principal en llibros y acuéyese a modelos lliterarios clásicos (imitatio). Pero la obra tien de cumplir unos requisitos lliterarios: bon llatín y bon toscanu, cumpliendo colos cánones de la preceptiva lliteraria y coles regles de la elocuencia. Namái lo bien escritu, lo elocuente, provoca nel llector el prestar de lleer. Ye la elocuencia, poro, un mediu imprescindible por que la obra cumpla'l so oxetivu: delectare; namái al traviés del gustu del llector llegar al mesmu. Pa Cicerón, la historia ye maestra de la vida; pero namái puede selo si produz delectatio. Namái s'apriende si esiste delectatio: per mediu del delectare consíguese'l docere (enseñar). La historia tien un fin útil, pos con ella trátase d'enseñar daqué; tien una utilitas. Tou historiador escribe col sentíu de la utilidá de la so obra histórica. Cada autor va buscar una utilitas distinta cola so historia. Nel casu de Bruni, esti historiador escribe pa la mayor gloria del pueblu florentín.

Bruni fai una división tripartita de la sociedá: la nobleza feudal, a la que dedica escasa atención; la mayoría, a la que denomina ensame, compuesta por artesanos, tenderos, xornaleros, etc.; y la clase oligárquica, una oligarquía compuesta por comerciantes, banqueros y otros que constituyeron llinaxes y participa na vida política de la ciudá. Esta visión relativamente idealizada vamos ver reelaborada en Maquiavelo. Esi tipu de sociedá ye'l fayadizu pa la república, una idealizada república de Florencia.

Bruni ellabora una historia destinada a reafitar la idea política que defende. Alza Florencia a la categoría del modelu de Roma. En Florencia, los Medici calteníen l'apariencia del sistema republicanu, pero la realidá yera que la ciudá taba gobernada por una oligarquía dominante. L'autor escuende esta realidá al esponer un modelu moralista nes sos obres. La historia del humanismu cívicu florentín va ser incompatible cola que s'escribe pa mayor gloria del príncipe gobernante.

Toa obra d'historia humanista significar por tener amás una valoración del pasáu. El presente entiéndese y esplícase dende'l pasáu, depués hai tamién que construyir el pasáu. Bruni tien d'atopar un puntu inicial nel pasáu florentín. El mitu d'orixe alcuéntrase tantu en Bruni como n'otros historiadores. Una comunidá ye talo como la crearon los sos fundadores: depende del so momentu fundacional. Abasnar por consiguiente una idea de pecáu orixinal. Como la república ye un sistema de llibertaes ye precisu ellaborar un mitu orixinal de Florencia que respuenda a esi presente. El problema que se presentaba ye que Florencia nun foi importante mientres la república romana nin mientres l'imperiu. Hai escasos testimonios del orixe florentín, que tienen d'esplorase nes fontes clásiques, optándose por una fundación republicana o cesariana de la ciudá. Pa Bruni y otros, el grandor de Roma empieza a aparrar col imperiu; por ello inclínense por un orixe republicanu de Florencia.

Otru problema pa Bruni ye'l de la continuidá del imperiu. La tópica concepción de la Edá Media ver en Biondo, pero tamién en Bruni, pa quien l'imperiu acaba nel sieglu V al ser destruyíu polos bárbaros. Pa él ye fundamental negar la continuidá del Imperiu Romanu nel Sacru Imperiu Xermánicu de los otónidas. Pa un autor del Renacimientu'l mundu antiguu muerre nel sieglu V. Ello nun trai necesariamente una valoración negativa de tol Medievu. Pa Bruni, la recuperación ya independencia de les ciudaes a partir del sieglu XII supón el florecimientu de nueves llibertaes. Acomuña les llibertaes urbanes a la perda de poder territorial del Imperiu Xermánicu, al que niega la representatividá del anterior Imperiu Romanu. Per otra parte, cuando Bruni escribe vides de lliteratos, que nun constitúin historia política, facer en toscanu y non en llatín. Ye la so mayor concesión a la categoría de la tema.

El problema de la paz interior ye una de les cuestiones humanistes y de la escolástica. La concordia álzase siempres como'l fin últimu de la comunidá, tanto política como eclesiástica. La concordia derivar del exerciciu de les virtúes públicu y priváu, y de la organización política o orde constitucional. Bruni analiza les discordias y les causes que les producen. Nel so Prohemio referir a les instituciones polítiques de la so ciudá y establez una rellación ente la personalidá que gobierna y l'ensame. Pol pensamientu social de la dómina, l'enfrentamientu potencial ye inherente a la naturaleza de les coses. La llectura de los clásicos reafita a los humanistes nesa considerancia. Asina, la obra de Bruni rexistra'l conflictu de la ciudá col papáu, la situación económica, etc. Asitia la revolución de los Giompi nun contestu de crisis política, interna y esterna. La disputa ente partíos lleva a la eliminación del contrariu; el partíu vencedor espulsa y reprime al vencíu.

En Vita de Dante, Bruni presenta a Dante como un modelu de vida, capaz de conxugar la so actividá lliteraria col estudiu de la realidá de la so dómina. Empondera la so educación y patriotismu, según que tuviera muyer y fíos (frente a la misoxinia del so tiempu), y cargu y gobiernu na república.

Dempués de Bruni, la historiografía florentina tien otros nomes importantes, magar tal importancia ye más de calter lliterariu. Según avanza'l sieglu XV, la defensa del compromisu políticu en rellación cola historia que fai Bruni nun se produz en nuevos autores. Ente estos destaca, sobremanera como humanista y menos como historiador, Poggio Bracciolini (1380-1459), quien caltién la retórica de Bruni y convierte la so obra en modelu de prosa pa los sos coetaneos. Fai un llabor importante na recuperación de testos clásicos; foi él quien afayó los códices del monesteriu de San Gall. Como historiador sigue la historia del pueblu florentín que fai Bruni. Forma parte de la saga de cancilleres florentinos.

Axudícase-y la siguiente frase referida a la supresión del serviciu militar obligatoriu na so ciudá: "si los ciudadanos de Florencia confíen a otros el cuidu del so defensa ye que son yá incapaces de defendese por si mesmos y de combatir pola so patria".

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Encyclopædia Britannica de 1911. Editorial: Cambridge University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 1911.
  2. Afirmao en: Library of the World's Best Literature. Data d'espublización: 1897.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. 4,0 4,1 Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: ola2002157556. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  5. Cf. Gaeta (1955:15).

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]