Jacopone da Todi

De Wikipedia
Jacopone da Todi
Vida
Nacimientu Todi[1]1236 (greg.)
Muerte Collazzone (es) Traducir[2]25 d'avientu de 1306 (69/70 años)
Sepultura Umbría
Estudios
Estudios Universidá de Bolonia
Llingües falaes llatín[3]
italianu[4]
Oficiu poeta, místicu, compositor, relixosu cristianu, escritorxurista
Santoral
25 d'avientu
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Orde relixosa Orde de Flaires Menores
Cambiar los datos en Wikidata

Jacopo de Benedetti, más conocíu como Jacopone da Todi (12361306) ta consideráu unu de los más célebres autores de lloes relixoses de la lliteratura italiana. Los críticos considerar unu de los más importantes poetes italianos de la Edá Media. La so composición más conocida ye la denomada Stabat Mater.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació en Todi en 1236 (anque según delles fontes foi en 1230) fíu de Iacobello, de la noble familia de los Benedetti. Jacopone estudió probablemente na universidá de Bolonia, na que se formó en lleis y fíxose notariu y procurador llegal, lo que-y dexó llevar una vida desafogada. En 1267 cásase con Vanna, fía de Bernardino de Guidone, conde de Coldimezzo. Al cabu d'un añu de la so boda, la so muyer morrió en tráxiques circunstancies pola mor del esbarrumbamientu d'un palcu mientres una fiesta. Cuando al recuperar el cuerpu de la so muyer afayó que portaba un ciliciu, Jacopone abandonó la vida mundana, distribuyó ente los probes tolos sos bienes y en 1278 entró como seglar na orde franciscana, probablemente nel conventu de Pantanelli, en Terni, y escoyó la corriente rigorosa de los espirituales (corriente que más tarde pasó a denominase de los Observantes) los cualos se contraponían a la corriente predominante de los Conventuales, que vivíen según una interpretación más moderada de la regla. En 1288, Jacopone mover a Roma, posiblemente col cardenal Bentivenga.

Al entamu del curtiu pontificáu del papa Celestino V, los Espirituales, ayudaos por una lloa que Jacopone únvia-y al Papa, fueron reconocíos oficialmente como orde col nome d'Ermitaños Probes del Señor de los Cielos”. Pero'l papa siguiente, Bonifacio VIII, enemigu acérrimo de les corrientes más radicales de la Ilesia, derogó les disposiciones precedentes malapenes foi escoyíu, y quedó eslleida la congregación de los Ermitaños Probes.

Jacopone foi unu de los firmantes del “Manifiestu de Lunghezza” el 10 de mayu de 1297, col cual los adversarios del papa Bonifacio VIII, encabezaos polos cardenal Giacomo y Pietro Colonna, solicitaron la destitución del papa y l'entamu d'un conceyu. La respuesta de Bonifacio VIII nun se fixo esperar: escomulgó a tolos firmantes cola bulda “Lapis abscissus” y punxo asediu a Palestrina, la plaza fuerte de los disidentes. En setiembre de 1298 peracabóse tomar de Palestrina, Jacopone foi desaposiáu del sayu, procesáu, condergáu a cadena perpetua y zarráu na cárcel del conventu de san Fortunato en Todi. Namái tres la muerte del papa en 1303 pudo ser lliberáu, y vivió los sos últimos años en Collazone, cerca de Todi.

Obres[editar | editar la fonte]

Fontes bibliográfiques[editar | editar la fonte]

  • Iacobilli, Vite de' Santi y Beati dell'Umbria, III, Foligno, 1661 Nel cual puede lleese una vida de Jacopone (que se trata naturalmente d'una obra más haxográfica que bibliográfica)
  • Vida del Beatu frate Jacopone de Todi, en "Zeitschrift fur romanische Philologie" II, 1878; III, 1879.
  • Cavanna, Del beatu frate Iacopone da Todi, Vita y laude contenute nella Franceschina del P. Giacomo Oddi, Asís, 1926). Estrayida d'una crónica de Umbria del sieglu XV. Esta mesma crónica ye publicada por Cavanna en 1931 col títulu La Franceschina, testo volgare umbru del sec. XV scritto dal P.G Oddi di Perugia edito dal P.N. Cavanna, Florencia, 1931).
  • La vida de Jacopone de Todi puede lleese tamién al cargu de Menestó nuna edición florentina de 1977, pudiéndose inda atopar una edición de felicidá historia en: Iacopo Da Todi, quasi un filme, de Raffaella L. Pagliaro en collaboración con Flavio Quarantotto, una edición de La Società delle lettere, 2005.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 12942.
  2. Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 12942.
  3. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jn19990003949. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  4. Identificador CONOR.SI: 82145635. Afirmao en: CONOR.SI.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]