Catalina de Salazar y Palacios

De Wikipedia
Catalina de Salazar y Palacios
Vida
Nacimientu Esquivias1 de payares de 1565
Nacionalidá España
Muerte Madrid31 d'ochobre de 1626[1] (60 años)
Sepultura Convento de las Trinitarias Descalzas (es) Traducir
Familia
Casada con Miguel de Cervantes
Estudios
Llingües falaes castellanu
Cambiar los datos en Wikidata

Catalina de Salazar y Palacios (Esquivias, provincia de Toledo, 12 de payares de 1565 baut. - Madrid, 30 d'ochobre de 1626), siendo soterrada'l día 31, foi la esposa de Miguel de Cervantes Saavedra.

Ascendencia[editar | editar la fonte]

Per vía paterna, Catalina baxaba de Juan de Cárdenas, persona prominente nel reináu de Sabela I de Castiella, qu'intervieno, xunto colos sos hermanos, na redaición de les Capitulaciones de los sos casamientos col infante Fernando d'Aragón. Juan de Cárdenas foi alcalde del Llugar de Esquivias, pol estáu de los Fíos Dalgo, nel añu de 1469. Asina mesmu, y per llinia socesoria, baxaba de doña Inés Álvarez de Vozmediano; de doña Catalina de Vozmediano, que se casó con don Gonzalo de Salazar, siendo estos los güelos paternos de Catalina. Don Gonzalo de Salazar foi paxe del Arzobispu Alonso Carrillo de Acuña, y darréu, criáu del Cardenal Mendoza. personaxes de notable influencia nel Reinu d'Isabel y Fernando. Descendientes de Gonzalo de Salazar y Catalina de Vozmediano, fueron: María de Cárdenas, que casó col bachiller Francisco Ruiz, natural de la Villa de Madrid; Isabel de Cárdenas, monxa, que profesó nel conventu de Santa Úrsula de Toledo; Gonzalo de Salazar; Juan de Salazar y Hernando de Salazar y Vozmediano, padre de Catalina.

Per parte materna, Catalina baxaba de Francisco de Palacios, el Viejo, que fundó una Capellanía pal so fíu Fernando de Palacios, y qu'heredaríen los cures Juan de Palacios Salazar y Francisco de Salazar y Palacios, tíu y hermanu de Catalina respeutivamente. Tatarabuelos de Catalina fueron: Juan de Salazar, Alcaide del Alcázar de Toledo, que se topaba casáu con María de Vergara. Fíos d'esti matrimoniu, yeren María de Salazar, casada col Bachiller Juan Quixada, natural de Becilla de Valderaduey, siendo esti de la mesma fíu de Gutierre Quixada, de Becilla, resultando ser este'l primera entronque de los Salazar y Palacios coles Quijada; Diego García de Salazar, que'l 29 de mayu de 1537 dotó, en nome de la so hermana María, d'una Capellanía nel Monesteriu de San Pedro Mártir de Toledo, onde fueron soterraos. Diego García de Salazar, casóse con María de Salazar, siendo estos los bisagüelos maternos de Catalina. Fía d'estos, foi María de Salazar que casó con Francisco de Palacios, güelos de Catalina, y fíos d'estos fueron: Catalina de Palacios y Salazar, que se casó con Hernando de Salazar y Vozmediano, padres de Catalina; Juan de Palacios y Salazar, cura que casó a Cervantes y Catalina y María de Salazar, que casó con Juan de Salazar. Pol apellíu García de Salazar, Catalina baxaba de don Lope García de Salazar, que l'añu 1232, ante'l Rei Fernandu III "El Santu", venció al moru de Berbería (nun combate que duró dende la tercia a los víspores, total 9 hores), que tenía un escudu coloriáu con trelce estrelles doraes, armes que fueron concedíes pol Rei al vencedor, pa él y los sos descendientes.

Biografía[editar | editar la fonte]

Vivienda Natal de Catalina de Salazar y Palacios

El matrimoniu conformáu por Hernando de Salazar Vozmediano y Catalina de Palacios Salazar tuvo cinco fíos siendo Catalina'l segundu d'ellos. Foi bautizada'l 12 de payares de 1565 na Ilesia Parroquial Santa María del Llugar de Esquivias. El so padrín de bautismu foi'l cura don Juan de Palacios Salazar, tíu maternu de la bautizada, actuando como testigos: Alonso Palombu, casáu con Bárbaro Martín, y Baltasar Ximénez, primoxénitu d'esta prolífica familia de Fidalgos del Llugar de Esquivias; siendo'l cura propiu del Llugar don Pedro de Huete:

Bautismu de Catalina de Salazar y Palacios

Al marxe: Catalina.

Escudu de Salazar y Vozmediano.

“En xii de payares de myl y quinientos y Sesenta y cinco años'l Reverendu Señor Pedro de Huete cura teniente del dichu llugar batizo una fía del Señor Hernando de Salazar Vozmediano y de la Señora Catalina de Palacios El so muger que'l so nome foi Catalina y el Señor Cura pregunto a los que la traíen a bautizar qu'a quyen Señalavan Por conpadres que la saquen de pila los quales Respondieron Qu'a los Reverendu Señor Juan de Palacios el Qual tener de Pila otrosi l'encargu'l parentescu espiritual conforme al Santu concilio tridentino siendo testigos Pedro de Gamboa y Alonso palombu y Baltasar

Ximenez Vezinos del dichu Llugar de Esquivias. Pedro de Huete"

Los hermanos de Catalina de Salazar y Palacios, fueron:

Nicolás, bautizáu'l 24 d'avientu de 1563, siendo'l so padrinos que lu sacaron a la pila: Blas Chirino de Loaysa y la so esposa Fabiana de Palacios, prima de doña Catalina de Palacios y Salazar. Como testigos, actuaron Francisco de Palacios, don Juan de Palacios y Pedro de Gamboa, Sacristán, oficiendo el cura propiu del Llugar, Pedro de Huete. Nicolás finó a la edá de 13 años.

Gonzalo, bautizáu'l 16 de febreru de 1573, siendo la so madrina doña María de Salazar, casada con Juan de Salazar, y hermana menor de doña Catalina de Palacios y Salazar, celebrando'l bautizu don Alonso de Cáceres, teniente de cura beneficiáu. Gonzalo finó antes de cumplir los dos años d'edá.

Francisco, bautizáu'l 2 de setiembre de 1577, siendo los sos padrinos don Juan de Salazar y doña María de Salazar. Los testigos de bautismu fueron los hermanos Luis de Salazar y Francisco Urreta de Salazar, parientes en quintu grau de consanguinidá con doña Catalina de Palacios y Salazar.

Fernando, bautizáu'l 16 d'ochobre de 1581, siendo los sos padrinos Francisco Marcos, Sacristán Mayor de la parroquia del Llugar de Esquivias, que lo yera dende primeru d'agostu de 1579, y Alonso Martín, fíu d'una familia de pecheros de más rellación d'amistá cola familia de Salazar y Palacios.

Infancia y mocedá[editar | editar la fonte]

La infancia y mocedá de Catalina de Salazar y Palacios escurrió nel Llugar de Esquivias. Coser, bordar y otros llabores del llar completaben el so tiempu, en compañía de les sos primes: Isabel de Briviesca, fía de la so prima Jerónima de Salazar y de Juan de Briviesca; María de Salazar, o de Salazar y Palacios, fía de Juan de Salazar y de María de Salazar, o de Palacios y Salazar, hermana de la so madre; María de Guzmán, fía de la so prima Isabel de Cárdenas y de Francisco de Guzmán.

Confirmación de Catalina "fía de Vozmediano"

El 13 de febreru de 1583, l'obispu don Pedro de la Calçada celebró les Confirmaciones nel Llugar de Esquivias, p'aquelles persones que nun recibieren antes esti Sacramentu. Catalina fuera confirmada cuando cuntaba la edá d'añu y mediu, aun así, nesta ocasión, a la edá de 17 años, recibir con plena conocencia, motu proprio, xunto a 127 persones; ente elles atopábense: Doña Catalina de Palacios y Salazar; Francisco y Fernando, hermanos de Catalina, d'edá de cinco y un años; Isabel de Briviesca; María de Guzmán; María de Gaona, fía de Hernando de Gaona y de Luisa de Godoy; Catalina Carrasco, de 10 años d'edá, fía de Cosme Carrasco; Lucía y María, criaes de Hernando de Salazar y Vozmediano; Lucía de Uxena y Sabina de Uxena, fíes d'Alonso de Uxena.

Un fechu luctuoso asocedió nel senu de la familia de Salazar y Palacios: el 6 de febreru de 1584, finó don Hernando de Salazar y Vozmediano, padre de Catalina, dexando la facienda familiar sumida en múltiples deldes.

Casamientos de Juana Gaytan y Diego de Hondaro

Otru fechu luctuoso qu'asocedió na redolada de Catalina, foi qu'a finales del mes de marzu de dichu añu, finó en Madrid don Pedro Laínez, maríu de doña Juana Gaytan. A partir d'esta fecha, yá que nun teníen descendencia, doña Juana treslladar al Llugar de Esquivias a casa de les sos tíos doña Isabel de Sosa y don Pedro Villafuerte, pa faese compañía mutuamente. Pero doña Juana Gaytán nun cayó nel desaliendu, y el 12 de xunu del mesmu añu, casar na ilesia de Santa María del Llugar de Esquivias, col mozu Diego de Hondaro (Ondaro), teniendo de llograr una llicencia especial del Vicariu de Illescas, al trescurrir tan solo dos meses y mediu desque enviudó de don Pedro Laínez:

Al marxe: Diego de ondaro con Doña Juana Gaitan.

“En 12 díes del mes de xunu del dichu añu (1584) el Reverendu Señor llicenciáu Pasqual Gutiérrez tiniente cura caso a Diego de andaro y a Doña Juana gaitan con un mandamientu del Señor Vicariu de illescas. testigos Diego escribán y Juan de uxena i billafuerte. Llicenciáu gutierrez”

Matrimoniu con Cervantes[editar | editar la fonte]

A mediaos de setiembre de 1584, Catalina, soltera, d'edá de 18 años, conoció a Miguel de Cervantes cuando esti allegó a la residencia de Juana Gaitán, vilba de Pedro Lainez, amigu de Cervantes, col enfotu de recoyer un poemariu, "el Cancioneru", del que yera autor el so amigu difuntu, y publicar. Pa ello, el día 22 de setiembre de dichu añu, sábadu, Juana Gaitán robló un poder en favor de Miguel de Cervantes, en presencia del Procurador Ortega Rosa, llegáu de Madrid espresamente pa esti actu.

Mientres esti periodu, Juana Gaitán presentó a Catalina, al futuru autor de Don Quixote. Tres meses más tarde, Cervantes y Catalina casar na Parroquia de Santa Maria de l'Asunción del Llugar de Esquivias, anque nun se celebraron los sos velaciones, de conformidá a contemplar nel Concilio de Trento.

Testu de l'Acta de los casamientos de Cervantes y Catalina:

Casamientos de Cervantes y Catalina
Al marxe: Miguel de Servantes con Cathalina Palacios.

"En 12 d'avientu (1584) El Reverendu Señor Juan de Palacios tiniente casó a los señores Miguel de Zerbantes vezino de Madrid y doña Catalina de Palacios vezina desquivias testigos Rodrigo Mexia Diego Escribano y Francisco Marcos. El Doctor Escrivano."

De los testigos: Rodrigo Mexía yera nesi añu, Alcalde de Esquivias pol estáu de los Fidalgos del Llugar; tocantes a Diego Escribano, tratar d'un sobrín del cura propiu del Llugar, don Juan Sanz Escrivano, que roblaba como Doctor Escribano; Tocantes a Francisco Marcos, tratar del Sacristán Mayor de la ilesia de Santa María del Llugar de Esquivias.

Nes Actes de bodes topaes nos archivos parroquiales del Llugar de Esquivias, en nenguna d'elles figura dalgún pariente de los contrayentes, siendo que tan solo s'anotaben los testigos, que, nunca, teníen rellación parental colos mesmos, y solo facer pa dar fe del actu relixosu, de conformidá a les normes establecíes nel Concilio Tridentino (1545/1563).

El matrimoniu vivió na casa de la familia de Catalina xunto a la madre.

En 2 d'avientu de 1585, Cervantes topar en Sevilla, ónde roblaría unos documentos percibiendo por ello la cantidá de 204.000 maravedis, emprestaos por Gómez Carrión, cola condición de devolvelos nel plazu de seis meses.

El 26 d'avientu de 1585, casar na ilesia de Santa María del Llugar de Esquivias, Gonzalo de Guzmán y Salazar, fíu d'Isabel de Cárdenas, prima de Catalina, y de Francisco de Guzmán, (y hermanu de María de Guzmán, confidente de Catalina de Salazar y Palacios), con Elvira Dávalos y Toledo, sobrina del cura de Santu Tomé de Toledo, don Andrés Núñez de Madrid (meses dempués, don Andrés Núñez encargó a El Greco pintar el Cuadru del Entierru del Conde de Orgaz. En dicha boda coincidieron Miguel de Cervantes y don Andrés Núñez de Madrid:

Casamientos de Gonzalo Guzmán y Elvira Dávalos

Al marxe: Gonzalo de Guzmán Salazar y Doña Elvira Davalos.

“En 26 d'avientu de 1585 años el Señor gabriel de Caceres tiniente de cura caso A los señores gonzalo de guzman Salazar vezino de Toledo y doña Elvira Davalos y Toledo vezina y natural desquivias, siendo testigos Juan de palacios, Alonso de Salazar y Juan de Briviesca. El Doctor Juan Sanz Escrivano”

El 16 de xineru de 1586, celébrase l'actu de les Velaciones de Cervantes y Catalina, na ilesia de San Martín de Madrid, n'ónde Cervantes fuera parroquianu. Diz el

Acta de Velaciones de Cervantes y Catalina

Acta: "Al marxe: Miguel de Cervantes. "En diez y seys díes del mes de xineru de 86 yo'l Licdo. Gabriel Álvarez teniente cura de S. Martin vele a Miguel de Cerbantes y a doña Catalina de Salazar fueron padrino don pedro de ludeña y doña Madalena de Cerbantes testigos Joan delgáu Rodrigo de Cervantes pedro (enmendado) de Montes de Oca, Franco de llaguna y Cristobal de pena". Licdo. gabriel Álvarez.

El 29 de marzu de 1586, Doña Catalina de Palacios, madre de Catalina de Salazar, viende una suerte de majuelo y col importe de la venta desaniciar los gastos que lleven a Cervantes a liquidar la delda que tenía contraida con Gómez Carrión.

Firmes de Cervantes y Catalina en Carta Dotal

Una vegada celebraes les Velaciones de Cervantes y Catalina, el 9 d'agostu de 1686 formalízase la Carta Dotal ente esti matrimoniu, apurriendo Cervantes los 100 ducaos que tenía prometíos. Esi mesmu día y antes el mesmu escribán públicu, doña Catalina de Palacios y Salazar, madre de Catalina, da un ampliu poder en favor de Miguel de Cervantes, el so xenru, por que ésti pueda exercer cuantos negocios precise en nome de la familia de Salazar y Palacios, sobre les sos propiedaes.

El 25 d'ochobre de 1586, Cervantes y Catalina apadrinen nel bautizu de Juan, fíu de Simón Hernández, comerciante en vinos y amigu de Miguel de les conxustes del Mesón de El Vizcaino (Quixote) del Llugar de Esquivias, y de Francisca María Romana, pariente de doña Juana Gaytán.

Acta de Bautismu de Juan. Padrinos Cervantes y Catalina

Al marxe: Juan

“En veynte y çinco díes del dichu mes y añu (ochobre de 1586) babtizo el susodichu a Juan fíu de Simon Hernández y del so muger francisca maria rromana fueron los sos conpadres miguel de cervantes y doña catalina la so muger encargoseles el parentescu spiritual testigos Gonzalo de Salazar y francisco marcos vecinos del dichu Llugar. gabriel de Caceres”.

El postreru día del mes d'avientu de 1586, amaneció con una luctuosa noticia: finara Juana Lorenzo, a la edá de 15 años. Juana Lorenzo yera fía de Juan Lorenzo y de doña Ana Lorençana, hermana de doña Petronila de la Corte, y esta de la mesma esposa de don Rodrigo Mexía Quixada y Salazar. La rellación d'amistá con Juana Lorenzo yera mayor, al topase ésta bien xunida a Aldonza de Cárdenas, fía d'Isabel de Cárdenas, prima de Catalina de Salazar. L'entierru de Juana celebró'l 1 de xineru de 1587:

Acta de fallecimientu de Juana Lorenzo

“En principiu de Xineru del dichu añu (1587) morrió Juana Lorenzo, mádo soterrase n'El cuerpu de la ilesia, y que se-y fixera'l so enterramientu y que se -y dixesen trenta mises Reçadas y más la fiesta de la Encarnación una vegada tá solamente pa lo qual dexo la so poder al Reverendu Juan de Palacios”.

Un feliz acontecimientu asocedió a mediaos del mes de xineru de 1587: la nacencia de María, fía de Juan de Uxena y d'Ana Rodríguez. El bautizu celebró'l 26 de dichu mes, siendo los padrinos, que la sacaron a la pila: don Juan de Palacios y doña María de Salazar, la so hermana, tíos maternos de Catalina de Salazar y Palacios. La nacencia d'esta neña representó pa Catalina un importante sofitu moral, ante l'ausencia de fíos naturales nel so matrimoniu. Catalina tendría en cuenta a María de Uxena nel futuru.

Bautizu de María de Uxena

Diz l'Acta de bautismu: “esti dichu dia mes y añu babtiço el susodichu a maria fía de Juan de Uxena y de ana rrodriguez fueron conpadres Juan de Palacios, clérigu y maria de Salazar la so hermana testigos los dichos señores. El Llicenciáu Hernández”.

Los enllargaos viaxes de Cervantes[editar | editar la fonte]

Un fechu paralelu asocedió nel Llugar de Esquivias, que tendría una inesperada relevancia nel futuru pal matrimoniu formáu por Miguel de Cervantes y Catalina de Salazar: El 23 d'abril de 1587, pernoctó nel Llugar de Esquivias la comitiva Real que llevaba les reliquies de Santa Leocadia dende la ciudá belga de Saint Ghislain a Toledo. Cervantes decidió acompañar a la comitiva hasta la Ciudá Imperial, consiguiendo ser nomáu Comisariu Real de Abastos, pa dotar de cebera a l'Armada Real que se topaba fondiada en Lisboa, preparar pa una guerra cola Reina Isabel d'Inglaterra. Al volver a Esquivias, Cervantes comunicó a la so esposa que tenía de partir de momentu, a primeros de mayu, polo que, el 28 d'abril de 1587, dio por aciu un documentu, poderes a Catalina p'alministrar y disponer de la facienda na so ausencia. A partir d'estes feches, la incertidume cebar na mente de Catalina. Cervantes tópase de normal de viaxe per Andalucía, y les visites y estancies nel Llugar de Esquivias, fáense cada vez más espaciados.

Sicasí, Catalina faía una vida social, asistiendo a bautizos, casamientos, etc: A mediaos del mes de xunu de 1587, fina Aldonza de Cárdenas, d'edá de 16 años, fía de la so prima Isabel de Cárdenas. Aldonza tópase bien xunida a Juana Lorenzo.

El 9 d'abril de 1588, Catalina apadrina, xunto col so primu Diego García de Salazar, a una neña de nombre Susana, fía de Simón Hernández y de Francisca María Romana. A otru

Bautizu de Susana, Madrina Catalina

fíu d'esti matrimoniu, de nombre Juan, yá-y apadrinaron Cervantes y Catalina nel so bautismu. Asina consta na Acta:

"en nueve díes del dichu mes y añu (abril de 1588) Babtizo el Doctor Juan Sanz Scrivano a Susana fía de Simón Hernández y de la so muyer María Romana fueron conpadres Don Diego fíu de Diego García de Salazar y Doña Catalina muger de Miguel de Cervantes encargoseles el parentesto spiritual testigos Andres Martin Toledano y Francisco Marcos. El doctor Juan Sanz Escrivano".

Queda patente nesta Acta, que Catalina fai figurar ser esposa de Miguel de Cervantes, entá na so ausencia.

El 30 d'abril de 1588, finó doña Catalina de Palacios y Salazar, a la edá de 45 años, siendo soterrada'l domingu unu de mayu na ilesia parroquial del Llugar de Esquivias, anque, pola situación caótica que sufría esta familia, nun pudieron pagase los legaos que dexó mandaos nes sos últimes voluntaes. Miguel de Cervantes llegó a Esquivias a mediaos del mes de xunu, permaneciendo nel Llugar más tiempu de lo habitual desque foi nomáu Comisariu Xeneral de Abastos.

Diz l'acta de fallecimientu de doña Catalina de Palacios:

Acta de fallecimientu de Doña Catalina de Palacios

"En primeru de Mayu (1588) morrió Catalina de Palacios, recibió los Sacramentos. Enterrose nel cuerpu de la Yglesia testo, y pagaos los derechos d'Entierru y honres non ubo de que cumplir los legaos".

N'ocho de payares de 1588, fina doña Ysabel de Montoya, esposa de Diego García de Salazar, primu d'en cuartu grau de Catalina de Salazar y Palacios.

El 15 de xineru de 1589, ye bautizáu Melchor, fíu d'Andrés Sánchez y Ana Martín, pariente de doña Juana Gaytan, siendo los sos compadres, Catalina de Salazar y Palacios y don Diego García de Salazar, fíu de la difunta Ysabel de Montoya.

Bautismu de Melchor. Madrina Catalina

Diz esta Acta de bautismu:

Al marxe: Melchor.

Bautismu de Melchor. Madrina Catalina

"en quinze díes del dichu mes y añu (xineru de 1589) babtizo el susodichu a Melchor fíu de Andres Sánchez y d'Ana Martín el so muger fueron conpadres Don Diego (García) de Salazar y doña Catalina de Palacios encargoseles el parentescu spiritual testigos Juan de Palacio clérigo y don Lope (García) de Salazar vecinos del dichu Llugar. Francisco de Santa Cruz".

De nuevu Catalina de Salazar, el 14-IV-1589, actúa de madrina del bautizu d'una neña en Esquivias:

Bautismu de Catalina de Sobarço. Madrina Catalina

Al marxe: Catalina.

"En catorçe díes del mes d'abril añu de mill y quinientos y ochenta y nueve años babtizo Francisco de Santa Cruz cura propiu de la parroquial del dichu Llugar a Catalina fía de Pedro Sobarço el mozu fíu de Bernardino de Sobarço y de Ysabel Gardoña el so muger fueron compadres Don Lope García de Salazar cavallero del abito de San Juan y Doña Catalina de Salazar y Palacios encargoseles el parentescu spiritual testigos Francisco Marcos y Juan Diaz vecinos del dichu Llugar y roblar. Fco. de Santa Cruz".

Mentanto, les visites que fai Miguel de Cervantes a la Corte, son cada vez más espaciadas nel tiempu. Cuando estes prodúcense, al topase Esquivias nel Camín Real de Madrid a Toledo, Cervantes permanez nel Llugar de Esquivias dos o tres díes, tanto a la ida como al regresu, partiendo de nuevu a Andalucía.

El 31 de xunetu de 1590, Cervantes da un nuevu poder en favor de la so esposa Catalina, y tamién de la so hermana Madalena de Cervantes, nel que les fai constar como "vezinas de Madrid". Con esti poder, Cervantes asegurar de que nun falten recursos pa estes families, na so ausencia, al conceder a la so esposa y hermana abonda capacidá d'obrar. Cabo tamién pensar que Catalina se topaba viviendo neses feches en Madrid, na vivienda de Madalena de Cervantes.

Como quiera que doña Leonor de Cortines, madre de Cervantes, topábase enferma, a primeros d'ochobre de 1593 llega Miguel de Cervantes al Llugar de Esquivias, y dellí parten Cervantes y Catalina a Madrid. Tal como se tarrecía, el 18 d'ochobre de dichu añu fina doña Leonor de Cortines, siendo soterrada a otru día na ilesia parroquial de San Martín de Madrid, d'onde yera parroquiana. Pasaos unos díes, Cervantes viaxa de nuevu a Sevilla pa siguir col so trabayu de Recaldador d'Impuestos pa la Casa Real, non ensin antes manifestar a la so esposa'l so deséu de dexar dicha ocupación nel menor tiempu posible.

La esistencia de les criaes que tuvo Catalina de Salazar y Palacios, representaron un gran sofitu moral pa la so persona, sobremanera poles enllargaes ausencies del so maríu: María, Isabel y Lucía fixeron más llevadera la so vida. Nel casu d'Isabel, alternaba'l so trabayu de criada ente la vivienda de don Juan de Palacios, tíu de Catalina, y de la so propia casa. El 21-XII-1593, Isabel casóse con Francisco Porteru, pecheros dambos, polo que, a partir d'esta fecha, Isabel quedó como criada namái pa la vivienda de don Juan de Palacios.

El 7 de marzu de 1595, Catalina asiste al bautizu d'un fíu de Diego Ramírez de Isaba, moteyáu El Vizcaino, que rexentaba la tabierna y la posada que se topaben asitiaes nun mesmu edificiu de la plaza del Conceyu del Llugar de Esquivias. Taba casáu El Vizcaín con Jerónima de Briviesca, fía de Juan de Briviesca y Jerónima de Salazar, prima en cuartu grau de Catalina de Salazar y Palacios.

Unu de los fechos luctuosos que más afectó a Catalina, foi la muerte del so tíu, el cura don Juan de Palacios. L'Acta de fallecimientu diz:

Acta de fallecimientu de Juan de Palacios

Al marxe: Juan de Palacios albacees Rodrigo Mexia y Gaspar de Chinchilla.

"En cinco díes del mes de maio de 1595 años fallescio Juan de Palacio clérigo presvitero. Vezino deste llugar de esquivias recibió los Santos Sacramentos. Fixo'l so testamentu ante Jeronimo de Escurieda escribán publico d'esti llugar dexó pol so albazeas a Rodrigo Mexia y a Gaspar de Chinchilla y a Maria de Salazar La so hermana y a Gaspar Tello de Guzmán toos vezinos d'esti dichu llugar y mandu pol so anima lo siguiente..."

A partir d'esta fecha, la criada de nombre Isabel pasó al serviciu de Catalina de Salazar y Palacios.

Díes dempués llegó Cervantes a Esquivias, pos tenía previstu topase na ceremonia onde Francisco de Salazar, el so cuñáu, diba tomar los vezos sacerdotales.

Francisco de Salazar y Palacios[editar | editar la fonte]

Como taba previstu, el 18 de mayu de 1595, Francisco celebraba la so primer misa. Neses feches tenía de faer entrega de los documentos de Bautizu y Confirmación procedentes de la parroquia del Llugar de Esquivias, previos al so ordenamientu; pero Francisco tresmanó dichos documentos, polo que Miguel de Cervantes redactó una declaración xurada na que dicía que "conocía a Francisco de Salazar, de hai más de 10 años, y que sabe que se topaba bautizáu y confirmáu, porque asina-y lo manifestara (a Cervantes) el cura Juan de Palacios". De resultes de dicha declaración fecha por Cervantes, Francisco pudo ser ordenáu Sacerdote na fecha prevista.

A partir d'esa fecha, Francisco de Salazar desempeñaría los so llabor pastoral nel Llugar de Esquivias, como teniente de cura, siendo asina mesmu designáu como Comisariu del Santu Oficiu.

Tamién, Francisco, heredaría la Capellanía que fundó'l so bisagüelu, Francisco de Palacios, el vieyu, qu'hasta la fecha del so fallecimientu ostentara don Juan de Palacios. Pero como Francisco yera menor d'edá, hubo de presentar un curador de les sos persona, que recayó n'Andrés Alonso, clérigu presbíteru, redactando un documentu qu'acotó l'Alcalde del Llugar, que coles mesmes yera don Diego García de Salazar. Aun así, como Francisco de Salazar yera menor d'edá, hubo de presentar un aval, que recayó en don Rodrigo Mexía.

A partir d'esta fecha, Cervantes permanez más tiempu nel Llugar de Esquivias, pos yá dexó'l so trabayu de Comisariu Xeneral de Abastos y de Recaldador d'Impuestos pa la Casa Real, sicasí de trate obligáu a esclariar los ingresos de los recaldáu, y apurríu al mercader Simón Freire de Lima, por que esti lo fixera llegar a la Casa de la so Maxestá.

Cervantes vuelve viaxar a Sevilla, pa esclariar al xuez que llevaba'l casu la lliquidación de los ingresos que fizo nel añu 1592, nun topándose nel entierru d'Alonso de Salazar y de Guzmán, fíu d'Isabel de Cárdenas, prima de Catalina, celebrándose l'entierru'l 13 de febreru de 1596. Nes sos memories, Alonso de Salazar, que tuvo casáu con Francisca Barras, natural de la Villa de Borox, dexó mandaes unes mises pol ánima de Doña Juana muyer de Vascu Ramírez "el so padre"... (tratar de doña Juana de Isaba, conocida nel Llugar como La Vizcaina, por ser d'orixe Vascu/Navarro, que tuvo casada con Diego Ramírez, padres del Diego Ramírez de Isaba, dambos conocíos col nomatu d'El Vizcaín.

El 2 d'ochobre de 1596, Catalina de Salazar y el so hermanu Fernando, que cuntaba la edá de 15 años, y yá se topaba interesáu en tomar los vezos monacales en Toledo, apadrinen el bautizu de Lucas, fíu de Lucas Palombu y d'Ana de Morales, topándose constancia na Acta de Bautismu:

Al marxe: Lucas.

Bautismu de Lucas. Padrino Fernando y Catalina

"Nel Llugar de Esquivias a dos díes del mes d'ochobre añu de mill y quinientos y noventa y seis años Francisco de Santa Cruz cura de la Yglesia del dichu llugar babtizo a Lucas fíu de Lucas Palombu y d'Ana de Morales el so muger fueron los sos conpadres Fernando de Vozmediano y doña Catalina de Salazar el so ermana encargoseles el parentescu spiritual testigos Francisco Marcos y Miguel Sánchez vezinos del dichu llugar y roblar. Fco. Santa Cruz".

El 03-XI-1597, Catalina actúa de madrina de bautismu de Philipa, fía de Pedro de Sobarzo y de Ysabel de Gardoña -apadrinando tamién a otra fía d'esti matrimoniu, a la que se-y punxo'l nome de Catalina, el 14-IV-1589.

Al marxe: Philipa.

Bautismu de Philipa. Madrina Catalina.

“Nel Llugar de Esquivias a tres díes del mes de payares añu de mill y quinientos y noventa y siete años Juan Hidalgo teniente beneficiáu babtizo a Philipa fía de Pedro de Sobarzo y de Ysabel Gardoña la so muger fueron les sos conpadres Fernando de Salazar Vozmediano y doña Catalina de Salazar la so ermana encargoseles el parentescu spiritual testigos Antonio de Vivar Salazar y Francisco Marcos vezinos del dichu llugar y roblar” Juan Hidalgo.

Y unes feches antes de la llegada definitiva de Miguel de Cervantes al Llugar de Esquivias:

Bautismu de Bartholome. Madrina Catalina

Al marxe: Bartholome.

“Nel Llugar de Esquivias a siete díes del mes de febreru de 1599 años El Doctor Alonso de la Peña cura del dichu llugar baptizo a Bartolome fíu de Lucas Palombu y del so muger Ana Morales foi'l so conpadre Grabiel de Salazar y doña Catalina encargoseles el parentescu spiritual testigos Pedro Vélez el mozu y Francisco Uzeta vezinos del dichu llugar y roblar.” El Doctor Peña.

Cervantes y la redaición del Quixote[editar | editar la fonte]

A finales de febreru de 1599, dempués de topase recluyíu na cárcel de sevilla, Cervantes llega al Llugar de Esquivias. A partir d'esta fecha, Cervantes y Catalina permaneceríen xuntos, salvo los viaxes puntuales que realizara Miguel pa resolver asuntos personales sobre'l pleitu que lu llevó a ingresar na cárcel de Sevilla, y d'asuntos relativos a les obres teatrales que tenía publicaes.

Cervantes retoma nel Llugar de Esquivias la redaición del Quixote, que "nició" na cárcel de Sevilla "onde toa incomodidad tien el so asientu y tou murniu ruiu fai la so habitación". Nel aselu que representa la so estancia nel Llugar, espresa nos sos papeles los detalles d'una novela basada nos antiguos caballeros andantes, dándo-y un importante xiru al incorporar al personaxe d'un escuderu, según del emplegu d'otru llinguaxe, dexando de llau'l ranciu castellanu "que nos tien anquilosaos nel tiempu".

A mediaos del mes de xunetu de 1600, llega la noticia de que Rodrigo de Cervantes, hermanu de Miguel, fuera mancáu por un arcabuzazo que recibió na Batalla de les Dunes, en Flandes, onde se topaba emprestando les sos seervicios na milicia, pero lo únicu que pueden faer na familia de Cervantes, ye esperar les noticies que pudieren llegar sobre l'estáu de salú de Rodrigo de Cervantes.

Fernando de Salazar y Palacios[editar | editar la fonte]

Nesi mesmu branu, Catalina tien ocasión de celebrar un fechu importante na so familia: Fl 19 d'agostu de 1600, el so hermanu pequeñu, Fernando de Salazar y Palacios, toma l'hábitu de la Orde de los Franciscanos nel Monesteriu de San Juan de los Reis de Toledo, sol nome de fray Antonio de Salazar, cola presencia de Cervantes y de tola familia de Catalina en dichu Actu.

Fernando, al entrar na Orde Franciscana, arrenunció al so heriedu, disponiendo qu'esta fuera partida ente los sos hermanos Catalina y Francisco "per iguales partes, tanto al unu como al otru", y tamién manda: "...que nun se pida cuenta a doña Catalina de Salazar y a Miguel de Zerbantes, el so home, de l'alministración que tuvieron de los bienes de los mios legitima materna y paterna del tiempu que lu han teníu de lo que toca a los frutos della, porque-y lo perdonó.../... y pa cumplir y pagar y executar este'l mio testamentu y lo nel conteníu, dexó y nomo polos mios albacees y testamentarios y executores del, a los dichos Miguel de Zerbantes y Francisco de Palacios y a cada unu y cualesquier dellos por si in solidum, especialmente que pol mio y nel mio nome y como yo mesmo, representando la mio propia persona, depués como fixera oficiu nel dichu monesteriu, puedan entrase y apoderar, y entren y apoderen en toos y de tolos mios bienes, y viendan y rematen dellos los que fueren necesarios en publica almoneda o fuera della, y recibir los maravedis por que vender..."

Na seronda de 1600, llega la notica de que, el 2 de xunetu pasáu de 1600, finó Rodrigo de Cervantes, de resultes de les firíes recibíes en Flandes.

El 25 de xineru de 1601, Francisco de Salazar y Palacios, hermanu de Catalina, arrienda a Juan Porteru una tabierna de la que ye propietariu, na confluencia de la travesía del Llugar de Esquivias cola cai que va a la plaza del Conceyu, conocida como de "los cuatro calles".

Catalina de Salazar, el 27 de xineru de 1602, asisti al bautizu de María, fía de Bartolomé de Uxena y Ana de la Peña, siendo los padrinos d'esti bautizu: Miguel de Cervantes y doña Juana Gaytán:

Al marxe: María.

Bautismu de María. Padrinos Cervantes y J. Gaytan.

“Nel Llugar de Esquivias a veynte y siete díes del mes de xineru añu de mill y seiscientos y dos años el Doctor Alonso de la Peña cura de la Yglesia del dichu llugar babtizó a María fía de Bartolome de Uxena y ana de la Peña la so muger fueron compadre Miguel de Cervantes y doña Juana Gaitan encargoseles el parentescu espiritual testigos Antonio de Vivar Salazar y Juan de Salçedo vecinos del dichu llugar y roblar. El Doctor Peña.

Sicasí, Catalina sigue teniendo una vida social acorde a la so condición, actuando como madrina de los siguientes bautizos:

Bautismu de Juan Martín. Madrina Catalina y Cervantes

Al marxe: Juan.

“Nel Llugar de Esquivias diez díes del mes de febreru añu de mill y Seiscientos y un años el doctor alonso de la Peña cura de la ilesia del dichu llugar babtiço a Juan fíu de Juan martin y del so muger Antonia Ramírez fueron compadres francisco marcos y doña Catalina Cervantes encargoseles el parentescu spiritual”.

Bautismu d'Ana. Madrina Catalina

Al marxe: Ana.

“Nel Llugar de Esquivias doce díes del mes de setiembre añu de mill y seiscientos y un años el bachiller Simon Toledano teniente de cura babtiço a Ana fía de Lucas Palombu y del so muger Ana Morales fueron conpadres Francisco Marcos y doña Catalina de Vozmediano Salazar encargoseles el parentescu spiritual testigos Francisco Urreta de Salazar y Gonzalo de Guzmán vecinos del dichu llugar y roblar”. Bachiller Simon Toledano.

Y a otru día:

Al marxe: Pedro.

Bautismu de Pedro. Madrina Catalina.

“Nel Llugar de Esquivias trece díes del mes de setiembre añu de mill y seiscientos y dos años el Doctor Alonso de la Peña cura de la Yglesia del dichu Llugar babtizo a Pedro fíu de Pedro de Salazar Urreta y de Doña María de Gaona el so muger fueron los sos compadres el Llicenciáu Simon Toledano clérigu presbíteru y Doña Catalina de Salazar encargoseles el parentescu spiritual testigos Francisco Porteru y Francisco Marcos vecinos del dichu llugar y roblar”. El Doctor Peña.

Esi mesma seronda, el 26 de payares de 1602, don Juan Mendoza, Obispu de Lipar, consagró la ermita de dicada a San Roque, que foi edificada a extramuros del Llugar de Esquivias, próxima a la güerta de la segunda casa del Mayoralgu de los Quixada, llendera col camín de Illescas. Los vecinos del Llugar, ente los que se topaben Miguel de Cervantes y la so esposa, Catalina de Salazar, yá que vivíen en proximidá a dicha ermita, engalanaron les fachaes, puertes y ventanes, de la cai que va dende la ilesia de Santa María de Esquivias hasta la ermita de San Roque. Na Acta de consagración d'esta ermita consta: "Esti dichu día los dichu Obispu consagro y bendixo la ermita de San Roque que ta al camín de Yllescas y dexo benditu y prebilixiado pa los Retraydos. Lo qu'ai dende la dicha puerta principal de la ermita hasta la cruz qu'esta como ban del pueblu a ella y alredor de toa ella diez palmos que son les goteres siendo cura de la dicha Villa'l doctor Alonso de la Peña Espinosa y Alcalde Antonio de Vivar Salazar alcalde de los fíos dalgo y Matias de Sobarzo alcalde de los bonos homes pecheros. Y mayordomu Pedro Vélez de Olarte (Aponderate), de la dicha ermita. Don Juan de Mendoza Obispu de Lipar".

El 8 de xineru de 1603, apaez de nuevu Catalina como madrina del bautizu d'una fía de Juan Martín, carpinteru, y d'Antonia Ramírez. Catalina yá actuó como madrina d'otru fíu d'esti matrimoniu, de nombre Juan, el 10-II-1601. La madre del bautizáu yera hermana de Diego Ramírez de Isaba, moteyáu El Vizcaín, que rexentara'l mesón de la plaza, y que caltenía esta familia una gran amistá con Cervantes y Catalina. Tocantes a la ceremonia, celebrar Francisco de Palacios, hermanu de Catalina:

Al marxe: María.

Bautismu de María Martín. Madrina Catalina

“Nel Llugar de Esquivias diez y ocho díes del mes de xineru de mill y seiscientos y trés años'l Llicenciáu Francisco de Palacios babtizo a María fía de Juan Martin carpinteru y d'Antonia Ramírez fueron conpadres Francisco Marcos y doña Catalina de Palacios encargoseles el parentescu spiritual testigos Juan Quixada de Salazar y Lope de Vivar y roblar”. Francisco de Palacios.

Treslláu a Valladolid[editar | editar la fonte]

A finales del branu de 1604, Cervantes y Catalina treslladar a Valladolid. La Corte de la so Maxestá, el 10 de xineru de 1601, treslladárase a esta ciudá, quedando la vida de Madrid verdaderamente apagada, polo que, a finales del branu de 1603, les hermanes de Miguel de Cervantes, Madalena y Andrea, xunto cola fía d'esta, Constanza, y una criada de Madalena, de nombre Isabel, treslladárense a la ciudá del Pisuerga, calteniendo'l contautu cola Corte, motiváu pol oficiu de cordureres de les hermanes de Cervantes. Toes estes persones, amás de doña Juana Gaytan, don Diego de Ondaro, doña Luisa de Montoya -viuda del cronista Garibay-, xunto colos sos fíos mozos, Luis Esteban y Luisa, agospiar nuna vivienda de delles plantes, onde'l baxu había una tabierna, na cai Rastru de los Carneros, a veres del ríu Esgueva, afluente del ríu Pisuerga.

Isabel de Saavedra[editar | editar la fonte]

Antes de treslladase a Valladolid, Cervantes reconoz a Catalina que la criada de Madalena, de nombre Isabel, bautizada'l 9 d'abril de 1584, ye fía so, d'unos amores que tuvo con Ana de Villafranca, o Ana Franca, casada con Alonso Rodríguez, y que rexentaron una tabierna na cai de Tudescos de Madrid. Díxo-y tamién que, con oxetu de nun tener que faer una curadoría de l'ascendencia d'esta neña, formalizóse un contratu ente Madalena de Cervantes y la citada Isabel, a la edá de 15 años, cuando quedó güérfana, a la cual Miguel dio l'apellíu de Saavedra. Nel citáu contratu, consta: "...de fecha once d'Agostu de 1599, por tiempu de dos años, por veynte ducaos nel dichu tiempu mientres el cual va sirvir a doña Madalena de tolo que mandara dientro de la casa y acompañáralu a sirvila bien y fielmente, y la dicha doña Madalena hai-y d'enseñar a hazer llabor y a coser, y dala de comer y beber, y cama y camisa llavada, y hazella bien tratamientu, y obligo a la felicidá'l so menor a que nun se dirá nin va ausentar de la so casa y serviciu, y si dir o ausentara facer de sirvir d'equí p'arriba el tiempu que faltara..."

Hasta esta mesma fecha, Isabel de Saavedra igualmente desconocía la paternidá de Miguel de Cervantes, polo que l'ambiente familiar nun foi tou lo placentero que cada unu pretendiera. Sicasí, Catalina, por cuenta de la educación recibida, asumiría la conocencia de la fía del so maríu, nun poniendo torgues a la so rellación, sabiendo, como ella sabía: "que les manches del pasáu llimpiar col pasu del tiempu".

Don Quixote de la Mancha. 1ª parte[editar | editar la fonte]

Miguel de Cervantes concluyera la redaición de la primer parte de Don Quixote y tópase tan solo a la espera de llograr de la Casa Real la llicencia pa imprimir por si o por otros el llibru intitulado "l'Atélite Hidalgo de la Mancha", quedando por fin aprobáu a mediaos del mes d'avientu de dichu añu de 1604.

Dellos son los acontecimientos que s'asoceden nel añu de 1605 na redolada de Catalina:

  • A finales del mes de xineru sale de la imprenta de Juan de la Cuesta, de Madrid, pa servendido nes llibreríes de Francisco de Carbayos, Don Quixote de la Mancha de Miguel de Cervantes, con un ésitu impredicible. La familia de Cervantes son el centru d'atención del mundu cultural de la dómina.
  • A finales del mes de marzu, fina Diego de Ondaro, dejándo a doña Juana Gaytán viuda de nuevu.
  • El 8 d'abril, naz l'infante Felipe, qu'años dempués reinaría col nome de Felipe IV, col repìque de campanes de toles ilesies de la ciudá, mientres tola nueche.
  • Procedentes d'Inglaterra, esperábase llegaren a Valladolid una comitiva compuesta d'unes 700 persones, ente los que podría topase Wiliam Shakespeare, pa roblar, xunto cola Casa Real d'España, los alcuerdos de paz, tres les batalles habíes ente dambos países.
  • Miguel de Cervantes tópase terminando la novela "El coloquiu de los perros", basada sobre los perros -Cipión y Berganza- que se topen esculpíos na fachada del Hospital de la Resurrección, de Valladolid, tan próximu a la vivienda ocupada por Cervantes y familia.
  • El 15 de mayu, Catalina recibe una nota del so hermanu Francisco, onde lu comunica que se topa postráu en cama con unes fiebres, polo que, Catalina, acompañada por una criada, treslladar al Llugar de Esquivias p'atender al so hermanu. La necesidá fai virtú, diría Catalina, pos d'esa forma alloñábase, momentáneamente, del enrarecido ambiente nel que se convirtiera la convidencia, col malestar a entá tenía pola conocencia familiar d'Isabel de Saavedra, de la so rellación con ella; de la rellación de amancebamiento que caltenía Isabel con Simón Mendez, ensin que Miguel fixera nada al respeutu; recayendo abarruntes sobre toles muyeres que nel mesmu edificiu vivíen.
  • El ventinueve de mayu, celebróse'l bautizu del Príncipe, con grandes fiestes nel so honor, faciendo representaciones pela cai colos personaxes principales de la obra de Cervantes: Don Quixote, Sancho Panza y Rocinante. Tamién se celebraron festexos taurinos, col rejoneo de 21 toros esi mesmu día.
  • El ventisiete de xunu, na redoma de la vivienda ocupada por Cervantes en Valladolid, nel ponticu del ríu Esgueva, producióse un fregáu ente unos embozados y Gaspar de Ezpeleta, siendo ésti atendíu por Cervantes y les demás muyeres de la casa. L'alcalde Villaroel, influyíu pola insidiosa declaración d'otros vecinos, ordenó que Miguel de Cervantes y familia, pasaren a disposición xudicial, permaneciendo tola nueche nes sos dependencies. Tres la declaración, fueron puestos en llibertá.

Una vegada que Francisco de Salazar y Palacios tópase repuestu de les sos dolencies, el 7 de xunu de dichu añu de 1605, Catalina torna a Valladolid.

Topándose la familia Cervantes viviendo en Valladolid, Catalina tien noticies de que María de Uxena, la so criada tan quería, casábase, a la edá de 19 años con Bartolomé García, natural y vecín del Llugar de Esquivias, celebrando la ceremonia Francisco de Salazar y Palacios (o de Palacios Vozmediano), hermanu de Catalina, y actuando como testigos: Gonzalo de Guzmán, primu en quintu grau de Catalina, Diego Ramírez, moteyáu El Vizcaino (Quixote), y Francisco de Barahona, representando a esta familia de Fidalgos del Llugar de Esquivias:

Al marxe: Bartolome García y Maria de Uxena.

Casamientos de Bartolomé García y María Uxena

“Nel Llugar de Esquivias a catorce díes del mes de febreru añu de mill y seiscientos y seis yo Francisco de Palacios teniente de cura case ynfacie eclesie a Bartolome García y Maria de Uxena vecinos deste llugar, testigos Gonzalo de Guzmán y Diego Ramírez y Francisco de Barahona vezinos del dichu llugar y roblar.” Francisco de Palacios Vozmediano.

La Corte de la so Maxestá tornó de nuevu a Madrid, y pasaos unos díes, Cervantes y la so familia faen lo propio.

La inestable Isabel de Saavedra sigui creando quebradizos de cabeza a la familia Cervantes. De forma imprevista, Isabel casóse con Diego Sanz del Águila, persona de la cual escarecen de referencies.

A mediaos de payares de 1606, Cervantes y Catalina treslladar al Llugar de Esquivias, onde Miguel retoma la pluma escribiendo nueves obres.

A finales de 1607, Isabel de Saavedra da a lluz una neña, que ye bautizada col nome d'Isabel, convirtiendo a Cervantes en güelu -Isabel caltién una rellación estramatrimonial con Juan de Urbina, casáu, secretariu de los Duques de Saboya-, pero meses dempués fina Diego Sanz del Águila, polo que, ante la situación caltenida por Isabel, Cervantes concierta con Luis de Molina, en cuenta de una sustanciosa cantidá de dineru, previu a lo cual roblaron un documentu que comprometía a dambes partes, a cumplilo. Nes velaciones de dichu matrimoniu, actuaron Cervantes y Catalina: "Nel dichu dia (01-III-1609), por decretu de la so Señoría Ilustrísima, el Sr. Cardenal de Toledo, ve-y a Luis de Molina con doña Isabel de Saavedra. Padrino Miguel de Cervantes y doña Catalina de Salazar, testigos Pedro Diaz de Paredes y Mateo Aparicio y Juan Acedo Belazquez y otros, y roblar. El Llicenciáu Ramos".

El 8 de xunu de 1609, Catalina recibe l'hábitu de la Orde Tercer de San Francisco, non claustral.

El 9 d'ochobre de 1609, fina Andrea de Cervantes, hermana de Miguel, de forma repentina, siendo soterrada na parroquia de San Sebastián, de Madrid. Quedando la so fía Constanza al cargu y custodia de Miguel de Cervantes y Catalina de Salazar.

Na primavera de 1610, fina la nieta de Cervantes, Isabel Sanz Saavedra, cumplíos los dos años d'edá.

Primer Testamentu de Catalina[editar | editar la fonte]

Probablemente por cuenta de los luctuosos fechos acaecíu en feches pasaes, el 16 de xunu de 1610, Catalina redacta'l que sería los so primer testamentu. Yá lo dicía los so tíu Juan: "Hai que tar preparáu". En dichu testamentu, ente otres coses manda Catalina:

"Item mandu a María de Uxena, la mio criada, fía de Juan de Uxena y Ana Rodríguez, vecinos de Esquivias, tolos vistíos de seda y otros cualesquier y el mantu que tuviera y camises el día que yo muerra, y esto'l mandu pol enforma amor que la tengo pol tiempu que me sirvió siendo neña, y ruegue a Dios pola mio alma.../ Item mandu que quando Dios seya sirvíu de llevame desta presente vida, el mio cuerpu seya lleváu al Llugar de Esquivias, xurisdicción de la cibdad de Toledo, y sotiérrenme na sepoltura de Fernando de Salaçar Bozmediano, el mio padre, qu'esta nel coru de la ilesia del dichu llugar xunto a la grada del altar mayor de la dicha ilesia, que ta cola so llosa…/ Item mandu al dichu Miguel de Zerbantes, el mio home, la cama en que yo mueriere, cola ropa que tuviera, con más tolos demás bienes muebles que yo tuviera, eçebto lo que mandu al dichu'l mio hermanu, esto ensin que se-y pida quenta al dichu'l mio home, pol enforma amor y bona compañía que dambos tuvimos…/ Item mandu al dichu'l mio home una tierra d'una aranzada, que llamen el Ferrador, pelos sos díes, y dempués venga al dichu'l mio hermanu Francisco de Palaçios, y dempués de los sos díes la goze la dicha ilesia cola mesma carga de la demás hazienda felicidá nuna clausula deste dichu'l mio testamentu. Y en casu que dicha ilesia nun quiera açebtar lo susodicho, que ye majuelo o tierra, ye la mio voluntá de manda-y lo al hospital de probes del dichu llugar cola felicidá carga, y póngase na dicha tabla cola otra clausa”.

Queda evidente polo lleío nesti testamentu, que Catalina tien bien en cuenta de que Cervantes nun reciba daqué que dempués pueda tresmitir a la so fía Isabel de Saavedra. Ye posible que la rellación ente dambes muyeres esperimentara un leve ameyoramientu, pero Catalina nun podía escaecer los malos momentos que pasó por trate obligada a ser testigu de les requilencies d'Isabel, del tratu personal recibíu, cuando Catalina quixo poner orde na so casa, ensin consiguilo. Yeren demasiaos los aventatos recibíos, les miraes caltriantes, como si Catalina fuera la culpable de la situación personal d'Isabel, de la so ascendencia o de la mala educación recibida. Tampoco Cervantes tuvo al altor de la circunstancies, quiciabes por non crear barreres ente él y la so fía; pero col conformismu y el mirar pa otru llau, nun consiguió nada qu'ameyorara esa rellación ente padre y fía.

Per otru llau, Catalina manda ser soterrada na ilesia de Santa María del Llugar de Esquivias, en sepultura de los sos padres. Evidentemente Catalina nun tenía otra referencia más próxima pa poder decidir onde ser soterrada. Miguel entá vivía y nun yera cuestión de pescudar onde querdría que se-y soterrara a la fin de los sos díes. Bien ye ciertu que n'abril del pasáu añu de 1609 Cervantes entrara na Orde de San Francisco, y que Catalina, xunto con Andrea, tamién recibieron l'hábitu de dicha Orde, non claustral, dos meses dempués; pero ella prefería que'l so cuerpu volviera a la ilesia onde recibió les agües bautismales.

A lo último, siendo lo primero, tien en cuenta a María de Uxena nel so testamentu. Bien bonos sentimientos tendría Catalina por María, non siempres tresmitíos a los demás, pa tenela presente nel so testamentu, amás de Cervantes y el so hermanu Francisco, ta claro. Manda pa ella tolos vistíos de seda y mantos que tuviera'l día que Catalina muerra, sacante los que dexó al so maríu, y sería bastante cumplíu la dote que nesos momentos tenía, yá fora pola bona situación económica que pasaben, o por que Cervantes quixera gasayar a la so esposa, de xuru por que lu sirviera de compensación polos malos momentos pasaos, nunca echaos en cuenta, pero sí recordaos por Miguel.

Cervantes y Catalina camudar de casa delles vegaes nesos años, topándose Miguel cada vez más próximu a los sos contertulios de la Imitatoria de Madrid, onde tamién delles vegaes acompañábalu Catalina; la so cultura y conocencies nun oldeaben cola so redolada, anque ella prefería quedase en casa, inevitablemente, añorando la so Esquivias queríu, los sos vecinos, les sos primes, a les que nun vía dende diba años; los Uxena, Carrasco, en fin tolos sos seres queríos, polo que Cervantes y Catalina visiten con más frecuencia'l Llugar de Esquivias, onde se topa Francisco exerciendo de cura beneficiáu.

El 28 de xineru de 1611, fina en Madrid Madalena de Cervantes a la edá cumplida de 67 años. A partir d'esta fecha, al nun tener nengún venceyu que-yos faiga permanecer en Madrid, Cervantes y Catalina, en compañía de Constanza que yá non se dixebraría d'ellos, treslladen la so residencia al Llugar de Esquivias. Tamién se topa nel Llugar de Esquivias doña Juana Gaytan, desque tornó en 1605 de Valladolid.

Na so estancia nel Llugar de Esquivias, Catalina visitaba a los sos familiares y amigos, principalmente a los Uxena, Carrasco y Martín, ente que Cervantes asistía a la conxusta del Mesón de la Plaza, que neses feches rexentaba Simón Hernández, padre de Juan y de Susana, de tan prestosa alcordanza pa Cervantes y Catalina. En dichu Mesón, atopar con Pedro Alonso (Quixote), que tuvo faciendo llabores de gañán na facienda de Catalina; El Vizcaín, que siguía rexentando la Posada; el moriscu Ricote (Quixote); Sancho, fíu de don Hernando de Gaona y de doña Luisa de Godoy y Quixada, y otros vecinos del Llugar, con quien Cervantes platigaba. Y cuando Miguel volvía a casa, retomaba la so pasión pola escritura.

Topándose Cervantes y Catalina morando nel Llugar de Esquivias, asisten a los casamientos de Juan Fernández (Hernández), fíu de Simón Hernández -que'l 25-X-1586, Cervantes y Catalina apadrinaron nel so bautismu-:

Al marxe: Juan Fernández y Luisa Romero.

Casamientos de Juan Fernández y Luisa Romero

“Nel Llugar de Esquivias a postreru día del mes de payares añu de mill y seiscientos y onze casar na Yglesia del dichu llugar Juan Fernández y Luisa de Romero y Argandoña vecinos y naturales del dichu llugar abiendo precedíu les amonestraciones que manda'l Santu Concilio Tridentino siendo testigos Francisco Giménez y Alonso de Uxena vecinos del dichu llugar y roblar.” El Doctor Peña.

A finales de xineru de 1612, la familia Cervantes treslladar de nuevu a Madrid, a la cai de les Güertes, onde Cervantes tópase mas en contautu coles academies de moda y nos círculos lliterarios y cortesanos de Madrid.

N'agostu de 1613, salen de la imprenta les Noveles Exemplares; dempués El Viaxe del Parnasu, qu'a la fin s'atrevió a realizar Cervantes, al topase la obra escrita en versu.

Cervantes lleva avanzada la Segunda Parte del Quixote, cuando sale impresa la edición apócrifa del Quixote d'Avellaneda. A partir d'esta fecha, Cervantes retoma con más interés esta Segunda Parte, de la que siguía escribiendo El Persíles.

Don Quixote de la Mancha. 2ª Parte[editar | editar la fonte]

N'agostu de 1614 Cervantes fai entrega al imprentador Juan de la Cuesta de la Segunda Parte de Don Quixote, empecipiando asina la tramitación de solicitar les aprobaciones pertinentes. Nesta edición, Cervantes escribe una frase, que pon en boca de Don Quixote, pa eponderar a Dulcinea, onde dellos investigadores caltienen que dicha frase dedicar Miguel de Cervantes a la so esposa Catalina de Salazar:

“yá que la contemplo como convien que seya una dama que contenga en si les partes que puedan faela famosa en toles del mundu, como son: formosa ensin tacha, grave ensin soberbia, amorosa con honestidá, estimada por cortés, cortés por bien nacida y, finalmente, alta per llinaxe pola mor que sobre la bona sangre resplande y campea la fermosura con más graos de perfeición que nes formoses humildemente nacíes”.

Cervantes cai enfermu y ye-y encamentáu dar llargos paseos, polo que, a primeros de marzu de 1616 tornen al Llugar de Esquivias. Nel Llugar pasien poles paraxes del camín de Valdelafuente, paraxa de La Tolosa, hasta la paraxa de La Torralba, redoma toos d'una de les viñes que tenía Catalina al pagu de Ombidales.

Prólogu del Persiles[editar | editar la fonte]

Pero la salú de Cervantes nun ameyora. La sede que carez nun tien llendes: "Esa enfermedá ye de hidropesía, que non la sanará tola agua del mar Océanu que dulcemente se bibiere..." Con éses a mediaos del mes d'abril de 1616 entamen regresu a Madrid, dexando constancia d'ello nel Prólogu del Persiles y Sigismunda: "Asocedió, pos, llector amantísimo, que viniendo otros dos amigos y yo del famosu Llugar de Esquivias, per mil causes famosu, una polos sos pernomaos llinaxes y otra polos sos ilustrísimos vinos..."

Yá en Madrid, a primer hora del 18 d'abril, Catalina allega a la parroquia de San Francisco, a requerimientu de Miguel, consciente de que-y llegaba'l so hora, por que-y fora alministrada la Estremaunción, en plenitú de les sos facultaes mentales.

A otru día, 19 d'abril de 1616, con ayuda de Catalina, Cervantes redacta la dedicatoria al Conde de Lemos de "Los Trabayos de Persiles y Sigismunda. Historia Setentrional".

Fallecimientu de Miguel de Cervantes[editar | editar la fonte]

El 22 d'abril, fina Miguel de Cervantes, siendo soterráu'l día 23, topándose a la cabecera de la so cama la so esposa, Catalina de Salazar y Palacios, Isabel de Saavedra, Francisco de Salazar, Fernando de Salazar, Constanza, doña Juana Gaytán y Luis de Molina, según tertulianos de Cervantes na Imitaroria de Madrid.

Pasasti 31 años d'aquel 12 d'avientu de 1584, en que se casaron Cervantes y Catalina na ilesia de Santa María del Llugar de Esquivias. Munches coses socedieron na vida de la fidalga esquiviana. Pasaron los años cola lentitú de deseyar y la rapidez de vivir al llau del so maríu. Esos años fueron bien intensos, llenos de zozobros, de sollozos, pero escaecíos cuando Cervantes llegaba al Llugar. Yá nun había deseos, pos, entoneces, yeren realidaes.

Pasaos unos díes, Catalina, en compañía del so hermanu Francisco, xestiona col llibreru la publicación de la obra póstuma de Cervantes: Los trabayos de Persiles y Sigismunda, permaneciendo Francisco al llau de la so hermana hasta finales del mes de xunetu de dichu añu, en que tornó al Llugar de Esquivias.

Catalina nun tornó enxamás a Esquivias, polo que, Francisco, que se desendolcaba perbién nesos cometíos, treslladar con frecuencia a Madrid, pa xestionar tou lo tocante a les publicaciones de Miguel de Cervantes. Actitú ensin compartir con Fernando de Salazar, que escarecía de too interés polos recursos materiales de la vida.

El 21 de setiembre de 1624 fina y ye soterrada Constanza de Ovando -que se topaba al cargu y custodia de Catalina-, fía d'Andrea de Cervantes y, supuestamente, de Nicolás de Ovando, a la edá de 59 años. Topábense presentes, Francisco de Salazar y Palacios y Luis de Molina.

Muerte de Catalina[editar | editar la fonte]

Acta de fallecimientu de Catalina de Salazar y Palacios

Catalina de Salazar morrió diez años más tarde que Miguel de Cervantes, el 30 d'ochobre de 1626 en Madrid, siendo soterrada'l día 31 de dichu mes.

Na Acta de fallecimientu de Catalina de Salazar, consta:

"Doña Catalina de Salazar. Vilba. Morrió na cai de los Desamparaos en 31 d'Ochobre de 1626 Años. Recibió los Santos Sacramentos de mano de Carlos Manrrique. Testo ante Alonso de Valencia signo la so firma en venti d'esti presente mes y Añu = Enterrose nel conventu de les Trinitaries = y mandu dixéren-y Trecientas Mises de l'Alma, y funda una memoria. Albacea Luis de Molina y Francisco de Palacios que Vibe na mesma casa".

Segundu Testamentu de Catalina[editar | editar la fonte]

Nel so segundu testamentu, de 20 d'ochobre de 1626, ante l'escribán Alonso de Valencia, Catalina de Salazar manda ser soterráu en sepultura xunto al so maríu, "...pol enforma amor que se tuvieron en vida...", nel Conventu de les Trinitaries Descalces de Madrid. Nomó polos sos albacees a Luis de Molina, maríu de la fía de Cervantes, Isabel de Saavedra, y a Francisco de Palacios, hermanu de Catalina de Salazar y Palacios qu'exercía los so llabor pastoral nel Llugar de Esquivias.

¿Matrimoniu por conveniencia o por amor?[editar | editar la fonte]

Esiste muncha intriga sobre él porque d'esti matrimoniu tan repentín.

Son delles les teoríes que s'especulen sobre la celebración d'esti matrimoniu:

1.- Por conveniencia, que podemos subdividir en dos:

a) Económica: Cervantes pudiera topar en Catalina la solvencia económica que precisaba, al nun consiguir al traviés de les comedies escrites por él los beneficios qu'otru escritores si yeren capaces de consiguir. Pero la situación económica en que quedó la familia Salazar y Palacios, a la muerte del proxenitor, don Hernando de Salazar y Vozmediano, el 6 de febreru d'esi mesmu añu de 1584, onde solo dexó deldes, coles finques hipotecaes, una vilba, una fía soltera d'edá de 18 años y otros dos fíos: Francisco, cumplíos los 6 años, y Fernando de 2 años d'edá. Per otru llau, anque a Cervantes nun lu informaren de la situación económica, seguro que si lo faíen na tabierna d'El Vizcaín, asitiada nel mesmu edificiu de la Posada, frecuentaes por Miguel. Nun pueblu de 250 vecinos tou fálase, coméntase, y toos saben lo qu'asocede en cada casa. Por esti motivu, paez pocu probable que Cervantes viérase interesáu a casase por motivu económicu. Aun así, los datos son estos: El matrimoniu celebrar a los trés meses de conocese. Catalina, soltera, d'edá de 19 años y cola facienda totalmente empeñada, tres l'apocayá fallecimientu del so padre, pudo ser la razón principal pola que Cervantes aportó a casase. D'esta forma podría solucionar la so constante inestabilidá financiera y prosiguir cola so yá empecipiada carrera lliteraria, yá que prevía publicar de manera inminente la so primer obra importante, La Galatea.

b) Social: Miguel de Cervantes, anque él nun lo reconocería hasta años más tarde, tuvo una fía con Ana de Villafranca, casada con Alonso Rodríguez, que rexentaben una tabierna na cai Tudescos de Madrid. Don Luis Astrana Marín albidró que felicidá neña, de nombre Isabel, pudo nacer el 19 de payares de 1584, fechu que munchos cervantistas rellacionaron cola posible participación de la Santa Inquisición, viéndose Cervantes amenaciáu poles sos consecuencies, tanto a la madre de la criatura como a Cervantes. La proximidá d'esa posible fecha de nacencia cola de la so boda con Catalina (malapenes un mes), fixo esviar l'atención escontra les sos posibles consecuencies. Esti argumentu se desmorona cuando l'investigador don Emilio Maganto Pavón topa l'acta de bautismu d'Isabel de Saavedra, fechada'l 9 d'abril de 1584, ocho meses antes de los casamientos de Cervantes y Catalina, la supuesta teoría frente a les consecuencies de la Santa Inquisición, tamién se desmoronan, pol tiempu trescurríu.

2.- Por amor:

Nun lu faltaríen a Miguel de Cervantes ocasiones pa rellacionase con muyeres de too tipu d'edá y condición. Pero nesta ocasión, dábense otres circunstancies: Cervantes cuntaba la edá de 37 años, carente como tenía la so manzorga de movilidá, de resultes d'un arcabuzazo recibíu na Batalla de Lepanto, topóse frente a una moza Fidalga, posesora d'una cultura infrecuente nes muyeres de la so dómina: sabía lleer y escribir, inclusive sabía llatín, que lo aprendió del so tíu, el cura Juan de Palacios. ¿Namoraríase Cervantes de Catalina? o foi motiváu por una atraición personal y físicu. Cervantes nun dexó constancia de cualesquier d'estos motivos, pero si tuvo a bien caltener a Catalina alloñada de cuestiones que pudieren enllordiar el so llimpiu llinaxe, la so imaxe personal. Catalina si dexó constancia del so amor por Cervantes: Na redaición del so testamentu de fecha 16 de xunu de 1610, Catalina manda: "Item mandu al dichu Miguel de Zerbantes, el mio home, la cama en que yo morriera, cola ropa que tuviera, con más tolos demás bienes muebles que yo tuviera, eçebto lo que mandu al dichu'l mio hermanu (Francisco), esto ensin que se-y pida quenta al dichu'l mio home, pol enforma amor y bona compañía que dambos tuvimos..." Y en el so segundu testamentu, de 20 d'ochobre de 1626, Catalina manda ser soterrada "nel Conventu de les Trinitaries de Madrid, en sepultura de Miguel de Cervantes, pol enforma amor que se tuvieron en vida...". Esta posibilidá paez más probable.

Entá queden entrugues que nun paez tengan respuesta, si nun pasen por ser simples conxetures: ¿por qué trés años más tarde decide abandonar el llar conxugal?, ¿por qué robló un poder dau nel que vencía a Catalina l'alministración de la Facienda? ¿Foi esto una separación?, ¿Una fuxida? ¿Yera Cervantes un igualitarista adelantráu al so tiempu?.

El casu ye que Cervantes sumió y apaeció constantemente hasta febreru de 1599; a partir d'esta fecha, el matrimoniu yá nun se volvió dixebrar.

L'antepasáu familiar Alonso Quijana[editar | editar la fonte]

Cervantes conoció al traviés de la so esposa la hestoria d'un antepasáu de la familia, Alonso Quijada. Nos archivos parroquiales del Llugar de Esquivias, identificar a los miembros

Acta de fallecimientu d'Alonso Quixada

d'esta familia como Quijada o Quixada indistintamente. Con al respective de don Alonso Quixada de Salazar, fináu nel Llugar de Esquivias, na so acta de fallecimientu diz:

Al marxe: "Alonso Quixada salaçar - alvaceas - Gabriel Quixada y fernando Gauna (Gaona).

"Nel Llugar de esquivias seis díes del mes de setiembre - añu de mill y seiscientos y quatro faleçio Alonso quixada salazar Recibió los Santos Sacramentos mandose enterar nesta yglesia de Santa María de esquivias en sepultura de los sos padres nel coru y mandu pola so alma lo siguiente..."

Concordia ente Borox y Esquivias. Foliu 105r

Yera habitual variar parcialmente los nomes o apellíos de les persones, como asocede nel Documentu de Concordia robláu ente'l Conceyu de la Villa de Borox y el del Llugar de Esquivias, referíu al aprovechamientu de l'agua de les fontes allugaes nel Llugar. En dichu documentu, el mesmu escribán identificar por dos veces como Francisco Quijada, una como Francisco Quixada, y otra como Francisco Quesada; de la mesma forma que Miguel de Cervantes noma al Hidalgo Manchegu, nel capítulu I de la Primer Parte de Don Quixote de la Mancha.

Na trascripción del Documentu de Concordia ente los Conceyos de la Villa de Borox y del Llugar de Esquivias, pal aprovechamientu de l'agua de les fontes, lléese:

Llibru de Privilexos del Llugar de Esquivias. Foliu 105r:

Concordia ente Borox y Esquivias. Foliu 113r

“Yo Francisco Fernández de Quixada escrivano de Los sos Magestades y del Aiuntamientto de la Villa de Borox, doi fee, que fui presente del otorgamiento d'esti poder, y los testigos, y conozo a los señores otorgantes. Y en testimoniu de verdá punxi'l mio signu =equí'l mio signu= Francisco Fernández de Quijada”.

Llibru de Privilexos del Llugar de Esquivias. Foliu 113r:

“Yo Francisco Fernández de Quesada escribán de los sos Magestades, y del aiuntamientto de la Villa de Borox, de que fui presentte, al otorgamiento d'esta aprobación, y guardar, y roblar los otorgantes de que nella ta roblada, a los quales conozo, Y en testimoniu de verdá, punxi equí'l mio signu =Llugar del signu= Francisco Fernández de Quijada”.

Dellos historiadores sostienen que'l pernomáu escritor basar n'Alonso Quixada de Salazar, natural y vecín del Llugar de Esquivias, pa la creación del personaxe de Don Quixote de la Mancha.

Tocantes a la rellación familiar ente Catalina de Salazar y Palacios con Alonso Quixada de Salazar:

Fueron tatarabuelos maternos de Catalina de Salazar y Palacios, Don Juan de Salazar, Alcaide del Alcázar de Toledo, casáu con María de Vergara. De la mesma, yeren fíos d'esti matrimoniu:

1.- María de Salazar, que se casó col Bachiller Juan Quixada, natural de Becilla de Valderaduey (siendo este'l primera entronque ente los Palacios y Salazar colos Quixada y Salazar), matrimoniu que tuvo la siguiente descendencia:

a) Juan de Salazar. nacíu nel Llugar de Esquivias escontra 1488.

b) Gabriel Quixada (1490 +1558), natural del Llugar de Esquivias, onde testó'l 28 de xineru de 1558, y topóse casáu con doña Ana Suárez Mejía. (*).

c) Fray Alonso Quixada, flaire de la Orde de San Agustín, consideráu pa dellos investigadores (Astrana Marín ente ellos), como modelu vivu de Don Quixote de la Mancha, principalmente por ser contemporaneu del Cura Pero Pérez (nome del cura del Llugar del Quixote), que se topaba realizando la so misión pastoral na ermita de San Bernabé, allugada a mediaos del sieglu XVI nel extrarradio del Llugar de Esquivias.

d) Catalina de Salazar, monxa.

(*) Fueron fíos de Gabriel Quixada y de doña Ana Suárez Mejía: Gonzalo Quijada; María de Salazar; Juan Quixada de Salazar (que'l 30 de payares de 1569 ganó Carta Executoria de Hidalguia pa los Quixada del Llugar de Esquivias); Gabriel Quixada de Salazar, el vieyu (que'l 03-II-1530 foi bautizáu pol cura Pero Pérez), casáu con doña Melchora d'Aguilar, y padres d'otru Alonso Quixada de Salazar (21-XI-1560 +04-IX-1604), siendo ésti, pa otros investigadores, el modelu lliterariu de Don Quixote de la Mancha, al ser contemporaneu de Miguel de Cervantes Saavedra. De les cases que tenía la familia Quixada nel Llugar de Esquivias, la segunda del Mayoralgu (güei dedicada a Muséu-Casa de Cervantes), pertenecía a esti Alonso Quixada de Salazar.

2.- Pedro de Vergara.

3.- Madalena de la Cruz. Monxa.

4.- Diego García de Salazar, que casó con Marina de Salazar, siendo estos los bisagüelos de Catalina de Salazar y Palacios. D'esti matrimoniu nació Francisco de Palacios, llamando tamién el vieyu, que casó con María de Salazar. Fía d'estos, foi doña Catalina de Palacios y Salazar, que se casó con Hernando de Salazar y Vozmediano, natural de Yeles, padres de Catalina de Salazar y Palacios.

Por tanto, Catalina de Salazar y Palacios yera pariente en 6º Grau de Consanguinidá con Fray Alonso Quixada, que profesó na Orde de San Agustín de Toledo, y en 8º Grau de Consanguinidá con Alonso Quixada de Salazar, contemporaneu de Miguel de Cervantes y propietariu de la segunda casa del Mayoralgu de los Quixada del Llugar de Esquivias.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://artsandculture.google.com/entity/wp/g11cmy6lg4t. Apaez como: Catalina de Salazar y Palacios.
  • [1] Páxina web de la Sociedá Cervantina de Esquivias.
  • Archivos Parroquiales de Esquivias, acta de bautismu de Catalina de Salazar y Palacios, 12 de payares de 1565, lib. 1º de bautismos, fol. 17v 12ª inscripción.
  • Archivos Parroquiales de Esquivias, acta de bautismu de la neña Susana, madrina: Catalina de Salazar "muyer de Miguel de Cervantes". 09-IV-1588, Lib. 2º de bautismos, fol. 57v 3ª inscripción.
  • Archivos Parroquiales de Esquivias, acta de fallecimientu d'Alonso Quixada de Salazar, en 06-IX-1604 Llibru de Fallecimientos y Matrimonios, foliu 118 y sgtes. 1ª inscripción.
  • Documentu de Concordia ente'l Conceyu de la Villa de Borox y del Llugar de Esquivias. Archivu de Protocolos de Toledo, llibru II procedente de Esquivias, foliu 148, de 27 de xunetu de 1594.
  • Archivos parroquiales de Esquivias. Acta de casamientos de Cervantes y Catalina, 12-XII-1584. Llibru de Fallecimientos y Matrimonios, foliu 95v 2ª inscripción.
  • Archivu Parroquial de la ilesia de San Sebastián, de Madrid. Acta de fallecimientu de Catalina de Salazar y Palacios, 31-X-1626. Llibru 6º, Foliu 213v.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de fallecimientu de doña Catalina de Palacios y Salazar. 01-V-1588. Llibru de fallecimientos y matrimonios, foliu 21v 3ª inscripción.
  • Archivos parroquiales de Esquivias. Acta de bautismu del neñu Melchor. Padrino don Diego García de Salazar y doña Catalina de Palacios. Llibru II de bautismos, foliu 63r 1ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de bautismu de la neña Catalina. Padrino don Lope García de Salazar y doña Catalina de Salazar y Palacios. Llibru II de bautismos. foliu 65v. 2ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de fallecimientu del cura don Juan de Palacios y Salazar. Llibru de Fallecimientos y Matrimonios. foliu 45v 1ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de bautismu del neñu Lucas. Padrino Fernando de Vozmediano y Catalina de Salazar, la so hermana. Llibru II de bautismos. foliu 119v 3ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de bautismu del neñu Juan. Padrino Miguel de Cervantes y Catalina de Salazar. Llibru II de bautismos, foliu 49v 2ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de fallecimientu de Juana Lorenzo. Llibru I de Fallecimientos y Matrimonios, foliu 19r 7ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de bautismu de la neña María de Uxena. Llibru II de bautismos, foliu 50v 3ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de los casamientos de Gonzalo de Guzmaán y Salazar y doña Elvira Dávalos y Toledo. Llibru I de Fallecimientos y Matrimonios, foliu 96r 2ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Anotación de confirmación de Catalina de Salazar y Palacios, "fía de Vozmediano". Llibru II de bautismos, foliu 39r 1ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de los casamientos de Diego de Ondaro con doña Juana Gaitán. Llibru de Fallecimientos y Matrimonios. foliu 95r 2ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Documentu de Concordia ente la Villa de Borox y el Llugar de Esquivias pol aprovechamientu de l'agua de les fontes. folios 105r y 113r del Llibru de Privilexos del Llugar de Esquivias.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de Bautismu de Philipa. Madrina Catalina. Llibru II de bautismos, foliu 128r 4ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de Bautismu de Bartholomé. Madrina Catalina. Llibru II de bautismos, foliu 138v 3ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de Bautismu de Juan. Madrina Catalina. Llibru II de bautismos, foliu 159r 1ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de Bautismu d'Ana. Madrina Catalina. Llibru II de bautismos, foliu 166r 1ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de Bautismu de María. Padrino Miguel de Cervantes y doña Juana Gaytán. Llibru de bautismos IIIa, foliu 2v 2ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de Bautismu de Pedro. Madrina Catalina. Llibru de Bautismos IIIa, foliu 10v 1ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de Bautismu de María. Madrina Catalina. Llibru de Bautismos IIIa, foliu 19r 2ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de los casamientos de María de Uxena. Llibru II de Matrimonios, foliu 22r 1ª inscripción.
  • Archivos parroquiales del Llugar de Esquivias. Acta de los casamientos de Juan Fernández. Llibru II de Matrimoniu, foliu 35v 2ª inscripción.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Astrana Marín, Luis. "Vida exemplar y heroica de Miguel de Cervantes Saavedra". Ed. Reus, Madrid 1948.
  • Diego Romero, Sabino de. "Catalina, fonte d'inspiración de Cervantes". Ed. Puntu Colorado Llibros. Sevilla 2015. ISBN 9788416513031.
  • Maganto Pavón, Emilio. "La Ceremonia de Velaciones de Miguel de Cervantes Saavedra y Catalina de Salazar". Separata d'Actes del Valle de Henares, Guadalaxara 1992.
  • Maganto Pavón, Emilio. "Isabel de Saavedra. Los enigmes na vida de la fía de Cervantes". Ed. Complutense. Madrid 2013. ISBN 978-84-9938-155-8.
  • Maganto Pavón, Emilio. "La familia Villafranca y Miguel de Cervantes" Nuevos documentos cervantinos alcontraos nel Archivu Xeneral d'Indies. Universidá Autónoma d'Alcalá de Henares, añu 2013. ISBN 978-84-16133-09-3.