Apocalypse Now

De Wikipedia
Apocalypse Now
Datos
Títulu orixinal Apocalypse Now (en)
Xéneru cine bélicu, cine d'aición, cine dramáticu y película basada nun llibru
País d'orixe Estaos Xuníos
Estrenu 10 mayu 1979
4 ochobre 1979 (Alemaña)
27 avientu 2019 (Turquía)
15 agostu 1979 (Estaos Xuníos)
1979
Idioma orixinal inglés
Duración 153 min
Llugar de la narración Camboya y Vietnam
Rodaxe Filipines
Formatu 2.35:1
Color en color
Ficha téunica
Direición Francis Ford Coppola
Producción Francis Ford Coppola
Guión Francis Ford Coppola
Michael Herr
John Milius
Música Carmine Coppola y Francis Ford Coppola
Fotografía Vittorio Storaro
Edición Lisa Fruchtman
Diseñador de producción Dean Tavoularis
Repartu Marlon Brando[4], Robert Duvall[4], Frederic Forrest[4], Albert Hall[4], Dennis Hopper[4], Francis Ford Coppola[4], Vittorio Storaro[4], Sam Bottoms[4], G. D. Spradlin[4], Colleen Camp[4], Laurence Fishburne[4], Scott Glenn[4], Harrison Ford[4], Christian Marquand[4], R. Lee Ermey[4], ‎Aurore Clément‎[4], Martin Sheen[4], Jerry Ziesmer[4], James Keane[4], Tom Mason[4], Cynthia Wood[4], Jack Thibeau[4], Damien Leake[4], Marc Coppola[4], Bill Graham[4], ‎Frank Villard‎[4], Roman Coppola[4], Gian-Carlo Coppola[4], James Gaines[4], Evan A. Lottman[4], Nick Nicholson[4], Charles Robinson[4], ‎Pierre Segui‎[4], Charlie Sheen[4], Kerry Rossall[5] y Joe Estevez
Ver llista completa
Compañíes
Productora American Zoetrope
Distribuidora United Artists y Netflix
Costu 31 500 000 $
Recaldación 83 471 511 $ (Estaos Xuníos)
92 158 064 $ (mundial)
Premios y nominaciones
Premios
Nominaciones
Calificaciones
CNC tolos públicos[7] y avisu[7]
FSK FSK 16 (es) Traducir
Medierådet Prohibited for children under 16 (en) Traducir[8]
MPAA R (es) Traducir
Enllaces esternos
Ficha n'IMDb
Ficha en FilmAffinity
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Apocalypse Now[9] ye una película bélica empobinada y producida por Francis Ford Coppola en 1979. El guión ta basáu en El corazón de les tiniebles (Heart of Darkness), una novela curtia de Joseph Conrad ambientada nel África de finales del sieglu XIX, anque treslladando l'acción a la Guerra de Vietnam. Tuvo tamién influyencia de la película de Werner Herzog Aguirre, der Zorn Gottes (1972).[10]

La película ganó dos Óscar, a la meyor fotografía y al meyor soníu, y llogró seis candidatures, al meyor direutor, a la meyor película, al meyor actor de repartu (Robert Duvall), al meyor guión adautáu, a la meyor direición artística y al meyor montaxe. Tamién foi merecedora de la Palma d'Oru del Festival de Cannes de 1979.

Nel añu 2000, la película foi considerada «cultural, histórica y estéticamente significativa» pola Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos y escoyida pal so preservación nel National Film Registry.[11]

En 2001, Coppola presentó, tamién nel Festival de Cannes, un nuevu montaxe de la película, ampliada hasta los trés hores y media de duración, col nome de Apocalypse Now Redux. Si la primer película convertir nuna película de cultu, la versión de 2001 llogró nun defraudar a la crítica nin a los antiguos almiradores.

En 2014, la publicación The Hollywood Reporter dio-y el decimoséptimu puestu nel so ranking de les 100 meyores películes de la historia del cine.[12]

Argumentu[editar | editar la fonte]

En 1969, mientres la Guerra de Vietnam, el coronel Kurtz (Marlon Brando), de les Fuercies Especiales del Exércitu de los Estaos Xuníos, volvióse llocu y agora manda a les sos propies tropes de montañeses, dientro de la neutral Camboya, como un semidiós. El coronel Lucas (Harrison Ford) y el xeneral Corman (G.D. Spradlin), cada vez más esmolecíos poles operaciones de vixilancia de Kurtz, asignen al capitán de MACV-SOG, Benjamin L. Willard, por que "ponga fin" a Kurtz "con estremu prexuiciu" (asesinalo).

Willard, primeramente ambivalente, xunir a un barcu de patrulla fluvial de l'Armada de los Estaos Xuníos comandado pol Xefe (Albert Hall), colos tripulantes Lance (Sam Bottoms), "Chef" (Frederic Forrest) y "Sr. Llimpiu" (Laurence Fishburne) pa dirixise ríu arriba. Axuntar col teniente coronel Bill Kilgore (Robert Duvall), comandante de la 1. ° de Caballería y un entusiasta surfista, p'aldericar avera del ascensu sobre'l Nùng. Kilgore búrllase, pero faise amigu de llance depués d'afayar la so esperiencia de surf y acepta escoltalos al traviés de la boca costera del Vietcong sostenida pol Nùng. Ataquen con ésitu a l'amanecida, con Kilgore ordenando una salida de napalm nos cuadros locales. Willard axunta a los sos homes nel bote y viaxa ríu arriba.

La tensión surde cuando Willard creyer al mandu del bote, ente que'l Xefe prioriza otros oxetivos sobre los de Willard. Amodo faciendo'l so camín ríu arriba, Willard revela parcialmente la so misión al Xefe p'aselar les sos esmoliciones alrodiu de por qué la so misión tendría de siguir. Al anochecerín, el bote llega a la ponte americana de Do Lung nel ríu Nùng. Willard y Lance entren a buscar información sobre lo que ta ríu arriba. Incapaz d'atopar al comandante, Willard ordena al Xefe que siga mientres un enemigu invisible llanza un ataque a la ponte.

A otru día, Willard afaya por despachu qu'otru axente del MACV-SOG, el Capitán Colby (Scott Glenn), que foi unviáu nuna misión anterior idéntica a la de Willard, xuniérase a Kurtz. Mentanto, mientres l'equipu llee les cartes de les sos cases, Lance activa una granada de fumu, atrayendo l'atención d'un enemigu camufláu, y el Sr. Llimpiu ye asesináu. Más ríu arriba, el Xefe ye travesáu por una llanza refundiada polos nativos ya intenta matar a Willard intentando travesalo. Willard encalorar y Lance sotierra al Xefe nel ríu. Willard revela la so misión al chef, pero a pesar del so enoxu escontra la misión, refuga la ufierta de Willard de que siga solu y aportuna en que completen la misión xuntos.

El bote llega a l'avanzada de Kurtz y la tripulación que queda ye recibida por un fotoperiodista independiente estauxunidense, qu'allaba'l xeniu de Kurtz. Mientres analayen, atopar con un Colby cuasi catatónico, xunto con otros soldaos estauxunidenses qu'agora formen parte del exércitu renegáu de Kurtz. Al tornar al bote, Willard más tarde llévase a Lance con él, dexando al Chef con órdenes de convocar un ataque aereu contra'l complexu de Kurtz si nun tornen. Chef ye depués asesináu por Kurtz.

Nel campamentu, Willard ye sometíu, atáu y lleváu ante Kurtz nun templu a escures. Torturáu y encarceláu mientres dellos díes, Willard ye lliberáu y otorgar la llibertá del complexu. Kurtz da-y clases sobre les sos teoríes de la guerra, la condición humana y la civilización mientres allaba la crueldá y la dedicación del Viet Cong. Kurtz fala sobre la so familia y píde-y a Willard que lu cunte al so fíu sobre él dempués de la so muerte.

Esa nueche, mientres el montañeses maten ceremonialmente a un búfalu d'agua, Willard entra furtivamente al cuartu de Kurtz, mientres realiza una grabación, y atacar con un machete. Mortalmente mancáu, Kurtz, bisbisa "... L'horror ... l'horror ..." y muerre. Toos na cortil ven a Willard partir, llevando una coleición de les escritures de Kurtz, ya inclínense ante él. Willard depués lleva a Lance al bote y el dúu alloñar del llugar. Les últimes pallabres de Kurtz fáense ecu inquietantemente mientres tou vuélvese negru.

Simboloxía[editar | editar la fonte]

El capitán Willard ye unviáu a Vietnam a un llugar de la xungla onde tendrá d'alcontrar y matar al Coronel Kurtz (Marlon Brando), un ex boina verde qu'entamó'l so propiu exércitu y déxase adorar polos nativos. A midida que enfusar na xungla nel so viaxe pel ríu, Willard vese afeutáu fuertemente polos poderes de la naturaleza, por diversu conflictos bélicos, y poles infeición y enfermedaes. Los sos compañeros atopar sol efeutu de les drogues o los sos propios mieos. Adulces Willard convertir nun home similar a aquel que tien que matar.

A lo llargo de la historia tantu los escenarios como l'acción van volviéndose cada vez menos realistes, y adquieren una complicada simboloxía con referencies a la obra de T. S. Eliot y a mitos referíos en La caña dorada, de James George Frazer.

Tien momentos memorables dientro de la historia del cine, como l'entamu, nel que la imaxe del capitán Willard, tendíu sobre la cama y mirando el ventilador de techu, xunir a la de los helicópteros sobrevolando la selva y bombardeándola con napalm, mientres el cantar de The Doors, The End, sirve como nexu d'unión y da significáu a les imáxenes.

Otru momentu ye'l pequeñu discursu del Teniente Coronel William "Bill" Kilgore Robert Duvall a un soldáu sobre'l golor a napalm.[13]

Destacable ye tamién la escena en que los helicópteros del Novenu batallón de la Primer División de Caballería (Aerotresportada) bombardean el pobláu vietnamita, tou ello ambientáu cola música de Wagner, la «Cabalgata de les valquiries», talo como faíen los audiovisuales de la Luftwaffe, pa instrucción de los cadetes.

Otra escena memorable ye aquella en que Willard ye lleváu ante Kurtz pa ser entrugáu, onde se produz una combinación de lluz y solombres que despinten parcialmente la cara del coronel, simbolizando'l llau bonu y el llau escuru del corazón humanu. De fechu la película trata na so fonderada sobre los procesos mental y moral que se producen en persones sometíes a condiciones adverses, y cómo estes condiciones afecten de manera distinta a cada unu de los personaxes qu'apaecen, en función de la so personalidá, los sos actos y la so conciencia.

La travesía pel ríu conviértese asina nun descensu a los infiernos pa los tripulantes de la llancha. Finalmente Willard llogra atopar el xoril de Kurtz (la inscripción "Apocalypse now", que da títulu a la película, puede trate cuando Willard llega al campamentu de Kurtz nuna paré tres la ensame que lu recibe), que se porta como un Buda despóticu idolatráu por una tribu de la xungla. Willard ye fechu presu, pero gana la enfotu de Kurtz y ye puestu en llibertá, siendo testigu de les últimes voluntaes d'un Coronel que, presuntamente llocu, caltién la lóxica nos sos razonamientos.

Repartu[editar | editar la fonte]

Harrison Ford - Coronel G. Lucas

Versión Redux

Rodaxe[editar | editar la fonte]

El rodaxe d'esta película nes Islla Filipines tuvo llenu d'entueyos. De fechu cuando Coppola presentar en Cannes comentó: «Ésta nun ye una película sobre la Guerra de Vietnam, esto ye Vietnam». Les dificultaes que travesó Coppola p'atopar un protagonista superen les de cualquier película conocida: dende Al Pacino, Robert Redford, pasando por Steve McQueen y Jack Nicholson, toos negar a participar en tan demencial rodaxe; a la fin tuviéronse que conformar col entós desconocíu Martin Sheen. Orixinalmente pal papel del capitán Willard foi contratáu Harvey Keitel, quien filmó delles escenes, pero foi despidíu por Coppola yá qu'ésti consideraba que Keitel nun taba al altor del papel, dempués de lo que, Coppola contrató a Sheen, contribuyendo tou esto a la demoranza y al retrasu na filmación, que s'estendería alredor de dos años.

Cúntase como anéudota, que'l mesmu Martin Sheen tuvo a puntu de morrer d'un ataque al corazón mientres el rodaxe de la mesma, según el fechu de que dalgunes de les imáxenes d'helicópteros bombardeando con napalm fueron en realidá los helicópteros emprestaos pol Exércitu filipín pal rodaxe, qu'hubo de volver rápido a bombardear posiciones de la guerrilla. Mientres la convalecencia de Martin Sheen por causa del so infartu, este foi sustituyíu pol so hermanu Joe, por cuenta de la so gran paecencia física. Sicasí la so sustitución foi acutada a escenes escures, nes que'l personaxe sale de llombu o en planos xenerales. Depués cuando Martin incorporar de nuevu al rodaxe rodaron los primeros planos. El documental ,[14] cúntase como Martins tuvo que tomar un bus hasta les oficines de producción pa ser lleváu al hospital por dolores de pechu. Nel hospital un cura filipín dio-y la estrema unción.

Nel documental, filmado pola esposa de Coppola Eleanor, tamién se cunta qu'hubo consumu de drogues per parte del equipu. Sam Bottoms almite que consumió mariguana y el llamáu "Speed" (cocaína y heroína) por cuenta de les llargues hores nocherniegues que taben sometíos los actores.

La escena del bombardéu de Napalm cola qu'empieza la película, sonando de fondu la tema de "The End" de The Doors realizar con metraxe d'una cámara auxiliar que fuera refugáu. Francis recuperar de la papelera na sala de montaxe. Afitar naquel material fotográfico de casualidá. Na siguiente escena, na que Martin Sheen presenta'l so personaxe, l'actor taba bebíu de verdá y al cutir l'espeyu la corte foi real. El sangre qu'enllordia la so cara y les sábanes ye so, de la corte que se produció nel matapioyos.

Cuando Marlon Brando llegó al set de filmación esixó que nun quería a Dennis Hopper nel mesmu, polo que la escena na que Brando tíra-y fruta a Hopper foi filmada en dos díes distintos. El primer día grabar a Brando refundiando la fruta y diciéndo-y a Hopper que se callara y el segundu día esplicáronlu a Hopper qué pasara'l día anterior y qu'asemeyara que-y refundiaben fruta. Ente otros problema que surdieron cola contratación de Brando foi'l salariu qu'esixó (3 millones per trés selmanes) y la negativa de da-y más tiempu a Coppola pa terminar el final de la película. Brando pasó la mayor parte aldericando y eventualmente improvisando cada escena. Inclusive antes de siquier llegar a les Filipines, amenació a Coppola de que, non solo nun-y daba'l tiempu extra pal final, sinón que se salía de la película mesma (al paecer nun-y gustaba la idea de viaxar a les Filipines). El direutor yá-y pagara la metá del salariu por adelantao (1.5 m).

Final alternativu[editar | editar la fonte]

Nel momentu de realizase'l filme había munchos rumores sobre Apocalypse Now. Coppola señaló que'l final fuera escritu con precipitación. Nesti final Willard y Kurtz xunen les sos fuercies y repelen un ataque aereu complicáu; seya que non, a Coppola nunca lu prestó por completu, yá que prefería un final que fuera esperanzador.

Cuando Coppola pensó'l final de la película, tenía dos opciones. Una consistía en Willard llevando a Lance de la mano ente tolos integrantes de la base de Kurtz, tirando les sos armes y terminando con unes imáxenes de Willards nun bote, en superposición a la cara del ídolu de piedra y esmoreciéndose a negru. La otra opción amosaría un ataque aereu y la base saltando espectacularmente en cachos, dexando muertos a tolos integrantes de la base.

La presentación orixinal del filme en 70 mm remata col bote de Willard, la estatua de piedra, y un fundíu en negru ensin títulos de creitos. Dempués, nun amosar los creitos convertir nun problema y Coppola decidió amosar los creitos superpuestos a tomar de la base de Kurtz esplotando (paez ser qu'esisten versiones analóxiques en 16 mm p'arriendu en manes de dellos coleicionistes); comoquier, cuando Coppola enterar de que l'audiencia interpretara que se trataba d'un ataque aereu ordenáu por Willard, esanició'l filme de 35 mm y punxo los creitos con fondu negru. Nos comentarios del DVD, Coppola esplica que les imáxenes de les esplosiones nun se fixeron como parte de la historia; fueron realizaes como daqué dafechu separáu del filme. Fueron añadíes a los creitos porque él tenía grabáu'l procesu de la baltadera del plató de Filipines, riquíu pol gobiernu de dichu país, imáxenes que fueron filmadas con múltiples cámares con distintes películes y lentes pa prindar les esplosiones a distintes velocidaes.

L'orixe d'estes interpretaciones errónees son les versiones de los creitos finales. Delles versiones pa televisión caltuvieron les esplosiones finales, ente qu'otres nun lo fixeron.

Les versiones de 70 mm terminen con un fundíu en negru, ensin creitos, salvo'l Copyright 1979 Omni Zoetrope», xusto a la fin. Esto da pie a la intención orixinal de Coppola de que'l filme de tour (viaxe) pue ser un xuegu en sí. Los creitos apaecíen impresos nun programa y yeren distribuyíos antes de la proyeición en dellos cines (mientres la proyeición de Apocalypse Now Redux tamién se repitió esti procesu en delles sales).[15]

La primer versión en DVD foi fecha como la versión de 70 mm, esto ye, ensin los creitos del principiu y del final, pero taben por separáu nel DVD. Los creitos de Apocalypse Now Redux fueron distintos: amosar nun fondu negru, pero con distinta ambientación musical polos Rhythm Devils.

Apocalypse Now Redux[editar | editar la fonte]

Nel Festival de Cannes del añu 2001, Francis Ford Coppola presentó un nuevu montaxe de la película, sol títulu de Apocalypse Now Redux, nel que s'incluyeron 49 minutos d'escenes esaniciaes de la versión orixinal de 1979.

Premios[editar | editar la fonte]

Óscar[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Receptor Resultáu
1979 Óscar a la meyor película Nomada
1979 Óscar al meyor direutor Francis Ford Coppola Nomáu
1979 Óscar al meyor guión adautáu Francis Ford Coppola y John Milius Nomaos
1979 Óscar al meyor actor de repartu Robert Duvall Nomáu
1979 Óscar al meyor soníu Walter Murch, Mark Berger, Richard Beggs, y Nathan Boxer Ganadores
1979 Óscar al meyor montaxe Richard Marks Gerald B. Greenberg y Walter Murch Nomaos
1979 Meyor Fotografía Vittorio Storaro Ganador
1979 Meyor Direición Artística Dean Tavoularis, Angelo P. Graham, George R. Nelson Nomaos

Premios Globos d'Oru[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Receptora Resultáu
1979 Meyor película - Drama Candidata
1979 Meyor direutor Francis Ford Coppola Ganador
1979 Meyor actor de repartu Robert Duvall Ganador
1979 Meyor banda sonora Carmine Coppola y Francis Ford Coppola Ganadores

Premios BAFTA[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Receptora Resultáu
1979 Meyor película Candidata
1979 Meyor direutor Francis Ford Coppola Ganador
1979 Meyor actor Martin Sheen Candidatu
1979 Meyor actor de repartu Robert Duvall Ganador
1979 Meyor banda sonora Carmine Coppola y Francis Ford Coppola Ganadores
1979 Meyor fotografía Vittorio Storaro Candidatu
1979 Meyor montaxe Richard Marks, Walter Murch y Gerald B. Greenberg Candidata
1979 BAFTA a la meyor direición d'arte Meyor Direición Artística Dean Tavoularis, Angelo P. Graham y George R. Nelson Candidatos
1979 BAFTA al meyor soníu Walter Murch, Mark Berger, Richard Beggs, y Nathan Boxer Candidatos

Festival Internacional de Cine de Cannes[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Receptora Resultáu
1979 Palma d'oru Ganadora

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Google Freebase Data Dump. Editorial: Google.
  2. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 14 abril 2017.
  3. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 2 xunu 2022.
  4. 4,00 4,01 4,02 4,03 4,04 4,05 4,06 4,07 4,08 4,09 4,10 4,11 4,12 4,13 4,14 4,15 4,16 4,17 4,18 4,19 4,20 4,21 4,22 4,23 4,24 4,25 4,26 4,27 4,28 4,29 4,30 4,31 4,32 4,33 Afirmao en: Internet Movie Database. Data de consulta: 26 avientu 2016. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. Afirmao en: Internet Movie Database. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. 6,0 6,1 «Box Office Mueyo» (inglés). Consultáu'l 3 xunu 2022.
  7. 7,0 7,1 Afirmao en: film distribution certificate database. Certificado de distribución cinematográfica: 44564.
  8. Afirmao en: Filmografía Nacional Danesa.
  9. List of alternate titles for "Apocalypse Now" IMDb.com (n'inglés)
  10. Peary, Gerald. «Francis Ford Coppola, Entrevista con Gerald Peary». Gerald Peary. Consultáu'l 14 de marzu de 2007.
  11. «U.S. National Film Registry Titles» (inglés). U.S. National Film Registry. Archiváu dende l'orixinal, el 12 d'ochobre de 2007. Consultáu'l 18 de xunu de 2009.
  12. «Hollywood escueye les 100 meyores películes». GONZOO (8 de xunetu de 2014).
  13. «Gústame'l golor del napalm pela mañana» (18 de febreru de 2017).
  14. Heart of Darkness
  15. Cowie, Peter (1990). Coppola. ISBN 0-684-19193-8.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]