Bioko

Coordenaes: 3°30′N 8°42′E / 3.5°N 8.7°E / 3.5; 8.7
De Wikipedia
Bioko
Alministración
PaísBandera de Guinea Ecuatorial Guinea Ecuatorial
Región (es) Traducir[[d:Special:EntityPage/Q3040071|10px
Provincia (es) Traducir[[d:Special:EntityPage/Q845834|10px
Tipu d'entidá islla
Nome llocal Bioko (en)
Xeografía
Coordenaes 3°30′N 8°42′E / 3.5°N 8.7°E / 3.5; 8.7
Superficie 1935 km²
Puntu más altu Pico Basilé (es) Traducir
Altitú media 3011 m
Demografía
Población 334 463 hab. (2015)
Densidá 172,85 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Bioko ye una islla asitiada nel golfu de Guinea, perteneciente a Guinea Ecuatorial. Nella atopa la capital del país, Malabu. Ta a 32 km de les costes de Camerún y tien una área de 2.017 km². La so población (2005) ye de 130.000 habitantes. Enantes, mientres la dómina española, yera conocida como Fernando Po, el nome del so descubridor nel sieglu XV, Fernão do Pó.

Historia[editar | editar la fonte]

Esiste la posibilidá de que la islla fuera visitada por Hannón, un esplorador cartaxinés que realizó un viaxe a lo llargo de la mariña occidental d'África escontra finales del sieglu VI e.C. o empiezos del s. V e.C.

Colonización de Bioko[editar | editar la fonte]

La colonización humana de la islla producir escontra los sieglos V-VI aproximao, por pequeñu espediciones dende distintos puntos de la mariña del Golfu, y configurando col tiempu un grupu sociu-cultural estremáu de los sos oríxenes bantú, los clanes bubi. Dientro de la mitoloxía popular hai pervivido el nome de Momiatú como'l llexendariu líder de los primeros establecimientos. La estructura de cles que se va dir configurando col pasu del tiempu va caltener unes regulares pero débiles comunicaciones col continente. La islla recibió'l nome de Etulá per parte de los antiguos colonos bubíes.

Bioko y Portugal[editar | editar la fonte]

En 1472 llegó a la islla'l navegante portugués Fernão do Pó (Fernando Po n'español), quien la afayó pa Europa y bautizar col nome de Flor Formosa. Más tarde camudóse'l nome al de Fernando Po, n'honor del so descubridor.

En 1641 la Compañía de les Indies d'Holanda estableció puestos comerciales ensin el consentimientu portugués na islla de Bioko, centralizando dende ellí temporalmente'l comerciu d'esclavos del golfu de Guinea, magar los portugueses volvieron faer actu de presencia na islla en 1648, sustituyendo la Compañía holandesa por una propia dedicada al mesmu comerciu y establecida nel vecín Reinu Benga de la islla de Corisco o Mandj. A lo llargo d'esti mesmu sieglu XVII configúrase amodo un embrionariu reinu conformáu poles cles bubi, sobremanera tres l'actuación nesi sentíu de dellos xefes llocales como Molambo (aprox. 1700-aprox. 1760) mientres un periodu de fuerte esclavitú na zona, situación qu'obligó a los clanes bubis a abandonar los sos establecimientos costeros ya instalase nel interior.

Bioko y España[editar | editar la fonte]

La islla permaneció en manes portugueses hasta marzu de 1778, tres el tratáu de San Ildefonso (1777) y El Pardo (1778), polos que se dexaben a España les islles guineanes, xunto con derechos de trata esclavista y llibre comerciu nun sector de la mariña del golfu de Guinea, ente los ríos Níxer y Ogooué. El 17 d'abril de 1778 partió dende Montevidéu una espedición formada polos buques "Santa Catalina" y "Soledá" y el bergantín "Santiago" pa tomar posesión de Fernando Po y el restu de los territorios, dirixida pol brigadier de los Reales Exércitos Felipe de Santos Toro conde de Argelejos. Na badea de Boloko, el Conde de Argelejos desembarcó tomando posesión del llugar en nome de Carlos III, construyéndose asina la pequeña población de San Carlos (actual San Carlos de Luba). A partir d'esi momentu, la islla formó parte alministrativamente de la Gobernación de Fernando Po y Annobón, integrándose, al pie de restu de territorios españoles de la Guinea, nel Virreinatu del Río de la Plata; d'ochobre de 1778 a payares de 1780 va establecese un gobernador español. El Conde de Arjelejos morrió'l 14 de payares de 1778, quedando al mandu Fernando Primo de Rivera hasta que'l 31 d'ochobre de 1780 una sulevación de les sos tropes poner prisioneru, treslladándose los sobrevivientes a la islla de Santu Tomé perteneciente a Portugal.[1]

Tres la Revolución de Mayu (1810) produzse l'esmembramientu definitivu del Virreinatu.

Tres Molambo sobresal la figura d'otru xefe llocal, Lorite (1760–1810), a quien va asoceder Lopoa (1810–1842?). El periodu d'hexemonía d'esti últimu sobre les distintos clanes de la islla coincide cola intervención británica sobre la islla ente 1827 y 1840, estableciendo distintes puestos, los principales d'ellos Port Clarence (actual Malabu) y San Carlos. Juan José Lerena en marzu de 1843 izó el pabellón español en Santa Isabel (actual Malabo), rematando la influyencia y presencia británica. Madabita (aprox. 1842–1860) y Sepoko (1860–1874 o 1875) van ser los principales líderes llocales nesti periodu de creciente intervención española. El 20 de xunu de 1861 publicar la Real Orde pola que se convierte la islla de Fernando Po (Bioko) en presidiu español; n'ochobre del mesmu añu dicta la Real Orde pola que, al nun ufiertase voluntariamente negros desafiaos de Cuba pa inmigrar a Guinea, dispónse que de nun presentase voluntarios proceder al embarque, ensin el so consentimientu, de 260 negros cubanos. A destacar tamién la inmigración de decenes de exiliaos intelectuales y políticos españoles.

Tou esti periodu va traducir na segunda metá del s. XIX na unificación de tolos clanes bubi sol rei Moka (1875–1899), situación que nun duraría enforma debíu al creciente intervencionismu colonial español. Mientres el periodu 1887-1897, dellos representantes españoles establecen rellaciones col rei Moka de Bioko.

Islla de Fernando Póo en 1897.
El rei Malabo de Bioko en 1930.

España retomó viviegamente la colonización de Guinea a empiezos del sieglu XX. Na islla empecipió la esplotación de les sos riqueces y establecióse un gobiernu colonial, sol cual hubo graves enfrentamientos col xefe llocal bubi Sás-Ebuera (ente 1899 y 1904 aprox.), quien formó unes milicies nacionalistes y anticoloniales. Foi prindáu poles fuercies españoles y la so negativa a aceptar l'autoridá del gobernador colonial llevólu a caltener una fuelga de fame, morriendo'l 3 de xunetu de 1904. Tamién Malabo Lopelo Melaka (rei ente 1904 y 1937), fíu de Moka, va empecipiar una reivindicación moderada de los sos derechos, col últimu enfrentamientu de los bubi contra los colonizadores españoles en 1910 na rexón de San Carlos, empecipiáu tres l'asesinatu del cabu español Lleón Rabadán y dos policías indíxenes, morriendo nél unos quince mil bubis, ente civiles y alzaos, enfrentamientos cola autoridá colonial que s'enllargaríen sicasí, yá nel continente, pola espedición de castigu de Ríu Muni de 1918. Darréu dempués de la insurrección de 1910, les fuercies coloniales primieron al rei Malabo por qu'influyera nos xefes llocales y evitara nuevos enfrentamientos. La islla taba estremada en 1911 en 67 besés (llocalidaes), cada unu gobernáu por un botuku (xefe-alcalde) y sobre ellos el rei (muchuku), de normal coincidiendo col xefe del besé de Moka, quien dispón del so lujua o tropa pa imponer la so autoridá.

Mientres la primer metá del sieglu XX España desenvolvió grandes plantíos de cacáu na islla con miles de peones importaos de la vecina Nixeria. En 1926 xúnese la islla a la colonia de Guinea Española. En 1937, tres l'entamu de la Guerra Civil española, el rei Malabo ye encarceláu, morriendo'l 19 d'abril del mesmu añu. Mientres el réxime de Franco siguió la colonización. Hasta 1956, la islla formó parte del Territoriu de Guinea Española. El 21 d'agostu de 1956 los territorios hispanu-guineanos fueron entamaos en provincies col nome de Provincia del Golfu de Guinea.

En 1959 la islla pasó a ser una provincia española ultramarina, similar a les provincies metropolitanes. Pola llei de 30 de xunetu de 1959, convertir na provincia de Fernando Po, na Rexón Ecuatorial Española, que n'avientu de 1963 sería asocedida pola rexón autónoma de Guinea Ecuatorial. La islla foi usada como base pa vuelos escontra Biafra mientres la Guerra civil nixeriana (1967–1970).

Bioko y Guinea Ecuatorial[editar | editar la fonte]

Tres la independencia de Guinea Ecuatorial en 1968, la islla foi estremada en dos distritos: San Fernando y San Carlos les actuales provincia de Bioko Norte y provincia de Bioko Sur. La islla pasó a recibir el nome de "Islla Macías Nguema Biyogo" ente 1973 y 1979,y la capital Santa Isabel denominóse Malabo hasta la fecha; San Fernando: Ela Nguema; San Carlos: Luba y Concepción Biaba: Riaba tou ello sol réxime de Francisco Macías Nguema Bidyogo. Tres el Golpe de 1979 adoptó la islla adoptó'l nome de Bioko, n'honor d'Adolfo Bioco, fíu del rei Moka y hermanascu del rei Malabo.

Anguaño exerz como gobernador de Bioko Norte Baltasar Nsé Mesie (dende 2011) y de Bioko Sur José Luís Ada Nguema.

Los sos habitantes falen el bubi (llingua autóctona de la islla de Bioko), español, el Pichi, un inglés criollu, amás d'otres llingües. Esiste una abondosa lliteratura guineana n'español. Les principales ciudaes de la islla son: Malabu (la capital del país y del Bioko Norte) y Luba (Capital de Bioko Sur).

Fauna[editar | editar la fonte]

Un drill, un primate endémica d'esti ecu-rexón.
Cercopiteco coronáu.

Primates[editar | editar la fonte]

La naturaleza de la islla ye una de les más amenaciaes del África Ecuatorial. Nella habita una enorme variedá d'especies de monos endémicos y en trance de sumir. La más grande de toles especies ye'l dril (Mandrillus leucophaeus), que la so población baxó más del 30% nos últimos años, y de la cual deriven dos subespecies, una d'elles ye endémicu de la Islla, y la otra habita nel continente.

  • Dril (Mandrillus leucophaeus). Pariente del mandril, el primate más grande de la islla.
  • Colobo negru (Colobus satanas). Atópase en peligru d'estinción, y ye bien huidizo y malo de columbrar. Nun sobrevive a los zoolóxicos.
  • Colobo de moñu coloráu (Colobus pennantii). Ta en peligru críticu d'estinción.
  • Monu de Preuss (Cercopithecus preussi). Foi la última especie de primate n'afayase na Islla de Bioko. La so distribución nel continente africanu ye bien amenorgada.
  • Cercopiteco d'oreyes coloraes (Cercopithecus erythrotis). N'estáu vulnerable.
  • Cercopiteco coronáu (Cercopithecus pogonias). Especie en menor esmolición, anque vulnerable en Bioko.
  • Cercopiteco de ñariz blanca (Cercopithecus nictitans). Especie de monu carauterística por tener un "llinguaxe propiu". Tamién se distribúi pol continente africanu, anque en mayor midida.
  • Galago de Allen (Sciurocheirus alleni).
  • Galago de garres d'aguya (Euoticus pallidus).

El colobo coloráu (Procolobus pennantii), víctima de la caza furtiva por escopetes, baxó a cuasi un 45%. Otres especies son el monu d'oreyes coloraes (Cercopithecus erythrotis), el cercopiteco de ñariz blanca (Cercopithecus nictitans), el monu de Preuss (Cercopithecus preussi), el colobo negru (Colobus satanas), el colobo de moñu coloráu (Procolobus rufomitratus), y el cercopiteco coronáu (Cercopithecus pogonias). Toles especies enantes mentaes tán en grave peligru d'estinción por cuenta de que son usaes pal consumu humanu y se comercian como animal de compañía. Amás de que munches d'elles nun sobreviven a los zoolóxicos, debíu al estrictu ecosistema que riquen, y l'escasa adautación que tienen fuera del so hábitat natural.

Otros mamíferos[editar | editar la fonte]

El restu de mamíferos que pueblen la islla (a diferencia de los primates) nun son endémicos, pero nésta sufren un descensu por cuenta de la mesma razón: La caza con escopeta y l'empléu de trampes y venenos.

  • Damán arborícola (Dendrohyrax dorsalis). Ye bien común na zona occidental del continente. Nun ta amenaciáu, pero ye prindáu constantemente por trampes de los furtivos, ensin que realmente seya bien alzáu'l númberu de cadabre per añu.
  • Pangolín (Manis tricuspis). Comúnmente atopáu nos mercaos de carne de caza furtiva. Los conservacionistas creen qu'esta especie sufrió un descensu del 20-25% nos postreros 15 años.
  • Duiker de Ogilby (Cephalophus ogilbyi). Ye un antílope nanu, con una población d'alredor de 30 000 individuos. Ye un animal bien huidizo y torno. Alimentar de los frutos cayíos de los árboles, y habita los trupos montes de Guinea, Nixeria y Camerún.
  • Duiker azul (Philantomba monticola), más pequeñu que'l de Ogilby, y de la mesma, más espandíu.

Aves residentes[editar | editar la fonte]

  • Turaco de picu mariellu (Tauraco macrorhynchus).
  • Turaco xigante (Corythaeola cristata) tien un llamativu color azuláu con un picu coloráu y mariellu, y una cresta azul escuru. Ye malo d'atopar, yá que permanez ocultu ente la xamasca de la pluvisilva tropical, col fin de nun ser columbráu polos depredadores.
  • Pavu calvu (Picathartes gymnocephalus). Muévese saltando pola selva. Habita en salientes predresos y húmedos, y permanez siempres alerta, despintándose a la observación.

Referencies[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Enllaces esternos[editar | editar la fonte]