José Joaquín Rodríguez Zeledón

De Wikipedia
José Joaquín Rodríguez Zeledón
Presidente de Costa Rica

8 mayu 1890 - 8 mayu 1894
Bernardo Soto Alfaro - Rafael Yglesias Castro
Vida
Nacimientu San Xosé6 de xineru de 1837[1]
Nacionalidá Bandera de Costa Rica Costa Rica
Muerte San Xosé30 de payares de 1917 (80 años)
Sepultura San Xosé
Estudios
Estudios Universidá de San Carlos de Guatemala
Oficiu políticu, abogáuxuez
Cambiar los datos en Wikidata

José Joaquín Rodríguez Zeledón (6 de xineru de 1837San Xosé – 30 de payares de 1917San Xosé) foi presidente de Costa Rica nel periodu entendíu ente 1890 y 1894.

Datos personales[editar | editar la fonte]

Foi fíu de Sebastián Rodríguez Castro y Francisca Zeledón Mora. Anque'l so nome de bautismu yera Joaquín José, él roblaba davezu como José J. Rodríguez, davezu conocióse-y como don José Rodríguez.

Casóse con Luisa Alvarado Carrillo. D'esti matrimoniu nació, ente otros fíos, Manuela Rodríguez Alvarado, esposa de Rafael Yglesias Castro, Presidente de Costa Rica de 1894 a 1902.

Estudios[editar | editar la fonte]

Empecipió estudios de Lleis na Universidá de San Carlos de Guatemala, pero por cuenta de circunstancies familiares y económiques hubo d'atayalos y tornar a Costa Rica. Darréu graduóse como Llicenciáu en Lleis na Universidá de Santu Tomás en San Xosé. Recibióse como abogáu ante la Corte Suprema de Xusticia'l 8 de xunu de 1868.

Foi Notariu mayor de la Curia Eclesiástica de San Xosé de 1877 a 1877 y Presidente del Colexu d'Abogaos de Costa Rica en 1882, 1888 y 1905.

Amás del so desempeñu como abogáu y funcionariu públicu, dedicó munchos enfotos a l'agricultura, la ganadería y otres empreses. Foi miembru de la Xunta de Caridá de San Xosé.

Primeros cargos públicos[editar | editar la fonte]

En 1863 foi escoyíu Representante suplente per San Xosé, cargu al qu'arrenunció en 1864. Sicasí, la so vocación principal yera la judicatura y non la política. Foi Rexistrador Xeneral d'hipoteques y el 18 d'ochobre de 1870 el Presidente Tomás Guardia Gutiérrez designar Maxistráu de la Sala Primera de la Corte Suprema de Xusticia de Costa Rica, cargu pal cual foi escoyíu en 1872 pol Congresu como pa un periodu que tenía de concluyir en 1876; pero en 1874 foi cesáu nel so cargu por decisión del Presidente Guardia. Representó a San Xosé na Asamblea Constituyente de 1880, que foi eslleida pol Presidente Guardia.

Formó parte de la comisión que redactó'l Códigu Civil y el Códigu de Procedimientos Civiles de 1888 y otres lleis.

En payares de 1886 foi designáu como Secretariu de Rellaciones Esteriores y carteres amiestes, pero al mes siguiente arrenunció al cargu, por cuenta de discrepancies coles actuaciones del Primer Designáu Apolinar de Jesús Soto Quesada, padre del Presidente Bernardo Soto Alfaro.

En 1887 foi escoyíu como Presidente de la Sala de Casación qu'empecipió funciones en 1888. El cargu traía tamién el de Presidente de la Corte Suprema de Xusticia de Costa Rica.

El Partíu Constitucional Democráticu, d'orientación conservadora, postuló la so candidatura pa les eleiciones de 1889. N'agostu d'esi añu don José arrenunció a la presidencia de la Corte Suprema, y nos comicios de primer grau, efectuaos en payares de 1889, llogró una atayante victoria sobre l'aspirante lliberal Ascensión Esquivel Ibarra. El so trunfu foi confirmáu nes eleiciones de segundu grau, que se realizaron el 1° d'avientu de 1890.

Presidencia[editar | editar la fonte]

Retrato de José Joaquín Rodríguez Zeledón, por Emil Span.

El 8 de mayu de 1890 José Rodríguez Zeledón asumió la Presidencia de la República, cargu que desempeño hasta'l 8 de mayu de 1894. Mientres el so mandatu (1892), eslleió'l Congresu y suspendió los derechos civiles y políticos. Gobernó como un dictador hasta la finalización del so mandatu ya impunxo como socesor al so xenru Rafael Yglesias Castro.

Rellaciones esteriores[editar | editar la fonte]

Mientres l'alministración Rodríguez tratar ensin ésitu de llevar a cabu la delimitación material de la frontera con Nicaragua, ya inclusive el 23 d'avientu de 1890 roblar con esi país el tratáu Castro-Guerra, pa tratar de dirimir les diferencies sobre l'allugamientu de los puntos estremos de la llende, pero nun se ratificó. Otres xestiones sobre la mesma tema nun dieron resultancia, como tampoco'l tratáu Castro-Rizo de 16 de payares de 1891, qu'aspiraba a crear una Dieta arbitral pa resolver les cuestiones que surdieren ente dambos países. Otros finxos importantes de la política esterior del gobiernu de don José Rodríguez fueron la firma del tratáu Gutiérrez-Morales d'amistá con El Salvador (1890), del tratáu Pérez-Zelaya de paz y amistá con Hondures (1891), de la convención León-Páez-Villavicencio sobre truecu de publicaciones con Venezuela (1892), del tratáu Jiménez-Gámez d'estradición con Nicaragua (1893) y del tratáu Jiménez Arellano sobre propiedá intelectual con España (1893), pero solo los dos últimos aportaron a ratificaos.

Xusticia[editar | editar la fonte]

Emitiéronse lleis en xunetu de 1891 y mayu de 1892 p'ameyorar el funcionamientu del recursu de casación, y en setiembre de 1892 una nueva llei pa regular el xuráu.

Asuntos sociales y de salú[editar | editar la fonte]

La midida más importante emitida mientres l'alministración Rodríguez en materia social foi un decretu-llei pa regular el otorgamiento de xubilaciones y pensiones. Donóse un edificiu pa establecer un hospital en Alajuela y otorgar subvenciones mensuales a los hospitales d'Heredia y de Cartago. Tomáronse amás diverses midíes p'ameyorar la hixene pública y pa combatir una epidemia de influenza qu'hubo n'ochobre de 1893. Correspondió-y amás al gobiernu de don José faer frente a la emerxencia amenada n'ochobre de 1891 por una catastrófica crecida del ríu Arreventáu, qu'anubrió un sector de la ciudá de Cartago y les sos vecindaes y causó delles muertes y graves daños materiales.

Educación[editar | editar la fonte]

Unu de los ámbitos en que'l gobiernu de José Joaquín Rodríguez desenvolvió mayor actividá foi nel campu educativo, y al respeutu, la disposición más importante foi una llei del Congresu qu'en xunetu de 1890 restableció la Universidá de Santu Tomás, clausurada en 1888. Sicasí, el Poder Executivo oxetó los estatutos qu'emitió'l Congresu, y eso retardó de fechu y de manera indefinida la reapertura de la institución. Quíxose sicasí caltener funcionando la carrera de Lleis, y el 2 de marzu de 1891 dispúnxose la creación d'una Escuela provisional de Derechu so la direición ya inspeición del Colexu d'Abogaos. Esta situación habría de caltenese hasta la creación de la Universidá de Costa Rica, mediu sieglu dempués.

Otru de los propósitos que externó dende los sos entamos l'alministración de José Joaquín Rodríguez foi resolver el problema relativu a la educación relixosa, suprimida en 1886. Por aciu un decretu de 4 d'agostu de 1892, el Poder Executivo dispunxo establecer la enseñanza relixosa católica na educación primaria, que les sos disposiciones precisó y amplió nun alcuerdu del 18 del mesmu mes. El 2 de setiembre emitióse otru alcuerdu empobináu a establecer la enseñanza relixosa católica na Seición Normal del Llicéu de Costa Rica y nel Colexu de Señorites.

Una realización bien importante d'esti gobiernu en materia educativo foi la creación d'escueles nocherniegues p'adultos nes cabeceres de provincia y de cantón. Reorganizóse la segunda enseñanza, creáronse biblioteques nes escueles públiques, mandóse imprimir la obra Elementos d'Historia de Costa Rica de Francisco Montero Barrantes y adoptar como testu pa escueles y colexos; abriéronse nueves escueles primaries en diversos llugares, contratar en Bélxica la fabricación d'un edificiu metálicu destináu a les escueles graduaes de San Xosé y dispúnxose la creación de biblioteques públiques en Cartago y Heredia.

Mientres el gobiernu de Rodríguez, el Congresu creó los cantones de Goicoechea y Limón; reorganizóse la policía y, por cuenta de la celebración del cuartu centenariu de la llegada de Cristóbal Colón a América, declaróse fiesta nacional el día 12 d'ochobre.

Obres públiques, fomentu y colonización[editar | editar la fonte]

L'actividá del gobiernu de Rodríguez en materia d'obres públiques, fomentu y colonización foi bayurosa y d'importantes proyeiciones pal futuru del país.

El fechu más relevante del cuatrieniu 1890-1894 foi la conclusión de les obres del ferrocarril al Atlánticu, xera empecipiada dende la dómina del Presidente Guardia y rematada el 7 d'avientu de 1890 pol empresariu norteamericanu Minor Cooper Keith. Con esti robláronse dellos contratos importantes en materia d'obres públiques, ente ellos el Lizano-Keith de 28 de xunetu de 1891 pal establecimientu de serviciu d'allumáu llétricu nos edificios públicos y el León-Páez-Keith de 28 de marzu de 1892 pa les obres de saneamientu del puertu de Limón, qu'incluyíen construcción d'un tajamar, rellenos, desaguadorios, cañeríes y pavimentación de les cais. Otru fechu sobresaliente del so gobiernu foi l'entamu de la construcción del Teatru Nacional, que foi inauguráu en 1897, y la conclusión de la sede del Colexu Cimeru de Señorites.

Tamién-y correspondió inaugurar el 15 de setiembre de 1891 del monumentu dedicáu en Alajuela a Juan Santamaría, y disponer que'l Monumentu Nacional de Costa Rica allugar na Plaza de la Estación (güei Parque nacional). Robláronse contratos pa dotar de nueves instalaciones al Mercáu de Alajuela y p'establecer l'allumáu llétricu en Cartago, un serviciu de vapores ente Puntarenas y Golfu Duce, el serviciu telefónicu en San Xosé y otres poblaciones y un serviciu de tranvíes na ciudá de San Xosé. Sofitáronse los esfuercios de colonización nel actual cantón de San Carlos, y asignáronse tierres a l'aldega d'esi nome –l'actual Ciudá Quesada- pa distribuyila ente los pobladores. Roblóse'l contratu Lizano-Macio de 13 de mayu de 1891 pa traer families cubanes a desenvolver una colonia agrícola en Nicoya.

Facienda[editar | editar la fonte]

En materia hacendaria, mientres l'alministración Rodríguez dictáronse midíes tendientes a liberalizar el cultivu del tabacu, púnxose fin al privilexu de la cuádruple emisión concedíu en 1888 al Bancu de Costa Rica (entós Bancu de la Unión), y prohibióse por seis meses la esportación de plata, pa tratar de remediar la escasez de moneda acuñada d'esi metal.

Cargos posteriores[editar | editar la fonte]

De 1894 a 1898, mientres la primer alministración del so xenru don Rafael Yglesias, foi Primer Designáu a la Presidencia y de 1898 a 1902 foi nuevamente Presidente de la Sala de Casación y de la Corte Suprema de Xusticia de Costa Rica.

Morrió en San Xosé el 30 de payares de 1917.

L'escritor Jorge Sáenz Carbonell publicó en 2011 una biografía so col títulu de El Canciller Rodríguez.


Predecesor:
'Vicente Sáenz Llorente'
1887-1888

Presidente de la Corte Suprema de Xusticia de Costa Rica

1888-1889
Socesor:
'Vicente Sáenz Llorente'
1889-1890
Predecesor:

Carlos Duren Cartín
1889-1890
Interín

15° Presidente de Costa Rica

1890-1894
Socesor:

Rafael Yglesias Castro
1894-1902
Predecesor:
'Manuel Vicente Jiménez Oreamuno'
1894-1898

15° Presidente de Costa Rica

1890-1894
Socesor:
'Manuel Vicente Jiménez Oreamuno'
1902-1904

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Geneanet» (francés). Consultáu'l 6 febreru 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]